masterkev26 | zondag 20 januari 2013 @ 12:18 |
Ik wil op zolder graag een nieuwe HR-ketel laten hangen, maar heb geen aansluiting tot het riool behalve de rioolbeluchtingsbuis die naar het dak loopt. Ik begrijp dat het officieel gezien niet de bedoeling is om deze als afvoer te gebruiken, maar kan het kwaad om daar het condenswater in te lozen? | |
Coolmint | zondag 20 januari 2013 @ 12:25 |
Ik zou het gewoon doen. Vaak wordt als rioolbeluchting ook een regenpijp gebruikt. Als het een pijp met een beetje redelijke diameter is gaat dat prima. Het enige risico dat je loopt is dat de witte kalkachtige drab die uit je ketel komt met het condenswater na een jaar of 20 wat aanslag op de pijp geeft. | |
RemcoDelft | zondag 20 januari 2013 @ 12:27 |
Er zou toch geen kalk in condenswater moeten zitten? Aardgas geeft CO2 en zuiver water. | |
tiho1 | zondag 20 januari 2013 @ 12:34 |
En waarom zou dat niet mogen dan? T stuk erin en gaan | |
#ANONIEM | zondag 20 januari 2013 @ 12:37 |
Is het geen zwaveltriocide wat ik van een hr ketel krijg? Maar ik sluite hem gewoon erop aan zie het als een standleiding alleen dan open tot in de open lucht, hoe dik is die waarschijnlijk 75? Je riool is trouwens net zo goed als dat zijn beluchting is. Wel natuurlijk een sifon ertussen maar ik denk dat je dat wel weet. [ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 20-01-2013 12:38:09 ] | |
blomke | zondag 20 januari 2013 @ 12:47 |
Even aangenomen dat die rioolbeluchtingsbuis van PVC of PE is gemaakt, i.e. geen zink of ander onedel metaal en de diameter >= 40 mm: geen probleem. Qua samenstelling condensaat: dat is erg zuur door de stikstofoxiden die oplossen in het water en reageren tot HNO3 (salpeterzuur). Vandaar de reactie met metaalbuizen. VErder is die drab afkomstig van Aluminiumoxideverbinding; het schijnt dat stukje bij beetje de warmtewisselaar wordt aangefroten door de zure condenss; dat geeft die witte drab in de afvoer. | |
blomke | zondag 20 januari 2013 @ 12:48 |
En ook stikstofoxiden. | |
klipper | zondag 20 januari 2013 @ 12:49 |
Deze buis mag je gewoon gebruiken hoor. Je rioolaansluiting komt beneden de woning in, en hierop worden alle afvoeren aangesloten, na de laatste aansluiting veranderd de rioolaansluiting in rioolbeluchting, maar het is en blijft dezelfde buis. Ieder nieuwbouwhuis wordt ongeveer op die manier aangesloten. Het enige waar je op moet letten is dat vanaf de riool of rioolbeluchting er eerst een sifon op aan gesloten wordt, vervolgens een open verbinding en vervolgens de sifon van de ketel. De condensafvoer van de ketel mag nooit direct aangesloten worden op het riool, dit dient altijd door middel van een open verbinding te gebeuren zie de installatiehandleiding van je ketel. Wat niet mag met condensafvoeren is rechtstreeks lozen in de dakgoot, buiten kans op bevriezing van de afvoer vreet het aggressieve water vele dakgoten aan. | |
blomke | zondag 20 januari 2013 @ 12:52 |
Misschien weten Klipper/CVboer hier de details van? Hoe zit dat dan bij RVS warmtewisselaars? | |
klipper | zondag 20 januari 2013 @ 12:56 |
Rvs wisselaars hebben geen last van aluminiumoxide, echter zijn er verschillende kwaliteiten rvs. Rvs kan echter wel weer aangevreten worden door het chloor wat in drinkwater opgelost is. Dus welke wisselaar je ook neemt ieder type heeft zijn voordeel en nadeel. Overigens als je ketel vaak en langdurig hoog stookt dan kun je beter rvs kiezen dan aluminium. Aluminium wisselaars moeten wel de gelegenheid krijgen om regelmatig af te kunnen koelen anders gaan deze versneld achteruit. | |
Bijvlagenzinvol | zondag 20 januari 2013 @ 13:00 |
Ik gebruik hem zelfs als afvoer voor de wasmachine en de condensdroger. ![]() | |
blomke | zondag 20 januari 2013 @ 13:03 |
Bedankt. | |
masterkev26 | zondag 20 januari 2013 @ 13:26 |
Bedankt voor de reacties, ik ga er mee aan de slag! | |
bluemoon23 | zondag 20 januari 2013 @ 13:54 |
Bij het huis van mijn moeder heeft die witte drab een keer het rioleringsysteem bij de ketel verstopt. Het is een 40 mm leiding, met nog een paar bochten erin voordat het op een dikkere leiding uitkomt. Niet alleen de sifon zat verstopt maar ook nog 2 bochten verderop. We kwamen erachter doordat er telkens een plasje water onder de ketel (Nefit van 2000) lag. Even met een klein gietertje een beetje water bovenin de sifon gieten, en ja hoor, het bleef gewoon staan. | |
klipper | zondag 20 januari 2013 @ 14:17 |
En hoe lang was die leiding? En hoe was de aanleg ervan? Horizontaal aanleggen is uit den boze, deze moet wel onder afschot liggen, zeker bij een nefit ketel. | |
bluemoon23 | zondag 20 januari 2013 @ 14:21 |
Leiding is wel een meter 3 lang totaal volgens mij, ik zal er eens een keer een waterpas op leggen als ik daar toch ben. Is toen door een installateur aangelegd. Zijn Nefit ketels hier extra gevoelig voor ? | |
Ou-Tannu | zondag 20 januari 2013 @ 14:32 |
bij mn ouders ook, ketel op de buitenmuur.. 40mm PVC vanaf de ketel in de hoek van t dak / vloer heb je dr geen last van \o/ hop op de 50mm buis van het ontluchtingsysteem, volgens de ketelinstallateur was dat geen enkel probleem, wat niet mocht was door de buitenmuur en laat maar gaan ![]() al gebeurt het soms wel ![]() | |
blomke | zondag 20 januari 2013 @ 14:45 |
Wat wil je nu uitleggen? | |
tiho1 | zondag 20 januari 2013 @ 15:46 |
Dat de condens op de rioolbeluchting aan mag gesloten en niet zo naar buiten mag lozen of in de goot ? | |
#ANONIEM | zondag 20 januari 2013 @ 16:00 |
Ik gok ook eens mee en gok op bevriezing ? | |
klipper | zondag 20 januari 2013 @ 18:20 |
Als je al een waterpas nodig hebt dan zegt dat al genoeg. Afschot voor condensafvoerleidingen moet 2 a 3% zijn ofwel tussen de 2 en 3 cm per meter. Bij een horizontale lengte van 3 meter is dit dus minimaal 6 cm. Vele installateurs leggen de afvoeren en overige op het oog waterpas omdat dat netter staat dan het werkelijk benodigde minimale afschot. Beter is het dus om eerder meer dan minder aan te houden dus 9 cm ipv 6 cm. En ja nefit is hoer erg gevoelig voor. | |
bluemoon23 | zondag 20 januari 2013 @ 19:58 |
@klipper, Nou ja, in de situatie zoals het nu is word het lastig om de boel zonder veel sloopwerk te veranderen. Ik kan er ook af en toe een waterslang in hangen om de leiding goed door te spoelen, (slang hangt er toch om het systeem op druk te brengen) | |
klipper | zondag 20 januari 2013 @ 20:28 |
Dat kan natuurlijk prima, alleen niet vergeten om te doen. Zeker in de periode dat het toestel minder stookt, dan is er namelijk ook minder condens. Een ontstoppingsstuk wil ook wel helpen wanneer er problemen ontstaan. Voorgaande post bedoelde ik natuurlijk hier, maar de o en i zitten nu eenmaal naast elkaar en dat op een touchscreen..... | |
tiho1 | zondag 20 januari 2013 @ 20:34 |
Ik heb gewoon 2 schuifmoffen gebruikt. Binnen een minuut is de afvoer gedemonteerd en schoon te maken indien nodig. | |
Bijvlagenzinvol | zondag 20 januari 2013 @ 20:44 |
Dat heb ik gedaan bij mijn gootsteenafvoer in de kruipruimte. Mocht ie ooit weer verstopt raken, dan demonteer ik hem gewoon en maak ik hem op mijn gemak weer gangbaar. ![]() | |
klipper | zondag 20 januari 2013 @ 21:52 |
Of deze ertussen: ![]() | |
Bijvlagenzinvol | zondag 20 januari 2013 @ 21:56 |
Wat is dat voor iets? | |
yoppybt | zondag 20 januari 2013 @ 22:10 |
Die paar ketels die ik in mijn leven heb gezien hadden dat inderdaad allemaal zo. Nooit gerealiseerd dat dat een installatie voorschrift is. Waarom is dat eigenlijk? | |
Bijvlagenzinvol | zondag 20 januari 2013 @ 22:18 |
Ik gok zodat het niet vacuüm kan trekken, of omgekeerd dat er een overdruk kan ontstaan. | |
klipper | zondag 20 januari 2013 @ 23:36 |
Gootsteenvermaler vanaf ¤649 Er zijn goedkopere uitvoeringen verkrijgbaar. | |
klipper | zondag 20 januari 2013 @ 23:39 |
Om te voorkomen dat bij onderdruk er rookgassen in het riool terecht komen, maar nog belangrijker om te voorkomen dat bij overdruk of droogstand van de sifon er rioolgassen in de ketel terecht komen. Rioolgassen kunnen brandbaar zijn en zodoende kan er een explosief mengsel ontstaan in de ketel welke hoger is dan je wilt hebben tijdens de ontsteking. | |
Bijvlagenzinvol | zondag 20 januari 2013 @ 23:43 |
OW, ghehehe, die dingen die ze in Amerika hebben. Neuh, zo erg is het niet. Hij zat 3 jaar geleden voor het eerst verstopt sinds 25 jaar. Maar dan wel gelijk goed ook. Was over een lengte van een meter vrijwel massief geworden. Ik heb gewoon de meuk ertussenuit gehaald en een nieuw stuk ertussen gezet, met schuifmoffen deze keer, want heb er een hekel aan om in een benauwde ruimte op mijn rug liggend te moeten werken. ![]() (Om over de lucht die vrijkwam bij het verwijderen van de oude pijp maar niet te spreken... ![]() | |
exlurker | maandag 21 januari 2013 @ 10:58 |
foutje | |
masterkev26 | maandag 21 januari 2013 @ 19:35 |
Oke... nieuwe uitdaging. ![]() ![]() Nu was mijn idee om een gewone afvoer te maken vanaf mijn ketel en deze ter hoogte van de afvoer via een flexibele slang in de beluchtingsbuis te hangen. Dus gat er in boren, slang er in en eventueel verder afdichten. Kan dit, of zijn er betere oplossingen? | |
tiho1 | maandag 21 januari 2013 @ 19:49 |
Zit er ook een bocht in is het wel pvc? Er zijn ook lijmzadels te koop. Gat boren en dan het zadel erop lijmen. Mooi is anders. Kun je niet verder uitkappen en schuifmoffen gebruiken denk je ? | |
yurt | maandag 21 januari 2013 @ 19:59 |
joh doe niet zo moeilijk allemaal. heb bij mij al jaren de cv en de wasmachine en de droger aangesloten op de beluchting. de beluchting is gewoon een pijp in het verlengden van je standleiding. | |
masterkev26 | maandag 21 januari 2013 @ 20:02 |
Ik weet niet wat voor materiaal het is, het is in ieder geval een harde plastic soort. Ik kan hem wel verder uitkappen alleen zou ik niet weten hoe ik hier een T-stuk tussen krijg aangezien hij vrij snel in de bocht omhoog loopt. |