In Zweden is het wel op die manier gegaan. In eerste instantie was de jongere broer van Victoria daar kroonprins, totdat daar de Grondwet gewijzigd werd.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:29 schreef superworm het volgende:
[..]
SorryHet probleem van 'de oudere zus die wordt overgeslagen' werd pas in 1983 gewijzigd in de grondwet, tot wat het nu is (geslacht maakt niks uit).
Stel dat Wimlex een meisje was geweest en Friso een jongetje, dan was dit probleem dus al een tastbaar probleem geworden in de late jaren zestig. Dan had men het waarschijnlijk een jaar of 15 eerder aangepast.
Zou Lubbers wel eens aan de billen van Beatrix gevoeld hebben??quote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:03 schreef Jareth het volgende:
[..]
Controverses zijn onze billenknijper toch al niet vreemd. Ons koningshuis trouwens ook niet.
Dat werd geljjk na geboorte van broertje aangepast, hij heeft zijn 'kroonprins' periode niet bewust meegemaakt.quote:Op woensdag 30 januari 2013 09:57 schreef freako het volgende:
[..]
In Zweden is het wel op die manier gegaan. In eerste instantie was de jongere broer van Victoria daar kroonprins, totdat daar de Grondwet gewijzigd werd.
Men is van plan om het aan te passen in het VK. Het is daar wat gecompliceerd omdat ook de troonopvolgingswetten van de andere 15 landen waar Elizabeth nu koningin is aangepast moeten worden, in 2011 is daar overeenstemming over bereikt.quote:Op woensdag 30 januari 2013 10:49 schreef computergirl het volgende:
In Denemarken is de wet niet aangepast, mannen gaan daar nog steeds voor op vrouwen. GB volgens mij ook nog, of pas onlangs aangepast nav huwelijk& aankomende ouderschap van william
oh, gemist. Volgens de Denen die ik ken zou dit pas wordne aangepast als eerste kind ook daadwerkelijk een meisje was, want anders was het maar theoretische onzin etcquote:Op woensdag 30 januari 2013 11:20 schreef freako het volgende:
In Denemarken is de wet in 2009 aangepast.
Even quote van teletext, Maxima snapt er zelf ook al niks vanquote:121 Teletekst wo 30 jan
Kort nieuws binnenland
` Prinses Máxima heeft in Amsterdam bij
een conferentie in het Hilton Hotel
gezegd dat ze het een eer vindt om
koningin te worden."Het is een enorme
eer m'n schoonmoeder op te volgen en er
wacht ons heel veel,maar heel leuk en
voldoende werk",zei de prinses.
Ze volgt in titel wel Trix opquote:Op woensdag 30 januari 2013 11:34 schreef computergirl het volgende:
[..]
oh, gemist. Volgens de Denen die ik ken zou dit pas wordne aangepast als eerste kind ook daadwerkelijk een meisje was, want anders was het maar theoretische onzin etc
[..]
Even quote van teletext, Maxima snapt er zelf ook al niks van
Zij volgt niet haar schoonmoeder op, maar willem-alexander
http://www.nu.nl/binnenla(...)-beatrix-volgen.htmlquote:
Maxima is toch een dom blondjequote:Dat zei de aanstaande koningin woensdag op een congres over wereldwijde voedselproblematiek in Amsterdam, meldt RTL Nieuws.
Ze reageerde voor het eerst op de maandag door koningin Beatrix aangekondigde abdicatie, die op 30 april zal plaatsvinden.
Máxima sprak de verwachting uit dat het aanstaande koningskoppel het erg druk gaat krijgen. "Er wacht ons heel veel, maar leuk en voldoende werk."
Formeel
Formeel volgt Máxima haar schoonmoeder niet op, zoals ze stelde. Ze wordt weliswaar koningin, maar het is uiteraard Willem-Alexander die Beatrix opvolgt als staatshoofd, zegt PvdA-Kamerlid Jeroen Recourt.
''Ik denk dat ze bedoeld heeft te zeggen dat het een eer is dat ze dezelfde titel zal dragen als haar schoonmoeder. Maar het is haar echtgenoot Willem-Alexander die Beatrix opvolgt.''
Recourt vindt dat de toekomstige rol van Máxima goed duidelijk moet zijn. ''Het gaat erom dat de premier te maken heeft met het staatshoofd en voor hem in eerste instantie ministerieel verantwoordelijk is. Het staatshoofd contrasigneert wetten en dat is de reden dat de premier straks met Willem-Alexander praat en niet met Máxima.''
Eigenlijk volgt ze ZKH prins-gemaal Claus op toch? Als echtgenoot van het staatshoofd dus. Ze heet dan wel koningin maar eigenlijk is ze koningin-gemalin.quote:Op woensdag 30 januari 2013 11:34 schreef computergirl het volgende:
[..]
oh, gemist. Volgens de Denen die ik ken zou dit pas wordne aangepast als eerste kind ook daadwerkelijk een meisje was, want anders was het maar theoretische onzin etc
[..]
Even quote van teletext, Maxima snapt er zelf ook al niks van
Zij volgt niet haar schoonmoeder op, maar willem-alexander
precies. Prinses-gemalin zou geëmancipeerder zijn eigenlijkquote:Op woensdag 30 januari 2013 13:07 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Eigenlijk volgt ze prins-gemaal ZKH Claus op toch? Als echtgenoot van het staatshoofd dus. Ze heet dan wel koningin maar eigenlijk is ze koningin-gemalin.
quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:21 schreef computergirl het volgende:
[..]
precies. Prinses-gemalin zou geëmancipeerder zijn eigenlijk
Als ik William was zou ik lekker zeggen: "Ha, ik ben lekker ook koning van Australië en dat is waar ik ga wonen. Veel lekkerder weer!"quote:Op woensdag 30 januari 2013 11:20 schreef freako het volgende:
[..]
Men is van plan om het aan te passen in het VK. Het is daar wat gecompliceerd omdat ook de troonopvolgingswetten van de andere 15 landen waar Elizabeth nu koningin is aangepast moeten worden, in 2011 is daar overeenstemming over bereikt.
In Denemarken is de wet in 2009 aangepast.
quote:Op woensdag 30 januari 2013 12:42 schreef n00b13 het volgende:
Ik hoorde net toevallig Marc van der Linden over Ruud Lubbers.
Marc van der Linden is 'koningshuisdeskundige', zoals dat zo mooi heet en was bij Max Live () aan de telefoon om het interview van Ruud Lubbers eerder die dag bij WNL te duiden.
Kortweg was Marc van der Linden's conclusie dat Ruud Lubbers vooral zichzelf even in de schijnwerpers wilde zetten en dat hij dat hele verhaal alleen maar vertelde zodat hij weer eens op TV kon zijn.
Ik moest lachen.
Eens, maar daar doelde ik niet op. Het ging erover of iets 'geëmancipeerder' zou zijn.quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:43 schreef Nielsch het volgende:
Tsja, op zich maakt het mij niet uit hoe je het noemt, maar Maxima gaat haar schoonmoeder niet opvolgen als staatshoofd, dus haar uitspraak klopt gewoon niet.
Maar ook echt, die man zit elke dag bij boulevard enzo om het koningshuis te verslaan. En dan dat zeggen. Dan maak je jezelf toch compleet belachelijk.quote:
Op woensdag 30
januari 2013 13:51 schreef
_dodecahedron_ het
volgende:
[..]![]()
![]()
Lubbers is denk ik deskundiger wat betreft Beatrix dan die van der
Linden.
Dat doet ie ook al door het feit dat z'n keel breder is dan z'n hoofd.quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:56 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Maar ook echt, die man zit elke dag bij boulevard enzo om het koningshuis te verslaan. En dan dat zeggen. Dan maak je jezelf toch compleet belachelijk.
Hij is jaloers omdat Ruud iedere keer dat hij bij Beatrix op bezoek kwam vast een gebakje of zo kreeg.quote:Op woensdag 30 januari 2013 14:16 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Dat doet ie ook al door het feit dat z'n keel breder is dan z'n hoofd.
Het zijn inderdaad zelf de meest grote aandachts geile nichten die er rond lopen in Hilversum.quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:56 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Maar ook echt, die man zit elke dag bij boulevard enzo om het koningshuis te verslaan. En dan dat zeggen. Dan maak je jezelf toch compleet belachelijk.
ja. We zoeken nog iets origineels.quote:
Op woensdag 30
januari 2013 14:21 schreef
Ringo het volgende:
Alvast over die inhuldiging op 30 april. Gaat dat nog een lekkere rel
worden?
Oh, ik ben er niet dan. Maar ik zal erover nadenken en eens rondvragen.quote:
Landverrader.quote:Op woensdag 30 januari 2013 14:32 schreef Ringo het volgende:
[..]
Oh, ik ben er niet dan. Maar ik zal erover nadenken en eens rondvragen.
Leve de Republiek.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |