Nee!quote:Op maandag 28 januari 2013 16:49 schreef simonmo het volgende:
Even in het kort , als ik de hgi80 heb. Kan ik dan met mijn computer de evohome monitoren.
Of moet ik een somfy of tahoma er aan koppelen en kan ik dan pas monitoren.
Het gaat er mij eerst niet om van buitenaf te monitoren maar gewoon in huis.
Werkt dit met windows 7 / 8 of moet dit met xp zoals bij het updaten.
En als je de muurbevestiging hebt voor de evotouch, zitten er ook nog twee contacten op waar ext. Opstaat, waar zouden deze voor kunnen zijn
quote:Op maandag 28 januari 2013 17:45 schreef Anonymousse het volgende:
[..]
Nee!
Ik heb een HGI80 en heb hier meer over verteld! Bedankt voor de tip waar te koop!
De vraag is, wat wil je . Wanneer je dmv een webinterface (browser) je CV wil beheren is de tahoma box een oplossing. Daar moet je een abonnement voor afsluiten met terug kerende kosten. Heb je dat er voor over?
Er is een gebruiker op dit forum cobra008, zie vorig draadje.
De muurbevestiging is dat de ATF300?
Even ge googled. Ik zie alleen een bevestigings strip met 4 contacten +, -, X en Y, de vermelding XY niet gebruikt. Bedoel je die?
nope. gewoon aantikken in de standaard.quote:Op maandag 28 januari 2013 15:07 schreef Ploink70 het volgende:
[..]
Backlight gaat aan bij aanraking. Hou je de evoHome in je hand? Dat scheelt zo een paar graden.
*ploink*
Wat betekent "nope" en eerder gebruikt "ontopic"?quote:Op maandag 28 januari 2013 18:10 schreef dudenl het volgende:
[..]
nope. gewoon aantikken in de standaard.
De werking is denk ik: je sluit de HGI80 aan via USB de bootloader vraagt om software "TUSB3410" dan wordt de deze software geflasht en wordt actief, nu kan er met de andere kant PC of een router gecommuniceerd worden.quote:Op maandag 28 januari 2013 12:49 schreef cv2home het volgende:
@Anonymousse
TUSB3410 Boot Device is een USB naar RS232 module:
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tusb3410.pdf
Waarschijnlijk heb je deze drivers nodig:
http://www.ti.com/litv/zip/sllc428
Hier staat AX Supervisor (Niagara Workbench) ter download:
http://www.solidyne.com/supports/download.php
Lijkt hetzelfde als in het document: TridiumEuropeResource_honeywellevohomedriver_1354788406.pdf
Alleen mis ik nog de modules:
honeywellEvoHome.jar en dochoneywellEvoHome.jar
Ik bedoel hier niets mee. Ik ken die begrippen niet.quote:Op maandag 28 januari 2013 18:37 schreef simonmo het volgende:
Jongens geen ruzies uitvechten he.
We zijn hier om elkaar te helpen en alle hulp is welkom
😇
Zou zonde zijn als je ermee stopt, dan gaan we ons op het niveau van honeywell begeven, en dat is niks delen en alles voor jezelf houden.quote:Op maandag 28 januari 2013 18:51 schreef Anonymousse het volgende:
[..]
Ik bedoel hier niets mee. Ik ken die begrippen niet.
De vragen die ik stel of antwoorden die ik geef zijn zonder rancune.
Alleen de antwoorden op mijn vragen worden niet gegeven.
Wanneer dit nog wat langer duurt dan stop ik als deelnemer.
Ik ken twee situaties:quote:Op maandag 28 januari 2013 19:31 schreef Anonymousse het volgende:
Door de overgang op aan/uit ben ik tot de conclusie gekomen dat er een probleem zit in beide modules.
Het probleem is het module komt in een status dat er niet meer wordt geluisterd. Wie herkent dit nog meer?
Ik vermoed dat de Evotouch hier een rol in speelt inderdaad. Probeer het anders eens als de Fail safe test niets oplevert.quote:Op maandag 28 januari 2013 21:26 schreef Anonymousse het volgende:
Het relais module luistert alleen maar naar commando's van de Evotouch en niet van de HR80. Optimalisatie is heeft hierop mi geen uitwerking op, of daar moet ook een bug in zitten.
Toewijzen heb ik al zo vaak gedaan, als dat wat oplost dan is het tijdelijk gezien mijn waarneming. Infolijn gaf ook die tip, maar beantwoord met dat ik dat al vaker gedaan heb.quote:Op maandag 28 januari 2013 21:46 schreef 137 het volgende:
@Anonymousse: Ik heb het even opgezocht. De instelling heet Fail safe en zit onder de System parameters. Hier kun je kiezen wat de ketelmodule moet doen als deze geen signaal meer ontvangt. Als deze uit staat gaat de ketel uit, als deze aan staat gaat de ketel 20% aan en 80% van de tijd uit.
Als de Fail safe al uit staat is signaalverlies niet de verklaring voor het euvel dat je ervaart.
Als het aan staat, zorg dan dat de Evotouch vlakbij (paar meter) van de BDR91 is en zet de Fail safe uit. Ik heb geen idee of de Evotouch deze instelling dan direct doorgeeft of dat deze het maar eens per uur doorstuurt (ik zal je de details niet meer post hier ;-). Wellicht is het daarom raadzaam om de Evotouch een tijdje in de buurt van de BDR91 te houden.
Alternatief is een ontvangst test maar dit is slechts een momentopname.
Ik ben benieuwd.
Nope = nee...quote:Op maandag 28 januari 2013 18:23 schreef Anonymousse het volgende:
[..]
Wat betekent "nope" en eerder gebruikt "ontopic"?
UIT TEMP wordt gebruikt bij MENU> SYSTEEMSTATUS> UIT>quote:Op maandag 28 januari 2013 23:22 schreef cv2home het volgende:
@anonymousse
Indd alles nogmaals resetten en koppelen. Dit haalt alle geleerde history weg.
Mijn belangrijke settings:
UIT Temperatuur = 5 graden
COMM Verlies = Uitgeschakeld
Optimalisering = Geen Optimalisatie
Schakelingen per uur = 3
Uit Temp heeft meer invloed op OT, maar toch.
En aantal schakelingen geeft de kachel meer rust. Zie kachel instellingen, na pomptijd en brandervertragingstijd.
Probeer ook eens savonds de BDR91 los te koppelen als de kachel warmte vraag krijgt. Wat is het resultaat hiervan?
Dank is me nu duidelijk.quote:Op maandag 28 januari 2013 23:42 schreef dudenl het volgende:
[..]
Nope = nee...
ontopic = weer doorgaan over het onderwerp en niet teveel afwijken van de vragen
Gebruikelijk forum taal...
Maar ik begrijp dus dat niemand last heeft van oplopende temp op het bedieningspaneel.
Erg vreemd.
Op deze manier houd je de software bridge modules, op elkaar afgestemd, in 1 apparaat PC, router en bedenk maar wat.quote:Op maandag 28 januari 2013 23:40 schreef cv2home het volgende:
@anonymousse
Als ik vluchtig de pdf over TUSB3410, lees dan begrijp ik eruit dat in de eerste 100ms de bootloader functie actief is, hierna gaat deze over program-mode en ubs-to-serial wordt geactiveerd.
Ik vergelijk het met mobile toestellen waar een toestcombinatie in de eerste seconden de bootloader activeert. Dit is de 100ms.
Hoe je de 100ms moet overbruggen, kon ik niet snel eruit halen. Driver installeren misschien.
Goeie vraag, maar met de kennis van nu zou ik het weten. Alleen ben ik even over op aan/uit, want onder OT heb ik bij kleine warmtevraag een probleem met de HR80 die de ventielen zo knijpt dat er weinig of geen water doorgaat. Dit is de reden voor de apparatuur inventarisatie, maar ja van niemand nog een PM ontvangen. Zo zou ik het willen hebben, voorbeeld van mijzelf:quote:Op maandag 28 januari 2013 21:55 schreef microkid het volgende:
Wellicht een domme vraag, maar hoe knippert je O/T relais?
Wat voor warm water toestel heb jij aan de evoTouch hangen? Ik zag dat je om dat in te stellen een temperatuursensor voor het warmwater nodig hebt. Hoe werkt dat dan?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 00:26 schreef Anonymousse het volgende:
WARMWATER PARAMETER
WARMWATER TEMPERATUUR 50.0
WARMWATER NADRAAITIJD 0
WARMWATER DIFFENTIAAL 10.
Nee, behalve (zoals ook door cv2home gemeld) als je met je handen in de buurt komt. Backlight zijn een paar ledjes - de warmteafgifte daarvan is vrijwel nul. Maar als je het paneel in je handen houdt, of met je handen ernaast leunt dan is het al heel snel enkele graden warmer.quote:Op maandag 28 januari 2013 23:42 schreef dudenl het volgende:
Maar ik begrijp dus dat niemand last heeft van oplopende temp op het bedieningspaneel.
Punt is dat we in ons huis na de verbouwing geen alternatief meer hebben anders dan het beschreven systeemquote:Op maandag 28 januari 2013 22:52 schreef cv2home het volgende:
@roadrats
Uit ervaring kan ik melden, dat het beter is om simpel te beginnen en langzaam uit te bouwen.
Begin met een ruimte HR80 te plaatsen, daarna de rest. Stap voor stap. Wat jij doet, had ik ook gedaan.
En ik heb het idee dat Evohome systeem ook tijd nodig heeft om zich in balans te brengen. Of soms in balans geholpen moet worden. Denk aan bijv voetventielen goed instellen. Dus neem de tijd.
Zet alle optimalisatie uit. En begin met je belangrijkste warmte bron. De vloerverwarming? Probeer deze goed te laten functioneren. Daarna de sensoren en HR80s.
dank voor je antwoord.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 09:26 schreef Ploink70 het volgende:
[..]
Nee, behalve (zoals ook door cv2home gemeld) als je met je handen in de buurt komt. Backlight zijn een paar ledjes - de warmteafgifte daarvan is vrijwel nul. Maar als je het paneel in je handen houdt, of met je handen ernaast leunt dan is het al heel snel enkele graden warmer.
*ploink*
Die van mij stijgt ook niet in temp. Moet er wel bij zeggen dat ik een wandhouder heb.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 15:39 schreef dudenl het volgende:
[..]
dank voor je antwoord.
Ik snapte het ook al niet dat ledjes warmte af zouden geven, maar toch wordt hij warmer.
Toch nog maar eens goed opletten of ik hem niet onbewust ondersteun aan de achterzijde als ik op de voorkant iets intik.
dank voor de terugkoppeling!quote:Op dinsdag 29 januari 2013 16:47 schreef simonmo het volgende:
[..]
Die van mij stijgt ook niet in temp. Moet er wel bij zeggen dat ik een wandhouder heb.
Dus die paar ledjes warmt de thermostaat niet op!
Voor zover ik heb kunnen nagaan:quote:Wellicht een domme vraag, maar hoe knippert je O/T relais?
Ik denk dat ik je begrijp. Dus iedere fabrikant moet eerst iets inladen om de HGI80 te laten werken?quote:Op deze manier houd je de software bridge modules, op elkaar afgestemd, in 1 apparaat PC, router en bedenk maar wat.
Ja driver installeren, is ook software. Daar ben ik nieuwsgierig naar. Ik heb nog geen oplossing, het zit in mijn hoofd.
Het spijt me, ik ben al eerder in het topic afgehaakt omdat de discussie te technisch voor mij aan het worden is. Twee linkerhanden...quote:Op dinsdag 29 januari 2013 16:59 schreef Anonymousse het volgende:
Ik trek me terug. Teleurgesteld.
Is het nou zo moeilijk om een inventarisatie te geven? .
Je kan er een Evotouch bij nemen. Je ketel module kan van max 4 Evotouch's warmtevraag ontvangen.quote:Op maandag 28 januari 2013 22:07 schreef roadrats het volgende:
Pas verbouwd boerderijtje met de gehele bg voorzien van vloerverwarming als hoofdverwarming, verdeeld over 6 zones (noodgedwongen vanwege de max 8 zones)
Bij mij blijft het scherm altijd zachtjes branden (in te stellen in de EvoTouch) en daar warmt hij echt niet van op.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 16:47 schreef simonmo het volgende:
[..]
Die van mij stijgt ook niet in temp. Moet er wel bij zeggen dat ik een wandhouder heb.
Dus die paar ledjes warmt de thermostaat niet op!
Bekend maar eerst maar eens het systeem goed aan de gang krijgen. Op zich valt met de huidige zone-indeling te levenquote:Op woensdag 30 januari 2013 00:57 schreef Anonymousse het volgende:
[..]
Je kan er een Evotouch bij nemen. Je ketel module kan van max 4 Evotouch's warmtevraag ontvangen.
Dus max. 32 zones. Zie application manual 2.9
Helaas geen oplossing hier, maar ik kan wel bevestigen dat ik dit volledig herken. Heb ook vv als hoofdverwarming, slechts 2 zones: keuken en woonkamer, samen zo'n 100m2. Ook ik ging 's nachts terug naar 18 graden om 's morgens om 8 uur weer 20 graden te vragen met een aanwarmtijd van 2 uur. 9 out of 10 is het om 8 uur nog maar 19 graden, alleen de afgelopen nacht (met 13 graden buiten) was het vanochtend 20 graden. Heb tijdens de strenge vorst al mijn nachtverlaging verhoogd naar 18.5.quote:Op maandag 28 januari 2013 22:07 schreef roadrats het volgende:
Ik ben nieuw op dit forum dus eerst maar even voorstellen voordat ik mijn vraag stel:
Pas verbouwd boerderijtje met de gehele bg voorzien van vloerverwarming als hoofdverwarming, verdeeld over 6 zones (noodgedwongen vanwege de max 8 zones)
Verdieping 3 kamers met radiatoren, 2 kamers gecombineerd op dezelfde zone.
Apparatuur:
Ketel Remeha Calenta 40c, ATC928G1000 Evotouch bedieningspaneel, 1x HCE80 zone- en vloerverwarmingsregelaar, HRA80 antenne, Honeywell Draadloos Ketelrelais aan/uit, 12 x Honeywell MT4 230nc Thermische servomotor, 3x Honeywell HR80 Draadloze radiatorregelaar, 6x Honeywell DTS92 draadloze thermostaat tbv Evo (DTS92A1011). Vloerverwarming is verdeeld in 12 lussen, totale oppervlakte bg is 145 vierkante meter, 6 verschillende vertrekken. (tekening om te verduidelijken evt beschikbaar), elke lus kan ik monitoren middels een flow meter.
Systeem draait nu 1 week maar ik ben nog maar matig tevreden over de werking. Bij optimaliseringsmethode heb ik ingesteld “adaptieve start”met maximaal 3 uur aanwarmtijd. Nu staat bijv de woonkmr ingesteld op 20 gr om 7:00, toch is het vaak niet meer dan 18 gr als we om 8:00 uur de woonkmr binnenkomen, ’s-Nachts laten we de temp niet verder zakken dan 18 gr. Hebben we iets niet goed ingesteld ? Keteltemp staat met de koude dagen op 55, max vloertemp staat ingesteld op 40 ( eigenlijk veel te hoog !) Pas tegen de avond bereikt het systeem de 20 gr. In de woonkmr.
Wat mij verder opvalt: als een vloerzone geen warmte meer vraagt stopt ook direct de pomp van de vloerverwarming (wordt aangestuurd door de zone-regelaar) Gevolg is dat de flow ook direct wegvalt terwijl de thermische servomotoren een ingebouwde vertragingstijd hebben van 3-5 minuten. Ik zou dus graag de pomp laten nadraaien om nog gebruik te maken van de “restwarmte”in de ketel etc. Ik heb echter nergens kunnen vinden waar dat ingesteld kan worden. Alvast dank voor adviezen, ik zal de komende tijd ongetwijfeld terug komen met vragen maar hoop ook straks mijn ervaringen te kunnen delen.
Dank en vr groet, Jan
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |