Ja tot op zekere hoogte, als je toestemming hebt van de site die het gejat heeft (zonder dat je weet dat zij het gejat hebben) dan valt het je niet aan te rekenen. Uiteraard kan TS in dat geval natuurlijk de toestemming van de criminelen overleggen [NOT].quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:57 schreef Peter het volgende:
[..]
Jawel, want je mag niet kopiëren en publiceren zonder toestemming van de maker. Als publicist heb je daar zelf de verantwoordelijkheid over.
BAMquote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:56 schreef gomi het volgende:
[..]
als jij nou eens zorgt dat jij wetteksten gaat begrijpen.
of mail ze en zeg ze tegemoet tw zien bij de rechter.
sukkels.als.jij.hebben.me.zoveel.geld.opgeleverd
Misschien hebben zij wel netjes betaald, of omroep brabant netjes betaald.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:58 schreef Psy-freak het volgende:
Maar HUH
http://nieuws.nl.msn.com/(...)l-raakte-in-een-slip
ja want.jij mag die.foto nog steeds pas gebruiken.na.toestemming.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:55 schreef Smack10 het volgende:
[..]
[..]
Als er ergens een foto staat op internet ZONDER bronvermelding en ik kopieer die afbeelding dan ben ik niet de schuldige
Het doet er niet toe dat zij de foto ook gebruiken, jij hebt geen toestemming van de originele fotograaf, noch van Omroep brabant, noch van MSN.com.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:58 schreef Psy-freak het volgende:
Maar HUH
http://nieuws.nl.msn.com/(...)l-raakte-in-een-slip
Succes en fijn dat ik je heb kunnen helpen met die linkquote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:01 schreef Psy-freak het volgende:
ok.zal.wel.zelf.gek.zijn.
laat.jullie.de.uitslag.weten
Dank. Komt wel goed.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:02 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Succes en fijn dat ik je heb kunnen helpen met die link
quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:58 schreef Thersemeaten het volgende:
[..]
Ja tot op zekere hoogte, als je toestemming hebt van de site die het gejat heeft (zonder dat je weet dat zij het gejat hebben) dan valt het je niet aan te rekenen. Uiteraard kan TS in dat geval natuurlijk de toestemming van de criminelen overleggen [NOT].
quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:59 schreef RPG het volgende:
[..]
Misschien hebben zij wel netjes betaald, of omroep brabant netjes betaald.
Jullie zijn echt miereneukers en gaan maar uit van het "extra jat" scenario en proberen TS bang te maken.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:59 schreef gomi het volgende:
[..]
ja want.jij mag die.foto nog steeds pas gebruiken.na.toestemming.
in.dit geval.dus van.die.site.waar je t.vandaan.hebt. die.hebben.dan een.probleem als.ze.ontrechtmatig toestemming hebben gegeve. of er is geen toestemming gevraagd.
Nee dat was een suggestie die gedaan werd, ik zelf probeer alleen maar aan te geven dat dit niet van toepassing is.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:06 schreef Smack10 het volgende:
Jullie zijn echt miereneukers en gaan maar uit van het "extra jat" scenario en proberen TS bang te maken.
Blijkbaar is TS al gevonden, anders had hij die brief niet ontvangen.quote:Als ik een site had over het betreffende onderwerp had ik 10 foto's van die fotograaf erop gezet zonder bronvermelding.
Probeer mij dan maar eens te vinden als ik de site via via gehost heb etc.
Een disclaimer is niet nodig noch is een privacy policy. Ook maakt de fout die de fotograaf maakt de fout waar hij TS van beschuldigd nog niet goed. Als een politieagent (buiten diensttijd) door rood rijd en daar een bekeuring voor krijgt, maakt dat nog niet alle bekeuringen die hij ooit heeft uitgeschreven ongeldig.quote:Daarnaast heeft de site van de fotograaf niet eens een disclaimer en privacy op zijn website.
En cookies waarschuwt hij ook niet voor, dus moet die eerst eens naar zichzelf kijken
Wat een vergelijking.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 21:18 schreef Thersemeaten het volgende:
[..]
Een disclaimer is niet nodig noch is een privacy policy. Ook maakt de fout die de fotograaf maakt de fout waar hij TS van beschuldigd nog niet goed. Als een politieagent (buiten diensttijd) door rood rijd en daar een bekeuring voor krijgt, maakt dat nog niet alle bekeuringen die hij ooit heeft uitgeschreven ongeldig.
In de supermarkt staat ook niet dat ik moet afrekenen. Wel in de wet. |Mag ik dus zomaar dingen uit de supermarkt jatten? Nee toch?quote:
quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:34 schreef Psy-freak het volgende:
Geachte heer [mijn naam],
Op uw website url heeft u een artikel geplaatst over het
ernstige ongeval in Hedel waarbij dodelijke slachtoffers te betreuren
waren. De foto's zijn van de hand van fotograaf naam die ons
de opdracht heeft gegeven vervolging in te stellen. Uit de SIDN
registratie blijkt dat u de domeinnaamhouder en exploitant bent van de
betrokken site.
U bent per mail benaderd. Opvraging naam-adres-woonplaats-gegevens via
de Gerechtsdeurwaarder brengen extra kosten met zich teweeg die anders
op u verhaald moeten worden. Maar indien nodig blijkt zullen wij dit
alsnog doen.
U heeft betrokken foto's zonder toestemming van de fotograaf in
kwestie gepubliceerd. Daarmee heeft u inbreuk gemaakt op het
auteursrecht van fotograaf zoals omschreven in art. 1
Auteurswet. De heer -knip- toont zijn makerschap van betrokken
foto's aan via bijgevoegde originele beelden. Hiermee voldoet fotograaf aan de criteria die art. 4 auteurswet impliceren. Door de
naam van de maker niet te vermelden heeft u tevens ex. art. 25
Auteurswet inbreuk gemaakt op de persoonlijkheidsrechten van fotograaf
schadevergoeding te belope van 100 % van de licentietarieven. De
onrechtmatige publicatie heeft voor client bijkomende kosten met zich
teweeg gebracht. Immers omwille van het feit dat u de broodwinning van
client heeft ontzegd door voorafgaandelijk geen toestemming te vragen
en daarmee de licentierechten te hebben ontweken/ontdoken heeft client
kosten moeten maken voor opsporing en kosten van het halen van
verhaal.
Het heeft geen zin om deze vordering te negeren. Wetgeving en
Rechtspraak zijn deze is overduidelijk.
Met vriendelijke groeten,
naam
LAATSTE reactie
quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:12 schreef Psy-freak het volgende:
Ik heb een site gehad (al 2+ maanden) offline,waarbij ik een foto heb gebruikt van iemand anders, zonder copyright vermelding/auteursvermelding.
Of ik nu 1.800 euro wil aftikken, anders stappen ze naar de rechter.
Mag dit zomaar? 50% daarvan licentiekosten, 50% onderzoek, etc.
Je hebt hier de brief met de oorspronkelijke naam er nog in, dat bewijst dat TS de partij is die ze aan gaan klagen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:29 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Een thumbnail van 150x150 pixels en een verkleinde foto. Zat geen (c) onder.
Het is wel een Nederlands bedrijf dat een fotograaf vertegenwoordigt.
Wie is de heer Knipquote:Op dinsdag 22 januari 2013 22:54 schreef Maharbal het volgende:
Ik heb de naam van de fotograaf maar verwijderd. Niet iedereen zit daar op te wachten denk ik.
Grote kans dat betreffende fotograaf zijn foto's voor veel minder verkoopt, echter slopengebruiken is kopen, en hij kan dan dus zelf de prijs bepalen. TS is daarmee zijn onderhandelingspositie kwijt geraakt.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 23:29 schreef NotYou het volgende:
Zou hart van Nederland wel 900,- per foto betaald hebben? If so dan ga ik ook maar ongelukken fotograferen vanaf nu. "Fuck jullie met jullie leed, dat is toevallig wel mijn dikbelegde boterham!"![]()
http://www.hartvannederla(...)ngeval-a2-bij-hedel/
Vrije nieuwsgaring heeft nul komma niets met jouw zaak te maken. Vrijheid van nieuwsgaring betekent dat jij de vrijheid hebt om nieuws tot je te nemen, door het zelf op te zoeken, of het ergens tot je te nemen. Dus ofwel voor journalist spelen, of de krant te lezen.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 20:43 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Blijkt zo te zijn. Daarbij: let op de clausule vrije nieuwsgaring.
Jij voldoet al niet aan een aantal punten, maar dat doet eigenlijk niet ter zake, aangezien het gaat om en foto en geen tekst.quote:Als inbreuk op het auteursrecht op een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt niet beschouwd het overnemen van nieuwsberichten, gemengde berichten, of artikelen over actuele economische, politieke, godsdienstige of levensbeschouwelijke onderwerpen alsmede van werken van dezelfde aard die in een dag-, nieuws- of weekblad, tijdschrift, radio- of televisieprogramma of ander medium dat eenzelfde functie vervult, zijn openbaar gemaakt, indien:
1
het overnemen geschiedt door een dag-, nieuws- of weekblad of tijdschrift, in een radio- of televisieprogramma of ander medium dat een zelfde functie vervult;
2
artikel 25 in acht wordt genomen;
3
de bron, waaronder de naam van de maker, op duidelijke wijze wordt vermeld; en
4
het auteursrecht niet uitdrukkelijk is voorbehouden.
Goed, ik voldoe niet aan twee punten, maar het gaat me erom dat het bedrag belachelijk hoog is.quote:Op woensdag 23 januari 2013 12:05 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Vrije nieuwsgaring heeft nul komma niets met jouw zaak te maken. Vrijheid van nieuwsgaring betekent dat jij de vrijheid hebt om nieuws tot je te nemen, door het zelf op te zoeken, of het ergens tot je te nemen. Dus ofwel voor journalist spelen, of de krant te lezen.
Het overnemen van artikelen heeft daarmee wel te maken, maar valt onder het auteursrecht. Er is inderdaad een exceptie, de zogenaamde persexceptie die het mogelijk maakt om (hele) artikelen over te nemen:
[..]
Jij voldoet al niet aan een aantal punten, maar dat doet eigenlijk niet ter zake, aangezien het gaat om en foto en geen tekst.
Voor foto's zijn andere regels, maar het komt erop neer dat je een foto pas mag overnemen (zonder toestemming) als de foto zelf het nieuws is. Dus als er een verhaal is over een bepaalde specifieke foto die opgedoken is, dan mag je die foto gebruiken. Echter ook dat is niet het geval in juw zaak, dus ook daar kun je je niet op beroepen..
Tenzei TS vrijgesproken wordt natuurlijk, maar in deze casus lijkt me die kans niet heel groot.quote:Op woensdag 23 januari 2013 19:13 schreef k_man het volgende:
Dan kun je het beste in overleg gaan met de fotograaf over een lager bedrag. Van een juridische procedure wordt het niet goedkoper.
Dat laatste kan, maar het hele topic leek je overtuigd van je gelijk, wat 99% zeker niet zo is. Het laen aankomen op een rechtszaak is dan ook niet de juiste (goedkoopste) weg.quote:Op woensdag 23 januari 2013 19:11 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Goed, ik voldoe niet aan twee punten, maar het gaat me erom dat het bedrag belachelijk hoog is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |