abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 1 februari 2013 @ 13:34:10 #51
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_122339137
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 13:30 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Nee, ik ben echter van mening dat het beter is Afrika niet te ontwikkelen en de ontwikkeling juist tegen te gaan om milieutechnische redenen.
Wat een collectie enge mensen zitten er toch op fok. Allemaal met een wens om hun ideale wereld middels geweld de wereld in te wensen.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 13:40:44 #52
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_122339381
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 12:50 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]

Volgens mij heb jij een beetje een verkeerd beeld van hoe mensen denken in die landen. En vind het het erg knap dat jij nog zo veel volkeren kunt vinden die nog volgens de werkwijze van 2000 jaar geleden werken.
Ik heb (in Uganda) genoeg voorbeelden gezien van de situaties die EdvandeBerg schetst. Ik begrijp ook niet waarom we altijd maar de Westerse manier van leven moeten opdringen aan anderen. Op de een of andere manier denken we dat dat de enige juiste manier van leven is. Waarom altijd dat streven naar meer meer meer? (waar ik zelf net zo hard aan mee doe hoor) Ik had zelfs het idee dat die mensen gelukkiger waren dan wij hier zijn...
Don't let my username fool you...
pi_122339399
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 13:34 schreef Brum_brum het volgende:
a niet te ontwikkelen en de ontwikkeling juist tegen te gaan om milieutechnische redenen.
Waar heeft ie het over geweld...handen af en de natuur zijn gang laten gaan
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 13:45:57 #54
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_122339598
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 13:41 schreef desiredbard het volgende:

[..]

Waar heeft ie het over geweld...handen af en de natuur zijn gang laten gaan
Mensen tegen houden zich te ontwikkelen doe je met?
a- liefde
b- sancties
c- militaire interventie
d- handelsblokkade
e- zowel b-c als e

En wat zijn b,c en d?
pi_122339710
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 12:43 schreef Anyanka het volgende:
Los van alle redenen waarom ontwikkelingshulp wel of niet zou werken, werkt het nou eigenlijk?

Wat is er hulpontvangende landen gebeurd met de levensverwachting, de economische groei, het aantal kinderen dat naar school gaat, of waar je ook maar de werking van ontwikkelingshulp aan af wilt meten?
Dat is een hele goede vraag die gelijk ergens opgevraagd of ingezien zou moeten kunnen worden door de belangstellenden en of donateurs.

Nu is het altijd de ver van je bed show, je geeft wel maar ziet nooit wat er gebeurd met al dat geld en moeite.

Mocht je al weten waar dat in te zien is op een overzichtelijke manier dan hou ik mij aanbevolen. Als het vage cijfers en statistieken zijn niet :)
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 13:52:06 #56
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_122339870
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 13:45 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

a- liefde
b- sancties
c- militaire interventie
d- handelsblokkade
e- zowel b-c als e

En wat zijn b,c en d?
Of je laat ze gewoon met rust. Geen ontwikkelingshulp, geen noodhulp.

Het enige wat we hoeven te doen is het dumpen van overschotten
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_122339879
quote:
15s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 12:10 schreef SpecialK het volgende:
Er is door alleen al West-Europa de afgelopen 40 jaar genoeg geld in Afrika gestopt om het gehele continent tot hypermoderne versie van Zuid-Korea/Japan om te toveren.

Misschien wordt het tijd om er eens op een andere manier mee om te gaan dan alsmaar geld proppen in symptoombestrijdingsprojecten.
Alleen is er tegelijkertijd door europa zoveel gedaan om dat ook allemaal weer onmogelijk te maken, zoals het dumpen van onze marktoverschotten daar en nog veel meer.

Ben het ermee eens dat het anders moet met ontwikkelingshulp, laten we eens beginnen met echt eerlijke en open handel, laten we eens beginnen met eerlijke prijzen betalen voor onze grondstoffen en laten we eens beginnen met geen grondstoffen en producten op onze bodem toestaan die alleen door zwaar misbruik zo lekker goedkoop zijn.

Maar dat wil niemand, want dat kost je mobieltje ineens een stuk meer, dan kan zoveel goedkoop voedsel niet meer zo makkelijk en ga maar door.

Wat de mensen die brullen over afrika e.d. altijd erg snel vergeten is dat onze rijkdom wel voor een fiks deel over hun rug gaat en dat "europa" helemaal niet gebaat is bij een stabiel afrika die uit het slop komt en dat er dus absoluut dingen gaande zijn om te verkomen dat dat gebeurt.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_122339972
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 12:27 schreef Chahna het volgende:

[..]

het duurt even maar inmiddels gaan steeds meer mensen inzien dat nederland zelf geld nodig heeft in plaats van het weg te geven aan warlords.

pak eerst de problematiek in eigen land maar eens aan.
Domme mensen die denken dat nederland een planeet op zichzelf is, die helemaal niets te maken heeft met die wereld om zich heen.
Mensen die in een sprookje geloven dat nederland al die andere landen helemaal niet nodig heeft en dat nederland het hartstikke goed blijft houden als het helemaal naar de klote gaat daar. Dat er echt niets gebeurt als we de boel niet afkopen daar om onze shit beter te maken over hun rug heen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_122340102
Tuurlijk gaat dat zo, iedereen is afhankelijk van elkaar in het grotere spel. Ze kunnen er niet eens mee stoppen als ze het zouden willen denk ik.
pi_122340151
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 13:52 schreef erodome het volgende:
Wat de mensen die brullen over afrika e.d. altijd erg snel vergeten is dat onze rijkdom wel voor een fiks deel over hun rug gaat en dat "europa" helemaal niet gebaat is bij een stabiel afrika die uit het slop komt en dat er dus absoluut dingen gaande zijn om te verkomen dat dat gebeurt.
Ik ben benieuwd waar dit op gebaseerd is. Waarom denk je dat onze rijkdom over de rug van Afrikanen gaat? In het verleden heeft een kleine elite geprofiteerd van kolonien ja. Dat betekent niet dat we daar onze huidige welvaart aan te danken hebben. Europe is na WOII opgebouwd zonder dat uitbuiting daar enige rol bij speelde. Net zoals Japan na WOII totaal in puin lag en nu weer compleet is opgebouwd zonder uitbuiting van kolonien.

En hoezo denk je dat Europe profiteert van een instabiel Afrika? Ik denk dat Europa juist WEL gebaat is bij een economisch sterk Afrika net als dat ik denk dat we gebaat zijn bij een economisch sterk China. Daar kunnen we namelijk wel onze spullen aan verkopen.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 14:00:33 #61
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_122340192
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 13:52 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Of je laat ze gewoon met rust. Geen ontwikkelingshulp, geen noodhulp.

Het enige wat we hoeven te doen is het dumpen van overschotten
Daar ben ik het helemaal mee eens maar in de post waar dit over ging had je het nog over tegenhouden.
pi_122340248
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 13:45 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

a- liefde
b- sancties
c- militaire interventie
d- handelsblokkade
e- zowel b-c als e

En wat zijn b,c en d?
het probleem is al veel ouder
Toen wij met ons fijne feodale stelsel aan het landarbeiden waren en we nog nooit van negerts gehoord hadden, liepen ze daar nog wortels te zoeken in het bos

Toen we afrika ontdekten werden ons slaven verkocht door hun eigen mensen

we hebben ze ontwikkeling proberen op te dwingen
met liefde proberen geven
Ze proberen te onderwijzen

To no avail

En wat is het resultaat van onze "hulp" meer hulpbehoevenden per m2 lzand dat 40 80 jaar geleden al niet kon voorzien voor de bevolkingsdichtheid
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_122340292
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 13:59 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd waar dit op gebaseerd is. Waarom denk je dat onze rijkdom over de rug van Afrikanen gaat? In het verleden heeft een kleine elite geprofiteerd van kolonien ja. Dat betekent niet dat we daar onze huidige welvaart aan te danken hebben. Europe is na WOII opgebouwd zonder dat uitbuiting daar enige rol bij speelde. Net zoals Japan na WOII totaal in puin lag en nu weer compleet is opgebouwd zonder uitbuiting van kolonien.

En hoezo denk je dat Europe profiteert van een instabiel Afrika? Ik denk dat Europa juist WEL gebaat is bij een economisch sterk Afrika net als dat ik denk dat we gebaat zijn bij een economisch sterk China. Daar kunnen we namelijk wel onze spullen aan verkopen.
Grondstoffen misschien die tegen aantrekkijke prijzen aangekocht kunnen worden ? Met een ontwikkeld land gaan de prijzen automatisch omhoog, met alle gevolen van dien.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 14:08:19 #64
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_122340510
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 14:00 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Daar ben ik het helemaal mee eens maar in de post waar dit over ging had je het nog over tegenhouden.
Ik ben bezorgt over de consequenties op milieuvlak van een hele wereldbevolking die naar western model leeft.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_122340579
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 13:59 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Op de werkelijke praktijk misschien?

Het is een feit dat we heel goedkoop aan grondstoffen kunnen komen, bv door afrikaanse kindjes in levensgevaarlijke tunnels de grond in te sturen, maar ook op nog vele andere manieren.
Het is een feit dat we onze overschotten daar dumpen, waardoor onze markt goed blijft lopen en de prijzen overeind kunnen blijven.
Het is een feit dat we met groot plezier wapens verstrekken en nare regime's steunen(vaak letterlijk met zogenaamd hulpgeld), simpelweg omdat "wij" daar beter van worden.

Alle goede bedoelingen van vele mensen ten spijt, maar onze rijkdom zou verschrompelen als we daar eerlijk zijn in de handel e.d., alleen al als we dezelfde regels zouden hanteren als hier.
We spelen daar heel anders dan op onze eigen grond, dat is echt gewoon een feit.
pi_122340647
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 14:02 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Grondstoffen misschien die tegen aantrekkijke prijzen aangekocht kunnen worden ? Met een ontwikkeld land gaan de prijzen automatisch omhoog, met alle gevolen van dien.
Daar maakt Shell misschien winst mee, maar niet het Westen. Denk je echt dat als Shell zijn olie goedkoop uit Nigeria krijgt (als dat al zo is) dat ze als dankbaarheid dan Nederlanders aan de pomp korting geven? Dacht het niet... of dat je korting krijgt bij de juwelier op Blood Diamonds? Dacht het niet....

Verder betalen we een hoge prijs voor instabiliteit in Afrika.
- Onzekere aanvoer van grondstoffen door politieke instabiliteit. Neem bijv recent Libie, door die oorlog daar ging mijn gasprijs ineens met 40% omhoog.
- We kunnen geen handel drijven met grote delen in Afrika zoals met de USA en China. Stel je eens voor dat Duisland zijn BMWs net zo in Afrika kon slijten als in de USA.
- We krijgen elk jaar stromen getraumatiseerde onopgeleide vluchtelingen die Europese sociale systemen belasten.
- Westers koloniaal schuldgevoel wordt gestimuleerd en bakken ontwikkelingshulp hebben tot nu to niets bereikt.
pi_122340933
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 14:11 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Daar maakt Shell misschien winst mee, maar niet het Westen. Denk je echt dat als Shell zijn olie goedkoop uit Nigeria krijgt (als dat al zo is) dat ze als dankbaarheid dan Nederlanders aan de pomp korting geven? Dacht het niet... of dat je korting krijgt bij de juwelier op Blood Diamonds? Dacht het niet....

Verder betalen we een hoge prijs voor instabiliteit in Afrika.
- Onzekere aanvoer van grondstoffen door politieke instabiliteit. Neem bijv recent Libie, door die oorlog daar ging mijn gasprijs ineens met 40% omhoog.
- We kunnen geen handel drijven met grote delen in Afrika zoals met de USA en China. Stel je eens voor dat Duisland zijn BMWs net zo in Afrika kon slijten als in de USA.
- We krijgen elk jaar stromen getraumatiseerde onopgeleide vluchtelingen die Europese sociale systemen belasten.
- Westers koloniaal schuldgevoel wordt gestimuleerd en bakken ontwikkelingshulp hebben tot nu to niets bereikt.
Het is allemaal niet wat het moet wezen, dat is duidelijk. Maar ik denk dat heel veel zaken tegelijkertijd hun effect hebben, het is heel moeilijk als buitenstaander te weten hoe het in het echt werkt, en hoe de echte verhoudingen liggen.

Als burger weet je eigenlijk niet meer dan wat je leest of hoort.

Ik denk trouwens niet dat westerlingen een schuldgevoel aan het afbetalen zijn maar dat de meeste donateurs graag zouden willen zien dat het overal goed gaat met mensen en dat iedereen eerlijke kansen heeft.
pi_122340936
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 14:10 schreef erodome het volgende:
Op de werkelijke praktijk misschien?

Het is een feit dat we heel goedkoop aan grondstoffen kunnen komen, bv door afrikaanse kindjes in levensgevaarlijke tunnels de grond in te sturen, maar ook op nog vele andere manieren.
En hoe profiteren "wij" hiervan? De enige die hier van profiteren zijn de Afrikaanse mijnbaas en misschien een grote multinational. "Wij" krijgen geen korting omdat arme kindjes ons goud onder erbarmelijke omstandigheden uit een mijn in Zuid Afrika halen.

quote:
Het is een feit dat we onze overschotten daar dumpen, waardoor onze markt goed blijft lopen en de prijzen overeind kunnen blijven.
Het is een feit dat we met groot plezier wapens verstrekken en nare regime's steunen(vaak letterlijk met zogenaamd hulpgeld), simpelweg omdat "wij" daar beter van worden.
Je blijft het over "we" hebben. Dit zijn grote multinationals. Hoezo moet ik me daar schuldig voor voelen? Hoezo heb ik daar baat bij? Ik denk dat het Westen er juist geen baat bij heeft omdat zo Afrika ondermijnd wordt en DAT was de discussie. Wat jij doet is dingen noemen die multinationals en corrupte Afrikanen uitvoeren en het "we" noemen. Ik verkoop geen wapens aan Afrika. Ik, en ik denk 90% van de Westerse bedrijven hebben alleen maar last van wapens en instabiliteit in Afrika.

quote:
Alle goede bedoelingen van vele mensen ten spijt, maar onze rijkdom zou verschrompelen als we daar eerlijk zijn in de handel e.d., alleen al als we dezelfde regels zouden hanteren als hier.
We spelen daar heel anders dan op onze eigen grond, dat is echt gewoon een feit.
Weer heb je het over "we". Weet je wie die Afrikaanse grondstoffen verkoopt? Die mijnbaas in Zuid Afrika. Die corrupte ambtenaar in Nigeria die contracten met Shell afsluit. Weet je wie er baat bij heeft? Die corrupte Afrikanen en die grote bedrijven. Verder heeft iedereen er nadeel van. Nogmaals, als Afrika zich net zo zou ontwikkelen als China, zou dat OOK beter zijn voor Europe. Je mag je afvragen waarom China zich wel zo kan ontwikkelen en grote delen van Afrika niet. Ligt zeker ook aan "ons".
pi_122341580
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 14:18 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

En hoe profiteren "wij" hiervan? De enige die hier van profiteren zijn de Afrikaanse mijnbaas en misschien een grote multinational. "Wij" krijgen geen korting omdat arme kindjes ons goud onder erbarmelijke omstandigheden uit een mijn in Zuid Afrika halen.
Maar "wij" kunnen wel vinden dat we elk jaar een nieuw mobieltje willen voor een zeer schappelijke prijs omdat die kindertjes grondstoffen uit de grond halen.
"Wij" krijgen wel degelijk korting aangezien we de werkelijke kosten niet betalen, laat staan dat we prijs van nette omstandigheden betalen.

Daarnaast schijn je te vergeten dat die grote bedrijven die daar hun zooi halen(wat voor heel veel geld, in de vorm van grondstoffen) ook deel zijn van die "wij", sterker nog, dat de hele economie meer op hun gestoelt is dan op jou of mij.

quote:
Je blijft het over "we" hebben. Dit zijn grote multinationals. Hoezo moet ik me daar schuldig voor voelen? Hoezo heb ik daar baat bij? Ik denk dat het Westen er juist geen baat bij heeft omdat zo Afrika ondermijnd wordt en DAT was de discussie. Wat jij doet is dingen noemen die multinationals en corrupte Afrikanen uitvoeren en het "we" noemen. Ik verkoop geen wapens aan Afrika. Ik, en ik denk 90% van de Westerse bedrijven hebben alleen maar last van wapens en instabiliteit in Afrika.
Je begrijpt niet dat oa die multinationals een heel groot deel van "wij" zijn, maar dat wij als in jij en ik daarin ook gewoon meespelen, jij en ik zijn het die consumeren, jij en ik bepalen voor een groot deel de markt, jij en ik bepalen de vraag.

Ja, onstabiliteit geeft ook last, maar niet zoveel als een florerend werelddeel, waarbij mensen bezig zijn met hun toekomst ipv overleven, waarbij mensen de luxe hebben om na te denken over de behandeling ipv wel moeten om te vreten. Waarbij mensen de luxe hebben om om hun omgeving te geven, dat ze zeggen dat ze niet willen dat het land zo wordt misbruikt.

We zien het nu al met china, ja het is leuk dat we kunnen handelen, daar moeten we genoeg mogelijkheid voor hebben. Maar als dat teveel wordt dan schaad dat onze bedrijven, zie het zonnepaneel gezeur waarbij de import uit china heel stevig ingeperkt gaat worden omdat de bedrijven hier anders zielig zouden zijn. Welke vrije handel?
En waar laten we onze overschotten als het beter gaat met die landen? Als die landen zeggen rot op met je overschot, dat verneukt onze markt?

quote:
Weer heb je het over "we". Weet je wie die Afrikaanse grondstoffen verkoopt? Die mijnbaas in Zuid Afrika. Die corrupte ambtenaar in Nigeria die contracten met Shell afsluit. Weet je wij er baat bij heeft? Die corrupte Afrikanen en die grote bedrijven. Verder heeft iedereen en nadeel van. Nogmaals, als Afrika zich net zo zou ontwikkelen als China, zou dat OOK beter zijn voor Europe. Je mag je afvragen waarom China zich wel zo kan ontwikkelen en grote delen van Afrika niet. Ligt zeker ook aan "ons".
Die hebben er ook baat bij ja, maar dat neemt niet weg dat wij een nog grotere baat erbij hebben, de grote winst zit toch echt nog bij "onze" bedrijven en niet bij die afrikaanse corrupte instellingen.
En hoe heeft verder iedereen nadeel van zulke goedkope grondstoffen behalve de mensen die misbruikt worden om die te verkrijgen?
Jij hebt dus geen enkel probleem met het 3 dubbele betalen voor dat mobieltje, want je dacht toch niet dat die multinational zo hun eigen winst opgeeft?

China kan zich ontwikkelen omdat die veel onafhankelijker zijn, sterker nog, china is een potentieel gevaar voor onze economie. Dat wordt echt niet geheel en al positief bekeken. china heeft niet zoveel met "ons", behalve om er zelf beter van te worden, daarin gedragen zij zich net als "ons" en maken gebruik van dezelfde paden. Ook china zou niet zo kunnen groeien als die anderen er niet waren, ook die kunnen niet zonder het misbruik van anderen, mens, dier en land.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 14:35:14 #70
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_122341607
Ontwikkelingshulp afschaffen, handelsbarrieres afschafffen, landbouwsubsidies afschaffen en de derde wereld zo toegang geven op onze markten zodat ze geld kunnen verdienen ipv aalmoezen ontvangen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 14:38:15 #71
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_122341718
Prachtig om te zien hoe weinig mensen van een supply chain begrijpen. Een bedrijf als Nike werkt met duizenden bedrijven samen die ook weer samenwerken met duizenden andere leveranciers van spullen. Ze kunnen die nooit allemaal voor 100% controleren.

De imago schade van een kop als Nike maakt schoenen met kinderarbeid is duurder dan die 5 cent per schoen die kinderarbeid misschien wel kan opleveren.
pi_122341842
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 14:38 schreef Brum_brum het volgende:
Prachtig om te zien hoe weinig mensen van een supply chain begrijpen. Een bedrijf als Nike werkt met duizenden bedrijven samen die ook weer samenwerken met duizenden andere leveranciers van spullen. Ze kunnen die nooit allemaal voor 100% controleren.

De imago schade van een kop als Nike maakt schoenen met kinderarbeid is duurder dan die 5 cent per schoen die kinderarbeid misschien wel kan opleveren.
Ach rot op, het kan die bedrijven geen ene klote schelen, behalve als daardoor de vraag van de consument veranderd in hun nadeel.

Kijk dit maar eens: http://bloodinthemobile.org/

En het gaat zoveel verder dan wat kinderarbeid door nike...
pi_122341897
quote:
15s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 12:10 schreef SpecialK het volgende:
Er is door alleen al West-Europa de afgelopen 40 jaar genoeg geld in Afrika gestopt om het gehele continent tot hypermoderne versie van Zuid-Korea/Japan om te toveren.

Misschien wordt het tijd om er eens op een andere manier mee om te gaan dan alsmaar geld proppen in symptoombestrijdingsprojecten.
Dat is niet in Afrika gestopt.
Allah Al Watan Al Malik
pi_122341965
Iedereen lekker zelf laten bepalen of ze iets willen doneren aan ontwikkelingshulp. Dan kunnen de SP'ers, PVDA'ers en d66'ers lekker zoveel storten als ze willen.

Lijkt me prima oplossing toch? :)
Conscience do cost.
pi_122342089
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 14:43 schreef ems. het volgende:
Iedereen lekker zelf laten bepalen of ze iets willen doneren aan ontwikkelingshulp. Dan kunnen de SP'ers, PVDA'ers en d66'ers lekker zoveel storten als ze willen.

Lijkt me prima oplossing toch? :)
Prima oplossing als we landbouwsubsidie's afschaffen, aan echt eerlijke en open handel doen en onze overschotten daar niet dumpen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')