Bij die temperaruur ga ik er aan... max 20 graden hier... dan zit ik in een blousje met korte mouwen en mijn vriendin heeft het dan nog niet warm...quote:Op woensdag 23 januari 2013 03:02 schreef xaban06 het volgende:
Wat een temperaturen zeg. Hier 08:00 op 21C en om 23:00 op 18C. Lekker altijd warm (huis is zo goed als nooit leeg).
Waarom is dat idioot???quote:Op woensdag 23 januari 2013 07:00 schreef Gieliovd het volgende:
Moeder, groot huis, met 1 klein kind samen. Vloerverwarming, marmer, verwend.
Rekening, 6000 kuub verbruikt.
Waarom? Permanent 24 graden in huis, zo'n 200 kuub woonkamer.
Dat is pas idioot.
Ach, als jij/zij/wie dan ook het ervoor over heeft om, zeg eens, 20% van je jaarloon naar de kolenboer over te maken voor die 6 miljoen liter gas om in je t-shirtje te kunnen zitten moet je dat vooral doenquote:Op woensdag 23 januari 2013 09:36 schreef klipper het volgende:
[..]
Waarom is dat idioot???
Als je moeder zich daar nu prettig bij voelt.
Het is toch veel belangrijker dat iemand zich gelukkig voelt dan dat de thermostaat een paar graden omlaag gaat en ze zich doodongelukkig voelt omdat ze het constant koud heeft.
Ik stook op 21,4 omdat dat voor ons de meest behaaglijke temperatuur is, mocht het koud zijn dan gaat de thermostaat gewoon omhoog, immers je persoonlijke behaaglijkheid kan ook weleens afwijken van het gemiddelde.
Ik stook de hoogste temperatuur van het rijtje waar ik woon, heb een hoekhuis met een zijmuur op het noorden gisitueerd, het grootste huis door extra uitbreidingen en verbruikt het minste gas.
Ze zijn ieder jaar weer verbaasd.
Ik zit in een tshirt binnen en zij in een dikke trui, goh wat is dat lekker zeg.
Ten eerste is het gas en geen kolen, ten tweede gaf ik aan dat ik veel minder verbruikt dan al mijn buren en wel de hoogste ruimtetemperatuur heeft.quote:Op woensdag 23 januari 2013 18:09 schreef citywok het volgende:
[..]
Ach, als jij/zij/wie dan ook het ervoor over heeft om, zeg eens, 20% van je jaarloon naar de kolenboer over te maken voor die 6 miljoen liter gas om in je t-shirtje te kunnen zitten moet je dat vooral doen.
Vandaar het "jij/zij/wie dan ook", daar ik het deels over je quote had. Lange teentjes?quote:Op woensdag 23 januari 2013 18:25 schreef klipper het volgende:
[..]
Ten eerste is het gas en geen kolen, ten tweede gaf ik aan dat ik veel minder verbruikt dan al mijn buren en wel de hoogste ruimtetemperatuur heeft.
Lezen is ook een vak.
Overigens 6 miljoen liter gas is 6000 m3 daar doe ik vele jaren mee.
Nee, ik gaf aan dat je niet hoeft in te boeten op comfort en toch een laag verbruik.quote:Op woensdag 23 januari 2013 18:29 schreef citywok het volgende:
[..]
Vandaar het "jij/zij/wie dan ook", daar ik het deels over je quote had. Lange teentjes?
Een weersafhankelijkeregeling zorgt ervoor dat de stooklijn van je ketel wordt opgehoogt naarmate het buiten kouder is.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 17:56 schreef simonmo het volgende:
[..]
Nee, engergie extra verbruikt, meer comfort is meer stoken.
Zoals ik bedoel, weersafhankelijk is meer gasverbruik
Respect gek.quote:Op dinsdag 22 januari 2013 19:41 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Ex koken en tap dus enkel verwarming op jaarbasis:
2010: 467m3
2011: 345m3
2012: 334m3
2013: Prognose 290m3
CV Tuning![]()
Dan heb ik onlangs met mijn IR temperatuur meter (wat een geweldige tool!) nog een paar isolatielekken gevonden en ga ik mijn jaga nog extra boosten met 4 extra 140mm fans. Op de keuken radiator kan ik ook nog 4 extra 92mm fans kwijt. Er valt dus nog veel te winnen.
niet elke winter is het zelfde he. Waarsch had je nog lager gezeten als je gewoon niet stookt als je er niet bent overdag en 's nachts, en optijd en rustig laat beginnen met stoken voor je thuis komt.quote:Op donderdag 24 januari 2013 08:33 schreef astie het volgende:
Toen ik 5 jaar geleden mijn woning kocht stond er nog een ketel in uit 1985!!!! Hoekwoning, 1965, geen isolatie, enkel glas.
Heb er een Nefit Aquapower ingezet. Deze af laten stellen. De vorige bewoners stookte zo'n 2500 m3 weg.
Nu dakisolatie en overal HR++ glas en een hoop onnodige tocht verholpen. Elke nacht en overdag ging onze thermostaat naar 15 graden en 'savonds naar 19 graden. we stokten met deze setting zo'n 1350 m3 per jaar. Nu heb ik een jaar de nacht en overdag temperatuur op 17 graden gezet en 'savonds gewoon 19 graden.
Door deze 2 graden hoger kwam ik op 1150 m3 uit!
200 m3 verschil !!!!!!!!
Nu zitten we te twijfelen aan vloer (deels hout) en spouwmuur isolatie. Alleen blijft vocht onze grootste angst.
Onze ketel is afgesteld om rustig op te starten met stoken. Er wordt bij mij niet op volle kracht 90 graden door mijn leidingen gepompt maar 70 graden op 75% van de kracht.quote:Op donderdag 24 januari 2013 09:06 schreef RaymondK het volgende:
[..]
niet elke winter is het zelfde he. Waarsch had je nog lager gezeten als je gewoon niet stookt als je er niet bent overdag en 's nachts, en optijd en rustig laat beginnen met stoken voor je thuis komt.
't is bij HR vooral interessant om je retourwater eens te meten. Met voetventielen bij de radiatoren kun je dan nog wat fijntuning doen. Retour moet zo koud mogelijk zijn maar toch zeker wel onder de 60 graden blijven. Anders is je HR princiepe weg.quote:Op donderdag 24 januari 2013 09:18 schreef astie het volgende:
[..]
Onze ketel is afgesteld om rustig op te starten met stoken. Er wordt bij mij niet op volle kracht 90 graden door mijn leidingen gepompt maar 70 graden op 75% van de kracht.
Even de verschillen in winters opgezocht en inderdaad is er een klein verschil tussen de betreffende winters. Toch ben ik ervan overtuigd dat ik geen 15% besparing heb door verschil in winter.
Er is inmiddels een kleine geboren bij ons en nu staat mijn thermostaat altijd op 19 graden overdag dus ben benieuwd naar mijn eindafrekening.
Goeie tip. Zal het retourwater eens meten. Ik heb alleen maar op één radiator een voetventiel zitten. dus afstellen is niet mogelijk helaas.quote:Op donderdag 24 januari 2013 09:21 schreef RaymondK het volgende:
[..]
't is bij HR vooral interessant om je retourwater eens te meten. Met voetventielen bij de radiatoren kun je dan nog wat fijntuning doen. Retour moet zo koud mogelijk zijn maar toch zeker wel onder de 60 graden blijven. Anders is je HR princiepe weg.
Zoals al eerder gschreven is, als je huis gemiddeld kouder is heb je minder warmte verlies.
IK weet niet hoe je aanvoer is uitgevoerd (thermostaatkraan, "gewone kraan"), maar er bestaan th.-kranen met een instelbaar max. debiet. Daarme kan je dus de stroming zodanig instellen, dat je toch een lagere retourtemperatuur krijgt.quote:Op donderdag 24 januari 2013 09:24 schreef astie het volgende:
[..]
Goeie tip. Zal het retourwater eens meten. Ik heb alleen maar op één radiator een voetventiel zitten. dus afstellen is niet mogelijk helaas.
dat wist ik nietquote:Op donderdag 24 januari 2013 09:45 schreef blomke het volgende:
[..]
IK weet niet hoe je aanvoer is uitgevoerd (thermostaatkraan, "gewone kraan"), maar er bestaan th.-kranen met een instelbaar max. debiet. Daarme kan je dus de stroming zodanig instellen, dat je toch een lagere retourtemperatuur krijgt.
Zit de knop dan wel goed op de kraan?quote:Op donderdag 24 januari 2013 09:48 schreef RaymondK het volgende:
waar je trouwens ook een wegtrekkertje van krijgt is de vorstbeveiliging van een gemiddelde thermostaatkraan wanneer hij uit staat. Gaat soms bij 15 graden alsnog mee lopen om het vorstvrij te houden![]()
www.mindergas.nlquote:Op donderdag 24 januari 2013 09:18 schreef astie het volgende:
[..]
Onze ketel is afgesteld om rustig op te starten met stoken. Er wordt bij mij niet op volle kracht 90 graden door mijn leidingen gepompt maar 70 graden op 75% van de kracht.
Even de verschillen in winters opgezocht en inderdaad is er een klein verschil tussen de betreffende winters. Toch ben ik ervan overtuigd dat ik geen 15% besparing heb door verschil in winter.
Er is inmiddels een kleine geboren bij ons en nu staat mijn thermostaat altijd op 19 graden overdag dus ben benieuwd naar mijn eindafrekening.
ja, ik heb het bij 2 kranen al meegemaakt. 1 van Heimeir andere van een ander bekend merkquote:Op donderdag 24 januari 2013 09:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Zit de knop dan wel goed op de kraan?
Inderdaad moet je oppassen met je houtenvloer te isoleren, bij ons was het ook niet goed gebeurd, ( door proffesioneel bedrijf purschuim tegen aan gespoten in de kruipruimt). Resultaat dat vocht de zwakke plekken zocht en door de muren omhoog kwam .quote:Op donderdag 24 januari 2013 08:33 schreef astie het volgende:
Toen ik 5 jaar geleden mijn woning kocht stond er nog een ketel in uit 1985!!!! Hoekwoning, 1965, geen isolatie, enkel glas.
Heb er een Nefit Aquapower ingezet. Deze af laten stellen. De vorige bewoners stookte zo'n 2500 m3 weg.
Nu dakisolatie en overal HR++ glas en een hoop onnodige tocht verholpen. Elke nacht en overdag ging onze thermostaat naar 15 graden en 'savonds naar 19 graden. we stokten met deze setting zo'n 1350 m3 per jaar. Nu heb ik een jaar de nacht en overdag temperatuur op 17 graden gezet en 'savonds gewoon 19 graden.
Door deze 2 graden hoger kwam ik op 1150 m3 uit!
200 m3 verschil !!!!!!!!
Nu zitten we te twijfelen aan vloer (deels hout) en spouwmuur isolatie. Alleen blijft vocht onze grootste angst.
Daar schrik toch wel errug van! Wonen jullie op kleigrond of grondwater in de kruipruimte???quote:Op donderdag 24 januari 2013 18:17 schreef simonmo het volgende:
Inderdaad moet je oppassen met je houtenvloer te isoleren, bij ons was het ook niet goed gebeurd, ( door proffesioneel bedrijf purschuim tegen aan gespoten in de kruipruimt). Resultaat dat vocht de zwakke plekken zocht en door de muren omhoog kwam .
Hebben we alsnog al het hout eruit kunnen trekken en een beton vloer moeten maken
Geen kleigrond en geen grondwater.quote:Op donderdag 24 januari 2013 18:22 schreef blomke het volgende:
[..]
Daar schrik toch wel errug van! Wonen jullie op kleigrond of grondwater in de kruipruimte???
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |