nu.nlquote:AMSTERDAM - Voor de Amerikaanse ambassade in de Turkse hoofdstad Ankara heeft zich vrijdag een explosie voorgedaan
Dat meldt persbureau Reuters op basis van Turkse media.
Diverse ambulances zouden zich naar de ambassade spoeden. Er is volgens de eerste berichten sprake van diverse gewonden.
quote:'Turkije pakt schoonzoon Osama bin Laden op'
01/02/13, 11:08 − bron: ANP, DPA
De Turkse geheime dienst heeft een schoonzoon opgepakt van Osama bin Laden, de leider van de terreurbeweging al-Qaeda die in 2011 in Pakistan door Amerikaanse commando's werd geliquideerd. Dat meldde de Turkse krant Milliyet vrijdag.
De schoonzoon van de voormalige leider van de islamistische terreurbeweging al-Qaeda, door de krant aangeduid als Suleiman M., was met een vals paspoort van Iran naar Turkije gereisd. Hij werd aangehouden in een hotel in Ankara na een tip uit de Verenigde Staten.
De VS zouden om zijn uitlevering hebben gevraagd, maar Turkije wil de man uitzetten naar Iran.
http://www.volkskrant.nl/(...)a-bin-Laden-op.dhtml
Ik lul maar wat omdat mensen altijd zo snel gaan speculeren zonder eerst de feiten af te wachten.quote:
Lees zelfs al ergens over dat Moslims de dader zouden zijnquote:Op vrijdag 1 februari 2013 12:47 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ik lul maar wat omdat mensen altijd zo snel gaan speculeren zonder eerst de feiten af te wachten.
Nou ja, de kans is erg groot natuurlijk.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 12:52 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
[..]
Lees zelfs al ergens over dat Moslims de dader zouden zijn![]()
Maar er is nog heel weinig over bekend, dus ook dat valt onder speculatiequote:Op vrijdag 1 februari 2013 12:53 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Nou ja, de kans is erg groot natuurlijk.
Ik had gehoord dat het mogelijk een aardbewoner kon zijn. Ben benieuwd.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 12:52 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
[..]
Lees zelfs al ergens over dat Moslims de dader zouden zijn![]()
Het was in ieder geval geen autochtone Nederlander daar durf ik een krat Hollandia om te verweddenquote:Op vrijdag 1 februari 2013 12:53 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Nou ja, de kans is erg groot natuurlijk.
Nou ja, kan ook nog best een niet aardbewoner geweest zijn.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 13:12 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ik had gehoord dat het mogelijk een aardbewoner kon zijn. Ben benieuwd.
Werd over gespeculeerd op een Turkse zender, vanwege de Israëlische aanval op Syrië en de patriots zeg maar.quote:
Ik meende direct na de aanslag ergens al te lezen dat ze die kant op dachten?quote:Op vrijdag 1 februari 2013 23:44 schreef De_Guidance het volgende:
Dader is bekend.
Hij was lid van een extreem-linkse/leninstische terreurgroep.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Revolutionair_Volksbevrijdingsleger.
Dus geen PKK of radicale moslims of Syrië/Iran.
Nee de schade aan het gebouw viel volgens mij mee. Maar die is ook heel zwaar beveiligd blijkbaar.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 23:48 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik meende direct na de aanslag ergens al te lezen dat ze die kant op dachten?
Ik zag ergens een plaatje voorbij komen maar veel schade aan de ambassade is er niet toch? kleine bijgebouw wel wat meer, maar niet dat grote met al die tralies/hekken enzo?
Is die tweede dode een voorbijganger of bewaker of is dat nog niet bekend?
Ow ik dacht dat één van de doden de dader was en er nog één iemand omgekomen wasquote:Op vrijdag 1 februari 2013 23:50 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Nee de schade aan het gebouw viel volgens mij mee. Maar die is ook heel zwaar beveiligd blijkbaar.
De twee doden zijn beveiligingsmedewerkers en er is een zwaargewonde Turkse vrouw die een visum kwam ophalen.
Wat jij had gelezen klopt trouwens, ik heb het veranderd.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 23:52 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ow ik dacht dat één van de doden de dader was en er nog één iemand omgekomen was![]()
Ik las toevallig een paar uur eerder iets van de Amerikanen dat ze waarschuwden voor een op handen zijnde aanslag op ambassade in Kabul... misschien verkeerd ontcijferd... en had het Istanbul moeten zijn
Het zal niet de eerste keer zijn dat Amerikaanse overheidsdiensten compleet de plank misslaan inzake op handen zijnde aanslagen.quote:Op vrijdag 1 februari 2013 23:52 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ow ik dacht dat één van de doden de dader was en er nog één iemand omgekomen was![]()
Ik las toevallig een paar uur eerder iets van de Amerikanen dat ze waarschuwden voor een op handen zijnde aanslag op ambassade in Kabul... misschien verkeerd ontcijferd... en had het Istanbul moeten zijn
quote:'Opdracht aanslag ambassade VS Ankara kwam uit Nederland'
AMSTERDAM - De zelfmoordaanslag die vrijdag de Amerikaanse ambassade in de Turkse hoofdstad Ankara trof zou zijn uitgevoerd na een opdracht vanuit Nederland.
Dat meldt de Turkse krant Bugün dinsdag. De krant baseert zich op een rapport van de Turkse inlichtingendienst.
Het extreemlinkse DHKP-C eiste de aanslag eerder op. De groep verzet zich tegen het Turkse lidmaatschap van de NAVO en eist dat de in Turkije gestationeerde Nederlandse Patriot-installaties het land verlaten. Maandag lieten twee leden van DHKP-C aan het NRC weten dat acties 'gerechtvaardigd' worden geacht.
De leider van DHKP-C is Mussa Assaoglu, die volgens Bugün in Nederland verblijft. De Turkse inlichtingendienst zou dat hebben laten weten aan de Nederlandse inlichtingdienst AIVD. Assaoglu heeft de opdracht gegeven voor de aanslag in Ankara, zo concludeert de krant.
Voormalig DHKP-C leider Dursun Karatas verbleef tot zijn sterven ook in Nederland. Hij overleed in 2008 aan de gevolgen van kanker in Etten-Leur. In totaal zouden enkele tientallen leden van DHKP-C in Nederland verblijven.
Volgens Bugün is er sprake van zeven DHKP-C militanten die bereid zijn om "zichelf op te offeren". De Turkse politie verrichtte in navolging van de zelfmoordaanslag van vrijdag enkele arrestaties, nadat eerder dit jaar al 55 vermeende leden van DHKP-C werden opgepakt.
Niet veilig
Volgens de twee DHKP-C leden die werden geïnterviewd door het NRC zijn de Nederlandse troepen die mee zijn met de Patriot-missie in het Turkse 'niet veilig'. "Ze moeten terug naar hun eigen land."
In een reactie liet de Nederlandse commandant in Andana kolonel Buis dinsdag weten zich 'volkomen veilig'te voelen na de aanslag in Ankara.
"Wij monitoren dat soort zaken nauwgezet. De Turkse autoriteiten zijn verantwoordelijk voor de beveiliging van ons en dat doen ze op een zeer kundige wijze", aldus Buis.
En de NLe militairen in Turkije worden nu ook al bedreigd.quote:
Wij zijn indringers die op moeten rotten: http://nos.nl/artikel/470(...)S+Journaal+Nieuws%29quote:Op woensdag 6 februari 2013 12:25 schreef UpsideDown het volgende:
Wat willen die lui nou, dat er Turken gewond kunnen raken door een eventueel rondvliegende raket uit Syrië?
En die Erdogan dan zo'n grote bek hebben in Duitsland dat Duits leren al een misdaad isquote:Nederlandse militairen die in Turkije langs de Syrische grens gestationeerd zijn voor de Patriot-missie, zijn daar niet veilig. Dat zegt een lid van de Jonge Revolutionairen, een Turkse linkse actiegroep. Correspondent Bram Vermeulen sprak met hem.
Nederland is samen met Duitsland en de Verenigde Staten in Turkije om het land met Patriot-afweerraketten te beschermen tegen aanvallen uit Syrië. Turkije zelf vroeg de NAVO in december om de raketinstallaties te sturen. Veel linkse groepen zijn er tegen, zij vinden de Patriot-missie 'westers imperialisme'.
Gevaar
Twee weken geleden werd een groepje Duitse Patriot-militairen in de Turkse havenstad Iskenderun op straat belaagd door tientallen linkse activisten. Nationaliteit maakt volgens de leden van actiegroep echter geen verschil. "Of je nu Nederlander of Duitser bent, iedereen die het imperialisme steunt, loopt gevaar. Wij hebben het recht onszelf te verdedigen."
Hoe serieus de dreiging voor de Patriot-militairen is, wordt uit het gesprek niet duidelijk.
Indringers
Het lid van de Jonge Revolutionairen ziet de buitenlandse militairen als indringers. "Je moet het je voorstellen alsof iemand je huis binnenkomt. Wij worden bedreigd, er is hier een invasie gaande. En iedereen die zich daar, legaal of illegaal, tegen verzet, is gerechtvaardigd bezig."
Met de zelfmoordaanslag op de Amerikaanse ambassade in Ankara is de jongen het dan ook volkomen eens. Afgelopen vrijdag blies een zelfmoordterrorist zich op bij de ambassade in de Turkse hoofdstad. Een Turkse bewaker kwam om het leven en twee mensen raakten gewond.
Gerechtigheid
"Het was een slag tegen het imperialisme. Iedere handeling die zich richt tegen het imperialisme is gerechtvaardigd", zegt de jongen. De dader van de aanslag was lid van de DHKP/C, een verboden beweging. De Jonge Revolutionairen is een jeugdafdeling van deze beweging.
Op de vraag van Vermeulen of de jongen zelf ook bereid is zich op te blazen, antwoordt hij: "Absoluut, je moet bereid zijn zover mogelijk te gaan". Hij is voorlopig niet van plan de strijd op te geven. "Ik wil gerechtigheid, mensen vechten voor het behoud van hun cultuur. Dit is de manier waarop ik dat doe en ook zal blijven doen."
Godver wat ben jij een triest zeg. Dingen die niets met elkaar te maken hebben met geweld aan elkaar relateren.quote:Op woensdag 6 februari 2013 12:31 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Wij zijn indringers die op moeten rotten: http://nos.nl/artikel/470(...)S+Journaal+Nieuws%29
[..]
En die Erdogan dan zo'n grote bek hebben in Duitsland dat Duits leren al een misdaad is, wat een eenzijdig zooitje is het toch ook
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |