abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 26 januari 2013 @ 10:31:43 #1
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_122062354
Niks geen kwalitatief hoogwaardig spul, dat zijn prijs heeft. Gewoon goedkope rotzooi, mensen, daar redden we het ook wel mee. Die kaartjes maken we hoedanook peperduur, gewoon omdat het kan. We laten wel een of andere gelikte shiny leugencampagne rondom die kuttrein maken, zet er een gerenommeerd reclamebureau op, daarmee win je zeker 70% van de potentiële reizigers simpel mee om de vinger. Easy as pie. Kassa.

Hoezo hogesnelheidslijn van 7 miljard? Hoezo treinen die 300 km/u kunnen rijden? 220 is "hogesnelheid" genoeg, daar merkt de klant geen ene reet van. Dat ie in goedkope shit wordt rondgereden voor een veel te hoge prijs. Laat de klant sowieso de tering krijgen. Gierige zeikerds met hun kantoorkoffertjes. Weet je wat? We zetten de kachel meteen wat lager in die kutwagons van ze. Haha. Zal ze leren. En als het vriest, zetten we de boel gewoon stil. Noemen we het overmacht. De weersomstandigheden dwingen ons ertoe, ofzo. Maakt het uit. Hihi.

Was getekend, de NS-directie.

quote:
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)g-bij-aanschaf-fyra/

Financiële overwegingen gaven doorslag bij aanschaf Fyra

ECONOMIE Financiële overwegingen hebben de doorslag gegeven bij de aanschaf van de Fyra-treinen van de Italiaanse firma AnsaldoBreda. Dat blijkt uit een vertrouwelijke notitie van de Belgische spoorwegen, die in handen is van NRC Handelsblad.
De Fyra-treinen naar Brussel werden vorige week donderdag van het spoor gehaald, vanwege aanhoudende technische problemen. Zowel NS als het Belgische spoorbedrijf heeft een schadeclaim ingediend bij het Italiaanse bedrijf.

ITALIANEN SCOORDEN GOED OP PRIJS PER ZITPLAATS
De V250 van AnsaldoBreda kwam in 2004 als beste uit de bus na een gezamenlijke aanbesteding van NS en NMBS. Tijdens de selectie, zo blijkt uit de vertrouwelijke notitie was de “prijs per volwaardige zitplaats” het belangrijkste ‘gunningscriterium’. NS vroeg daarom niet om échte hogesnelheidstreinen, maar om materieel voor een lagere snelheid. “Een trein die maximaal 220 kilometer per uur kon rijden, was voldoende”, zegt een ingewijde. “Waarom zou je dan duurdere treinen kopen die harder kunnen?” Volgens de bron is er “nooit sprake geweest van het aanschaffen hsl-materieel.”

(...)

http://www.nrc.nl/nieuws/(...)g-bij-aanschaf-fyra/
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_122062408
Zo'n nieuws is dit niet echt meer
  zaterdag 26 januari 2013 @ 10:37:15 #3
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_122062445
dat het goedkope bagger is is duidelijk, maar ik vraag me wel af of 320 tov 220 als topsnelheid veel uitmaakt op zo'n kort stukje met veel stops
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  zaterdag 26 januari 2013 @ 10:40:15 #4
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_122062503
Geen nieuws natuurlijk. Gewoon die concessie alsnog aan virgin gunnen.
  zaterdag 26 januari 2013 @ 10:51:15 #5
139330 TNA
For the stars that shine
pi_122062815
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 10:37 schreef Flurry het volgende:
dat het goedkope bagger is is duidelijk, maar ik vraag me wel af of 320 tov 220 als topsnelheid veel uitmaakt op zo'n kort stukje met veel stops
Dat. Daarnaast zal het voor 320 veel preciezer komen qua infrastructuur en moet het ook nog een niet al te zware wissel trekken (dat is geen pun) op de dienstregeling en de veiligheid.

Daarnaast lijkt me prijs per passagier een heel zinnig criterium en uiteraard een heel belangrijk criterium. Het probleem lijkt me dan ook vooral dat het ding niet zo betrouwbaar is als beloofd. Anderzijds, als het gewoon een kinderziekte is en die trein doet het straks 40 jaar goed met een lage prijs per passagier dan is het een succes.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_122062919
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 10:51 schreef TNA het volgende:
Hoezo is dit nog nieuws? Dit is al tijden bekend.
Dit dus.
pi_122062936
Hoe lager de aanschafprijs hoe hoger de bonus.
pi_122063102
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 10:57 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat. Daarnaast zal het voor 320 veel preciezer komen qua infrastructuur en moet het ook nog een niet al te zware wissel trekken (dat is geen pun) op de dienstregeling en de veiligheid.

Daarnaast lijkt me prijs per passagier een heel zinnig criterium en uiteraard een heel belangrijk criterium. Het probleem lijkt me dan ook vooral dat het ding niet zo betrouwbaar is als beloofd. Anderzijds, als het gewoon een kinderziekte is en die trein doet het straks 40 jaar goed met een lage prijs per passagier dan is het een succes.
Vergeet het maar, er waren al berichten dat de afschrijving al over 20 jaar is doordat onderdelen nu al aan slijtage onderhevig waren..
  zaterdag 26 januari 2013 @ 11:13:38 #10
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_122063170
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 10:57 schreef Weltschmerz het volgende:

Dat. Daarnaast zal het voor 320 veel preciezer komen qua infrastructuur en moet het ook nog een niet al te zware wissel trekken (dat is geen pun) op de dienstregeling en de veiligheid.
Daar is dat hele HSL-traject toch juist voor aangelegd?
quote:
Daarnaast lijkt me prijs per passagier een heel zinnig criterium en uiteraard een heel belangrijk criterium. Het probleem lijkt me dan ook vooral dat het ding niet zo betrouwbaar is als beloofd. Anderzijds, als het gewoon een kinderziekte is en die trein doet het straks 40 jaar goed met een lage prijs per passagier dan is het een succes.
Welke lage prijs? En welk succes heeft de Fyra tot nu toe gebracht?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_122063253
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 11:02 schreef GibsonHummingbird het volgende:
Hoe lager de aanschafprijs hoe hoger de bonus.
Ja daar gaat het inderdaad om. En als ze falen krijgen ze nog een bonus mee.
pi_122063327
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 11:13 schreef Ringo het volgende:

[..]

Daar is dat hele HSL-traject toch juist voor aangelegd?
Dat weet ik niet. Het lijkt mij dat de reistijd relevanter is dan de topsnelheid. Dan kun je op een kort traject beter kiezen voor eentje die snel op snelheid komt, dan voor eentje die een half uur nodig heeft om op 320 te komen.

quote:
Welke lage prijs?
De prijs per passagiersplek, dat staat in je eigen OP. Op zich lijkt mij dat een belangrijk criterium.

quote:
En welk succes heeft de Fyra tot nu toe gebracht?
Ik probeer dus net uit te leggen dat jouw aandachtsspanne niet het criterium is voor een succes of niet.

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 11:10 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Vergeet het maar, er waren al berichten dat de afschrijving al over 20 jaar is doordat onderdelen nu al aan slijtage onderhevig waren..
Ik weet niet wat de afschrijvingstijd is. Maar als je daarvoor niet corrigeert en je dat overlaat aan marktwerking dan zijn termijnen van meer dan 20 jaar uitgesloten. Daar kunnen mensen met winstoogmerk niks mee.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 26 januari 2013 @ 11:29:28 #13
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_122063479
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 11:21 schreef Weltschmerz het volgende:

Dat weet ik niet. Het lijkt mij dat de reistijd relevanter is dan de topsnelheid. Dan kun je op een kort traject beter kiezen voor eentje die snel op snelheid komt, dan voor eentje die een half uur nodig heeft om op 320 te komen.
En daarom laat je voor 7 miljard een heel HSL-traject bouwen, dat speciaal geschikt is voor snelheden boven de 300 km/u?
quote:
De prijs per passagiersplek, dat staat in je eigen OP. Op zich lijkt mij dat een belangrijk criterium.
Is de prijs per kaartje nu zo laag dan? Zijn die lage kosten doorberekend in de kosten voor de passagier of betaalt die gewoon alsof de trein duur in de aanschaf is geweest?
quote:
Ik probeer dus net uit te leggen dat jouw aandachtsspanne niet het criterium is voor een succes of niet.
Waarom zou, met de huidige stand van zaken, de Fyra wél ineens een succes zijn? Laat staan over dertig, veertig jaar?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_122063912
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 11:29 schreef Ringo het volgende:

[..]

En daarom laat je voor 7 miljard een heel HSL-traject bouwen, dat speciaal geschikt is voor snelheden boven de 300 km/u?
Het lijkt me dat je je bij het bepalen van tracé niet vastlegt op één specifiek gebruik. Dat er in 230 een upgrade van de trein komt, en dat er dan een knik in het tracé zit waardoor die weer terug moet naar 220 km/u.

quote:
Is de prijs per kaartje nu zo laag dan? Zijn die lage kosten doorberekend in de kosten voor de passagier of betaalt die gewoon alsof de trein duur in de aanschaf is geweest?
Dat is een andere kwestie natuurlijk. Het artikel en de OP doet alsof het belachelijk is om naar prijs per passagiersplek te kijken, dat slaat natuurlijk nergens op.

quote:
Waarom zou, met de huidige stand van zaken, de Fyra wél ineens een succes zijn? Laat staan over dertig, veertig jaar?
Als de problemen verholpen worden en dat ding het gewoon gaat doen, dan heb je misschien wel voor hele lange tijd een snelle verbinding met een lage prijs per volwaardige passagiersplek. Als de NS dan weer gewoon genationaliseerd is dan bespaart ons dat allemaal belastingcentjes en kosten van een treinkaartje.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 26 januari 2013 @ 11:52:30 #15
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_122064084
En ook de NS weet nu: goedkoop is duurkoop. ^O^
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_122064295
Dit is al tijden bekend.
Ура для россии
pi_122064797
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 11:29 schreef Ringo het volgende:
Is de prijs per kaartje nu zo laag dan? Zijn die lage kosten doorberekend in de kosten voor de passagier of betaalt die gewoon alsof de trein duur in de aanschaf is geweest?
Bij dit soort dingen staat de prijs sowieso los van wat de kostprijs is. Als de klant bereid is of gedwongen kan worden meer te betalen dan kostprijs+redelijke marge dan is die hogere haalbare prijs toch echt datgene dat uiteindelijk de prijs wordt. "Uit marktonderzoek is gebleken dat... enz"

Of dat redelijk is, is een tweede.
pi_122066979
En als ze niet de goedkoopste nemen roept heel Nederland dat het goedkoper kan en dat ze vast vriendjes zijn met de duurdere aanbieder :')
pi_122070987
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 10:40 schreef Nobu het volgende:
Geen nieuws natuurlijk. Gewoon die concessie alsnog aan virgin gunnen.
Dit. (ex) staatsbedrijven in NL falen continu keihard. Het wordt tijd dat volledige echte bedrijven het gaan proberen.
Kijken wat daar van komt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_122071542
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 11:52 schreef Kentekenplaat het volgende:
En ook de NS weet nu: goedkoop is duurkoop. ^O^
Precies. Ik hoop dat het een voorbeeld is voor andere overheden die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.

Overigens is het verbijsterend als je leest dat er al veel langer klachten waren over de Italiaanse treinenbouwer, ze hebben een slechte reputatie. Dat het Rijk dan toch kiest voor zo'n kneuzenbedrijf is wat mij betreft een grof schandaal.. parlementaire enquête graag, ^O^
  zaterdag 26 januari 2013 @ 15:27:29 #21
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_122072226
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 15:13 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Precies. Ik hoop dat het een voorbeeld is voor andere overheden die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.

Overigens is het verbijsterend als je leest dat er al veel langer klachten waren over de Italiaanse treinenbouwer, ze hebben een slechte reputatie. Dat het Rijk dan toch kiest voor zo'n kneuzenbedrijf is wat mij betreft een grof schandaal.. parlementaire enquête graag, ^O^
Ns heeft gekozen. Niet het Rijk. Of beter nog: de High Speed Alliance. (90% NS 10 % KLM)
  Overall beste user 2022 zaterdag 26 januari 2013 @ 15:29:35 #22
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_122072315
Iedereen gaat er maar vanuit dat de andere leveranciers materieel zouden leveren dat nooit stuk gaat.

Wat zou men roepen als de NS duurdere treinen had gekocht en daar bleken ook problemen mee te zijn?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_122073045
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 15:29 schreef Ulx het volgende:
Iedereen gaat er maar vanuit dat de andere leveranciers materieel zouden leveren dat nooit stuk gaat.

Wat zou men roepen als de NS duurdere treinen had gekocht en daar bleken ook problemen mee te zijn?
Thalys en TGV rijden toch wel ?
  zaterdag 26 januari 2013 @ 15:56:10 #25
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_122073413
Het is heel gemakkelijk om nu allemaal te roepen wat er mis is gegaan en hoe het beter had gekund, ómdat het mis is gegaan. Als iedereen die in deze thread een bericht plaatst, tien jaar geleden over de aanbesteding had mogen stemmen, dan durf ik er heel wat onder te verwedden dat een groot percentage voor AnsaldoBreda had gekozen, omdat de duurdere treinen van andere leveranciers "veel te dure paradepaardjes" en "veel te snel voor de korte trajecten binnen ons land" waren geweest.

Wanneer er destijds voor een 350km/h-hsl model van een andere leverancier was gekozen, dan waren de commentaren niet van de lucht geweest dat we ons allemaal blauw moeten betalen omdat NS-Hispeed destijds voor een belachelijk dure en luxe trein had gekozen, terwijl er een volwaardig en veel goedkoper alternatief van een andere leverancier beschikbaar was die ruim voldoende was geweest.

Ergens rond 2004 bleek dat de door Siemens geleverde trams aan het GVB in Amsterdam last hadden van haarscheurvorming, waardoor de levensduur van de trams erg kort zou zijn, en in een extreem geval op de testbaan zelfs het dak van een tram instortte. Iedereen vond het destijds belachelijk dat er voor de Combino's van Siemens was gekozen, want iedereen wist toch dat je die dingen niet door Siemens moet laten maken, volledig onbetrouwbaar.

Een jaar of twee geleden bleek dat de nieuwe Sprinters van de NS in de winter massaal uitvielen doordat er smeltwater naar binnen liep. Allemaal de schuld van leveranciers Bombardier en Siemens, wat een ontzettende prutsers die geen goede treinen konden bouwen, waarom was er in godsnaam voor hen gekozen, het oude materieel was veel beter en betrouwbaarder en er zaten ook al geen wc's in.

Nu blijkt de Fyra van AnsaldoBreda met storingen te kampen en niet tegen winterweer te kunnen, en nu is het verhaal weer dat AnsaldoBreda er niets van kan, waarom is er in godsnaam voor hen gekozen en niet gewoon voor Siemens, Bombardier of Alstom, want die zijn allemaal ontzettend betrouwbaar, kunnen alles en hun materieel is altijd perfect!

Is de keuze achteraf voor AnsaldoBreda een goede geweest? Tot nu toe nog niet en er zijn geen aanwijzingen dat dat nog wel het geval zal blijken. Hadden ze dat tien jaar terug kunnen weten toen ze met AnsaldoBreda in zee gingen? Voor zover ik uit verschillende bronnen heb kunnen lezen, nee, niet echt.

Overigens heb ik begrepen dat het stuk uit de OP niet klopt: aanvankelijk zou de aanbesteding voor materiaal op 220km/h uitgeschreven zijn, maar al vroeg in het proces is dit bijgesteld naar 250km/h, waarmee het wel degelijk om hsl-materiaal zou gaan. (http://www.reneknuvers.nl/2013/01/aanbesteding-van-de-fyra-v250/)
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 15:46 schreef macca728 het volgende:
Thalys en TGV rijden toch wel ?
Ook de Thalys heeft de afgelopen periode met heel veel uitval en zware vertragingen te maken gehad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')