abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 januari 2013 @ 10:54:11 #1
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_122204451
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Nieuw: de multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
3!
  dinsdag 29 januari 2013 @ 10:57:00 #2
95408 Incantrix
pi_122204537
Ha, thnx voor de adviezen dames, ik ga inderdaad maar eens een lk zoeken. Stille ondervoeding zou ik ook niet willen, dan liever overproductie. Voordeel is dat zonder een tepelhoedje wel weer makkelijker buiten de deur te voeden is. Ik lek overigens alweer keihard door m'n lilypads heen -O- iemand daar nog tips voor?
3!
pi_122207522
Ja, zoogkompressen. Lilypads zijn niet bedoeld voor het opvangen van hoeveelheden melk gedurende de dag. Ze kunnen maar een klein beetje hebben, bijvoorbeeld met een avondje uit. Je hebt wegwerpkompressen en wasbare. Ik had wasbare gebruikt van Avent, maar dat doe ik geen tweede keer. Vind plakstrips toch wel prettig, ze verschoven altijd bij mij.
pi_122207584
Overigens werden mijn borsten heel snel zindelijk na het juist niet meer gebruiken van kompressen. Misschien omdat je het anders toch stimuleert door de wrijving? Ik heb dat van meer vrouwen gehoord. Zelfde voor het gebruiken van een bh 's nachts.
pi_122208041
Mijn borsten zijn ook redelijk zindelijk, maar ik heb heule grote wollen zoogcompressen en die zijn heerlijk warm tegen de Raynaulds.
En als ik dan eens wel lek, ga ik er dwars doorheen :P
  dinsdag 29 januari 2013 @ 13:40:02 #6
95408 Incantrix
pi_122210060
Oh, echt? Ik was juist van de (wegwerp)compressen af omdat die doorlekken. En bij Stef heb ik tot het einde aan toe gelekt, en niet zuinig ook.. Ik slaap nu in bv-hemdjes met een shirt eroverheen, zodat ik bij nachtvoedingen geen koude buik heb. Helemaal zonder iets slapen lijkt me erg nat :P
3!
pi_122210755
Ik gebruik de kompressen van natusan. Mijne lekken nog wel.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_122213804
Ik gebruik wasbare compressen, na 7,5e maand lek ik nog steeds :( al begint het nu wel iets minder te worden..
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_122217979
De vorige keren sliep ik ook altijd met een bh aan vlogen de pakken zoogcompressen er doorheen.
Dit keer gewoon naakt 's nachts en geen zoogcompressen.
Nou had ik de eerste weken natuurlijk ook nauwelijks melk :P
Soms lekkages, met name 's nachts, en ik draag gewone bh's. Geeft wat meer druk dan een voedingsbh, misschien daarom ook geen lekkages?
.... met gevoel voor drama....
pi_122218121
Kersjes
Sinds ik gewone bh's draag zijn mijn borsten ook zindelijk, had daar geen verband tussen gezien maar dat zou goed kunnen!
pi_122218620
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 12:52 schreef freecell het volgende:
Mijn borsten zijn ook redelijk zindelijk, maar ik heb heule grote wollen zoogcompressen en die zijn heerlijk warm tegen de Raynaulds.
En als ik dan eens wel lek, ga ik er dwars doorheen :P
Wollen? Nu stel ik me van die door oma gebreide zoogcompressen voor? :D
ti amo più di ieri ma meno di domani
  dinsdag 29 januari 2013 @ 17:25:24 #12
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_122219596
Wollen, lekker warm, neemt veel op en heel zacht.....

pi_122219934
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 16:56 schreef Zoë23 het volgende:
Kersjes
Sinds ik gewone bh's draag zijn mijn borsten ook zindelijk, had daar geen verband tussen gezien maar dat zou goed kunnen!
Ik had het ook bij baby 3 pas door :D
pi_122223286
Ik heb gewoon goed passende voedingsbh's en niet die van 14 eu bij de h&m. Dat maakt misschien wel verschil?
pi_122224008
Ik heb er 1 van noppies, en 1 van de prenatal, maar die zitten voor geen meter. Ik draag nu die enorm lelijke dingen van medela. Ik moet, nu het wel lekker loopt, en ik van plan ben even door te gaan, maar op zoek naar wat goede bh's. Ik wil ze het liefst wel passen, dus maar naar de verschrikkelijke bv winkel hier in de stad. Het is de enige hier die fatsoenlijke bh's verkoopt.
*poef* nu is het weg
pi_122224131
Ik had noppies gepast ja, nou voor geen meter. Geen ondersteuning niets.
Ik heb er 1 voor nood van de prenatal. Die gaat nog wel. Ben er niet kapot van.
pi_122224175
Dit is zo'n dikkere, soort gevulde. Maar die klapt niet fijn naar beneden. Zit totaal niet lekker.
*poef* nu is het weg
pi_122224726
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 19:18 schreef kaatjejannie het volgende:
Dit is zo'n dikkere, soort gevulde. Maar die klapt niet fijn naar beneden. Zit totaal niet lekker.
Ja die heb ik ook. Kan er net mee door als de anderen zijn onder gespuugd zijn.

Ik heb er 2 van marlies <3. Fijn spul.
pi_122224992
Ik droeg voor mijn afvallen ook Marlies. Die waren na het afvallen te groot. Ik wilde nu nog niet veel geld er aan uitgeven, wat als het nou maar weer 6 weken nodig was..

Vanmiddag vroeg mijn schoonvader nog hoe lang ik nog van plan was Luuk bv teg geven. Het kwam er echt heel naar uit. Maar ik denk dat hij het niet zo naar bedoelde. Het gaat heel slecht met hem en hij doet echt heel nors.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
*poef* nu is het weg
pi_122228721
Aww KJ :{

Ik heb het de vorige keren met die nikserige Hema-bh's gedaan. Zou voor tijdelijk zijn, tot ik wat beters tegen zou komen. Maar ik vond het eigenlijk wel best :D
Ik heb ook niet zo'n grote maat, dat scheelt vast. Nu had ik welgeteld 2x zo'n bh weer aan. Ook alvast zoogcompressen erin gestopt en kom maar op met die melk!
Maar er kwam niks :'(
Hele dagen met bloot bovenlijf en baby ertegenaan rondgelopen voor het broodnodige huid-op-huidcontact. En daarna was ik er klaar mee, ben dus gewoon m'n eigen bh's weer gaan dragen.
pi_122230604
Ik heb voedingsBH's van Hotmilk, die vind ik het fijnst :) Ik pas mn oude BH's niet meer, die zijn flink te klein ;(
pi_122230881
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 19:36 schreef kaatjejannie het volgende:
Ik droeg voor mijn afvallen ook Marlies. Die waren na het afvallen te groot. Ik wilde nu nog niet veel geld er aan uitgeven, wat als het nou maar weer 6 weken nodig was..

Vanmiddag vroeg mijn schoonvader nog hoe lang ik nog van plan was Luuk bv teg geven. Het kwam er echt heel naar uit. Maar ik denk dat hij het niet zo naar bedoelde. Het gaat heel slecht met hem en hij doet echt heel nors.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik haal ze van marktplaats. Nieuw. Maar voor de helft van de winkelprijs.

En wat naar van je schoonvader. Heeft hij psychische problemen?
pi_122230923
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 21:05 schreef Marjolijntje het volgende:
Ik heb voedingsBH's van Hotmilk, die vind ik het fijnst :) Ik pas mn oude BH's niet meer, die zijn flink te klein ;(
Mijn eigen maat 70 D. Nu 75 f. Gaat niet passen niet.
pi_122231004
Ik ben van 75C naar 80F gegaan, no fun :(
pi_122234965
Ik gebruikte de compressen van DA eigenmerk, ik vond ze heel fijn! Gelukkig nu niet meer nodig. Ze lekker niet.

Borsten zijn groot als ze vol zitten, en na een voeding is t maar slappe hap. Ik geloof toch wel dat borstvoeding killing is voor je borsten. Dat leeg-vol-leeg-vol kan niet goed zijn voor de elasticiteit.. Maar t weegt niet op tegen de voordelen vind ik!

Vraagje, hoe maken jullie je flesjes schoon? Ik steriliseer ze wel na elk gebruik in de magnatron met een sterilisator. Maar nu zit er toch wel aanslag aan de binnenkant. Afwassen met afwasmiddel? En moet ik dan een dure speciale afwasborstel kopen?
pi_122235118
Mijn flessen gaan de vaatwasser in.

En je borsten worden ongeveer zoals ze waren voor je zwangerschap. Hangborsten krijg je niet van borstvoeding. Je borsten worden al groter in de zwangerschap.
pi_122235145
Ik heb een mini tiet en andere is huge :') geen idee wat mijn maat is..gebruik gewoon hema sportbh en gooi ze in de wasmachine op 60c :Y ze zitten echt zo lekker

Ik was gewoon met warm water en biologisch afwasmiddel (tot een maat of 10 heb ik magnetron sterilisator gebruikt)
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  dinsdag 29 januari 2013 @ 22:14:56 #28
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_122235704
Hier gaan flessen in de vaatwasser en BH's draag ik van Anita. Ik heb er twee en die draag ik nu al sinds de geboorte van Lientje, dus ga eens op zoek naar nieuwe, ik koop ook gerust via MP, vorige keer ook gedaan, mense die het dan kopen en dan toch geen bv geven en het van de hand doen.
Ik heb alleen het idee dat ik ze nu nog een maatje groter nodig heb.....waar gaat dat eindigen. Ik heb nu al Cup FF, ze mogen gerust zo blijven, gewoon weer D mag ook.

KJ, wat een nare toestand... :*
  dinsdag 29 januari 2013 @ 22:25:08 #29
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_122236451
Hoe weten jullie dan zelf wat voor maat jullie hebben? :@ . Ik haat bhs kopen.
pi_122237493
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 22:25 schreef pessie het volgende:
Gewoon, passen :D
  dinsdag 29 januari 2013 @ 22:49:46 #31
259886 pessie
pi_122238018
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 22:41 schreef WupWup het volgende:

[..]

Gewoon, passen :D
En dan zit het goed? Ik ben een beetje mislukt op dat gebied, ik kan het echt niet bhs kopen.
pi_122238376
Misschien moet je dan eens zo'n duur winkeltje binnenstappen waar een fossiele dame achter de toonbank staat. Die kunnen goed meten. Sowieso is mijn ervaring dat de wat duurdere bh's echt véél beter zitten en langer meegaan. Dus uiteindelijk echt de uitgave waard.
pi_122238569
Ik koop ook liever geen bh's online. Elk merk valt,weer anders. Ik heb bh's van cup c tot cup f in de kast liggen.

SPOILER

[ Bericht 52% gewijzigd door kaatjejannie op 29-01-2013 23:16:34 ]
*poef* nu is het weg
pi_122241122
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 22:49 schreef pessie het volgende:

[..]

En dan zit het goed? Ik ben een beetje mislukt op dat gebied, ik kan het echt niet bhs kopen.
+1

Mijn bh's zitten op zich best goed. Maar ik moet opletten dat mijn borsten niet te vol raken, vooral als ik aan het werk ben. Dan floepen mijn tepels namelijk de cup uit :@ Met alle nattigheid van dien...
pi_122241146
KJ :*
pi_122243026
Kj wat rot van je schoonvader :*

Ik gebruik de voeding bh's van de Hema en die bevallen mij prima. Ga binnenkort wel nieuwe kopen want ze zijn een beetje af. En zoogcompressen heb ik niet nodig, zelfs als C een nacht door slaapt en ze staan op ontploffen dan lekken ze niet.
pi_122243448
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 22:25 schreef pessie het volgende:
Passen en laten meten.
pi_122244404
KJ, dat is echt niet fijn. Hoop dat het snel beter gaat met je schoonvader.

Ik was flessen en kook ze op ouderwetse manier uit.

Inca, succes met het afbouwen van het tepelhoedje. Hopelijk kan de lk helpen.

Weten jullie hoe ik kan herkennen, dat mijn productie stabiel is? Daar bedoel ik mee, dat een keer of zelfs minder of vaker per dag voeden geen verschil uitmaakt.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_122244601
ik kom ook weer even advies vragen:

- de dames krijgen nu 100% bv maar ik kan ze amper bijhouden. Heb 400 ml per 24 uur nodig maar dat red ik net. Hoe krijg ik dat verder opgebouwd? Ik kolf nu zo'n 7 a 8 keer 20 min en vaker lukt eigenlijk niet.

- ik moet voor thuis een kolf huren. Gaat dus om volledig kolven en heb veel nodig. Elektrisch en dubbelzijdig lijkt mij dan het handigst en snelst. Iemand een tip mbt merk of hebben bij de thuiszorg dan maar 1 versie? En wat heb ik verder dan nog nodig?

Heleboel vragen maar kolven is mijn enige houvast dus al daar iets mis mee gaat dan trek ik dat echt niet ben ik bang
pi_122244697
Kyara, bij onze thuiszorgwinkel hadden ze alleen Medela. Een borstvoedingscentrum heeft vast meer keuze. Denk dat dat er in jouw woonplaats ook is.

Voor meer kolven Syntocinon, kan helpen. Heeft de lk niet nog tips?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
  woensdag 30 januari 2013 @ 08:02:09 #41
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_122245000
En domperidon? Is misschien wel heel snel. Succes, je kan het. :*
  woensdag 30 januari 2013 @ 08:04:41 #42
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_122245020
Even een vraagje over de ontlasting bij bv. Isabel heeft al sinds haar geboorte last van hele dunne ontlasting. Nu kan dat prima maar ik begin er aan te twijfelen. Ze groeit volgens mij prima maar ondanks de lactulose blijft ze heel erg persen en het de hele dag door uitgillen van de pijn.
pi_122245302
Synctosinon maakte bij mij het verschil qua kolven. Dat is echt wel het proberen waard :Y

hier ook een vraagje, hoe weet ik het verschil tussen bo en griep? Gisteren de hele dag al zeer pijnlijke borst, gisteravond koude rillingen en hoge koorts (nog steeds) klinkt als bo, maar ik heb ook onwijze spierpijn, hoofdpijn en iets wat voelt als een keelontsteking. Das toch niet logisch bij een bo?
pi_122246230
Synto is voor wanneer je geen goede tsr aan de kolf kunt krijgen. Domperidon is om je prolactineniveau te verhogen en maakt je afhankelijk van medicatie. Lijkt me geen goed idee om dat als eerste keuze te gaan slikken, terwijl er nog niks anders geprobeerd is om de productie te verhogen. Sowieso niet als je premature tweeling in het ziekenhuis ligt en je nog bezig bent de productie op te starten :)
Kyara, 400 ml, wauw! Een paar dagen geleden zaten we te juichen om je eerste druppel! Goed bezig zeg, wat fijn voor je meiden! Als een kindje aan de borst je productie wil verhogen, gaat 'ie regelen. Vaker om voeding vragen. Dat kun je met de kolf imiteren door -je raadt het al- vaker te kolven. Echter, je hoeft niet elke keer twintig minuten te kolven tijdens het regelen. Het belangrijkst s dat je elke keer een toeschietreflex krijgt. Meestal krijg je die binnen twee minuten. Stel, je last een paar keer dag een uur, of twee in, waarbij je vijf tot tien minuten kolft, kwartiertje rust en dan weer opnieuw. Kolfspullen alleen even afdoen met stromend water tussendoor en aan het eind een sopje. Het gaat niet om de opbrengst maar alleen om de stimulatie. Doe dat een dag of misschien twee en je productie zal weer stijgen.
pi_122246279
Heb je een verstopping free? Een rode, harde, warme plek? Een melkblaar? Blijft e productie achter aan die ene borst? Als alles nee is, klinkt een griepje waarschijnlijker.
pi_122246691
Behoorlijk pijnlijke, warme rode plek, met rode streep richting oksel. De plek zelf zit vrij diep, dus weet niet of hij echt hard is.
Maar ml belt de huisarts ff, want mijn oudste is al drie weken ziek en best wel afgevallen, en dat kan hij niet hebben. Dus hij moet toch ff de ha bellen.
  woensdag 30 januari 2013 @ 10:14:25 #47
259886 pessie
pi_122247210
Klinkt als bo free. Shit, krijg je dat ercook nog bij -O-
pi_122247793
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 07:15 schreef Kyara het volgende:
ik kom ook weer even advies vragen:

- de dames krijgen nu 100% bv maar ik kan ze amper bijhouden. Heb 400 ml per 24 uur nodig maar dat red ik net. Hoe krijg ik dat verder opgebouwd? Ik kolf nu zo'n 7 a 8 keer 20 min en vaker lukt eigenlijk niet.

- ik moet voor thuis een kolf huren. Gaat dus om volledig kolven en heb veel nodig. Elektrisch en dubbelzijdig lijkt mij dan het handigst en snelst. Iemand een tip mbt merk of hebben bij de thuiszorg dan maar 1 versie? En wat heb ik verder dan nog nodig?

Heleboel vragen maar kolven is mijn enige houvast dus al daar iets mis mee gaat dan trek ik dat echt niet ben ik bang
Heel effectief om je productie te verhogen is clusterkolven. Er zijn verschillende methoden, maar ik heb deze gebruikt: 15 min kolven - 10 min rust - 10 min kolven - 10 min rust - 10 min kolven. Tussendoor hoef je de kolf niet schoon te maken of melk in de koelkast te zetten. Hielp bij mij echt heel goed. 1x per dag zo'n sessie.

En na 5 dagen ben ik met domperidon gestart, maar dat zou ik in overleg met de lk doen. Je wordt er wel afhankelijk van, maar het kan snel resultaat geven.

Bij onze thuiszorg hadden ze dezelfde kolf als in het ziekenhuis, zo'n grote medela. Daarna heb ik zelf een dubbelzijdige kolf van Ardo gekocht.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_122247880
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2013 10:14 schreef pessie het volgende:
Klinkt als bo free. Shit, krijg je dat ercook nog bij -O-
I will survive ;) maar ha wil dat ik langs kom en dat gaat hem niet worden. Dus ml gaat wel ff met oudste heen, maar ik ga ko als ik nu in een wachtkamer ga zitten. En ik moet er ook nog heen lopen, wordt hem niet.
  woensdag 30 januari 2013 @ 10:46:49 #50
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_122247893
Kyara, geen tips verder, maar wel een *O* voor al 400 ml per 24 uur, wat goed zeg! :*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')