WTF
quote:
De politie Gooi- en Vechtstreek heeft ingegrepen om een voorgenomen
liquidatie te doen stoppen. Volgens de recherche waren de beruchte
drugsbaron Greg R. en diens kompaan Fred R., beiden gedetineerd, van plan
binnen afzienbare tijd een moordaanslag uit te laten voeren op de
Hilversumse topcrimineel George van D.
De politie heeft Van D., een als zeer gewelddadig persoon bekendstaand lid
van de beruchte familie Van D. uit Hilversum, op het bureau ontboden en
verteld over de moordplannen. Ook gingen rechercheurs langs in de gevangenis
bij Fred en Greg R., om hen te zeggen dat men op de hoogte was van de
plannen.
Greg R., uit Amsterdam, zit vast wegens drugshandel en werd vorig jaar enige
tijd in verband gebracht met het beramen van een moordaanslag op officier
van justitie mr. Koos Plooy. Fred R. werd in 2003 verdacht van het in bezit
hebben van een partij wapens, die in de gehuurde woning van actrice Katja
Schuurman te Vinkenveen werd aangetroffen. Hij zit nu vast wegens
oplichting.
![media_xl_801846.jpg]()
quote:
NEDERHORST DEN BERG - George van Dijk (43) maakt een schietbeweging. ,,Pof, pof, pof,'' zegt hij triomfantelijk. ,,We hadden eigenlijk in de cowboytijd moeten leven.
,,Laatst zei een man op tv: 'Welke idioot heeft de mens bedacht met alle schade die we elkaar aanrichten.' Daar ben ik het mee eens. Ja, ik ben geen domme jongen. Ik filosofeer ook.''
Van Dijk is telg uit de beruchtste familie van het Gooi. Overal waar een Van Dijk opdook, vielen klappen of vlogen kogels in het rond. George zelf was een van de hardste Van Dijkies. Hij sloeg diverse mensen in puin. Sommige overleefden dat niet.
De Hilversummer - 'je moet gewoon meppen' - bracht de helft van zijn leven in de gevangenis door. Zijn naam prijkt al jaren op een dodenlijst. Om zijn kant van het verhaal te hebben verteld voordat de dreiging wellicht realiteit wordt, heeft Van Dijk zijn levensverhaal op papier gezet en uitgegeven.
Tegenwoordig woont de crimineel in een bescheiden rijtjeshuis met vrouw Petra en hun drie kinderen Naomi (12), Kayleigh (8) en Sidney (6). Onlangs verscheen Leven achter de tralies, een autobiografie vol kleurrijke anekdotes waarin 'het bloed rijkelijk vloeit'.
De angst te worden vermoord, was een belangrijke motivatie voor het schrijven van een boek, vertelt Van Dijk aan de eettafel. Petra maakt ondertussen het avondeten klaar.
,,Ik wilde het van me afschrijven. Als ik word vermoord, weet de recherche in welke hoek ze het moet zoeken. Ook hoop ik dat mijn kinderen begrijpen waarom ik niet de vader ben die ik wil zijn. Als mijn zoontje vraagt: 'Pap, ga je mee voetballen', zeg ik nee. Ik wil niet dat hij er bij is, als ik door mijn kop word geschoten. Da's geen fraai gezicht. Daarom breng ik mijn kinderen ook niet meer naar school.''
Toen agenten aan de deur kwamen met het nieuws dat hij op een dodenlijst staat, dacht Van Dijk nog dat het een 'spelletje van justitie' was om hem aan het praten te krijgen. ,,Ik reageerde met een geintje door te vragen of ik boven of onder aan de lijst stond. Als ik onderaan stond, had ik namelijk nog wel even de tijd.''
Hij staat op de vierde plaats. Opdrachtgever is volgens Van Dijk 'moordmakelaar' Fred R., die nu vastzit voor de moord op Thomas van der Bijl. De Amsterdamse kroegbaas stond boven de Hilversummer op de lijst. Van Dijk: ,,Ik heb onder meer geweigerd om een drugsbaron uit Voorburg te liquideren. Ik weet te veel.''
De komende weken verblijft de familie Van Dijk in het buitenland, wegens liquidatiegevaar. ,,Als ik het haal,'' verzucht de crimineel. ,,We hebben even rust nodig. Mijn vrouw kan de spanning niet meer aan. Het zou echt een wonder zijn als ik het hele klerezooitje overleef.''
Hij overleefde naar eigen zeggen drie liquidatiepogingen. Een keer was Van Dijk zo paranoïde dat hij zwaar beneveld van de drugs van het dak van een buurman sprong. Hij dacht dat zijn moordenaar achter hem aanzat. Het kostte hem bijna zijn leven.
Van Dijk stuurt zijn oudste dochter naar de buurman om bier te halen. ,,Anders krijg je een schop onder je kont,'' roept hij haar na. Tegen de verslaggever: ,,Nu ik van de drugs af ben, drink ik meer.''
Van Dijk zucht. ,,Natuurlijk heb ik er een zooitje van gemaakt. Criminelen zijn ook gevoelsmensen. Zeker die avond met die meid zou ik niet meer overdoen. Het was een lieve meid. Ik heb mijn eigen nooit zo'n minkukel gevonden als die dag. Ik had nog nooit een vrouw geslagen.''
Hij doelt op de avond dat hij zijn vriendin om het leven bracht. ,,Opeens kwam ze op me af, gekleed in een zwart trainingspak en stak een schaar in mijn kogelvrije vest. Ik pakte die schaar af en sloeg opeens helemaal door. Ik stak haar met de schaar, met een kartelmes dat voor het grijpen lag en met de afgebroken schroevendraaier bij elkaar 28 keer in haar keel en hoofd.''
Van Dijk: ,,Bam. Afgelopen. Dat moet je een plekje geven. Maar dat zal ik nooit kunnen.''
Hij kreeg een relatie met Petra toen hij vastzat voor de moord op deze vriendin, die ook Petra heette. Bang was ze niet.
Petra: ,,Hij heeft een leuke babbel. Na een tijdje sta je er niet meer bij stil waarvoor hij zat.'' Van Dijk schrijft in zijn boek: ,,Getrouwd zijn met een crimineel heeft ook een keerzijde.'' Wat zijn de voordelen? Petra: ,,Als je dat hele liquidatiegedoe niet meetelt, heb ik een heel goede vent. Dit soort criminelen gaan door het vuur voor hun gezin. Hij is een van de weinige vaders die op school helpen.''
Van Dijk: ,,Ik ben nog een beetje van de oude penoze. Met normen en waarden. Eigenlijk ben ik een goede boerenlul die wat fout heeft gedaan.''
Hij is trots op zijn staat van dienst. ,,En weet je waarom? Die buurman die ik voor zijn kop schoot, had mij tien jaar getreiterd. Dan heb ik het recht hem dood te schieten. En ik ben best trots op die steekpartij in Amersfoort, waarbij ik die gast aan flarden stak nadat hij mijn vriendin met een brommerketting en valhelm te lijf was gegaan. Ik ben niet aanvalsgericht, je moet me wat flikken, kwetsen.
,,Ik heb nu wel meer begrip voor wat ik een ander heb aangedaan. Vroeger dacht ik: wat maakt het nou uit of iemand een wapen op je richt? Je hoeft alleen het geld af te geven. Maar nu ik zelf een paar keer een wapen op mijn hoofd heb gehad, weet ik hoe het is om de dood in je schoenen te hebben staan. Dat is niet leuk.''
quote:
Geboren: Op 20 april 1965 in Hilversum.
Carrière: Belandt op zijn 15de voor het eerst in de gevangenis. Was kickbokser en bodybuilder. Sloeg diverse mensen dood. Zat 21 jaar vast. Leerde grote criminelen kennen als Klaas Bruinsma, Greg R. en diens zoon, vermeend huurmoordenaar Jesse R. Verdiende zijn geld met 'drugs, wapens en afpersing'. De moord op zijn toenmalige vriendin Petra Landman is zijn ergste wapenfeit. Hij bracht haar in 1992 met 28 messteken om het leven.
Privé: Sinds 16 jaar samen met thuiszorgmedewerkster Petra Maduro, vader van Naomi (12), Kayleigh (8) en Sidney (6). Heeft elf broers en twee zussen. Opa Van Dijk was een NSB'er die na de oorlog een buurman doodschoot omdat hij illegaal stroom aftapte. Vader Van Dijk werd verdacht van moord. Eén broer werd in 1983 doodgeschoten, een tweede in 2002.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)oede-boerenlul.dhtml?
http://web.at5.nl/achtergrond/2008/10/20/george-van-dijk/