Soms wel, soms niet.quote:Op donderdag 24 januari 2013 10:52 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Nu ben ik wel benieuwd: zie jij mij ook zo?
Maar dat is voor mij (en vele anderen) juist relevant!quote:Op donderdag 24 januari 2013 11:20 schreef Basp1 het volgende:
Bijvoorbeeld: Als je hypotheek berekening gaat maken en deze over 2 jaar gaat vergelijken met afschrijving en kosten
Kun je daar dan een rekenvoorbeeld aan hangen, want volgens mij hangt de volgorde nogal af van een aantal vooronderstellingen mbt de variabelen die je doet? En verder is het al heel vaak gezegd, maar ultiem is het (geisoleerde) financiele verhaal erg belangrijk, maar niet het enige en absolute (althans voor de meesten).quote:Op donderdag 24 januari 2013 11:49 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Maar dat is voor mij (en vele anderen) juist relevant!
Klein voorbeeldje (zeer algemeen) van duurste optie naar goedkoopste optie:
1. nu kopen, over 2 jaar verkopen, en daarna 48 jaar huren
2. 50 jaar huren
3. nu kopen, in 30 jaar aflossen, en daarna 20 jaar lastenvrij (excl. belastingen) wonen
4. nu 2* jaar huren, dan kopen, in 30 (of 28!) jaar aflossen, en daarna 18/20 jaar lastenvrij (excl. belastingen) wonen
*Die twee jaar kan afhankelijk van omstandigheden ook 1 jaar of 5 jaar zijn.
En uiteraard zitten hier vele gradaties tussen, maar ik denk dat vrijwel iedereen het (gezien de huidige huizenmarkt en verwachtingen) hier wel mee eens moet zijn. En ja, ik had het ook liever anders gezien...
en hoeveel rente , belasting en onderhoud was je nu kwijtquote:Op donderdag 24 januari 2013 12:12 schreef Basp1 het volgende:
Remco, die 2 jaar wordt door de beren hier al 5 jaar lang geroepen, en is dus ondertussen al tussen de 6 en 8 jaar afhankelijk van de omstandigheden geworden. Zoals je hopelijk je wel herinnerd dat ik in die jaren mijn lasten flink terug gebracht heb maar dat wel heb kunnen doen omdat ik wel iets gekocht heb wat ver onder mijn maximale leen niveau zit waardoor ik financieel gezien flink wat ruimte overhoud om veel sneller af te lossen.![]()
Wanneer ik de afgelopen 6 jaar mijn appartement was blijven huren had mij dat dan ongeveer netto 20.000 euro huur gekost ten opzicht van mijn hypotheek kosten.
Het "rekken" van de prijsdaling is gekomen door grofweg 10 overheidsmaatregelen gericht op het hoog houden van prijzen. Dat was niet te voorzien, en is een van de dingen die nogal is tegengevallen. Maar ja, miljoenen kiezers hebben belang bij hoge prijzen (op korte termijn teminste).quote:Op donderdag 24 januari 2013 12:12 schreef Basp1 het volgende:
Remco, die 2 jaar wordt door de beren hier al 5 jaar lang geroepen, en is dus ondertussen al tussen de 6 en 8 jaar afhankelijk van de omstandigheden geworden.
Dat herinner ik me.quote:Zoals je hopelijk je wel herinnerd dat ik in die jaren mijn lasten flink terug gebracht heb maar dat wel heb kunnen doen omdat ik wel iets gekocht heb wat ver onder mijn maximale leen niveau zit waardoor ik financieel gezien flink wat ruimte overhoud om veel sneller af te lossen.
Wat is de verkoopprijs van zulke appartementen nu t.o.v. 6 jaar geleden? Het zou zomaar kunnen dat daar ook 20k vanaf is gegaan.quote:Wanneer ik de afgelopen 6 jaar mijn appartement was blijven huren had mij dat dan ongeveer netto 20.000 euro huur gekost ten opzicht van mijn hypotheek kosten.
Kies maar een huis uitquote:Op donderdag 24 januari 2013 12:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Kun je daar dan een rekenvoorbeeld aan hangen, want volgens mij hangt de volgorde nogal af van een aantal vooronderstellingen mbt de variabelen die je doet?
Uiteraard zijn er meerdere factoren. Maar die spelen ongeacht van de woonsituatie toch wel.quote:En verder is het al heel vaak gezegd, maar ultiem is het (geisoleerde) financiele verhaal erg belangrijk, maar niet het enige en absolute (althans voor de meesten).
In de VS trekt de huizenmarkt alweer iets aan, net als de werkgelegenheid. Desnoods nog even wachten (als je echt het onderste uit de kan wil) en een huis kopen is nog nooit zo "leuk" geweest. Goedkoop huisje, heerlijk leefgenot, en na een X aantal jaar ook nog eens overwaarde als het meezit. Kan niet op.quote:Op donderdag 24 januari 2013 12:12 schreef Basp1 het volgende:
Remco, die 2 jaar wordt door de beren hier al 5 jaar lang geroepen, en is dus ondertussen al tussen de 6 en 8 jaar afhankelijk van de omstandigheden geworden. Zoals je hopelijk je wel herinnerd dat ik in die jaren mijn lasten flink terug gebracht heb maar dat wel heb kunnen doen omdat ik wel iets gekocht heb wat ver onder mijn maximale leen niveau zit waardoor ik financieel gezien flink wat ruimte overhoud om veel sneller af te lossen.![]()
Wanneer ik de afgelopen 6 jaar mijn appartement was blijven huren had mij dat dan ongeveer netto 20.000 euro huur gekost ten opzicht van mijn hypotheek kosten.
Dat meen je niet, toch?quote:Op donderdag 24 januari 2013 09:58 schreef Scorpie het volgende:
Haha, dat 1-2tje tussen 2 kloons over dat appartement dat gekocht is. Geweldig.
VVE kost 100 euro in de maand, dat heb ik verwerkt met mijn netto maandlasten en zat wel in de huur verwerkt natuurlijk.quote:Op donderdag 24 januari 2013 12:14 schreef HD9 het volgende:
[..]
en hoeveel rente , belasting en onderhoud was je nu kwijt
Dat zou zomaar kunnen maar als ik op de website van de WBV kijk worden ze op dit moment voor -7K ten opzicht van mijn koopprijs aangeboden, en nog steeds verkocht, dan zou de WBV vanwege de koopgarant voorwaarden waarvoor ik het gekocht heb ook nog eens 50% van het papieren verlies ophoesten.quote:Op donderdag 24 januari 2013 12:24 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat is de verkoopprijs van zulke appartementen nu t.o.v. 6 jaar geleden? Het zou zomaar kunnen dat daar ook 20k vanaf is gegaan.
Uit nieuwsgierigheid: hoe wordt dat verlies dan berekend? T.o.v. de prijs die jij er op de vrije markt voor krijgt? Of t.o.v. de prijs die de woningcorporatie er zelf voor wil geven?quote:Op donderdag 24 januari 2013 12:52 schreef Basp1 het volgende:
dan zou de WBV vanwege de koopgarant voorwaarden waarvoor ik het gekocht heb ook nog eens 50% van het papieren verlies ophoesten.
Hier kijken ze naar de gemiddelde verkoopprijs volgens het kadaster als ik het me goed herinner.quote:Op donderdag 24 januari 2013 13:09 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Uit nieuwsgierigheid: hoe wordt dat verlies dan berekend? T.o.v. de prijs die jij er op de vrije markt voor krijgt? Of t.o.v. de prijs die de woningcorporatie er zelf voor wil geven?
In eerste instantie tov de prijs die de WBV ervoor wilt geven, als ik het daar niet mee eens zou zijn kan ik een onafhankelijke taxateur een contraexpertise laten doen en zal er een gemiddelde prijs uit gaan komen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 13:09 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Uit nieuwsgierigheid: hoe wordt dat verlies dan berekend? T.o.v. de prijs die jij er op de vrije markt voor krijgt? Of t.o.v. de prijs die de woningcorporatie er zelf voor wil geven?
Het onderste uit de kan is een beetje cru gesteld.quote:Op donderdag 24 januari 2013 12:25 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
In de VS trekt de huizenmarkt alweer iets aan, net als de werkgelegenheid. Desnoods nog even wachten (als je echt het onderste uit de kan wil) en een huis kopen is nog nooit zo "leuk" geweest. Goedkoop huisje, heerlijk leefgenot, en na een X aantal jaar ook nog eens overwaarde als het meezit. Kan niet op.
De grafieken van o.a.remco tonen toch iets heel anders aan, namelijk dat de stijging echt niet langzaam gegaan isquote:Op donderdag 24 januari 2013 13:15 schreef Artimunor het volgende:
3) Een stijging in de huizenmarkt gaat altijd heel langzaam, en is altijd een periode van vele jaren, vaak het gevolg van welvaart.
Een hypotheek nemen die maar 2.5* je jaarsalaris is vind ik ook bij het beperken van je risico's horen vooral omdat je door de lage hypotheek je gewoon met gemak kunt aflossen en/of sparen tegelijkertijd.quote:Afwachten is dus niet per definitie het onderste uit de kan willen hebben, maar meer het beperken van risicos
En de economie want hogere waarde is meer lenen en meer consumerenquote:Op donderdag 24 januari 2013 12:24 schreef RemcoDelft het volgende:
. Maar ja, miljoenen kiezers hebben belang bij hoge prijzen (op korte termijn teminste).
Dat ligt geheel aan de rente en eventuele HRA of je per maand nog wat overhoud. Niet alleen aan de maximale som.quote:Op donderdag 24 januari 2013 13:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een hypotheek nemen die maar 2.5* je jaarsalaris is vind ik ook bij het beperken van je risico's horen vooral omdat je door de lage hypotheek je gewoon met gemak kunt aflossen en/of sparen tegelijkertijd.
Yup, iedereen aflossen, dat komt dan goed uit:quote:Op donderdag 24 januari 2013 13:54 schreef HD9 het volgende:
beter was het geweest als men aflossingsvrije hypotheken verboden had en gelimiteerd op 100%
Daar heb je gelijk in, daarom is de harde eis van X* je jaarsalaris als hypotheek mogen hebben ook totale waanzin. Men zou naar de brutolasten ten opzichte van je jaarsalaris moeten kijken bij een lang lopende rente termijn, het korte financieren van huizen vind ik ook waanzin. De HRA is dan nog een meevaller en zouden mensen moeten gebruiken om meer te consumeren.quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:07 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Dat ligt geheel aan de rente en eventuele HRA of je per maand nog wat overhoud. Niet alleen aan de maximale som.
Dat lost tenminste wel wat van de tekorten op. Dat jij geen voorstander bent van aflossen betekent nog niet dat we maar allemaal moeten gaan potverteren en verdere generatie met nog meer schuldproblemen moeten gaan opzadelen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Yup, iedereen aflossen, dat komt dan goed uit:
http://www.telegraaf.nl/o(...)n_kaalgeplukt__.html
Zo zwaar overgewaardeerd valt vast wel mee, moet je eens om je heen kijken voor hoe goedkoop huizen worden verkocht, niet normaal man. Dat kan je echt niet overgewaardeerd noemen. Zodra de mogelijkheid zich voordoet koop ik ook een huis alhoewel dat wel iets lastiger gaat met de hypotheekverstrekking.quote:Op donderdag 24 januari 2013 13:15 schreef Artimunor het volgende:
[..]
Het onderste uit de kan is een beetje cru gesteld.
De situatie voor starters is de volgende:
1) Vanuit het buitenland roepen financiele instellingen dat in NL de huizenmarkt zwaar overgewaardeerd is.
2) Onze overheid probeert met allerlij regels een crash te voorkomen, en prijzen op te drijven wat nu remmend werkt op de daling.
3) Een stijging in de huizenmarkt gaat altijd heel langzaam, en is altijd een periode van vele jaren, vaak het gevolg van welvaart.
4) Europa zit in een crisis, waarbij de media wordt gebruikt om stemming te creeren. (ofwel er is niks aan de hand, ofwel we gaan er allemaal aan, en heel zelde een genuanceerde blik)
Je hebt dus een situatie waarin je zeker weet dat er een risico is (een groot risico als je geloofd dat NL politiek wel eens minder gelijk zou kunnen hebben als de rest van de wereld) en je ook zeker weet dat je niet zo snel iets mis zal lopen.
Als je echt het onderste uit de kan wil, dan moet je inderdaad de bodem van het dal hebben, en is het krampachtig timen omdat je het nooit zeker kan zeggen.
Als je niet het onderste uit de kan wil, maar ook geen risico wilt lopen dan wacht je lekker totdat de boel weer aan het stijgen is en stap je dan een jaartje later in.
Afwachten is dus niet per definitie het onderste uit de kan willen hebben, maar meer het beperken van risicos
Dat gebeurt ook, je hebt een woonquote. De bank houdt alles in de gaten.quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:24 schreef Basp1 het volgende:
Daar heb je gelijk in, daarom is de harde eis van X* je jaarsalaris als hypotheek mogen hebben ook totale waanzin. Men zou naar de brutolasten ten opzichte van je jaarsalaris moeten kijken bij een lang lopende rente termijn, het korte financieren van huizen vind ik ook waanzin. De HRA is dan nog een meevaller en zouden mensen moeten gebruiken om meer te consumeren.
Ik hoor je nog wel een keer als je straks daadwerkelijk je hypotheek hebt afgelost, en als je zorg nodig hebt de overheid je dwingt om alsnog een nieuwe hypotheek af te sluiten.quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:26 schreef Basp1 het volgende:
Dat lost tenminste wel wat van de tekorten op. Dat jij geen voorstander bent van aflossen betekent nog niet dat we maar allemaal moeten gaan potverteren en verdere generatie met nog meer schuldproblemen moeten gaan opzadelen.
Tja, vermogen opbouwen wordt in dit land op alle mogelijke manieren gestraft. Triest maar waar....quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik hoor je nog wel een keer als je straks daadwerkelijk je hypotheek hebt afgelost, en als je zorg nodig hebt de overheid je dwingt om alsnog een nieuwe hypotheek af te sluiten.
Hoho, je kan ook niet verwachten dat je zorg betaald wordt door de werkende die steeds meer moeten inleveren terwijl je zelf behoorlijk in de slappe was zit.quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Tja, vermogen opbouwen wordt in dit land op alle mogelijke manieren gestraft. Triest maar waar....
De overheid zou jou dan verplichten om je langertermijn obligateis te verzilveren en dat te gebruiken voor je zorg, of het nu linksom or rechtom gehaald wordt.quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik hoor je nog wel een keer als je straks daadwerkelijk je hypotheek hebt afgelost, en als je zorg nodig hebt de overheid je dwingt om alsnog een nieuwe hypotheek af te sluiten.
Dat zeg ik: je kan het beter opbrassen anders moet je straks je eigen zorg betalen omdat je heel je leven netjes gespaard hebt terwijl Henk en Ingrid die alles altijd uitgegeven hebben zelf niet bij hoeven te springen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:47 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Hoho, je kan ook niet verwachten dat je zorg betaald wordt door de werkende die steeds meer moeten inleveren terwijl je zelf behoorlijk in de slappe was zit.
Maar je weet niet op welke leeftijd je die kosten moet of gaat maken. Ik wil graag op den duur partime gaan werken dan is het wel makkelijk als je je vast lasten zo minimaal mogelijk gemaakt hebt voor die tijd en dan gewoon op dezelfde voet door kan leven.quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:53 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat zeg ik: je kan het beter opbrassen anders moet je straks je eigen zorg betalen omdat je heel je leven netjes gespaard hebt terwijl Henk en Ingrid die alles altijd uitgegeven hebben zelf niet bij hoeven te springen.
Gek he? Je eigen zorg betalen.....quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:53 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat zeg ik: je kan het beter opbrassen anders moet je straks je eigen zorg betalen omdat je heel je leven netjes gespaard hebt terwijl Henk en Ingrid die alles altijd uitgegeven hebben zelf niet bij hoeven te springen.
Erg gek als de één het wel moet en de ander die altijd met geld gesmeten heeft niet ja.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:00 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Gek he? Je eigen zorg betalen.....
Zorg wordt voor je betaald als je het zelf niet kan betalen. Vind ik een goed systeem. Dat jij het vanuit het verkeerde perspectief gaat zien is jou probleem.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:02 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Erg gek als de één het wel moet en de ander die altijd met geld gesmeten heeft niet ja.
Die zijn tegen die tijd allang verzilverd en niet meer te traceren.quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:48 schreef Basp1 het volgende:
De overheid zou jou dan verplichten om je langertermijn obligateis te verzilveren en dat te gebruiken voor je zorg, of het nu linksom or rechtom gehaald wordt.
Voor mij slechts een kwestie van verzilveren en een jaar geen bijstand aanvragen.quote:Dat is mijns inziens hetzelfde wanneer jij of ik voor een langere periode werkeloos zouden worden, dan mogen zowel jij als ik gaan interen op ons vermogen voordat we in aanmerking gaan komen voor bijstand.
En ik maar denken dat het een collectieve verzekering is. Maar die verzekering keert alleen uit als je geen geld hebt, begrijp ik? Heb je wel geld, dan mag je slechts de premie betalen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:04 schreef Sjabba het volgende:
Zorg wordt voor je betaald als je het zelf niet kan betalen. Vind ik een goed systeem. Dat jij het vanuit het verkeerde perspectief gaat zien is jou probleem.
Ach het gaat niet over echte zorg, maar over bv je huisvesting in een tehuis. Die kosten betaal je gewoon zelf, tenzij je het geld niet hebt, dan komt het ergens anders vandaan.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En ik maar denken dat het een collectieve verzekering is. Maar die verzekering keert alleen uit als je geen geld hebt, begrijp ik? Heb je wel geld, dan mag je slechts de premie betalen.
Nou zeg om daar trots op te zijn, de staat der nederlanden op te lichten je bent dan in mijn optiek net zo'n klaploper als xeno.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Die zijn tegen die tijd allang verzilverd en niet meer te traceren.
[..]
Voor mij slechts een kwestie van verzilveren en een jaar geen bijstand aanvragen.
Nu nog wel ja. Maar hoe is de situatie over 30 20 10 jaar?quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:14 schreef Sjabba het volgende:
Ach het gaat niet over echte zorg, maar over bv je huisvesting in een tehuis. Die kosten betaal je gewoon zelf, tenzij je het geld niet hebt, dan komt het ergens anders vandaan.
Dat weet niemand.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nu nog wel ja. Maar hoe is de situatie over 30 20 10 jaar?
Als het voor Xeno betaald wordt, mag het voor mij ook betaald worden.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:17 schreef Basp1 het volgende:
Nou zeg om daar trots op te zijn, de staat der nederlanden op te lichten je bent dan in mijn optiek net zo'n klaploper als xeno.
Nee want jij hebt het niet nodig en xeno vanwege zijn gebrek aan werk wel.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als het voor Xeno betaald wordt, mag het voor mij ook betaald worden.
Dat is een van de grote dilemma's van alle "sociale voorzieningen":quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:47 schreef Sjabba het volgende:
Hoho, je kan ook niet verwachten dat je zorg betaald wordt door de werkende die steeds meer moeten inleveren terwijl je zelf behoorlijk in de slappe was zit.
Er moet een vangnet zijn voor zorg en dat moet worden betaald van gemeensschapsgeld. Het is hier een welvarend land komop zeg...quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:42 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat is een van de grote dilemma's van alle "sociale voorzieningen":
-Aan de ene kant is het idioot dat werkenden moeten betalen voor zieken/ouderen/etc. die zelf voldoende middelen hebben.
-Aan de andere kant is het idioot dat mensen die spaarzaam leven daarvoor gestraft worden, terwijl mensen die alles verbrassen daarvoor beloond worden.
In beide gevallen deugt er iets niet. Een alternatief zou zijn alleen zorg voor wie het kan betalen, dan klagen niet degenen die nu moeten bijbetalen, maar dan klagen degenen die nu wel zorg nodig hebben maar er niets voor (kunnen) betalen. Ik denk dat je wel kan stellen dat dit veroorzaakt wordt door de enorme toename van de "zorgvraag", zeg maar de wal keert het schip omdat dit probleem wat toch pas 50+ jaar bekend is al die tijd vooruit geschoven is.
we krijgen hier marktwerking bij de oudjes zorg net als in China en India, gewoon weer aan het werk en anders de straat opquote:Op donderdag 24 januari 2013 15:53 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Er moet een vangnet zijn voor zorg en dat moet worden betaald van gemeensschapsgeld. Het is hier een welvarend land komop zeg...
Dat je je hele leven hebt gespaard kan je ook vertalen naar dat je teveel geld hebt gehad.
Bij 75 + geen dure zorg meer. Ook niet als mensen het kunnen betalen dat legt teveel druk op het zorgsysteem.
Maargoed het gaat over de huizenmarkt..
nou vind het niet zo slecht ideequote:Op donderdag 24 januari 2013 17:45 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
als de huizenmarkt weer genormaliseerd is kun je helemaal je oude dag niet betalen van je huis. daarbij heb je een pensioen voor je oude dag. wat denken ze nu helemaal, dat we gek zijn geworden
de zorgmarkt is als de huizenmarkt; de hoeveelheid geld die erheen kan stromen is groot door overheidsbijdrage en verzekeringsmaatschappijen. dit drijft de zorgkosten ontzettend op. eerst moeten we eens gaan kijken waarom het zoveel kost, alvorens oplossingen te verzinnen om die steeds hogere kosten te gaan dekken.quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:47 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou vind het niet zo slecht idee
of je moet met je overwaarde naar het buitenland en daar zelf zorg kopenquote:Op donderdag 24 januari 2013 17:48 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
de zorgmarkt is als de huizenmarkt; de hoeveelheid geld die erheen kan stromen is groot door overheidsbijdrage en verzekeringsmaatschappijen. dit drijft de zorgkosten ontzettend op. eerst moeten we eens gaan kijken waarom het zoveel kost, alvorens oplossingen te verzinnen om die steeds hogere kosten te gaan dekken.
men zal iedereen verplicht moeten laten sparen voor later op een geblokkeerde rekeningquote:Op donderdag 24 januari 2013 17:49 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
los daarvan, als ik nu weet dat ik later mijn huis moet opeten, motiveert dat totaal niet tot het aanschaffen van een huis. koop ik liever een leuke wagen. het is gewoon een operationele oplossing voor een probleem wat totaal niet goed geanalyseerd lijkt te zijn.
ah dus gewoon nog meer pensioen opbouwen! nog meer vaste lasten (eigenlijk gewoon verkapte belasting), dat gaat het worden ja.quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:51 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
men zal iedereen verplicht moeten laten sparen voor later op een geblokkeerde rekening
Ik kwam de laatste weken diverse oorzaken tegen:quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:48 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
de zorgmarkt is als de huizenmarkt; de hoeveelheid geld die erheen kan stromen is groot door overheidsbijdrage en verzekeringsmaatschappijen. dit drijft de zorgkosten ontzettend op. eerst moeten we eens gaan kijken waarom het zoveel kost, alvorens oplossingen te verzinnen om die steeds hogere kosten te gaan dekken.
dit. geldt ook voor medicijnen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:58 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik kwam de laatste weken diverse oorzaken tegen:
-kinderarts kijkt naar baby in het ziekenhuis: "niets aan de hand". Minder dan 2 minuten. Rekening: 1700 euro.
-ruggeprik, paar minuten werk: 934 euro.
-oorsmeer verwijderen: 1000 euro
De grootste reden: de overheid betaalt toch wel, onafhankelijk van wat ze vragen. Dus vragen ze veel. Heel veel.
^^ Klopt. Zonder overheid is er stomweg een limiet aan wat mensen kunnen betalen. Met overheid laat men gerust 1000 mensen een jaar werken om 1 ziek leven 1 jaar te rekken.quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:58 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
dit. geldt ook voor medicijnen.
ow girl , over 20 jaar ben je 38 en afgeschreven!quote:Op donderdag 24 januari 2013 18:02 schreef monkyyy het volgende:
Als ik mijn lichaam verpest door een ongezonde levensstijl en over 20 jaar aan de monitoren hang en ziektekosten van hier tot aan Tokio maak, dan eis ik dat anderen dat betalen.
Als dat niet gebeurt, dan vind ik dat onethisch.
En als je gezond leeft eis je het over 30 jaar wel...quote:Op donderdag 24 januari 2013 18:02 schreef monkyyy het volgende:
Als ik mijn lichaam verpest door een ongezonde levensstijl en over 20 jaar aan de monitoren hang en ziektekosten van hier tot aan Tokio maak, dan eis ik dat anderen dat betalen.
Als ik een brandverzekering heb, netjes (verplicht zelfs!) premie daarvoor afdraag, en mijn huis en dat van de buurman brand tegelijk af, en ik krijg niks omdat ik de herbouwkosten zelf kan financieren, en de buurman krijgt wel alles betaald. dan is dat inderdaad onethisch. Behoorlijk onethisch zelfs. Schandalig zelfs.quote:Op donderdag 24 januari 2013 18:02 schreef monkyyy het volgende:
Slechte vergelijking die totaal niet opgaat voor de AWBZ en andere langdurige zorg: dat is een omslagstelsel, het is niet alsof de huidige "gebruikers" alleen de in het verleden betaalde premie benutten (zoals met een brandverzekering, waar de verzekeraar een spaarpotje heeft).quote:Op donderdag 24 januari 2013 18:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als ik een brandverzekering heb, netjes (verplicht zelfs!) premie daarvoor afdraag, en mijn huis en dat van de buurman brand tegelijk af, en ik krijg niks omdat ik de herbouwkosten zelf kan financieren, en de buurman krijgt wel alles betaald. dan is dat inderdaad onethisch. Behoorlijk onethisch zelfs. Schandalig zelfs.
nee de buurman krijgt niets, want het tijdperk van krijgen is voorbijquote:Op donderdag 24 januari 2013 18:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als ik een brandverzekering heb, netjes (verplicht zelfs!) premie daarvoor afdraag, en mijn huis en dat van de buurman brand tegelijk af, en ik krijg niks omdat ik de herbouwkosten zelf kan financieren, en de buurman krijgt wel alles betaald.
dan is het tijdperk van geven ook voorbij. desnoods vertrekken mensen naar een land waar we niet met een erfenis zitten waarvoor we nog decennia lang moeten bloeden.quote:Op donderdag 24 januari 2013 18:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee de buurman krijgt niets, want het tijdperk van krijgen is voorbij
Lood om oud ijzer. Je kunt niet zeggen (nou ja, blijkbaar wel) betaal maar heel je leven, en als je zelf wat mankeert zoek je het maar uit.quote:Op donderdag 24 januari 2013 18:48 schreef RemcoDelft het volgende:
Slechte vergelijking die totaal niet opgaat voor de AWBZ en andere langdurige zorg: dat is een omslagstelsel, het is niet alsof de huidige "gebruikers" alleen de in het verleden betaalde premie benutten (zoals met een brandverzekering, waar de verzekeraar een spaarpotje heeft).
Het probleem is dat 'ze' heel hun leven betaald hebben voor een relatief klein groepje, en nu verwachten dat steeds minder mensen voor steeds meer mensen gaan betalen. En niet alleen meer mensen, ook langer per persoon tegen hogere kosten per persoon... Je kan niet en-en-en hebben in dit geval, het houdt een keer op... Momenteel is de gigantische staatsschuld gelijk aan slechts 4 jaar zorguitgaven. Een JSF (waar zo populair tegen geschopt wordt) kost een middagje zorgkosten per stuk...quote:Op donderdag 24 januari 2013 19:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Lood om oud ijzer. Je kunt niet zeggen (nou ja, blijkbaar wel) betaal maar heel je leven, en als je zelf wat mankeert zoek je het maar uit.
het probleem is dat de zorgkosten enkel hoger worden, en we al in de top 3 ter wereld zitten. rarara.quote:Op donderdag 24 januari 2013 19:17 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het probleem is dat 'ze' heel hun leven betaald hebben voor een relatief klein groepje, en nu verwachten dat steeds minder mensen voor steeds meer mensen gaan betalen. En niet alleen meer mensen, ook langer per persoon tegen hogere kosten per persoon... Je kan niet en-en-en hebben in dit geval, het houdt een keer op... Momenteel is de gigantische staatsschuld gelijk aan slechts 4 jaar zorguitgaven. Een JSF (waar zo populair tegen geschopt wordt) kost een middagje zorgkosten per stuk...
uiteraardquote:Op donderdag 24 januari 2013 18:56 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
desnoods vertrekken mensen naar een land waar we niet met een erfenis zitten waarvoor we nog decennia lang moeten bloeden.
Tja marktwerking hequote:Op donderdag 24 januari 2013 19:18 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
het probleem is dat de zorgkosten enkel hoger worden, en we al in de top 3 ter wereld zitten. rarara.
niet waar. de pensioenfondsen die met ons geld hun salaris en bonussen betalen bepalen voor een groot deel hoe mijn pensioen (en daarmee oude dag) eruit gaan zien.quote:Op donderdag 24 januari 2013 19:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
uiteraard
en terecht , dat is ook een oplossing
hoe je je ouwe dag regelt is jouw zaak en blijft jouw zaak
nee juist niet, anders had ik wel medicijnen mogen kopen in afrika en hier weer verkopen. die hele zorgmarkt is ziek (en dit was dan een voorbeeldje van de medicijnen markt)quote:
"Marktwerking" zou als woord gewoon moeten verdwijnen: overal waar het woord gebruikt wordt, is het niet, en overal waar het woord niet gebruikt wordt, is het wel...quote:
+1quote:Op donderdag 24 januari 2013 19:42 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
"Marktwerking" zou als woord gewoon moeten verdwijnen: overal waar het woord gebruikt wordt, is het niet, en overal waar het woord niet gebruikt wordt, is het wel...
+2quote:Op donderdag 24 januari 2013 19:42 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
"Marktwerking" zou als woord gewoon moeten verdwijnen: overal waar het woord gebruikt wordt, is het niet, en overal waar het woord niet gebruikt wordt, is het wel...
http://nos.nl/artikel/465866-hypotheekregels-niet-versoepeld.htmlquote:Het kabinet wil de hypotheekregels niet versoepelen. De Eerste Kamer had erop aangedrongen de aflossingsverplichting te verruimen, maar minister Blok voor Wonen voelt daar niet voor.
Vanaf dit jaar moeten alle nieuwe hypotheken binnen dertig jaar 100 procent worden afgelost. De Eerste Kamer vroeg voor het Kerstreces om hier 50 procent aflossing binnen veertig jaar van te maken. De senaat hoopte dat er op die manier weer meer huizen verkocht zouden worden.
Minister Blok wil dat niet doen omdat dat het kabinet geld kost vanwege meer hypotheekrenteaftrek, en omdat het onverstandig is om schulden niet helemaal af te lossen. Ook de plannen om de huren te verhogen, wil hij doorzetten, net als de heffing voor corporaties. Die moet uiteindelijk 2 miljard moet opleveren.
quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
-1
Het is meer dat het doorlopend gebruik door autisten met een persoonlijkheidsstoornis het woord degenereert.
Goed nieuws.quote:Op donderdag 24 januari 2013 20:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/465866-hypotheekregels-niet-versoepeld.html
Dat blijft juist tot het moment dat bestaande aflossingsvrije hypotheken ook hun renteaftrek kwijtraken.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:07 schreef Sjabba het volgende:
Gewoon eens vasthouden aan het oorspronkelijke idee. Niet de ene helft wel de andere niet, compensatie hier, uitzondering daar en door dat alles het oorspronkelijk probleem nog moeilijker/groter maken.
Dat gebeurt toch? Dat wordt uitgefaseerd. Je snapt toch wel dat je in deze tijd niet iedereen het vel over de neus kan trekken. Alhoewel sommig dat hier graag willen zien...quote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:25 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat blijft juist tot het moment dat bestaande aflossingsvrije hypotheken ook hun renteaftrek kwijtraken.
Dat heb ik nog niet eerder gehoord. Tenminste niet uit officiele bron, hooguit uit vermoedens.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:26 schreef Sjabba het volgende:
Dat gebeurt toch? Dat wordt uitgefaseerd.
Dat lijkt me ook een prima overgangsperiode. Zeker omdat daarnaast ook het maximaal aftrekbare percentage omlaag gaat. En je bent ook altijd een type dat er om juicht dat de afgelopen jaren zo weinig wordt verkocht dus de groep waarvoor het geldt is ook niet zo sterk toegenomen. Ruim binnen de dertig jaar is het grootste deel van de besparingen daarmee al gerealiseerd.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:37 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat heb ik nog niet eerder gehoord. Tenminste niet uit officiele bron, hooguit uit vermoedens.
Tenzij je met uitfaseren de komende 30 jaar bedoelt.
Bron?quote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:40 schreef 99.999 het volgende:
En je bent ook altijd een type dat er om juicht dat de afgelopen jaren zo weinig wordt verkocht
Afbouw hypotheekrenteaftrek ook voor bestaande hypothekenquote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:37 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat heb ik nog niet eerder gehoord. Tenminste niet uit officiele bron, hooguit uit vermoedens.
Tenzij je met uitfaseren de komende 30 jaar bedoelt.
Die gaan logischerwijs hand in hand in dit geval. De markt komt onder je gejuich totaal tot stilstand.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:43 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Bron?
Ik juich prijsdalingen van producten toe, hoeveel ervan verkocht wordt is bijzaak.
Ik niet, ik verwacht niet dat de ongelijkheid "de een wel, de ander niet" 30 jaar in stand wordt gehouden. Hoewel dat wel heel veel ambtenaren aan het werk gaat houden, dus het zou zomaar kunnen.quote:
Tsja, ik zou graag zien dat lagere prijzen veroorzaakt worden door goedkopere bouwgrond en meer nieuwbouw, waardoor lagere prijzen hand in hand zouden gaan met meer verkopen... Maar dat mag niet van de politiek.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:47 schreef 99.999 het volgende:
Die gaan logischerwijs hand in hand in dit geval. De markt komt onder je gejuich totaal tot stilstand.
vrije markt blijft altijd doorgaan, de subsidie gedreven woningmarkt zal vastlopen, hoe dan ook, om dat het tegennatuurlijk isquote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:47 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die gaan logischerwijs hand in hand in dit geval. De markt komt onder je gejuich totaal tot stilstand.
Hoe kan je uitfaseren zonder ongelijkheid dan?quote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:52 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik niet, ik verwacht niet dat de ongelijkheid "de een wel, de ander niet" 30 jaar in stand wordt gehouden. Hoewel dat wel heel veel ambtenaren aan het werk gaat houden, dus het zou zomaar kunnen.
Wat een nuttelose post zeg...quote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
vrije markt blijft altijd doorgaan, de subsidie gedreven woningmarkt zal vastlopen, hoe dan ook, om dat het tegennatuurlijk is
met subsidie huizenprijzen verhogen en tegelijk de economie platleggen door de bouw plat te gooien, de basisindustrie van een land.
Als men niet gesubsidieerd had was de bouw al langzamer gegaan in het verleden
Krijgen we dit verhaaltje weer. Daarvan is je toch al vele malen uitgelegd dat het leven niet zo simplistisch is?quote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:52 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Tsja, ik zou graag zien dat lagere prijzen veroorzaakt worden door goedkopere bouwgrond en meer nieuwbouw, waardoor lagere prijzen hand in hand zouden gaan met meer verkopen... Maar dat mag niet van de politiek.
jaja.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
vrije markt blijft altijd doorgaan, de subsidie gedreven woningmarkt zal vastlopen, hoe dan ook, om dat het tegennatuurlijk is
met subsidie huizenprijzen verhogen en tegelijk de economie platleggen door de bouw plat te gooien, de basisindustrie van een land.
Als men niet gesubsidieerd had was de bouw al langzamer gegaan in het verleden
Per direct de HRA afschaffen, dat is het wondermiddelquote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:57 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Hoe kan je uitfaseren zonder ongelijkheid dan?
Dan kom je in de knoei met geblokkeerde spaarrekeningen, die zou je dan vrij moeten geven ter aflossing op de hypotheek en dan krijgen de banken het moeilijk omdat de inkomsten dan in 1 klap teruglopen.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:04 schreef Basp1 het volgende:
Ik had als extra maatregel nog wel willen zien dat huidige bezitter alleen HRA voor hun echte schuld krijgen dus dat sparen tegen een iets hoger rentetarief door de HRA ook net meer rendabel zou zijn.
Helaas zijn de banken to big to fail (is bewezen) dus is het voor de staat hetzelfde als jezelf in de vinger snijden. De staat zal dit dus moeten gaan opvangen en dan kost het joost-mag-het-weten.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:10 schreef Basp1 het volgende:
Dat is dan een bancair probleem dat hoeven we toch niet voor besparingen op HRA kosten uit de weg te gaan. Dat die banken van die belachelijke prodcuten geintroduceerd hadden alleen maar om de HRA aftrek voor de klant een beetje op te rekken en hun eigen renteinkomsten te maximaliseren.
Dan geven we banken ook een periode waarover het afgebouwd wordt, net zoals we burgers dar geven. Het is en blijft belachelijk dat er mensen door HRA ism financiele producten gestimuleerd werden om maar niet af te lossen.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:13 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Helaas zijn de banken to big to fail (is bewezen) dus is het voor de staat hetzelfde als jezelf in de vinger snijden. De staat zal dit dus moeten gaan opvangen en dan kost het joost-mag-het-weten.
Daarom kan dit vanaf nu niet meer bij nieuwe gevallen ontstaan. Enige juiste oplossing in mijn optiek.
Hoe zie je dat voor je, de banken een periode geven om af te bouwen? Als de overheid je spaartegoed van je spaarhypotheek vrij geeft kan je vrij snel gaan aflossen daarmee en dat zal gebeuren. Vrij snel zelfs. Hoe moeten de banken dan ruimte krijgen om de misgelopen inkomsten op te vangen?quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan geven we banken ook een periode waarover het afgebouwd wordt, net zoals we burgers dar geven. Het is en blijft belachelijk dat er mensen door HRA ism financiele producten gestimuleerd werden om maar niet af te lossen.
?quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:27 schreef Basp1 het volgende:
Jaarlijks 10 % van het spaartegoed verplicht aflossen. En de banken hebben zelf deze producten bedacht, waarom waren er tot de jaren 90 voornamelijk alleen maar linieare en annuitaire hypotheken op de markt? Het is niet zo dat de overheid toen gezegd heeft tegen banken doe aan financiele innovatie, neer dat moest zogenaamd door de tucht der markt omdat winstconsolidatie een vies woord werd en er jaarlijks winstgroei moest komen. Dan krijgen de banken ook maar wat magere jaren, net zoals de rest van NL al jaren heeft.
Zo zijn er nog meer van die producten:quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:18 schreef Basp1 het volgende:
Het is en blijft belachelijk dat er mensen door HRA ism financiele producten gestimuleerd werden om maar niet af te lossen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |