Sorry. Bedoelde inderdaad dat het voor (alle) mensen op gaat. Zelfs op deze planeet zien we al de uitzondering: het gros van het dierenrijk lijkt uitgezonderd te zijn van lijden.quote:Op maandag 21 januari 2013 16:52 schreef dawg het volgende:
[..]
vanuit menselijk perspectief wellicht. maar in je quote zeg je dat lijden universeel is. dat strookt niet met elkaar lijkt me.
In dat artikel staat:quote:Op maandag 21 januari 2013 16:53 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Sorry. Bedoelde inderdaad dat het voor (alle) mensen op gaat. Zelfs op deze planeet zien we al de uitzondering: het gros van het dierenrijk lijkt uitgezonderd te zijn van lijden.
hmm. interessante stelling wel, vind ik.quote:Op maandag 21 januari 2013 16:53 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Sorry. Bedoelde inderdaad dat het voor (alle) mensen op gaat. Zelfs op deze planeet zien we al de uitzondering: het gros van het dierenrijk lijkt uitgezonderd te zijn van lijden.
Omdat juist die optimisten verwachtingen hadden/hebben van het leven ervaren hun het lijden dus ook het meest sterk daar die verwachtingen (gelukkig worden) vaak illusionair bleken. Maar inderdaad, vanaf het moment dat ze de wil hebben om zelfmoord plegen zou ik ze ook niet meer als optimistisch durven bestempelen.quote:Op maandag 21 januari 2013 16:54 schreef Smack10 het volgende:
In dat artikel staat:Alleen optimisten plegen volgens hem zelfmoord. Als het leven geen zin heeft, dan heeft de dood dat evenmin. Dat is wel vreemd eigenlijk, want je zou niet zeggen dat die zelfmoordplegers optimistisch zijn..
Geloven in de gedachte dat iets anders zou moeten zijn dan het is, daardoor niet meer meedoen aan het nu en geblokkeerd zijn.quote:
wat bedoel je precies met geblokkeerd zijn en niet meer meedoen? een soort kluizenaarsbestaan?quote:Op maandag 21 januari 2013 16:57 schreef Canillas het volgende:
[..]
Geloven in de gedachte dat iets anders zou moeten zijn dan het is, daardoor niet meer meedoen aan het nu en geblokkeerd zijn.
Lastige discussie inderdaad daar we geen kennis hebben van de ervaring van dieren. Maar het lijkt er vooralsnog op dat wij de enige met rede begiftigde dieren zijn. Als dieren net zo goed lijden, dan zou dat waarschijnlijk een ander soort lijden zijn.quote:Op maandag 21 januari 2013 16:57 schreef dawg het volgende:
hmm. interessante stelling wel, vind ik. met je laatste statement ben ik het niet eens trouwens. sterker nog, ik denk dat veel dieren misschien nog wel meer lijden dan mensen. maar dat is een andere discussie.
'Mee doen aan het nu.' Iets wat de mens überhaupt met moeite lijkt te kunnen daar het een 'historisch' wezen is.quote:Op maandag 21 januari 2013 16:58 schreef dawg het volgende:
wat bedoel je precies met geblokkeerd zijn en niet meer meedoen? een soort kluizenaarsbestaan? en is daar volgens jou iets noodzakelijk mis mee?
Met je hoofd vinden/begeren dat iets anders zou moeten zijn dan het is dan is dat omdat je je niet wil voelen zoals je je voelt, dan verzet je je tegen het gevoel en als je je tegen een gevoel verzet dan blijft het hangen, dat veroorzaakt lijden. Hoe je je voelt is innerlijk, als je daarvan af wilt door iets buiten je te veranderen dan maak je afhankelijk en ben je niet vrij. Als je je gevoel altijd accepteert en er laat zijn zoals het is dan hoef je je niet te verzetten en dus niet te lijden.quote:Op maandag 21 januari 2013 16:58 schreef dawg het volgende:
wat bedoel je precies met geblokkeerd zijn en niet meer meedoen? een soort kluizenaarsbestaan?
en is daar volgens jou iets noodzakelijk mis mee?
Het geconditioneerde denken is historisch en veroorzaakt pas een probleem wanneer je je daarmee identificeert, als je gelooft dat jij dat denken bent. Zit je vast in je denken dan zit je niet in het nu, dan zit je in een geconditioneerd verhaal wat niet echt bestaat, dat los je op met uit je hoofd komen en het moment in te gaan. Dat heeft dan wel als gevolg dat je jezelf volledig gaat ervaren, wat de enige manier is om uit de denkverslaving te komen; als je in je denken zit dan voel je niet.quote:Op maandag 21 januari 2013 17:02 schreef LelijKnap het volgende:
'Mee doen aan het nu.' Iets wat de mens überhaupt met moeite lijkt te kunnen daar het een 'historisch' wezen is.
Waarom denk je dat?quote:Op maandag 21 januari 2013 16:57 schreef dawg het volgende:
[..]
hmm. interessante stelling wel, vind ik.
met je laatste statement ben ik het niet eens trouwens. sterker nog, ik denk dat veel dieren misschien nog wel meer lijden dan mensen. maar dat is een andere discussie.
ik begrijp wat je zegt maar ik weet nog niet of ik het met je eens ben.quote:Op maandag 21 januari 2013 17:15 schreef Canillas het volgende:
[..]
Met je hoofd vinden/begeren dat iets anders zou moeten zijn dan het is dan is dat omdat je je niet wil voelen zoals je je voelt, dan verzet je je tegen het gevoel en als je je tegen een gevoel verzet dan blijft het hangen, dat veroorzaakt lijden. Hoe je je voelt is innerlijk, als je daarvan af wilt door iets buiten je te veranderen dan maak je afhankelijk en ben je niet vrij. Als je je gevoel altijd accepteert en er laat zijn zoals het is dan hoef je je niet te verzetten en dus niet te lijden.
Maar ze onthouden geen dingen over een langere tijd dus denk ik dat ze minder lijden, eigenlijk.quote:Op maandag 21 januari 2013 18:29 schreef dawg het volgende:
[..]
omdat alles moet wijken voor de mens en zijn behoeften. daar zijn dieren machteloos tegen.
En ze hebben niet de mogelijkheid om dingen uit het verleden te kunnen gebruiken om een conditioneerde ego-identiteit te vormen, dus lijden ze automatisch minder.quote:Op maandag 21 januari 2013 19:07 schreef Lokasenna het volgende:
Maar ze onthouden geen dingen over een langere tijd dus denk ik dat ze minder lijden, eigenlijk.
Dat is niet zo maar gedaan en als het al lukt zal het enkel sporadisch zijn daar je niet kunt functioneren als non-historisch of reflecterend wezen. Tevens vraag ik mij af of men zich überhaupt kan los maken van de diepgewortelde driften - het zijn namelijk o.a. die driften die zowel identiteit als crisis veroorzaken.quote:Op maandag 21 januari 2013 17:18 schreef Canillas het volgende:
dat los je op met uit je hoofd komen en het moment in te gaan. Dat heeft dan wel als gevolg dat je jezelf volledig gaat ervaren, wat de enige manier is om uit de denkverslaving te komen; als je in je denken zit dan voel je niet.
Nee, het is het geloven dat die driften iets te maken hebben met het hier en nu wat voor problemen zorgt. Daarnaast is de drift het probleem niet, het probleem is dat wanneer men een een drift voelt, of überhaupt iets voelt, men daar vanaf wil en dus gaat handelen om een gevoel weg te krijgen.quote:Op maandag 21 januari 2013 19:17 schreef LelijKnap het volgende:
Dat is niet zo maar gedaan en als het al lukt zal het enkel sporadisch zijn daar je niet kunt functioneren als non-historisch of reflecterend wezen. Tevens vraag ik mij af of men zich überhaupt kan los maken van de diepgewortelde driften - het zijn namelijk o.a. die driften die zowel identiteit als crisis veroorzaken.
onzin. neem als voorbeeld maar een mishandeld huisdier.quote:Op maandag 21 januari 2013 19:07 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Maar ze onthouden geen dingen over een langere tijd dus denk ik dat ze minder lijden, eigenlijk.
Dus wat stel je dan voor om met die driften te doen ?quote:Op maandag 21 januari 2013 19:28 schreef Canillas het volgende:
Nee, het is het geloven dat die driften iets te maken hebben met het hier en nu wat voor problemen zorgt. Daarnaast is de drift het probleem niet, het probleem is dat wanneer men een een drift voelt, of überhaupt iets voelt, men daar vanaf wil en dus gaat handelen om een gevoel weg te krijgen.Je ego heeft historie en reflectie nodig, daarin bestaat dat, maar je hebt het niet nodig.
Ze gebruiken om te leren af te stappen van de overtuiging dat je er iets mee moet doen, het zijn impulsen en gevoelens, die hoef je alleen maar te voelen, volledig en zonder verzet. Zodra je er vanaf wil, of beter gezegd, als je je identificeert met de gedachte dat je van een gevoel af moet, dan komt er verzet en daarmee problemen.quote:Op maandag 21 januari 2013 20:15 schreef LelijKnap het volgende:
Dus wat stel je dan voor om met die driften te doen ?
Mooi zo.quote:Op maandag 21 januari 2013 19:44 schreef benzin het volgende:
Als ik de kerstperiode heb overleefd dan voel ik me eigenlijk altijd stukken beter.
Ondanks dat ik de afgelopen weken echt een hoop tegenslagen heb gehad en de afgelopen weken mezelf ook rot heb gevoeld, voel ik me vandaag eigenlijk wel okVolgens mij klopt het dus niet
zou best nog eens kunnen werkenquote:Op maandag 21 januari 2013 23:50 schreef padlarf het volgende:
Mocht iemand zich nog lichtelijk depressief voelen, dan heb ik een semiserieuze tip: smeer je in met zonnebrandcreme. De geur zou als het goed is allemaal herinneringen aan zon en warmte en zomer op moeten roepen.
En dan kijk je naar buiten en is het vanquote:Op maandag 21 januari 2013 23:50 schreef padlarf het volgende:
Mocht iemand zich nog lichtelijk depressief voelen, dan heb ik een semiserieuze tip: smeer je in met zonnebrandcreme. De geur zou als het goed is allemaal herinneringen aan zon en warmte en zomer op moeten roepen.
Gordijnen dichthoudenquote:Op dinsdag 22 januari 2013 12:57 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
En dan kijk je naar buiten en is het vannaar
Ik spray dan de geur 'Sun' op, van Jil Sander, komt op hetzelfde neer volgens mijquote:Op maandag 21 januari 2013 23:50 schreef padlarf het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |