Ik zou heel graag een meisje willen. Wel 4! Toch had ik, toen ik zwanger was, het gevoel dat het een jongetje was. Sloeg natuurlijk nergens op, maar ik heb mij tegen die gedachte eerst nog een beetje tegen verzet
Ik dacht dat als het slecht gaat met het land (oorlog, crisis) dat het er dan meer jongens worden geboren. Om dit te kunnen zocht ik onderbouwen zocht ik 'bewijs' en stuitte ik op
dit artikel. Het is wel oud en lang maar interessant!
Quote:
quote:
Volgens James, die zich al 25 jaar bezighoudt met onderzoek naar de sekse-ratio bij de mens, hangt de uitkomst van het bevruchtingsproces hoofdzakelijk af van de hormoonspiegels bij de aanstaande ouders. Hoge spiegels van de geslachtshormonen LH, FSH en progesteron bij de moeder resulteren in de geboorte van een meisje, terwijl hoge oestrogeenspiegels en hoge gehaltes aan testosteron, zowel bij de vader als bij de moeder, tot de geboorte van een jongen leiden.
WAAROM DIT ZO zou zijn, weet James ook niet. Maar de hormonale theorie is volgens hem het best in staat om de vele curieuze feiten te verklaren die hij over de menselijke sekse-ratio verzamelde. Het 'geboorteoverschot' aan jongens in tijden van oorlog bijvoorbeeld, volgens James zichtbaar zowel tijdens als kort na de Eerste en de Tweede Wereldoorlog. Voor Nederland is 1942, met de geboorte van 1077 jongens op elke 1000 meisjes, het jaar met de hoogste sekse-ratio sinds 1840, zo blijkt uit CBS-cijfers. Volgens James moet dit verschijnsel niet worden geïnterpreteerd als een reactie op het sneuvelen van mannen in de oorlog. Het hangt eerder samen met het feit dat soldaten die op verlof zijn of worden gedemobiliseerd, erg vaak gemeenschap hebben met hun partner. James beroept zich daarbij op een 'aanzienlijke hoeveelheid anekdotische informatie' over het seksuele gedrag van de Britse soldaat.