abonnement Unibet Coolblue
  zondag 27 januari 2013 @ 17:02:40 #126
13698 microkid
speaks digitalk
pi_122120188
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 12:50 schreef simonmo het volgende:
En ik kan bevestigen dat die dealers ook niet zomaar de software krijgen, tenzij ze daar een gegronde reden voor hebben.
Beetje vreemd. Waarom zou je klanten onthouden van de nieuwste opties in de software? In 2.1 zijn er een aantal handige opties bijgekomen, je zou als leverancier juist willen dat gebruikers hiervan kunnen profiteren. Ik zou graag zien dat Honeywell zich hierin wat meer open opstelt. Vergelijk het met firmware voor moederborden ofzo, die kan je ook zelf downloaden en updaten.
pi_122122188
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 13:10 schreef a3bo het volgende:

[..]

Weet ik.
Maar zie document

Niagara software werkt uitsluitend met de HGS80.
Klopt wat je zegt. Denk dat HGS80 een speciale versie is van de HGI80 die al wat langer op de markt is. Het platform van Tridium heeft DB15 connectors geen USB. Tridium is onderdeel van Honeywell, dan is zoiets gemakkelijker te realiseren. Binnen de zakelijke markt kunnen ze ook de Evotouch beheren
Was dit het antwoord op je vraag? Zo niet, dan begrijp ik jou Quote niet.

[ Bericht 7% gewijzigd door Anonymousse op 27-01-2013 17:59:43 ]
pi_122122332
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 10:39 schreef 137 het volgende:

Voor zones met 1 HR80 lijkt de oplossing simpel maar wat nu als er meer dan 1 HR80 in gebruik is? Op dit moment nemen andere HR80's in de zone een lokale aanpassing niet van elkaar over voor zover ik weet. Dus welk setpoint moet de evotouch in zo'n geval laten zien?
Dat zou je ook een designfout kunnen noemen. Als een zone uit meer HR80's bestaat dan ontstaat er sowieso een beetje een vreemde situatie. Het minst vreemd als je de situatie bedenkt waarin de HR80's elk voor zich de temperatuur regelen. Ze krijgen dan het zone setpoint en bepalen de warmtevraag op basis van hun eigen temperatuursensor. De evotTouch geeft de temperatuur van een van de sensoren door op het scherm (maar dat is louter informatief).
In elke andere situatie van een zone met meer HR80's is (nu) volstrekt onduidelijk wat er gebeurd als je de knop van een van de regelaars verdraait. Immers: de temperatuur komt dan niet per se van de eigen sensor. Daarop regelen is dan vreemd. Het zou daarom veel meer voor de hand liggen dat de evoTouch een draaiing aan de regelaar in de zone oppikt alsof iemand voor die zone op de pijltjes gedrukt heeft. Bijkomend voordeel is dat de evoTouch dan ook dat nieuwe setpoint uit gaat sturen, waardoor een wijziging van het programma altijd wordt uitgevoerd.

quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 23:33 schreef Anonymousse het volgende:
Honeywell geeft zelf aan: Elke lokale wijziging van de insteltemperatuur blijft geldig, tot deze automatisch door een tijdprogramma wordt overschreven.
Punt is alleen dat dat niet klopt... Als je in dat tijdprogramma de temperatuur niet wijzigt ten opzichte van de vorige temperatuur dan vervalt die instelling niet. Je moet dus altijd die temperatuur laten afwijken van de vorige programma instelling.

quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 17:02 schreef microkid het volgende:
Beetje vreemd. Waarom zou je klanten onthouden van de nieuwste opties in de software?
Het is al lastig genoeg de werking en het protocol van het systeem te ontwarren... zullen we ons niet verdiepen in de beweegredenen van Honeywell? Want ik snap al een tijdje niet waarom ze niet veel actiever mee doen. Er zit hier een (en elders) een schat aan kennis, ideeen en testpotentieel en ze doen er niets meer.

*ploink*
pi_122123111
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 22:44 schreef simonmo het volgende:
@Dudenl
Je kunt ook de externe thermostaat met een hr80 gebruiken, als je de thermostaatknop achter een ombouw hebt of achter gordijnen.

Zowil ik het zelf ook uitgaan voeren , dat ik niet de voeler gebruik van de hr80 maar van een externe thermostaat in die ruimte.
Het is altijd warmer dichter bij de radiator en ik denk dat dat invloed heeft op de hr80, ( ik denk het, kan het niet bewijzen)
Vandaag beetje aan het testen geweest.
Aangezien het toch te warm werd in de kamer probeer ik nu de interne voeler van de bediening.
Tot nu toe geeft dit een beter effect.

De losse thermostaat heb ik nu dus wel echt over. Hopen dat ik die zonder problemen terug kan sturen.

@Anonymousse
Vanwaar de PB? Waarom zou ik iets recht te zetten hebben?
Alleen maar omdat ik zei dat je denigrerend reageerde naar me?
De opmerking: "Wanneer je de download handleidingen niet begrijpt, dan moet je er niet aan beginnen." is erg kort door de bocht. Ook is er in geen enkele handleiding te vinden welke adapter ik nodig zou hebben met mijn ventielen.
Dan een deadline stellen in een PB naar me om iets recht te zetten...

Ontopic:
De link met die handleiding werkt niet.
Ik heb de handleiding van de Honeywell site gebruikt.
Na meerdere keren alles opnieuw gelezen te hebben werkt het.
Maar niet als je het stappenplan uit de handleiding volgt.

Zo staan er in de handleiding ook een aantal parameters niet duidelijk beschreven, althans de termologie komt niet altijd lekker over op mij persoonlijk.

In de huiskamer heb ik dus 2x hr80, 1x bediening, 1x kamerthermostaat.
Ik kon simpelweg niet begrijpen wat ze in de handleiding nou met de tempvoeler etc bedoelde, of dat dan de HR80, de bediening of de thermostaat was.
Nergens haalde ik uit dat ik zelf kon bepalen welke van die 3 de voeler zou zijn.

Maar goed, al met al gelukt. Nu wat extra HR80's bij bestellen om het systeem in de andere ruimtes ook te gebruiken.

Overigens was die teflon tape op het schroefdraad omdat het schroefdraad wat beschadigd was en daardoor bij iets te ver opdraaien van een knop hij op een dol punt kwam.

Tot nu toe in ieder geval wel tevreden over hoe het systeem regelt.
Al heb ik af en toe het idee dat de ketel wel lang blijft doorverwarmen ondanks dat de temp in de zone bereikt is. Ik weet niet wat gebruikelijk is om na verwarming uit te schakelen.

Het moduleren werkt zo te zien wel goed. Tot nu toe werkte ik met aan/uit op 90 graden water. Nu zie ik op de ketel dat er vaak met ca 50 graden wordt verwarmt. Dat werkt goed dus (denk ik)

Allemaal bedankt voor de tips etc tot nu toe!
Mochten er potentiele kopers zijn die tips nodig hebben, help ik graag.
pi_122123545
@ploink
De HR80 bestaat nogal wat jaren, het probleem voor Honeywell is om compatable te blijven met de oudere systemen. Zij kunnen gemakkelijk een nieuw ontwerp maken met de eisen van deze tijd. Dat kost geld, en levert Honeywell niets op, want zij verliezen markt voor HR80.
Het protocol dat Honeywell gebruikt is proprietaire. Dat protocol is niet duister meer, alleen de betekenis van de bits en bytes is soms onduidelijk. Ik denk dat Honeywell dit niet leuk vind.Andere partijen zoals Somfy zullen dat ook niet leuk. Want iemand met de apparatuur, kan het netwerk injecteren om bijv. de ketel aan te zetten. Om het draadloze protocol echt proprietair te maken hadden ze de data moeten encrypten.

*anonymousse*
pi_122128582
Gebruik van EVOhome in de praktijk.
Wij bewonen met z’n vieren een huis en leven behoorlijk onregelmatig. Ik wil alleen warmte waar dat nodig is. Dus eigenlijk wil ik per ruimte een thermostaat die de pomp aan of uit zet en de radiatorkraan open of dicht zet of houdt. Ik wil dus bijvoorbeeld alleen de huiskamer aan, alleen de werkkamer of slaapkamer aan of verschillende temperaturen in verschillende ruimtes. Mijn vraag is “Hoe praktisch is EVOhome om daarbij te helpen en echt energie te besparen”. Ik geef twee voorbeelden.
In de centrale unit programmeer ik de temperatuur per ruimte en per tijdsvak.
1. Stel dat ik alle ruimtes in huis per uur instel op 15 graden. Het wordt dan warmer in de ruimte waar ik ben, afhankelijk van hoever ik de thermostaatkraan opendraai , tot het einde van het tijdvak (bijvoorbeeld 1 uur), want dan zet de centrale unit de radiatorknop weer op 15. Hopelijk hoor ik dan het motortje en geef de knop weer een slinger, of ik doe dat pas als ik het koud heb. In die zin is het dus net een muntjeskachel: een slinger aan de knop geeft een uur warmte, en ik kan, onafhankelijk van de thermostaat in de huiskamer die ik nu heb, de ketel/pomp aanzetten. Kan de DT92 ervoor zorgen dat ik niet aan de knoppen hoef te draaien en kan ik daarmee twee radiatorkranen tegelijk aansturen ?? Kan ik deze of de HR80 zo instellen dat deze gedurende bijvoorbeeld 4 uur, de centrale unit overrulen.
Stel dat ik geprogrammeerd heb dat het tussen 17 en 22 uur 20 graden moet zijn in de huiskamer.
Ik zit die avond helaas de hele avond in de werkkamer en draai daar ieder uur de radiatorknop op 19.
Hoe zorg ik er nu praktisch voor dat de radiatoren in de huiskamer dicht blijven. Moet ik die dan ieder uur gaan dichtdraaien of lopen jullie als gebruikers de hele tijd met de centrale unit binnen handbereik de temperaturen te regelen ?? In feite is in mijn voorbeelden EVOhome vooral een tijdschakelaar die ervoor zorgt dat ongebruikte ruimtes niet langer dan een uur nodeloos boven 15 graden verwarmd worden. Kan dat niet anders ? Hoe gebruiken jullie hem in de praktijk ? Hoeveel Energiebesparing levert dat nu echt op.
pi_122129279
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 18:19 schreef Anonymousse het volgende:
De HR80 bestaat nogal wat jaren, het probleem voor Honeywell is om compatable te blijven met de oudere systemen. Zij kunnen gemakkelijk een nieuw ontwerp maken met de eisen van deze tijd. Dat kost geld, en levert Honeywell niets op, want zij verliezen markt voor HR80.
Het protocol dat Honeywell gebruikt is proprietaire. Dat protocol is niet duister meer, alleen de betekenis van de bits en bytes is soms onduidelijk. Ik denk dat Honeywell dit niet leuk vind.Andere partijen zoals Somfy zullen dat ook niet leuk. Want iemand met de apparatuur, kan het netwerk injecteren om bijv. de ketel aan te zetten. Om het draadloze protocol echt proprietair te maken hadden ze de data moeten encrypten.
Het Evohome is eigenlijk een "doorontwikkeling" van het "oude" (gefaalde) Hometronic systeem.

De draadloze componenten ervan zijn gewoon onderling compatibel en
de HR80's zijn oorspronkelijk ontwikkeld voor de CM67z zone regelset.

Een voorbeeld van een Hometronic systeem is hier te vinden
  zondag 27 januari 2013 @ 20:21:10 #133
387172 137
Nothing is simple
pi_122130251
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 17:55 schreef Ploink70 het volgende:
Dat zou je ook een designfout kunnen noemen. Als een zone uit meer HR80's bestaat dan ontstaat er sowieso een beetje een vreemde situatie. Het minst vreemd als je de situatie bedenkt waarin de HR80's elk voor zich de temperatuur regelen. Ze krijgen dan het zone setpoint en bepalen de warmtevraag op basis van hun eigen temperatuursensor. De evotTouch geeft de temperatuur van een van de sensoren door op het scherm (maar dat is louter informatief).
Als je een HR80 aan een Evotouch bindt zal er een kleine rondje zichtbaar worden boven de cijfers in het display. Dit geeft aan dat de HR80 niet langer zijn interne sensor gebruikt maar een externe. De Evotouch registreert per zone 1 sensor (kan dezelfde HR80 zijn) en broadcast de waarde van deze sensor. Alle HR80's luisteren naar deze broadcasts voor de gemeten temperatuur in hun zone.

Er ontstaat dus geen vreemde situatie in een zone met meerdere HR80's (hetgeen heel gebruikelijk is). De per zone in de Evotouch getoonde actuele temperatuur wordt dus ook gebruikt om weer uit te zenden als actuele zone temperatuur.

quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 17:55 schreef Ploink70 het volgende:
Honeywell geeft zelf aan: Elke lokale wijziging van de insteltemperatuur blijft geldig, tot deze automatisch door een tijdprogramma wordt overschreven.
Dit klopt inderdaad niet. Bij een lokale aanpassen springt de HR80 pas weer terug als deze het set point uit de Evotouch broadcast ziet veranderen. De Evotouch zendt voor zover ik heb kunnen zien geen programma overgangen uit.

Een marketing medewerker die de teksten in het materiaal van Honeywell verzorgd heeft is of niet goed ingelicht of heeft het niet goed begrepen. Gelukkig komt het maar heel zelden voor de marketeers in hun teksten de werkelijkheid geweld aan doen, toch? ;-)
  zondag 27 januari 2013 @ 21:27:35 #134
387172 137
Nothing is simple
pi_122135381
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 23:33 schreef Anonymousse het volgende:
Honeywell geeft zelf aan: Elke lokale wijziging van de insteltemperatuur blijft geldig, tot deze automatisch door een tijdprogramma wordt overschreven.
Daar heb je mee te leven. Wanneer je geen lokale bediening wil, dan heb je 2 of meer mogelijkheden.
1. haal de wielen eraf
2. aanpassing op Evotouch geen lokale bediening, maar dan kan de DT92 niet meer versteld worden, wat ik vreemd gevolg vind.
Er is nog een derde mogelijkheid, je kunt de functie voor een individuele HR80's blokkeren.
• Zet de HR80 in test mode, met klok mee blijven draaien tot 'test' verschijnt
• Druk op twee keer knopje binnenkant
• Er verschijnt nu P0:00
• Draai aan de knop zodat er P0:01 verschijnt

Bron: http://vhtfaq.ge51.honeyw(...)13&id=396&artlang=de
pi_122140529
quote:
leuk, maar wanneer je de batterijen verwisseld hebt, moet je weer deze handelingen doen
Kende de link niet. Bedankt
pi_122141233
@dudenl
Bedankt voor de rapidshare info.

Zag net op rapidshare dat zij per 16-1-2013 de share van public in private hadden gewijzigd. het lukt mij niet om dit te wijzigen.
Had een proefperiode van 30 dagen bij rapidshare, dus dat is bijna voorbij.

Wil iemand uit het forum ze opnieuw ergens uploaden?
pi_122141791
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 17:52 schreef Anonymousse het volgende:

[..]

Klopt wat je zegt. Denk dat HGS80 een speciale versie is van de HGI80 die al wat langer op de markt is. Het platform van Tridium heeft DB15 connectors geen USB. Tridium is onderdeel van Honeywell, dan is zoiets gemakkelijker te realiseren. Binnen de zakelijke markt kunnen ze ook de Evotouch beheren
Was dit het antwoord op je vraag? Zo niet, dan begrijp ik jou Quote niet.
Er is de HSG80 en er is Niagara software, waarmee je het Evohome systeem kunt monitoren en besturen, dus wat doen wij nog moeilijk om van alles uit te willen vogelen ?
pi_122143012
@a3bo
Wil je het kopen? Dan raad ik je Somfy aan
pi_122149265
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 20:21 schreef 137 het volgende:
De Evotouch registreert per zone 1 sensor (kan dezelfde HR80 zijn) en broadcast de waarde van deze sensor. Alle HR80's luisteren naar deze broadcasts voor de gemeten temperatuur in hun zone.
Er ontstaat dus geen vreemde situatie in een zone met meerdere HR80's (hetgeen heel gebruikelijk is). De per zone in de Evotouch getoonde actuele temperatuur wordt dus ook gebruikt om weer uit te zenden als actuele zone temperatuur.
Nou... Als je de evoTouch instelt dat kan je voor de temperatuursensor aangeven of je die wilt gebruiken om te regelen of alleen voor het display. Volgens de handleiding betekent dat laatste dat de weergegeven temperatuur louter ter info is.
En wat ik bedoelde met de vreemde situatie is: als je in de door jou beschreven (en door mij bedoelde) situatie aan de knop van een HR80 draait wiens temperatuursensor NIET gebruikt wordt, dan krijg je de vreemde situatie dat die HR80 gaat regelen op basis van zijn lokale instelling en de elders gemeten temperatuur. Dat kan natuurlijk, maar het zou logischer zijn als de evoTouch die instelling gewoon overneemt...

quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 21:27 schreef 137 het volgende:
*] Draai aan de knop zodat er P0:01 verschijnt
Bron: http://vhtfaq.ge51.honeyw(...)13&id=396&artlang=de
Weet jij heel toevallig nog meer instellingen (behalve de genoemde window mode)? Je hebt ook nog een P1...

quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 22:41 schreef Anonymousse het volgende:
Wil iemand uit het forum ze opnieuw ergens uploaden?
Boek 1.pdf (24.4 MB) https://mega.co.nz/#!Sp4C(...)qdsQ85uu_9EOLxYXgieY
Boek 2.pdf (8.2 MB) https://mega.co.nz/#!n9Zz(...)QPzl7cWqWiVfi5DxYyTw
Boek 3.pdf (4.1 MB) https://mega.co.nz/#!W8Yw(...)3WtsPZIt8AHEorDP5UY8

quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 22:49 schreef a3bo het volgende:
Er is de HSG80 en er is Niagara software, waarmee je het Evohome systeem kunt monitoren en besturen, dus wat doen wij nog moeilijk om van alles uit te willen vogelen ?
De HGS80/HGI80 zijn, voor zover ik weet, alleen maar componenten die dat wat door de lucht gaat omzetten naar USB (serieel) of netwerk. Verder is ook van die componenten niets (dus geen protocol bijvoorbeeld) bekend. Ik ben er nog niet achter of ik Niagara kan kopen, het lijkt er op dat het vooral (dure) software bibliotheken en -componenten zijn die grote bedrijven (zoals Somfy) in hun eigen producten op kunnen nemen.
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 18:19 schreef Anonymousse het volgende:
@ploink
De HR80 bestaat nogal wat jaren, het probleem voor Honeywell is om compatable te blijven met de oudere systemen. Zij kunnen gemakkelijk een nieuw ontwerp maken met de eisen van deze tijd. Dat kost geld, en levert Honeywell niets op, want zij verliezen markt voor HR80.
Als ze de HR80 moeten aanpassen dan heeft dat vooral te maken met het probleem van warmtevraag i.c.m. een dicht ventiel. Maar voor de functionaliteit hoeft dat niet. Met een paar evoTouch aanpassingen kom je al heel ver...
quote:
Het protocol dat Honeywell gebruikt is proprietaire. Dat protocol is niet duister meer, alleen de betekenis van de bits en bytes is soms onduidelijk.
Nou... het jammere is dat dat deel van het protocol dat bij de meesten niet gebruikt wordt (aanpassen en uitlezen programmering evo bijvoorbeeld) nog niet bekend is...
quote:
Ik denk dat Honeywell dit niet leuk vind.[...] Want iemand met de apparatuur, kan het netwerk injecteren om bijv. de ketel aan te zetten. Om het draadloze protocol echt proprietair te maken hadden ze de data moeten encrypten.
Helemaal mee eens.
pi_122157761
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 17:21 schreef Anonymousse het volgende:
De HGS80 is RS232 (COM) en HGI80 is USB aansluiting.
Wanneer je de HGI80 aan een PC koppelt, komt er een vraag om software te installeren voor "TUSB3410 Boot Device" succes met programmeren of heb je een ander idee?
Kan je de Hardware ID posten van de HGI80?

Waar je deze kan vinden:
youtu.be/-dWx7vEII-c
pi_122158314
@Anonymousse

TUSB3410 Boot Device is een USB naar RS232 module:
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tusb3410.pdf

Waarschijnlijk heb je deze drivers nodig:
http://www.ti.com/litv/zip/sllc428

Hier staat AX Supervisor (Niagara Workbench) ter download:
http://www.solidyne.com/supports/download.php

Lijkt hetzelfde als in het document: TridiumEuropeResource_honeywellevohomedriver_1354788406.pdf

Alleen mis ik nog de modules:
honeywellEvoHome.jar en dochoneywellEvoHome.jar
pi_122160958
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 19:51 schreef pkop217 het volgende:
Gebruik van EVOhome in de praktijk.
Wij bewonen met z’n vieren een huis en leven behoorlijk onregelmatig. Ik wil alleen warmte waar dat nodig is. Dus eigenlijk wil ik per ruimte een thermostaat die de pomp aan of uit zet en de radiatorkraan open of dicht zet of houdt. Ik wil dus bijvoorbeeld alleen de huiskamer aan, alleen de werkkamer of slaapkamer aan of verschillende temperaturen in verschillende ruimtes. Mijn vraag is “Hoe praktisch is EVOhome om daarbij te helpen en echt energie te besparen”. Ik geef twee voorbeelden.
In de centrale unit programmeer ik de temperatuur per ruimte en per tijdsvak.
1. Stel dat ik alle ruimtes in huis per uur instel op 15 graden. Het wordt dan warmer in de ruimte waar ik ben, afhankelijk van hoever ik de thermostaatkraan opendraai , tot het einde van het tijdvak (bijvoorbeeld 1 uur), want dan zet de centrale unit de radiatorknop weer op 15. Hopelijk hoor ik dan het motortje en geef de knop weer een slinger, of ik doe dat pas als ik het koud heb. In die zin is het dus net een muntjeskachel: een slinger aan de knop geeft een uur warmte, en ik kan, onafhankelijk van de thermostaat in de huiskamer die ik nu heb, de ketel/pomp aanzetten. Kan de DT92 ervoor zorgen dat ik niet aan de knoppen hoef te draaien en kan ik daarmee twee radiatorkranen tegelijk aansturen ?? Kan ik deze of de HR80 zo instellen dat deze gedurende bijvoorbeeld 4 uur, de centrale unit overrulen.
Stel dat ik geprogrammeerd heb dat het tussen 17 en 22 uur 20 graden moet zijn in de huiskamer.
Ik zit die avond helaas de hele avond in de werkkamer en draai daar ieder uur de radiatorknop op 19.
Hoe zorg ik er nu praktisch voor dat de radiatoren in de huiskamer dicht blijven. Moet ik die dan ieder uur gaan dichtdraaien of lopen jullie als gebruikers de hele tijd met de centrale unit binnen handbereik de temperaturen te regelen ?? In feite is in mijn voorbeelden EVOhome vooral een tijdschakelaar die ervoor zorgt dat ongebruikte ruimtes niet langer dan een uur nodeloos boven 15 graden verwarmd worden. Kan dat niet anders ? Hoe gebruiken jullie hem in de praktijk ? Hoeveel Energiebesparing levert dat nu echt op.
Jouw situatie is ideaal om Evohome in te zetten. Verschillende warmtebehoeftes in verschillende ruimtes. Je kunt per dag 6 schakelmomenten in stellen per zone. Ieder uur je temperatuurinstelling resetten naar 15 graden, zal dus niet lukken. Het is een kwestie van de juiste tijdstippen te kiezen om te resetten.
Als je zelf na het omhoogdraaien van de HR80 deze ook weer terugzet bij het verlaten van de ruimte, is er natuurlijk niets aan de hand. In de praktijk wordt dit natuurlijk veel vergeten. De Evotouch doet dit dan bij het eerstvolgende schakelmoment.
Een DT92 kan de temperatuur in 1 zone regelen. Een zone kan meerdere HR80's bevatten, dus meerdere radiatoren op die manier aansturen.
In jouw scenario's zal het toch vooral neerkomen op het instellen van de juiste schakeltijdstippen per ruimte.
Of het echt veel energiebesparing oplevert is per installatie verschillend. Het levert vooral comfort op, omdat de cv ketel wordt aangestuurd als er ergens in huis warmtevraag is. Dit in tegenstelling tot een centrale thermostaat, die uitsluitend wordt gestuurd op de temperatuur in de ruimte waar die thermostaat zich bevindt.

[ Bericht 0% gewijzigd door a3bo op 28-01-2013 14:26:09 ]
pi_122163413
Apart puntje, wie herkent dit (als het al ter sprake is gekomen, mijn excuses)

Ik ben begonnen in de huiskamer door 1 vd de HR80's als tempvoeler te gebruiken. Dit werkte niet ideaal door de locatie (bij de ramen).
Vervolgens ben ik de interne voeler van het bedieningspaneel gaan gebruiken, maar hierin lijkt een ontwerp foutje te zetten.
Als het backlight aangaat, stijgt de tempvoeler van het bedieningspaneel met ca 3 graden.
Hierdoor kan het zijn dat de benodigde temp bereikt is waardoor de ketel wordt uitgeschakeld. Het duurt een x aantal minuten voor de bediening weer de juiste omgevingstemperatuur bereikt.

Heeft iemand anders dit ook gemerkt?

Anders ga ik toch maar proberen om de kamerthermostaat te gebruiken (zonde van het geld, maar dit werkt ook niet ideaal).
pi_122163972
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 14:55 schreef dudenl het volgende:
Als het backlight aangaat, stijgt de tempvoeler van het bedieningspaneel met ca 3 graden.
Backlight gaat aan bij aanraking. Hou je de evoHome in je hand? Dat scheelt zo een paar graden.

*ploink*
pi_122164076
Inmiddels ontdekt dat voor het uitlezen/besturen van Evohome middels een HGS80 en Niagara software gebruik gemaakt wordt van een HAWK of een JACE module.
Dit zijn modules met een geïntegreerde webserver en bedoeld voor de besturing van verwarming en koeling in grotere gebouwen.

http://www.honeywell.be/D(...)0_DS-VBVr0511-EN.pdf
Zal prijstechnisch dus wel flink buiten het gemiddelde particuliere budget liggen... :N
pi_122164375
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 18:10 schreef dudenl het volgende:

[..]

Allemaal bedankt voor de tips etc tot nu toe!
Mochten er potentiele kopers zijn die tips nodig hebben, help ik graag.
Ik heb 2 ketels Intergas HRE28/24, 2 verwarmings ringen, installatie materiaal COMAP/SAR, bestaand uit 8 radiatoren en 13 radiatoren, 1 vloerverwarming, 2 Evotouch's 3 zones en 6 zones, 4 OT mudules en 2 aan/uit modules, 3 DT92's, 14 HR80's, 14 HU02 en 1 HB85.

Ik heb 2 problemen:
Ketel die in bedrijf is, zonder dat er warmtevraag is. Zowel bij OT als aan/uit.
Bij OT bij geringe warmtevraag geknepen ventielen door toe doen van HR80's. Zij gaan maar 60 graden open.

Ik ben een potentieele koper van Evohome geweest, heb je wat tips voor me?

[ Bericht 11% gewijzigd door Anonymousse op 28-01-2013 15:47:27 ]
pi_122164659
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 15:11 schreef a3bo het volgende:
Inmiddels ontdekt dat voor het uitlezen/besturen van Evohome middels een HGS80 en Niagara software gebruik gemaakt wordt van een HAWK of een JACE module.
Dit zijn modules met een geïntegreerde webserver en bedoeld voor de besturing van verwarming en koeling in grotere gebouwen.

http://www.honeywell.be/D(...)0_DS-VBVr0511-EN.pdf
Zal prijstechnisch dus wel flink buiten het gemiddelde particuliere budget liggen... :N
Wat wil je? Wat zijn je skills? Kan je programmeren? Kan je met elektra en electronica omgaan?
pi_122165039
quote:
1s.gif Op zondag 27 januari 2013 22:49 schreef a3bo het volgende:

[..]

Er is de HSG80 en er is Niagara software, waarmee je het Evohome systeem kunt monitoren en besturen, dus wat doen wij nog moeilijk om van alles uit te willen vogelen ?
Met dat laatste ben ik het helemaal met je eens. Die discussie hoort hier ook niet thuis, het is forum vervuiling. Daar zijn andere kanalen voor bijv GitHub. Dus @137, @ploink ea ..........
pi_122166489
quote:
1s.gif Op maandag 28 januari 2013 15:36 schreef Anonymousse het volgende:
Met dat laatste ben ik het helemaal met je eens. Die discussie hoort hier ook niet thuis, het is forum vervuiling. Daar zijn andere kanalen voor bijv GitHub. Dus @137, @ploink ea ..........
Zodra het gaat over het aansturen en extra dingen doen ben ik het helemaal met je eens. Dat doen we elders. Maar het probleem dat jij (en overigens ook ik) heb(t) dat de ketel aan blijft gaan en dat geen van de radiatoren warm wordt is iets dat je niet zonder "achter de schermen" kennis verder kunt onderzoeken. Alleen uit het berichtenverkeer kan je afleiden dat er kranen zijn met warmtevraag. Als je dan verder onderzoekt dan zie je dat die radiatoren koud blijven.

Een ander probleem dat mensen hier hebben gemeld is dat je op de evoTouch niet kan zien dat een HR80 handmatig is bijgesteld. Ook dat kan leiden tot onverwacht ketel aanslaan. En ook dat kan je uit het berichteverkeer afleiden. In ieder geval leidt dat tot de conclusie dat de evoTouch dat wel zou kunnen laten zien.

*ploink*
pi_122168354
Even in het kort , als ik de hgi80 heb. Kan ik dan met mijn computer de evohome monitoren.

Of moet ik een somfy of tahoma er aan koppelen en kan ik dan pas monitoren.

Het gaat er mij eerst niet om van buitenaf te monitoren maar gewoon in huis.

Werkt dit met windows 7 / 8 of moet dit met xp zoals bij het updaten.

En als je de muurbevestiging hebt voor de evotouch, zitten er ook nog twee contacten op waar ext. Opstaat, waar zouden deze voor kunnen zijn
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')