precies. Prinses-gemalin zou geëmancipeerder zijn eigenlijkquote:Op woensdag 30 januari 2013 13:07 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Eigenlijk volgt ze prins-gemaal ZKH Claus op toch? Als echtgenoot van het staatshoofd dus. Ze heet dan wel koningin maar eigenlijk is ze koningin-gemalin.
quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:21 schreef computergirl het volgende:
[..]
precies. Prinses-gemalin zou geëmancipeerder zijn eigenlijk
Als ik William was zou ik lekker zeggen: "Ha, ik ben lekker ook koning van Australië en dat is waar ik ga wonen. Veel lekkerder weer!"quote:Op woensdag 30 januari 2013 11:20 schreef freako het volgende:
[..]
Men is van plan om het aan te passen in het VK. Het is daar wat gecompliceerd omdat ook de troonopvolgingswetten van de andere 15 landen waar Elizabeth nu koningin is aangepast moeten worden, in 2011 is daar overeenstemming over bereikt.
In Denemarken is de wet in 2009 aangepast.
quote:Op woensdag 30 januari 2013 12:42 schreef n00b13 het volgende:
Ik hoorde net toevallig Marc van der Linden over Ruud Lubbers.
Marc van der Linden is 'koningshuisdeskundige', zoals dat zo mooi heet en was bij Max Live () aan de telefoon om het interview van Ruud Lubbers eerder die dag bij WNL te duiden.
Kortweg was Marc van der Linden's conclusie dat Ruud Lubbers vooral zichzelf even in de schijnwerpers wilde zetten en dat hij dat hele verhaal alleen maar vertelde zodat hij weer eens op TV kon zijn.
Ik moest lachen.
Eens, maar daar doelde ik niet op. Het ging erover of iets 'geëmancipeerder' zou zijn.quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:43 schreef Nielsch het volgende:
Tsja, op zich maakt het mij niet uit hoe je het noemt, maar Maxima gaat haar schoonmoeder niet opvolgen als staatshoofd, dus haar uitspraak klopt gewoon niet.
Maar ook echt, die man zit elke dag bij boulevard enzo om het koningshuis te verslaan. En dan dat zeggen. Dan maak je jezelf toch compleet belachelijk.quote:
Op woensdag 30
januari 2013 13:51 schreef
_dodecahedron_ het
volgende:
[..]![]()
![]()
Lubbers is denk ik deskundiger wat betreft Beatrix dan die van der
Linden.
Dat doet ie ook al door het feit dat z'n keel breder is dan z'n hoofd.quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:56 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Maar ook echt, die man zit elke dag bij boulevard enzo om het koningshuis te verslaan. En dan dat zeggen. Dan maak je jezelf toch compleet belachelijk.
Hij is jaloers omdat Ruud iedere keer dat hij bij Beatrix op bezoek kwam vast een gebakje of zo kreeg.quote:Op woensdag 30 januari 2013 14:16 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Dat doet ie ook al door het feit dat z'n keel breder is dan z'n hoofd.
Het zijn inderdaad zelf de meest grote aandachts geile nichten die er rond lopen in Hilversum.quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:56 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Maar ook echt, die man zit elke dag bij boulevard enzo om het koningshuis te verslaan. En dan dat zeggen. Dan maak je jezelf toch compleet belachelijk.
ja. We zoeken nog iets origineels.quote:
Op woensdag 30
januari 2013 14:21 schreef
Ringo het volgende:
Alvast over die inhuldiging op 30 april. Gaat dat nog een lekkere rel
worden?
Oh, ik ben er niet dan. Maar ik zal erover nadenken en eens rondvragen.quote:
Landverrader.quote:Op woensdag 30 januari 2013 14:32 schreef Ringo het volgende:
[..]
Oh, ik ben er niet dan. Maar ik zal erover nadenken en eens rondvragen.
Leve de Republiek.
weet ik veelquote:
Vorige keer gebeurde er namelijks niets.quote:Op woensdag 30 januari 2013 14:30 schreef n00b13 het volgende:
[..]
ja. We zoeken nog iets origineels.
Koning-gemalin in dit geval.quote:Op woensdag 30 januari 2013 13:07 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Eigenlijk volgt ze ZKH prins-gemaal Claus op toch? Als echtgenoot van het staatshoofd dus. Ze heet dan wel koningin maar eigenlijk is ze koningin-gemalin.
we trekken allemaal een berepak aan en roepen "Geen honing, geen kroning!"quote:Op woensdag 30 januari 2013 14:53 schreef n00b13 het volgende:
Wat dachten jullie van: "Geen kroning geen koning!"?
Ik vinnem wel catchy.
Maar hij klopt niet... er komt geen kroning, maar toch krijgen we een koningquote:Op woensdag 30 januari 2013 14:53 schreef n00b13 het volgende:
Wat dachten jullie van: "Geen kroning geen koning!"?
Ik vinnem wel catchy.
nice. maar niet ondeugend genoeg.quote:
Op woensdag 30
januari 2013 15:08 schreef
_dodecahedron_ het
volgende:
[..]
we trekken allemaal een berepak aan en roepen "Geen honing, geen
kroning!"
Hij wordt ingehuldigd he?quote:
Op woensdag 30
januari 2013 15:11 schreef
MrBadGuy het
volgende:
[..]
Maar hij klopt niet... er komt geen kroning, maar toch krijgen we een
koning
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door paddy op 30-01-2013 18:35:55 ]"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
Gelijk aan de jaren '80. Toen kregen mensen ook geen woning, maar kwam er wel een kroning.quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:11 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Maar hij klopt niet... er komt geen kroning, maar toch krijgen we een koning
"Geen verontschuldiging! Geen inhuldiging!"quote:Op woensdag 30 januari 2013 15:13 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Hij wordt ingehuldigd he?
Wat rijmt er nou op inhuldiging?
Ook toen hadden we geen kroning, dus de relschoppers waren vast tevredenquote:Op woensdag 30 januari 2013 15:26 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Gelijk aan de jaren '80. Toen kregen mensen ook geen woning, maar kwam er wel een kroning.
twitter:Koningin_NL twitterde op woensdag 30-01-2013 om 13:18:59Mijnheer Vlemmix aan de lijn: of Wij willen aandringen op de kroningsnaam Willem IV. Want dat rijmt zo lekker op bier. reageer retweet
Houdt de ontheiliging van ons Koningshuis dan nooit op?quote:Op woensdag 30 januari 2013 16:20 schreef Nielsch het volgende:
twitter:Koningin_NL twitterde op woensdag 30-01-2013 om 13:18:59Mijnheer Vlemmix aan de lijn: of Wij willen aandringen op de kroningsnaam Willem IV. Want dat rijmt zo lekker op bier. reageer retweet
NEVER!!!quote:Op woensdag 30 januari 2013 16:24 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Houdt de ontheiliging van ons Koningshuis dan nooit op?!
In de lijn der troonopvolging staan is in elk geval geen noodzaak (zie: koningin Emma).quote:Op woensdag 30 januari 2013 16:48 schreef Nielsch het volgende:
Oh wacht, hier is mijn antwoord:
http://www.telegraaf.nl/t(...)es__aanwijzen__.html
In het kort:
- Het parlement moet bepalen wie regent(es) wordt;
- Dit doen ze in een regentschapswet;
- In de regel is de regent(es) de partner van het staatshoofd, maar niet altijd en dat is ook niet verplicht (Emma was regentes toen de volwassen Wilhelmina al koningin was);
- Als er geen regent wordt aangewezen, en koning Willem-Alexander overlijdt voordat prinses Amalia volwassen is, dan neemt de Raad van State het koningschap waar.
Dan nog wel een extra vraag; moet de regent(es) iemand zijn die al in de lijn der troonopvolging staat, of mogen zij bij wijze van spreken ook Johan Vlemmix aanwijzen?
Ik neem aan dat ze gewoon iemand kiezen die vanzelfsprekend in staat is die taak waar te nemen. Constantijn, maar misschien dat beatrix tijdelijk weer koningin wordt. (al is dat niet erg voor de hand liggend gezien haar leeftijd).quote:Op woensdag 30 januari 2013 16:48 schreef Nielsch het volgende:
In het kort:
- In de regel is de regent(es) de partner van het staatshoofd, maar niet altijd en dat is ook niet verplicht (Emma was regentes toen de volwassen Wilhelmina al koningin was);
- Als er geen regent wordt aangewezen, en koning Willem-Alexander overlijdt voordat prinses Amalia volwassen is, dan neemt de Raad van State het koningschap waar.
Dan nog wel een extra vraag; moet de regent(es) iemand zijn die al in de lijn der troonopvolging staat, of mogen zij bij wijze van spreken ook Johan Vlemmix aanwijzen?
In tegenstelling tot het Engelse Koningshuis, met honderden troonopvolgers (waaronder trouwens ook Amalia(!)) hebben we in Nederland maar een beperkt aantal. Als WA en zijn kinderen, Constantijn en zijn kinderen en prinses Margriet allemaal verongelukken worden we in principe een republiek.quote:Op woensdag 30 januari 2013 16:39 schreef Nielsch het volgende:
Wie weet dit?
Als Willem-Alexander straks koning is, is Amalia de eerstvolgende in lijn voor de troonopvolging. Stel nu dat Willem-Alexander voor de 18de verjaardag van Amalia om het leven komt, dan wordt Maxima als ik het goed begrijp regentes (zoals Emma dat werd omdat Wilhelmina nog geen 18 was). Staat dit al vast of kan ook iemand anders regent(es) worden? Wie besluit dit?
Stel nu dat zowel Willem-Alexander en Maxima om het leven komen voordat Amalia 18 is, wie wordt dan regent(es)? Ik neem aan dat dit Constantijn is, maar klopt dit ook?
Ik neem aan dat een regent ook bepaald is volgens de regels van de troonopvolging, of gelden daar andere regels voor? Kan bijvoorbeeld ook een volwassen iemand die bijvoorbeeld 26ste in de lijn der troonopvolging is tijdelijk regent worden?
Als de lijn van het verleden wordt gevolgd (nadat Beatrix koningin werd), wordt Maxima benoemd tot regent, met prins Constantijn als eerste reserve. Het parlement neemt het besluit overigens in Verenigde Vergadering, dus beide Kamers komen gezamenlijk bijeen.quote:Op woensdag 30 januari 2013 16:48 schreef Nielsch het volgende:
In het kort:
Maar sinds Beatrix hebben we toch geen regent meer gehad?quote:Op woensdag 30 januari 2013 17:01 schreef freako het volgende:
[..]
Als de lijn van het verleden wordt gevolgd (nadat Beatrix koningin werd), wordt Maxima benoemd tot regent, met prins Constantijn als eerste reserve. Het parlement neemt het besluit overigens in Verenigde Vergadering, dus beide Kamers komen gezamenlijk bijeen.
Juliana was onze laatste regent, toen koningin Wilhelmina wegens oververmoeidheid haar taken tot twee maal toe enkele maanden had neergelegd.quote:Op woensdag 30 januari 2013 17:32 schreef n00b13 het volgende:
[..]
Maar sinds Beatrix hebben we toch geen regent meer gehad?
Bij Beatrix en Juliana waren hun echtgenoten inderdaad regent (Claus en Bernhard), maar bij Wilhelmina was niet haar echtgenoot prins Hendrik de regent, maar haar moeder Emma. Het is dus geen rechtmatigheid.quote:Op woensdag 30 januari 2013 17:01 schreef freako het volgende:
[..]
Als de lijn van het verleden wordt gevolgd (nadat Beatrix koningin werd), wordt Maxima benoemd tot regent, met prins Constantijn als eerste reserve. Het parlement neemt het besluit overigens in Verenigde Vergadering, dus beide Kamers komen gezamenlijk bijeen.
Eens.quote:Op woensdag 30 januari 2013 17:52 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Bij Beatrix en Juliana waren hun echtgenoten inderdaad regent (Claus en Bernhard), maar bij Wilhelmina was niet haar echtgenoot prins Hendrik de regent, maar haar moeder Emma. Het is dus geen rechtmatigheid.
Ik ga er trouwens vanuit dat Maxima wel de regent gaat worden, met Constantijn als reserve.
Koning Donnerquote:Op woensdag 30 januari 2013 16:48 schreef Nielsch het volgende:
In het kort:
Koning Dönner!quote:
Op woensdag 30
januari 2013 18:10 schreef
Gebraden_Wombat het
volgende:
[..]
Koning Donner
[
afbeelding
]
Gelukkig deed bernard aan risicospreiding en zitten er in frankrijk en amerika ook nog kanshebbersquote:Op woensdag 30 januari 2013 16:58 schreef Jareth het volgende:
[..]
In tegenstelling tot het Engelse Koningshuis, met honderden troonopvolgers (waaronder trouwens ook Amalia(!)) hebben we in Nederland maar een beperkt aantal. Als WA en zijn kinderen, Constantijn en zijn kinderen en prinses Margriet allemaal verongelukken worden we in principe een republiek.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |