Wel oppassen met die rolmaat. Daar kun je jezelf lelijk aan snijden.quote:
goede comebackquote:Op donderdag 17 januari 2013 18:37 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Wel oppassen met die rolmaat. Daar kun je jezelf lelijk aan snijden.
Inderdaad. Je hebt mij begrepen: omdat je het geloof niet kan 'snappen', dus door het verstand niet wordt begrepen, overstijgt het geloof het verstand, en 'kan' het geloof je wel daar brengen, waar het verstand, door haar beperkingen, niet kan komen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 18:13 schreef Metalfrost het volgende:
ik snap het geloof sowieso niet, geloven doe je met je hart (want gemeenschap enzo) en niet met je verstand
Hoo even. Als je premisse klopt dat als er een god is die niet met het verstand kan worden begrepen (en over die premisse zou je een stevige discussie kunnen hebben) dan volgt daar nog steeds niet uit dat geloof niet met het verstand begrepen kan worden.quote:Op donderdag 17 januari 2013 18:55 schreef Tevik het volgende:
[..]
Inderdaad. Je hebt mij begrepen: omdat je het geloof niet kan 'snappen', dus door het verstand niet wordt begrepen, overstijgt het geloof het verstand, en 'kan' het geloof je wel daar brengen, waar het verstand, door haar beperkingen, niet kan komen.
Sinterklaas heeft wel echt bestaan, en Jezus waarschijnlijk ook.quote:Op donderdag 17 januari 2013 18:59 schreef Beardy het volgende:
Wat is het verschil tussen sinterklaas - god - de paashaas - jesus - de kerstman - allah - superman - ganeesha - donald duck nou eigenlijk?
Dit klopt niet. Op het moment dat je zegt dat God onbegrijpelijk is, heb je begrepen dat God onbegrijpelijk is en dus is God begrepen. Dit geeft een contradictie.quote:Op donderdag 17 januari 2013 18:08 schreef Tevik het volgende:
God (een hogere macht) bewijzen: Het verstand overtuigen/aantonen (laten zien) dat God bestaat.
Om te beginnen: Bewijzen betekent het verstand overtuigen dat iets waar is. Dat is ook wat je doet wanneer je God probeert te bewijzen: dus het verstand overtuigen. Dat is meteen het probleem waarop ik wil wijzen. God bewijzen met het verstand (of God ontkennen op basis van het ontbreken van bewijs) is niet mogelijk en ik zal dit proberen uit te leggen:
Het bewijzen gebeurt door (en is bedoelt voor) het verstand. Het verstand (waarmee het bewijs gezocht/samengesteld wordt en waarvoor het bewijs ook dient) is ten eerste zelf gemaakt en ten tweede heeft het als doel om alles wat gemaakt is (wat het doorkrijgt d.m.v. de zintuigen) te onderzoeken en te begrijpen. De Maker van het verstand (of Hij nu wel of niet bestaat) moet daarom “daarachter” gezocht worden, overstijgt het en is daarom met het verstand niet te be-grijpen.
Het verschil is dat jij er geen verschil in ziet, maar een ander wel.quote:Op donderdag 17 januari 2013 18:59 schreef Beardy het volgende:
Wat is het verschil tussen sinterklaas - god - de paashaas - jesus - de kerstman - allah - superman - ganeesha - donald duck nou eigenlijk?
Kijk, de meeste mensen ontgroeien de meeste van die sprookjes al op tamelijk jonge leeftijd - dus waarom zou één van die figuren nou wél geloofwaardig zijn?
nee de ander gelooft het verschil te kunnen zienquote:Op donderdag 17 januari 2013 19:31 schreef Tevik het volgende:
[..]
Het verschil is dat jij er geen verschil in ziet, maar een ander wel.
Hoe kun je zonder het verstand te gebruiken bepalen of het wel of niet een sprookje is?quote:Maar je reactie is off-topic. Ik probeer namelijk niet God te bewijzen, te erkennen of te ontkennen, maar aan te geven waarom je voorbij het verstand moet zoeken om te ervaren of het werkelijk wel/niet een sprookje is.
Zo bedoel ik het niet. Het verstand zegt dat je gelooft door wat je hebt meegekregen, bijvoorbeeld wat er door de ouders is gezegd over God tijdens de opvoeding. Of wat er in latere jaren door eigen perspectief aan geloofsovertuiging is uitvergroot om zelfstandig te willen gaan geloven in een entiteit die voor jou als individueel een meerwaarde betekent.quote:Op donderdag 17 januari 2013 18:55 schreef Tevik het volgende:
[..]
Inderdaad. Je hebt mij begrepen: omdat je het geloof niet kan 'snappen', dus door het verstand niet wordt begrepen, overstijgt het geloof het verstand, en 'kan' het geloof je wel daar brengen, waar het verstand, door haar beperkingen, niet kan komen.
Dus over "geloof" wil je het niet hebben en je wilt ook god niet bewijzen, erkennen of ontkennen. Wat precies is dan de bedoeling van je betoog?quote:Op donderdag 17 januari 2013 19:31 schreef Tevik het volgende:
[..]
Het verschil is dat jij er geen verschil in ziet, maar een ander wel.
Maar je reactie is off-topic. Ik probeer namelijk niet God te bewijzen, te erkennen of te ontkennen, maar aan te geven waarom je voorbij het verstand moet zoeken om te ervaren of het werkelijk wel/niet een sprookje is.
Dank je voor je reactie. Daar heb ik wat aan. Laten we kijken of wat je zegt klopt. Je zegt eigenlijk:quote:Op donderdag 17 januari 2013 19:28 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Dit klopt niet. Op het moment dat je zegt dat God onbegrijpelijk is, heb je begrepen dat God onbegrijpelijk is en dus is God begrepen. Dit geeft een contradictie.
Ik denk dat je ergens de fout in gaat. Zodra iets onbegrijpelijk is, dan heb je alles begrepen wat er aan te begrijpen valt (er was niets anders om te begrijpen). Of je begrip iets kan zeggen over zijn werking, is een andere vraag.quote:Op donderdag 17 januari 2013 20:17 schreef Tevik het volgende:
[..]
Dank je voor je reactie. Daar heb ik wat aan. Laten we kijken of wat je zegt klopt. Je zegt eigenlijk:
“Als je zegt dat Kees onbegrijpelijk is, dan heb je begrepen dat Kees onbegrijpelijk is en dus is Kees begrepen.”
Dat klopt dus niet: je kan Kees niet opeens gaan begrijpen door te ontdekken dat hij onbegrijpelijk is. Dat is alsof je naar een apparaat/natuurfenomeen kijkt, waarvan je de werking niet weet, en dan de werking ervan begrijpt door te zeggen dat het onbegrijpelijk is. Nee, wanneer je zegt dat je het niet begrijpt, dan laat je het begrijpen, je verstand, los.
Als ik heb begrepen dat kees niet te begrijpen is weet ik 1 belangrijk ding, hij is niet te begrijpen en ik hoef geen moeite meer te doen om hem te begrijpen. Maar ik zal hem wel kunnen negeren als iets wat ik nooit zal begrijpen en er verder geen energie meer in hoef te steken (en eventueel opsluiten.quote:Op donderdag 17 januari 2013 20:17 schreef Tevik het volgende:
[..]
Dank je voor je reactie. Daar heb ik wat aan. Laten we kijken of wat je zegt klopt. Je zegt eigenlijk:
“Als je zegt dat Kees onbegrijpelijk is, dan heb je begrepen dat Kees onbegrijpelijk is en dus is Kees begrepen.”
Dat klopt dus niet: je kan Kees niet opeens gaan begrijpen door te ontdekken dat hij onbegrijpelijk is. Dat is alsof je naar een apparaat/natuurfenomeen kijkt, waarvan je de werking niet weet, en dan de werking ervan begrijpt door te zeggen dat het onbegrijpelijk is. Nee, wanneer je zegt dat je het niet begrijpt, dan laat je het begrijpen, je verstand, los.
Is dit een serieuze reactie?quote:Op donderdag 17 januari 2013 20:33 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Als ik heb begrepen dat kees niet te begrijpen is weet ik 1 belangrijk ding, hij is niet te begrijpen en ik hoef geen moeite meer te doen om hem te begrijpen. Maar ik zal hem wel kunnen negeren als iets wat ik nooit zal begrijpen en er verder geen energie meer in hoef te steken (en eventueel opsluiten.
Als ik weet dat ik God niet kan begrijpen, weet ik dat ik God nooit zal begrijpen en kan ik God dus negeren omdat ik nooit zal weten wat God wil en wat de natuur van God is.
Ik ben het hier mee eens hoor. Ik heb dat punt ook weleens naar voren gehaald toen christenen vonden dat god onbegrijpelijk zou zijn. Als je dat vindt, dan kun je de raarste dingen over god bedenken, maar mag logica daar per definitie geen deel van uitmaken.quote:Als ik heb begrepen dat kees niet te begrijpen is weet ik 1 belangrijk ding, hij is niet te begrijpen en ik hoef geen moeite meer te doen om hem te begrijpen.
Dank je voor je reactie. Wie is die “ik” in je verhaal? Je verstand? Ben jij je verstand? Wanneer je zou zeggen: “mijn verstand”, in wiens bezit is het verstand? Ben jij je bezit? Wat ik probeerde aan te geven was dat het slechts je verstand is die niet in staat is om een mogelijke God te bewijzen/bevestigen of te be-grijpen. Je zal dus op een bepaalde hoogte moeten leren afgaan op iets hogers in jezelf om God’s bestaan (natuur)/niet-bestaan te ervaren.quote:Op donderdag 17 januari 2013 20:33 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Als ik heb begrepen dat kees niet te begrijpen is weet ik 1 belangrijk ding, hij is niet te begrijpen en ik hoef geen moeite meer te doen om hem te begrijpen. Maar ik zal hem wel kunnen negeren als iets wat ik nooit zal begrijpen en er verder geen energie meer in hoef te steken (en eventueel opsluiten.
Als ik weet dat ik God niet kan begrijpen, weet ik dat ik God nooit zal begrijpen en kan ik God dus negeren omdat ik nooit zal weten wat God wil en wat de natuur van God is.
ik vind dit een hele mooie post Tevik.quote:Op donderdag 17 januari 2013 18:08 schreef Tevik het volgende:
God (een hogere macht) bewijzen: Het verstand overtuigen/aantonen (laten zien) dat God bestaat.
Om te beginnen: Bewijzen betekent het verstand overtuigen dat iets waar is. Dat is ook wat je doet wanneer je God probeert te bewijzen: dus het verstand overtuigen. Dat is meteen het probleem waarop ik wil wijzen. God bewijzen met het verstand (of God ontkennen op basis van het ontbreken van bewijs) is niet mogelijk en ik zal dit proberen uit te leggen:
Het bewijzen gebeurt door (en is bedoelt voor) het verstand. Het verstand (waarmee het bewijs gezocht/samengesteld wordt en waarvoor het bewijs ook dient) is ten eerste zelf gemaakt en ten tweede heeft het als doel om alles wat gemaakt is (wat het doorkrijgt d.m.v. de zintuigen) te onderzoeken en te begrijpen. De Maker van het verstand (of Hij nu wel of niet bestaat) moet daarom “daarachter” gezocht worden, overstijgt het en is daarom met het verstand niet te be-grijpen.
Je kunt niet zeggen: “Kijk, dát of daar is God.”, of: “Zo zit God in elkaar.” Je kunt God niet aanwijzen, vangen, onderzoeken en dan begrijpen. Maar het verstand (m.b.v de zintuigen) is wel voor dat soort zaken geschapen: om dingen waar te nemen, te onderzoeken en te begrijpen. Dat noemen we dan bewijs (voor het verstand). Terwijl ik bezig was met dit topic vond ik een mooie omschrijving in de Koran (en ik haal dit niet aan om de waarheid van de Koran te bewijzen, slechts om het punt duidelijk te maken):
“Het zicht/begrip/intelligentie kan Hem niet begrijpen/bevatten/omvatten, maar Hij begrijpt/bevat/omvat het zicht/begrip/intelligentie, en Hij is de Subtiele, de Albewuste.”
Als ik het anders mag/kan verwoorden: God kun je niet bewijzen, maar Hij bewijst jou. Dus alle pogingen om God te “bewijzen” is niet mogelijk, omdat dit (het bewijzen) nu eenmaal door het verstand gebeurt. En het verstand, omdat het gemaakt is, heeft een beperking om haar Maker te be-grijpen.
Het is moeilijk om dit uit te leggen of met een vergelijking te komen, maar het verstand is als een computerprocessor die op zichzelf haar maker/programmeur niet kan ontdekken/bewijzen. Het kan op zichzelf de oorsprong van haar “nullen” en “enen” niet bewijzen en grijpen, want de middelen waarmee het dat alleen kan doen zijn uiteindelijk zelf de “nullen” en “enen”. Dus blijft het in zichzelf rond cirkelen, zonder er buiten te kunnen treden.
Dus als je het bestaan (of niet-bestaan) van God wil ervaren en zekerheid wil bereiken, dan zal je je verstand moeten overstijgen, je zal op een bepaalde hoogte dat moeten leren loslaten, en afgaan op iets hogers in jezelf. Alleen op die manier kun je voor jezelf ervaren of God werkelijk (niet) bestaat. Zolang je dat niet doet, blijf je, hoe verstandig je ook bent als gelovige/niet-gelovige, in een cirkel ronddraaien.
God "bewijzen", laten zien, kan dus niet. Een mooi verhaal staat ook in de Bijbel beschreven: de Israëlieten vroegen Mozes om God te laten zien (te bewijzen), maar werden door een natuurfenomeen (storm/bliksem) gegrepen. Je kan ook niet God ontkennen omdat er "bewijzen" ontbreken. Met wetenschap kun je dus ook niet God verwerpen, omdat het gebaseerd is op het verstand met al haar beperkingen en waaruit het niet kan treden.
Maar hoe kan je zonder verstand bepalen of het Hogere wat je voelt van God komt, van een duivel of een hallucinatie.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 11:34 schreef Tevik het volgende:
[..]
Dank je voor je reactie. Wie is die “ik” in je verhaal? Je verstand? Ben jij je verstand? Wanneer je zou zeggen: “mijn verstand”, in wiens bezit is het verstand? Ben jij je bezit? Wat ik probeerde aan te geven was dat het slechts je verstand is die niet in staat is om een mogelijke God te bewijzen/bevestigen of te be-grijpen. Je zal dus op een bepaalde hoogte moeten leren afgaan op iets hogers in jezelf om God’s bestaan (natuur)/niet-bestaan te ervaren.
Wanneer weet je dat iets onbegrijpelijk is?quote:Op donderdag 17 januari 2013 20:17 schreef Tevik het volgende:
[..]
Dit is aan de hand van je betoog natuurlijk klinklare onzin. Je betoogt dat je met je verstand god niet kan begrijpen omdat het (je verstand) door god is geschapen en nu ga je vertellen dat je met iets anders in jezelf dat god ook heeft geschapen (god heeft immers alles geschapen) het wel zou kunnen. Dat spreekt zichzelf tegen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 18:08 schreef Tevik het volgende:
Dus als je het bestaan (of niet-bestaan) van God wil ervaren en zekerheid wil bereiken, dan zal je je verstand moeten overstijgen, je zal op een bepaalde hoogte dat moeten leren loslaten, en afgaan op iets hogers in jezelf. Alleen op die manier kun je voor jezelf ervaren of God werkelijk (niet) bestaat. Zolang je dat niet doet, blijf je, hoe verstandig je ook bent als gelovige/niet-gelovige, in een cirkel ronddraaien.
Dat is een goede verwoording van de uitzichtloosheid van de positie dat god ondoorgrondelijk is. je beschermt die god succesvol tegen de meeste kritiek tegen de prijs van een god die geen rechtmatig doelwit van aanbidding en persoonlijke relatie meer kan zijn. Een god dus die niet meer als basis voor religie kan dienen.quote:Op donderdag 17 januari 2013 21:33 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Ik ben het hier mee eens hoor. Ik heb dat punt ook weleens naar voren gehaald toen christenen vonden dat god onbegrijpelijk zou zijn. Als je dat vindt, dan kun je de raarste dingen over god bedenken, maar mag logica daar per definitie geen deel van uitmaken.
Als onbegrijpelijk X is. En begrijpelijk Y . Dan is god X of Y. En als god X is per definitie, zal je als het goed is met je verklarende pogingen bij X moeten uitkomen.
Concreet gezien betekent dat dat je geen patroon over god op kan stellen in de zin van: als ik dit doe dan doet/denkt/is god dat...Dus verwachten dat je in de hemel komt omdat je aan bepaalde voorwaarden voldoet kan dan niet. Dat valt immers te begrijpen. Een religie bouwen rond zo'n figuur heeft dan geen zin.
Dat ijsje is nog altijd eindeloos meer concreet dan de god van de via negativa.quote:Als je stelt dat god deels onbegrijpelijk is weet je niet in hoeverre dat onbegrijpelijke invloed uitoefent op het begrijpelijke deel...Bijv: god is goed op manieren die wij niet begrijpen...
Iets wat wel zou kunnen is dat je zegt: God is een bloempot met de derde macht van pi in een 3453-ijsje tijdens een twaalfde dimensie. Dat is pas echt onbegrijpelijk
Als de onbegrijpelijkheid een essentiële eigenschap is kan het in de toekomst niet veranderen of dan is het geen god meer zodra we begrip krijgen.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:20 schreef GrumpyFish het volgende:
Je kunt op een bepaald moment iets niet begrijpen, maar dat kan in de toekomst veranderen. Wie bepaalt dat iets dat we nu (nog) niet begrijpen, onbegrijpelijk is?
Dat lijkt me vooral semantisch. Als God "volledig onbegrijpelijk is", dan geef ik je gelijk, maar je kunt je afvragen wat dat precies betekent of of het begrip er dan überhaupt toedoet. Als God "vrijwel onbegrijpelijk" is, dan heb je al de vrijheid om in elk geval te zeggen dat je begrijpt dat woorden tekort schieten.quote:Op donderdag 17 januari 2013 19:28 schreef Mathemaat het volgende:
Dit klopt niet. Op het moment dat je zegt dat God onbegrijpelijk is, heb je begrepen dat God onbegrijpelijk is en dus is God begrepen. Dit geeft een contradictie.
Maar hoe maak je onderscheid tussen "onbegrijpelijkheid als essentiële eigenschap van een fenomeen" en "(nog) geen begrip hebben van een fenomeen"? Als je tien onbekende fenomenen voorgeschoteld krijgt, en je krijgt de opdracht om het onbegrijpelijke fenomeen (en dus impliciet de 9 begrijpelijke, maar nog onbegrepen fenomenen ook te selecteren) eruit te pikken, hoe doe je dat?quote:Op woensdag 23 januari 2013 00:47 schreef ZureMelk het volgende:
[..]
Als de onbegrijpelijkheid een essentiële eigenschap is kan het in de toekomst niet veranderen of dan is het geen god meer zodra we begrip krijgen.
Dat is alleen maar als je de christelijke invulling van god ook hanteert. Zo gauw je het wetenschappelijk gaat benaderen door op zoek te gaan naar bijv. de relatie met de hersenen blijkt het concept van een god prima in woorden te vangen. Dat sommige gelovigen binnen dat concept onvoorstelbare eigenschappen menen waar te nemen doet er dan niet meer zoveel toe.quote:Op donderdag 24 januari 2013 11:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat lijkt me vooral semantisch. Als God "volledig onbegrijpelijk is", dan geef ik je gelijk, maar je kunt je afvragen wat dat precies betekent of of het begrip er dan überhaupt toedoet. Als God "vrijwel onbegrijpelijk" is, dan heb je al de vrijheid om in elk geval te zeggen dat je begrijpt dat woorden tekort schieten.
Het zegt vooral iets over het tekort-schieten van onze taal wanneer het om begrippen als "God" gaat.
En waarom zou je bij die mensen juist een extra drang vinden om dingen te willen bewijzen?quote:Ik denk dat de dwang naar 'dingen willen bewijzen' komt doordat mensen steeds dommer en daardoor onzekerder worden, bij het dierlijke af kijk naar die Walmart type Amerikanen, of het Nederlandse tokkie-volk etc. en alleen maar laat zien hoe in-en-in beperkt de Westerse menselijke geest aan het worden is.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit topic gaat over god bewijzen. Dat je het even weet...En je eigen gevoel heeft je al die zaken verteld over ''hoe piramides gebouwd schijnen te zijn''? Je bent zelf duizenden jaren geleden in Peru geweest? Want jij beroept je toch niet op flauwekul-bronnen, zelfs als het wetenschappers zijn, neem ik aan...Alsjeblieft zeg...Ik heb dit poppetje volgens mij nog nooit gebruikt. Maar het lijkt me nu meer van toepassing dan ooit:quote:Voor mij persoonlijk ik vertrouw meestal meer op mijn eigen intuïtie dan op informatie uit allerlei flauwekul bronnen zelfs al noemen die zichzelf 'wetenschappers'. Ga gewoon op je eigen gevoel af denk ik, de een weet toch zeker dat God niet bestaat en de ander weet zeker van wel dus hier schiet je niet veel mee op.
Het antwoord zit in jezelf.
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
God wordt hierboven gedefinieerd als iets wat buiten het menselijke verstand valt, het is dan niet dat onze huidige kennis ontoereikend is, maar wij als mensen die God nooit kunnen begrijpen op enig noemenswaardig niveau.quote:Op donderdag 24 januari 2013 11:43 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Maar hoe maak je onderscheid tussen "onbegrijpelijkheid als essentiële eigenschap van een fenomeen" en "(nog) geen begrip hebben van een fenomeen"? Als je tien onbekende fenomenen voorgeschoteld krijgt, en je krijgt de opdracht om het onbegrijpelijke fenomeen (en dus impliciet de 9 begrijpelijke, maar nog onbegrepen fenomenen ook te selecteren) eruit te pikken, hoe doe je dat?
quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:36 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
En waarom zou je bij die mensen juist een extra drang vinden om dingen te willen bewijzen?jouw probleemSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit topic gaat over god bewijzen. Dat je het even weet...
[..]
En je eigen gevoel heeft je al die zaken verteld over ''hoe piramides gebouwd schijnen te zijn''? Je bent zelf duizenden jaren geleden in Peru geweest? Want jij beroept je toch niet op flauwekul-bronnen, zelfs als het wetenschappers zijn, neem ik aan...Alsjeblieft zeg...Ik heb dit poppetje volgens mij nog nooit gebruikt. Maar het lijkt me nu meer van toepassing dan ooit:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:12 schreef Phone het volgende:
[..]
jouw probleemNee, dat poppetje ken ik niet ( is het soms Chinees of Peruaans? ). Dat heb je met die gedegenereerde mensen tegenwoordig. Geen respect meer voor echte kennis. En ook argumenten naar voren brengen lukt niet meer. Maar daar hebben wij mannen van de 'gevoelletjes' gelukkig geen last van. Anyways, bedankt voor je uitgebreide reactie. Zo had ik de zaken nog nooit bekeken! Ik zal me er eens in verdiepen...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deze tip opvolgen gaat me in bepaalde gevallen nu wel ineens heel goed af!quote:Accepteer gewoon dat wij moderne mensen bijzonder dom en onwetend zijn
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
De onbegrijpelijkheid van God is een religieus dogma dat een slap excuus is on van de incoherentie van God een deugd te maken.quote:Op donderdag 24 januari 2013 11:43 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Maar hoe maak je onderscheid tussen "onbegrijpelijkheid als essentiële eigenschap van een fenomeen" en "(nog) geen begrip hebben van een fenomeen"? Als je tien onbekende fenomenen voorgeschoteld krijgt, en je krijgt de opdracht om het onbegrijpelijke fenomeen (en dus impliciet de 9 begrijpelijke, maar nog onbegrepen fenomenen ook te selecteren) eruit te pikken, hoe doe je dat?
Ja, want grote supermarkten zijn slecht.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:16 schreef Phone het volgende:
Ik denk dat de dwang naar 'dingen willen bewijzen' komt doordat mensen steeds dommer en daardoor onzekerder worden, bij het dierlijke af kijk naar die Walmart type Amerikanen, of het Nederlandse tokkie-volk etc. en alleen maar laat zien hoe in-en-in beperkt de Westerse menselijke geest aan het worden is.
Geneesmiddelen zijn erg specifiek in ziekten waarvoor het van toepassing is, dosis en plek/manier van toepassen. De zogenaamde natuurlijke geneeswijzen scoren meestal vrij slecht op die punten omdat de dosis een factor 10 kan verschillen zonder dat je het door hebt, ze vaak voor een belachelijk breed scala aan ziekten worden voorgeschreven en ze vaak niet professioneel worden toegediend. Er zijn trouwens zat natuurlijke middelen waarvan de werking wel erkend is. Deze zijn echter doorgaans vervangen door superieure farmaceutische medicijnen omdat de dosis dan exact is, het toepassen veel makkelijker en ze zeer specifiek voor een ziekte worden voorgeschreven.quote:Chinezen gebruiken al 4000 jaar allerlei natuurlijke geneeswijzen, maar nu vinden we het ineens flauwekul omdat het effect niet wetenschappelijk aantoonbaar is.
Heb je weleens gekeken wie de grootste pushers zijn van de paranoia richten evidence based medicine? Precies, de kwakzalvers die alternatieve medicijnen verkopen op hun websites. De mensen die geld willen verdienen aan goedgelovigen.quote:Goed hier zit een keiharde corrupte industrie lobby achter die wil dat we hun rotzooi kopen.
Natuurlijk, mensen konden toen allemaal telekinese uitvoeren met enorme blokken steen. Gewoonste zaak van de wereld.quote:De piramides in de pre-Egyptische beschaving schijnen te zijn gebouwd met levitatie technieken die de mensen toen beheersten, die piramides hebben op zich ook al heel bijzondere eigenschappen die we niet meer begrijpen,
Heb je dan bewijzen voor millennia oude krachtstroom verdeelstations?quote:in Peru gebruikten ze duizenden jaren geleden al elektriciteit.
Sommigen willen juist teveel aannemen.quote:Werkelijk wij mensen zijn zo verschrikkelijk gedegenereerd dat we haast niets meer willen aannemen,
Wetenschap is de enige manier om aan die onwetendheid te ontsnappen. Als jij die verwerpt dan doe je juist wat je anderen verwijt, niets meer aannemen, en ben je wat je anderen verwijt, onwetend. Zonder betrouwbare methodes toe te passen om dingen te weten te komen, dit noemen we wetenschap, blijf je noodzakelijkerwijs onwetend op alle objectieve kennisgebieden.quote:en de 'wetenschap' denkt de wijsheid in pacht te hebben, maar ik ben er niet van onder de indruk. Accepteer gewoon dat wij moderne mensen bijzonder dom en onwetend zijn.
Onze intuïtie heeft aantoonbaar vele problemen. Daar zijn hele boeken over volgeschreven. Als je wilt geloven wat je leuk lijkt is intuïtie prima maar als je ook iets geeft om het waarheidsgehalte zul je toch verder moeten kijken dan je neus lang is.quote:Voor mij persoonlijk ik vertrouw meestal meer op mijn eigen intuïtie dan op informatie uit allerlei flauwekul bronnen zelfs al noemen die zichzelf 'wetenschappers'.
Nee, het antwoord is buiten jezelf. Nihilisme geeft geen antwoorden.quote:Ga gewoon op je eigen gevoel af denk ik, de een weet toch zeker dat God niet bestaat en de ander weet zeker van wel dus hier schiet je niet veel mee op.
Het antwoord zit in jezelf.
Dan ben je de enige. Snap je?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:19 schreef ems. het volgende:
god is prima te begrijpen. Ik weet niet waarom jullie zo trippen.
Welja, weer eentje erbij. Hejje al een naam?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:51 schreef ems. het volgende:
Die god begrijpt? Wellicht kunnen jullie een kerk stichten in mijn naam
wedden dat ze ruzie krijgen?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 15:02 schreef ems. het volgende:
Ja! "De kerk der rationaliteit". Waarin bezoekers haarfijn wordt uitgelegd hoe het geloof in iets wat niet bestaat langzaam de mensheid is ingeslopen.
Dat is jouw definitie. Als ik daarvan uit zou gaan, zou dat betekenen dat iets alleen bewezen is als er een overtuigd verstand is.quote:Om te beginnen: Bewijzen betekent het verstand overtuigen dat iets waar is.
[/quote]).quote:[quote]Fysiologisch werkt het verstand (de gedachten) als een dienaar ten opzichte van het hart (verlangen om te genieten). Het bovengenoemde waarnemen geschiedt daarom ook wel met het verstand. Ik vermoed dat gedeelte van de hersenen die tevens verantwoordelijk is voor de hogere menselijke gedachten (cultuur, muziek, filosofie, natuurkundig inzicht
Oplossing;quote:Op donderdag 17 januari 2013 18:08 schreef Tevik het volgende:
God (een hogere macht) bewijzen: -knip-
omdat het gebaseerd is op het verstand met al haar beperkingen en waaruit het niet kan treden.
Maar dat is raar.quote:Op zondag 3 februari 2013 18:46 schreef FokCrash het volgende:
[..]
Als je je bekeert tot de Here Jezus,
dus echt duidelijk DE keuze maakt, en er niet op terug gaat komen,
dan zal Hij zich wel openbaren aan jou, eerder niet (iets met verspilde moeite etc.).
Even een kleine nuance hier. De wetenschap houdt zich, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, niet bezig met het bewijzen van dingen. De wetenschap houdt zich bezig met het formuleren en toetsen van hypotheses ten aanzien van de waarneembare werkelijkheid.quote:Op woensdag 30 januari 2013 12:10 schreef freeDragon het volgende:
Maar iets is bewezen of onbewezen, ongeacht wat het verstand daar van vindt. Wetenschappelijke waarheid kan weliswaar beperkt of onvolledig zijn maar het is niet gebaseerd op een mening.
Hebben we al een goede definitie van een bewijs?quote:Op dinsdag 5 februari 2013 01:26 schreef ZureMelk het volgende:
Als je geen goede definitie hebt dan kan je nog niet eens beginnen met het bewijzen.
Dat was niet het onderwerp van dit topic dus de generieke manier van bewijzen zal moeten voldoen.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 02:42 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Hebben we al een goede definitie van een bewijs?
Vandaar:quote:Op maandag 4 februari 2013 22:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Even een kleine nuance hier. De wetenschap houdt zich, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, niet bezig met het bewijzen van dingen. De wetenschap houdt zich bezig met het formuleren en toetsen van hypotheses ten aanzien van de waarneembare werkelijkheid.
"Science cannot tell you what is definitely right. Science can tell you what is definitely wrong." - Lawrence Krauss.
Het was waarschijnlijk nog duidelijker geweest als ik 'waarheid' tussen aanhalingstekens gezet zou hebben maar dan krijg je weer zo'n discussie dat alles in de wetenschap maar 'een theorie' is...quote:Wetenschappelijke waarheid kan weliswaar beperkt of onvolledig zijn
Bewijs lijkt me wat veel gevraagd. Ik zou al genoegen nemen met 1 enkel goed argument voor de godshypothese.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 01:26 schreef ZureMelk het volgende:
En, hebben we al bewijs voor god?
Hebben we al een goede definitie van wat god is?
Als je geen goede definitie hebt dan kan je nog niet eens beginnen met het bewijzen.
Als god gelijk is aan de natuur of de natuurwetten zoals in het pantheïsme dan geloof ik in god. Maar een dergelijke god is zover gereduceerd ten opzichte van de god van religie dat het betekenisloos geworden is.
Als god meer dan dat is dan geloof ik er niet in. In dat geval is een degelijke definitie nodig en zijn bewijzen nodig. Ik zeg bewijzen omdat een definitie doorgaans meerdere attributen aan god toekent en het bewijzen van 1 attribuut geenszins betekent dat een andere attribuut bewezen is. Er zullen dus meerdere bewijzen nodig zijn om de god van een specifieke god definitie te bewijzen.
Ik wacht nog op bewijs. Maar we wachten al duizenden jaren op bewijs dus ik vrees dat ik nog wel even kan wachten. God heeft blijkbaar geen haast met het tonen van zichzelf. Sterker nog, het heeft er alle schijn van dat Hij zich angstvallig schuilhoudt en een spoor van aanwijzingen geplant heeft om te suggereren dat Hij niet bestaat. Vreemde zaak....
Dat is de waarheid, dus dat mag best gezegd worden. Uiteraard met de kanttekening dat wetenschappers en gewone mensen het begrip 'theorie' heel verschillend uitleggen.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 09:11 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Vandaar:
[..]
Het was waarschijnlijk nog duidelijker geweest als ik 'waarheid' tussen aanhalingstekens gezet zou hebben maar dan krijg je weer zo'n discussie dat alles in de wetenschap maar 'een theorie' is...
Dat weten jij en ik maar ik word lichtelijk moe om dat aan bepaalde theìsten uit te leggen. Vandaar dat ik de discussie maar probeer te vermijden.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 11:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is de waarheid, dus dat mag best gezegd worden. Uiteraard met de kanttekening dat wetenschappers en gewone mensen het begrip 'theorie' heel verschillend uitleggen.
Ik kan me eigenlijk vooral herinneren hoe ik me voelde op de dag dat mijn ouders mij vertelden dat Sinterklaas niet bestond. Het was voor het eerst dat ik me realiseerde dat mijn ouders konden liegen. En ik was echt oprecht kwaad op ze op dat moment.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 13:27 schreef Dissectienaald het volgende:
Weten jullie nog hoe je jezelf voelde op het basisonderwijs als al die sukkels uit de lagere klassen stonden te sidderen bij de aanblik van Sinterklaas en zijn zwarte pieten en jij, als ingewijde, wist dat Sinterklaas gewoon de groenteboer was met een pak aan? Want je geloofde immers niet meer in Sinterklaas?
Zo voel ik mij sinds ik niet meer in God geloof. Ik wil ook geen bewijs zoeken voor Hans en Grietje.
hmmm Kain vertrok toch naar "het land van Nod" of zoiets?quote:Op dinsdag 5 februari 2013 16:03 schreef Dissectienaald het volgende:
Ik kan mij het moment niet meer herinneren. Wat ik mij nog wel levendig kan herinneren is een catechesatie-avondje waarbij de vraag: 'welke vrouw heeft Kaïn zich genomen als zijn moeder op dat moment de enige vrouw was' ervoor heeft gezorgd dat de ouderling die de catechese op zich had genomen een week later niet meer beschikbaar was om dergelijke 'lessen' te geven. Het ging er nogal hard aan toe.
Ongelovigen kraken God meestal (dus niet altijd) af, zoals anti's enzo.quote:Op maandag 4 februari 2013 22:18 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Maar dat is raar.
Waarom zou het voor God verspilde moeite zijn om zich te openbaren aan iemand die nog niet overtuigd is van z'n bestaan, en geen verspilde moeite om zich te openbaren aan iemand die dat al wel is ... zou je het niet andersom verwachten? Waarom zou God zich openbaren aan iemand die al in hem gelooft?
Nogal logisch dat ze hem niet serieus nemen als ze niet overtuigd zijn van zijn bestaan. Ben jij overtuigd van het bestaan van Vishnu of Zeus?quote:Op dinsdag 5 februari 2013 16:07 schreef FokCrash het volgende:
[..]
Ongelovigen kraken God meestal (dus niet altijd) af, zoals anti's enzo.
Godslastering zal iemand niet in dank afgenomen worden.
En daarbij zullen de meeste anti's toch niet van mening veranderen dan wel zich bekeren en dergelijke.
Dat is een beetje flauw he.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 16:07 schreef FokCrash het volgende:
[..]
En last but not least, zo staat het immers letterlijk in de bijbel, dat ongelovigen die eerst wachten op een teken van God, dat nooit zullen krijgen. Dingen zijn mij duidelijk, heus niet alles, zo zullen er vast nog meer al dan niet praktische redenen voor zijn.
Zo werkt het niet als je in de Heer geloofd, die duldt geen afgoden, daarnaast is algemeen bekend dat er maar 1 God als (voor mensen zoals mij dan he, die de bijbel hebben gelezen enzo). Zou je wel in meerdere goden geloven, dan zou je of: het niet begrepen hebben, of: een andere religie aanhangen dan het christendom)quote:Op dinsdag 5 februari 2013 16:12 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Nogal logisch dat ze hem niet serieus nemen als ze niet overtuigd zijn van zijn bestaan. Ben jij overtuigd van het bestaan van Vishnu of Zeus?
Ja dat misschien wel, kunnen, maar niet willen. Omdat God geen "ding" is, maar een levend wezen/persoon. Als je God blijft ergeren/kwetsen, nutteloos vermoeien, of blijft zondigen, of gewoonweg niet willen luisteren, dan houdt het zeker een keer op, ook dat is geen verassing als je bijvoorbeeld de bijbel weer even leest. De geschiedenis van Israël leert bijvoorbeeld een hoop op dit gebied van alles tussen Gods volk zijnde of Goddeloos zijn geworden.quote:Daarbij: hoezo kent een perfecte God zoiets als "verspilde moeite"? Voor een perfecte, almachtige God zou niets te veel moeten zijn, die heeft een oneindige hoeveelheid "moeite".
De nieuwe inzichten in de natuurkunde zijn meestal generalisaties. Het leidt tot nieuwe grondslagen van de theorie, zonder dat een omvangrijk deel van andere geaccepteerde kennis verworpen zou moeten worden. Wel opent het de deur naar nieuwe type verklaringen. Daarom kun je niet weten wat de juiste wijze van kennisverwerving is, zonder de waarheid al te kennen. Het is mogelijk dat de gekozen epistemologische uitgangspunten zelf te beperkt zijn. Proberen te bewijzen dat je epistemologische uitgangspunten juist zijn, is onmogelijk. Er is altijd de mogelijkheid, dat de eis van coherentie met de reeds bestaande inzichten, juist nieuwe inzichten in de weg staat.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 03:01 schreef ZureMelk het volgende:
[..]
Dat was niet het onderwerp van dit topic dus de generieke manier van bewijzen zal moeten voldoen.
Een bewijs is valide als het dusdanig waarschijnlijk is dat om het te kunnen verwerpen een zeer omvangrijk deel van alle andere geaccepteerde kennis verworpen zou moeten worden.
Je zou bijvoorbeeld een observatie kunnen verwerpen door te stellen dat deze op een schrikkeldag gedaan is of door een onderzoeker met een blauw shirt. Maar dan zul je de wereldbeeld dusdanig grondig moeten herzien dat je enorm zoveel veel kennis verliest dat dit niet pragmatisch rationeel is tenzij je door de verandering opeens zeer veel nieuwe nuttige inferenties zou kunnen doen.
Een bewijs moet door een coherente theorie voorspeld worden en de voorspelling moet voldoende specifiek zijn of door deductie tot een bepaalde theorie leiden.
Er is nog veel meer te zeggen over bewijs. Als je specifieke vragen hebt over bewijs zou dat eigenlijk nuttiger zijn als een hele epistemologische beschouwing te moeten doen hier.
Maar kun je ook bewijzen dat er geen God is?quote:Op maandag 4 februari 2013 02:27 schreef Whiskers2009 het volgende:
Het bestaan van God (welke god dan ook) valt niet te bewijzen..
Slotje!!
Of die andere geloven hebben gelijk natuurlijk.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 16:18 schreef FokCrash het volgende:
[..]
Zo werkt het niet als je in de Heer geloofd, die duldt geen afgoden, daarnaast is algemeen bekend dat er maar 1 God als (voor mensen zoals mij dan he, die de bijbel hebben gelezen enzo). Zou je wel in meerdere goden geloven, dan zou je of: het niet begrepen hebben, of: een andere religie aanhangen dan het christendom)
God kan moe worden?quote:Ja dat misschien wel, kunnen, maar niet willen. Omdat God geen "ding" is, maar een levend wezen/persoon. Als je God blijft ergeren/kwetsen, nutteloos vermoeien, of blijft zondigen, of gewoonweg niet willen luisteren, dan houdt het zeker een keer op, ook dat is geen verassing als je bijvoorbeeld de bijbel weer even leest. De geschiedenis van Israël leert bijvoorbeeld een hoop op dit gebied van van alles Gods volk zijnde of Goddeloos zijn geworden.
Figuurlijk uiteraard,quote:
http://www.biblija.net/bi(...)9&id18=1&l=nl&set=10quote:Ik verzeker u: alle wandaden en godslasteringen, hoe erg ook, kunnen de mensen worden vergeven, maar wie lastertaal spreekt tegen de heilige Geest, krijgt in alle eeuwigheid geen vergeving, want zo iemand is schuldig aan een onuitwisbaar vergrijp.’
Even geen zin om er verder op in te gaan, maar dit somt het redelijk op:quote:Op dinsdag 5 februari 2013 16:26 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Maar kun je ook bewijzen dat er geen God is?
Dus heb je daar hardnekkig bewijs voor, wat niet te weerleggen is?
Of heb je iets van wetenschappelijk bewijs?
Bronquote:FAQ: How can you be an atheist? You can’t prove God doesn’t exist!
I can reply to that question in two ways, and either of them is enough.
1- I don’t have to.
You’ve probably heard the term “burden of proof” before. In this context, it works like this: when someone makes a new claim, it’s his responsibility to prove it, or at least provide some evidence for it, instead of someone else having to disprove it. In other words, the burden of proof is on the side of those who make the claim — especially if it’s a bold or uncommon one.
Imagine someone accuses you of being an alien disguised as a human. Would you feel that you have an obligation to prove that you’re a real human? Of course not. It’s the other person who has to provide evidence for their claims.
It works that way, too, for claims like “there is a god, and he’s exactly like I believe he is”. The one who makes the claim has the burden of proof. A question such as “can you prove that it didn’t happen?” only works in Ed Wood movies.
2- Can you prove X doesn’t exist, then?
Another way to counter the “you can’t prove God doesn’t exist” claim is to ask the same question back at you. Can you prove Zeus doesn’t exist? Aphrodite? Odin? Thor? Allah? Kali? Nanabozho?
You’ll have to admit that you can’t. In fact, you could dedicate the rest of your life to proving that any of them doesn’t exist, and you’d fail miserably. I’ll assume, then, that you believe all of them are likely to exist, right?
No? Why not, then? Believing in one god because you can’t prove he doesn’t exist, but not applying the same logic to all the other gods, is a classic example of a double standard. But I bet that you’re applying the “you can’t prove he doesn’t exist” logic to your god only…
1:quote:Op dinsdag 5 februari 2013 16:26 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De nieuwe inzichten in de natuurkunde zijn meestal generalisaties. Het leidt tot nieuwe grondslagen van de theorie, zonder dat een omvangrijk deel van andere geaccepteerde kennis verworpen zou moeten worden. Wel opent het de deur naar nieuwe type verklaringen. Daarom kun je niet weten wat de juiste wijze van kennisverwerving is, zonder de waarheid al te kennen. Het is mogelijk dat de gekozen epistemologische uitgangspunten zelf te beperkt zijn. Proberen te bewijzen dat je epistemologische uitgangspunten juist zijn, is onmogelijk. Er is altijd de mogelijkheid, dat de eis van coherentie met de reeds bestaande inzichten, juist nieuwe inzichten in de weg staat.
In de wiskunde werkt men met axioma's die men gewoon voor waar aanneemt. De bewijzen volgen daar direct uit.quote:Op woensdag 6 februari 2013 14:34 schreef De_Nater het volgende:
Kan er uberhaupt bewezen worden? Binnen de wiskunde bestaan er stellingen die onbewijsbaar zijn en toch waar en/of stellingen die bewijsbaar zijn en onwaar. Bekend als de onvolledigheidsstelling van Godel. Als dit binnen de wiskunde het geval is, waarom dan ook niet over het algemeen? Als een bewijs in het algemeen niet geleverd kan worden, wat is dan de waarde van het bewijs?
Dat absoluut bewijs niet geleverd kan worden betekent niet dat overtuigend bewijs niet betrouwbare kennis op kan leveren. "Zo goed als zeker" is voor de meeste praktische zaken ruim goed genoeg.quote:Op woensdag 6 februari 2013 14:34 schreef De_Nater het volgende:
Op Als een bewijs in het algemeen niet geleverd kan worden, wat is dan de waarde van het bewijs?
Nouja, als bijv. Zeus, Thor, Brahma etc. zou verschijnen zou dat ook een redelijk overtuigend bewijs zijn.quote:Op woensdag 6 februari 2013 16:50 schreef sjoemie1985 het volgende:
or iedereen pas zeker is als Jezus echt terug komt op aarde en de eind tijd dus begonnen is en het te laat is om nog te kiezen?
Hoe zou Jezus, Zeus, Thor of Brahma zijn goddelijkheid bewijzen?quote:Op woensdag 6 februari 2013 18:51 schreef Grouch het volgende:
[..]
Nouja, als bijv. Zeus, Thor, Brahma etc. zou verschijnen zou dat ook een redelijk overtuigend bewijs zijn.
Dat het christendom het fout heeft ipv goed danwel te verstaan, maar bewijs is bewijs.
massa maal de lichsnelheid2 is dus psy?quote:Op donderdag 7 februari 2013 16:18 schreef Brabke het volgende:
-Alle wetenschappen, die slechts de realiteit kunnen zien en kennen als 'schaduwen' uit de Grot van Plato, moeten tenslotte eindigen in een vorm van 'geloof' , wil de mens zijn hunker naar 'weten' enigszins bevredigen . .
-Alleen de absolute logica, de wiskunde e.a. eeuwige wetmatigheden zelf laten zich zien, zoals zij absoluut zijn en moeten zijn .
-En aan die 'logos' - het moeten-zijn van een logische of wiskundige orde en realiteit, moeten we zien als een 'wil' en een energie, die alles teweegbrengt . E=mc² wordt E=mc²=Psy... (Psy : logica, bewustzijn, i.d..., finaliteit ....) .
niet echt iets wat je een god kan noemen laat staan Godquote:-En nieuwe 'logos' als de nieuwe god ?
Daarmee kom je natuurlijk weer op de vraag "hoe definieer je het begrip god"quote:Op donderdag 7 februari 2013 13:09 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Hoe zou Jezus, Zeus, Thor of Brahma zijn goddelijkheid bewijzen?
-Ja, Psy moet men een andere verschijningsvorm van massa en energie zien . De drie moeten elkander aanvullen en één zijn .quote:Op donderdag 7 februari 2013 17:13 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
massa maal de lichsnelheid2 is dus psy?
[..]
niet echt iets wat je een god kan noemen laat staan God
Wat te denken van de olifant en de blinden. Een blinde houdt de slurf vast en roept dat dat de ware olifant is, blinde nummer twee houdt de staart vast en roept dat dat de ware olifant is, er cetera. De niet-blinde weet dat ze allemaal gelijk hebben, maar slechts een klein deel van de waarheid bevatten.quote:Op donderdag 7 februari 2013 17:56 schreef Grouch het volgende:
[..]
Daarmee kom je natuurlijk weer op de vraag "hoe definieer je het begrip god"
Maar als bijv. Brahma beyond reasonable doubt kan aantonen dat HIJ de aarde heeft geschapen betekent dat automatisch dat Jehova dat niet gedaan heeft. Tenzij de geschiedenis van de aarde heel erg meta wordt.
En toen bleek het geen olifant te zijn maar bleek dat ze allemaal in de lucht grepen.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 14:10 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Wat te denken van de olifant en de blinden. Een blinde houdt de slurf vast en roept dat dat de ware olifant is, blinde nummer twee houdt de staart vast en roept dat dat de ware olifant is, er cetera. De niet-blinde weet dat ze allemaal gelijk hebben, maar slechts een klein deel van de waarheid bevatten.
Ik weet dat ik niets weet, aldus Socrates.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 14:26 schreef TerryStone het volgende:
[..]
En toen bleek het geen olifant te zijn maar bleek dat ze allemaal in de lucht grepen.
Ze mogen beide blij zijn dat ze niet iets anders vastpakten.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 14:10 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Wat te denken van de olifant en de blinden. Een blinde houdt de slurf vast en roept dat dat de ware olifant is, blinde nummer twee houdt de staart vast en roept dat dat de ware olifant is, er cetera. De niet-blinde weet dat ze allemaal gelijk hebben, maar slechts een klein deel van de waarheid bevatten.
Ik weet dat ik niet alles weet, maar het bestaan van een god of goden lijkt mij buitengewoon onwaarschijnlijk aangezien er geen greintje bewijs voor is en alle kennis die wij als mensheid dmv wetenschap vergaard hebben die conclusie ondersteund, aldus TerryStone.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 14:39 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Ik weet dat ik niets weet, aldus Socrates.
maar je stelt E=Psyquote:Op vrijdag 8 februari 2013 08:46 schreef Brabke het volgende:
[..]
-Ja, Psy moet men een andere verschijningsvorm van massa en energie zien . De drie moeten elkander aanvullen en één zijn .
-Als massa of materie - of de deeltjes, die nu eens kunnen verschijnen en dan weer verdwijnen - of als massa energie wordt en vice versa, moet er een derde in het spel zijn, die deze 'omzettingen' veroorzaakt, wilt en plant ..., en dat is 'Psy'...; wat dit dan ook mag wezen...; er zal steeds een vorm van bewustzijn, I.D. of wil mee gepaard gaan ...
Maar slechts een van hen* heeft werkelijk de slurf te pakken. En DAT is wat ze allemaal claimen.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 14:10 schreef De_Nater het volgende:
[..]
Waarom?quote:Op vrijdag 8 februari 2013 08:46 schreef Brabke het volgende:
[..]
-Ja, Psy moet men een andere verschijningsvorm van massa en energie zien . De drie moeten elkander aanvullen en één zijn .
Waaromquote:-Als massa of materie - of de deeltjes, die nu eens kunnen verschijnen en dan weer verdwijnen - of als massa energie wordt en vice versa, moet er een derde in het spel zijn, die deze 'omzettingen' veroorzaakt, wilt en plant ...
Waarom?quote:, en dat is 'Psy'...; wat dit dan ook mag wezen...; er zal steeds een vorm van bewustzijn, I.D. of wil mee gepaard gaan ...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |