abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122171832
quote:
1s.gif Op maandag 28 januari 2013 16:49 schreef simonmo het volgende:
Even in het kort , als ik de hgi80 heb. Kan ik dan met mijn computer de evohome monitoren.

Of moet ik een somfy of tahoma er aan koppelen en kan ik dan pas monitoren.

Het gaat er mij eerst niet om van buitenaf te monitoren maar gewoon in huis.

Werkt dit met windows 7 / 8 of moet dit met xp zoals bij het updaten.

En als je de muurbevestiging hebt voor de evotouch, zitten er ook nog twee contacten op waar ext. Opstaat, waar zouden deze voor kunnen zijn
Nee!
Ik heb een HGI80 en heb hier meer over verteld! Bedankt voor de tip waar te koop!
De vraag is wat je wilt. Wanneer je dmv een webinterface (browser) je CV wil beheren is de tahoma box een oplossing. Daar moet je een abonnement voor afsluiten. Terug kerende kosten. Heb je dat er voor over?
De muurbevestiging is dat de ATF500?
pi_122172618
quote:
1s.gif Op maandag 28 januari 2013 17:45 schreef Anonymousse het volgende:

[..]

Nee!

Ik heb een HGI80 en heb hier meer over verteld! Bedankt voor de tip waar te koop!

De vraag is, wat wil je . Wanneer je dmv een webinterface (browser) je CV wil beheren is de tahoma box een oplossing. Daar moet je een abonnement voor afsluiten met terug kerende kosten. Heb je dat er voor over?
Er is een gebruiker op dit forum cobra008, zie vorig draadje.

De muurbevestiging is dat de ATF300?
Even ge googled. Ik zie alleen een bevestigings strip met 4 contacten +, -, X en Y, de vermelding XY niet gebruikt. Bedoel je die?

[ Bericht 4% gewijzigd door Anonymousse op 28-01-2013 18:20:59 ]
pi_122173274
Atf300 en er staat aux bij
pi_122173424
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 15:07 schreef Ploink70 het volgende:

[..]

Backlight gaat aan bij aanraking. Hou je de evoHome in je hand? Dat scheelt zo een paar graden.

*ploink*
nope. gewoon aantikken in de standaard.
pi_122174253
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 18:10 schreef dudenl het volgende:

[..]

nope. gewoon aantikken in de standaard.
Wat betekent "nope" en eerder gebruikt "ontopic"?
pi_122175124
Jongens geen ruzies uitvechten he.
We zijn hier om elkaar te helpen en alle hulp is welkom
😇
pi_122175409
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 12:49 schreef cv2home het volgende:
@Anonymousse

TUSB3410 Boot Device is een USB naar RS232 module:
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tusb3410.pdf

Waarschijnlijk heb je deze drivers nodig:
http://www.ti.com/litv/zip/sllc428

Hier staat AX Supervisor (Niagara Workbench) ter download:
http://www.solidyne.com/supports/download.php

Lijkt hetzelfde als in het document: TridiumEuropeResource_honeywellevohomedriver_1354788406.pdf

Alleen mis ik nog de modules:
honeywellEvoHome.jar en dochoneywellEvoHome.jar
De werking is denk ik: je sluit de HGI80 aan via USB de bootloader vraagt om software "TUSB3410" dan wordt de deze software geflasht en wordt actief, nu kan er met de andere kant PC of een router gecommuniceerd worden.
Die software komt van Honeywell (2 modules). Hierin ben ik wel geintereseerd.
pi_122175947
quote:
1s.gif Op maandag 28 januari 2013 18:37 schreef simonmo het volgende:
Jongens geen ruzies uitvechten he.
We zijn hier om elkaar te helpen en alle hulp is welkom
😇
Ik bedoel hier niets mee. Ik ken die begrippen niet.
De vragen die ik stel of antwoorden die ik geef zijn zonder rancune.
Alleen de antwoorden op mijn vragen worden niet gegeven.
Wanneer dit nog wat langer duurt dan stop ik als deelnemer.
pi_122176639
quote:
1s.gif Op maandag 28 januari 2013 18:51 schreef Anonymousse het volgende:

[..]

Ik bedoel hier niets mee. Ik ken die begrippen niet.
De vragen die ik stel of antwoorden die ik geef zijn zonder rancune.
Alleen de antwoorden op mijn vragen worden niet gegeven.
Wanneer dit nog wat langer duurt dan stop ik als deelnemer.
Zou zonde zijn als je ermee stopt, dan gaan we ons op het niveau van honeywell begeven, en dat is niks delen en alles voor jezelf houden.
pi_122179555
Ik heb vanmiddag contact gehad met de infolijn van Honeywell over "stokende ketel, geen warmte vraag, koude radiatoren". Dit probleem heb ik sinds mijn Evohome installatie (begin 2011) bij hen per email kenbaar gemaakt. Het antwoord is dan dat je naar je installater moet. Je geeft dan aan dat je zelf de installateur bent en dat het probleem opgelost moet worden. Het antwoord is dan een verwijzing naar de infolijn een wat PDF bijlages. Ik gaf toen aan, na het lezen van de toegestuurde PDF document, dat daarin niet een oplossing staat. Daarna geen enkele reactie meer. De Infolijn nooit eerder gebruikt, maar wanneer je beslagen ten ijs bent, dan heb je een gewillig oor.
Een technicus neemt telefonisch contact met mij op.

Door de overgang op aan/uit ben ik tot de conclusie gekomen dat er een probleem zit in beide modules.
Het probleem is het module komt in een status dat er niet meer wordt geluisterd. Wie herkent dit nog meer?
  maandag 28 januari 2013 @ 20:24:19 #161
387172 137
Nothing is simple
pi_122183766
quote:
1s.gif Op maandag 28 januari 2013 19:31 schreef Anonymousse het volgende:
Door de overgang op aan/uit ben ik tot de conclusie gekomen dat er een probleem zit in beide modules.
Het probleem is het module komt in een status dat er niet meer wordt geluisterd. Wie herkent dit nog meer?
Ik ken twee situaties:
Allereerst de situatie met optimale start ingeschakeld zoals ik reeds typte. Ik zag dat de ketel aanstond terwijl het set point onder de huidige temperatuur lag. Ventielen waren dicht. Na uitzetten optimalisatie is dot verdwenen. Ik was op dat moment nog niet in staat om te zien wat de Evotouch en HR80's elkaar stuurde.

Tweede situatie waarbij mijn ketel aansloeg kon ik wel zien waar de warmtevraag vandaan kwam. Deze vraag was minimaal en kwam van een zone 1 HR80. De HR80 had het ventiel echter dicht en de radiator was steenkoud. Ik weet niet of ik hierna of daarvoor al de HR80 op FULL had gezet helaas. Na terugdraaien set point ging de ketel uit.

Je hypothese is dat de ketelmodule niet meer luistert en hierom warmte blijft genereren. Is het echt niet meer luisteren of kan het ook niet horen zijn? In dit laatste geval zal de module een noodprogramma uitvoeren. Ik meen dat instelbaar is of de ketel dan aan of juist uit moet gaan. Als je uitgaan instelt en de ketel gaat uit dan is er iets mis met de ontvangst. Heb je dit wel eens getest?
pi_122187999
@137 hier onderstaand mijn waarnemingen
Mijn ingestelde temperatuur is 11 graden voor alle zones.
Mijn ketel zat in zo'n procedure, BDR91 op uit gezet , ketel gaat na paar seconden uit
Na enige tijd ging mijn ketel weer aan BDR91 staat aan
Op Evotouch MENU SYSTEEMSTATUS UIT
De ingestelde temperatuur is dan 5 graden voor alle zones
Na 20 minuten staat mijn ketel en BDR91 nog steeds aan.
BDR91 op uit gezet, mijn ketel uit bedrijf gehaald en de stekker van de ketel ontkoppeld
Na 3 uur geslapen te hebben, BDR91 staat uit, stekker van ketel weer gekoppeld
Weer rustig kunnen slapen

Het onderscheidt tussen OT en aan/uit is dat bij OT bij stekker ontkoppelen het module ook spanningsloos staat, aan/uit module heeft eigen voeding

Het relais module luistert alleen maar naar commando's van de Evotouch en niet van de HR80. Optimalisatie is heeft hierop mi geen uitwerking op, of daar moet ook een bug in zitten.

[ Bericht 10% gewijzigd door Anonymousse op 28-01-2013 21:44:07 ]
  maandag 28 januari 2013 @ 21:46:56 #163
387172 137
Nothing is simple
pi_122189286
@Anonymousse: Ik heb het even opgezocht. De instelling heet Fail safe en zit onder de System parameters. Hier kun je kiezen wat de ketelmodule moet doen als deze geen signaal meer ontvangt. Als deze uit staat gaat de ketel uit, als deze aan staat gaat de ketel 20% aan en 80% van de tijd uit.

Als de Fail safe al uit staat is signaalverlies niet de verklaring voor het euvel dat je ervaart.

Als het aan staat, zorg dan dat de Evotouch vlakbij (paar meter) van de BDR91 is en zet de Fail safe uit. Ik heb geen idee of de Evotouch deze instelling dan direct doorgeeft of dat deze het maar eens per uur doorstuurt (ik zal je de details niet meer post hier ;-). Wellicht is het daarom raadzaam om de Evotouch een tijdje in de buurt van de BDR91 te houden.

Alternatief is een ontvangst test maar dit is slechts een momentopname.

Ik ben benieuwd.
  maandag 28 januari 2013 @ 21:51:14 #164
387172 137
Nothing is simple
pi_122189551
quote:
1s.gif Op maandag 28 januari 2013 21:26 schreef Anonymousse het volgende:
Het relais module luistert alleen maar naar commando's van de Evotouch en niet van de HR80. Optimalisatie is heeft hierop mi geen uitwerking op, of daar moet ook een bug in zitten.
Ik vermoed dat de Evotouch hier een rol in speelt inderdaad. Probeer het anders eens als de Fail safe test niets oplevert.
  maandag 28 januari 2013 @ 21:55:00 #165
13698 microkid
speaks digitalk
pi_122189816
Wellicht een domme vraag, maar hoe knippert je O/T relais?
pi_122190526
Ik ben nieuw op dit forum dus eerst maar even voorstellen voordat ik mijn vraag stel:

Pas verbouwd boerderijtje met de gehele bg voorzien van vloerverwarming als hoofdverwarming, verdeeld over 6 zones (noodgedwongen vanwege de max 8 zones)
Verdieping 3 kamers met radiatoren, 2 kamers gecombineerd op dezelfde zone.

Apparatuur:
Ketel Remeha Calenta 40c, ATC928G1000 Evotouch bedieningspaneel, 1x HCE80 zone- en vloerverwarmingsregelaar, HRA80 antenne, Honeywell Draadloos Ketelrelais aan/uit, 12 x Honeywell MT4 230nc Thermische servomotor, 3x Honeywell HR80 Draadloze radiatorregelaar, 6x Honeywell DTS92 draadloze thermostaat tbv Evo (DTS92A1011). Vloerverwarming is verdeeld in 12 lussen, totale oppervlakte bg is 145 vierkante meter, 6 verschillende vertrekken. (tekening om te verduidelijken evt beschikbaar), elke lus kan ik monitoren middels een flow meter.

Systeem draait nu 1 week maar ik ben nog maar matig tevreden over de werking. Bij optimaliseringsmethode heb ik ingesteld “adaptieve start”met maximaal 3 uur aanwarmtijd. Nu staat bijv de woonkmr ingesteld op 20 gr om 7:00, toch is het vaak niet meer dan 18 gr als we om 8:00 uur de woonkmr binnenkomen, ’s-Nachts laten we de temp niet verder zakken dan 18 gr. Hebben we iets niet goed ingesteld ? Keteltemp staat met de koude dagen op 55, max vloertemp staat ingesteld op 40 ( eigenlijk veel te hoog !) Pas tegen de avond bereikt het systeem de 20 gr. In de woonkmr.

Wat mij verder opvalt: als een vloerzone geen warmte meer vraagt stopt ook direct de pomp van de vloerverwarming (wordt aangestuurd door de zone-regelaar) Gevolg is dat de flow ook direct wegvalt terwijl de thermische servomotoren een ingebouwde vertragingstijd hebben van 3-5 minuten. Ik zou dus graag de pomp laten nadraaien om nog gebruik te maken van de “restwarmte”in de ketel etc. Ik heb echter nergens kunnen vinden waar dat ingesteld kan worden. Alvast dank voor adviezen, ik zal de komende tijd ongetwijfeld terug komen met vragen maar hoop ook straks mijn ervaringen te kunnen delen.

Dank en vr groet, Jan
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
pi_122193381
@roadrats

Uit ervaring kan ik melden, dat het beter is om simpel te beginnen en langzaam uit te bouwen.
Begin met een ruimte HR80 te plaatsen, daarna de rest. Stap voor stap. Wat jij doet, had ik ook gedaan.

En ik heb het idee dat Evohome systeem ook tijd nodig heeft om zich in balans te brengen. Of soms in balans geholpen moet worden. Denk aan bijv voetventielen goed instellen. Dus neem de tijd.

Zet alle optimalisatie uit. En begin met je belangrijkste warmte bron. De vloerverwarming? Probeer deze goed te laten functioneren. Daarna de sensoren en HR80s.
pi_122193702
@anonymousse
Het probleem van een stokende ketel is in dit forum al vaker besproken. Ik heb hetzelfde euvel gehad. Bij mij is de cursusdocent van Honeywell langsgeweest. Hij heeft alle modules opnieuw gekoppeld.
Naar zijn zeggen treedt het op als de BDR91 geen (goed) signaal krijgt van de Evotouch.
Opnieuw koppelen dus...
pi_122195214
@anonymousse
Indd alles nogmaals resetten en koppelen. Dit haalt alle geleerde history weg.

Mijn belangrijke settings:
UIT Temperatuur = 5 graden
COMM Verlies = Uitgeschakeld
Optimalisering = Geen Optimalisatie
Schakelingen per uur = 3

Uit Temp heeft meer invloed op OT, maar toch.
En aantal schakelingen geeft de kachel meer rust. Zie kachel instellingen, na pomptijd en brandervertragingstijd.

Probeer ook eens savonds de BDR91 los te koppelen als de kachel warmte vraag krijgt. Wat is het resultaat hiervan?
pi_122195896
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 21:46 schreef 137 het volgende:
@Anonymousse: Ik heb het even opgezocht. De instelling heet Fail safe en zit onder de System parameters. Hier kun je kiezen wat de ketelmodule moet doen als deze geen signaal meer ontvangt. Als deze uit staat gaat de ketel uit, als deze aan staat gaat de ketel 20% aan en 80% van de tijd uit.

Als de Fail safe al uit staat is signaalverlies niet de verklaring voor het euvel dat je ervaart.

Als het aan staat, zorg dan dat de Evotouch vlakbij (paar meter) van de BDR91 is en zet de Fail safe uit. Ik heb geen idee of de Evotouch deze instelling dan direct doorgeeft of dat deze het maar eens per uur doorstuurt (ik zal je de details niet meer post hier ;-). Wellicht is het daarom raadzaam om de Evotouch een tijdje in de buurt van de BDR91 te houden.

Alternatief is een ontvangst test maar dit is slechts een momentopname.

Ik ben benieuwd.
Toewijzen heb ik al zo vaak gedaan, als dat wat oplost dan is het tijdelijk gezien mijn waarneming. Infolijn gaf ook die tip, maar beantwoord met dat ik dat al vaker gedaan heb.
Bij mij staat COMM.VERLIES op UITGESCHAKELD: Relais UIT. Mijn relais gaat niet UIT, dus is het geen COMM.VERLIES. Ik zal INGESCHAKELD instellen, daarna opnieuw binden, even tracen en kijken wat het verschil is met de vorige bind. Wanneer daar geen verschil in zit, dan breekt mijn klomp, ik verwacht een bitje verschil.
pi_122196134
@anonymousse

Als ik vluchtig de pdf over TUSB3410, lees dan begrijp ik eruit dat in de eerste 100ms de bootloader functie actief is, hierna gaat deze over program-mode en ubs-to-serial wordt geactiveerd.
Ik vergelijk het met mobile toestellen waar een toestcombinatie in de eerste seconden de bootloader activeert. Dit is de 100ms.

Hoe je de 100ms moet overbruggen, kon ik niet snel eruit halen. Driver installeren misschien.
pi_122196189
quote:
1s.gif Op maandag 28 januari 2013 18:23 schreef Anonymousse het volgende:

[..]

Wat betekent "nope" en eerder gebruikt "ontopic"?
Nope = nee...
ontopic = weer doorgaan over het onderwerp en niet teveel afwijken van de vragen

Gebruikelijk forum taal...

Maar ik begrijp dus dat niemand last heeft van oplopende temp op het bedieningspaneel.
Erg vreemd.
pi_122196571
@anonymousse

Welke ketel heb je precies?
Op welke klemmen is de bdr91 aangesloten?
Alle aangemelde HR80's aangesloten op de adapter en aan de verwarming bevestigd?

@dudenl
Vaste houden zorgt dat ervoor dat binnen 60s de temp 2 a 3 graden stijgt. Eén keer aantikken zorgt niet voor verhoging.

[ Bericht 28% gewijzigd door cv2home op 29-01-2013 00:03:55 ]
pi_122197976
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 23:22 schreef cv2home het volgende:
@anonymousse
Indd alles nogmaals resetten en koppelen. Dit haalt alle geleerde history weg.

Mijn belangrijke settings:
UIT Temperatuur = 5 graden
COMM Verlies = Uitgeschakeld
Optimalisering = Geen Optimalisatie
Schakelingen per uur = 3

Uit Temp heeft meer invloed op OT, maar toch.
En aantal schakelingen geeft de kachel meer rust. Zie kachel instellingen, na pomptijd en brandervertragingstijd.

Probeer ook eens savonds de BDR91 los te koppelen als de kachel warmte vraag krijgt. Wat is het resultaat hiervan?
UIT TEMP wordt gebruikt bij MENU> SYSTEEMSTATUS> UIT>
Met OT module, alles gereset, alles toegewezen en alle instellingen gemaakt zoals ik wilde, toen deed mijn probleem zich ook voor.
Later alleen BDR91 gereset en toegewezen van OPENTHERM MODULE naar GEEN naar KETELRELAIS MODULE.
Dat werkt met het zelfde probleem. Doet zich af en toe s'nachts voor. Dan is er een kleine warmtevraag, want mijn ingestelde temperatuur, voor alle zones, is dan 11.0 graden. Overdag is mijn ingestelde temperatuur, voor de meeste zones, 12.0 graden.

Bij OT ontkoppelde ik de stekker van de ketel, nu bij aan/ uit ontkoppel ik de stekker van de BDR91. Dit is een tijdelijke oplossing. Over een paar weken wil ik op vakantie, daar krijg ik het nu warm va!

Mijn settings:
UIT TEMP INSTEL 5.0
VAKANTIE TEMP INSTEL 12.0
INTERNE VOELER CALIBREREN 0.0
VRIJE DAG ZA
SCHAKEL.PER UUR 3
MIN. AAN-TIJD 1
COMM.VERLIES UITGESCHAKELD
OPTIMALISERING ADAPTIEVE START en OPTIMALE STOP
WARMWATER PARAMETER
WARMWATER TEMPERATUUR 50.0
WARMWATER NADRAAITIJD 0
WARMWATER DIFFENTIAAL 10.
pi_122198075
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 23:42 schreef dudenl het volgende:

[..]

Nope = nee...
ontopic = weer doorgaan over het onderwerp en niet teveel afwijken van de vragen

Gebruikelijk forum taal...

Maar ik begrijp dus dat niemand last heeft van oplopende temp op het bedieningspaneel.
Erg vreemd.
Dank is me nu duidelijk.

Jouw vraag beantwoord ik pas wanneer jij mijn vragen naar tevredenheid hebt behandeld, ik denk dat je dat wel begrijpt.

[ Bericht 4% gewijzigd door Anonymousse op 29-01-2013 01:16:12 ]
pi_122198401
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 23:40 schreef cv2home het volgende:
@anonymousse

Als ik vluchtig de pdf over TUSB3410, lees dan begrijp ik eruit dat in de eerste 100ms de bootloader functie actief is, hierna gaat deze over program-mode en ubs-to-serial wordt geactiveerd.
Ik vergelijk het met mobile toestellen waar een toestcombinatie in de eerste seconden de bootloader activeert. Dit is de 100ms.

Hoe je de 100ms moet overbruggen, kon ik niet snel eruit halen. Driver installeren misschien.
Op deze manier houd je de software bridge modules, op elkaar afgestemd, in 1 apparaat PC, router en bedenk maar wat.
Ja driver installeren, is ook software. Daar ben ik nieuwsgierig naar. Ik heb nog geen oplossing, het zit in mijn hoofd.
pi_122198814
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 21:55 schreef microkid het volgende:
Goeie vraag, maar met de kennis van nu zou ik het weten. Alleen ben ik even over op aan/uit, want onder OT heb ik bij kleine warmtevraag een probleem met de HR80 die de ventielen zo knijpt dat er weinig of geen water doorgaat. Dit is de reden voor de apparatuur inventarisatie, maar ja van niemand nog een PM ontvangen. Zo zou ik het willen hebben, voorbeeld van mijzelf:
2 ketels Intergas HRE28/24, 2 verwarmings ringen, installatie materiaal COMAP/SAR, bestaand uit 8 radiatoren en 13 radiatoren, 1 vloerverwarming, 2 Evotouch's 3 zones en 6 zones, 4 OT mudules en 2 aan/uit modules, 3 DT92's, 14 HR80's, 14 HU02 en 1 HB85.

[ Bericht 13% gewijzigd door Anonymousse op 29-01-2013 00:58:59 ]
pi_122201428
@Anonymousse:
Volgens mij is dit wat er gebeurt (ik heb het zelf ook): als de temperatuur langzaam daalt (bijvoorbeeld 's nachts als je de boel op een nachttemperatuur instelt) dan komt er een moment waarop de HR80 besluit dat er een (minimale) warmtevraag is. Die warmtevraag pikt de evoTouch op die wordt naar het ketelrelais gestuurd. Of dat OT of A/U is maakt niet zo heel veel uit: de ketel gaat stoken.

De HR80 doet op basis van die warmtevraag iets onhandigs: die gaat maar een beetje open. Althans dat is de bedoeling. Afhankelijk van het ventiel is er helemaal geen doorstroming of minimaal - zo minimaal dat een bypass het gemakkelijk wint. Gevolg: de ruimte waar die HR80 hangt wordt niet warmer. Gevolg: de warmtevraag wijzigt niet (of neemt licht toe). Gevolg: de ketel blijft aanslaan.

Dat probleem verdwijnt als het weer warmer wordt in huis, bijvoorbeeld omdat elders een hogere temperatuur staat ingesteld of als het buiten warmer wordt. Dan neemt de wamrtevraag af tot 0 en treedt het probleem niet meer op.

Waarschijnlijk is het probleem dat als de HR80's helemaal open gaan dat het dan in ruimtes met een minimale warmtevraag veel te warm wordt als de aanvoertemperatuur "te hoog" is. Nou heb ik gezien dat het ventiel bediend wordt met een metalen pinnetje. Zit daar (ook) geen temperatuurvoeler in? Zo ja, dan zou de HR80 daar iets mee kunnen doen.
Hoe dan ook: hier komen we alleen verder mee als er een luisterend oor bij Honeywell is. De meeste installateurs gaat dit echt boven de pet.

*ploink*
pi_122202063
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 00:26 schreef Anonymousse het volgende:
WARMWATER PARAMETER
WARMWATER TEMPERATUUR 50.0
WARMWATER NADRAAITIJD 0
WARMWATER DIFFENTIAAL 10.
Wat voor warm water toestel heb jij aan de evoTouch hangen? Ik zag dat je om dat in te stellen een temperatuursensor voor het warmwater nodig hebt. Hoe werkt dat dan?

*ploink*
pi_122202148
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 23:42 schreef dudenl het volgende:
Nee, behalve (zoals ook door cv2home gemeld) als je met je handen in de buurt komt. Backlight zijn een paar ledjes - de warmteafgifte daarvan is vrijwel nul. Maar als je het paneel in je handen houdt, of met je handen ernaast leunt dan is het al heel snel enkele graden warmer.

*ploink*
pi_122202341
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 22:52 schreef cv2home het volgende:
@roadrats

Uit ervaring kan ik melden, dat het beter is om simpel te beginnen en langzaam uit te bouwen.
Begin met een ruimte HR80 te plaatsen, daarna de rest. Stap voor stap. Wat jij doet, had ik ook gedaan.

En ik heb het idee dat Evohome systeem ook tijd nodig heeft om zich in balans te brengen. Of soms in balans geholpen moet worden. Denk aan bijv voetventielen goed instellen. Dus neem de tijd.

Zet alle optimalisatie uit. En begin met je belangrijkste warmte bron. De vloerverwarming? Probeer deze goed te laten functioneren. Daarna de sensoren en HR80s.
Punt is dat we in ons huis na de verbouwing geen alternatief meer hebben anders dan het beschreven systeem
pi_122214536
@Anonymousse
welke vragen?

[ Bericht 22% gewijzigd door dudenl op 29-01-2013 15:36:56 ]
pi_122214878
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 09:26 schreef Ploink70 het volgende:

[..]

Nee, behalve (zoals ook door cv2home gemeld) als je met je handen in de buurt komt. Backlight zijn een paar ledjes - de warmteafgifte daarvan is vrijwel nul. Maar als je het paneel in je handen houdt, of met je handen ernaast leunt dan is het al heel snel enkele graden warmer.

*ploink*
dank voor je antwoord.
Ik snapte het ook al niet dat ledjes warmte af zouden geven, maar toch wordt hij warmer.

Toch nog maar eens goed opletten of ik hem niet onbewust ondersteun aan de achterzijde als ik op de voorkant iets intik.
pi_122217697
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 15:39 schreef dudenl het volgende:

[..]

dank voor je antwoord.
Ik snapte het ook al niet dat ledjes warmte af zouden geven, maar toch wordt hij warmer.

Toch nog maar eens goed opletten of ik hem niet onbewust ondersteun aan de achterzijde als ik op de voorkant iets intik.
Die van mij stijgt ook niet in temp. Moet er wel bij zeggen dat ik een wandhouder heb.
Dus die paar ledjes warmt de thermostaat niet op!
pi_122218276
Ik trek me terug. Teleurgesteld.
Is het nou zo moeilijk om een inventarisatie te geven? .

[ Bericht 100% gewijzigd door Anonymousse op 29-01-2013 19:04:28 ]
pi_122223385
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 16:47 schreef simonmo het volgende:

[..]

Die van mij stijgt ook niet in temp. Moet er wel bij zeggen dat ik een wandhouder heb.
dank voor de terugkoppeling!
pi_122225043
quote:
Voor zover ik heb kunnen nagaan:
A. Elke seconde 1/4 rood, 3/4 uit: ding is niet toegewezen, doet niets, reageert alleen op het knopje. Dit is de situatie na een reset, door 15 seconden het knopje ingedrukt te houden.
B. 1/2 seconde aan, 1/2 seconde uit: hij staat open om te worden toegewezen, dus het knopje is 5 sec ingedrukt geweest. Zet de evotouch in de stand om de module toe te wijzen. Als dit lukt kom je in C en D, als dit na 5 minuten niet is gelukt staat er een mislukte poging bij. Zie opmerking na D.
C. Uit, elke 10 sec een aantal keer heel kort groen: evotouch(en) toegewezen, er is geen warmtevraag.
D. uit, elke 5 sec een aantal keer heel kort groen: evotouch(en) is toegewezen, er is warmtevraag.
het aantal groene pulsjes is het aantal pogingen iets toe te wijzen.
Opmerking: Als hij even rood wordt, voor de groene pulsjes komen, is er een mislukte toewijspoging geweest.
- Van C naar D en omgekeerd kom je door even op het knopje te drukken.
- Als C of D maar met korte rode flitsjes tussendoor: ontvangt testsignaal van de evotouch, het aantal rode flitsjes is een maat voor de ontvangst. 1 is matig, 5 is perfect.

[ Bericht 16% gewijzigd door rivier op 29-01-2013 22:12:23 (nieuwe dingen gezien: rood - groen - groen.) ]
pi_122232476
quote:
Op deze manier houd je de software bridge modules, op elkaar afgestemd, in 1 apparaat PC, router en bedenk maar wat.
Ja driver installeren, is ook software. Daar ben ik nieuwsgierig naar. Ik heb nog geen oplossing, het zit in mijn hoofd.
Ik denk dat ik je begrijp. Dus iedere fabrikant moet eerst iets inladen om de HGI80 te laten werken?

@roadrats
Begrijp ik. Ik heb hetzelfde gedaan. Dus probeer de andere met de hand te regelen, zolang je de basis nog niet goed hebt.
pi_122235012
Volgens mij wordt dit actieve topic een kleine bende zo. Er lopen veel onderwerpen door elkaar heen, zeker nu er enthousiastelingen zijn die de draadloze communicatie uit aan het pluizen zijn.
Zou het misschien een idee zijn een apart forum op te zetten over evohome, met subgroepen als b.v. installatie, gebruik, problemen en het uitvissen hoe de draadloze communicatie precies werkt.
Er zijn genoeg voorbeelden van fora over allerlei (groepen) onderwerpen, als voorbeeld noem ik www.klusidee.nl/Forum.
Zou Fok deze groepen als deze kunnen maken of moet er dan een aparte website met forumsoftware worden gemaakt?
  dinsdag 29 januari 2013 @ 22:50:58 #190
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_122238086
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 16:59 schreef Anonymousse het volgende:
Ik trek me terug. Teleurgesteld.
Is het nou zo moeilijk om een inventarisatie te geven? .
Het spijt me, ik ben al eerder in het topic afgehaakt omdat de discussie te technisch voor mij aan het worden is. Twee linkerhanden...
pi_122243127
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 22:07 schreef roadrats het volgende:
Pas verbouwd boerderijtje met de gehele bg voorzien van vloerverwarming als hoofdverwarming, verdeeld over 6 zones (noodgedwongen vanwege de max 8 zones)
Je kan er een Evotouch bij nemen. Je ketel module kan van max 4 Evotouch's warmtevraag ontvangen.
Dus max. 32 zones. Zie application manual 2.9

[ Bericht 11% gewijzigd door Anonymousse op 30-01-2013 06:52:32 ]
  woensdag 30 januari 2013 @ 06:17:21 #192
13698 microkid
speaks digitalk
pi_122244375
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 16:47 schreef simonmo het volgende:

[..]

Bij mij blijft het scherm altijd zachtjes branden (in te stellen in de EvoTouch) en daar warmt hij echt niet van op.
pi_122245264
Hier ben ik het mee eens. Laten we het hier houden over instellingen. Aanpassingen, verbeterpunten.
En de diepere ins en outs o.a. Data verkeer. Etc. Op een appart forum.

Het is mischien te technisch voor de meesten. Wel interessant.
pi_122272492
quote:
1s.gif Op woensdag 30 januari 2013 00:57 schreef Anonymousse het volgende:

[..]

Je kan er een Evotouch bij nemen. Je ketel module kan van max 4 Evotouch's warmtevraag ontvangen.
Dus max. 32 zones. Zie application manual 2.9
Bekend maar eerst maar eens het systeem goed aan de gang krijgen. Op zich valt met de huidige zone-indeling te leven
pi_122276864
@roadrats
Ik heb geen ervaring met vloerverwarming als hoofdverwarming.
Vloerverwarming is traag, daarom zou ik de temperatuur gelijk houden voor dag en nacht.
Wat gebeurt er bij jou, nacht instelling 18 , gaat bij 17 aanwarmen, stopt bij 18.5, bij overgang naar dag, instelling 20, temperatuur om aan te warmen 1.5 of 3 graden.

Op OT overgaan, dan wordt de ketel temperatuur bepaald door de warmtevraag. Kan jouw ketel OT aan? Dan kan je van mij een OT module lenen. Zie reden eerder in topic.

Jouw vv pomp mag pas uitgaan wanneer geen enkele zone van de HCE80 een warmtevraag heeft.

[ Bericht 6% gewijzigd door Anonymousse op 31-01-2013 02:35:19 (Toevoeging) ]
  woensdag 30 januari 2013 @ 23:21:13 #196
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_122280883
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 22:07 schreef roadrats het volgende:
Ik ben nieuw op dit forum dus eerst maar even voorstellen voordat ik mijn vraag stel:

Verdieping 3 kamers met radiatoren, 2 kamers gecombineerd op dezelfde zone.

Apparatuur:
Ketel Remeha Calenta 40c, ATC928G1000 Evotouch bedieningspaneel, 1x HCE80 zone- en vloerverwarmingsregelaar, HRA80 antenne, Honeywell Draadloos Ketelrelais aan/uit, 12 x Honeywell MT4 230nc Thermische servomotor, 3x Honeywell HR80 Draadloze radiatorregelaar, 6x Honeywell DTS92 draadloze thermostaat tbv Evo (DTS92A1011). Vloerverwarming is verdeeld in 12 lussen, totale oppervlakte bg is 145 vierkante meter, 6 verschillende vertrekken. (tekening om te verduidelijken evt beschikbaar), elke lus kan ik monitoren middels een flow meter.

Systeem draait nu 1 week maar ik ben nog maar matig tevreden over de werking. Bij optimaliseringsmethode heb ik ingesteld “adaptieve start”met maximaal 3 uur aanwarmtijd. Nu staat bijv de woonkmr ingesteld op 20 gr om 7:00, toch is het vaak niet meer dan 18 gr als we om 8:00 uur de woonkmr binnenkomen, ’s-Nachts laten we de temp niet verder zakken dan 18 gr. Hebben we iets niet goed ingesteld ? Keteltemp staat met de koude dagen op 55, max vloertemp staat ingesteld op 40 ( eigenlijk veel te hoog !) Pas tegen de avond bereikt het systeem de 20 gr. In de woonkmr.

Wat mij verder opvalt: als een vloerzone geen warmte meer vraagt stopt ook direct de pomp van de vloerverwarming (wordt aangestuurd door de zone-regelaar) Gevolg is dat de flow ook direct wegvalt terwijl de thermische servomotoren een ingebouwde vertragingstijd hebben van 3-5 minuten. Ik zou dus graag de pomp laten nadraaien om nog gebruik te maken van de “restwarmte”in de ketel etc. Ik heb echter nergens kunnen vinden waar dat ingesteld kan worden. Alvast dank voor adviezen, ik zal de komende tijd ongetwijfeld terug komen met vragen maar hoop ook straks mijn ervaringen te kunnen delen.

Dank en vr groet, Jan
Helaas geen oplossing hier, maar ik kan wel bevestigen dat ik dit volledig herken. Heb ook vv als hoofdverwarming, slechts 2 zones: keuken en woonkamer, samen zo'n 100m2. Ook ik ging 's nachts terug naar 18 graden om 's morgens om 8 uur weer 20 graden te vragen met een aanwarmtijd van 2 uur. 9 out of 10 is het om 8 uur nog maar 19 graden, alleen de afgelopen nacht (met 13 graden buiten) was het vanochtend 20 graden. Heb tijdens de strenge vorst al mijn nachtverlaging verhoogd naar 18.5.

Morgenvroeg heb ik weer een afleesmoment van mijn meterstanden (doe ik wekelijks) en dan ga ik mijn nachtverlaging voor een week op 19.5 zetten. Eens kijken wat dat in mijn energieverbruik doet. Men roept wel altijd dat nachtverlaging goedkoper is, maar ik begin het gevoel te krijgen dat het verwarmen van de betonplaat meer energie vraagt dan 'm op temperatuur houden. Meten is weten. Ik kom er over een week op terug.
pi_122283902
@roadrats
Nadraaien heeft denk ik geen zin want alle MT4's zijn dicht. Ik kan geen documentatie vinden met een mooi schema, ik denk dat de pomp in de retour zit, pomp gaat pas aan nadat eerste MT4 open gaat, laatste MT4 sluit wanneer pomp uit is. Waarom zou je dan willen nadraaien? Restwarmte? Die krijg je niet meer in de vloer, maar wanneer dat wel zo is, dan wordt die temperatuur lager dan wat er in jouw vloer zat.
pi_122293379
Ik zie bij FOK geen subforums, maar aangezien er kennelijk behoefte is aan een meer gedifferentieerd forum: feel free to join http://evohome.freeforums.org

Als het geen succes wordt dan stoppen we er weer mee...

*ploink*
pi_122295880
Ik heb gisteren extra HR80's besteld bij Sanisto.de

Mijn vloerverwarming was de hoofdverwarming in de huiskamer, nu inmiddels door een uitbouw 2 radiatoren erbij.
Ik herken wel het probleem wat hier boven geschetst wordt. Met de kou van afgelopen weken kreeg ik mijn woonkamer niet snel genoeg op temp.

De radiatoren hangen inmiddels aan het Evohome systeem. De vloerverwarming doet bij elke vraag op dit moment mee dmv thermostaatknop met voeler op de retourleiding.

Hierdoor wordt nu de woonkamers soms te warm (door vraag in een andere zone).
Daarom ga ik die thermostaatknop vervangen voor een HR80 en koppelen en de zone Woonkamer zodat hij niet meer onnodig verwarmt.

Ik ben benieuwd of dit werkt (ik zou eigenlijk niet weten waarom niet).

Als alles binnen en aangesloten is zal ik een schemaatje maken hoe alles nu in elkaar zit en dat hier posten voor de eventuele belangstellenden.
pi_122300046
Kijk je wel uit dat je niet te warm water je vloer in laat gaan. Want daar is die thermostaatknop voor.

En nu ga je (90 graden) door je vloerverw. Sturen , hangt natuurlijk van je ketel temp. Af
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')