abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122508766
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 15:00 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Soms heb ik gewoon van die geniale ingevingen.
Ik hoop maar voor je dat ze niet allemaal op FOK! staan
pi_122508902
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 15:02 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik hoop maar voor je dat ze niet allemaal op FOK! staan
Vooralsnog gaan we relatief onherkenbaar door het leven (op fok!). Behalve dat die dikke kale hierboven mij kent.
pi_122508948
quote:
10s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 15:05 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Vooralsnog gaan we relatief onherkenbaar door het leven (op fok!). Behalve dat die dikke kale hierboven mij kent.
Daar ontkom je niet aan, die stalker herkende mij zonder dat hij me ooit gezien had
  dinsdag 5 februari 2013 @ 15:06:29 #277
165633 eriksd
The grand facade...
pi_122508959
Mensenkennis hé.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_122509011
quote:
6s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 15:06 schreef eriksd het volgende:
Mensenkennis hé.
Ik vind het knap hoor, oprecht. Zo veel wist je niet over me :P
pi_122509109
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 14:56 schreef eriksd het volgende:

[..]

Had ik ook niet hoor het eerste jaar. Als je eenmaal ergens aan geroken hebt is dat toch wat anders.
Oke.. wie weet :)
  dinsdag 5 februari 2013 @ 15:11:44 #280
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_122509190
Ander interessant stukje tekst om een door te lezen:

http://www.njb.nl/website/data/artikel/art10028.html

In 2000 klaagde een rechtssocioloog over de 'ondraaglijke lichtheid van de rechtenstudie'. Deze zou te weinig verdieping bieden en een te hoge hbo mentaliteit kennen.
quote:
Susan heeft een wetenschappelijke instelling: ze wil weten waarom iets is zoals het is; Robert heeft de instelling van een hbo-student: hij wil weten hoe je iets moet doen. Sinds het midden van de jaren '70 wordt de academische vorming in een universitaire rechtenstudie vanuit drie kanten bedreigd. In de eerste plaats is er sprake van een massale toestroom en bij gebrek aan selectie aan de poort meldt zich een disproportioneel aandeel van niet-academisch ingestelde Roberts (om de gedachten te bepalen: de Van Binsbergens van Jiskefet). In antwoord op deze toestroom hebben de rechtenfaculteiten er voor gekozen om naast hoorcolleges werkgroepen in te stellen. Maar zolang de toetsing nog uitsluitend bestaat uit een tentamen na afloop van de cursus degenereren werkgroepen tot huiswerkklassen. Tentamengericht studeren levert geen enkele bijdrage tot academische vorming, anders dan op het laagste niveau van memoriseren en reproduceren. Dat is de tweede bedreiging voor de academische vorming. Tevergeefs zoek je in het rapport van de Onderwijsvisitatie Rechtsgeleerdheid (1997) een even duidelijke kwaliteitsmaatstaf als in Biggs' figuur besloten ligt. De volgende visitatiecommissie zou de faculteiten moeten vragen naar de verhouding tussen het aantal studiepunten dat tijdens de cursussen en na afloop van de cursussen verdiend wordt.3 Cursussen die voor meer dan de helft van de studiepunten worden getoetst door middel van tentamens na afloop leveren geen substantiële bijdrage aan academische vorming. 'Good teaching is getting most students to use the higher cognitive level processes that the more academic students use spontaneously. Good teaching narrows the gap between Susan and Robert', aldus Biggs (1999:4). De huidige rechtenstudie laat 'academic Susan' in de steek en maakt van 'non-academic Robert' na verloop van tijd vanzelf een mr Van Bins bergen.

Omgekeerd geldt echter niet zonder meer dat cursussen waarvan meer dan de helft van de studiepunten tijdens de rit verdiend kan worden wèl academisch zijn. Dat hangt af van het niveau van de opdrachten, het werkzame bestanddeel van de academische vorming.4 We stuiten hier op de derde bedreiging voor de academische vorming in een rechtenstudie. Ik durf de stelling wel aan dat de meeste rechtsgeleerdheid geen wetenschap is omdat de eindtermen niet uitstijgen boven het hbo-niveau van toegepaste kennis ('applying'). Het gaat om het vertalen van problemen in juridisch jargon. Voor een aanstaande jurist vanzelfsprekend een essentiële vaardigheid, maar de academische vorming vindt vooral plaats als rechtenstudenten worden gedwongen om na te denken over het recht en veel minder wanneer ze antwoorden moeten geven op vragen hoe het recht op een bepaald punt luidt.
Allemaal waar natuurlijk. Maar interessanter is dat er toen ook vooruit gekeken werd naar de Ba/Ma structuur en de 'brede' juridische bachelors als recht & economie. Deze zouden de standaard worden.

Nu 13 jaar later is er natuurlijk het een en ander veranderd, maar ik merk dat de studie nog steeds met dezelfde problemen te kampen heeft.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_122509464
quote:
3s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 15:11 schreef Ryon het volgende:

In 2000 klaagde een rechtssocioloog over de 'ondraaglijke lichtheid van de rechtenstudie'. Deze zou te weinig verdieping bieden en een te hoge hbo mentaliteit kennen.

[..]

Allemaal waar natuurlijk. Maar interessanter is dat er toen ook vooruit gekeken werd naar de Ba/Ma structuur en de 'brede' juridische bachelors als recht & economie. Deze zouden de standaard worden.

Nu 13 jaar later is er natuurlijk het een en ander veranderd, maar ik merk dat de studie nog steeds met dezelfde problemen te kampen heeft.
De meeste punten zijn ook helemaal waar. Maar een echt alternatief is er niet; het aantal studenten wordt steeds groter en alle maatregelen om dat in te perken hebben als neveneffect dat de budgetten van de universiteiten terug lopen zodat er nóg minder geld beschikbaar is om intensiever onderwijs aan te bieden.
pi_122509494
quote:
3s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 15:11 schreef Ryon het volgende:

[..]

Klopt helemaal.

Die discussie wordt nog steeds gevoerd.
Bijvoorbeeld:

Rechtenopleiding niet 'flinterdun'

Het civiel effect biedt niet wat het pretendeert

De rechtenopleiding opnieuw de maat genomen.

De rechtenstudies bevinden zich wat mij betreft ook in een lastige positie. Er moet worden voldaan aan enerzijds een brede academische vorming, anderzijds een verkapte vooropleiding voor de togaberoepen. Die discussie hebben we hier al eerder gevoerd. Wat mij betreft is de studie niet per se moeilijk of makkelijk (daar gaat het ook niet om), maar ontbreekt het in elk geval grotendeels aan academische vorming. Maargoed, misschien moeten we die discussie niet dunnetjes over gaan doen. :P
pi_122509686
Haha "Chiraz Muradin, inmiddels rechtenstudent-af, is briljant, getuige zijn (cum laude) cijferlijst"
Cum laude = briljant!
pi_122509730
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 15:22 schreef JohnSpek het volgende:
Haha "Chiraz Muradin, inmiddels rechtenstudent-af, is briljant, getuige zijn (cum laude) cijferlijst"
Cum laude = briljant!
Dat staat er niet.
pi_122509732
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 14:42 schreef Ryon het volgende:

[..]

Uit mijn hoofd was dat alleen wo. Maar even de bron opzoeken. Tot die tijd:

[..]

bron
Ik moest lachen.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 15:23:43 #286
165633 eriksd
The grand facade...
pi_122509748
Toto is ook wel goed zeg, man man man.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_122509902
quote:
7s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 15:23 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dat staat er niet.
Oke oke dat klopt :'(
...maar zo komt het wel op me over!
  dinsdag 5 februari 2013 @ 15:26:39 #288
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_122509917
quote:
3s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 15:18 schreef Valid het volgende:

[..]

Klopt helemaal.

Die discussie wordt nog steeds gevoerd.
Bijvoorbeeld:

Rechtenopleiding niet 'flinterdun'

Het civiel effect biedt niet wat het pretendeert

De rechtenopleiding opnieuw de maat genomen.

De rechtenstudies bevinden zich wat mij betreft ook in een lastige positie. Er moet worden voldaan aan enerzijds een brede academische vorming, anderzijds een verkapte vooropleiding voor de togaberoepen. Die discussie hebben we hier al eerder gevoerd. Wat mij betreft is de studie niet per se moeilijk of makkelijk (daar gaat het ook niet om), maar ontbreekt het in elk geval grotendeels aan academische vorming. Maargoed, misschien moeten we die discussie niet dunnetjes over gaan doen. :P
Die discussie hebben wij inderdaad al eens gevoerd. En dat is juist hetgeen wat mij opviel. Het probleem was al bekend in 2000. In de jaren nul is er een heleboel hervormd op het gebied van onderwijs. Er zijn een aantal oplossingen geprobeerd. Maar ook in 2013 is er dus praktisch niets veranderd. Te zien aan dat niet alleen wij maar ook anderen deze discussie dus nog voeren.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_122510066
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 14:54 schreef Paxcon het volgende:
Maar stel dat ik beleidsmedewerker wil worden bij de gemeente Zoetermeer (bij wijze van). Moet je daar ook al topcijfers en allerlei andere cv-opleukingen voor hebben?
In Zoetermeer reageert gewoon niemand op de telefoon, dus succes met contact zoeken !
pi_122510106
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 15:26 schreef Ryon het volgende:

[..]

Die discussie hebben wij inderdaad al eens gevoerd. En dat is juist hetgeen wat mij opviel. Het probleem was al bekend in 2000. In de jaren nul is er een heleboel hervormd op het gebied van onderwijs. Er zijn een aantal oplossingen geprobeerd. Maar ook in 2013 is er dus praktisch niets veranderd. Te zien aan dat niet alleen wij maar ook anderen deze discussie dus nog voeren.
De vraag is dan nog wel of er echt niets is veranderd, of dat het een terugkerende perceptie is. Naar analogie van het idee dat elke generatie het heeft over de 'losgeslagen' jeugd van 'tegenwoordig'.
pi_122510115
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 15:29 schreef Yreal het volgende:

[..]

In Zoetermeer reageert gewoon niemand op de telefoon, dus succes met contact zoeken !
:')
pi_122510228
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 15:26 schreef JohnSpek het volgende:

[..]

Oke oke dat klopt :'(
...maar zo komt het wel op me over!
Had dan gewoon gezegd dat het raar is dat je briljantie kunt afzien aan een wo-cijferlijst.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 15:36:14 #293
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_122510374
quote:
3s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 15:30 schreef Valid het volgende:

[..]

De vraag is dan nog wel of er echt niets is veranderd, of dat het een terugkerende perceptie is. Naar analogie van het idee dat elke generatie het heeft over de 'losgeslagen' jeugd van 'tegenwoordig'.
Er is natuurlijk het een en ander veranderd en natuurlijk zal tot het eind der tijden het academisch niveau te laag blijven liggen en was vroeger alles beter. Maar qua structuur binnen het onderwijs is er eigenlijk niets veranderd. En dat is opmerkelijk. Ik heb namelijk het idee dat het eigenlijk niet eens geprobeerd is.

Het zal de meeste juristen een worst wezen dat rechten algemeen beschouwd wordt als een veredelde hbo opleiding waar men enkel leert om rechtsregel toe te passen. Maar je merkt ook wel behoefte (zeker in deze tijden met X duizend afgestudeerden en nog 5x meer startende studenten) dat er meer verdieping aangeboden wordt op de universiteit. Hbo rechten wijkt momenteel slechts op een paar kleine gebieden af van de academische variant. Het zou helpen als de juridische faculteiten de komende jaren wel echt stappen gaan zetten om meer diepgang en inhoud aan de studie te verbinden.
--
pi_122510426
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 15:36 schreef Ryon het volgende:

[..]

Hbo rechten wijkt momenteel slechts op een paar kleine gebieden af van de academische variant.
Overigens moet je het verschil niet onderschatten. Dat is namelijk écht groot. Het is daarom vind ik ook onzinnig om wo te vergelijk met hbo - veel nuttiger is het om het huidige wo te vergelijken met wat het zou moeten zijn.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 15:39:06 #295
165633 eriksd
The grand facade...
pi_122510489
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 15:36 schreef Ryon het volgende:

[..]

Er is natuurlijk het een en ander veranderd en natuurlijk zal tot het eind der tijden het academisch niveau te laag blijven liggen en was vroeger alles beter. Maar qua structuur binnen het onderwijs is er eigenlijk niets veranderd. En dat is opmerkelijk. Ik heb namelijk het idee dat het eigenlijk niet eens geprobeerd is.

Het zal de meeste juristen een worst wezen dat rechten algemeen beschouwd wordt als een veredelde hbo opleiding waar men enkel leert om rechtsregel toe te passen. Maar je merkt ook wel behoefte (zeker in deze tijden met X duizend afgestudeerden en nog 5x meer startende studenten) dat er meer verdieping aangeboden wordt op de universiteit. Hbo rechten wijkt momenteel slechts op een paar kleine gebieden af van de academische variant. Het zou helpen als de juridische faculteiten de komende jaren wel echt stappen gaan zetten om meer diepgang en inhoud aan de studie te verbinden.
Misschien geldt dat voor jouw gebied, maar fiscale vakken op het hbo stellen echt geen hol voor :P
Bis bis bis
pi_122510623
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 15:37 schreef Tchock het volgende:

[..]

Overigens moet je het verschil niet onderschatten. Dat is namelijk écht groot. Het is daarom vind ik ook onzinnig om wo te vergelijk met hbo - veel nuttiger is het om het huidige wo te vergelijken met wat het zou moeten zijn.
Een volledig juiste nuance. Hier gaat het inderdaad om.

Voor wat betreft rechten (sowieso inhoud) is hbo nog steeds niet vergelijkbaar met wo, om wat voor reden dan ook.
pi_122510710
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 15:29 schreef Yreal het volgende:

[..]

_O-
  dinsdag 5 februari 2013 @ 15:45:34 #298
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_122510749
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 15:39 schreef eriksd het volgende:

[..]

Misschien geldt dat voor jouw gebied, maar fiscale vakken op het hbo stellen echt geen hol voor :P
Dit voornamelijk omdat de hoeveelheid stof is aangepast. Hbo rechten is een light variant van de wo studie. Dit past natuurlijk ook wel bij ons systeem (havo is vanwege de theezak methode een vwo light). Maar het verschil in onderwijs zou meer moeten bevatten dan alleen het tempo en de hoeveelheid.

Het huidig kabinet wil dat het mogelijk wordt om 3-jarige hbo bachelors in te voeren voor vwo studenten. Dus praktijkgericht onderwijs op wo tempo. Rechten zou daar garen bij kunnen gaan spinnen.
--
pi_122510770
Ik vind die boeken van 'Ons strafrecht' niet lekker weglezen trouwens... :r
  dinsdag 5 februari 2013 @ 15:47:10 #300
165633 eriksd
The grand facade...
pi_122510820
Nouja, ik ga mijn handen er ook niet aan branden. Ik ben tevreden met belastingrecht, zeer uitdagend en vereist veel analytisch vermogen. Dus misschien gaat die discussie sowieso langs ij.
Bis bis bis
  dinsdag 5 februari 2013 @ 15:49:04 #301
165633 eriksd
The grand facade...
pi_122510893
Vol!
Bis bis bis
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')