Brahma is er wel degelijk bij betrokken en vele andere esoterische wezens ook. Ik denk dat vooral veel mensen hier een apart beeld bij het boeddhisme hebbenquote:Op zaterdag 19 januari 2013 19:01 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk bedoelen ze dat het geen theïstische religie is. Ik weet niet of iets alleen een religie kan worden genoemd als er een god bij betrokken is?
Zo zijn er veel meer andersoortige geloven die het hiernamaals anders voorstellen dan een hemel/hel idee, waarbij je zelf bepaald hoe je leven zal zijn en hoe het na je dood zal zijn.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 19:13 schreef Philosocles het volgende:
[..]
Wat boeddhisme fundamenteel anders maakt is de erkenning dat lijden wordt veroorzaakt door de wens vast te houden aan het materiële, het aardse, het ik. Vandaar ook dat verlossing neerkomt op het loslaten daarvan, aanvaarding van het niets (nirvana), eigenlijk dus het sterven (oplossing van het ik, wat tijdens de meditatie feitelijk wordt nagestreefd). Pas van daaruit kun je tot werkelijke ontplooiing komen.
Denk dat je zelf ook een apart beeld hebt van 'het' boeddhisme. Net als de christelijk-katholieke religies, bestaat ook boeddhisme uit vele stromingen en sekten. Voor sommigen betekent dat het geloof in een almachtige godheid, voor anderen meerdere goden én een almachtige godheid, mét of zonder reincarnatie en zielen, wel of geen hiernamaals, enzovoorts.quote:Op zondag 20 januari 2013 11:23 schreef erodome het volgende:
[..]
Brahma is er wel degelijk bij betrokken en vele andere esoterische wezens ook. Ik denk dat vooral veel mensen hier een apart beeld bij het boeddhisme hebben
Zoek maar eens naar baka brahma bv, voor een theorie zonder goden komen er toch wel veel goden en nog veel meer wezens tussen hemel en aarde voor dan je zou denken.
Dat er een ander beeld is van het goddelijke dan bij de abrahamistische geloven is waar, maar ik vind het persoonlijk een beetje lullig dat het godsbeeld een beetje gekaapt is door die vorm van geloven.
Stoïcisme is hetzelfde alleen dan zonder al dat zweverige gedoe. Veel beter.quote:Op zondag 20 januari 2013 13:56 schreef Haushofer het volgende:
Het probleem met onze maatschappij, en iets wat b.v. ook op dit forum naar voren komt, is het idee dat redenatie en ratio voor ervaring komt. Zelf heb ik jarenlang literatuur gelezen over religie met het idee dat het me gelukkiger zou maken. Ondertussen was ik er alleen maar passief mee bezig. Naast nieuwsgierigheid en passie zit er ook een vorm van controle in; het idee dat, door er maar genoeg literatuur over te lezen en kennis in je hoofd de stouwen, je ergens grip op krijgt.
Fok! is daar een leuke graadmeter voor. Wanneer mensen claims deden waarvan ik dacht dat het "onzin" was, of het nou religie, filosofie of wetenschap was, was ik altijd er als de kippen bij om dat duidelijk te maken. Dat is vooral je ego wat naar bevestiging zoekt. Die neiging heb ik nu (gelukkig!) veel minder, en niet alleen op fora. Nu zie ik ook duidelijk hoezeer een forum als Fok! "egovoedend" is. Een prachtig voorbeeld hiervan zijn de ellenlange, vaak vage en inhoudsloze discussies over God hier. Het is net zo inhoudsloos als urenlang discusseren over hoe je de marathon zou moeten rennen zonder ooit een keer naar buiten te gaan om het daadwerkelijk te ervaren. Iedereen snapt dat je gewoon je ene been voor het andere moet zetten en dat lang genoeg moet volhouden totdat je een witte streept passeert. Maar dat intellectuele "begrip" staat niet in verhouding tot het daadwerkelijk ondergaan. Met meditatie is dat soortgelijk, en volgens mystici geldt dat ook voor "God" (misschien is het aardig om het protest in je geest nu waar te nemen: "wat is God dan? Hoe definieer je dat? Bestaat het überhaupt wel?").
Wat boeddhistische ideeën me gegeven hebben, is het inzicht hoezeer het een illusie is dat die intellectuele benadering je controle geeft en gelukkig maakt. Het is leuk en onderhoudend, het voedt de nieuwsgierigheid, maar meer niet. En die bevrijding voel je. Maar nogmaals: je moet het doen. Denken dat je jezelf naar "Verlichting" kunt redeneren, is zoiets als denken dat je jezelf naar de eindstreep van de marathon kunt redeneren. Het is een vaardigheid. Geen studeerkamer filosofie. Die filosofie eronder is er alleen om je in eerste instantie op weg te helpen.
Dat is iig mijn kijk erop, ik hoop dat je er wat aan hebt
edit: misschien heb je ook wat aan posts die ik b.v. hier heb gepost.
Maar dat is een puur verstandelijk iets en ik vraag me af in hoeverre een stoïcijnse houding niet in iemands karakter ingebakken zit/moet zitten? Kun je stoïcijns worden?quote:Op zondag 20 januari 2013 14:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Stoïcisme is hetzelfde alleen dan zonder al dat zweverige gedoe. Veel beter.
Boeddhisme is niet "zweverig". Het is juist volop in de realiteit staan.quote:Op zondag 20 januari 2013 14:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Stoïcisme is hetzelfde alleen dan zonder al dat zweverige gedoe. Veel beter.
Wat veel mensen doen, is het volgende:quote:Op zondag 20 januari 2013 14:05 schreef Viking84 het volgende:
Soms heb ik wel eens een paar uur achtereen een diep gevoel van sereniteit en dan probeer ik dat uit alle macht vast te houden...
Hoe zouden ze het dan moeten doen?quote:Op zondag 20 januari 2013 14:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat veel mensen doen, is het volgende:
Negatieve gevoelens duwen ze van zich af.
Neutrale gevoelens negeren en vergeten ze.
Positieve gevoelens proberen ze (vaak wanhopig!) vast te houden.
Dat brengt alleen onrust en ontevredenheid. Het is wmb een hele onbevredigende manier om te leven, en ik denk dat daar voor iedereen een bron van onrust zit
Ik vond het boekje eerst ook wat irritant. Het spreekt constant van "zien", zonder uit te leggen wat dat precies is. Ook dat is een neiging van de geest, om iets conceptueel in te vangenquote:Op zondag 20 januari 2013 14:05 schreef Viking84 het volgende:
Dat boekje dat je noemt ken ik. Ik zou het in de kast moeten hebben staan, maar ik kan het niet vinden. Mogelijk heb ik het ooit gekocht, besloten dat het te zweverig voor me was en weer verkocht.
Dat was precies waarom ik het irritant vondquote:Op zondag 20 januari 2013 14:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik vond het boekje eerst ook wat irritant. Het spreekt constant van "zien", zonder uit te leggen wat dat precies is. Ook dat is een neiging van de geest, om iets conceptueel in te vangen
Simpelweg je gevoelens te leren observeren. In het boeddhisme is "lijden" (doekha) een heilig begrip, omdat het je toont hoe je gelukkig kunt worden. Dat is voor veel mensen volslagen vreemd.quote:
Dus je hebt het lijden nodig om te weten waar jouw zwakke punten liggen en hiermee de confrontatie aan te kunnen gaan?quote:Op zondag 20 januari 2013 14:15 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Simpelweg je gevoelens te leren observeren. In het boeddhisme is "lijden" (doekha) een heilig begrip, omdat het je toont hoe je gelukkig kunt worden. Dat is voor veel mensen volslagen vreemd.
Dat is denk ik ook een kernpunt van het boeddhisme. Het leert je op een volstrekt andere manier naar jezelf te kijken. Je moet jezelf herprogrammeren om die zienswijze te realizeren. Dat is iets wat je je levenlang zult bezighouden.
Jij ookquote:Op zondag 20 januari 2013 14:16 schreef Haushofer het volgende:
Ik ga nu m'n vriendin weer wat aandacht geven, maar ik hoop hierop terug te komen. Eerst een fijne zondag toegewenst!
Ik weet niet of die psychologen teruggaan op een traditie van zo'n 2500 jaar oudquote:Op zondag 20 januari 2013 14:17 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Dus je hebt het lijden nodig om te weten waar jouw zwakke punten liggen en hiermee de confrontatie aan te kunnen gaan?
Dat is toch niet typisch boeddhistisch?Iedere psycholoog zal dat zeggen
.
Tuurlijk is er variatie per stroming, maar als we het over het "boeddhisme" in het algemeen hebben dan hebben we het toch echt over een plaatje waarin godheden, entiteiten en van alles voor komen.quote:Op zondag 20 januari 2013 13:12 schreef Gray het volgende:
[..]
Denk dat je zelf ook een apart beeld hebt van 'het' boeddhisme. Net als de christelijk-katholieke religies, bestaat ook boeddhisme uit vele stromingen en sekten. Voor sommigen betekent dat het geloof in een almachtige godheid, voor anderen meerdere goden én een almachtige godheid, mét of zonder reincarnatie en zielen, wel of geen hiernamaals, enzovoorts.
Hoe dan ook gaan alle stromingen uit van Boeddha, een vleesgeworden vereniging met het goddelijke, dat in alles te vinden is, maar ook onvindbaar. Boeddhisme is dan ook eerder panentheistisch van aard.
Brahma is afkomstig uit het hindoeïsme, waar de wortels van het boeddhisme liggen. Sommige boeddhistische stromingen gebruiken ook vandaag de dag nog hindoeistische teksten. Het is één groot spectrum van kleuren, zoals eigenlijk elk geloof wel is te herleiden naar een ander.
Ah, maar dat is het mooie ervan, het is eigenlijk allemaal hartstikke simpel, tot je het wil leven dan, dan blijkt het het moeilijkste te zijn wat je ooit gedaan hebtquote:Op zondag 20 januari 2013 14:17 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Dus je hebt het lijden nodig om te weten waar jouw zwakke punten liggen en hiermee de confrontatie aan te kunnen gaan?
Dat is toch niet typisch boeddhistisch?Iedere psycholoog zal dat zeggen
.
Ga je uit van de leer van de boeddha, dan is er geen sprake van een creator. Gautama Boeddha weigerde te spreken of zoiets, aangezien het een illusie zou zijn wijsheid te kunnen halen uit de contemplatie daarvan.quote:Op zondag 20 januari 2013 14:26 schreef erodome het volgende:
[..]
Tuurlijk is er variatie per stroming, maar als we het over het "boeddhisme" in het algemeen hebben dan hebben we het toch echt over een plaatje waarin godheden, entiteiten en van alles voor komen.
Het zeggen er is geen god in het boeddhisme is niet waar, het is een ander godsbeeld, niet zonder godsbeeld.
Het ligt voornamelijk aan de stroming en de sekte of goden worden aangehangen. In zenboeddhisme, dat zich profileert als een zeer praktische leer, zoals Gautama Boeddha die beoefende, houdt men zich daar niet mee bezig (al zal er best een sekte zijn waar dat weer net wel het geval isquote:Ik zie veel mensen die zeggen het boeddhisme is tof, want dat kent geen raar geloof in spagettimonsters, maar niets is minder waar, er zijn meerdere bestaansniveau's en vele wezens die in die verschillende lagen leven.
Zoek de sfeer der vormen maar eens op, het niveau van de eerste jhana, wat de plaats is van de goden met brahma aan het hoofd. Maar let ook maar eens op hoe vaak de term deva's valt, wat ook een godenvorm is.
quote:Despite this apparent non-theism, Buddhists consider veneration of the Noble ones[13] very important,[14] although the two main traditions of Buddhism differ mildly in their reverential attitudes. While Theravada Buddhists view the Buddha as a human being who attained nirvana or Buddhahood, through human efforts,[15] some Mahayana Buddhists consider him an embodiment of the cosmic Dharmakaya, born for the benefit of others.[16] In addition, some Mahayana Buddhists worship their chief Bodhisattva, Avalokiteshvara,[17] and hope to embody him.[18]
http://en.wikipedia.org/wiki/God_in_Buddhism
Ja. Het klassieke stoïcisme is iets anders dan het Nederlandse 'stoïcijns' hé. De stoïcijn in het Nederlands laat zich niet beïnvloeden door externe dingen. Dat heeft een zeker raakvlak met de klassieke Stoa, maar is ook een enorme versimpeling.quote:Op zondag 20 januari 2013 14:06 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Maar dat is een puur verstandelijk iets en ik vraag me af in hoeverre een stoïcijnse houding niet in iemands karakter ingebakken zit/moet zitten? Kun je stoïcijns worden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |