abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 26 januari 2013 @ 10:31:43 #1
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_122062354
Niks geen kwalitatief hoogwaardig spul, dat zijn prijs heeft. Gewoon goedkope rotzooi, mensen, daar redden we het ook wel mee. Die kaartjes maken we hoedanook peperduur, gewoon omdat het kan. We laten wel een of andere gelikte shiny leugencampagne rondom die kuttrein maken, zet er een gerenommeerd reclamebureau op, daarmee win je zeker 70% van de potentiële reizigers simpel mee om de vinger. Easy as pie. Kassa.

Hoezo hogesnelheidslijn van 7 miljard? Hoezo treinen die 300 km/u kunnen rijden? 220 is "hogesnelheid" genoeg, daar merkt de klant geen ene reet van. Dat ie in goedkope shit wordt rondgereden voor een veel te hoge prijs. Laat de klant sowieso de tering krijgen. Gierige zeikerds met hun kantoorkoffertjes. Weet je wat? We zetten de kachel meteen wat lager in die kutwagons van ze. Haha. Zal ze leren. En als het vriest, zetten we de boel gewoon stil. Noemen we het overmacht. De weersomstandigheden dwingen ons ertoe, ofzo. Maakt het uit. Hihi.

Was getekend, de NS-directie.

quote:
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)g-bij-aanschaf-fyra/

Financiële overwegingen gaven doorslag bij aanschaf Fyra

ECONOMIE Financiële overwegingen hebben de doorslag gegeven bij de aanschaf van de Fyra-treinen van de Italiaanse firma AnsaldoBreda. Dat blijkt uit een vertrouwelijke notitie van de Belgische spoorwegen, die in handen is van NRC Handelsblad.
De Fyra-treinen naar Brussel werden vorige week donderdag van het spoor gehaald, vanwege aanhoudende technische problemen. Zowel NS als het Belgische spoorbedrijf heeft een schadeclaim ingediend bij het Italiaanse bedrijf.

ITALIANEN SCOORDEN GOED OP PRIJS PER ZITPLAATS
De V250 van AnsaldoBreda kwam in 2004 als beste uit de bus na een gezamenlijke aanbesteding van NS en NMBS. Tijdens de selectie, zo blijkt uit de vertrouwelijke notitie was de “prijs per volwaardige zitplaats” het belangrijkste ‘gunningscriterium’. NS vroeg daarom niet om échte hogesnelheidstreinen, maar om materieel voor een lagere snelheid. “Een trein die maximaal 220 kilometer per uur kon rijden, was voldoende”, zegt een ingewijde. “Waarom zou je dan duurdere treinen kopen die harder kunnen?” Volgens de bron is er “nooit sprake geweest van het aanschaffen hsl-materieel.”

(...)

http://www.nrc.nl/nieuws/(...)g-bij-aanschaf-fyra/
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_122062408
Zo'n nieuws is dit niet echt meer
  zaterdag 26 januari 2013 @ 10:37:15 #3
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_122062445
dat het goedkope bagger is is duidelijk, maar ik vraag me wel af of 320 tov 220 als topsnelheid veel uitmaakt op zo'n kort stukje met veel stops
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  zaterdag 26 januari 2013 @ 10:40:15 #4
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_122062503
Geen nieuws natuurlijk. Gewoon die concessie alsnog aan virgin gunnen.
  zaterdag 26 januari 2013 @ 10:51:15 #5
139330 TNA
For the stars that shine
pi_122062815
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 10:37 schreef Flurry het volgende:
dat het goedkope bagger is is duidelijk, maar ik vraag me wel af of 320 tov 220 als topsnelheid veel uitmaakt op zo'n kort stukje met veel stops
Dat. Daarnaast zal het voor 320 veel preciezer komen qua infrastructuur en moet het ook nog een niet al te zware wissel trekken (dat is geen pun) op de dienstregeling en de veiligheid.

Daarnaast lijkt me prijs per passagier een heel zinnig criterium en uiteraard een heel belangrijk criterium. Het probleem lijkt me dan ook vooral dat het ding niet zo betrouwbaar is als beloofd. Anderzijds, als het gewoon een kinderziekte is en die trein doet het straks 40 jaar goed met een lage prijs per passagier dan is het een succes.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_122062919
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 10:51 schreef TNA het volgende:
Hoezo is dit nog nieuws? Dit is al tijden bekend.
Dit dus.
pi_122062936
Hoe lager de aanschafprijs hoe hoger de bonus.
pi_122063102
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 10:57 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat. Daarnaast zal het voor 320 veel preciezer komen qua infrastructuur en moet het ook nog een niet al te zware wissel trekken (dat is geen pun) op de dienstregeling en de veiligheid.

Daarnaast lijkt me prijs per passagier een heel zinnig criterium en uiteraard een heel belangrijk criterium. Het probleem lijkt me dan ook vooral dat het ding niet zo betrouwbaar is als beloofd. Anderzijds, als het gewoon een kinderziekte is en die trein doet het straks 40 jaar goed met een lage prijs per passagier dan is het een succes.
Vergeet het maar, er waren al berichten dat de afschrijving al over 20 jaar is doordat onderdelen nu al aan slijtage onderhevig waren..
  zaterdag 26 januari 2013 @ 11:13:38 #10
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_122063170
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 10:57 schreef Weltschmerz het volgende:

Dat. Daarnaast zal het voor 320 veel preciezer komen qua infrastructuur en moet het ook nog een niet al te zware wissel trekken (dat is geen pun) op de dienstregeling en de veiligheid.
Daar is dat hele HSL-traject toch juist voor aangelegd?
quote:
Daarnaast lijkt me prijs per passagier een heel zinnig criterium en uiteraard een heel belangrijk criterium. Het probleem lijkt me dan ook vooral dat het ding niet zo betrouwbaar is als beloofd. Anderzijds, als het gewoon een kinderziekte is en die trein doet het straks 40 jaar goed met een lage prijs per passagier dan is het een succes.
Welke lage prijs? En welk succes heeft de Fyra tot nu toe gebracht?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_122063253
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 11:02 schreef GibsonHummingbird het volgende:
Hoe lager de aanschafprijs hoe hoger de bonus.
Ja daar gaat het inderdaad om. En als ze falen krijgen ze nog een bonus mee.
pi_122063327
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 11:13 schreef Ringo het volgende:

[..]

Daar is dat hele HSL-traject toch juist voor aangelegd?
Dat weet ik niet. Het lijkt mij dat de reistijd relevanter is dan de topsnelheid. Dan kun je op een kort traject beter kiezen voor eentje die snel op snelheid komt, dan voor eentje die een half uur nodig heeft om op 320 te komen.

quote:
Welke lage prijs?
De prijs per passagiersplek, dat staat in je eigen OP. Op zich lijkt mij dat een belangrijk criterium.

quote:
En welk succes heeft de Fyra tot nu toe gebracht?
Ik probeer dus net uit te leggen dat jouw aandachtsspanne niet het criterium is voor een succes of niet.

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 11:10 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Vergeet het maar, er waren al berichten dat de afschrijving al over 20 jaar is doordat onderdelen nu al aan slijtage onderhevig waren..
Ik weet niet wat de afschrijvingstijd is. Maar als je daarvoor niet corrigeert en je dat overlaat aan marktwerking dan zijn termijnen van meer dan 20 jaar uitgesloten. Daar kunnen mensen met winstoogmerk niks mee.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 26 januari 2013 @ 11:29:28 #13
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_122063479
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 11:21 schreef Weltschmerz het volgende:

Dat weet ik niet. Het lijkt mij dat de reistijd relevanter is dan de topsnelheid. Dan kun je op een kort traject beter kiezen voor eentje die snel op snelheid komt, dan voor eentje die een half uur nodig heeft om op 320 te komen.
En daarom laat je voor 7 miljard een heel HSL-traject bouwen, dat speciaal geschikt is voor snelheden boven de 300 km/u?
quote:
De prijs per passagiersplek, dat staat in je eigen OP. Op zich lijkt mij dat een belangrijk criterium.
Is de prijs per kaartje nu zo laag dan? Zijn die lage kosten doorberekend in de kosten voor de passagier of betaalt die gewoon alsof de trein duur in de aanschaf is geweest?
quote:
Ik probeer dus net uit te leggen dat jouw aandachtsspanne niet het criterium is voor een succes of niet.
Waarom zou, met de huidige stand van zaken, de Fyra wél ineens een succes zijn? Laat staan over dertig, veertig jaar?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_122063912
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 11:29 schreef Ringo het volgende:

[..]

En daarom laat je voor 7 miljard een heel HSL-traject bouwen, dat speciaal geschikt is voor snelheden boven de 300 km/u?
Het lijkt me dat je je bij het bepalen van tracé niet vastlegt op één specifiek gebruik. Dat er in 230 een upgrade van de trein komt, en dat er dan een knik in het tracé zit waardoor die weer terug moet naar 220 km/u.

quote:
Is de prijs per kaartje nu zo laag dan? Zijn die lage kosten doorberekend in de kosten voor de passagier of betaalt die gewoon alsof de trein duur in de aanschaf is geweest?
Dat is een andere kwestie natuurlijk. Het artikel en de OP doet alsof het belachelijk is om naar prijs per passagiersplek te kijken, dat slaat natuurlijk nergens op.

quote:
Waarom zou, met de huidige stand van zaken, de Fyra wél ineens een succes zijn? Laat staan over dertig, veertig jaar?
Als de problemen verholpen worden en dat ding het gewoon gaat doen, dan heb je misschien wel voor hele lange tijd een snelle verbinding met een lage prijs per volwaardige passagiersplek. Als de NS dan weer gewoon genationaliseerd is dan bespaart ons dat allemaal belastingcentjes en kosten van een treinkaartje.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 26 januari 2013 @ 11:52:30 #15
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_122064084
En ook de NS weet nu: goedkoop is duurkoop. ^O^
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_122064295
Dit is al tijden bekend.
Ура для россии
pi_122064797
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 11:29 schreef Ringo het volgende:
Is de prijs per kaartje nu zo laag dan? Zijn die lage kosten doorberekend in de kosten voor de passagier of betaalt die gewoon alsof de trein duur in de aanschaf is geweest?
Bij dit soort dingen staat de prijs sowieso los van wat de kostprijs is. Als de klant bereid is of gedwongen kan worden meer te betalen dan kostprijs+redelijke marge dan is die hogere haalbare prijs toch echt datgene dat uiteindelijk de prijs wordt. "Uit marktonderzoek is gebleken dat... enz"

Of dat redelijk is, is een tweede.
pi_122066979
En als ze niet de goedkoopste nemen roept heel Nederland dat het goedkoper kan en dat ze vast vriendjes zijn met de duurdere aanbieder :')
pi_122070987
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 10:40 schreef Nobu het volgende:
Geen nieuws natuurlijk. Gewoon die concessie alsnog aan virgin gunnen.
Dit. (ex) staatsbedrijven in NL falen continu keihard. Het wordt tijd dat volledige echte bedrijven het gaan proberen.
Kijken wat daar van komt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_122071542
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 11:52 schreef Kentekenplaat het volgende:
En ook de NS weet nu: goedkoop is duurkoop. ^O^
Precies. Ik hoop dat het een voorbeeld is voor andere overheden die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.

Overigens is het verbijsterend als je leest dat er al veel langer klachten waren over de Italiaanse treinenbouwer, ze hebben een slechte reputatie. Dat het Rijk dan toch kiest voor zo'n kneuzenbedrijf is wat mij betreft een grof schandaal.. parlementaire enquête graag, ^O^
  zaterdag 26 januari 2013 @ 15:27:29 #21
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_122072226
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 15:13 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Precies. Ik hoop dat het een voorbeeld is voor andere overheden die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.

Overigens is het verbijsterend als je leest dat er al veel langer klachten waren over de Italiaanse treinenbouwer, ze hebben een slechte reputatie. Dat het Rijk dan toch kiest voor zo'n kneuzenbedrijf is wat mij betreft een grof schandaal.. parlementaire enquête graag, ^O^
Ns heeft gekozen. Niet het Rijk. Of beter nog: de High Speed Alliance. (90% NS 10 % KLM)
  Overall beste user 2022 zaterdag 26 januari 2013 @ 15:29:35 #22
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_122072315
Iedereen gaat er maar vanuit dat de andere leveranciers materieel zouden leveren dat nooit stuk gaat.

Wat zou men roepen als de NS duurdere treinen had gekocht en daar bleken ook problemen mee te zijn?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_122073045
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 15:29 schreef Ulx het volgende:
Iedereen gaat er maar vanuit dat de andere leveranciers materieel zouden leveren dat nooit stuk gaat.

Wat zou men roepen als de NS duurdere treinen had gekocht en daar bleken ook problemen mee te zijn?
Thalys en TGV rijden toch wel ?
  zaterdag 26 januari 2013 @ 15:56:10 #25
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_122073413
Het is heel gemakkelijk om nu allemaal te roepen wat er mis is gegaan en hoe het beter had gekund, ómdat het mis is gegaan. Als iedereen die in deze thread een bericht plaatst, tien jaar geleden over de aanbesteding had mogen stemmen, dan durf ik er heel wat onder te verwedden dat een groot percentage voor AnsaldoBreda had gekozen, omdat de duurdere treinen van andere leveranciers "veel te dure paradepaardjes" en "veel te snel voor de korte trajecten binnen ons land" waren geweest.

Wanneer er destijds voor een 350km/h-hsl model van een andere leverancier was gekozen, dan waren de commentaren niet van de lucht geweest dat we ons allemaal blauw moeten betalen omdat NS-Hispeed destijds voor een belachelijk dure en luxe trein had gekozen, terwijl er een volwaardig en veel goedkoper alternatief van een andere leverancier beschikbaar was die ruim voldoende was geweest.

Ergens rond 2004 bleek dat de door Siemens geleverde trams aan het GVB in Amsterdam last hadden van haarscheurvorming, waardoor de levensduur van de trams erg kort zou zijn, en in een extreem geval op de testbaan zelfs het dak van een tram instortte. Iedereen vond het destijds belachelijk dat er voor de Combino's van Siemens was gekozen, want iedereen wist toch dat je die dingen niet door Siemens moet laten maken, volledig onbetrouwbaar.

Een jaar of twee geleden bleek dat de nieuwe Sprinters van de NS in de winter massaal uitvielen doordat er smeltwater naar binnen liep. Allemaal de schuld van leveranciers Bombardier en Siemens, wat een ontzettende prutsers die geen goede treinen konden bouwen, waarom was er in godsnaam voor hen gekozen, het oude materieel was veel beter en betrouwbaarder en er zaten ook al geen wc's in.

Nu blijkt de Fyra van AnsaldoBreda met storingen te kampen en niet tegen winterweer te kunnen, en nu is het verhaal weer dat AnsaldoBreda er niets van kan, waarom is er in godsnaam voor hen gekozen en niet gewoon voor Siemens, Bombardier of Alstom, want die zijn allemaal ontzettend betrouwbaar, kunnen alles en hun materieel is altijd perfect!

Is de keuze achteraf voor AnsaldoBreda een goede geweest? Tot nu toe nog niet en er zijn geen aanwijzingen dat dat nog wel het geval zal blijken. Hadden ze dat tien jaar terug kunnen weten toen ze met AnsaldoBreda in zee gingen? Voor zover ik uit verschillende bronnen heb kunnen lezen, nee, niet echt.

Overigens heb ik begrepen dat het stuk uit de OP niet klopt: aanvankelijk zou de aanbesteding voor materiaal op 220km/h uitgeschreven zijn, maar al vroeg in het proces is dit bijgesteld naar 250km/h, waarmee het wel degelijk om hsl-materiaal zou gaan. (http://www.reneknuvers.nl/2013/01/aanbesteding-van-de-fyra-v250/)
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 15:46 schreef macca728 het volgende:
Thalys en TGV rijden toch wel ?
Ook de Thalys heeft de afgelopen periode met heel veel uitval en zware vertragingen te maken gehad.
  zaterdag 26 januari 2013 @ 15:56:56 #26
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_122073436
Quote != Edit
  zaterdag 26 januari 2013 @ 15:57:17 #27
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_122073448
Quote != Edit

(Prutser)
pi_122073476
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 15:29 schreef Ulx het volgende:
Iedereen gaat er maar vanuit dat de andere leveranciers materieel zouden leveren dat nooit stuk gaat.

Wat zou men roepen als de NS duurdere treinen had gekocht en daar bleken ook problemen mee te zijn?
De nieuwste trein van Alstöm, de AVG, kan 360km/h, is 3 jaar na de Fyra besteld en 1 jaar eerder in gebruik genomen. Een bouwer met ervaring heeft gewoon niet zoveel problemen als een stel onervaren pastabakkers.
  zaterdag 26 januari 2013 @ 15:59:43 #29
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_122073524
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 15:46 schreef macca728 het volgende:

[..]

Thalys en TGV rijden toch wel ?
De Duitse ICE zoeft ook gewoon zijn baantjes.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_122073533
quote:
10s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 10:31 schreef Ringo het volgende:
Niks geen kwalitatief hoogwaardig spul, dat zijn prijs heeft. Gewoon goedkope rotzooi, mensen, daar redden we het ook wel mee. Die kaartjes maken we hoedanook peperduur, gewoon omdat het kan. We laten wel een of andere gelikte shiny leugencampagne rondom die kuttrein maken, zet er een gerenommeerd reclamebureau op, daarmee win je zeker 70% van de potentiële reizigers simpel mee om de vinger. Easy as pie. Kassa.

Hoezo hogesnelheidslijn van 7 miljard? Hoezo treinen die 300 km/u kunnen rijden? 220 is "hogesnelheid" genoeg, daar merkt de klant geen ene reet van. Dat ie in goedkope shit wordt rondgereden voor een veel te hoge prijs. Laat de klant sowieso de tering krijgen. Gierige zeikerds met hun kantoorkoffertjes. Weet je wat? We zetten de kachel meteen wat lager in die kutwagons van ze. Haha. Zal ze leren. En als het vriest, zetten we de boel gewoon stil. Noemen we het overmacht. De weersomstandigheden dwingen ons ertoe, ofzo. Maakt het uit. Hihi.

Was getekend, de NS-directie.

[..]

Wat verwacht je dan? Ze streven winstmaximalisatie na. De markt kent geen moraal en geen langetermijndenken.. Dat moet inmiddels toch wel duidelijk zijn? Waarom niet de publieke zaak weer in handen van het publiek?
pi_122073561
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 15:56 schreef Leshy het volgende:

Ook de Thalys heeft de afgelopen periode met heel veel uitval en zware vertragingen te maken gehad.
De Thalys, TGV's, Sprinters en ICE falen alleen onder extreme omstandigheden. De Fyra faalde gewoon altijd, ongeacht weersomstandigheden.
  zaterdag 26 januari 2013 @ 16:06:46 #32
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_122073729
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 16:00 schreef Ireyon het volgende:
De Fyra faalde gewoon altijd, ongeacht weersomstandigheden.
Rijdt dat nieuwe ding niet pas sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling in december? Dan is twee maanden nog een beetje kort om te spreken van "altijd".

Als dat ding inderdaad gerepareerd en verbeterd wordt en over een maand of twee gewoon prima begint te rijden, dan zeurt er over tien jaar niemand meer dat het een vreselijke miskoop was en hoe zeer hij faalt. Blijft dat ding onbetrouwbaar, dan is er een ander verhaal natuurlijk.
pi_122073734
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 15:56 schreef Leshy het volgende:

[..]

Ook de Thalys heeft de afgelopen periode met heel veel uitval en zware vertragingen te maken gehad.
onzin, de Thalys reed langzamer maar zijn er compleet uitgevallen ??

Ja de Thalys die achter die Fyra reed had 3 uur vertraging, maar dat was niet de schuld van de Thalys.
Ze hadden iets van een uur vertraging. Fyra rijdt helemaal niet meer.
  zaterdag 26 januari 2013 @ 16:11:57 #34
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_122073904
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 16:06 schreef macca728 het volgende:
onzin, de Thalys reed langzamer maar zijn er compleet uitgevallen ??
http://www.treinreiziger.(...)n_treinuitval-144932

Ja, ook de Thalys is door het winterweer regelmatig uitgevallen. Er werd hier laatst nog een blog gepost van één of andere Belgische Nederlander die regelmatig met ofwel de Fyra ofwel de Thalys op het traject Brussel-Amsterdam reist, en dat was de afgelopen twee weken met beide diensten blijkbaar een behoorlijk drama.
pi_122074091
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 16:06 schreef Leshy het volgende:

[..]

Rijdt dat nieuwe ding niet pas sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling in december? Dan is twee maanden nog een beetje kort om te spreken van "altijd".

Als dat ding inderdaad gerepareerd en verbeterd wordt en over een maand of twee gewoon prima begint te rijden, dan zeurt er over tien jaar niemand meer dat het een vreselijke miskoop was en hoe zeer hij faalt. Blijft dat ding onbetrouwbaar, dan is er een ander verhaal natuurlijk.
Hij werd regelmatig getest sinds 2009 en sinds afgelopen september met reizigers tussen Amsterdam - Rotterdam. Laten we eens erbij halen hoe het ervoor stond 2 jaar later, eind 2011:

quote:
In ALLE ritten waren er problemen met de software, waardoor de treinen stil kwamen te staan. De software geeft onbekende foutcodes aan, of verwijst naar defecten aan onderdelen die helemaal niet bestaan. In één geval moest de trein zelfs volledig stroomloos gemaakt worden, voordat de software gereset kon worden. Dit was midden op een wisselstraat bij Watergraafsmeer, waardoor het stel het complete nachttreinverkeer gedurende een uur lam legde.

In 20% van alle ritten brandde de printplaten van de tractie door. Hierdoor is nog maximaal 50% tractie beschikbaar. Door het gebrek aan tractie is het al eens voor gekomen dat een stel de Groene Harttunnel niet meer uit kon rijden. Dit probleem speelt al 2 jaar en er lijkt nog geen oplossing in zicht.

De ATB geeft onbekende foutcodes, waardoor de trein zonder aanwijsbare oorzaak stil komt te staan.

In de handbediening van de deuren aan de buitenzijde van de treinen zit een veertje. Dit veertje is al een aantal keer gebroken, waardoor tijdens de rit de deuren open floepten. Één keer was dit bij een snelheid van 250km/u, waardoor een van de Italianen van Ansolda Breda bijna uit de trein werd gezogen.

Twee treinstellen hebben schade opgelopen, nadat het koppelen van de stellen te hardhandig gebeurde. Hierbij zijn de koppelingen naar boven verbogen.

In één van de cabines moest een paneel worden verwijderd, om een print te vervangen. Tijdens het demonteren van het paneel, kwam er een 25kV kabel naar beneden vallen. Deze bleek los op het plafond te liggen.

Behalve de problemen met de testritten, spelen er nog een aantal andere problemen. Zo blijkt de V250 zeer duur te zijn in onderhoud. Onderdelen verslijten ongekend snel en de verwachtte levensduur van de stellen is al naar beneden bijgesteld naar slechts 15 jaar!! Het is nu al besloten dat er na die 15 jaar geen revisie zal plaatsvinden. Doordat deze trein speciaal voor NS Hispeed is ontwikkeld, zijn onderdelen schaars en daardoor erg duur. Bovendien moet alles op maat gemaakt worden, wat lange levertijden betekend.

Er is een discussie gaande tussen de keuringsinstantie en de Italianen over de deurvergrendeling. De Italianen zijn van mening dat het veilig is dat de deurvergrendeling pas tijdens de rit in werking treedt. De keuringsinstantie is het hier niet mee eens.

Maar ook op simpelere vlakken gaat het mis. In de coupe's komt een vrij/bezet aanduiding voor de wc's. Deze bestaat uit een gegraveerde glasplaat, met daarachter groene en rode leds. De leds zijn echter zo fel, dat de tekst niet te lezen is. De Italiaan die hier verantwoordelijk voor is, hoopte zelfs dat de keuringsinstantie dit afkeurde. Alleen dan kon hij er iets aan veranderen.

We hebben ons hier vaak afgevraagd waarom in godsnaam voor Ansolda Breda is gekozen. Deze keuze blijkt te zijn opgelegd door de fineuten en accountants van NS Hispeed. In ieder geval door mensen zonder enig verstand van techniek. Ansolda Breda voldeed aan het bestek en kwam als goedkoopste uit de bus. Dan ben je conform de Europese aanbestedingsregels verplicht Ansolda de opdracht te gunnen. Je mag conform deze regels een partij niet op basis van referenties (Denemarken) afwijzen. Vanuit de techniek is er veel protest geweest tegen de keuze voor Ansolda, omdat andere aanbieders een product konden leveren dat zich al heeft bewezen.

De afdeling commercie eiste een speciaal voor Nederland ontworpen trein. Dit zou goed zijn voor het imago van Nederland en de NS. Alleen Ansolda was bereid een volledig nieuwe trein te ontwerpen, waarvan er uiteindelijk maar 19 worden gebouwd. Andere partijen boden aangepaste varianten van bekende treinen aan, maar de afdeling commercie nam daar geen genoegen mee.

Het ziet er dus bijzonder slecht uit voor de V250. Er bestaan zelfs serieuze twijfels of deze ooit worden toegelaten.

http://www.skyscrapercity(...)72150&postcount=3694
Die trein was in september al niet betrouwbaar, maar dat waren slechts extra testritten. Sinds december was het de enige fatsoenlijke verbinding met Brussel (naast Thalys), ten koste van een geliefde intercitytrein, en ook toen werkte hij niet fatsoenlijk. Hij heeft nog nooit fatsoenlijk gewerkt, de afgelopen 2 maanden niet, de afgelopen 3 jaar niet en de komende maanden zal-tie dat nog steeds niet gaan doen. Ongeacht of het nu -10 of 30°C is, ongeacht of het sneeuwt, ongeacht of er bladeren op de rails liggen. Dat is, nogmaals, dus het verschil met een trein van Siemens, Alstöm of Bombardier. Die treinen vertonen mankementen bij hoge uitzondering, de Fyra toon er bij hoge uitzondering juist geen.
  zaterdag 26 januari 2013 @ 16:23:15 #36
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_122074261
Tōkaidō Shinkansen reed al in 1964.
Meer dan 5 miljard passagiers
Hoe moeilijk kan het zijn? :')

http://en.wikipedia.org/wiki/T%C5%8Dkaid%C5%8D_Shinkansen
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 26 januari 2013 @ 16:27:33 #37
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_122074412
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 16:17 schreef Ireyon het volgende:
Hij heeft nog nooit fatsoenlijk gewerkt, de afgelopen 2 maanden niet, de afgelopen 3 jaar niet en de komende maanden zal-tie dat nog steeds niet gaan doen.
Dat is een wat verontrustender stuk, maar het betreft met uitzondering van de softwareproblemen incidenten tijdens testritten. Ik heb geen vergelijkbaar materiaal voor testritten van andere treinen om te kunnen beoordelen of dit veel erger is dan "normaal". Ik vermoed, gezien de huidige status, dat dit wel het geval is - daar niet van.

Ik wil niet beweren dat de V250 een supertrein is van een prima leverancier die vanaf volgende week perfect voldoet, maar het is wel ergerlijk om te zien dat ineens iedereen een expert is over een beslissing die tien jaar geleden is genomen. Bovendien is het nog steeds te vroeg om de Fyra geheel af te schrijven - voordat dat ding geheel moest stoppen vanwege problemen met ijsbrokken, was de punctualiteit volgens mij wel aan het stijgen.

Zoals gezegd, als de problemen worden opgelost en hij rijdt tien jaar wel normaal, dan hoor je er niemand meer over. Ook de Combino's en de nieuwe Sprinters waren in de media en bij het publiek al na de kortste keren afgeschreven zodra er problemen mee waren, en daar hoor je nu ook niets meer over.
  Overall beste user 2022 zaterdag 26 januari 2013 @ 16:28:00 #38
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_122074430
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 15:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

De Duitse ICE zoeft ook gewoon zijn baantjes.
De laatste tien keer dat ik met zo'n ding ging ging er regelmatig iets stuk. Stond die trein weer ergens in Duitsland te wachten. Moesten we weer overstappen naar een ander treinstel of een andere ICE. In totaal zo'm drie/vier keer in de laatste twee jaar. Wat mij betreft zijn die dingen ook niet erg betrouwbaar.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  zaterdag 26 januari 2013 @ 16:29:58 #39
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_122074497
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 16:06 schreef Leshy het volgende:

[..]

Rijdt dat nieuwe ding niet pas sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling in december? Dan is twee maanden nog een beetje kort om te spreken van "altijd".

Als dat ding inderdaad gerepareerd en verbeterd wordt en over een maand of twee gewoon prima begint te rijden, dan zeurt er over tien jaar niemand meer dat het een vreselijke miskoop was en hoe zeer hij faalt. Blijft dat ding onbetrouwbaar, dan is er een ander verhaal natuurlijk.
Als een trein na jaren vertraging in de eerste maanden op verschillende gebieden al faalt, vraag ik mij af hoe dat in hemelsnaam nog up to par moet komen. Als jij een auto bestelt, wordt jaren na oorspronkelijke leverdatum geleverd en de bumper valt er na een maand vanaf, valt telkens uit als je onderweg bent en het kost je meer geld om hem te gebruiken, dan ben je toch ook zeer ontevreden en toch op zijn minst zeer wantrouwend naar wat je er nog meer van moet verwachten?
put
your
clothes
on!
  zaterdag 26 januari 2013 @ 16:42:27 #40
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_122074958
quote:
5s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 16:29 schreef Jerruh het volgende:
Als jij een auto bestelt, wordt jaren na oorspronkelijke leverdatum geleverd en de bumper valt er na een maand vanaf, valt telkens uit als je onderweg bent en het kost je meer geld om hem te gebruiken, dan ben je toch ook zeer ontevreden en toch op zijn minst zeer wantrouwend naar wat je er nog meer van moet verwachten?
Yup.

Maar zeg je dan ook tegen je vrouw: "Hey schat, alle buren roepen dat ik blijkbaar belachelijk slecht ben in het nemen van beslissingen en dat ik nooit voor deze autofabrikant had mogen kiezen, dus ik bemoei me niet meer met de auto. Vanaf nu moet jij gaan zorgen dat we een werkende auto hebben, misschien kunnen we het beste al dat geld wat we in deze auto hebben gestoken nog een keer uitgeven aan een andere, twee keer zo dure auto die het waarschijnlijk wel aardig doet?"
pi_122075121
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 16:17 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Hij werd regelmatig getest sinds 2009 en sinds afgelopen september met reizigers tussen Amsterdam - Rotterdam. Laten we eens erbij halen hoe het ervoor stond 2 jaar later, eind 2011:

[..]

Die trein was in september al niet betrouwbaar, maar dat waren slechts extra testritten. Sinds december was het de enige fatsoenlijke verbinding met Brussel (naast Thalys), ten koste van een geliefde intercitytrein, en ook toen werkte hij niet fatsoenlijk. Hij heeft nog nooit fatsoenlijk gewerkt, de afgelopen 2 maanden niet, de afgelopen 3 jaar niet en de komende maanden zal-tie dat nog steeds niet gaan doen. Ongeacht of het nu -10 of 30°C is, ongeacht of het sneeuwt, ongeacht of er bladeren op de rails liggen. Dat is, nogmaals, dus het verschil met een trein van Siemens, Alstöm of Bombardier. Die treinen vertonen mankementen bij hoge uitzondering, de Fyra toon er bij hoge uitzondering juist geen.
Hoe serieus moet je een artikel nemen dat de naam van de bouwer structureel verkeerd schrijft?
  zaterdag 26 januari 2013 @ 17:33:38 #42
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_122076708
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 15:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

De Duitse ICE zoeft ook gewoon zijn baantjes.
In de zomer valt de airco wel eens uit, maar voor de rest rijdt ie geweldig en verliesgevend,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 26 januari 2013 @ 21:19:35 #43
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_122087083
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 17:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

In de zomer valt de airco wel eens uit, maar voor de rest rijdt ie geweldig en verliesgevend,
Verlieslijdend. Maar dat is het verschil tussen de DB en de NS. De NS zou die lijnen dus meteen opheffen en schijt aan de reizigers, de Duitsers weten nog wat service is.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 26 januari 2013 @ 23:21:58 #44
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_122093927
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 16:42 schreef Leshy het volgende:

[..]

Yup.

Maar zeg je dan ook tegen je vrouw: "Hey schat, alle buren roepen dat ik blijkbaar belachelijk slecht ben in het nemen van beslissingen en dat ik nooit voor deze autofabrikant had mogen kiezen, dus ik bemoei me niet meer met de auto. Vanaf nu moet jij gaan zorgen dat we een werkende auto hebben, misschien kunnen we het beste al dat geld wat we in deze auto hebben gestoken nog een keer uitgeven aan een andere, twee keer zo dure auto die het waarschijnlijk wel aardig doet?"
Persoonlijk zou ik dan mijn auto inruilen voor een andere. Sowieso , die falende kuttrein had al 6 jaar moeten rijden. Daarbij heeft AnsaldoBreda niet bepaald een vlekkeloos imago. Vraag maar aan de Denen en Amerikanen.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  zaterdag 26 januari 2013 @ 23:40:40 #45
28033 Pek
je moet wat
pi_122094899
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 21:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Verlieslijdend. Maar dat is het verschil tussen de DB en de NS. De NS zou die lijnen dus meteen opheffen en schijt aan de reizigers, de Duitsers weten nog wat service is.
Duitsers hebben gewoon iets met treinen.
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
  zondag 27 januari 2013 @ 00:16:59 #46
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_122096593
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 23:21 schreef Kentekenplaat het volgende:
Persoonlijk zou ik dan mijn auto inruilen voor een andere.
"Hey Deutsche Bahn, een paar niet werkende V250's ruilen tegen een paar van jullie wel werkende ICE's? Nee? Hm, misschien wil de SNCF wel..."

En om de een of andere reden denk ik niet dat ze even een paar honderd miljoen hebben liggen om even snel wat andere treinen aan te schaffen.
pi_122097155
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 15:58 schreef Ireyon het volgende:

[..]

De nieuwste trein van Alstöm, de AVG, kan 360km/h, is 3 jaar na de Fyra besteld en 1 jaar eerder in gebruik genomen. Een bouwer met ervaring heeft gewoon niet zoveel problemen als een stel onervaren pastabakkers.
De NS heeft over de hele wereld lopen te leuren met de aanbesteding en uiteindelijk hebben er maar twee bedrijven op gereageerd. Voor een bestelling van 19 treinen halen de meeste fabrikanten hun neus op.
  zondag 27 januari 2013 @ 11:17:16 #48
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_122104711
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 00:28 schreef Kansenjongere het volgende:

[..]

De NS heeft over de hele wereld lopen te leuren met de aanbesteding en uiteindelijk hebben er maar twee bedrijven op gereageerd. Voor een bestelling van 19 treinen halen de meeste fabrikanten hun neus op.
Niet waar. Lees je even in over de aanbesteding. Zeker in een periode van crisis is elke treinbouwer blij met elke order.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 27 januari 2013 @ 11:38:35 #49
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_122105187
Ik denk eerder dat de NS zich opstelt alsof ze een giga bedrijf zijn.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_122105227
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 11:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Niet waar. Lees je even in over de aanbesteding. Zeker in een periode van crisis is elke treinbouwer blij met elke order.
Er hebben inderdaad maar twee bedrijven zich ingeschreven namelijk:

alstom: zo goed als failliet, die tgv dubbeldekkers wilde leveren met een snelheid van 300 km/h terwijl in de aanbesteding toch echt 250 km/h als ideale snelheid stond, en daarnaast wilde ze geen eigen ontwerp maken.

Ansaldobreda: evaring met hst, eigen ontwerp, ontworpen voor 250 km/h, italiaanse regering die gerant stond.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')