Gisteren HT van registergoederen gehad (fijne tijd hoor van 18:30 tot 21:30 uur!) met daarin o.a. een klassieke casus. Grietje verkoopt haar huis aan Pietje, ze moeten alleen nog de leveringsakte tekenen. Zodra de makelaar van Grietje bij Pietje aan komt blijkt Klaas meer te bieden. Dus met piepende banden maakt de makelaars rechtsomkeert. Vraag: welke mogelijkheden heeft Pietje om als nog het huis in eigendom te verkrijgen? En dan niet meer op Plas/Valburg qua naam kunnen komen. [/fail] Heb het dus maar omschreven wat de rechtsregel was, welke vereisten er zijn en afgesloten met: mocht Grietje blijven weigeren haar medewerking te verlenen, dan kan Pietje middels 3:300 lid 1 BW aan de rechter vragen om diens uitspraak in plaats v/d leveringsakte te laten komen volgens 3:300 lid 2 BW. Dacht: met die uitleg zit ik wel goed.

Maar echt hé... wel de rechtsregels herinneren op een tentamen maar de naam niet: typisch een gevalletje van
dit.

En oh, soortgelijke vraag maar dan de notaris die zijn peperduur horloge met like 600 onderdeeltjes vergeten had te verzetten omdat de wintertijd in ging

Passeert een akte van A-B aangaande een stukje grond om 14:42, maar schrijft 15:42 uur op. Dit alles op 31 december. De dag erna wordt de akte om 09:00 uur aangeboden bij de bewaarder. Diezelfde middag wordt bij een andere notaris tussen A-C om 14:43 uur ook een akte gepasseerd over hetzelfde stukje grond. Ook die akte wordt de volgende dag om 09:00 uur aangeboden bij de bewaarder. C op zijn beurt levert weer aan D. Is D nu eigenaar geworden en kan B hier iets tegen doen? Voor zover ik het nog in mijn hoofd had zitten, komt het met 3:21, tweede lid onder b er toch op neer dat men uitgaat van het tijdstip die op de akte staat? En dat was bij A-B om 15:42 uur. Dus indien dezelfde dag van passeren, dan de eerdere van beide qua tijdstip gaat voor. Dus heb ik gezegd dat op grond daarvan A-C voor A-B gaat en C dus op zijn beurt rechtsgeldig kon leveren aan D. Want aan alle vereisten is voldaan van 3:84 jo. 3:89 jo. 3:17 en A-C had voorrang gezien de rangeorderegels. En oh.. altijd fijn een vraag over de wettelijke bedenktermijn te krijgen wanneer de Algemene Termijnenwet dus mooi in het publiekrecht deel v/d Kluwer staat
Casus was: akte gepasseerd zo in de middag van 31 december. Koper heeft bij nader inzien toch twijfels, wil van de koop af. Tot wanneer kan koper gebruik maken van de bedenktermijn? Beetje lastig zoiets op te lossen zonder de termijnenwet erbij te kunnen raadplegen. Maar ik had mij iets herinnert (zal wel fout zijn) dat de bedenktermijn dan pas 00:00 uur de volgende dag gaat lopen. Maar dat is 1 januari en 1 januari = nationale feestdag. (dat weet ik nu heel goed.. moest terugreizen op 1 januari, dacht vrij reizen te hebben met doordeweekse OV. Mooi niet!

) Dus heb er van gemaakt.. begint om 00:00 uur op 2 januari te lopen. Drie dagen vanaf dat moment = tot 4 januari 23:59 uur kan koper zich bedenken. Vraag: klopt dat?
Enfin.. ik zie het wel. Woensdag doomsday, do or die! Tijd voor erfrecht (nog nooit heb ik mij verslapen en dan presteer ik het om uitgerekend dit te doen bij hèt tentamen der tentamens

) Het veneukeratieve (excusez-le-mot) bij dat vak is dat ik de regels zoals die gelden bij ab-intestaat erfrecht oud en nieuw paraat heb, maar in de uitwerking faal. Want dan hussel ik alles door elkaar, oud en nieuw door elkaar heen. Moet dus echt mijzelf aanleren bij oud, groep voor groep, graad voor graad. En nieuw: parentele voor parentele af te werken. Das kinderspel, ik weet, maarja: eenmaal in zo'n tentamenhal en ik kan kennelijk niet met gezond verstand de vragen tegemoet o.i.d.