abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 14 januari 2013 @ 14:58:36 #51
256090 Giku
graag verwijderen
pi_121547645
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 14:56 schreef Valid het volgende:

[..]

Maar je zou het wel naar de nieuwe situatie moeten doen allemaal dus? De literatuur is op de nieuwe onderdelen ook verouderd. Erg irritant om op basis van wat geprinte vodjes uit te zoeken of er een verschil is tussen de oude en nieuwe situatie en wat je dan zou moeten toepassen.
Ik ga er altijd maar vanuit, tenzij echt duidelijk, zoals in Handelsrecht A bij flexibilisering BV, dat ze er op het tentamen niet te veel op in willen gaan. Je kan hoogstens 1 vraag fout hebben dus. Bovendien is die Wet maar 5 artikelen oid en mag je hem meenemen naar het tentamen?
graag verwijderen
pi_121547784
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 13:49 schreef ylSs het volgende:
Ik kom ergens niet uit.

Romeins recht:

Cessiemandaat.

Pietje (lastgever) geeft aan Henky (lasthebber) vordering op (Sjaak)
Pietje (lastgever) aan Cees (lasthebber) ook vordering op Sjaak
Dit alles voordat vordering is geïnd.
Sjaak aan Cees vordering voldaan.

Wat kan Henky nu doen.. ik weet dat je excepti doli hebt maar dat is tegen de eigenaar volgens mij en actio utilis; fictief schuldeiser.
(Sjaak heeft tgt aan Cees voldaan)

Nie Snap Nie
Ik zag je post en heb niet echt tijd om alles na te kijken maar wil je toch snel wat dingen meegeven even :P
Let op dat
1. Naar Romeins recht 'echte' cessie, als in overgang van de vordering, niet mogelijk was.
2. In ieder geval tot de denuntiatio kan de debiteur gewoon bevrijdend betalen aan de oorspronkelijke crediteur. Ook kan de cedent hier nog frauduleus handelen door de vordering bijvoorbeeld kwijt te schelden of door middel van novatio 'vervreemden'.
3. Ware het niet dat ten tijde van keizer Justinianus debiteur na de denuntiatio de exceptio doli heeft tegen de cedent ( betaling is ook niet meer toegestaan zelfs) en de cessionaris een zelfstandige actie uit hoofde van zijn crediteurspositie heeft te weten de actio utilis.
pi_121547897
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 15:01 schreef Actaeon het volgende:

[..]

Ik zag je post en heb niet echt tijd om alles na te kijken maar wil je toch snel wat dingen meegeven even :P
Let op dat
1. Naar Romeins recht 'echte' cessie, als in overgang van de vordering, niet mogelijk was.
2. In ieder geval tot de denuntiatio kan de debiteur gewoon bevrijdend betalen aan de oorspronkelijke crediteur. Ook kan de cedent hier nog frauduleus handelen door de vordering bijvoorbeeld kwijt te schelden of door middel van novatio 'vervreemden'.
3. Ware het niet dat ten tijde van keizer Justinianus debiteur na de denuntiatio de exceptio doli heeft tegen de cedent ( betaling is ook niet meer toegestaan zelfs) en de cessionaris een zelfstandige actie uit hoofde van zijn crediteurspositie heeft te weten de actio utilis.
Volgens mij kan Henky in casu gewoon een actie uit lastgeving instellen tegen Pietje.
This sentimental motherfucker just cost us money.
  maandag 14 januari 2013 @ 15:04:44 #54
312477 tostitomaatkaas
Op pain de madeleine.
pi_121547957
Scriptie :r
Op zondag 28 april 2013 22:57 schreef Schaamlipposaurus het volgende:
Dit is een serieuze vraag.
Graag serieuze reacties graag, waar ik op kan masturberen.
pi_121548021
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 15:03 schreef Bruce_Cutler het volgende:

[..]

Volgens mij kan Henky in casu gewoon een actie uit lastgeving instellen tegen Pietje.
De actio mandati contraria? Omdat je dan kosten hebt gemaakt in de zin van gederfde inkomsten? Dat zou heel goed mogelijk het antwoord kunnen zijn ja.

[ Bericht 4% gewijzigd door Actaeon op 14-01-2013 15:25:02 ]
pi_121548032
quote:
7s.gif Op maandag 14 januari 2013 15:04 schreef tostitomaatkaas het volgende:
Scriptie :r
Niet leuk?
Heb je al een onderwerp?

[ Bericht 2% gewijzigd door Actaeon op 14-01-2013 15:37:00 ]
  maandag 14 januari 2013 @ 15:09:29 #57
165633 eriksd
The grand facade...
pi_121548155
Ik hoorde dat Keizer Justinianus een enorme snoeperd was.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_121548294
quote:
10s.gif Op maandag 14 januari 2013 15:09 schreef eriksd het volgende:
Ik hoorde dat Keizer Justinianus een enorme snoeperd was.
A bit like yourself?
  maandag 14 januari 2013 @ 15:17:47 #59
165633 eriksd
The grand facade...
pi_121548462
quote:
10s.gif Op maandag 14 januari 2013 15:13 schreef Actaeon het volgende:

[..]

A bit like yourself?
Below the belt.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_121548774
quote:
15s.gif Op maandag 14 januari 2013 15:17 schreef eriksd het volgende:

[..]

Below the belt.
Sorry Erik :*
pi_121548815
Hè Erik jij zit nu in de jur?
pi_121548874
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 15:26 schreef Yreal het volgende:
De juiste afkorting is JB
pi_121549289
Heeft iemand in Leiden hier toegang tot de gegevens / bestanden van 'Straf- en strafprocesrecht TEN ' waaruit de verplicht te leren stof is af te leiden?
  maandag 14 januari 2013 @ 15:50:00 #64
165633 eriksd
The grand facade...
pi_121549822
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 15:26 schreef Yreal het volgende:
Ik ben net vertrokken.
Bis bis bis
  maandag 14 januari 2013 @ 15:52:22 #65
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_121549924
Oei, vrijdag was ik nog naar een feestje geweest bij mij in de buurt na al een paar bier ergens anders gedronken te hebben en ik had zaterdagochtend al het gevoel dat ik daar geen beste indruk gemaakt zou hebben.

Zojuist van een vriend vernomen dat het nog een tikkeltje erger was dan ik zelf vermoedde. Nou, mijn naam is weer gevestigd. Tijd om een aantal mensen een jaartje te vermijden.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_121549997
quote:
10s.gif Op maandag 14 januari 2013 15:52 schreef Ryon het volgende:
Oei, vrijdag was ik nog naar een feestje geweest bij mij in de buurt na al een paar bier ergens anders gedronken te hebben en ik had zaterdagochtend al het gevoel dat ik daar geen beste indruk gemaakt zou hebben.

Zojuist van een vriend vernomen dat het nog een tikkeltje erger was dan ik zelf vermoedde. Nou, mijn naam is weer gevestigd. Tijd om een aantal mensen een jaartje te vermijden.
What did you do :D
pi_121550020
quote:

Held.
pi_121550030
quote:

Watskeburt?
pi_121550416
De eerste vlokken zijn gespot in Amsterdam
  maandag 14 januari 2013 @ 16:04:39 #70
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_121550477
quote:
10s.gif Op maandag 14 januari 2013 15:54 schreef Tchock het volgende:

[..]

What did you do :D
Geen idee. Maar genoeg om als 'die doorgesnoven arrogante tyfuslijer' onder lichte doch dwingende dwang uit het pand verwijderd te worden. Er waren redelijk wat kennissen van mij aanwezig, wat wellicht ook de reden is dat ik misschien wat te lang getolereerd was dan ook goed voor mij zelf was.

Nu is het zo dat het een type feestje was dat op dat tijdstip (tussen drie en zes uur) altijd een beetje uit de hand loopt omdat er allemaal willekeurig lam studentenvolk na het stappen daar nog gratis bier komt drinken. Soms komt de politie het schoonvegen als teveel buren last hebben. Meestal weet ik mij dan wel te gedragen, maar nu dus pijnlijk door de mand gevallen. Ach ja.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_121550576
Een 8 op strafrecht 2, ook weer in de pocket.
pi_121550585
@Ryon, Happens to the best of us
pi_121550729
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 16:06 schreef Bruce_Cutler het volgende:
Gefeliciteerd.
pi_121550765
quote:
Feli

Denk zelf dat ik een 4 ofzo heb. Voor het eerst in mijn leven een black-out gehad, dus maar op voor de herkansing.
pi_121550768
quote:
10s.gif Op maandag 14 januari 2013 16:04 schreef Ryon het volgende:

[..]

Geen idee. Maar genoeg om als 'die doorgesnoven arrogante tyfuslijer' onder lichte doch dwingende dwang uit het pand verwijderd te worden. Er waren redelijk wat kennissen van mij aanwezig, wat wellicht ook de reden is dat ik misschien wat te lang getolereerd was dan ook goed voor mij zelf was.

Nu is het zo dat het een type feestje was dat op dat tijdstip (tussen drie en zes uur) altijd een beetje uit de hand loopt omdat er allemaal willekeurig lam studentenvolk na het stappen daar nog gratis bier komt drinken. Soms komt de politie het schoonvegen als teveel buren last hebben. Meestal weet ik mij dan wel te gedragen, maar nu dus pijnlijk door de mand gevallen. Ach ja.
Achjaa kan gebeuren hè.
pi_121550805
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 16:10 schreef ylSs het volgende:

[..]

Feli

Denk zelf dat ik een 4 ofzo heb. Voor het eerst in mijn leven een black-out gehad, dus maar op voor de herkansing.
Cijfers staan op nestor.
pi_121550808
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 16:10 schreef ylSs het volgende:

[..]

Feli

Zoiets had ik ook vaak bij Strafrecht. Of denken dat het heel goed ging en dan toch een 4 hebben :')
pi_121550863
quote:
Gefeliciteerd :)

Net EIP gehad. Ging beter dan ik had verwacht, maar nog steeds grote twijfels of ik het gehaald heb. Hoe ging het bij de rest?
pi_121550917
Ik heb een 5 op strafrecht 2. Valt me toch nog mee, ik zat echt hele tijd op tentamen met alles op puntje van me tong maar kon niet meer op namen van arresten komen etc.

Op naar her, maar dat had ik al verwacht.

Ik zie maar 2x een 10 bij straf 2..
Bij straf 1 waren dat er veel meer..
  maandag 14 januari 2013 @ 16:15:08 #80
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_121550994
Kleine nuancering trouwens. Op deze manier lijkt het net alsof ik daar als een kaalkopje met een cocaine verslaving schultenbrau heb lopen drinken:

Een discussie over allerlei onzin liep enigszins uit de hand en ik wist mij niet meer zo eloquent uit te drukken als ik waarschijnlijk op dat moment voor ogen had, waardoor ik wat extreem en ongevoelig uit de hoek ben gekomen. Vervolgens op hoog volume mijn mening over iemand die ik helemaal niet ken heb geuit en daarna een beetje als de ongevoelige lul tekeer ben gegaan tegen nog wat andere mensen. De sfeer bleek er op dat moment niet helemaal meer naar te zijn dat mensen daar nog zin in hadden.

Dat ik tegen iemand tekeer ben gegaan had ik zelf ook wel door, maar klaarblijkelijk ook een aantal mensen (onbedoeld) gekwetst die dat eigenlijk niet verdienden. Ken ze net even iets te vaag om ze nog op te bellen, maar een kleine nuancering zou wel op zijn plaats zijn geweest.
--
pi_121551013
Soms lijkt het wel alsof iedereen hier RUG'er is :{
pi_121551125
quote:
11s.gif Op maandag 14 januari 2013 16:15 schreef Ryon het volgende:
Je hoeft je tegenover een stel vreemden op een forum niet te verdedigen hoor :P
  maandag 14 januari 2013 @ 16:19:17 #83
165633 eriksd
The grand facade...
pi_121551163
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 16:18 schreef Speedy_T het volgende:

[..]

Die jongen wil het even van zich afschrijven :)
Bis bis bis
pi_121551168
quote:
10s.gif Op maandag 14 januari 2013 16:04 schreef Ryon het volgende:

[..]

Was je ook daadwerkelijk doorgesnoven of alleen heel erg lam? :P
pi_121551173
quote:
10s.gif Op maandag 14 januari 2013 16:15 schreef Actaeon het volgende:
Soms lijkt het wel alsof iedereen hier RUG'er is :{
:D
pi_121551179
quote:
Kleine nuancering trouwens. Op deze manier lijkt het net alsof ik daar als een kaalkopje met een cocaine verslaving schultenbrau heb lopen drinken:

Een discussie over allerlei onzin liep enigszins uit de hand en ik wist mij niet meer zo eloquent uit te drukken als ik waarschijnlijk op dat moment voor ogen had, waardoor ik wat extreem en ongevoelig uit de hoek ben gekomen. Vervolgens op hoog volume mijn mening over iemand die ik helemaal niet ken heb geuit en daarna een beetje als de ongevoelige lul tekeer ben gegaan tegen nog wat andere mensen. De sfeer bleek er op dat moment niet helemaal meer naar te zijn dat mensen daar nog zin in hadden.

Dat ik tegen iemand tekeer ben gegaan had ik zelf ook wel door, maar klaarblijkelijk ook een aantal mensen (onbedoeld) gekwetst die dat eigenlijk niet verdienden. Ken ze net even iets te vaag om ze nog op te bellen, maar een kleine nuancering zou wel op zijn plaats zijn geweest.
Maak je niet zo druk over wat anderen van je denken. Je komt op mij over als een intelligente kerel die een keer uit de band is gesprongen, wat we (denk ik) allemaal wel eens doen.
pi_121551221
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 16:19 schreef Bruce_Cutler het volgende:

[..]

Maak je niet zo druk over wat anderen van je denken. Je komt op mij over als een intelligente kerel die een keer uit de band is gesprongen, wat we (denk ik) allemaal wel eens doen.
Dat laat onverlet dat je je wel wat naar kan voelen als je een heel stel mensen onbedoeld en onverdiend gekwetst hebt.
pi_121551225
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 16:13 schreef ylSs het volgende:
Ik heb een 5 op strafrecht 2. Valt me toch nog mee, ik zat echt hele tijd op tentamen met alles op puntje van me tong maar kon niet meer op namen van arresten komen etc.

Ah jammer.
pi_121551240
quote:
Kleine nuancering trouwens
Niemand hier veroordeelt je hoor. Ik heb ook wel debiele dingen gedaan onder invloed. :D
  maandag 14 januari 2013 @ 16:21:34 #90
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_121551247
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 16:18 schreef Speedy_T het volgende:

[..]

Oh, ik las het zelf na en dacht van: 'Hmm, zo geformuleerd was het nog erger dan ik dacht'. Dan was er een kans geweest dat je een weekendje cel (zoals dat zo mooi heet) als bonus erbij krijgt. Dan ben je echt flink de spreekwoordelijke pisang.
--
pi_121551250
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 16:19 schreef omelette het volgende:

[..]

:{
pi_121551384
quote:
  maandag 14 januari 2013 @ 16:27:18 #93
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_121551486
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 16:21 schreef Tchock het volgende:

[..]

Niemand hier veroordeelt je hoor. Ik heb ook wel debiele dingen gedaan onder invloed. :D
Oh, dat bedoel ik niet. Strekking van het verhaal was dat voordat je het weet een hele zooi mensen kwaad hebt en dat niet altijd terecht is. Niet dat elke vrijdagavond strak van de cocaine in de cel tegenover de Melkweg eindigt vanwege rotzooi schoppen. Dat zou weer een heel ander verhaal worden.
--
pi_121551524
quote:

It happens. Ik kreeg ooit na een avond te veel drinken de vriendelijke doch dringende suggestie om "als ik weer een heel volk ging beledigen" (Duitsers in dit geval) dat vooral niet te doen als ik in een groep van zeker twintig leden van dat volk stond. En doorgaans vind ik Duitsers hartstikke leuke mensen. Ach ja.
pi_121551622
quote:
10s.gif Op maandag 14 januari 2013 16:21 schreef Ryon het volgende:

[..]

Oh, ik las het zelf na en dacht van: 'Hmm, zo geformuleerd was het nog erger dan ik dacht'. Dan was er een kans geweest dat je een weekendje cel (zoals dat zo mooi heet) als bonus erbij krijgt. Dan ben je echt flink de spreekwoordelijke pisang.
Zo kwam het bij mij niet echt over hoor. Dat komt waarschijnlijk omdat zo'n dergelijke situatie die je schetst mij maar al te goed bekend is.
pi_121551893
Klootjesvolk
We conservatives don't have a corner on saying 'no'. We're just the ones who say it when it's the right thing to say.
pi_121551934
Oh nee.
  maandag 14 januari 2013 @ 16:39:06 #98
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_121552006
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 16:30 schreef Speedy_T het volgende:

[..]

Zo kwam het bij mij niet echt over hoor. Dat komt waarschijnlijk omdat zo'n dergelijke situatie die je schetst mij maar al te goed bekend is.
Ja, helaas. Nadeel van bier (en andere drank): een avond kan wat minder voorspoedig eindigen dan hij begon.

Wel altijd mooi dat mensen na een paar bier een groot deel van hun tact verliezen en een stuk minder subtiel worden. Soms kan dat verfrissend zijn, soms worden mensen dan een stukje te direct.
--
pi_121552026
O, ik moet nog meer boeken hebben.

Iemand in de buurt van A'dam die mij eventueel aan deze boeken kan helpen:

J. de Hullu, Materieel strafrecht, Kluwer, Deventer, 5e druk, 2012 (onder voorbehoud van tijdige verschijning);

F.A.J. Koopmans, Het beslissingsmodel van 348/350 Sv (bewerkt door F.W. Bleichrodt, J.H.J. Verbaan & R.J. Verbeek), Deventer: Kluwer 2010, 11e druk.

Stolwijk/Bosch, Arrestenbundel Straf(proces)recht 2012, Kluwer, Deventer 2012.
pi_121552132
quote:
10s.gif Op maandag 14 januari 2013 16:39 schreef Maharbal het volgende:
O, ik moet nog meer boeken hebben.

Iemand in de buurt van A'dam die mij eventueel aan deze boeken kan helpen:

J. de Hullu, Materieel strafrecht, Kluwer, Deventer, 5e druk, 2012 (onder voorbehoud van tijdige verschijning);

F.A.J. Koopmans, Het beslissingsmodel van 348/350 Sv (bewerkt door F.W. Bleichrodt, J.H.J. Verbaan & R.J. Verbeek), Deventer: Kluwer 2010, 11e druk.

Stolwijk/Bosch, Arrestenbundel Straf(proces)recht 2012, Kluwer, Deventer 2012.
Probeer het eens in FHF.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')