Ik denk dat ze er juist alle belang bij hebben. Assad is niet vies van het sponsoren van terreur en ik heb bij enkele vorige autobommen flink wat bewijs langs zien komen dat de Ba'ath er zelf achter zat. Het is een beetje dezelfde reden als waarom hij woonwijken en bakkerijen beschiet met scuds en raketten. Hij hoopt dat de bevolking zich tegen de rebellen keren omdat ze denken dat zij erachter zitten of omdat de rebellen de aanvallen aantrekken.quote:Op donderdag 21 februari 2013 17:24 schreef Peunage het volgende:
Het lijkt me sterk dat de Baath partij hun eigen hoofdkantoor opblazen. Ik zeg niet dat het brave mensen zijn, voordat iemand dat denkt, maar ze hebben er niks aan. Op sympathie hoeven ze niet te rekenen.
Het is duidelijk dat de Baath terroristen sponsoren. Ze hebben zelfs een tijdje salafisten gesponsord die bijvoorbeeld naar Irak gingen. Maar zo'n autobom, als zij het al willen doen, kunnen ze overal in Syrië af laten gaan. Waarom uitgerekend midden in Damascus tussen hun hoofdkwartier en de Russische ambassade in? Ze snijden zichzelf in de vingers en het is een teken van zwakte. Zoals ik al zei, op sympathie hoeven ze in ieder geval niet meer te rekenen.quote:Op donderdag 21 februari 2013 17:44 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Ik denk dat ze er juist alle belang bij hebben. Assad is niet vies van het sponsoren van terreur en ik heb bij enkele vorige autobommen flink wat bewijs langs zien komen dat de Ba'ath er zelf achter zat. Het is een beetje dezelfde reden als waarom hij woonwijken en bakkerijen beschiet met scuds en raketten. Hij hoopt dat de bevolking zich tegen de rebellen keren omdat ze denken dat zij erachter zitten of omdat de rebellen de aanvallen aantrekken.
Veel sympathie hebben ze toch niet meer. Het is midden in het centrum van Damascus en dus een uitgelezen kans om te laten zien hoe slecht die terroristen wel niet zijn. Zoals ik al zei, Assad heeft het eerder gedaan, dus waarom niet weer?quote:Op donderdag 21 februari 2013 19:07 schreef Peunage het volgende:
[..]
Het is duidelijk dat de Baath terroristen sponsoren. Ze hebben zelfs een tijdje salafisten gesponsord die bijvoorbeeld naar Irak gingen. Maar zo'n autobom, als zij het al willen doen, kunnen ze overal in Syrië af laten gaan. Waarom uitgerekend midden in Damascus tussen hun hoofdkwartier en de Russische ambassade in? Ze snijden zichzelf in de vingers en het is een teken van zwakte. Zoals ik al zei, op sympathie hoeven ze in ieder geval niet meer te rekenen.
Dat is een mogelijkheid. Echter lijkt het gebouw dat het doel was weinig schade te hebben geleden en zijn de slachtoffers burgers(tenminste daar lijkt het op). En het is een soennitische wijk ook nog, dus logischerwijs zijn de slachtoffers dus soennieten. Een ding is zeker, als het een aanslag van Al-Nusra is hebben ze hun doel niet bereikt.quote:Het zou logischer zijn dat de tegenpartij hier achter zit. Een zware klap en de kans bestaat dat juist Bashar de schuld krijgt.
Ik denk dat ze een flinke pain-in-the-ass worden voor de gewone Syriër, maar ik denk niet ze in staat zullen zijn echt gezag uit te oefenen zoals in Mali. Daar hebben ze te weinig kracht en teveel tegenstand voor.quote:Op donderdag 21 februari 2013 19:30 schreef UpsideDown het volgende:
Is er reële een kans dat Al-Nusra de gezaghebbende partij wordt in Syrië?
Ik denk dat dit hier ook wel kans op is wanneer er geen extremisten aan de macht komen.quote:In dat geval zal Syrië in de toekomst geïsoleerd worden van het westen en van de regen in de drup belanden. Ik denk dat we serieus rekening moeten houden met dit scenario. Het westen heeft niet overtuigend partij gekozen voor de rebellen dus veel invloed zullen ze straks niet hebben als Assad deze strijd wel gaat verliezen.
In moderne landen zoals Syrië maken dat soort partijen maar op 1 manier kans op te regeren;quote:Op donderdag 21 februari 2013 19:30 schreef UpsideDown het volgende:
Is er reële een kans dat Al-Nusra de gezaghebbende partij wordt in Syrië? In dat geval zal Syrië in de toekomst geïsoleerd worden van het westen en van de regen in de drup belanden. Ik denk dat we serieus rekening moeten houden met dit scenario. Het westen heeft niet overtuigend partij gekozen voor de rebellen dus veel invloed zullen ze straks niet hebben als Assad deze strijd wel gaat verliezen.
Allebei zijn plausibel. Afwachten wat ze allebei zeggen.quote:Op donderdag 21 februari 2013 19:41 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Veel sympathie hebben ze toch niet meer. Het is midden in het centrum van Damascus en dus een uitgelezen kans om te laten zien hoe slecht die terroristen wel niet zijn. Zoals ik al zei, Assad heeft het eerder gedaan, dus waarom niet weer?
[..]
Dat is een mogelijkheid. Echter lijkt het gebouw dat het doel was weinig schade te hebben geleden en zijn de slachtoffers burgers(tenminste daar lijkt het op). En het is een soennitische wijk ook nog, dus logischerwijs zijn de slachtoffers dus soennieten. Een ding is zeker, als het een aanslag van Al-Nusra is hebben ze hun doel niet bereikt.
Al-Nusra schijnt zich wel positief op te stellen tegenover de Syrische bevolking, om zieltjes te winnen. Ze helpen veel met de basisbehoeften. Tevens hoor ik steeds relatief veel militaire successen (afgelopenen week hebben ze nog een stad veroverd) door hun goeie coördinatie en bewapening. Ik denk dat je ze niet te snel moet uitpoetsen.quote:Op donderdag 21 februari 2013 19:47 schreef Peunage het volgende:
[..]
In moderne landen zoals Syrië maken dat soort partijen maar op 1 manier kans op te regeren;
- Of ze zijn militair gezien het sterkst. In dit geval zouden er andere extremistische brigades bij hen aan moeten sluiten om het sterkst te worden.
- Of ze zijn zeer populair onder de bevolking en hebben een numerieke meerderheid aan volgelingen/aanhangers. En dat is nu niet het geval.
Dus ik denk niet dat ze gaan regeren, maar het is ook gewoon belachelijk dom om te denken dat ze na de val van Bashar de wapens neer leggen en allemaal naar hun eigen land/huis gaan. Daarom vraag ik mij af wat Turkije denkt te doen als Bashar gevallen is. Al-Nusra & co zullen ook een stukje van de cake willen. En wie garandeert dat ze hun pijlen niet op Erdogan richten?
Burgers worden steeds meer doelbewust tot slachtoffer gemaakt. Humanitaire tragedie in Syrië, vluchtelingenkampen zijn vol en hulp komt de grens niet over. Dit riekt naar forse oorlogsmisdaden.quote:Jan Eikelboom: geweld in Syrië escaleert
Jan Eikelboom is bij de Syrisch-Turkse grens, net terug van een reportagereis naar Aleppo, en vertelt wat hij de afgelopen dagen zag in Syrië.
Dat filmpje is een paar posts terug al gepost.quote:Op donderdag 21 februari 2013 23:15 schreef Pharmacist het volgende:
Mooi inkijk via CNN in de oppositie van Syrie. Dieptepunt op het einde is een klein jochie dat met een vrolijk gezicht zingt hoe hij alle Alawieten zal afslachten, begeleid door steekbewegingen met een mes in zn knuistje. Tsja... Islam.
http://edition.cnn.com/20(...)ndex.html?hpt=imi_t2
Ah idd, je hebt gelijkquote:Op donderdag 21 februari 2013 23:28 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Dat filmpje is een paar posts terug al gepost.
17 oktober 2012quote:Op zaterdag 23 februari 2013 00:10 schreef ATan het volgende:
Zo te zien hebben de rebellen zware wapens in handen gekregen.
http://www.liveleak.com/view?i=c47_1350479333
liveleak is meestal niet erg live, helaas.quote:
Text and video source with english subtitles: http://english.alarabiya.net/articles/2012/10/07/242344.htmlquote:Thousands of Syrians have been killed since the outbreak of an
uprising in mid-March 2011 and dozens of those were murdered with clear
orders from the Syrian regime, “top secret” files obtained by Al Arabiya
have revealed.
Since Al Arabiya began broadcasting a series of Syria leaks last week,
it was the first time on Sunday that the channel disclosed Syrian
intelligence files labeled “top secret.”
A ‘top secret’ file orders an agent to carry out assassinations against activists nationwide. (Al Arbiya)
One file titled “Operational Order” was sent by the operations branch of the Syrian foreign intelligence to agent Samir Haddad to “eliminate” activists in various provinces.
Intelligence agents are often identified in documents by designated
codes instead of names, and the fact that the agent’s name was mentioned
in the file could explain why it was labeled “top secret.”
The document was dated July 29, 2011 and is believed to have played a
role in the several assassinations against top activists who were behind
the outbreak of last year’s uprising.
Dr. Hassan Shalabi, a member of the political bureau of the Syrian
National Front, told Al Arabiya, “the regime knew that there are people
who are the true instigators of this revolution,” but these people are
not specifically identified and that is why open orders were given to
the Shabbiha (thugs) militias and intelligence agents to choose and kill
who they think are “instigators.”
A second ‘top secret’ file orders the ‘elimination’ of activists in Duma. (Al Arabiya)
This led to the assassinations of figures that the regime would not have killed otherwise, Shalabi said.
Ghiath Matar, a young activist who offered flowers and drinking water to
the regime’s soldiers shortly before they detained him, was murdered in
September 2011 in Daria. Matar was known for having sought hard to keep
the uprising peaceful and non-violent. His assassination had a negative
impact and sped up the militarization of the uprising.
Another “top secret” document dated Aug. 5, 2011 and titled “operational
order” was sent to Lt. Col. Mohammed Bilal from the Syrian foreign
intelligence service to go to the city of Duma on the outskirts of
Damascus to “eliminate” activists there.
Dr. Shalabi said Duma was one of the earliest revolting cities in the
country and had produced many activists who played a major role in
spreading the uprising to other parts of the country. He said the regime
was aware of Duma’s danger and tried to silence it by killing its
activists.
Killing of Saria Hassoun
A third ‘top’ secret’ file that orders the assassination of Saria Hassoun, the son of the country’s grand mufti. (Al Arabiya)
A third “operational order” -- signed
by head of branch 291 of the air intelligence, special missions
section, Brigadier Saqr Mannon -- was sent to Lt. Col. Suhail Hassan
asking him to go “immediately and secretly to the northern region,”
which includes Aleppo, to murder Saria Hassoun, son of Syria’s Grand
Mufti, Shiekh Ahmad Badreddin Hassoun.
The order was signed on Sept. 28, 2011, and Hassoun was shot dead near
Ibla University on the Idleb-Aleppo highway. Hassnoun was shot with two
bullets, one to his chest and another to his stomach. He was taken to
Idleb National Hospital and he died there.
The Syrian authorities immediately blamed “armed gangs” for the murder
of Hassoun, whose father, the country’s grand mufti, was known for his
pro-regime stances. By Killing Hassoun and blaming the opposition, the
regime was apparently seeking to attract people’s sympathy and support
and turn them against those who seek its ouster.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |