Klopt, de media pikt gewoon af en toe een zaak uit die zij interessant vindt en deze krijgt ineens een shitload aan media aandacht. Dan kan het volk niet ineens verwachten dat er voor deze zaak hoge straffen worden uitgevaardigd terwijl zij niets weet wat een ander voor een soortgelijk vergrijp heeft gekregen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 00:35 schreef Tchock het volgende:
Oh Ties, ik heb een tijd gezocht naar cijfers over zware mishandeling maar of ik kijk verkeerd of het CBS houdt ze niet bij. In elk geval waren er in 2011 3.421 gevallen van misdrijven tegen het leven gericht (dat wil zeggen moord, doodslag, kindermoord, euthanasie en de pogingen daartoe). Als ik de aanname mag doen dat er meer zware mishandelingen zijn dan pogingen tot moord of doodslag (volgens mij zit ik statistisch wel veilig) wil dat dus zeggen dat er minstens tien (!) gevallen per dag zijn. Oftewel sinds dit voorval is gebeurd minstens 200 gevallen zijn geweest sinds dit voorval in Eindhoven plaatsvond. En van geen enkele heb ik iets gelezen of gehoord op Pownews.
Dat noem ik selectieve verontwaardiging. En al die daders komen er (maatschappelijk) gewoon mee weg. Wat maakt deze acht uniek?
Dat deze jongens er dus niet mee wegkomen. Heb je dan ook cijfers over hoeveel er van die delicten worden opgelost?quote:Op donderdag 24 januari 2013 00:35 schreef Tchock het volgende:
En al die daders komen er (maatschappelijk) gewoon mee weg. Wat maakt deze acht uniek?
Onzin, dit filmpje werd gewoon geupload op het youtube kanaal van de politie Brabant en heeft toen vlucht genomen. Zit geen mediateam achter hoor.quote:Op donderdag 24 januari 2013 00:39 schreef Keyos het volgende:
[..]
Klopt, de media pikt gewoon af en toe een zaak uit die zij interessant vindt en deze krijgt ineens een shitload aan media aandacht.
Was dat niet ook een keer aan bod geweest in een gastcollege straf 1? Oplossingspercentage was iets van 12% ofzo? (bron nodig)quote:Op donderdag 24 januari 2013 00:39 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Dat deze jongens er dus niet mee wegkomen. Heb je dan ook cijfers over hoeveel er van die delicten worden opgelost?
Helemaal niet, deze zaak is bewust uitgezocht door de reactie van Bureau Brabant.quote:Op donderdag 24 januari 2013 00:40 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Onzin, dit filmpje werd gewoon geupload op het youtube kanaal van de politie Brabant en heeft toen vlucht genomen. Zit geen mediateam achter hoor.
Uiteraard, zonder publicatie van dat filmpje door de politie had deze zaak nooit zo groot geworden, maar het is wel de keuze van de media geweest om groot uit te pakken. Ik heb echt absoluut geen medelijden met de daders, laat dat duidelijk zijn, maar ik vind het wel onterecht hoe het er aan toegaat als eenmaal Geenstijl of Powned een luchtje van de zaak krijgt.quote:Op donderdag 24 januari 2013 00:40 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Onzin, dit filmpje werd gewoon geupload op het youtube kanaal van de politie Brabant en heeft toen vlucht genomen. Zit geen mediateam achter hoor.
Welke reactie bedoel je? Dat ze het filmpje offline haalden?quote:Op donderdag 24 januari 2013 00:42 schreef Tchock het volgende:
[..]
Helemaal niet, deze zaak is bewust uitgezocht door de reactie van Bureau Brabant.
Ik bedoel dat ze het filmpje überhaupt in hun uitzending hadden deze week.quote:Op donderdag 24 januari 2013 00:43 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Welke reactie bedoel je? Dat ze het filmpje offline haalden?
Kan het niet meer hier mee eens zijn. Keyos heeft zoals wel vaker minder woorden nodig dan ik om dezelfde mening te vertolken.quote:Op donderdag 24 januari 2013 00:43 schreef Keyos het volgende:
[..]
Uiteraard, zonder publicatie van dat filmpje door de politie had deze zaak nooit zo groot geworden, maar het is wel de keuze van de media geweest om groot uit te pakken. Ik heb echt absoluut geen medelijden met de daders, laat dat duidelijk zijn, maar ik vind het wel onterecht hoe het er aan toegaat als eenmaal Geenstijl of Powned een luchtje van de zaak krijgt.
Das ook zoiets ja. Gooien ze het op internet in de hoop de zaak rond te krijgen. Krijgen ze de hulp van jan en alleman online. Is binnen no time vrijwel zeker vast te stellen wie de verdachten zijn, met dank aan de online tam-tam: is het weer niet goedquote:Op donderdag 24 januari 2013 00:45 schreef Ties02 het volgende:
want stel je toch eens voor dat het daadwerkelijk effect zal hebben..
Het had van Powned ook al wat minder gemogen. Zo'n jongen willen spreken lijkt mij ook geen goed idee. Wat ze beter zouden kunnen doen is de politie achterna zitten met de reden: waarom niemand nog is opgepakt.quote:Op donderdag 24 januari 2013 00:43 schreef Keyos het volgende:
[..]
Uiteraard, zonder publicatie van dat filmpje door de politie had deze zaak nooit zo groot geworden, maar het is wel de keuze van de media geweest om groot uit te pakken. Ik heb echt absoluut geen medelijden met de daders, laat dat duidelijk zijn, maar ik vind het wel onterecht hoe het er aan toegaat als eenmaal Geenstijl of Powned een luchtje van de zaak krijgt.
Nouja, ik had liever gezien dat deze jongens helemaal niet bekend waren op het internet en een veel hogere straf krijgen van de rechter dan nu het geval is. Laat ze maar brommen in plaats van gestalkt te worden op Facebook en whatsapp.quote:Op donderdag 24 januari 2013 00:45 schreef Ties02 het volgende:
En waarom is dat onterecht?
Goed het is wat hyperig allemaal maar dumpert was het enige medium dat het filmpje nog online had staan nadat Bureau Brabant het al heel snel weer had verwijderd, want stel je toch eens voor dat het daadwerkelijk effect zal hebben..
Ja maar dat is dus de paradox, deze jongens zijn juist herkend door het internet..quote:Op donderdag 24 januari 2013 00:47 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nouja, ik had liever gezien dat deze jongens helemaal niet bekend waren op het internet en een veel hogere straf krijgen van de rechter dan nu het geval is. Laat ze maar brommen in plaats van gestalkt te worden op Facebook en whatsapp.
Of de namen van alle mensen die ze hadden gevonden naar de politie sturen. Dán help je daadwerkelijk mee met het oplossen van de zaak en dan heb je als bekend medium een nuttige functie. Dit is gewoon het televisieëquivalent van tegen vuilnisbakken schoppen en achter auto's aan rennen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 00:47 schreef SaulGoodman het volgende:
[..]
Het had van Powned ook al wat minder gemogen. Zo'n jongen willen spreken lijkt mij ook geen goed idee. Wat ze beter zouden kunnen doen is de politie achterna zitten met de reden: waarom niemand nog is opgepakt.
Denk je dat ze niet gevonden zouden zijn zonder? Ik weet sowieso niet wat de procedure is, waarom deze jongens binnen twee weken op tv waren terwijl de meeste zaken in Opsporing Verzocht pas maanden later op tv worden getoond als de daders niet gevonden kunnen worden. Niet dat ik de mogelijkheid uitsluit dat er een hele goede reden achter zit, ik vraag het me gewoon afquote:Op donderdag 24 januari 2013 00:48 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Ja maar dat is dus de paradox, deze jongens zijn juist herkend door het internet..
Ja, maar dat is niet de functie van een medium. Journalistiek moet per slot van rekening toch verkopen. Zo niet heb je ook geen volgers. Dit wil het publiek van Geenstijl/Powned juist.quote:Op donderdag 24 januari 2013 00:48 schreef Tchock het volgende:
[..]
Of de namen van alle mensen die ze hadden gevonden naar de politie sturen. Dán help je daadwerkelijk mee met het oplossen van de zaak en dan heb je als bekend medium een nuttige functie. Dit is gewoon het televisieëquivalent van tegen vuilnisbakken schoppen en achter auto's aan rennen.
Och, ik weet het zo net nog niet. Zal wel onder jeugdstrafrecht vallen dus strafeis valt lager uit. Als die lui er al lering uit zullen trekken, dan is het dat de rechtstaat soepel straft v.w.b. first-offenders. Nee, dan blijft de les er beter in geprent staan wanneer zij er in dagelijks leven hard mee geconfronteerd worden. Iets met: de praktijk is de beste leermeester. Aka: alleen dan weet je pas echt goed wat je gedaan hebt, daar waar de rechtsgang nu net dient voor algemene/specifieke preventie en voorkoming van recidive/vergeldingsfunctie bladiebla, is online gelyncht worden misschien wel gepaster voor die lui. Want komt sneller aan/dringt sneller in de hoofden v/d jongelui binnen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 00:47 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nouja, ik had liever gezien dat deze jongens helemaal niet bekend waren op het internet en een veel hogere straf krijgen van de rechter dan nu het geval is. Laat ze maar brommen in plaats van gestalkt te worden op Facebook en whatsapp.
Het gaat erom dat de publieke opinie op dit moment 8 mensen verdenkt van een zwaar misdrijf waar maar een paar lui van die groep écht schuld aan heeft. Er is geen onderscheid in de media (of de Facebook foto's) tussen de verdachten die daadwerkelijk op het hoofd van het slachtoffe hebben geschopt en de mensen die wel vrienden waren, niets hebben gezegd tegen de politie maar ook niets hebben uitgedeeld.quote:Op donderdag 24 januari 2013 00:45 schreef Ties02 het volgende:
En waarom is dat onterecht?
Goed het is wat hyperig allemaal maar dumpert was het enige medium dat het filmpje nog online had staan nadat Bureau Brabant het al heel snel weer had verwijderd, want stel je toch eens voor dat het daadwerkelijk effect zal hebben..
Goede vraag. Ik denk het eigenlijk niet, bereik is veel kleiner. Iedereen zit tegenwoordig op internet.quote:Op donderdag 24 januari 2013 00:49 schreef Tchock het volgende:
[..]
Denk je dat ze niet gevonden zouden zijn zonder? Ik weet sowieso niet wat de procedure is, waarom deze jongens binnen twee weken op tv waren terwijl de meeste zaken in Opsporing Verzocht pas maanden later op tv worden getoond als de daders niet gevonden kunnen worden. Niet dat ik de mogelijkheid uitsluit dat er een hele goede reden achter zit, ik vraag het me gewoon af
Fifty seconds of fame, oh waitquote:Op donderdag 24 januari 2013 00:52 schreef Tchock het volgende:
Die arme gast die vlakbij die schietpartij in december in Amerika woonde en dezelfde naam had als de dader, wat heb je dan een kutdag zegZijn Facebookfoto kwam een halve dag non-stop bij CNN langs
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |