Nadat van de week dus een topic over de zegeningen van de hijab dus al gesloten werd:quote:30.000 besneden vrouwen in Nederland
Bewerkt door: redactie − 06/02/13, 07:25 − bron: ANP
© ANP. Khady Koita schreef het boek Verminkt en is voorzitter van het Europees netwerk preventie meisjesbesnijdenis.
In Nederland wonen naar schatting 30.000 besneden vrouwen. Daarnaast lopen jaarlijks 40 tot 50 meisjes die in Nederland wonen het risico om besneden te worden. Vooral als het herkomstland wordt bezocht, gaat het risico omhoog. Dat blijkt uit onderzoek van kenniscentrum Pharos voor migranten, vluchtelingen en gezondheid.
Pharos voerde het onderzoek uit in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid. De meeste meisjes uit de risicogroep zijn afkomstig uit Somalië en Egypte. rouwelijke genitale verminking is strafbaar in Nederland. Als het bij minderjarige meisjes gebeurt, valt het onder kindermishandeling.
Het aantal besneden vrouwen zou nog hoger liggen zonder het huidige beleid om besnijdenis tegen te gaan, denken de onderzoekers. Ze pleiten er dan ook voor dat dit beleid, dat voorlichting, preventie en strafbaarheid combineert, voortgezet wordt.
Staatssecretaris Martin van Rijn van Volksgezondheid wil meisjesbesnijdenis nog steviger aanpakken. 'Het blijven confronterende cijfers maar het is hoopgevend dat het risico voor meisjes uit risicogroepen die hier langer wonen laag is. Waar mogelijk moeten we doorpakken in de strijd tegen meisjesbesnijdenis want elk geval is er één teveel.'
De strafrechtelijke aanpak van meisjesbesnijdenis wordt uitgebreid, aldus Van Rijn. Het wordt na een wetswijziging mogelijk om in het buitenland gepleegde meisjesbesnijdenis in ons land te vervolgen. Verder komen er op zes plaatsen speciale spreekuren voor besneden vrouwen en komt er een voorlichtingscampagne om ze te wijzen op het verband tussen hun klachten en de besnijdenis.
Dus die worden niet besneden maar er lopen er een risico op, kom dan met concrete cijfers hoeveel nederlandse kinderen jaarlijks wel besneden worden.quote:Daarnaast lopen jaarlijks 40 tot 50 meisjes die in Nederland wonen het risico om besneden te worden.
Uit welk pakket wordt dat vergoed?quote:Op woensdag 6 februari 2013 16:43 schreef Basp1 het volgende:
Wat een vaag persbericht vooral deze zinsnede:
[..]
Dus die worden niet besneden maar er lopen er een risico op, kom dan met concrete cijfers hoeveel nederlandse kinderen jaarlijks wel besneden worden.
Verder moeten we dan natuurlijk ook over het besnijden van jongetjes hebben want dat is net zo goed mutulatie. Hoeveel joodse en moslim jongetjes worden jaarlijks in nederland op de zorgverzkeringskosten besneden.
Ah ik zie al, niet meer in het basispakket.quote:Op woensdag 6 februari 2013 16:44 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Uit welk pakket wordt dat vergoed?
Sinds wanneer zat het in het basispakket? En mannenbesnijdenis vind ik van een totaal andere orde. Maar goed, die discussie is een kleine 5 miljard keer op Fok! gevoerd.quote:Op woensdag 6 februari 2013 16:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ah ik zie al, niet meer in het basispakket.
Maar dan nog het is een beschadiging van goed mannenlichaam en net zo verwerpelijk als er geen medische gronden zijn om kinderen te laten besnijden. Als kinderen volwassen zijn dan mogen ze wat mij betreft zelf de keuze maken, maar niet op zo'n jonge leeftijd.
Ik denk niet dat je het als religieus gebruik kunt zien.quote:Op woensdag 6 februari 2013 16:49 schreef Nielsch het volgende:
Trieste lui hier die de boodschapper aanvallen en het trieste nieuws maar negeren.
Een schande dat die idiote religieuzen al zoveel voet aan de grond hebben hier dat er zoveel vrouwen gruwelijk zijn verminkt.
Gaat duidelijk hier om deze topic en inhoud. Nogmaals dan, waarom is TS een randdebiel?quote:Op woensdag 6 februari 2013 16:46 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Alleen mensen die kleine meisjes besnijden kunnen randdebielen zijn?
Ditquote:Op woensdag 6 februari 2013 16:49 schreef Nielsch het volgende:
Trieste lui hier die de boodschapper aanvallen en het trieste nieuws maar negeren.
Een schande dat die idiote religieuzen al zoveel voet aan de grond hebben hier dat er zoveel vrouwen gruwelijk zijn verminkt.
Moet van een verzonnen sprookjesfiguur op een wolk die anders heel boos gaat worden. Laffe haatbaarden geloven dat helaas en pakken een mes erbij om ff lekker wat te snijden.quote:
Als jij iemand in dit topic kunt vinden die vóór vrouwenbesnijdenis is, krijg jij van mij een euro.quote:Op woensdag 6 februari 2013 16:49 schreef Nielsch het volgende:
Trieste lui hier die de boodschapper aanvallen en het trieste nieuws maar negeren. Bekende tactiek van bomenknuffelend struisvogel-links Nederland.
Wat bedoel je met "voet aan de grond"? Het gaat hier immers niet om 30.000 vrouwen die besneden zijn in Nederland, maar om besnijdenissen in het buitenland.quote:Op woensdag 6 februari 2013 16:49 schreef Nielsch het volgende:
..Een schande dat die idiote religieuzen al zoveel voet aan de grond hebben hier dat er zoveel vrouwen gruwelijk zijn verminkt.
Dat is van preceis dezelfde orde als het merendeel van de vrouwenbesnijdenissen waar we het hier over hebben, want veelal is het niet meer dan een sneetje in de clit te maken, en niet de complete verminkingen van alle schaamlippen eraf en dichtnaaien.quote:Op woensdag 6 februari 2013 16:49 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Sinds wanneer zat het in het basispakket? En mannenbesnijdenis vind ik van een totaal andere orde. Maar goed, die discussie is een kleine 5 miljard keer op Fok! gevoerd.
Betaal hem maar een euro.quote:Op woensdag 6 februari 2013 16:51 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Als jij iemand in dit topic kunt vinden die vóór vrouwenbesnijdenis is, krijg jij van mij een euro.
Heeft niets met religie te maken. Is koeltuur.quote:Op woensdag 6 februari 2013 16:50 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Moet van een verzonnen sprookjesfiguur op een wolk die anders heel boos gaat worden. Laffe haatbaarden geloven dat helaas en pakken een mes erbij om ff lekker wat te snijden.
Dan mogen we ook in naam van de boze houthakker het hoofd van de haatbaarden met een bijl scheiden van de romp.quote:Op woensdag 6 februari 2013 16:50 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Moet van een verzonnen sprookjesfiguur op een wolk die anders heel boos gaat worden. Laffe haatbaarden geloven dat helaas en pakken een mes erbij om ff lekker wat te snijden.
Vrouwenbesnijdenis is meer cultureel dan religieus bepaald (voor zover die twee te scheiden zijn). De meeste islamieten besnijden vrouwen niet, gelukkig, en het werd al gedaan lang voordat de islam bestond.quote:Op woensdag 6 februari 2013 16:50 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Jij vindt dat van precies dezelfde orde, dat heb je net al duidelijk gemaakt. Ik niet. Dat heb ik ook net duidelijk gemaakt. Herhaling van zetten hier.quote:Op woensdag 6 februari 2013 16:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is van preceis dezelfde orde als het merendeel van de vrouwenbesnijdenissen waar we het hier over hebben, want veelal is het niet meer dan een sneetje in de clit te maken, en niet de complete verminkingen van alle schaamlippen eraf en dichtnaaien.
Lijkt mij evident maar de wortel ligt bij religie denk ik.quote:Op woensdag 6 februari 2013 16:52 schreef rakotto het volgende:
[..]
Heeft niets met religie te maken. Is koeltuur.
Dat denk ik wel. Het is inderdaad ook plaatsafhankelijk maar binnen die plaats (Afrika) is het grotendeels wel toe te schrijven aan een bepaalde godsdienst.quote:Op woensdag 6 februari 2013 16:50 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je het als religieus gebruik kunt zien.
Nope. Bijvoorbeeld bij Egyptenaren. Dit gebruik stamt uit het Oude Egypte, ver voor de Islam bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 6 februari 2013 16:55 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Lijkt mij evident maar de wortel ligt bij religie denk ik.
Lees je in.quote:Op woensdag 6 februari 2013 16:55 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Lijkt mij evident maar de wortel ligt bij religie denk ik.
En toevallig is het een veel voorkomend gebruik in landen met een cultuur geschoeid op de islam. Onzin om te doen alsof er geen verband is.quote:Op woensdag 6 februari 2013 16:52 schreef rakotto het volgende:
[..]
Heeft niets met religie te maken. Is koeltuur.
Ik heb religie en geen islam genoemd,quote:Op woensdag 6 februari 2013 16:56 schreef rakotto het volgende:
[..]
Nope. Bijvoorbeeld bij Egyptenaren. Dit gebruik stamt uit het Oude Egypte, ver voor de Islam bijvoorbeeld.
Het is er op een gegeven moment uitgedonderd omdat er teveel gefraudeerd werd.quote:Op woensdag 6 februari 2013 16:55 schreef Mutant01 het volgende:
Maar, sinds wanneer zat het in het basispakket?
Het isquote:Op woensdag 6 februari 2013 16:55 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Dat denk ik wel. Het is inderdaad ook plaatsafhankelijk maar binnen die plaats (Afrika) is het grotendeels wel toe te schrijven aan een bepaalde godsdienst.
Zelfs de deskundigen op dit gebied hebben dit meermaals aangegeven. Men kan het al over the internet vinden. Maar zuur-rechts Nederland moet natuurlijk wel aan het stokpaardje denken he.quote:Op woensdag 6 februari 2013 16:56 schreef rakotto het volgende:
[..]
Nope. Bijvoorbeeld bij Egyptenaren. Dit gebruik stamt uit het Oude Egypte, ver voor de Islam bijvoorbeeld.
Ja en? Veel Christelijke gebruiken zijn ook ouder dan het christendom. Dat maakt die gebruiken niet ineens niet-christelijk.quote:Op woensdag 6 februari 2013 16:56 schreef rakotto het volgende:
[..]
Het werd nooit vergoed. Je lult weer een slag in de lucht:quote:Op woensdag 6 februari 2013 16:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het is er op een gegeven moment uitgedonderd omdat er teveel gefraudeerd werd.
Maar goed daar gaat het verder niet meer over. http://www.elsevier.nl/Po(...)nds-ELSEVIER007811W/
Ow dan krijg ik dadelijk natuurlijk nog de bijdehandte opmerking van jou dat het in het ziekenfonds zat en niet in de nieuwe zorgverzekering.
Vandaar ook de TITEL van het bericht.quote:Nu zit jongensbesnijdenis, als die tenminste een medische reden heeft, nog wel in het pakket van het ziekenfonds
Bij moslims op wat latere leeftijd, niet bij twee maanden.quote:Op woensdag 6 februari 2013 16:59 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
[..]
Jaah,bij 2 maanden oud!!!
Dat een gebruik ouder is dan het geloof sluit natuurlijk niet uit dat het gebruik er nu nog steeds is dankzij het geloof dat het gebruik heeft omarmt. Oftewel, dat het er eerder was dan het geloof sluit de rol van het geloof niet in een keer uit van het in stand houden van de vrouwenbesnijdenis.quote:Op woensdag 6 februari 2013 16:58 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is
[..]
Zelfs de deskundigen op dit gebied hebben dit meermaals aangegeven. Men kan het al over the internet vinden. Maar zuur-rechts Nederland moet natuurlijk wel aan het stokpaardje denken he.
Oh ja dan valt het wel mee. Laat ze maar creperen dan.quote:Op woensdag 6 februari 2013 17:02 schreef KoosVogels het volgende:
Hoon zal mij wel weer ten deel vallen, maar is alle ophef wel nodig. Het gaat immers maar om 40 tot 50 meiden per jaar.
Dat is natuurlijk vervelend, maar we moeten niet overdrijven.
Nee elke bensijdenis werd als medisch noodzakelijk aangemerkt en daarom wel betaald. Dat komt toch op precies hetzelfde neer als vergoed worden. .quote:Op woensdag 6 februari 2013 17:00 schreef Mutant01 het volgende:
Het werd nooit vergoed. Je lult weer een slag in de lucht:
Het is een cultural practice met duidelijke grenzen in Afrika. Met religieuze gebruiken zijn die grenzen nooit duidelijk - alleen daaruit kan je al opmaken dat het vrij weinig met religie van doen heeft. Haal maar eens een map van afrika tevoorschijn met als thema vrouwenbesnijdenis.quote:Op woensdag 6 februari 2013 17:03 schreef Nielsch het volgende:
Dat een gebruik ouder is dan het geloof sluit natuurlijk niet uit dat het gebruik er nu nog steeds is dankzij het geloof dat het gebruik heeft omarmt. Oftewel, dat het er eerder was dan het geloof sluit de rol van het geloof niet in een keer uit van het in stand houden van de vrouwenbesnijdenis.
Dit had ik inderdaad verwacht.quote:Op woensdag 6 februari 2013 17:04 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Oh ja dan valt het wel mee. Laat ze maar creperen dan.
Dat was juist de FRAUDE. Dat betekent dat het dus eigenlijk niet voor vergoeding in aanmerking kwam. Dat mensen ermee gingen knoeien, doet daar niets aan af. Het zou je sieren gewoon je fout toe te geven in plaats van zo koppig vol te houden.quote:Op woensdag 6 februari 2013 17:05 schreef Basp1 het volgende:
Nee elke bensijdenis werd als medisch noodzakelijk aangemerkt en daarom wel betaald. Dat komt toch op precies hetzelfde neer als vergoed worden. .![]()
En dat het met de oude Egypte te maken heeft, hoeft het niet meteen religie te zijn. En wat jij zegt kan best zo zijn, maar dat wil niet zeggen dat dit gebruik geerft is door religie. Als dat wel het geval was, dan zouden er nu een half miljard Islamitsche vrouwen met een gemutileerde vagina rondlopen. Maar dat is niet zo en is het echter beperkt tot een bepaald aantal landen.quote:Op woensdag 6 februari 2013 16:59 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ja en? Veel Christelijke gebruiken zijn ook ouder dan het christendom. Dat maakt die gebruiken niet ineens niet-christelijk.
Ik zeg ook niet dat jij dat genoemd hebt, ik gaf alleen een voorbeeld.quote:Op woensdag 6 februari 2013 16:58 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Ik heb religie en geen islam genoemd,
Het is wel geïncorporeerd in Afrikaanse islamitische stromingen, voor zover ik weet. Je zou kunnen stellen dat het een kenmerk is van bijvoorbeeld de islam in Egypte. Daar zijn bijna alle vrouwen besneden.quote:Op woensdag 6 februari 2013 17:05 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is een cultural practice met duidelijke grenzen in Afrika. Met religieuze gebruiken zijn die grenzen nooit duidelijk - alleen daaruit kan je al opmaken dat het vrij weinig met religie van doen heeft. Haal maar eens een map van afrika tevoorschijn met als thema vrouwenbesnijdenis.
Nog bizarder als je goed leest 40 tot 50 die risico lopen een concrete uitspraak doet men niet in dit onderzoek, dus hoeveel er ook daadwerkelijk besneden worden weet men niet eens. En dan zou men ook nog het verschil moeten maken tussen een kleine besnijding en de total verminking van de vulva.quote:Op woensdag 6 februari 2013 17:02 schreef KoosVogels het volgende:
Hoon zal mij wel weer ten deel vallen, maar is alle ophef wel nodig. Het gaat immers maar om 40 tot 50 meiden per jaar.
Dat is natuurlijk vervelend, maar we moeten niet overdrijven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |