abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122311270
Een vraag over een turbo rotonde, omdat ik denk dat ik het nog niet helemaal snap.

Hoe zit het als je de rotonde driekwart (3e afslag) wilt nemen, maar je niet er af kan als het ware. Want de mensen die de buitenste baan nemen vanaf voor mij de 2e afslag die kunnen naast de eerste afslag ook rechtdoor willen. Als ik bij de 3e afslag eraf wilt, moet ik de auto die rechtdoor wilt en bij de 2e afslag erop is gekomen, kruisen. Moet ik net na de 2e afslag alvast naar de buitenste baan of 'gaat het allemaal vanzelf'?

Hoe gaat dit? Ik heb met me rijlessen al 100 keer de turborotonde gereden, maar nu ik me zit voor te bereiden om me praktijk van morgen ben ik hier wel een beetje bang voor namelijk.
pi_122311436
Kun je er een paint van maken? Ik snap het niet.
pi_122311447
Die kunnen niet rechtdoor, er zitten van die verhogingen in de weg, waardoor iemand van de "2e" afslag alleen maar ook eraf kan op de 3e afslag. Zij kunnen alleen rechtsaf.
.
pi_122311497
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 19:52 schreef Fer het volgende:
Die kunnen niet rechtdoor, er zitten van die verhogingen in de weg, waardoor iemand van de "2e" afslag alleen maar ook eraf kan op de 3e afslag. Zij kunnen alleen rechtsaf.
Maar de buitenste baan is er toch ook voor om rechtdoor te rijden?
pi_122311510


met plaatjes gaat het duidelijker.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_122311544


Turborotonde heeft maar 3 afslagen, dacht ik.
.
pi_122311813
Oh nee, toch niet. Maar hier is het zo dat er niet 2 complete ringen zijn, slechts 2 kanten zijn dubbel uitgevoerd. Waardoor de situatie niet kan voorkomen.

Maar in principe zijn turborotondes zo gaaf omdat je niet teveel over de voorang hoeeft na te denken en je volgas erover kan scheuren.

.
pi_122311822
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 19:53 schreef Captain_Ghost het volgende:
[ afbeelding ]

met plaatjes gaat het duidelijker.
Ja. Als je deze rotonde driekwart neemt dan rij je op de binnenste baan. Een auto die de rotonde opkomt recht tegenover jouw(2e afslag) en die rechtdoor wilt, die zal je kruisen als jij de 3e afslag eraf gaat en hij niet..
pi_122311879
[quote]0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 19:59 schreef Fer het volgende:
Oh nee, toch niet. Maar hier is het zo dat er niet 2 complete ringen zijn, slechts 2 kanten zijn dubbel uitgevoerd. Waardoor de situatie niet kan voorkomen.

Maar in principe zijn turborotondes zo gaaf omdat je niet teveel over de voorang hoeeft na te denken en je volgas erover kan scheuren.


Haha precies. Maar ik moet wel het overzicht hebben als ik morgen ga afrijden in de spits!
pi_122311955
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 19:59 schreef Niek... het volgende:

[..]

Ja. Als je deze rotonde driekwart neemt dan rij je op de binnenste baan. Een auto die de rotonde opkomt recht tegenover jouw(2e afslag) en die rechtdoor wilt, die zal je kruisen als jij de 3e afslag eraf gaat en hij niet..
Hij heeft haaientanden en jij niet. Jij hebt dus voorrang. Als hij de voor hem rechterbaan neemt heeft ie ook haaientanden.

Werkt heel goed dus zo een truborotonde en van situaties zoals jij schetst is geen sprake.

Er is dus wel degelijk goed over nagedacht :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_122312148
Oh nee ik zie het al...

Als jij bij de 2e afslag komt, die dus tegenover de afslag waar jij de rotonde op rijdt. Ga je al VOOR de 2e afslag naar de buitenste baan. De binnenste ring, kun je alleen op als vanaf die 2e afslag komt.

Op de 2e afslag zijn haaientanden, het verkeer moet dus al wachten met de rotonde oprijden als jij eraan komt.



Hier dus de witte vrachtwagen, waar de gele vrachtwagens moeten wachten.
.
pi_122312863
quote:
7s.gif Op donderdag 31 januari 2013 20:01 schreef vosss het volgende:

[..]

Hij heeft haaientanden en jij niet. Jij hebt dus voorrang. Als hij de voor hem rechterbaan neemt heeft ie ook haaientanden.

Werkt heel goed dus zo een truborotonde en van situaties zoals jij schetst is geen sprake.

Er is dus wel degelijk goed over nagedacht :)
Aha. Ik denk dat ik het snap. Je komt dus 'automatisch' op de buitenste baan terecht, waardoor het verkeer moet wachten dat bij de 2e afslag er op wilt komen.
pi_122313098
Ja. Zie ook het duidelijke plaatje van Captain_Ghost eerder in dit topic :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_122314938
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 20:17 schreef Niek... het volgende:

[..]

Aha. Ik denk dat ik het snap. Je komt dus 'automatisch' op de buitenste baan terecht, waardoor het verkeer moet wachten dat bij de 2e afslag er op wilt komen.
ja je gaat inderdaad automatisch steeds naar de buitenste baan.
pi_122316505
ik vind al die extra bedacht rotonde achtige dingen vooral onhandig :R
pi_122318725
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 21:21 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
ik vind al die extra bedacht rotonde achtige dingen vooral onhandig :R
Dat snap ik niet, je kan er bijna zonder na te denken volgas op afrijden.
.
pi_122319040
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 21:56 schreef Fer het volgende:

[..]

Dat snap ik niet, je kan er bijna zonder na te denken volgas op afrijden.
ik hou van overal hetzelfde. als je ergens rijdt waar je niet bekend bent is dat veel plezieriger.
pi_122319754
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 22:00 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

ik hou van overal hetzelfde. als je ergens rijdt waar je niet bekend bent is dat veel plezieriger.
Je moet overal gewoon op dezelfde manier de pijlen die op het wegdek staan volgen, hoe moeilijk kan het zijn? Als je pas gaat kijken als je er op zit gaat het mis, maar vooraf staat ook duidelijk aangegeven welke baan je moet hebben.
  donderdag 31 januari 2013 @ 22:25:12 #19
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_122320852
Turbo rotonde is juist zo makkelijk, als je goed voorsorteer kan het niet mis gaan. Word pas wat lastiger als je een 2 baans rotonde hebt of een verkeersplein zonder belijning zoals in Nijmegen.
pi_122321021
hier een twin turbo
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  donderdag 31 januari 2013 @ 22:31:39 #21
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_122321241
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 22:27 schreef densmee het volgende:
hier een twin turbo
[ afbeelding ]
das kanaal bij someren helmond :+
Die rotonde steek ik meestal rechtdoor over als ik alleen ben, deze baanafscheiding is niet zo hoog.
pi_122321280
quote:
7s.gif Op donderdag 31 januari 2013 22:31 schreef blup het volgende:

[..]

das kanaal bij someren helmond :+
Die rotonde steek ik meestal rechtdoor over als ik alleen ben, deze baanafscheiding is niet zo hoog.
klopt
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_122323681
quote:
7s.gif Op donderdag 31 januari 2013 22:25 schreef blup het volgende:
[..]een verkeersplein zonder belijning zoals in Nijmegen.
Ach, en ook dat went :P
  donderdag 31 januari 2013 @ 23:34:08 #24
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_122324781
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 23:14 schreef erikkll het volgende:

[..]

Ach, en ook dat went :P
Ja, maar de eerste keer als je er onbewust op rijdt heb je wel even een wtf momentje.
pi_122325151
quote:
16s.gif Op donderdag 31 januari 2013 23:34 schreef blup het volgende:

[..]

Ja, maar de eerste keer als je er onbewust op rijdt heb je wel even een wtf momentje.
Klopt, ik had bovendien mijn rijbewijs een maand daarvoor behaald in een klein dorpje. :P
pi_122330408
quote:
7s.gif Op donderdag 31 januari 2013 22:25 schreef blup het volgende:
Turbo rotonde is juist zo makkelijk, als je goed voorsorteer kan het niet mis gaan. Word pas wat lastiger als je een 2 baans rotonde hebt of een verkeersplein zonder belijning zoals in Nijmegen.
Een rotonde met twee rijstroken is juist simpel, gewoon de rechter strook pakken en er geen fuck om geven.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 09:33:46 #27
182073 invine
blablabla etc.
pi_122331159
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 09:00 schreef Tsurany het volgende:

[..]

Een rotonde met twee rijstroken is juist simpel, gewoon de rechter strook pakken en er geen fuck om geven.
Lever je rijbewijs in aub :')
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_122331189
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 09:33 schreef invine het volgende:

[..]

Lever je rijbewijs in aub :')
Omdat? Als ik op de linker baan rij kom ik er echt niet meer af, dan moet ik dwars door het andere verkeer heen. Nee, ik negeer het gewoon. Bouw maar een fatsoenlijke rotonde.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 09:35:59 #29
182073 invine
blablabla etc.
pi_122331215
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 09:34 schreef Tsurany het volgende:

[..]

Omdat? Als ik op de linker baan rij kom ik er echt niet meer af, dan moet ik dwars door het andere verkeer heen. Nee, ik negeer het gewoon. Bouw maar een fatsoenlijke rotonde.
Vandaar dus de turbo rotondes.. Maar je komt er niet door omdat idioten zoals jij rechts blijven rijden.
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_122331313
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 09:35 schreef invine het volgende:

[..]

Vandaar dus de turbo rotondes.. Maar je komt er niet door omdat idioten zoals jij rechts blijven rijden.
Och gut, ben je driftig? Ik blijf rechts rijden omdat ik, als ik links rij, er niet meer doorheen kom. Dan kan ik me wel mooi aanpassen maar als de rest dat niet doet schiet je er nog niks mee op. Aso zijn in het verkeer levert je een stuk meer op dan netjes de regeltjes volgen, dan ben je altijd de lul.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 09:41:09 #31
182073 invine
blablabla etc.
pi_122331368
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 09:39 schreef Tsurany het volgende:

[..]

Och gut, ben je driftig? Ik blijf rechts rijden omdat ik, als ik links rij, er niet meer doorheen kom. Dan kan ik me wel mooi aanpassen maar als de rest dat niet doet schiet je er nog niks mee op. Aso zijn in het verkeer levert je een stuk meer op dan netjes de regeltjes volgen, dan ben je altijd de lul.
Hoezo driftig? Nee verre van, maar ik ga hier niet verder op in aangezien je echt een blad voor je kop hebt.
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_122331436
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 09:41 schreef invine het volgende:

[..]

Hoezo driftig? Nee verre van, maar ik ga hier niet verder op in aangezien je echt een blad voor je kop hebt.
Of omdat je geen enkele inhoudelijke argumenten hebt en enkel kan schreeuwen? Wat gebeurt er als ik op de linker strook zit, gaan mensen mij er dan tussen laten of blijven ze bumper aan bumper doorrijden waardoor ik de afslag mis omdat ik er niet tussendoor kan?
Wanneer het niet druk is kom je er makkelijk tussen maar is er ook geen reden om links te rijden en wanneer het wel druk is kom je er nooit tussen en kan je beter rechts blijven rijden.
  vrijdag 1 februari 2013 @ 09:44:26 #33
182073 invine
blablabla etc.
pi_122331470
:')
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_122331551
Wat een zwaktebod...
pi_122342176
Een rotonde met 2 stroken is super simpel:
Ga je rechtsaf, pak je de rechter strook, en ga je er ook gelijk af. Doordat je dat doet, rijd er op dat moment NIEMAND meer op de rechter strook.
Ga je rechtdoor, of driekwart, pak je de linker strook. Nadat je de laatste afslag gehad hebt die je NIET moet hebben is er ruimte rechts van je, want die zijn er net af gegaan, en dus kan je naar de rechter strook.
Zo moeilijk is het niet..

Alleen die in nijmegen is een uitzondering want dan moet je wachten op verkeer van rechts terwijl je zelf op de rotonde zit.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_122344453
Het is eigenlijk eenvoudig: kies vóór de turborotonde de juiste rijstrook op basis van de pijlen op de weg en de borden. Volg die rijstrook en je komt vanzelf bij de juiste 'afrit' uit. Dus niet van rijstrook wisselen maar gewoon blijven volgen. Komt het altijd goed.

[ Bericht 31% gewijzigd door blup op 01-02-2013 20:30:52 ]
pi_122344633
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 14:48 schreef delano.888 het volgende:
Een rotonde met 2 stroken is super simpel:
Ga je rechtsaf, pak je de rechter strook, en ga je er ook gelijk af. Doordat je dat doet, rijd er op dat moment NIEMAND meer op de rechter strook.
Ga je rechtdoor, of driekwart, pak je de linker strook. Nadat je de laatste afslag gehad hebt die je NIET moet hebben is er ruimte rechts van je, want die zijn er net af gegaan, en dus kan je naar de rechter strook.
Zo moeilijk is het niet..

Alleen die in nijmegen is een uitzondering want dan moet je wachten op verkeer van rechts terwijl je zelf op de rotonde zit.
De theorie is niet moeilijk, de praktijk is vreselijk omdat mensen dat dus niet doen en jij dus vast komt te zitten. Je wilt rechtdoor, daarna komt iemand erbij op de rechter baan die gewoon drie kwart rond gaat en jou hindert.
pi_122345033
quote:
Super sites voor de mensen die het niet snappen.
Ik zie wel 1 groot nadeel van deze rotondes. Het is bijna onmogelijk ze te gebruiken om rechtsomkeert te gaan.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_122348448


pas als ze dit aanleggen in nederland wordt t ingewikkeld :')
pi_122357655
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 09:00 schreef Tsurany het volgende:

[..]

Een rotonde met twee rijstroken is juist simpel, gewoon de rechter strook pakken en er geen fuck om geven.
En dan rijd ik achter je diezelfde rotonde op en pak ik wel de binnenbaan. Vervolgens komen we samen bij de afslag, sla ik af en rijd ik je voorkant eraf omdat je daar in de weg rijdt
.
  FOK!fotograaf vrijdag 1 februari 2013 @ 21:24:29 #41
145146 Andyy
pi_122358330
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 17:14 schreef Ou-Tannu het volgende:
[ afbeelding ]

pas als ze dit aanleggen in nederland wordt t ingewikkeld :')
Wtf :')
  vrijdag 1 februari 2013 @ 21:50:54 #42
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_122359605
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 17:14 schreef Ou-Tannu het volgende:
[ afbeelding ]

pas als ze dit aanleggen in nederland wordt t ingewikkeld :')
Overmatig gebruik van rotondes :') .
pi_122360711
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 17:14 schreef Ou-Tannu het volgende:
[ afbeelding ]

pas als ze dit aanleggen in nederland wordt t ingewikkeld :')
Zo heel moeilijk is dat nou ook weer niet.

Je moet alleen wel onthouden als niet-Engelse dat je aan de "verkeerde" kant moet rijden. :+
It's funny
But not ha-ha funny.
pi_122363905
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 22:11 schreef Nero22 het volgende:

[..]

Zo heel moeilijk is dat nou ook weer niet.

Je moet alleen wel onthouden als niet-Engelse dat je aan de "verkeerde" kant moet rijden. :+
Och tja, dat is dan in dit geval wel even relevant ;)

maar verder... wordt je gek :P
pi_122364501
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 17:14 schreef Ou-Tannu het volgende:
[ afbeelding ]

pas als ze dit aanleggen in nederland wordt t ingewikkeld :')
Magic roundabout in Swindon. :)
pi_122364520
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 23:30 schreef Light het volgende:

[..]

Magic roundabout in Swindon. :)
Geheel Correct *O* u mag door naar de volgende ronde ;)
pi_122364739
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 23:30 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Geheel Correct *O* u mag door naar de volgende ronde ;)
:)
En de magic is vooral dat je het gewoon als vijf losse rotondes moet zien. Dan is het niet zo spannend meer.
pi_122365471
T kan erger:

Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_122365709
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 23:52 schreef delano.888 het volgende:
T kan erger:

[ afbeelding ]
kwestie van voorrangs bordjes ;)
pi_122365727
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 23:59 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

kwestie van voorrangs bordjes ;)
Juist ja, het gaat allemaal vloeiend daar.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  zaterdag 2 februari 2013 @ 00:28:19 #51
53151 T42
Pinball Wizard
pi_122366442
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 22:27 schreef densmee het volgende:
hier een twin turbo
[ afbeelding ]
oude foto :P

maar deze (oude foto voor de aanpassing) is een dubbele rondtonde zonder verhoging en heel veel bijna ongelukken. omdat de binneste baan moet invoegen in de buitenste en dan pas ervanaf kan... turbo noemt de gemeente het.....
http://goo.gl/maps/vgYoA
pi_122380858
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 21:11 schreef Fer het volgende:

[..]

En dan rijd ik achter je diezelfde rotonde op en pak ik wel de binnenbaan. Vervolgens komen we samen bij de afslag, sla ik af en rijd ik je voorkant eraf omdat je daar in de weg rijdt
Stoere jongen!
pi_122381208
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 16:11 schreef Tsurany het volgende:

[..]

Stoere jongen!
Als je maar genoeg geld over heeft, mag het van mij..
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_122382751
Ik ben niet stoer, gewoon een lease-aso.
.
  maandag 4 februari 2013 @ 09:26:23 #55
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_122455468
quote:
7s.gif Op donderdag 31 januari 2013 22:25 schreef blup het volgende:
Turbo rotonde is juist zo makkelijk, als je goed voorsorteer kan het niet mis gaan. Word pas wat lastiger als je een 2 baans rotonde hebt of een verkeersplein zonder belijning zoals in Nijmegen.
Keizer Karelplein. O+ Nog leuker is de rotonde om de Arc de Triomphe in Parijs.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_122455533
en wat nou met vrachtwagens? bij de turbo rotondes bij veenendaal zit geen afscheiding in het midden.
Het is niet mogelijk als auto aan de binnenkant te rijden terwijl een vrachtwagen de buitenste baan rijd.

Veel vrachtwagen chaffeurs gooien de vrachtwagen middenop de 2 stroken zodat er niemand aan de binnenkant kan gaan rijden want bij de bocht kom je dan klem te zitten als er een auto aan de binnenkant rijd.

Wat nou als ik eigenwijs toch aan de binnenkant rij voor zeg maar 3 kwart rond te gaan. (linksaf) De vrachtwagen neemt alleen de buitenste baan en ik de binnenste. De vrachtwagen pakt een stuk van de binnenbaan mee waardoor ik schade heb. Wie is er dan aansprakelijk?
blijf van mijn sig af! Nobody2.0 - Nobody2.0 - Nobody2.0
  maandag 4 februari 2013 @ 09:36:18 #57
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_122455601
quote:
7s.gif Op donderdag 31 januari 2013 22:25 schreef blup het volgende:
Turbo rotonde is juist zo makkelijk, als je goed voorsorteer kan het niet mis gaan. Word pas wat lastiger als je een 2 baans rotonde hebt of een verkeersplein zonder belijning zoals in Nijmegen.
Dit ja, van dat volk op een tweebaansrotonde wat het eng vindt en dus driekwart rond in de buitenste baan doet, want dan hoeven ze niet bang te zijn dat ze niet meer van de rotonde afkomen...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 4 februari 2013 @ 09:39:29 #58
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_122455649
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 februari 2013 09:34 schreef Tsurany het volgende:

[..]

Omdat? Als ik op de linker baan rij kom ik er echt niet meer af, dan moet ik dwars door het andere verkeer heen. Nee, ik negeer het gewoon. Bouw maar een fatsoenlijke rotonde.
Leer rijden of stap niet meer in de auto.
Je rijdt op een snelweg met 3 of meer banen per rijrichting ook standaard in de 2de of 3de baan omdat het anders zo lastig is om in te voegen als je een vrachtwagen moet inhalen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_122456621
quote:
1s.gif Op maandag 4 februari 2013 09:39 schreef Leandra het volgende:

[..]

Leer rijden of stap niet meer in de auto.
Je rijdt op een snelweg met 3 of meer banen per rijrichting ook standaard in de 2de of 3de baan omdat het anders zo lastig is om in te voegen als je een vrachtwagen moet inhalen?
Een dermate achterlijke vergelijking ga ik niet serieus op in.

Een tweebaans rotonde werkt niet wanneer het druk is, iedereen een andere interpretatie heeft over de regels en het voorsorteren en de persoon op de linkerbaan geen voorrang heeft. Ik heb dan geen zin om voorrang bij het afslaan op te moeten eisen waardoor ik gewoon de rechter rijstrook aan houd.
  maandag 4 februari 2013 @ 10:42:24 #60
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_122456944
Ik haat het zo erg als mensen bij zulke rotondes niet weten welke baan ze moeten nemen :r

Soms zie je ze ook gewoon na een kwart, de helft, 3/4 gewoon een andere rijstrook pakken door snel te sturen :")
Mijn nieuwe ondertitel
pi_122457262
Zolang weggebruikers in dit land elkaar het licht in de ogen niet gunnen gaan dit soort dingen niet werken. Mensen zijn te beroerd om richting aan te geven op een rotonde, laat staan gewoon rustig te rijden en anderen voorrang te geven / gunnen. Nee, nog snel op een bijna onmogelijke manier op zo'n rotonde nog even een auto inhalen zodat je er bij het volgende stoplicht niet achter maar voor staat. Dat ondertussen iedereen achter je op de rotonde in de ankers moet zie je niet / wil je niet zien.

Die rotondes functioneren prima. De gemiddelde gebruiker niet.
pi_122457366
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 10:28 schreef Tsurany het volgende:

[..]

Een dermate achterlijke vergelijking ga ik niet serieus op in.

Een tweebaans rotonde werkt niet wanneer het druk is, iedereen een andere interpretatie heeft over de regels en het voorsorteren en de persoon op de linkerbaan geen voorrang heeft. Ik heb dan geen zin om voorrang bij het afslaan op te moeten eisen waardoor ik gewoon de rechter rijstrook aan houd.
Jij bent hier degene die de regels 'anders' interpreteert. Persoonlijk heb ik nog nooit moeite gehad om tijdig van de binnenste baan af te komen op een rotonde. Ook niet met een auto-aanhanger combi van ruim 12 meter lang.

Het is simpel bij een tweebaansrotonde:
- Geen pijlen op het wegdek: Neem je de eerste of de tweede afslag, dan neem je de buitenste baan. Neem je de derde (of vierde, vijfde, zesde) dan neem je bij het oprijden de binnenste baan en schuif je nét voorbij de laatste afslag die je niet moet hebben door naar de buitenste baan. Als je daarbij ook nog op tijd richting aan geeft is er niets aan de hand.

- Pijlen op het wegdek: Volg de pijlen voor de richting die jij wenst te nemen. Het komt veel voor dat je voor de tweede afslag beide rijstroken mag gebruiken, omdat het overgrote deel van het verkeer op de betreffende rotonde deze afslag neemt.

En met rotondevrees moet je inderdaad even een rondje Arc de Triomphe doen in Parijs. Bij mijn bezoekje aan Parijs zag ik er tegenop, maar achteraf stelde het eigenlijk niets voor.
pi_122458318
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 11:02 schreef Ivo1985 het volgende:
Jij bent hier degene die de regels 'anders' interpreteert. Persoonlijk heb ik nog nooit moeite gehad om tijdig van de binnenste baan af te komen op een rotonde. Ook niet met een auto-aanhanger combi van ruim 12 meter lang.
Zie: PTA / Vraag over turborotonde!
Dus een andere interpretatie van de regels die direct strookt met de regels die jij aangeeft te volgen.

Ik heb vaak genoeg in de situatie gezeten waarbij het dermate druk was dat je niet vanaf de linker strook naar de rechter strook kon komen. Stel ik wil driekwart rond op een rotonde met vier afslagen, dus de derde afslag. Tegenover mij komt iemand die de tweede afslag wilt nemen, hij wilt dus oversteken. Als ik op de linker strook rij en na de tweede afslag naar de rechter strook wil op het moment dat hij de rotonde op komt rijden zal ik dus door hem heen moeten gaan. Nu zal dit bij twee auto's op de rotonde geen probleem zijn maar als, tijdens de spits, iedereen vanaf zijn kant aan komt zetten en de tweede afslag moet hebben is het voor mij zeer lastig om dan naar die rijstrook te gaan.
Het probleem is simpel, er worden tweebaansrotonde's (eigenlijk tweestrook) aangelegd op plekken waar enkel eenstrook wegen op uitkomen. Er is een extra rijstrook op de rijbaan van de rotonde die niet strookt met de overige wegen.

Zie bovenstaande. De auto die de groene lijn volgt zal op een punt van de linker naar de rechter strook moeten gaan, waar dan het verkeer dat de blauwe lijn volgt al rijd en het verkeer dat de rode lijn volgt zal moeten invoegen. Dit is met een auto per lijn die elkaar toevallig op hetzelfde moment ontmoeten geen probleem, in drukke spits zal dit echter een stuk lastiger gaan.
quote:
En met rotondevrees moet je inderdaad even een rondje Arc de Triomphe doen in Parijs. Bij mijn bezoekje aan Parijs zag ik er tegenop, maar achteraf stelde het eigenlijk niets voor.
Heeft niks met rotondevrees te maken, heeft te maken met het kiezen van de makkelijkste optie. Wanneer het rustig is heeft het geen enkele zin om de linker strook te kiezen aangezien het verkeer niet druk genoeg is om hinder te veroorzaken met rechts rijden. In de spits op de linker strook rijden veroorzaakt een aantal lastige situaties die simpelweg niet voorkomen bij het rijden op de rechter rijstrook.
Mijn ervaring is dat er maar weinig mensen zijn die je er tussen laten wanneer je van de linker strook naar de rechter strook wilt.
  maandag 4 februari 2013 @ 12:43:45 #64
182073 invine
blablabla etc.
pi_122460290
Nadeel van die rotonde is dat die 1 baan af en toe voer heeft maar wel 2 banen op de rotonde.. dat geeft chaos.
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_122460372
Dat heeft vrijwel elke rotonde met twee rijstroken die ik tegen kom, de rotondes met twee aan- en afvoer stroken is bij mijn ritten in de minderheid.
  maandag 4 februari 2013 @ 12:55:33 #66
182073 invine
blablabla etc.
pi_122460618
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 12:47 schreef Tsurany het volgende:
Dat heeft vrijwel elke rotonde met twee rijstroken die ik tegen kom, de rotondes met twee aan- en afvoer stroken is bij mijn ritten in de minderheid.
Klopt, maakt het niet minder vervelend.
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
  maandag 4 februari 2013 @ 19:26:29 #67
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_122475518
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 09:30 schreef Nobody2.0 het volgende:
bij de turbo rotondes bij veenendaal zit geen afscheiding in het midden.

Dan is het geen turborotonde.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_122495642
quote:
0s.gif Op maandag 4 februari 2013 11:34 schreef Tsurany het volgende:
Heeft niks met rotondevrees te maken, heeft te maken met het kiezen van de makkelijkste optie. Wanneer het rustig is heeft het geen enkele zin om de linker strook te kiezen aangezien het verkeer niet druk genoeg is om hinder te veroorzaken met rechts rijden. In de spits op de linker strook rijden veroorzaakt een aantal lastige situaties die simpelweg niet voorkomen bij het rijden op de rechter rijstrook.
Mijn ervaring is dat er maar weinig mensen zijn die je er tussen laten wanneer je van de linker strook naar de rechter strook wilt.
Ik begrijp waarom jij het als een probleem ziet, maar mijn ervaring is gewoon dat het absoluut geen probleem hoeft te zijn als je een beetje kunt anticiperen en je richtingaanwijzers op de juiste manier gebruikt. Het gebeurt zeer zelden dat er tussen twee auto's geen ruimte is voor een derde auto. Je moet op de binnenste strook dus zodanig je snelheid aanpassen dat je niet naast een andere auto rijdt, maar trapsgewijs. Net als met ritsen op de snelweg.

In het voorbeeld met de lijntjes ga jij schuin achter de blauwe auto rijden. De rode auto moet vanuit stilstand optrekken, dus er zal altijd een gat zijn tussen de blauwe en de rode auto. Als jij dan op het moment dat je de tweede afslag passeert direct richting aangeeft, is dat voldoende boodschap aan rood om niet volgas het gat dicht te rijden. Rood moet immers voorrang geven aan het verkeer wat al op de rotonde rijdt, dus óók aan jou. Met rood heb je dus eigenlijk helemaal niets te maken, tenzij je zelf pas actie onderneemt nádat je het punt bent gepasseerd waar rood de rotonde oprijdt.

Ik weet niet in welke asociale regio jij woont dat het niet zou lukken op deze manier omdat het standaard is dat "rood" volgas het gat dicht rijdt...Enige andere wat ik kan bedenken waardoor het mis gaat is dat je pas richting aan geeft op het moment dat rood de rotonde al is opgereden of dat je helemaal geen richting aangeeft bij het wisselen van rijstrook. Dan is het niet aan "rood" te wijten dat hij geen voorrang verleent aan jou, want het is hem niet (op tijd) bekend dat jullie paden zullen kruisen.
pi_122520012
Wat een discussies. De originele vraag ging erover hoe op een turborotonde te rijden. Lees mijn post op dit item van vrijdag 1 februari 2013 @ 15:36:55 nog eens door over wat een turborotonde is en hoe er op te rijden.
Een turborotonde is iets anders dan een tweestrooksrotonde en heeft niet de nadelen van een tweestrooksrotonde (zoals afsnijden, rijstrook wisselen]. zie www.turborotonde.nl
pi_122520646
Lol, die situatie had ik net onderweg, ik moest driekwart en reed over de binnenste ring, iemand bij de volgende afslag, toevallig ook rood, reed gewoon, terwijl hij me zag de rotonde op.

Niet nadenkende dat ik voor de daarop volgende afslag ook naar die buitenste ring moet. Enige remedy is dan gewoon insturen naar de buitenste ring en hopen dat ie niet aso genoeg is om gas te blijven geven op de buitenste ring.
.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 19:44:39 #71
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_122521305
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2013 19:25 schreef debaanverkeer het volgende:
Wat een discussies. De originele vraag ging erover hoe op een turborotonde te rijden. Lees mijn post op dit item van vrijdag 1 februari 2013 @ 15:36:55 nog eens door over wat een turborotonde is en hoe er op te rijden.
Een turborotonde is iets anders dan een tweestrooksrotonde en heeft niet de nadelen van een tweestrooksrotonde (zoals afsnijden, rijstrook wisselen]. zie www.turborotonde.nl
Tja, turborotonde/tweestrooksrotonde, rijstrook/rijbaan, stoplicht/verkeerslicht, oranje/geel...
Gezien de OP heb ik niet het idee dat TS de verschillen kent maar ik ga er vanuit dat hij een tweestrooksrotonde bedoelde en geen turborotonde.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')