Volgens de website van het Koninklijk Huis zal hij hem gewoon dragen:quote:Op dinsdag 29 januari 2013 19:09 schreef superworm het volgende:
De mantel is nog verre van zeker, trouwens. Een schande. Als de PvdD hier inderdaad doorslaggevend zal blijken te zijn, mag dat clubje bij deze worden afgeschaft. Per direct. De Volkskrant schreef vandaag:
[..]
quote:Draagt de Koning de inhuldigingsmantel en wat draagt hij verder? En wat draagt zijn echtgenote?
De Koning draagt een rokkostuum (white tie) en de inhuldigingsmantel. Zijn echtgenote draagt lang.
Ik denk dat er een jurk word bedoeld tot de grond en met lange mouwen. Maar zeker weten doe ik dit niet.quote:
Überhaupt koningschap....quote:Op dinsdag 29 januari 2013 21:38 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Wimlex gaat toch niet serieus met een mantel en een zwaard en een kroon op zijn plofkop door die kerk paraderen he? Want dat kan toch niemand serieus nemen?
Lijkt mij juist wel cool, hij als waterhoofd.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 21:38 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Wimlex gaat toch niet serieus met een mantel en een zwaard en een kroon op zijn plofkop door die kerk paraderen he? Want dat kan toch niemand serieus nemen?
Nee dat doet het NL koningshuis nietquote:Op dinsdag 29 januari 2013 21:38 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Nee. En zonder kleding zal ook wel niet mogen.quote:
Speciaal voor de tieners die gefrustreerd waren omdat "gtst niet doorging vanwege die kk hoer", zoals ze dat via kanalen als Twitter lieten weten?quote:
Oh nicequote:Op dinsdag 29 januari 2013 21:55 schreef Jareth het volgende:
[..]
Speciaal voor de tieners die gefrustreerd waren omdat "gtst niet doorging vanwege die kk hoer", zoals ze dat via kanalen als Twitter lieten weten?
Als expert van wat? Koninklijk Huis?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 22:26 schreef LeTourdeFrance het volgende:
Bij de Belgische tv zit Prem () nu aan tafel als expert.
Nouja, er zit wel een kern van waarheid in als je dat volgt.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 21:55 schreef Jareth het volgende:
[..]
Speciaal voor de tieners die gefrustreerd waren omdat "gtst niet doorging vanwege die kk hoer", zoals ze dat via kanalen als Twitter lieten weten?
Ja, die waren echt wel heel goede vriendenquote:Op dinsdag 29 januari 2013 22:47 schreef superworm het volgende:
Wat leuk, ik wist niet dat Bea en Lubbers ook na zijn premierschap contact onderhielden. (@Nieuwsuur)
Geen idee of je kijkt, maar Lubbers vertelde dat Beatrix altijd Alex' dates bekritiseerde en afwees. Toen Alex toen met Maxima aankwam belde Beatrix Ruud, beide geen idee hebbend van wie hij nou weer had gevonden. Lubbers gaf toen het advies haar heel hartelijk te ontvangen en blij te zijn met de vrouw van wie haar zoon blijkbaar hield, hetgeen Beatrix toen ook deed, waarop ze later Lubbers weer belde om te zeggen dat Alex er blij als een kind mee was, maar dat ze wel wat uit te leggen had gehad naar de zonen en Claus.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 22:49 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja, die waren echt wel heel goede vrienden
Friso, 2e in lijn?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 22:51 schreef Deeltjesversneller het volgende:
stel dat w.a. in coma lag ipv friso, wie zou er dan koning zijn geworden? en wat als ie later weer bij kwam?
Dat ze Edwin de R. van Z. niet vroegen.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 22:27 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Als expert van wat? Koninklijk Huis?
Friso heeft afstand genomen van de troon om met Mabel te kunnen trouwen. Constantijn dus neem ik aan, tot Amalia 18 is...quote:
Nee, ik keek niet, thanksquote:Op dinsdag 29 januari 2013 22:51 schreef superworm het volgende:
[..]
Geen idee of je kijkt, maar Lubbers vertelde dat Beatrix altijd Alex' dates bekritiseerde en afwees. Toen Alex toen met Maxima aankwam belde Beatrix Ruud, beide geen idee hebbend van wie hij nou weer had gevonden. Lubbers gaf toen het advies haar heel hartelijk te ontvangen en blij te zijn met de vrouw van wie haar zoon blijkbaar hield, hetgeen Beatrix toen ook deed, waarop ze later Lubbers weer belde om te zeggen dat Alex er blij als een kind mee was, maar dat ze wel wat uit te leggen had gehad naar de zonen en Claus.
Nee, want getrouwd zonder parlementaire toestemming. En Amalia is tweede.quote:
Oh ja tuurlijkquote:Op dinsdag 29 januari 2013 22:53 schreef alors het volgende:
[..]
Friso heeft afstand genomen van de troon om met Mabel te kunnen trouwen. Constantijn dus neem ik aan, tot Amalia 18 is...
Die is expert van dingen waar ze het liever niet over hebbenquote:Op dinsdag 29 januari 2013 22:52 schreef Jareth het volgende:
[..]
Dat ze Edwin de R. van Z. niet vroegen.
tot ze 18 zou zijn ja? en als ie na een tijdje weer bij zou komen zou ie alsnog koning zijn geworden?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 22:53 schreef alors het volgende:
[..]
Friso heeft afstand genomen van de troon om met Mabel te kunnen trouwen. Constantijn dus neem ik aan, tot Amalia 18 is...
Dus vanwege de kids van Lex staan broers van 'm automatisch ónder de kinderen gerangeerd? Ja eigenlijk wel logisch, gezien zo direct mogelijk doorgeven van de Oranje-genen.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 22:53 schreef Jareth het volgende:
[..]
Nee, want getrouwd zonder parlementaire toestemming. En Amalia is tweede.
Schroefjes en zo.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 22:54 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Die is expert van dingen waar ze het liever niet over hebben
Ik twijfel:quote:Op dinsdag 29 januari 2013 22:53 schreef alors het volgende:
[..]
Denk dat ze dat heel goed zou kunnen doen.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 22:56 schreef superworm het volgende:
Ik las vandaag trouwens ergens dat zodra Wimlex als koning incapabel is of sterft, Maxima waarschijnlijk het regentschap zal overnemen als koningin, dus niet Constantijn.
Is dat zo? (serieuze vraag)quote:Op dinsdag 29 januari 2013 22:53 schreef Jareth het volgende:
[..]
Nee, want getrouwd zonder parlementaire toestemming. En Amalia is tweede.
Ja ik ben ook geen expert maar ik hoorde wel dat er een regent(es) wordt aangesteld voor het moment dat WA wat overkomt, die dan zou 'regeren' tot Amalia 18 wordt.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 22:55 schreef Deeltjesversneller het volgende:
[..]
tot ze 18 zou zijn ja? en als ie na een tijdje weer bij zou komen zou ie alsnog koning zijn geworden?
Ja als ze toestemming wilden zou er volgens mij een heel onderzoek komen en dan zou het waarschijnlijk nog afgewezen worden dus hebben ze meteen afstand genomen.quote:
Ik bedoelde dat tweede (over Amalia)quote:Op dinsdag 29 januari 2013 22:58 schreef alors het volgende:
[..]
Ja als ze toestemming wilden zou er volgens mij een heel onderzoek komen en dan zou het waarschijnlijk nog afgewezen worden dus hebben ze meteen afstand genomen.
Amalia staat inderdaad boven haar oom, qua lijn van troonopvolging. Net als haar beide zusjes trouwens. Ze zou wel tot haar achttiende verjaardag inderdaad door een regent(es) worden vervangen, gelijk Wilhelmina toen haar vader overleed en zij nog maar tien was.quote:
Controverses zijn onze billenknijper toch al niet vreemd. Ons koningshuis trouwens ook niet.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:00 schreef Whiskers2009 het volgende:
PS Lubbers vond zichzelf écht geweldig bij Nieuwsuur en heeft m.i. controversiële uitspraken gedaan..
Nee, nu is het nog Willem-Alexander, zolang Beatrix Koningin is. Op 30 april schuift iedereen op de lijst één plekje op.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:03 schreef Whiskers2009 het volgende:
Volgens de NOS is Amalia inderdaad pas per 30 april (de inhuldiging) eerste in lijn "nieuwe lijn van troonsopvolging"
http://nos.nl/koningshuis(...)-troonopvolging.html
Wat m.i. wil zeggen dat Constantijn het dus t/m de 29e april is.
Maar wiki spreekt dat weer tegen..
http://nl.wikipedia.org/w(...)andse_troonopvolging
Verwarrend hoor
Er verandert dus helemaal NIKS dan?? Ben ik toch door de NOS volledig op het verkeerde been gezet..quote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:01 schreef Jareth het volgende:
[..]
Amalia staat inderdaad boven haar oom, qua lijn van troonopvolging. Net als haar beide zusjes trouwens. Ze zou wel tot haar achttiende verjaardag inderdaad door een regent(es) worden vervangen, gelijk Wilhelmina toen haar vader overleed en zij nog maar tien was.
quote:De Grondwet van 1814 stelt dat de oudste zoon van de vorst (of zijn zonen) hem opvolgt, en anders de broer van de vorst of zijn zonen. Pas bij een algeheel gebrek aan mannen, wordt de vorst opgevolgd door zijn oudste dochter. De eerste Grondwet van het Koninkrijk der Nederlanden van 1815 beschrijft dezelfde regels. In de Grondwet van 1887 werd het "agnatisch-cognatisch" eerstgeboorterecht aangenomen, waardoor het koningschap overgaat op de eerstgeboren zoon en bij gebrek aan zonen op de eerstgeboren dochter.
En dan nog Constantijn zijn kinderen en als afsluiter prinses Margriet.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Er verandert dus helemaal NIKS dan?? Ben ik toch door de NOS volledig op het verkeerde been gezet..
Tot gisteren dacht ik namelijk ook gewoon wat jij zei (en wiki zegt):
1. W.A
2. Amalia
3. Alexia
4. Ariane
5. Constantijn
Dus als Wim-Lex een oudere zus had was hij toch koning geworden?quote:
Haha ja. Al zou dat best veranderd hebben kunnen worden in de roerige sixties/seventies, was dat gebeurd.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:08 schreef Jareth het volgende:
[..]
Dus als Wim-Lex een oudere zus had was hij toch koning geworden?
Ja, maar het ging over de vraag wat er zou gebeuren als W.A. "uitgeschakeld" was.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:05 schreef Jareth het volgende:
[..]
Nee, nu is het nog Willem-Alexander, zolang Beatrix Koningin is. Op 30 april schuift iedereen op de lijst één plekje op.
Mag Amalia ook hopen dat haar ouders geen zoontje als nakomertje krijgen.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:08 schreef superworm het volgende:
[..]
Haha ja. Al zou dat best veranderd hebben kunnen worden in de roerige sixties/seventies, was dat gebeurd.
Maar de Grondwet van 1983 zegt dat nietquote:
Ah, ik loop weer eens 200 jaar achter?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar de Grondwet van 1983 zegt dat niet
Ja, dat snap ik wel (dat ik ze niet allemaal noemde), maar de verwarring (althans die van mij)was: is het nou Amalia of Constantijn als er NU iets met de (huidige) kroonprins gebeurtquote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:06 schreef Jareth het volgende:
[..]
En dan nog Constantijn zijn kinderen en als afsluiter prinses Margriet.
Dan blijft Amalia dus nog steeds de eerste gegadigde om haar oma op te volgen.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, maar het ging over de vraag wat er zou gebeuren als W.A. "uitgeschakeld" was.
Namelijk: W.A. overlijdt NU (voor hij ingehuldigd is)/was degene die in coma lag was de vraag toch??
Mijn eerste ingeving net was ook Amalia.. Maar:
Ben door de NOS op het verkeerde been gezet door de "nieuwe lijn van troonsopvolging". Had desalniettemin zelf beter op moeten letten hoor, daar niet van
Nee! De Grondwet is al lang aangepast!quote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:08 schreef Jareth het volgende:
[..]
Dus als Wim-Lex een oudere zus had was hij toch koning geworden?
Gelukkig maar.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:12 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee! De Grondwet is al lang aangepast!
Ja, vrouwelijke erfopvolging is ingesteld bij Wilhelmina geloof ikquote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:11 schreef superworm het volgende:
[..]
Ah, ik loop weer eens 200 jaar achter?
Ja, klopt. Snap ik nu. Leg je alleen ff uit waar mijn verwarring 'm in zatquote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:12 schreef Jareth het volgende:
[..]
Dan blijft Amalia dus nog steeds de eerste gegadigde om haar oma op te volgen.Wellicht met Máxima als regentes.
Ah dus niet aangepast in de sixties/seventies, maar alsnog in de jaren 80. Gelukkig maar.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, vrouwelijke erfopvolging is ingesteld bij Wilhelmina geloof ik
Anyway: nu is het zo:
De lijn van de Nederlandse troonopvolging bepaalt wie bij het overlijden of aftreden van het Nederlandse staatshoofd de volgende koning(in) wordt. In principe gaat het koningschap bij overlijden van de koning over op zijn wettige nakomelingen, waarbij het oudste kind voorrang heeft. De precieze regels voor de erfopvolging zijn vastgelegd in de Grondwet (artikel 24 tot en met 31).
Of het oudste kind een zoon of dochter is maakt niet meer uit
Zelfs in het Verenigd Koninkrijk is dat veranderd. Maar nog niet zo lang want Anders was Charles oudere zus Anne kroonprinses geweestquote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, vrouwelijke erfopvolging is ingesteld bij Wilhelmina geloof ik
Anyway: nu is het zo:
De lijn van de Nederlandse troonopvolging bepaalt wie bij het overlijden of aftreden van het Nederlandse staatshoofd de volgende koning(in) wordt. In principe gaat het koningschap bij overlijden van de koning over op zijn wettige nakomelingen, waarbij het oudste kind voorrang heeft. De precieze regels voor de erfopvolging zijn vastgelegd in de Grondwet (artikel 24 tot en met 31).
Of het oudste kind een zoon of dochter is maakt niet meer uit
Van Volkskrant Liveblog.quote:Kaj Leers @kajleers - En Juliana zag het dus niet zo zitten met Prins Pils, aldus Lubbers, die voortaan zijn kaakjes maar ergens anders gaat dippen. #nieuwsuur
9:48 PM - 29 jan 13
peter fasol @fasol - Lubbers ging zijn boekje echt te buiten hoor... Juliana twijfelde aan WA en Beatrix was sceptisch over Maxima. Lijkt me privé. #nieuwsuur
9:54 PM - 29 jan 13
Nee, kennelijk (zie wiki hieronder) konden vrouwen altijd als staatshoofd worden, maar slechts bij gebrek aan mannelijke troonopvolgers.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:15 schreef superworm het volgende:
[..]
Ah dus niet aangepast in de sixties/seventies, maar alsnog in de jaren 80. Gelukkig maar.
Dat zei ik toch?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:23 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, kennelijk (zie wiki hieronder) konden vrouwen altijd als staatshoofd worden, maar slechts bij gebrek aan mannelijke troonopvolgers.
Ik zei toch dat hij nogal controversiële uitspraken had gedaan tijdens Nieuwsuur..quote:
Ik snap niks van deze post, sorryquote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:25 schreef superworm het volgende:
[..]
Dat zei ik toch?Niet al direct aangepast in de sixties want de kwestie kwam niet meteen ter sprake, maar alsnog in '83 gewijzigd in de grondwet. Ik bedoelde dat 'common sense' dus eerder grondwettelijk was gemaakt, was Willem geboren als Wilhelmina - rond of na 1967 ipv 83.
Hij begon al die uitspraken ook met enige aarzeling (maar niet genoeg), hij zei iets van "ja het lijkt me wel wat prematuur om erop terug te blikken, maar..." en vervolgens de ene na de andere persoonlijke onthulling. Ik ging er vanuit dat dat allemaal al bekende info was maar ik het had gemist, maar hij ging dus z'n boekje te buiten. Sneu.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:26 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik zei toch dat hij nogal controversiële uitspraken had gedaan tijdens Nieuwsuur..
Ook nog eentje dat het goed was dat Beatrix tot Rutte II had geacht omdat Rutte in te instabiel was en de abdicatie dan een zootje zou zijn geworden enzo.. De man was echt vrij,, tsja.. uhm
Hahah Ruudje toch, losse handjes en losse lippenquote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:26 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik zei toch dat hij nogal controversiële uitspraken had gedaan tijdens Nieuwsuur..
Ook nog eentje dat het goed was dat Beatrix tot Rutte II had geacht omdat Rutte in te instabiel was en de abdicatie dan een zootje zou zijn geworden enzo.. De man was echt vrij,, tsja.. uhm
Sorryquote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:27 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik snap niks van deze post, sorry
quote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:26 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ook nog eentje dat het goed was dat Beatrix tot Rutte II had gewacht omdat Rutte I te instabiel was en de abdicatie dan een zootje zou zijn geworden enzo.. De man was echt vrij,, tsja.. uhm
Lijkt me leuk als-ie er morgen weer zit om met rode koontjes te vertellen dat Beatrix hem heeft gebeld om te vertellen wat ze van zijn media-optreden vond.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:28 schreef alors het volgende:
[..]
Hahah Ruudje toch, losse handjes en losse lippen
NU snap ik jequote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:29 schreef superworm het volgende:
[..]
SorryHet probleem van 'de oudere zus die wordt overgeslagen' werd pas in 1983 gewijzigd in de grondwet, tot wat het nu is (geslacht maakt niks uit).
Stel dat Wimlex een meisje was geweest en Friso een jongetje, dan was dit probleem dus al een tastbaar probleem geworden in de late jaren zestig. Dan had men het waarschijnlijk een jaar of 15 eerder aangepast.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het koningshuis blij is met Lubbers.. Of ze hem nu al lang kennen of nietquote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:30 schreef superworm het volgende:
[..]
Lijkt me leuk als-ie er morgen weer zit om met rode koontjes te vertellen dat Beatrix hem heeft gebeld om te vertellen wat ze van zijn media-optreden vond.
Is die strikte verzuiling juist niet in die periode min of meer gesneuveld?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:32 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
NU snap ik je![]()
Weet alleen niet hoe vooruitstrevend de politiek was in de late jaren 60/begin jaren '70 (en of de strikte verzuiling nog bestond enzo)
Het kwam nou niet echt over op me als zijnde Japans of zo.quote:
Ik weet niet wanneer precies.. Kan ook eind jaren '70 begin jaren '80 geweest zijn wat mij betreft (weet het écht niet)quote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:36 schreef Jareth het volgende:
[..]
Is die strikte verzuiling juist niet in die periode min of meer gesneuveld?
Inderdaad ongeveer vanaf de Beatlemania en de hippies, mid-sixties. En begon bij de rock 'n roll en beatnik-literatuur in Amerika, vanaf eind '40s/begin 50s, maar inderdaad, we dwalen af.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
Volgens Parlement en politiek weer (feitelijk) later:
Het verzuilde politieke systeem werd begin jaren zeventig, mede onder invloed van D66 en Nieuw Links in de PvdA, afgelost door een stelsel waarvan polarisatie het voornaamste kenmerk was.
http://www.parlement.com/id/vh8lnhrpfxub/verzuiling
Maar goed, we dwalen af..![]()
In Zweden is het wel op die manier gegaan. In eerste instantie was de jongere broer van Victoria daar kroonprins, totdat daar de Grondwet gewijzigd werd.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:29 schreef superworm het volgende:
[..]
SorryHet probleem van 'de oudere zus die wordt overgeslagen' werd pas in 1983 gewijzigd in de grondwet, tot wat het nu is (geslacht maakt niks uit).
Stel dat Wimlex een meisje was geweest en Friso een jongetje, dan was dit probleem dus al een tastbaar probleem geworden in de late jaren zestig. Dan had men het waarschijnlijk een jaar of 15 eerder aangepast.
Zou Lubbers wel eens aan de billen van Beatrix gevoeld hebben??quote:Op dinsdag 29 januari 2013 23:03 schreef Jareth het volgende:
[..]
Controverses zijn onze billenknijper toch al niet vreemd. Ons koningshuis trouwens ook niet.
Dat werd geljjk na geboorte van broertje aangepast, hij heeft zijn 'kroonprins' periode niet bewust meegemaakt.quote:Op woensdag 30 januari 2013 09:57 schreef freako het volgende:
[..]
In Zweden is het wel op die manier gegaan. In eerste instantie was de jongere broer van Victoria daar kroonprins, totdat daar de Grondwet gewijzigd werd.
Men is van plan om het aan te passen in het VK. Het is daar wat gecompliceerd omdat ook de troonopvolgingswetten van de andere 15 landen waar Elizabeth nu koningin is aangepast moeten worden, in 2011 is daar overeenstemming over bereikt.quote:Op woensdag 30 januari 2013 10:49 schreef computergirl het volgende:
In Denemarken is de wet niet aangepast, mannen gaan daar nog steeds voor op vrouwen. GB volgens mij ook nog, of pas onlangs aangepast nav huwelijk& aankomende ouderschap van william
oh, gemist. Volgens de Denen die ik ken zou dit pas wordne aangepast als eerste kind ook daadwerkelijk een meisje was, want anders was het maar theoretische onzin etcquote:Op woensdag 30 januari 2013 11:20 schreef freako het volgende:
In Denemarken is de wet in 2009 aangepast.
Even quote van teletext, Maxima snapt er zelf ook al niks vanquote:121 Teletekst wo 30 jan
Kort nieuws binnenland
` Prinses Máxima heeft in Amsterdam bij
een conferentie in het Hilton Hotel
gezegd dat ze het een eer vindt om
koningin te worden."Het is een enorme
eer m'n schoonmoeder op te volgen en er
wacht ons heel veel,maar heel leuk en
voldoende werk",zei de prinses.
Ze volgt in titel wel Trix opquote:Op woensdag 30 januari 2013 11:34 schreef computergirl het volgende:
[..]
oh, gemist. Volgens de Denen die ik ken zou dit pas wordne aangepast als eerste kind ook daadwerkelijk een meisje was, want anders was het maar theoretische onzin etc
[..]
Even quote van teletext, Maxima snapt er zelf ook al niks van
Zij volgt niet haar schoonmoeder op, maar willem-alexander
http://www.nu.nl/binnenla(...)-beatrix-volgen.htmlquote:
Maxima is toch een dom blondjequote:Dat zei de aanstaande koningin woensdag op een congres over wereldwijde voedselproblematiek in Amsterdam, meldt RTL Nieuws.
Ze reageerde voor het eerst op de maandag door koningin Beatrix aangekondigde abdicatie, die op 30 april zal plaatsvinden.
Máxima sprak de verwachting uit dat het aanstaande koningskoppel het erg druk gaat krijgen. "Er wacht ons heel veel, maar leuk en voldoende werk."
Formeel
Formeel volgt Máxima haar schoonmoeder niet op, zoals ze stelde. Ze wordt weliswaar koningin, maar het is uiteraard Willem-Alexander die Beatrix opvolgt als staatshoofd, zegt PvdA-Kamerlid Jeroen Recourt.
''Ik denk dat ze bedoeld heeft te zeggen dat het een eer is dat ze dezelfde titel zal dragen als haar schoonmoeder. Maar het is haar echtgenoot Willem-Alexander die Beatrix opvolgt.''
Recourt vindt dat de toekomstige rol van Máxima goed duidelijk moet zijn. ''Het gaat erom dat de premier te maken heeft met het staatshoofd en voor hem in eerste instantie ministerieel verantwoordelijk is. Het staatshoofd contrasigneert wetten en dat is de reden dat de premier straks met Willem-Alexander praat en niet met Máxima.''
Eigenlijk volgt ze ZKH prins-gemaal Claus op toch? Als echtgenoot van het staatshoofd dus. Ze heet dan wel koningin maar eigenlijk is ze koningin-gemalin.quote:Op woensdag 30 januari 2013 11:34 schreef computergirl het volgende:
[..]
oh, gemist. Volgens de Denen die ik ken zou dit pas wordne aangepast als eerste kind ook daadwerkelijk een meisje was, want anders was het maar theoretische onzin etc
[..]
Even quote van teletext, Maxima snapt er zelf ook al niks van
Zij volgt niet haar schoonmoeder op, maar willem-alexander
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |