abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121792638
Ik wil op zolder graag een nieuwe HR-ketel laten hangen, maar heb geen aansluiting tot het riool behalve de rioolbeluchtingsbuis die naar het dak loopt. Ik begrijp dat het officieel gezien niet de bedoeling is om deze als afvoer te gebruiken, maar kan het kwaad om daar het condenswater in te lozen?
pi_121792862
Ik zou het gewoon doen. Vaak wordt als rioolbeluchting ook een regenpijp gebruikt. Als het een pijp met een beetje redelijke diameter is gaat dat prima. Het enige risico dat je loopt is dat de witte kalkachtige drab die uit je ketel komt met het condenswater na een jaar of 20 wat aanslag op de pijp geeft.
  zondag 20 januari 2013 @ 12:27:27 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121792937
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 12:25 schreef Coolmint het volgende:
Ik zou het gewoon doen. Vaak wordt als rioolbeluchting ook een regenpijp gebruikt. Als het een pijp met een beetje redelijke diameter is gaat dat prima. Het enige risico dat je loopt is dat de witte kalkachtige drab die uit je ketel komt met het condenswater na een jaar of 20 wat aanslag op de pijp geeft.
Er zou toch geen kalk in condenswater moeten zitten? Aardgas geeft CO2 en zuiver water.
censuur :O
pi_121793204
En waarom zou dat niet mogen dan? T stuk erin en gaan
pi_121793285
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 12:27 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Er zou toch geen kalk in condenswater moeten zitten? Aardgas geeft CO2 en zuiver water.
Is het geen zwaveltriocide wat ik van een hr ketel krijg?

Maar ik sluite hem gewoon erop aan zie het als een standleiding alleen dan open tot in de open lucht, hoe dik is die waarschijnlijk 75? Je riool is trouwens net zo goed als dat zijn beluchting is.

Wel natuurlijk een sifon ertussen maar ik denk dat je dat wel weet.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 20-01-2013 12:38:09 ]
pi_121793740
Even aangenomen dat die rioolbeluchtingsbuis van PVC of PE is gemaakt, i.e. geen zink of ander onedel metaal en de diameter >= 40 mm: geen probleem.

Qua samenstelling condensaat: dat is erg zuur door de stikstofoxiden die oplossen in het water en reageren tot HNO3 (salpeterzuur). Vandaar de reactie met metaalbuizen. VErder is die drab afkomstig van Aluminiumoxideverbinding; het schijnt dat stukje bij beetje de warmtewisselaar wordt aangefroten door de zure condenss; dat geeft die witte drab in de afvoer.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121793764
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 12:27 schreef RemcoDelft het volgende:

En ook stikstofoxiden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121793830
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 12:18 schreef masterkev26 het volgende:
Ik wil op zolder graag een nieuwe HR-ketel laten hangen, maar heb geen aansluiting tot het riool behalve de rioolbeluchtingsbuis die naar het dak loopt. Ik begrijp dat het officieel gezien niet de bedoeling is om deze als afvoer te gebruiken, maar kan het kwaad om daar het condenswater in te lozen?
Deze buis mag je gewoon gebruiken hoor.
Je rioolaansluiting komt beneden de woning in, en hierop worden alle afvoeren aangesloten, na de laatste aansluiting veranderd de rioolaansluiting in rioolbeluchting, maar het is en blijft dezelfde buis.
Ieder nieuwbouwhuis wordt ongeveer op die manier aangesloten.

Het enige waar je op moet letten is dat vanaf de riool of rioolbeluchting er eerst een sifon op aan gesloten wordt, vervolgens een open verbinding en vervolgens de sifon van de ketel.

De condensafvoer van de ketel mag nooit direct aangesloten worden op het riool, dit dient altijd door middel van een open verbinding te gebeuren zie de installatiehandleiding van je ketel.

Wat niet mag met condensafvoeren is rechtstreeks lozen in de dakgoot, buiten kans op bevriezing van de afvoer vreet het aggressieve water vele dakgoten aan.
pi_121793920
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 12:47 schreef blomke het volgende:
Verder is die drab afkomstig van Aluminiumoxideverbinding; het schijnt dat stukje bij beetje de warmtewisselaar wordt aangefroten door de zure condenss; dat geeft die witte drab in de afvoer.
Misschien weten Klipper/CVboer hier de details van? Hoe zit dat dan bij RVS warmtewisselaars?
pi_121794097
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 12:52 schreef blomke het volgende:

[..]

Misschien weten Klipper/CVboer hier de details van? Hoe zit dat dan bij RVS warmtewisselaars?
Rvs wisselaars hebben geen last van aluminiumoxide, echter zijn er verschillende kwaliteiten rvs.
Rvs kan echter wel weer aangevreten worden door het chloor wat in drinkwater opgelost is.
Dus welke wisselaar je ook neemt ieder type heeft zijn voordeel en nadeel.
Overigens als je ketel vaak en langdurig hoog stookt dan kun je beter rvs kiezen dan aluminium.
Aluminium wisselaars moeten wel de gelegenheid krijgen om regelmatig af te kunnen koelen anders gaan deze versneld achteruit.
pi_121794228
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 12:18 schreef masterkev26 het volgende:
Ik gebruik hem zelfs als afvoer voor de wasmachine en de condensdroger. :D
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_121794331
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 12:56 schreef klipper het volgende:

[..]

Rvs wisselaars hebben geen last van aluminiumoxide, echter zijn er verschillende kwaliteiten rvs.
Rvs kan echter wel weer aangevreten worden door het chloor wat in drinkwater opgelost is.
Dus welke wisselaar je ook neemt ieder type heeft zijn voordeel en nadeel.
Overigens als je ketel vaak en langdurig hoog stookt dan kun je beter rvs kiezen dan aluminium.
Aluminium wisselaars moeten wel de gelegenheid krijgen om regelmatig af te kunnen koelen anders gaan deze versneld achteruit.
Bedankt.
pi_121795236
Bedankt voor de reacties, ik ga er mee aan de slag!
pi_121796623
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 12:47 schreef blomke het volgende:
Verder is die drab afkomstig van Aluminiumoxideverbinding; het schijnt dat stukje bij beetje de warmtewisselaar wordt aangevreten door de zure condenss; dat geeft die witte drab in de afvoer.
Bij het huis van mijn moeder heeft die witte drab een keer het rioleringsysteem bij de ketel verstopt.
Het is een 40 mm leiding, met nog een paar bochten erin voordat het op een dikkere leiding uitkomt.
Niet alleen de sifon zat verstopt maar ook nog 2 bochten verderop.

We kwamen erachter doordat er telkens een plasje water onder de ketel (Nefit van 2000) lag.
Even met een klein gietertje een beetje water bovenin de sifon gieten, en ja hoor, het bleef gewoon staan.
pi_121797721
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 13:54 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Bij het huis van mijn moeder heeft die witte drab een keer het rioleringsysteem bij de ketel verstopt.
Het is een 40 mm leiding, met nog een paar bochten erin voordat het op een dikkere leiding uitkomt.
Niet alleen de sifon zat verstopt maar ook nog 2 bochten verderop.

We kwamen erachter doordat er telkens een plasje water onder de ketel (Nefit van 2000) lag.
Even met een klein gietertje een beetje water bovenin de sifon gieten, en ja hoor, het bleef gewoon staan.
En hoe lang was die leiding?
En hoe was de aanleg ervan?
Horizontaal aanleggen is uit den boze, deze moet wel onder afschot liggen, zeker bij een nefit ketel.
pi_121797902
Leiding is wel een meter 3 lang totaal volgens mij, ik zal er eens een keer een waterpas op leggen als ik daar toch ben.
Is toen door een installateur aangelegd.
Zijn Nefit ketels hier extra gevoelig voor ?
pi_121798459
bij mn ouders ook, ketel op de buitenmuur.. 40mm PVC vanaf de ketel in de hoek van t dak / vloer heb je dr geen last van \o/ hop op de 50mm buis van het ontluchtingsysteem, volgens de ketelinstallateur was dat geen enkel probleem, wat niet mocht was door de buitenmuur en laat maar gaan :P

al gebeurt het soms wel :'(
pi_121799335
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 14:32 schreef Ou-Tannu het volgende:
bij mn ouders ook, ketel op de buitenmuur.. 40mm PVC vanaf de ketel in de hoek van t dak / vloer heb je dr geen last van \o/ hop op de 50mm buis van het ontluchtingsysteem, volgens de ketelinstallateur was dat geen enkel probleem, wat niet mocht was door de buitenmuur en laat maar gaan :P

al gebeurt het soms wel :'(
Wat wil je nu uitleggen?
pi_121802930
Dat de condens op de rioolbeluchting aan mag gesloten en niet zo naar buiten mag lozen of in de goot ?
pi_121804009
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 14:45 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat wil je nu uitleggen?
Ik gok ook eens mee en gok op bevriezing ?
pi_121810778
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 14:21 schreef bluemoon23 het volgende:
Leiding is wel een meter 3 lang totaal volgens mij, ik zal er eens een keer een waterpas op leggen als ik daar toch ben.
Is toen door een installateur aangelegd.
Zijn Nefit ketels hier extra gevoelig voor ?
Als je al een waterpas nodig hebt dan zegt dat al genoeg.
Afschot voor condensafvoerleidingen moet 2 a 3% zijn ofwel tussen de 2 en 3 cm per meter.
Bij een horizontale lengte van 3 meter is dit dus minimaal 6 cm.

Vele installateurs leggen de afvoeren en overige op het oog waterpas omdat dat netter staat dan het werkelijk benodigde minimale afschot.
Beter is het dus om eerder meer dan minder aan te houden dus 9 cm ipv 6 cm.

En ja nefit is hoer erg gevoelig voor.
pi_121815345
@klipper, Nou ja, in de situatie zoals het nu is word het lastig om de boel zonder veel sloopwerk te veranderen.
Ik kan er ook af en toe een waterslang in hangen om de leiding goed door te spoelen, (slang hangt er toch om het systeem op druk te brengen)
pi_121816817
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 19:58 schreef bluemoon23 het volgende:
@klipper, Nou ja, in de situatie zoals het nu is word het lastig om de boel zonder veel sloopwerk te veranderen.
Ik kan er ook af en toe een waterslang in hangen om de leiding goed door te spoelen, (slang hangt er toch om het systeem op druk te brengen)
Dat kan natuurlijk prima, alleen niet vergeten om te doen.
Zeker in de periode dat het toestel minder stookt, dan is er namelijk ook minder condens.

Een ontstoppingsstuk wil ook wel helpen wanneer er problemen ontstaan.

Voorgaande post bedoelde ik natuurlijk hier, maar de o en i zitten nu eenmaal naast elkaar en dat op een touchscreen.....
pi_121817124
Ik heb gewoon 2 schuifmoffen gebruikt. Binnen een minuut is de afvoer gedemonteerd en schoon te maken indien nodig.
pi_121817680
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 20:34 schreef tiho1 het volgende:
Ik heb gewoon 2 schuifmoffen gebruikt. Binnen een minuut is de afvoer gedemonteerd en schoon te maken indien nodig.
Dat heb ik gedaan bij mijn gootsteenafvoer in de kruipruimte. Mocht ie ooit weer verstopt raken, dan demonteer ik hem gewoon en maak ik hem op mijn gemak weer gangbaar. ^O^
pi_121822112
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 20:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat heb ik gedaan bij mijn gootsteenafvoer in de kruipruimte. Mocht ie ooit weer verstopt raken, dan demonteer ik hem gewoon en maak ik hem op mijn gemak weer gangbaar. ^O^
Of deze ertussen:
pi_121822338
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 21:52 schreef klipper het volgende:
Of deze ertussen:
[ afbeelding ]
Wat is dat voor iets?
pi_121823241
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 12:49 schreef klipper het volgende:

[..]
De condensafvoer van de ketel mag nooit direct aangesloten worden op het riool, dit dient altijd door middel van een open verbinding te gebeuren zie de installatiehandleiding van je ketel.
Die paar ketels die ik in mijn leven heb gezien hadden dat inderdaad allemaal zo. Nooit gerealiseerd dat dat een installatie voorschrift is. Waarom is dat eigenlijk?
pi_121823797
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 22:10 schreef yoppybt het volgende:
Die paar ketels die ik in mijn leven heb gezien hadden dat inderdaad allemaal zo. Nooit gerealiseerd dat dat een installatie voorschrift is. Waarom is dat eigenlijk?
Ik gok zodat het niet vacuüm kan trekken, of omgekeerd dat er een overdruk kan ontstaan.
pi_121828019
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 21:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Wat is dat voor iets?
Gootsteenvermaler vanaf ¤649
Er zijn goedkopere uitvoeringen verkrijgbaar.
pi_121828166
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 22:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik gok zodat het niet vacuüm kan trekken, of omgekeerd dat er een overdruk kan ontstaan.
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 22:10 schreef yoppybt het volgende:

[..]

Om te voorkomen dat bij onderdruk er rookgassen in het riool terecht komen, maar nog belangrijker om te voorkomen dat bij overdruk of droogstand van de sifon er rioolgassen in de ketel terecht komen.
Rioolgassen kunnen brandbaar zijn en zodoende kan er een explosief mengsel ontstaan in de ketel welke hoger is dan je wilt hebben tijdens de ontsteking.
pi_121828349
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 23:36 schreef klipper het volgende:
Gootsteenvermaler vanaf ¤649
Er zijn goedkopere uitvoeringen verkrijgbaar.
OW, ghehehe, die dingen die ze in Amerika hebben.

Neuh, zo erg is het niet. Hij zat 3 jaar geleden voor het eerst verstopt sinds 25 jaar. Maar dan wel gelijk goed ook. Was over een lengte van een meter vrijwel massief geworden. Ik heb gewoon de meuk ertussenuit gehaald en een nieuw stuk ertussen gezet, met schuifmoffen deze keer, want heb er een hekel aan om in een benauwde ruimte op mijn rug liggend te moeten werken. ;)

(Om over de lucht die vrijkwam bij het verwijderen van de oude pijp maar niet te spreken... :o )
pi_121835959
foutje
pi_121857547
Oke... nieuwe uitdaging. :) De rioolbeluchtingsbuis zit achter mijn warm- en koud waterleidingen in de muur. Vanuit hier maakt deze een bocht richting het dak waar deze in een speciale ventilatie dakpan uitkomt. Heb hem nu een klein stukje uitgehakt zodat ik kan zien hoe de buis loopt. Alleen ik zie zo geen mogelijkheid om hier een t-stuk tussen te krijgen, enerzijds omdat de buis in een bocht loopt en anderzijds omdat deze achter mijn leidingen zit en in de muur, dus moeilijk bereikbaar.

Nu was mijn idee om een gewone afvoer te maken vanaf mijn ketel en deze ter hoogte van de afvoer via een flexibele slang in de beluchtingsbuis te hangen. Dus gat er in boren, slang er in en eventueel verder afdichten. Kan dit, of zijn er betere oplossingen?
pi_121858336
Zit er ook een bocht in is het wel pvc? Er zijn ook lijmzadels te koop. Gat boren en dan het zadel erop lijmen. Mooi is anders.

Kun je niet verder uitkappen en schuifmoffen gebruiken denk je ?
pi_121858857
joh doe niet zo moeilijk allemaal.

heb bij mij al jaren de cv en de wasmachine en de droger aangesloten op de beluchting.

de beluchting is gewoon een pijp in het verlengden van je standleiding.
pi_121858997
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 19:49 schreef tiho1 het volgende:
Zit er ook een bocht in is het wel pvc? Er zijn ook lijmzadels te koop. Gat boren en dan het zadel erop lijmen. Mooi is anders.

Kun je niet verder uitkappen en schuifmoffen gebruiken denk je ?
Ik weet niet wat voor materiaal het is, het is in ieder geval een harde plastic soort. Ik kan hem wel verder uitkappen alleen zou ik niet weten hoe ik hier een T-stuk tussen krijg aangezien hij vrij snel in de bocht omhoog loopt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')