Loonbelasting en premies volksverzekering zijn de loonheffing die wordt geheven over je loon. Inkomstenbelasting gaat over al je inkomen.quote:Op zondag 27 januari 2013 20:42 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Op m'n jaaropgaaf staat: ingehouden loonbelasting/premies volksverzekeringen (loonheffing) ¤0,00
Nee.quote:Op zondag 27 januari 2013 20:42 schreef Aurelius. het volgende:
[..]
Ook premies sociale verzekeringen en aanspraken voor de zorgverzekering dacht ik
Maar waar valt het dan onder? Vrijgesteld loon?
Het was het Drielandenpunt-arrest.quote:De Hoge Raad overweegt in punt 3.4 van zijn arrest dat
"eerst de vraag [dient] te worden beantwoord of het Belastingverdrag Nederland-België ... aan Nederland de heffing van dividendbelasting toestaat" (cursivering van de auteurs).
Deze formulering strookt niet met de verhouding tussen nationale wet en verdrag zoals wij die hierboven in onderdeel 5.1 hebben verwoord. Niet van belang is of het Verdrag Nederland-België aan Nederland heffing van dividendbelasting toestaat, maar of dat verdrag Nederland die heffing verbiedt of Nederland daarbij beperkt.
Nu zou men kunnen menen dat het hier een slip of the pen van de Hoge Raad betreft. Uit punt 3.8 - waar de Hoge Raad de vraag beantwoordt die hij in punt 3.4 opwerpt - blijkt echter dat het in 3.4 niet een minder gelukkige formulering betreft, maar een onjuiste gedachtegang. Wij citeren het slot van punt 3.8:
"Mitsdien was belanghebbende ... geen inwoner in de zin van het Verdrag en is het Nederland niet toegestaan bij belanghebbende met toepassing van artikel 10, paragraaf 2, van het Verdrag dividendbelasting te heffen."
Wanneer deze passage wordt gelezen in samenhang met de tweede en derde volzin van punt 3.6 (weergegeven in onderdeel 3) blijkt dat de Hoge Raad als volgt redeneert: (a) art. 10, par. 2, zou - in de veronderstelling dat deze bepaling zou kunnen worden toegepast - Nederland toestaan dividendbelasting te heffen; (b) die bepaling is evenwel niet van toepassing omdat BV X geen inwoner is van Nederland voor de toepassing van het Verdrag Nederland-België; (c) derhalve mag Nederland niet heffen. Deze gedachtegang is onjuist, omdat de verhouding tussen nationale wet en verdrag voorschrijft dat moet worden nagegaan of een verdrag Nederland belemmert bij het toepassen van zijn wetgeving, en niet of een verdrag Nederland dat toestaat (zie onderdeel 5.1 van deze beschouwing). De juiste redenering dient ons inziens daarom te zijn: art. 10, par. 2, is niet van toepassing, dus door dat artikel wordt Nederland niet belemmerd in het toepassen van zijn nationale wet
Oke.. slecht dat ik hier niks van af weet...quote:Op zondag 27 januari 2013 20:46 schreef Yreal het volgende:
[..]
Loonbelasting en premies volksverzekering zijn de loonheffing die wordt geheven over je loon. Inkomstenbelasting gaat over al je inkomen.
Ach, als je het nooit hebt gehad..quote:Op zondag 27 januari 2013 20:47 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Oke.. slecht dat ik hier niks van af weet...
Bijverdiengrens voor stufi, daar zit ik nog flink onder dus dit jaar maar extra veel werken. Ik had er geen stufi bij gezet maar was het zo onduidelijk dan?quote:Op zondag 27 januari 2013 20:38 schreef Boterbartje het volgende:
bij mij is er 1100 euro aan loonbelasting ingehouden en goeie 500 aan zvw.
wat nu wat nu?
Zit trouwens nog wel ruim onder de bijverdiengrens dus dit jaar maar extra veel werken
Als je fiscaal doet wel jaquote:Op zondag 27 januari 2013 20:50 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Komen dit soort praktische dingen ook aan de orde binnen de studie dan?
Eerbetoon. Sowieso posten veel mensen uit de OP hier niet of nauwelijks, niet alleen de afgestudeerden.quote:Op zondag 27 januari 2013 20:48 schreef Paxcon het volgende:
Waarom verdienen die afgestudeerden eigenlijk zo'n prominente rol bovenaan? Zie ze - op haarbal na - nooit mensen ondersteunen hier
bijverdien grens om geen belasting te betalen zou ik denkenquote:Op zondag 27 januari 2013 20:49 schreef Boterbartje het volgende:
[..]
Bijverdiengrens voor stufi, daar zit ik nog flink onder dus dit jaar maar extra veel werken. Ik had er geen stufi bij gezet maar was het zo onduidelijk dan?
dit heb ik op het hbo geleerd jaquote:Op zondag 27 januari 2013 20:50 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Komen dit soort praktische dingen ook aan de orde binnen de studie dan?
Nja, vreemd arrest. Gaat ook uit van het foute uitgangspunt dat verdragen zeggen wanneer je mag heffen. Terwijl een verdrag alleen maar zegt wanneer dat niet mag. Dus als iets niet door het verdrag bestreken wordt, mag het juist. In plaats van niet.quote:
quote:Op zondag 27 januari 2013 20:46 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Nee.
En je zegt tevens nog 'aanspraken' voor de zorgverzekering, en dat is heel wat anders dan 'premies'. Overigens bestaan er geen aanspraken voor de zorgverzekering.
Wat bedoel je verder? Wat valt waar onder?
quote:j. bedragen die worden ingehouden:
3°. als bijdrage voor aanspraken die ingevolge de onderdelen f en h niet tot het loon behoren;
quote:e. aanspraken ingevolge de Ziektewet , de Wet arbeid en zorg , de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen , de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering en de Werkloosheidswet ;
Ik bedoel waar dat ingehouden deel ZVW tot behoortquote:f. aanspraken, die naar aard en strekking overeenkomen met aanspraken als bedoeld in onderdeel e;
Ingehouden ZVW is geen aanspraakquote:Op zondag 27 januari 2013 20:53 schreef Aurelius. het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
Ik bedoel waar dat ingehouden deel ZVW tot behoort
Doet me denken aan meerenberg-arrest. Niet dat dat i.c. boeit, maar ik wou het even kwijt.quote:Op zondag 27 januari 2013 20:52 schreef eriksd het volgende:
[..]
Nja, vreemd arrest. Gaat ook uit van het foute uitgangspunt dat verdragen zeggen wanneer je mag heffen. Terwijl een verdrag alleen maar zegt wanneer dat niet mag. Dus als iets niet door het verdrag bestreken wordt, mag het juist. In plaats van niet.
Oke ! Houd je ook van ansjovis op je pizza?quote:Op zondag 27 januari 2013 20:54 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Doet me denken aan meerenbergarrest. Niet dat dat i.c. boeit, maar ik wou het even kwijt.
quote:Op zondag 27 januari 2013 20:54 schreef Yreal het volgende:
[..]
Oke ! Houd je ook van ansjovis op je pizza?
visquote:Op zondag 27 januari 2013 20:54 schreef Yreal het volgende:
[..]
Oke ! Houd je ook van ansjovis op je pizza?
Nou breng jij mij weer aan het twijfelen.. het is sowieso 1 jan weer allemaal anders geworden.quote:Op zondag 27 januari 2013 20:55 schreef Aurelius. het volgende:
[..]
Oke, en het is dus ook geen werknemersgedeelte?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |