quote:http://www.nrc.nl/nieuws/(...)g-bij-aanschaf-fyra/
Financiële overwegingen gaven doorslag bij aanschaf Fyra
ECONOMIE Financiële overwegingen hebben de doorslag gegeven bij de aanschaf van de Fyra-treinen van de Italiaanse firma AnsaldoBreda. Dat blijkt uit een vertrouwelijke notitie van de Belgische spoorwegen, die in handen is van NRC Handelsblad.
De Fyra-treinen naar Brussel werden vorige week donderdag van het spoor gehaald, vanwege aanhoudende technische problemen. Zowel NS als het Belgische spoorbedrijf heeft een schadeclaim ingediend bij het Italiaanse bedrijf.
ITALIANEN SCOORDEN GOED OP PRIJS PER ZITPLAATS
De V250 van AnsaldoBreda kwam in 2004 als beste uit de bus na een gezamenlijke aanbesteding van NS en NMBS. Tijdens de selectie, zo blijkt uit de vertrouwelijke notitie was de “prijs per volwaardige zitplaats” het belangrijkste ‘gunningscriterium’. NS vroeg daarom niet om échte hogesnelheidstreinen, maar om materieel voor een lagere snelheid. “Een trein die maximaal 220 kilometer per uur kon rijden, was voldoende”, zegt een ingewijde. “Waarom zou je dan duurdere treinen kopen die harder kunnen?” Volgens de bron is er “nooit sprake geweest van het aanschaffen hsl-materieel.”
(...)
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)g-bij-aanschaf-fyra/
Dat. Daarnaast zal het voor 320 veel preciezer komen qua infrastructuur en moet het ook nog een niet al te zware wissel trekken (dat is geen pun) op de dienstregeling en de veiligheid.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 10:37 schreef Flurry het volgende:
dat het goedkope bagger is is duidelijk, maar ik vraag me wel af of 320 tov 220 als topsnelheid veel uitmaakt op zo'n kort stukje met veel stops
Dit dus.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 10:51 schreef TNA het volgende:
Hoezo is dit nog nieuws? Dit is al tijden bekend.
Vergeet het maar, er waren al berichten dat de afschrijving al over 20 jaar is doordat onderdelen nu al aan slijtage onderhevig waren..quote:Op zaterdag 26 januari 2013 10:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat. Daarnaast zal het voor 320 veel preciezer komen qua infrastructuur en moet het ook nog een niet al te zware wissel trekken (dat is geen pun) op de dienstregeling en de veiligheid.
Daarnaast lijkt me prijs per passagier een heel zinnig criterium en uiteraard een heel belangrijk criterium. Het probleem lijkt me dan ook vooral dat het ding niet zo betrouwbaar is als beloofd. Anderzijds, als het gewoon een kinderziekte is en die trein doet het straks 40 jaar goed met een lage prijs per passagier dan is het een succes.
Daar is dat hele HSL-traject toch juist voor aangelegd?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 10:57 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat. Daarnaast zal het voor 320 veel preciezer komen qua infrastructuur en moet het ook nog een niet al te zware wissel trekken (dat is geen pun) op de dienstregeling en de veiligheid.
Welke lage prijs? En welk succes heeft de Fyra tot nu toe gebracht?quote:Daarnaast lijkt me prijs per passagier een heel zinnig criterium en uiteraard een heel belangrijk criterium. Het probleem lijkt me dan ook vooral dat het ding niet zo betrouwbaar is als beloofd. Anderzijds, als het gewoon een kinderziekte is en die trein doet het straks 40 jaar goed met een lage prijs per passagier dan is het een succes.
Ja daar gaat het inderdaad om. En als ze falen krijgen ze nog een bonus mee.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 11:02 schreef GibsonHummingbird het volgende:
Hoe lager de aanschafprijs hoe hoger de bonus.
Dat weet ik niet. Het lijkt mij dat de reistijd relevanter is dan de topsnelheid. Dan kun je op een kort traject beter kiezen voor eentje die snel op snelheid komt, dan voor eentje die een half uur nodig heeft om op 320 te komen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 11:13 schreef Ringo het volgende:
[..]
Daar is dat hele HSL-traject toch juist voor aangelegd?
De prijs per passagiersplek, dat staat in je eigen OP. Op zich lijkt mij dat een belangrijk criterium.quote:Welke lage prijs?
Ik probeer dus net uit te leggen dat jouw aandachtsspanne niet het criterium is voor een succes of niet.quote:En welk succes heeft de Fyra tot nu toe gebracht?
Ik weet niet wat de afschrijvingstijd is. Maar als je daarvoor niet corrigeert en je dat overlaat aan marktwerking dan zijn termijnen van meer dan 20 jaar uitgesloten. Daar kunnen mensen met winstoogmerk niks mee.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 11:10 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Vergeet het maar, er waren al berichten dat de afschrijving al over 20 jaar is doordat onderdelen nu al aan slijtage onderhevig waren..
En daarom laat je voor 7 miljard een heel HSL-traject bouwen, dat speciaal geschikt is voor snelheden boven de 300 km/u?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 11:21 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat weet ik niet. Het lijkt mij dat de reistijd relevanter is dan de topsnelheid. Dan kun je op een kort traject beter kiezen voor eentje die snel op snelheid komt, dan voor eentje die een half uur nodig heeft om op 320 te komen.
Is de prijs per kaartje nu zo laag dan? Zijn die lage kosten doorberekend in de kosten voor de passagier of betaalt die gewoon alsof de trein duur in de aanschaf is geweest?quote:De prijs per passagiersplek, dat staat in je eigen OP. Op zich lijkt mij dat een belangrijk criterium.
Waarom zou, met de huidige stand van zaken, de Fyra wél ineens een succes zijn? Laat staan over dertig, veertig jaar?quote:Ik probeer dus net uit te leggen dat jouw aandachtsspanne niet het criterium is voor een succes of niet.
Het lijkt me dat je je bij het bepalen van tracé niet vastlegt op één specifiek gebruik. Dat er in 230 een upgrade van de trein komt, en dat er dan een knik in het tracé zit waardoor die weer terug moet naar 220 km/u.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 11:29 schreef Ringo het volgende:
[..]
En daarom laat je voor 7 miljard een heel HSL-traject bouwen, dat speciaal geschikt is voor snelheden boven de 300 km/u?
Dat is een andere kwestie natuurlijk. Het artikel en de OP doet alsof het belachelijk is om naar prijs per passagiersplek te kijken, dat slaat natuurlijk nergens op.quote:Is de prijs per kaartje nu zo laag dan? Zijn die lage kosten doorberekend in de kosten voor de passagier of betaalt die gewoon alsof de trein duur in de aanschaf is geweest?
Als de problemen verholpen worden en dat ding het gewoon gaat doen, dan heb je misschien wel voor hele lange tijd een snelle verbinding met een lage prijs per volwaardige passagiersplek. Als de NS dan weer gewoon genationaliseerd is dan bespaart ons dat allemaal belastingcentjes en kosten van een treinkaartje.quote:Waarom zou, met de huidige stand van zaken, de Fyra wél ineens een succes zijn? Laat staan over dertig, veertig jaar?
Bij dit soort dingen staat de prijs sowieso los van wat de kostprijs is. Als de klant bereid is of gedwongen kan worden meer te betalen dan kostprijs+redelijke marge dan is die hogere haalbare prijs toch echt datgene dat uiteindelijk de prijs wordt. "Uit marktonderzoek is gebleken dat... enz"quote:Op zaterdag 26 januari 2013 11:29 schreef Ringo het volgende:
Is de prijs per kaartje nu zo laag dan? Zijn die lage kosten doorberekend in de kosten voor de passagier of betaalt die gewoon alsof de trein duur in de aanschaf is geweest?
Dit. (ex) staatsbedrijven in NL falen continu keihard. Het wordt tijd dat volledige echte bedrijven het gaan proberen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 10:40 schreef Nobu het volgende:
Geen nieuws natuurlijk. Gewoon die concessie alsnog aan virgin gunnen.
Precies. Ik hoop dat het een voorbeeld is voor andere overheden die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 11:52 schreef Kentekenplaat het volgende:
En ook de NS weet nu: goedkoop is duurkoop.
Ns heeft gekozen. Niet het Rijk. Of beter nog: de High Speed Alliance. (90% NS 10 % KLM)quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:13 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Precies. Ik hoop dat het een voorbeeld is voor andere overheden die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.
Overigens is het verbijsterend als je leest dat er al veel langer klachten waren over de Italiaanse treinenbouwer, ze hebben een slechte reputatie. Dat het Rijk dan toch kiest voor zo'n kneuzenbedrijf is wat mij betreft een grof schandaal.. parlementaire enquête graag,
Thalys en TGV rijden toch wel ?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:29 schreef Ulx het volgende:
Iedereen gaat er maar vanuit dat de andere leveranciers materieel zouden leveren dat nooit stuk gaat.
Wat zou men roepen als de NS duurdere treinen had gekocht en daar bleken ook problemen mee te zijn?
Ook de Thalys heeft de afgelopen periode met heel veel uitval en zware vertragingen te maken gehad.quote:
De nieuwste trein van Alstöm, de AVG, kan 360km/h, is 3 jaar na de Fyra besteld en 1 jaar eerder in gebruik genomen. Een bouwer met ervaring heeft gewoon niet zoveel problemen als een stel onervaren pastabakkers.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:29 schreef Ulx het volgende:
Iedereen gaat er maar vanuit dat de andere leveranciers materieel zouden leveren dat nooit stuk gaat.
Wat zou men roepen als de NS duurdere treinen had gekocht en daar bleken ook problemen mee te zijn?
De Duitse ICE zoeft ook gewoon zijn baantjes.quote:
Wat verwacht je dan? Ze streven winstmaximalisatie na. De markt kent geen moraal en geen langetermijndenken.. Dat moet inmiddels toch wel duidelijk zijn? Waarom niet de publieke zaak weer in handen van het publiek?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 10:31 schreef Ringo het volgende:
Niks geen kwalitatief hoogwaardig spul, dat zijn prijs heeft. Gewoon goedkope rotzooi, mensen, daar redden we het ook wel mee. Die kaartjes maken we hoedanook peperduur, gewoon omdat het kan. We laten wel een of andere gelikte shiny leugencampagne rondom die kuttrein maken, zet er een gerenommeerd reclamebureau op, daarmee win je zeker 70% van de potentiële reizigers simpel mee om de vinger. Easy as pie. Kassa.
Hoezo hogesnelheidslijn van 7 miljard? Hoezo treinen die 300 km/u kunnen rijden? 220 is "hogesnelheid" genoeg, daar merkt de klant geen ene reet van. Dat ie in goedkope shit wordt rondgereden voor een veel te hoge prijs. Laat de klant sowieso de tering krijgen. Gierige zeikerds met hun kantoorkoffertjes. Weet je wat? We zetten de kachel meteen wat lager in die kutwagons van ze. Haha. Zal ze leren. En als het vriest, zetten we de boel gewoon stil. Noemen we het overmacht. De weersomstandigheden dwingen ons ertoe, ofzo. Maakt het uit. Hihi.
Was getekend, de NS-directie.
[..]
De Thalys, TGV's, Sprinters en ICE falen alleen onder extreme omstandigheden. De Fyra faalde gewoon altijd, ongeacht weersomstandigheden.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:56 schreef Leshy het volgende:
Ook de Thalys heeft de afgelopen periode met heel veel uitval en zware vertragingen te maken gehad.
Rijdt dat nieuwe ding niet pas sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling in december? Dan is twee maanden nog een beetje kort om te spreken van "altijd".quote:Op zaterdag 26 januari 2013 16:00 schreef Ireyon het volgende:
De Fyra faalde gewoon altijd, ongeacht weersomstandigheden.
onzin, de Thalys reed langzamer maar zijn er compleet uitgevallen ??quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:56 schreef Leshy het volgende:
[..]
Ook de Thalys heeft de afgelopen periode met heel veel uitval en zware vertragingen te maken gehad.
http://www.treinreiziger.(...)n_treinuitval-144932quote:Op zaterdag 26 januari 2013 16:06 schreef macca728 het volgende:
onzin, de Thalys reed langzamer maar zijn er compleet uitgevallen ??
Hij werd regelmatig getest sinds 2009 en sinds afgelopen september met reizigers tussen Amsterdam - Rotterdam. Laten we eens erbij halen hoe het ervoor stond 2 jaar later, eind 2011:quote:Op zaterdag 26 januari 2013 16:06 schreef Leshy het volgende:
[..]
Rijdt dat nieuwe ding niet pas sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling in december? Dan is twee maanden nog een beetje kort om te spreken van "altijd".
Als dat ding inderdaad gerepareerd en verbeterd wordt en over een maand of twee gewoon prima begint te rijden, dan zeurt er over tien jaar niemand meer dat het een vreselijke miskoop was en hoe zeer hij faalt. Blijft dat ding onbetrouwbaar, dan is er een ander verhaal natuurlijk.
Die trein was in september al niet betrouwbaar, maar dat waren slechts extra testritten. Sinds december was het de enige fatsoenlijke verbinding met Brussel (naast Thalys), ten koste van een geliefde intercitytrein, en ook toen werkte hij niet fatsoenlijk. Hij heeft nog nooit fatsoenlijk gewerkt, de afgelopen 2 maanden niet, de afgelopen 3 jaar niet en de komende maanden zal-tie dat nog steeds niet gaan doen. Ongeacht of het nu -10 of 30°C is, ongeacht of het sneeuwt, ongeacht of er bladeren op de rails liggen. Dat is, nogmaals, dus het verschil met een trein van Siemens, Alstöm of Bombardier. Die treinen vertonen mankementen bij hoge uitzondering, de Fyra toon er bij hoge uitzondering juist geen.quote:In ALLE ritten waren er problemen met de software, waardoor de treinen stil kwamen te staan. De software geeft onbekende foutcodes aan, of verwijst naar defecten aan onderdelen die helemaal niet bestaan. In één geval moest de trein zelfs volledig stroomloos gemaakt worden, voordat de software gereset kon worden. Dit was midden op een wisselstraat bij Watergraafsmeer, waardoor het stel het complete nachttreinverkeer gedurende een uur lam legde.
In 20% van alle ritten brandde de printplaten van de tractie door. Hierdoor is nog maximaal 50% tractie beschikbaar. Door het gebrek aan tractie is het al eens voor gekomen dat een stel de Groene Harttunnel niet meer uit kon rijden. Dit probleem speelt al 2 jaar en er lijkt nog geen oplossing in zicht.
De ATB geeft onbekende foutcodes, waardoor de trein zonder aanwijsbare oorzaak stil komt te staan.
In de handbediening van de deuren aan de buitenzijde van de treinen zit een veertje. Dit veertje is al een aantal keer gebroken, waardoor tijdens de rit de deuren open floepten. Één keer was dit bij een snelheid van 250km/u, waardoor een van de Italianen van Ansolda Breda bijna uit de trein werd gezogen.
Twee treinstellen hebben schade opgelopen, nadat het koppelen van de stellen te hardhandig gebeurde. Hierbij zijn de koppelingen naar boven verbogen.
In één van de cabines moest een paneel worden verwijderd, om een print te vervangen. Tijdens het demonteren van het paneel, kwam er een 25kV kabel naar beneden vallen. Deze bleek los op het plafond te liggen.
Behalve de problemen met de testritten, spelen er nog een aantal andere problemen. Zo blijkt de V250 zeer duur te zijn in onderhoud. Onderdelen verslijten ongekend snel en de verwachtte levensduur van de stellen is al naar beneden bijgesteld naar slechts 15 jaar!! Het is nu al besloten dat er na die 15 jaar geen revisie zal plaatsvinden. Doordat deze trein speciaal voor NS Hispeed is ontwikkeld, zijn onderdelen schaars en daardoor erg duur. Bovendien moet alles op maat gemaakt worden, wat lange levertijden betekend.
Er is een discussie gaande tussen de keuringsinstantie en de Italianen over de deurvergrendeling. De Italianen zijn van mening dat het veilig is dat de deurvergrendeling pas tijdens de rit in werking treedt. De keuringsinstantie is het hier niet mee eens.
Maar ook op simpelere vlakken gaat het mis. In de coupe's komt een vrij/bezet aanduiding voor de wc's. Deze bestaat uit een gegraveerde glasplaat, met daarachter groene en rode leds. De leds zijn echter zo fel, dat de tekst niet te lezen is. De Italiaan die hier verantwoordelijk voor is, hoopte zelfs dat de keuringsinstantie dit afkeurde. Alleen dan kon hij er iets aan veranderen.
We hebben ons hier vaak afgevraagd waarom in godsnaam voor Ansolda Breda is gekozen. Deze keuze blijkt te zijn opgelegd door de fineuten en accountants van NS Hispeed. In ieder geval door mensen zonder enig verstand van techniek. Ansolda Breda voldeed aan het bestek en kwam als goedkoopste uit de bus. Dan ben je conform de Europese aanbestedingsregels verplicht Ansolda de opdracht te gunnen. Je mag conform deze regels een partij niet op basis van referenties (Denemarken) afwijzen. Vanuit de techniek is er veel protest geweest tegen de keuze voor Ansolda, omdat andere aanbieders een product konden leveren dat zich al heeft bewezen.
De afdeling commercie eiste een speciaal voor Nederland ontworpen trein. Dit zou goed zijn voor het imago van Nederland en de NS. Alleen Ansolda was bereid een volledig nieuwe trein te ontwerpen, waarvan er uiteindelijk maar 19 worden gebouwd. Andere partijen boden aangepaste varianten van bekende treinen aan, maar de afdeling commercie nam daar geen genoegen mee.
Het ziet er dus bijzonder slecht uit voor de V250. Er bestaan zelfs serieuze twijfels of deze ooit worden toegelaten.
http://www.skyscrapercity(...)72150&postcount=3694
Dat is een wat verontrustender stuk, maar het betreft met uitzondering van de softwareproblemen incidenten tijdens testritten. Ik heb geen vergelijkbaar materiaal voor testritten van andere treinen om te kunnen beoordelen of dit veel erger is dan "normaal". Ik vermoed, gezien de huidige status, dat dit wel het geval is - daar niet van.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 16:17 schreef Ireyon het volgende:
Hij heeft nog nooit fatsoenlijk gewerkt, de afgelopen 2 maanden niet, de afgelopen 3 jaar niet en de komende maanden zal-tie dat nog steeds niet gaan doen.
De laatste tien keer dat ik met zo'n ding ging ging er regelmatig iets stuk. Stond die trein weer ergens in Duitsland te wachten. Moesten we weer overstappen naar een ander treinstel of een andere ICE. In totaal zo'm drie/vier keer in de laatste twee jaar. Wat mij betreft zijn die dingen ook niet erg betrouwbaar.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
De Duitse ICE zoeft ook gewoon zijn baantjes.
Als een trein na jaren vertraging in de eerste maanden op verschillende gebieden al faalt, vraag ik mij af hoe dat in hemelsnaam nog up to par moet komen. Als jij een auto bestelt, wordt jaren na oorspronkelijke leverdatum geleverd en de bumper valt er na een maand vanaf, valt telkens uit als je onderweg bent en het kost je meer geld om hem te gebruiken, dan ben je toch ook zeer ontevreden en toch op zijn minst zeer wantrouwend naar wat je er nog meer van moet verwachten?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 16:06 schreef Leshy het volgende:
[..]
Rijdt dat nieuwe ding niet pas sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling in december? Dan is twee maanden nog een beetje kort om te spreken van "altijd".
Als dat ding inderdaad gerepareerd en verbeterd wordt en over een maand of twee gewoon prima begint te rijden, dan zeurt er over tien jaar niemand meer dat het een vreselijke miskoop was en hoe zeer hij faalt. Blijft dat ding onbetrouwbaar, dan is er een ander verhaal natuurlijk.
Yup.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 16:29 schreef Jerruh het volgende:
Als jij een auto bestelt, wordt jaren na oorspronkelijke leverdatum geleverd en de bumper valt er na een maand vanaf, valt telkens uit als je onderweg bent en het kost je meer geld om hem te gebruiken, dan ben je toch ook zeer ontevreden en toch op zijn minst zeer wantrouwend naar wat je er nog meer van moet verwachten?
Hoe serieus moet je een artikel nemen dat de naam van de bouwer structureel verkeerd schrijft?quote:Op zaterdag 26 januari 2013 16:17 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Hij werd regelmatig getest sinds 2009 en sinds afgelopen september met reizigers tussen Amsterdam - Rotterdam. Laten we eens erbij halen hoe het ervoor stond 2 jaar later, eind 2011:
[..]
Die trein was in september al niet betrouwbaar, maar dat waren slechts extra testritten. Sinds december was het de enige fatsoenlijke verbinding met Brussel (naast Thalys), ten koste van een geliefde intercitytrein, en ook toen werkte hij niet fatsoenlijk. Hij heeft nog nooit fatsoenlijk gewerkt, de afgelopen 2 maanden niet, de afgelopen 3 jaar niet en de komende maanden zal-tie dat nog steeds niet gaan doen. Ongeacht of het nu -10 of 30°C is, ongeacht of het sneeuwt, ongeacht of er bladeren op de rails liggen. Dat is, nogmaals, dus het verschil met een trein van Siemens, Alstöm of Bombardier. Die treinen vertonen mankementen bij hoge uitzondering, de Fyra toon er bij hoge uitzondering juist geen.
In de zomer valt de airco wel eens uit, maar voor de rest rijdt ie geweldig en verliesgevend,quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
De Duitse ICE zoeft ook gewoon zijn baantjes.
Verlieslijdend. Maar dat is het verschil tussen de DB en de NS. De NS zou die lijnen dus meteen opheffen en schijt aan de reizigers, de Duitsers weten nog wat service is.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 17:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In de zomer valt de airco wel eens uit, maar voor de rest rijdt ie geweldig en verliesgevend,
Persoonlijk zou ik dan mijn auto inruilen voor een andere. Sowieso , die falende kuttrein had al 6 jaar moeten rijden. Daarbij heeft AnsaldoBreda niet bepaald een vlekkeloos imago. Vraag maar aan de Denen en Amerikanen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 16:42 schreef Leshy het volgende:
[..]
Yup.
Maar zeg je dan ook tegen je vrouw: "Hey schat, alle buren roepen dat ik blijkbaar belachelijk slecht ben in het nemen van beslissingen en dat ik nooit voor deze autofabrikant had mogen kiezen, dus ik bemoei me niet meer met de auto. Vanaf nu moet jij gaan zorgen dat we een werkende auto hebben, misschien kunnen we het beste al dat geld wat we in deze auto hebben gestoken nog een keer uitgeven aan een andere, twee keer zo dure auto die het waarschijnlijk wel aardig doet?"
Duitsers hebben gewoon iets met treinen.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 21:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Verlieslijdend. Maar dat is het verschil tussen de DB en de NS. De NS zou die lijnen dus meteen opheffen en schijt aan de reizigers, de Duitsers weten nog wat service is.
"Hey Deutsche Bahn, een paar niet werkende V250's ruilen tegen een paar van jullie wel werkende ICE's? Nee? Hm, misschien wil de SNCF wel..."quote:Op zaterdag 26 januari 2013 23:21 schreef Kentekenplaat het volgende:
Persoonlijk zou ik dan mijn auto inruilen voor een andere.
De NS heeft over de hele wereld lopen te leuren met de aanbesteding en uiteindelijk hebben er maar twee bedrijven op gereageerd. Voor een bestelling van 19 treinen halen de meeste fabrikanten hun neus op.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 15:58 schreef Ireyon het volgende:
[..]
De nieuwste trein van Alstöm, de AVG, kan 360km/h, is 3 jaar na de Fyra besteld en 1 jaar eerder in gebruik genomen. Een bouwer met ervaring heeft gewoon niet zoveel problemen als een stel onervaren pastabakkers.
Niet waar. Lees je even in over de aanbesteding. Zeker in een periode van crisis is elke treinbouwer blij met elke order.quote:Op zondag 27 januari 2013 00:28 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
De NS heeft over de hele wereld lopen te leuren met de aanbesteding en uiteindelijk hebben er maar twee bedrijven op gereageerd. Voor een bestelling van 19 treinen halen de meeste fabrikanten hun neus op.
Er hebben inderdaad maar twee bedrijven zich ingeschreven namelijk:quote:Op zondag 27 januari 2013 11:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Niet waar. Lees je even in over de aanbesteding. Zeker in een periode van crisis is elke treinbouwer blij met elke order.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |