Agree, koppel aan het wiel is relevant, maar dan krijg je de koppecurves en nog wat andere factoren die uiteindelijk allemaal invloed hebben.quote:Op woensdag 6 februari 2013 14:37 schreef 1299 het volgende:
lol, aantal cillinders neuh? Koppel = cillinderinhoud. En om hard op te trekken zegt vliegwielkoppel niks. Ik trek sneller op met 10nm en 60pk dan met 60nm en 10pk.
Grote factor bij zoveel peekaas is de vorm van aandrijving. Maar voor de rest kun je wel degelijk stellen dat 2 auto's met eenzelfde aandrijving en gewicht en hetzelfde vermogen relatief in de buurt van elkaar zullen zitten qua acceleratie.quote:Op woensdag 6 februari 2013 14:51 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Agree, koppel aan het wiel is relevant, maar dan krijg je de koppecurves en nog wat andere factoren die uiteindelijk allemaal invloed hebben.
Punt is dat pk en gewicht alleen niet voldoende zeggen. Wel een hoop natuurlijk, maar je kunt niet uitgaan van dezelfde acceleratie bij elke auto van 600pk met hetzelfde gewicht.
Nu ga je al uit van een dezelfde aandrijving, dus haal je inderdaad weer een factor uit de vergelijking en dan kom je inderdaad al meer in de buurt. Maar het verschil tussen koppelcurve's kan wel degelijk een behoorlijk verschil in acceleratie maken (kijk naar hoe relatief hard een oude Integrale accelereerde met slechts 185pk), en dan hebben we banden, traagheid in de aandrijving, beetje aerodynamiek, etc etc.quote:Op woensdag 6 februari 2013 15:10 schreef 1299 het volgende:
[..]
Grote factor bij zoveel peekaas is de vorm van aandrijving. Maar voor de rest kun je wel degelijk stellen dat 2 auto's met eenzelfde aandrijving en gewicht en hetzelfde vermogen relatief in de buurt van elkaar zullen zitten qua acceleratie.
Natuurlijk heb je bij een turbomotor vaak een constanter vermogensverloop waardoor je netto iets meer vermogen voorhanden hebt, maar dit zijn geen schokkende verschillen.
Ik ken bv geen motor die bij 5000 toeren opeens 100% vermogen heeft en daaronder en daarboven helemaal niks meer.
Ik denk dat het we het wel met elkaar eens zijn. Mijn belangrijkste argument in deze is dat de folderwaarde vermogen veel meer zeggend is dan de folderwaarde koppel aangezien koppel niets zegt over de tijd waarin dit plaats vind.quote:Op woensdag 6 februari 2013 15:14 schreef Bajskorv het volgende:
[..]
Nu ga je al uit van een dezelfde aandrijving, dus haal je inderdaad weer een factor uit de vergelijking en dan kom je inderdaad al meer in de buurt. Maar het verschil tussen koppelcurve's kan wel degelijk een behoorlijk verschil in acceleratie maken (kijk naar hoe relatief hard een oude Integrale accelereerde met slechts 185pk), en dan hebben we banden, traagheid in de aandrijving, beetje aerodynamiek, etc etc.
Agree, als de folderwaarde koppel belangrijker was, hadden we wel meer snelle diesels op de weg gehadquote:Op woensdag 6 februari 2013 15:22 schreef 1299 het volgende:
[..]
Ik denk dat het we het wel met elkaar eens zijn. Mijn belangrijkste argument in deze is dat de folderwaarde vermogen veel meer zeggend is dan de folderwaarde koppel aangezien koppel niets zegt over de tijd waarin dit plaats vind.
Mijn hand kan ook 1000nm produceren als je mij maar een lang genoege pijp geeft
maar die pijp heb je niet, en kun je dus niet. ik heb het comfort van een degelijke hoeveelheid koppel wel geleerd te waarderen. Niet terugschakelen maar nog steeds degelijk kunnen optrekken is prettig.quote:Op woensdag 6 februari 2013 15:22 schreef 1299 het volgende:
[..]
Ik denk dat het we het wel met elkaar eens zijn. Mijn belangrijkste argument in deze is dat de folderwaarde vermogen veel meer zeggend is dan de folderwaarde koppel aangezien koppel niets zegt over de tijd waarin dit plaats vind.
Mijn hand kan ook 1000nm produceren als je mij maar een lang genoege pijp geeft
Da's meestal het excuus van mensen die geen snelle auto hebben en dat dan als reden aandragenquote:Op woensdag 6 februari 2013 16:09 schreef borderlinedancer het volgende:
wat een toestand ! Zoals ik elders al schreef (er zijn hier ontelbare forumtopics) wat heb je er allemaal aan in het volgedrempelde land van Koos Spee.
Dat had je gedroomd, ik zit hier in de top 3 lijkt mequote:Op woensdag 6 februari 2013 18:11 schreef D. het volgende:
[..]
Da's meestal het excuus van mensen die geen snelle auto hebben en dat dan als reden aandragen
Ik ben gelukkig niet de laatste, ik weet vrij zeker dat ik een paar van die Fok Oostblok bakkies nog wel kan hebben... Zucht.quote:Op woensdag 6 februari 2013 18:35 schreef borderlinedancer het volgende:
[..]
Dat had je gedroomd, ik zit hier in de top 3 lijkt me
Van topsnelheid?quote:Op woensdag 6 februari 2013 18:35 schreef borderlinedancer het volgende:
[..]
Dat had je gedroomd, ik zit hier in de top 3 lijkt me
Ja asfalt is asfalt. Niet dat ik nou overal rondrace maar het valt me wel op dat supercartourtochtjes in NL meestal langs kasteeltjes gaat etc. waarbij natuurlijk een glaasje prikwijn en interessant gekakel over de succesvolle zaak. Zie Youtube. In Duitsland is dat veelal anders. En doe je het in NL toch, kun je je auto en rijbewijs inleveren zie wegmisbruikers. Die stress heb je over de grens toch een stuk minder. Dussssss lijkt het mij dat het nuttiger om dan maar een auto te hebben die vooral mooi is en niet per se idioot snel.quote:Op woensdag 6 februari 2013 19:08 schreef D. het volgende:
[..]
Van topsnelheid?
Dat zou best kunnen, maar mijn mening over jouw quote blijft staan
Je kunt in NL prima hard rijden
Je moet weten waar het kan, en altijd onder de 50km/u te hard blijvenquote:Op woensdag 6 februari 2013 19:21 schreef borderlinedancer het volgende:
[..]
Ja asfalt is asfalt. Niet dat ik nou overal rondrace maar het valt me wel op dat supercartourtochtjes in NL meestal langs kasteeltjes gaat etc. waarbij natuurlijk een glaasje prikwijn en interessant gekakel over de succesvolle zaak. Zie Youtube. In Duitsland is dat veelal anders. En doe je het in NL toch, kun je je auto en rijbewijs inleveren zie wegmisbruikers. Die stress heb je over de grens toch een stuk minder. Dussssss lijkt het mij dat het nuttiger om dan maar een auto te hebben die vooral mooi is en niet per se idioot snel.
tja dan is 'hardrijden' wel een erg rekbaar begripquote:Op woensdag 6 februari 2013 19:27 schreef D. het volgende:
[..]
Je moet weten waar het kan, en altijd onder de 50km/u te hard blijven
Dat is het ookquote:Op woensdag 6 februari 2013 19:30 schreef borderlinedancer het volgende:
[..]
tja dan is 'hardrijden' wel een erg rekbaar begrip
Dat waag ik wel te betwijfelen maar ik snap wel wat je bedoelt. Ik vind het boven 240 toch best al spannend worden, jij niet ?quote:Op woensdag 6 februari 2013 18:11 schreef D. het volgende:
[..]
Da's meestal het excuus van mensen die geen snelle auto hebben en dat dan als reden aandragen
..................
200+ rijden op de snelweg is niet heel spannend, met 100 over landweggetjes meer ......
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |