abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 11 januari 2013 @ 18:33:59 #1
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_121442877
Ik wil mijn badkamer laten verbouwen.Momenteel heb ik een hagend toilet en dat is ook wat ik wil, maar hij is een stuk naar voren geplaatst, omdat de afvoer van het hangende toilet dan recht boven de afvoerpijp zit. Dit neem veel ruimte in beslag. Ik twijfel tussen twee dingen:
1) Ik laat een staand toilet plaatsen. Dan win ik ruimte en ook qua afvoer is het geen probleem. Het nadeel is alleen dat ik een hangend toilet mooier en praktischer vind.
2) Ik laat een hangend toilet plaatsen maar dan een stuk naar achteren toe. Dan win ik ruimte maar misschien krijg ik een probleem met de afvoer. Er moet dan namelijk een platte horizontale buis (plat want anders moet de vloer worden verhoog; er is weinig ruimte voor) naar de afvoer lopen. Nu vroeg ik me af of er hier mensen zijn die ervaringen mee hebben, want het probleem zou kunnen zijn dat de afvoer snel verstopt raakt met wc-papier en dergelijke.

Hoop dat iemand hier ervaring mee heeft. Wat zouden jullie in dit geval doen?
  vrijdag 11 januari 2013 @ 18:38:00 #2
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_121443001
Ik geen platte rioleringsbuis gebruiken, tenzij je een vermaler er voor hebt zitten. Om het netjes te houden: het risico op verstopping is erg hoog....

Maar waarom hak je niet gewoon de vloer open en verleg je de boel?
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  vrijdag 11 januari 2013 @ 18:40:20 #3
254082 Extraneus
pi_121443069
quote:
3s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 18:38 schreef error_404 het volgende:
Ik geen platte rioleringsbuis gebruiken, tenzij je een vermaler er voor hebt zitten. Om het netjes te houden: het risico op verstopping is erg hoog....
Wist niet dat dat bestond Zal even gaan googelen.
quote:
Maar waarom hak je niet gewoon de vloer open en verleg je de boel?
Omdat het dan zo'n hele operatie wordt en ik geen idee heb hoe lang zoiets duurt. Maar dat zou wel het handigst zijn ja.
  vrijdag 11 januari 2013 @ 18:41:39 #4
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_121443115
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 18:40 schreef Extraneus het volgende:

Omdat het dan zo'n hele operatie wordt en ik geen idee heb hoe lang zoiets duurt. Maar dat zou wel het handigst zijn ja.
Ga je het zelf allemaal uitvoeren, of laat je het doen? En wat is de situatie met het toilet? Op de begane grond met een kruipruimte eronder, of op de verdieping?
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_121443262
Is het dit ding:

Heb er geen ervaring mee, maar "men" zegt dat ie verstoppingsgevoelig is. Het platte deel is gewoon te laag.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121443284
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 18:40 schreef Extraneus het volgende:

[..]

Wist niet dat dat bestond Zal even gaan googelen.
Sani Broyeur.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121443458
Mijn persoonlijke indruk is dat de verstoppingsproblemen van deze apparaten redelijk overdreven zijn, en er bijna niemand écht ervaring mee heeft. Op mijn werk hebben ze deze na een toiletrenovatie ook op 8 plekken ingebouwd, en tot op heden doen ze wat ze moeten doen, Peop afvoeren. ;) Bij de badkamerverbouwing van mijn ouders heb ik dus met die ervaring in het achterhoofd er ook 1 ingebouwd, dat gaat tot op heden ook vlekkeloos. :)

Het blijft wel een vernauwing, dus enigzins opstoppingsgevoelig? Ja...

Maar om antwoord te geven op je vraag; Als je de mogelijkheid hebt om het apparaat te vermijden zou ik dat doen. Zo niet, dan is dit een goede tweede oplossing dus.

Van een Sanibroyeur krijg in dan weer de kriebels, maar dat is gewoon puur gevoelsmatig en totaal niet op ervaringen berust. :P
  vrijdag 11 januari 2013 @ 18:59:21 #8
254082 Extraneus
pi_121443693
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 18:41 schreef error_404 het volgende:

[..]

Ga je het zelf allemaal uitvoeren, of laat je het doen? En wat is de situatie met het toilet? Op de begane grond met een kruipruimte eronder, of op de verdieping?
Ik laat het doen. Het is in een flat, op de achtste verdieping.
pi_121443863
Ik heb ook zo'n ding gebruikt ooit, ging gewoon goed...
pi_121443892
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 18:50 schreef 4wood het volgende:
Op mijn werk hebben ze deze na een toiletrenovatie ook op 8 plekken ingebouwd, en tot op heden doen ze wat ze moeten doen, Peop afvoeren. ;) Bij de badkamerverbouwing van mijn ouders heb ik dus met die ervaring in het achterhoofd er ook 1 ingebouwd, dat gaat tot op heden ook vlekkeloos. :)

Perfect, doen we het hier ook!
pi_121446589
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 18:45 schreef blomke het volgende:
Is het dit ding:

[ afbeelding ]

Heb er geen ervaring mee, maar "men" zegt dat ie verstoppingsgevoelig is. Het platte deel is gewoon te laag.
Ik heb er wel ervaring mee, heb hem namelijk zelf ook.
Als ik zie wat er hier soms doorheen gaat, is dat ding absoluut niet verstoppingsgevoelig.
Soms vraag ik weleens aan de kinderen of ze denken dat de toiletrollen gratis zijn, vervang je dat kreng net, of ze jassen de hele rol er in 1 a 2 beurten doorheen. 8)7
pi_121446644
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 18:50 schreef 4wood het volgende:
Mijn persoonlijke indruk is dat de verstoppingsproblemen van deze apparaten redelijk overdreven zijn, en er bijna niemand écht ervaring mee heeft. Op mijn werk hebben ze deze na een toiletrenovatie ook op 8 plekken ingebouwd, en tot op heden doen ze wat ze moeten doen, Peop afvoeren. ;) Bij de badkamerverbouwing van mijn ouders heb ik dus met die ervaring in het achterhoofd er ook 1 ingebouwd, dat gaat tot op heden ook vlekkeloos. :)

Het blijft wel een vernauwing, dus enigzins opstoppingsgevoelig? Ja...

Maar om antwoord te geven op je vraag; Als je de mogelijkheid hebt om het apparaat te vermijden zou ik dat doen. Zo niet, dan is dit een goede tweede oplossing dus.

Van een Sanibroyeur krijg in dan weer de kriebels, maar dat is gewoon puur gevoelsmatig en totaal niet op ervaringen berust. :P
Sani broyeur ken ik beroepsmatig dan weer, ik zou hem niet willen hebben, daar heb ik toch wel veel storingen mee voorbij zien komen.
pi_121451847
Ze maken die renovatiepijpen speciaal voor dit doen. Waarom zou het niet goed zijn dan.
Laat die handjes wapperen!
  vrijdag 11 januari 2013 @ 22:14:09 #14
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_121452092
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 22:09 schreef Gieliovd het volgende:
Ze maken die renovatiepijpen speciaal voor dit doen. Waarom zou het niet goed zijn dan.
Atag,maakte de Blauwe engel ook om huizen te verwarmen, werkte ook niet altijd goed....
Moraal: Niet alles wat ze bedenken werkt perfect.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_121452369
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 22:14 schreef cvboer het volgende:

[..]

Atag,maakte de Blauwe engel ook om huizen te verwarmen, werkte ook niet altijd goed....
Moraal: Niet alles wat ze bedenken werkt perfect.
Dat heet gewoon schoenmaker blijf bij je leest, atag is goed in keukenapparatuur, blijkbaar was er daar een idioot die dacht dat cv ketels ook wel in keukens geplaatst konden worden, het resultaat is bekend.
pi_121452542
Dat denken ze nu nog steeds getuige al die reclame en die ketels ter grootte van schoendozen.

Enne dat niet alles deugt wat ze bedenken dat weet ik héél goed }:|

[ Bericht 48% gewijzigd door Gieliovd op 11-01-2013 22:31:14 ]
  vrijdag 11 januari 2013 @ 22:32:26 #17
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_121453117
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 22:18 schreef klipper het volgende:

[..]

Dat heet gewoon schoenmaker blijf bij je leest, atag is goed in keukenapparatuur, blijkbaar was er daar een idioot die dacht dat cv ketels ook wel in keukens geplaatst konden worden, het resultaat is bekend.
Niet alleen Atag, ook Ferolli kan er niks van. Italiaanse troep. Itallianen en techniek gaat niet samen. Ze moeten het bij designkleding en spaghetti houden, niet bij auto's en cv ketels.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  vrijdag 11 januari 2013 @ 22:33:15 #18
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_121453173
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 22:21 schreef Gieliovd het volgende:
Dat denken ze nu nog steeds getuige al die reclame en die ketels ter grootte van schoendozen.

Enne dat niet alles deugt wat ze bedenken dat weet ik héél goed }:|
Jij hebt zo'n blauwe bengel?
pi_121453375
Nee, nee maar wel vaak genoeg te maken met ;( ontwerpen en materialen.

Ik heb een antieke badgeiser die mijn huis bijna in de fik had gestoken omdat de WW dichtgeroet zat.
  vrijdag 11 januari 2013 @ 22:43:11 #20
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_121453724
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 22:36 schreef Gieliovd het volgende:
Nee, nee maar wel vaak genoeg te maken met ;( ontwerpen en materialen.

Ik heb een antieke badgeiser die mijn huis bijna in de fik had gestoken omdat de WW dichtgeroet zat.
Zo blijkt maar weer eens dat onderhoud uitgevoerd door een vakman belangrijk is.........
pi_121454043
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 22:43 schreef cvboer het volgende:

[..]

Zo blijkt maar weer eens dat onderhoud uitgevoerd door een vakman belangrijk is.........
Nou zoals hij zegt antiek, antiek mag je best naar kijken, maar dat moet je op een gegeven moment gewoon niet meer gebruiken.
pi_121454195
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 22:32 schreef cvboer het volgende:

[..]

Niet alleen Atag, ook Ferolli kan er niks van. Italiaanse troep. Itallianen en techniek gaat niet samen. Ze moeten het bij designkleding en spaghetti houden, niet bij auto's en cv ketels.
Aan de andere kant, als je bedenkt dat de meeste toestellen gemiddeld 15 jaar mee moeten gaan, dan zal ferroli in Italië heus wel goed zijn, aangezien ze daar veel minder draaiuren hebben dan hier in Nederland, alleen zijn de Nederlandse toestellen daar weer onverwoestbaar....... :P
  vrijdag 11 januari 2013 @ 22:53:15 #23
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_121454212
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 22:49 schreef klipper het volgende:

[..]

Nou zoals hij zegt antiek, antiek mag je best naar kijken, maar dat moet je op een gegeven moment gewoon niet meer gebruiken.
Maak dat sommige mensen maar eens wijs. Laatst nog bij een klant, ouwe Radson 2510, co meting van 487 ppm, afkeur dus. Bleek een gescheurde brander te zijn en rookgaszijdig zo lek als een zeef. Ding moest maar gemaakt worden, vervangen paste niet in het budget :')
  vrijdag 11 januari 2013 @ 22:54:53 #24
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_121454297
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 22:52 schreef klipper het volgende:

[..]

Aan de andere kant, als je bedenkt dat de meeste toestellen gemiddeld 15 jaar mee moeten gaan, dan zal ferroli in Italië heus wel goed zijn, aangezien ze daar veel minder draaiuren hebben dan hier in Nederland, alleen zijn de Nederlandse toestellen daar weer onverwoestbaar....... :P
Jij ziet het nog een beetje positief, ik vind ze kut* kwalitatief uitermate teleurstellend. :P
pi_121455163
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 22:54 schreef cvboer het volgende:

[..]

Jij ziet het nog een beetje positief, ik vind ze kut* kwalitatief uitermate teleurstellend. :P
Je moet gewoon je verkoopstrategie erop aanpassen.
Wilt u wel of geen onderhoudscontract?
indien ja, U kunt beter een goed toestel nemen, deze zijn minder storingsgevoelig, bedrijfszeker en gaan langer mee. Indien nee, Mij maakt het niet uit welk toestel u neemt, ik zie hem toch niet meer.
of
Wilt u graag het nieuwste van het nieuwste?
Indien ja, neem een ferroli, die gaan niet lang mee dus gegarandeerd dat uw altijd het nieuwste van het nieuwste krijgt. Indien nee neem een goed merk gaat langer mee en veel zuiniger dan dit model zit er voor dit type toestellen toch niet meer in, hoe erg de techniek ook vernieuwd wordt.
  vrijdag 11 januari 2013 @ 23:22:27 #26
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_121455601
quote:
11s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 23:13 schreef klipper het volgende:

[..]

indien ja, U kunt beter een goed toestel nemen, deze zijn minder storingsgevoelig, bedrijfszeker en gaan langer mee. Indien nee, Mij maakt het niet uit welk toestel u neemt, ik zie hem toch niet meer.
of
Indien ja, neem een ferroli, die gaan niet lang mee dus gegarandeerd dat uw altijd het nieuwste van het nieuwste krijgt. Indien nee neem een goed merk gaat langer mee en veel zuiniger dan dit model zit er voor dit type toestellen toch niet meer in, hoe erg de techniek ook vernieuwd wordt.
. _O-
pi_121463102
quote:
11s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 23:13 schreef klipper het volgende:

[..]

of
Kunt ook vragen of ze graag een monteur op bezoek hebben... je weet maar nooit bij sommige huisvrouwtjes... hehe...
pi_121463196
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 18:45 schreef blomke het volgende:

[..]

Sani Broyeur.
Vorig jaar eentje geplaatst. Slechte service ervaringen met de fabrikant helaas
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 20:20 schreef klipper het volgende:

[..]

Als ik zie wat er hier soms doorheen gaat, is dat ding absoluut niet verstoppingsgevoelig.
Soms vraag ik weleens aan de kinderen of ze denken dat de toiletrollen gratis zijn, vervang je dat kreng net, of ze jassen de hele rol er in 1 a 2 beurten doorheen. 8)7
De dochter van mijn vriend kon toen ze acht was het begin van de rol niet vinden. Dus hele rol gebruikt en in de wc gegooid. :% Kids..............
Vuilniszak genomen, arm er in en de rol er door gedrukt. Kreeg deze niet meer terug dus heen was de enige weg. Daarna spoelde de boel weer lekker door.
.
Jeroentje.
pi_121463222
Haha, lekker hoor!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Sanibroyeur vind ik echt zo'n enorm verschrikkelijk ding. Brrrrrr, leg dan maar riool aan.
pi_121463250
Achter elke deur..... een sanibroyeur....

Liever een dag werk voor een normale plee dan zo'n ding....
pi_121463419
Sani Broyeur zou mijn keuze ook niet zijn hoor. Gewoon alles 110 mm rioolpijp met 45 graden bochten. En normaal afschot en lange verticale pijp; dan verdunt alles goed en stroomt 't lekker weg.
  woensdag 30 januari 2013 @ 21:09:56 #32
254082 Extraneus
pi_122272882
IK zit nu te denken om een gewone staand toilet (dus geen hangend toilet) te nemen. Maar bestaan er daar ook mooie designversies van, liefst waar iemand van jullie goede ervaringen mee heeft? Is Philip Starck iets?

En maakt het überhaupt voor het mooi veel uit of een toilet staand of hangend is vinden jullie?

[ Bericht 13% gewijzigd door Extraneus op 30-01-2013 21:21:56 ]
pi_122276011
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 21:09 schreef Extraneus het volgende:
IK zit nu te denken om een gewone staand toilet (dus geen hangend toilet) te nemen. Maar bestaan er daar ook mooie designversies van, liefst waar iemand van jullie goede ervaringen mee heeft? Is Philip Starck iets?

En maakt het überhaupt voor het mooi veel uit of een toilet staand of hangend is vinden jullie?
Hangend is mooier dan staand maar dat is een persoonlijke smaak.
De belangrijkste eigenschap die de pot moet hebben is betaalbaar en functioneel zijn.
Het is en blijft een schijthok tenslotte.
Achteraf had mijn toilet toch echt wel goedkoper gemogen :+
  zaterdag 2 februari 2013 @ 21:20:08 #34
254082 Extraneus
pi_122392812
Ik heb weer wat infrmatie ingewonnen. Een hangend toilet is geen probleem mits ik het niet erg vind dat mijn wc-vloer maximaal 7 cm hoger wordt (kan dus ook minder ongunstig uitpakken). Dat voor onderstelt dan wel dat mijn vloer het gewicht van dat opgestorte beton kan dragen.

Nu zie ik aankomen dat de keus wordt: of een hangende wc maar een verhoogde vloer, of een staande wc en een 'gelijkvloerse vloer'. Wat vinden jullie?
pi_122398691
7 cm omhog? Dan een gewoon toiletblok.
pi_122399028
Ja, 7cm is teveel.

Kun je er aan de onderkant niet bij? Ik heb een nieuw gat gehakt en onder de vloer alles opnieuw aangesloten. Bij mij zat er gelukkig wel een kelder onder zodat ik alle ruimte had.

Maar toch, dat zou de voorkeur hebben. Nogmaals. 7cm is teveel.

c_/
met een koekje
  zondag 3 februari 2013 @ 09:36:55 #37
254082 Extraneus
pi_122409139
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 23:07 schreef blomke het volgende:
7 cm omhog? Dan een gewoon toiletblok.
Ja, ik vind het ook wel veel.
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 23:12 schreef koffielepel het volgende:
Ja, 7cm is teveel.

Kun je er aan de onderkant niet bij? Ik heb een nieuw gat gehakt en onder de vloer alles opnieuw aangesloten. Bij mij zat er gelukkig wel een kelder onder zodat ik alle ruimte had.

Maar toch, dat zou de voorkeur hebben. Nogmaals. 7cm is teveel.

c_/
Nee, ik woon in een flat en er zit maar weinig ruimte voordat ik in het plafond van de buren zit.

Wat zou wat jullie betreft het maximumaantal centimeters zijn? Het punt is dat die man ook aangeeft dat hij niet weet hoe diep hij de vloer in kan gaan (en dus ook neit hoe ver de vloet omhoog moet). Ik zou me kunnen voorstellen dat hij bijvoorbeeld zowel een hangend toilet als een staand toilet bestelt en ik op basis van hoe ver de vloer omhoog moet als hij weet hoe het zit, bepaalt welk toilet er komt.
pi_122409221
Koopflat? Vraag dan aan de VVE toestemming om de afvoerbuis in de constructieve delen aan te leggen.

Misschien moet je de bouwtekeningen achterhalen om te kijken hoe de constructie is opgebouwd.

Btw, niks mis mee:

[ Bericht 20% gewijzigd door blomke op 03-02-2013 09:53:52 ]
  zondag 3 februari 2013 @ 11:05:54 #39
254082 Extraneus
pi_122410424
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 09:44 schreef blomke het volgende:
Koopflat? Vraag dan aan de VVE toestemming om de afvoerbuis in de constructieve delen aan te leggen.
Ja, koopflat. Ik zal het er inderdaad nog een keer met de VvE over hebben. Als ik een gat mag maken naar de ruimte met de standleidingen die erachter loopt hoef ik de vloer niet in en kan de afvoer zo worden gemaakt.
quote:
Misschien moet je de bouwtekeningen achterhalen om te kijken hoe de constructie is opgebouwd.
Ja, ik dacht eigenlijk dat die bij mijn hypotheekakte hoorde maar kennelijk is dat niet zo. :@
quote:
Btw, niks mis mee:

[ afbeelding ]
Is inderdaad wel netjes. en beter dan zo'n hoge vloer.
  woensdag 6 februari 2013 @ 20:58:07 #40
254082 Extraneus
pi_122568721
Ben wel benieuwd wat jullie de maximale acceptabele verhoging vinden van een wc-vloer om een hangend toilet te krijgen.

Overigens is een hangend toilet geen probleem als ik de constructie laat zoals hij nu is (nu heb ik ook een hangend toilet), maar het toilet zit nu 38 cm(!) naar voren, om te zorgen dat het gat van de wc recht boven de afvoer zit. Ik win er dus 38 cm mee om hem tegen de muur te plaatsen.
pi_122585887
In m'n vorige huis heb ik een betonvloertje in de badkamer gestort. 4 - 5 cm hoogte. Dat was al tenenkneuzend hoog vanaf de overloop gerekend. Ik zou er niet meer voor kiezen.
  donderdag 7 februari 2013 @ 12:38:39 #42
254082 Extraneus
pi_122591594
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 09:08 schreef blomke het volgende:
In m'n vorige huis heb ik een betonvloertje in de badkamer gestort. 4 - 5 cm hoogte. Dat was al tenenkneuzend hoog vanaf de overloop gerekend. Ik zou er niet meer voor kiezen.
Wist je van tevoren dat hij 4 ŕ 5 cm hoger zou worden? En vond je het wel te doen achteraf gezien of had je dan toch gekozen voor een lagere vloer?
pi_122592325
Heb je geen dekvloer op je betonvloer? Dat zou al 3-4cm van de benodigde 7cm inbouwdiepte schelen. Hier heb ik uiteindelijk 2 a 3cm uit de betonvloer zelf gehakt, zodat de dorpel niet hoger afgewerkt hoefde te worden. Of dit bij jou ook mogelijk is, kan ik niet voor je beoordelen. In het meest gunstige geval kun je zelfs je complete douchevloer onder afschot leggen, waarmee je maar zo weer 2cm kunt besparen. (uiteraard sterk afhankelijk van de indeling van je (inloop)douche en de totale grootte)

Als je geen zin hebt in al dat gehak, gewoon lekker voor een staande gaan. In mijn ogen is er ook niks mis met een nieuw staand toilet. Ik zou zelf echter een iets hogere dorpel geen enkel probleem vinden, het komt veel vaker voor.
pi_122592537
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 12:38 schreef Extraneus het volgende:
Wist je van tevoren dat hij 4 ŕ 5 cm hoger zou worden? En vond je het wel te doen achteraf gezien of had je dan toch gekozen voor een lagere vloer?
Ja, dat was een minimale dikte voor een betonvloertje.

Ik zal wel een storm van kritiek krijgen als ik stel dat ik een drempel een onding vind, voor je tenen en vooral voor mensen die moeilijk ter been zijn.

In onze huidige woning heb ik op de slaapverdieping alle drempels eruit gesloopt en laminaat in één vlak op 3 slaapkamers, overloop en toilethoek gelegd. Geen tenenstoten, geen schilderwerk aan verleten plekken en makkelijk met stofzuigen en dweilen: in één moeite door.
  donderdag 7 februari 2013 @ 15:07:25 #45
254082 Extraneus
pi_122596763
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 12:58 schreef 4wood het volgende:
Heb je geen dekvloer op je betonvloer?
Geen idee. Maandag komt er iemand langs en ik hoop dat die me dat kan vertellen.
quote:
Dat zou al 3-4cm van de benodigde 7cm inbouwdiepte schelen. Hier heb ik uiteindelijk 2 a 3cm uit de betonvloer zelf gehakt, zodat de dorpel niet hoger afgewerkt hoefde te worden. Of dit bij jou ook mogelijk is, kan ik niet voor je beoordelen. In het meest gunstige geval kun je zelfs je complete douchevloer onder afschot leggen, waarmee je maar zo weer 2cm kunt besparen. (uiteraard sterk afhankelijk van de indeling van je (inloop)douche en de totale grootte)
Het gaat alleen om mijn wc hč, niet om mijn badkamer (ik heb een aparte wc en een aparte badkamer).
quote:
Als je geen zin hebt in al dat gehak, gewoon lekker voor een staande gaan. In mijn ogen is er ook niks mis met een nieuw staand toilet. Ik zou zelf echter een iets hogere dorpel geen enkel probleem vinden, het komt veel vaker voor.
Ik ben benieuwd wat degene die zaterdag langskomt ervan maakt.

Hoe zien jullie die ruimtewinst? Ik win 38 cm. Ik heb nu voor mezelf zo'n idee dat een hangend toilet het helemaal is, terwijl er inderdaad met een staand toilet ook weinig mis us,
  donderdag 7 februari 2013 @ 15:08:09 #46
254082 Extraneus
pi_122596785
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 13:04 schreef blomke het volgende:

[..]

Ja, dat was een minimale dikte voor een betonvloertje.

Ik zal wel een storm van kritiek krijgen als ik stel dat ik een drempel een onding vind, voor je tenen en vooral voor mensen die moeilijk ter been zijn.

In onze huidige woning heb ik op de slaapverdieping alle drempels eruit gesloopt en laminaat in één vlak op 3 slaapkamers, overloop en toilethoek gelegd. Geen tenenstoten, geen schilderwerk aan verleten plekken en makkelijk met stofzuigen en dweilen: in één moeite door.
Ik vind het juist heel logisch wat je schrijft. Ik heb zelf alleen bij de badkamer en de wc een drempel, bij mijn woonkamer en slaapkamer niet en dat vind ik inderdaad ook zelf handig.
pi_122598517
quote:
5s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 18:33 schreef Extraneus het volgende:
Ik wil mijn badkamer laten verbouwen.Momenteel heb ik een hagend toilet en dat is ook wat ik wil, maar hij is een stuk naar voren geplaatst, omdat de afvoer van het hangende toilet dan recht boven de afvoerpijp zit. Dit neem veel ruimte in beslag. Ik twijfel tussen twee dingen:
1) Ik laat een staand toilet plaatsen. Dan win ik ruimte en ook qua afvoer is het geen probleem. Het nadeel is alleen dat ik een hangend toilet mooier en praktischer vind.
2) Ik laat een hangend toilet plaatsen maar dan een stuk naar achteren toe. Dan win ik ruimte maar misschien krijg ik een probleem met de afvoer. Er moet dan namelijk een platte horizontale buis (plat want anders moet de vloer worden verhoog; er is weinig ruimte voor) naar de afvoer lopen. Nu vroeg ik me af of er hier mensen zijn die ervaringen mee hebben, want het probleem zou kunnen zijn dat de afvoer snel verstopt raakt met wc-papier en dergelijke.
1. Hier gaat het weer om de badkamer?

2. Als je met die platte buis werkt, moet er dus een stuk uit de cementdekvloer. Ik kan me niet voorstellen dat je een badkamer zonder cementdekvloer hebt, maar niets i suitgesloten...... Btw, 10
mm proefgaatje boren en je weet het
  donderdag 7 februari 2013 @ 16:58:07 #48
254082 Extraneus
pi_122601316
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 15:55 schreef blomke het volgende:

[..]

1. Hier gaat het weer om de badkamer?

2. Als je met die platte buis werkt, moet er dus een stuk uit de cementdekvloer. Ik kan me niet voorstellen dat je een badkamer zonder cementdekvloer hebt, maar niets i suitgesloten...... Btw, 10
mm proefgaatje boren en je weet het
1. Sorry, slordig: het gaat alleen om mijn toilet. Ook in de tweede vetgemaakte passage heb ik het over het toilet, over de afvoer van het toilet dus.
2. Oké, dank je wel voor de tip (maar bedoel je dan een gaatje gemaakt door een boor met een diameter van 10 mm of een gaatje met een diepte van 10 mm?) Maar is het dan zo dat het proefgaatje dat je vboort maar gaat tot het begin van de deklaag omdat je niet door het beton heen kan en dus weet hoe diep je kunt tot je bij het beton bent? Weet niet of het mogelijk of wenselijk is om door het beton heen te gaan.... Volgens mij zit ik al snel bij mijn benedenburen...
pi_122602284
Met een gewone boor en een 10 mm diameter boortje, boor je wel door de cementlaag (weet je gelijk hoe diep ie is) maar echt niet door de betonlaag. Die kan best > 20 cm dik zijn bij woningscheidende delen.
  donderdag 7 februari 2013 @ 20:44:29 #50
254082 Extraneus
pi_122611480
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 17:20 schreef blomke het volgende:
Met een gewone boor en een 10 mm diameter boortje, boor je wel door de cementlaag (weet je gelijk hoe diep ie is) maar echt niet door de betonlaag. Die kan best > 20 cm dik zijn bij woningscheidende delen.
Oké. En is het mogelijk om iets af te halen va die betonlaag? Of kan dat niet? :@
pi_122612006
Dat is het punt: je verzwakt dan lokaal de constructie. Nu zal het over 20 - 30 cm niet zo veel uitmaken, maar het lijkt me wel dat je eerst de VVE daarover moet contactueren.

En inderdad, beton kan behoorlijk hard zijn; daar zijn speciale frezen voor.
  donderdag 7 februari 2013 @ 21:26:23 #52
254082 Extraneus
pi_122614315
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 20:52 schreef blomke het volgende:
Dat is het punt: je verzwakt dan lokaal de constructie. Nu zal het over 20 - 30 cm niet zo veel uitmaken, maar het lijkt me wel dat je eerst de VVE daarover moet contactueren.

En inderdad, beton kan behoorlijk hard zijn; daar zijn speciale frezen voor.
Ja, precies. Hoe kan ik achterhalen hoe dik de betonlaag is? Staat dat in de bouwtekeningen?
pi_122617911
Bijvoorbeeld.

Ben overigens wel benieuwd hoe de rioolbuizen nou lopen; je hebt ook een nis achter de WC met daarin die buizen?

[ Bericht 82% gewijzigd door blomke op 08-02-2013 08:54:24 ]
  maandag 25 februari 2013 @ 22:15:19 #54
254082 Extraneus
pi_123347789
Ik weet inmiddels hoe ik het wel gaan doen. Aan de achterkant van de wc wordt een verhoging gemaakt waar die horizontale pijp onder kan en dan hoeft niet de hele vloer omhoog. De wantconstructie is nu 38 cm diep en straks maar 9 dus het scheelt relatief een zee van ruimte.

Wat ik me afvroeg is: hoe lang zou het moeten duren voordat je weer gebruik kunt maken van de wc? Ik bedoel dus dat de wc weer in gebruik is terwijl de muren en de vloer wat mij betreft nog allemaal getegeld moeten worden. En wat is handig om in de tussentijd te doen, Een tijdelijke wc huren?
  zaterdag 9 maart 2013 @ 20:34:24 #55
254082 Extraneus
pi_123840506
Ik ben inmiddels weer een stuk verder. Ze zijn bezig met de verbowing. De vloer hoefde helemaal niet te worden verhoogd, want ze konden nog een stuk in de vloer slijpen.

Het enige is nu dat de wc vrij laag is. De bovenkant van de bril zit 40 cm van de grond. Ik ben 1.76. Weet niet of dat een normale hoogte is? Ik had met de verbouwer geen specifieke zithoogte afgesproken en ik weet niet of het nu nog hoger kan.

Even een vraag en het lijkt me overdreven om er een apart topic voor te openen. Aan een van de muren komt een fonteintje te hangen. Die muur is 80 cm breed. Het fonteintje is 40 cm breed dus wil ik de spiegel net zo breed hebben. Het lijkt me op zichzelf mooi om de spiegel in de tegels te laten verzinken (dus dat er geen tegels zitten waar de spiegel zit). Het enige is dat in dan wel mijn flexibiliteit kwijt ben als ik een keer wat aan die muur wil hangen. Wat vinden jullie?
pi_123841099
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 20:34 schreef Extraneus het volgende:

Het enige is nu dat de wc vrij laag is. De bovenkant van de bril zit 40 cm van de grond. Ik ben 1.76. Weet niet of dat een normale hoogte is?
Die 1,76 of die 40 cm?

Die laatste kan alleen hoger als de achterwand waar de pot tegen zit, wordt weggehaald. Dan kan het frame weer een gewenst aantal cm omhoog.

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 20:34 schreef Extraneus het volgende:

Even een vraag en het lijkt me overdreven om er een apart topic voor te openen. Aan een van de muren komt een fonteintje te hangen. Die muur is 80 cm breed. Het fonteintje is 40 cm breed dus wil ik de spiegel net zo breed hebben.
Het lijkt me op zichzelf mooi om de spiegel in de tegels te laten verzinken (dus dat er geen tegels zitten waar de spiegel zit). Het enige is dat in dan wel mijn flexibiliteit kwijt ben als ik een keer wat aan die muur wil hangen. Wat vinden jullie?
Dan hang je "het" naast de spiegel
  zaterdag 9 maart 2013 @ 20:54:59 #57
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_123841747
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 20:20 schreef klipper het volgende:

[..]

Precies je kan beter je kinderen leren dat ze niet zo goed af moeten vegen. Het is vervelend als ze op school gepest worden omdat ze naar poep stinken maar die wc-rollen zijn gewoon kenker duur dus...
  zaterdag 9 maart 2013 @ 21:05:27 #58
254082 Extraneus
pi_123842364
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 20:43 schreef blomke het volgende:

[..]

Die 1,76 of die 40 cm?
Haha, die 40 cm.
quote:
Die laatste kan alleen hoger als de achterwand waar de pot tegen zit, wordt weggehaald. Dan kan het frame weer een gewenst aantal cm omhoog.
Ow. ;(
quote:
[..]

Ja, maar dat is maar smal. Ik heb bijvoorbeeld een ingelijste foto die er voorheen hing en die is iets van 60 cm breed dus dat past dan niet meer. Maar hoe mooi of 'nodig' is een spiegel boven het fonteintje in de wc vind jij?
pi_123842493
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 21:05 schreef Extraneus het volgende:
Maar hoe mooi of 'nodig' is een spiegel boven het fonteintje in de wc vind jij?
Mijn vrouw vindt dat wel "nodig", ja. Maar ik had de toilet al helemaal betegeld toen ze "dat" vond; er hangt nu dus een (smalle) spiegel op de tegels.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 21:12:44 #60
254082 Extraneus
pi_123842765
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 21:07 schreef blomke het volgende:

[..]

Mijn vrouw vindt dat wel "nodig", ja. Maar ik had de toilet al helemaal betegeld toen ze "dat" vond; er hangt nu dus een (smalle) spiegel op de tegels.
Stel dat je je wc helemaal zou verbouwen, hoe zou je het dan doen? In de tegels laten verzinken of met het oog op de flexibiliteit op de tegels plakken?
pi_123846996
In de tegels laten verzinken. Da's toch mooier dan zoals ik het heb gemaakt. Verder niets aan de wand hangen, behalve pleeborstel en pleerolhouder.
pi_123853005
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 20:43 schreef blomke het volgende:

[..]

Die 1,76 of die 40 cm?

Er zijn ook potten verkrijgbaar die hoger zijn, je hoeft dus niet de achterwand te verwijderen om het frame te verhogen, een juiste pot en je je zit ook weer 5 cm hoger.
quote:
[..]

pi_123853134
Zithoogte toiletten

De standaard zithoogte bedraagt 40 cm. Bij aanpassen spreekt men over een +3, +5, of +10 cm pot.
De + 10 cm wordt afgeraden, tenzij je erg lange benen hebt.
Wist je dat obstipatie wordt voorkomen met een lagere pot.
De zithoogte geldt voor staande toiletten en hangtoiletten.
  zondag 10 maart 2013 @ 06:15:06 #65
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_123855862
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 21:07 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat een bitch
  zondag 10 maart 2013 @ 09:03:00 #66
254082 Extraneus
pi_123856285
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 22:42 schreef blomke het volgende:
In de tegels laten verzinken. Da's toch mooier dan zoals ik het heb gemaakt. Verder niets aan de wand hangen, behalve pleeborstel en pleerolhouder.
Hoe voorkom je dat je op de kopse kant van de tegels kijkt? Dat lijkt me er minder mooi aan.
  zondag 10 maart 2013 @ 09:04:14 #67
254082 Extraneus
pi_123856290
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 00:53 schreef klipper het volgende:

[..]

Er zijn ook potten verkrijgbaar die hoger zijn, je hoeft dus niet de achterwand te verwijderen om het frame te verhogen, een juiste pot en je je zit ook weer 5 cm hoger.

[..]

Dat is wel een idee ja. Het enige wat vervolgens vervelend is, is dat er maar vijf cm zit tussen de wc-bril in opengeklapte toestant en de spoelknop. Het lijkt me lelijk als er 1 cm of helemaal geen ruimte tussen zit. Is daar nog iets aan te doen?
pi_123856293
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 09:03 schreef Extraneus het volgende:
Hoe voorkom je dat je op de kopse kant van de tegels kijkt? Dat lijkt me er minder mooi aan.
1. Hoogte gelijk houden, afwerken met acrylaatkit.
2. Misschien zijn er (duurdere) wandtegeltjes met een geglazuurde laag.
3. Ten slotte heb je ook afwerkstrips; ik heb m'n hangtoilet daarme afgewerkt (bovenkant); misschien zijn die strips er ook voor de kopse tegeltjes kant
  zondag 10 maart 2013 @ 09:05:39 #69
254082 Extraneus
pi_123856295
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 00:56 schreef klipper het volgende:
Zithoogte toiletten

De standaard zithoogte bedraagt 40 cm. Bij aanpassen spreekt men over een +3, +5, of +10 cm pot.
De + 10 cm wordt afgeraden, tenzij je erg lange benen hebt.
Wist je dat obstipatie wordt voorkomen met een lagere pot.
De zithoogte geldt voor staande toiletten en hangtoiletten.
Mijn probleem is niet zozeer met de zithoogte als wel met de stahoogte. De wc is vrij klein en als ik ervoor sta komt hij tot ruim onder mijn knieën. Het voelt gewoon alsof ik op een kleuterschool naar de wc ga. En ik ben helemaal niet lang (1.76).
  zondag 10 maart 2013 @ 09:06:46 #70
254082 Extraneus
pi_123856300
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 09:05 schreef blomke het volgende:

[..]

1. Hoogte gelijk houden, afwerken met acrylaatkit.
[...]
Hoe bedoel je dit precies?
pi_123856304
Zal hier thuis eens 2x meten.

- edit - : beide 44 cm bovenrand pot. (daar komt de bril nog op)
pi_123856332
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 09:06 schreef Extraneus het volgende:
Hoe bedoel je dit precies?
Ik neem aan dat je de spiegel ook met wandtegelpastalijm (wat een woord zeg) vast lijmt? Dan maak je het lijmbed zo hoog * dat de spiegel -opp. gelijk komt met de opp. van de wandtegeltjes. Evt. kiertjes, kit je af met acrylaatkit, evt. voegmiddel. Alleen weet ik niet of voegmiddel de spiegel niet aantatst.

* Door de lijmkam meer of minder schuin te houden, variëer je in lijmhoogte.
  zondag 10 maart 2013 @ 09:12:38 #73
254082 Extraneus
pi_123856348
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 09:11 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je de spiegel ook met wandtegelpastalijm (wat een woord zeg) vast lijmt? Dan maak je het lijmbed zo hoog dat de spiegel -opp. gelik komt met de opp. van de wandtegeltjes. Evt. kiertjes, it je af met acrylaatkit, evt. voegmiddel. Alleen weet ik niet of voegmiddel de spiegel niet aantatst
Oké, ik snap het. Dacht dat je het over de wc-pot had, omdat je het over de hoogte had. :@

Met voeg moet je geloof ik oppssen inderdaad. Maar bedankt voor de tip. :s)
pi_123856364
Het loopt idd door elkaar. We hadden het over spullen en spiegels aan de wond en over de hoogte van de pot. Right?
  zondag 10 maart 2013 @ 11:00:49 #75
254082 Extraneus
pi_123857885
Ja, klopt.
pi_123857958
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 09:04 schreef Extraneus het volgende:

[..]

Dat is wel een idee ja. Het enige wat vervolgens vervelend is, is dat er maar vijf cm zit tussen de wc-bril in opengeklapte toestant en de spoelknop. Het lijkt me lelijk als er 1 cm of helemaal geen ruimte tussen zit. Is daar nog iets aan te doen?
Een verkorte pot nemen, dan krijg je ook een verkorte bril, nadeel is dat deze weer veel duurder zijn.
Of een verlengde pot zodat de bril schuiner komt te staan en zodoende lager uitkomt op de muur, nadeel van de verlengde pot is dat de meeste mensen deze niet kwijt kunnen in hun toch vaak al kleine toilet.
pi_123859200
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 09:12 schreef Extraneus het volgende:
, ik snap het. Dacht dat je het over de wc-pot had, omdat je het over de hoogte had. :@

Met voeg moet je geloof ik oppssen inderdaad. Maar bedankt voor de tip. :s)
Wat is nu de stand van zaken? De pot hangt al en is te laag? Is de wand/omtimmering al betegeld?
  zondag 10 maart 2013 @ 15:49:01 #78
254082 Extraneus
pi_123869740
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 11:48 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat is nu de stand van zaken? De pot hangt al en is te laag? Is de wand/omtimmering al betegeld?
De pot hangt en is te laag en de omtimmering is al betegeld. Ik ging ervan uit (ja, ik weet het, asstmption is the mother of all *******) dat hij op een normale hoogte zou komen. De jongen die de wc heeft opgwhangen zei dat hij hem niet zo hoog zou hangen. Dat heeft hij inderdaad niet gedaan maar ik vind hem nu dus wel erg laag. Morgen kijken ze wat ermee kan gebeuren.
pi_123870745
Oké. Succes ermee!
  zondag 10 maart 2013 @ 16:29:10 #80
254082 Extraneus
pi_123871702
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 16:09 schreef blomke het volgende:
Oké. Succes ermee!
Dank je wel.
pi_123872483
Assumption is idd de moeder aller fuck ups. is de pot of de bril 40 cm.
pi_123872544
Ik zeg reden tot klagen nl.
  zondag 10 maart 2013 @ 16:55:28 #83
254082 Extraneus
pi_123872870
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 16:45 schreef tiho1 het volgende:
Assumption is idd de moeder aller fuck ups. is de pot of de bril 40 cm.
De afstand van de bovenkant van de bril tot de vloer is 40 cm.
pi_123873891
Vroeger was dat normaal nu is dat kut. Al jaren.
pi_123874046
Is er na plaatsen nog een smeervloer gemaakt
  zondag 10 maart 2013 @ 17:33:30 #86
254082 Extraneus
pi_123874363
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 17:20 schreef tiho1 het volgende:
Vroeger was dat normaal nu is dat kut. Al jaren.
Je bedoelt omdat mensen tegenwoordig langer zijn dan vroeger?
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 17:24 schreef tiho1 het volgende:
Is er na plaatsen nog een smeervloer gemaakt
Wat is dat? Ik heb even gegoogeld maar ik snap het principe niet.
  zondag 10 maart 2013 @ 17:45:22 #87
254082 Extraneus
pi_123874805
Zou een spiegel van RVS een oplossing kunnen zijn? Dan is er geen gevaar dat hij breekt en ook heb je niet het probleem dat je de kopse kant van de tegels ziet.

Bestaan RVS-spiegels überhaupt? Of is alleen de lijst dan van RVS? ;(

[ Bericht 35% gewijzigd door Extraneus op 10-03-2013 17:54:50 ]
pi_123875392
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 17:33 schreef Extraneus het volgende:

[..]

Je bedoelt omdat mensen tegenwoordig langer zijn dan vroeger?

[..]

Wat is dat? Ik heb even gegoogeld maar ik snap het principe niet.
Idd, vroeger was alles niet bveter maar anders. Mijn bril staat op 46 en dat vind ik ook niet hoog.

Een smeervloer is het zancement dat op het beton komt. Waarna er getegeld wordt.
  zondag 10 maart 2013 @ 18:02:12 #89
254082 Extraneus
pi_123875477
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 18:00 schreef tiho1 het volgende:

[..]

Idd, vroeger was alles niet bveter maar anders. Mijn bril staat op 46 en dat vind ik ook niet hoog.
Nee, da's nog wel te doen. Die wc van mij zit dus 40 cm boven de vloer en de wc is bovendien klein, waardoor het een soort kabouter-wc lijkt.
quote:
Een smeervloer is het zancement dat op het beton komt. Waarna er getegeld wordt.
Oké, zit er nog niet op maar dat komt nog wel.
pi_123875552
Dus wordt de hoogte nog kleiner ?
pi_123875577
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 18:02 schreef Extraneus het volgende:

Oké, zit er nog niet op maar dat komt nog wel.
De bekende fout: pot op hoogte hangen (nu al te laag) en daarna nog zandcementdekvloer + tegels. Is zo weer 3 - 4 cm.

Haal maar weg en herplaats weer als de vloertegels klaar zijn.
pi_123875637
Een rvs spiegel is naar mijn weten hetzelfde als een gewone spiegel. Glas met een folie erachter of rvs.
  zondag 10 maart 2013 @ 19:42:40 #93
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_123879638
Das echt te laag. Wat wordt slopen en opnieuw.

@ RVS spiegel: moet je echt niet willen. Krast binnen no-time en dan is het geen pan. Gewoon een glazen nemen. En ga hem niet met tegellijm ophangen want dan rot de metaallaag er zo achter vandaan en heb je strepen in je spiegelende laag. Heb je speciale spiegellijm voor.
  zondag 10 maart 2013 @ 19:44:43 #94
254082 Extraneus
pi_123879713
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 18:04 schreef tiho1 het volgende:
Dus wordt de hoogte nog kleiner ?
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 18:04 schreef blomke het volgende:

[..]

De bekende fout: pot op hoogte hangen (nu al te laag) en daarna nog zandcementdekvloer + tegels. Is zo weer 3 - 4 cm.

Haal maar weg en herplaats weer als de vloertegels klaar zijn.
Nee, wat ik heb gedaan is dit. Er liggen nog geen tegels, maar de tegels komen gelijk met de drempel. Ik heb de afstand gemeten van de bovenkant van de wc-bril tot de bovenkant van de drempel. Die afstand is 40 cm. Dus het wordt niet meer kleiner.
  zondag 10 maart 2013 @ 19:45:48 #95
254082 Extraneus
pi_123879759
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 19:42 schreef Gieliovd het volgende:
Das echt te laag. Wat wordt slopen en opnieuw.

@ RVS spiegel: moet je echt niet willen. Krast binnen no-time en dan is het geen pan. Gewoon een glazen nemen. En ga hem niet met tegellijm ophangen want dan rot de metaallaag er zo achter vandaan en heb je strepen in je spiegelende laag. Heb je speciale spiegellijm voor.
Bedankt voor de tip.

Stel dat de spiegel beschadigt, bijvoorbeeld dat er een barst in komt. Kun je hem dan verwijderen? Lijkt me veel lastiger dan met tegels. En zou het later mogelijk zijn om de spiegel weg te halen en alsnog te tegelen met tegels die over zijn?
  zondag 10 maart 2013 @ 19:54:41 #96
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_123880147
Spiegel zou ik gewoon op de tegels monteren als ik jou was, kan al heel vlak als je dat wilt. Lampje erboven is erg prettig. Kan je zelfs overwegen spiegelverwarming te nemen tegen condens.

Als je echt wilt verdiepen dan zou ik hem op een drager monteren, een dun plaatje hout ofzo. Tegels zijn toch altijd dikker dan spiegelglas. Dan kan je die met drager en al ook verwijderen.
  zondag 10 maart 2013 @ 20:02:49 #97
254082 Extraneus
pi_123880529
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 19:54 schreef Gieliovd het volgende:
Spiegel zou ik gewoon op de tegels monteren als ik jou was, kan al heel vlak als je dat wilt. [...]
Waarom niet erin verzonken?
pi_123880976
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 20:02 schreef Extraneus het volgende:

[..]

Waarom niet erin verzonken?
Meer kans op vlekken erin en het is zo definitief terwijl dat niet echt nodig is mi.
  zondag 10 maart 2013 @ 20:16:26 #99
254082 Extraneus
pi_123881294
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 20:11 schreef tiho1 het volgende:

[..]

Meer kans op vlekken erin en het is zo definitief terwijl dat niet echt nodig is mi.
Mja, zit wat in. Vooral dat laatste houdt me tegen.
pi_123891788
Heb ik het toch goed gedaan: losse spiegel op de tegels
pi_123894470
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 19:44 schreef Extraneus het volgende:

[..]

[..]

Nee, wat ik heb gedaan is dit. Er liggen nog geen tegels, maar de tegels komen gelijk met de drempel. Ik heb de afstand gemeten van de bovenkant van de wc-bril tot de bovenkant van de drempel. Die afstand is 40 cm. Dus het wordt niet meer kleiner.
Dus eigenlijk al te laag.
Met de normale hoogte van 40 cm wordt bedoeld de pot exclusief de bril, inclusief bril is dat tussen de 43 en 45 cm
  maandag 11 maart 2013 @ 22:06:12 #102
254082 Extraneus
pi_123935709
Bedankt voor jullie hulp. Het probleem lijkt te zijn opgelost want er komt een nieuwe pot. Die is 45 cm hoog en bovendien hoger van de vloer, waardoor je kunt zien dat het een hangend toilet is en er een mop onderdoor kan. De pot die er nu hangt, hangt maar iets van 12 cm boven de grond.
  maandag 11 maart 2013 @ 22:06:49 #103
254082 Extraneus
pi_123935757
quote:
14s.gif Op zondag 10 maart 2013 22:57 schreef blomke het volgende:
Heb ik het toch goed gedaan: losse spiegel op de tegels
Staat dat mooi?
pi_123945800
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 22:06 schreef Extraneus het volgende:
Staat dat mooi?
Zal vanavond een foto posten. Zelf zou ik een spiegelopp. gelijk aan het tegel opp. (wat je veel bij bedrijven in de nieuwe toiletgroepen ziet) mooier vinden.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 21:24:53 #105
254082 Extraneus
pi_123978862
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 08:01 schreef blomke het volgende:

[..]

Zal vanavond een foto posten. Zelf zou ik een spiegelopp. gelijk aan het tegel opp. (wat je veel bij bedrijven in de nieuwe toiletgroepen ziet) mooier vinden.
Ja, het enige is dat je dan de randen van die tegels ziet en die zijn niet mooi.
pi_124004542
Zoals beloofd, de foto van mijn toiletwand met spiegel...............

woensdag 13 maart 2013 @ 21:48:52 #107
254082 Extraneus
pi_124027440
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 14:17 schreef blomke het volgende:
Zoals beloofd, de foto van mijn toiletwand met spiegel...............

[ afbeelding ]
Bedankt, ziet er netjes uit. Ik overweeg nu om hetzij gewoon zo'n spiegel zonder lijst op de muur te plakken, hetzij een spiegel met een wengé lijst eromheen op te hangen, omdat dat kleurt bij de planken die ik er op wil hangen.
  vrijdag 15 maart 2013 @ 19:13:16 #108
254082 Extraneus
pi_124102854
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 22:06 schreef Extraneus het volgende:
Bedankt voor jullie hulp. Het probleem lijkt te zijn opgelost want er komt een nieuwe pot. Die is 45 cm hoog en bovendien hoger van de vloer, waardoor je kunt zien dat het een hangend toilet is en er een mop onderdoor kan. De pot die er nu hangt, hangt maar iets van 12 cm boven de grond.
In vervolg op mijn bovenstaande post:

Mijn wc is bijna klaar. Het enige probleem is nu dat ik me afvraag hoeveel ruimte er moet zijn tussen de onderkant van het hangend toilet en de vloer. De hoogte is namelijk aan de voorkant (waar je staat) ongeveer 4,5 cm en aan de achterkant (tegen de muur) ongeveer 2 cm. Op zichzelf kan ik er wel met een dweil onderdoor maar niet met een mop. Ik had gedacht dat er meer ruimte zou zijn (bijvoorbeeld op elk punt 7 cm ruimte tussen de vloer en de onderkant van de wc). Ik hoor graag wat jullie vinden.
pi_124112918
Ik weet niet wat je allemaal aan het uitvoeren bent, maar het lijkt steeds ingewikkelder te worden. Onze toiletten zweven op 10 - 11 cm hoogte, en die had ik in 2 avonden klussen, op de goede hoogte hangen. Zowel bovenop, als aan de onderzijde.
pi_124113640
En daarbij, als de zit hoogte goed is, wat maakt de onderkant dan uit.

Maar goed, fyi: bovenkant (zitting) 450, vrije ruimte onder 140mm

c_/
met een koekje
  vrijdag 15 maart 2013 @ 23:41:34 #111
254082 Extraneus
pi_124116023
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 22:40 schreef blomke het volgende:
Ik weet niet wat je allemaal aan het uitvoeren bent, maar het lijkt steeds ingewikkelder te worden.[...]
Ze hadden op mijn verzoek eerst een kleine wc geplaatst. Het leek me dat de wc-ruimte daardoor extra ruimtelijk zou worden. Maar die wc was heel erg klein. Vervolgens wilde ik een grotere. Dat kon wel maar het was een wc die speciaal bestemd is voor mensen die hun gewone wc willen vervangen door een vervangende wc. Ik heb nu een normale zithoogte (45 cm) maar weinig ruimte onder de wc. Dat is het nadeel van die wc. Ik kan ook een gewone hangende wc maken maar dan moeten ze die hele constructie waaraan de wc hangt afbreken, het frame hoger stellen , de wc er opnieuw aanhangen en alles opnieuw tegels.

Het pobleem is gewoon dat ze de hanghoogte van de wc op het frame op 40 cm hebben gezet, conform de instructies van de fabrikant.
pi_124116583
Maar misschien was de fabrikant wel een klein Japannertje.
't klinkt een beetje alsof je het slachtoffer bent van een wat onervaren monteur.

c_/
met een koekje
  zaterdag 16 maart 2013 @ 00:12:21 #113
254082 Extraneus
pi_124117302
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 23:55 schreef koffielepel het volgende:
Maar misschien was de fabrikant wel een klein Japannertje.
't klinkt een beetje alsof je het slachtoffer bent van een wat onervaren monteur.

c_/
Het is van Sphynx - da's toch bekend genoeg.

Het klopt dat die monteur weinig ervaring heeft met wc's. Tegelen kan hij wel heel goed.

Vraag is nu: laat ik het maar zo of geef ik er 1.500 euro (aan manuren en andere wc) uit en ga ik nog twee of drie dagen in de rommel zitten en laat ik een wc monteren waarvan de onderkant meer afstand heeft tot de grond?
pi_124117488
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 23:41 schreef Extraneus het volgende:

Het pobleem is gewoon dat ze de hanghoogte van de wc op het frame op 40 cm hebben gezet, conform de instructies van de fabrikant.
Nee, ze hebben het niet conform de voorschriften gedaan.
In de voorschriften wordt inderdaad 40 cm aangegeven, maar dit betreft de afgewerkte vloer en niet de ruwbouwvloer.
Daar kan al gauw 2 tot 7 cm verschil inzitten, afhankelijk van wel of geen dekvloer.
De 40 cm hoogte betreft trouwens de pothoogte, de bril komt hier nog bij zodat de gemiddelde hoogte al snel uitkomt op 43 cm wat voor de meeste mensen de ideale hoogte is.
  zaterdag 16 maart 2013 @ 00:20:00 #115
254082 Extraneus
pi_124117610
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 00:16 schreef klipper het volgende:

[..]

Nee, ze hebben het niet conform de voorschriften gedaan.
In de voorschriften wordt inderdaad 40 cm aangegeven, maar dit betreft de afgewerkte vloer en niet de ruwbouwvloer.
Daar kan al gauw 2 tot 7 cm verschil inzitten, afhankelijk van wel of geen dekvloer.
De 40 cm hoogte betreft trouwens de pothoogte, de bril komt hier nog bij zodat de gemiddelde hoogte al snel uitkomt op 43 cm wat voor de meeste mensen de ideale hoogte is.
Daar was ik al een beetje bang voor. Vind het best een dilemma. Op zichzelf ziet het er allemaal perfect uit, op de afstand van de onderkant van de wc tot de vloer na. Weet niet wat hier wijsheid is.
pi_124117618
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 00:12 schreef Extraneus het volgende:

[..]

Het is van Sphynx - da's toch bekend genoeg.

Het klopt dat die monteur weinig ervaring heeft met wc's. Tegelen kan hij wel heel goed.

Vraag is nu: laat ik het maar zo of geef ik er 1.500 euro (aan manuren en andere wc) uit en ga ik nog twee of drie dagen in de rommel zitten en laat ik een wc monteren waarvan de onderkant meer afstand heeft tot de grond?
Er zijn meer merken die een verhoogde pot leveren, waarschijnlijk wel een hogere prijsklasse.
De hoogte vanaf de vloer is enigzins vertekend, de aansluitingen veranderen niet, dus echt veel meer hoogte ga je daar niet winnen, dat is hooguit een paar cm.
Dat de sphinx pot al op 2 cm van de vloer hangt zegt dus al meer dan genoeg, de 40 cm is aangehouden op een ruwbouwvloer en niet voor een afgewerkte vloer.
  zaterdag 16 maart 2013 @ 00:27:59 #117
254082 Extraneus
pi_124117995
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 00:20 schreef klipper het volgende:

[..]

Er zijn meer merken die een verhoogde pot leveren, waarschijnlijk wel een hogere prijsklasse.
De hoogte vanaf de vloer is enigzins vertekend, de aansluitingen veranderen niet, dus echt veel meer hoogte ga je daar niet winnen, dat is hooguit een paar cm.
Dat de sphinx pot al op 2 cm van de vloer hangt zegt dus al meer dan genoeg, de 40 cm is aangehouden op een ruwbouwvloer en niet voor een afgewerkte vloer.
Maar als ze de tegels voor de constructie weggalen kunnen ze de hoogte van 40 cm naar 46 verhogen en kan er een normake hangende wc komen, die wel een stuk van de vloer hangt. Maar of het het waard is. Zijn er meer nadelen aan die weinige ruimte tot de grond of alleen het esthetische (en het dat je er niet met een mop onder kunt (wel met een dweil)).

Zou er voor mijn situatie een hangende wc zijn die je kunt monteren op die '40 cm'-bouten die wel meer ruimte heeft tot de vloer? Geeft niet als het wat duurder is.

Die 2 cm is dus alleen vlak bij de muur.
pi_124118186
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 00:27 schreef Extraneus het volgende:

[..]

Maar als ze de tegels voor de constructie weggalen kunnen ze de hoogte van 40 cm naar 46 verhogen en kan er een normake hangende wc komen, die wel een stuk van de vloer hangt. Maar of het het waard is. Zijn er meer nadelen aan die weinige ruimte tot de grond of alleen het esthetische (en het dat je er niet met een mop onder kunt (wel met een dweil)).

Die 2 cm is dus alleen vlak bij de muur.
Nee, voor de rest maakt het niet uit.
Als je er prima op zit, kun je je geld ook voor leukere dingen bewaren.
Natuurlijk maak je meerdere keren per dag gebruik van het toilet, maar echt leven doe je daar niet.
Het is en blijft de ruimte waar je het liefst zo min mogelijk vertoeft mag ik aannemen.
pi_124118274
Overigens met de verhogingsset win je 2,5 cm, zodat je 4,5 cm onder je pot heb, maar of je dat met de verhoogde pot kan hebben.....
pi_124118538
Zie bijvoorbeeld de technische tekeningen van de duravit starck.

De normale hoogte van 40 cm:
http://www.duravit.nl/web(...)3.be-nl.html/p-93761

De verhoogde hoogte van 45 cm:
http://www.duravit.nl/web(...)3.be-nl.html/p-93758

Zoals je ziet is bij beiden de hoogte onder de pot gelijk.
  zaterdag 16 maart 2013 @ 00:43:03 #121
254082 Extraneus
pi_124118565
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 00:32 schreef klipper het volgende:

[..]

Nee, voor de rest maakt het niet uit.
Als je er prima op zit, kun je je geld ook voor leukere dingen bewaren.
Natuurlijk maak je meerdere keren per dag gebruik van het toilet, maar echt leven doe je daar niet.
Het is en blijft de ruimte waar je het liefst zo min mogelijk vertoeft mag ik aannemen.
Allemaal waar wat je zegt. Bovendien wil ik de relatie mef de aannemer goed houden dus ik heb niet zo'n zin om hem erop te wijzen dat hun gebrek aan ervaring met het plaatsen van wc's juridisch gezien voor hun rekening komt.

Ik denk dat ik het een paar maanden aankijk. Misschien wen ik eraan is hij misschien wel bereid om het voor een vriendenprijs over te doen.
  zaterdag 16 maart 2013 @ 00:46:16 #122
254082 Extraneus
pi_124118690
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 00:34 schreef klipper het volgende:
Overigens met de verhogingsset win je 2,5 cm, zodat je 4,5 cm onder je pot heb, maar of je dat met de verhoogde pot kan hebben.....
Waar komt die 2,5 cm vandaan?

Let wel, aan de voorkant *is* de voorkant dus ongeveer 5 cm; alleen aan de achterkant is het 2 cm.
  zaterdag 16 maart 2013 @ 00:50:01 #123
254082 Extraneus
pi_124118827
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 00:42 schreef klipper het volgende:
Zie bijvoorbeeld de technische tekeningen van de duravit starck.

De normale hoogte van 40 cm:
http://www.duravit.nl/web(...)3.be-nl.html/p-93761

De verhoogde hoogte van 45 cm:
http://www.duravit.nl/web(...)3.be-nl.html/p-93758

Zoals je ziet is bij beiden de hoogte onder de pot gelijk.
Stel dat ik zo'n pot zou kopen en die zou laten hangen aan mijn huidige frame met hoogte 40 cm, zou ik dan ruimte winnen onder de wc?
pi_124119349
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 00:46 schreef Extraneus het volgende:

[..]

Waar komt die 2,5 cm vandaan?

Let wel, aan de voorkant *is* de voorkant dus ongeveer 5 cm; alleen aan de achterkant is het 2 cm.

Zie tevens een posting over de verhogingsset.
Google op geberit verhogingsset closet
pi_124119378
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 00:50 schreef Extraneus het volgende:

[..]

Stel dat ik zo'n pot zou kopen en die zou laten hangen aan mijn huidige frame met hoogte 40 cm, zou ik dan ruimte winnen onder de wc?
Daar zou je de technische tekeningen voor moeten vergelijken.
pi_124122094
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 01:04 schreef klipper het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Kunnen die sets ook geplaatst worden als de wand al betegeld is?

Verder zou ik het zo laten als de pothoogte goed bevalt; het beste zou zijn zo'n klus geheel zelf uit te voeren, maar dat is voor TS niet aan de orde.
pi_124123009
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 08:15 schreef blomke het volgende:

[..]

Kunnen die sets ook geplaatst worden als de wand al betegeld is?

Verder zou ik het zo laten als de pothoogte goed bevalt; het beste zou zijn zo'n klus geheel zelf uit te voeren, maar dat is voor TS niet aan de orde.
Deze set is juist bedoeld voor het feit dat alles klaar is, maar de pothoogte te laag is.
Bestaande bouten draai je eruit net als de toe en afvoer, en vervolgens gebruik je de onderdelen uit de verhogingsset.
De toe en afvoer moeten uiteraard nog op de juiste lengte gemaakt worden.
pi_124123050
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 09:37 schreef klipper het volgende:
Deze set is juist bedoeld voor het feit dat alles klaar is, maar de pothoogte te laag is.
Bestaande bouten draai je eruit net als de toe en afvoer, en vervolgens gebruik je de onderdelen uit de verhogingsset.
De toe en afvoer moeten uiteraard nog op de juiste lengte gemaakt worden.
Waarschijnlijk uit noodzaak (praktijkproblemen) ontwikkeld voor it soort voorkomende ongelukjes....
Ik zat me af te vragen waar je je knik dan laat, maar die komt waarschijnlijk buiten de betegelde wand en direct achter de pot (?)
pi_124123934
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 09:39 schreef blomke het volgende:

[..]

Waarschijnlijk uit noodzaak (praktijkproblemen) ontwikkeld voor it soort voorkomende ongelukjes....
Ik zat me af te vragen waar je je knik dan laat, maar die komt waarschijnlijk buiten de betegelde wand en direct achter de pot (?)
Inderdaad uit noodzaak geboren, vandaar dat er ook maar 2,5 cm maximale winst valt te behalen, met een grotere sprong krijg je afvoerproblemen.

De knik is inderdaad zo gekozen dat het gewoon past.

Overigens is het te laag plaatsen niet altijd de schuld van de installateur, soms besluit de aannemer om een dikkere dekvloer aan te brengen dan eerst de bedoeling was.
  zaterdag 16 maart 2013 @ 11:18:52 #130
254082 Extraneus
pi_124124579
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 01:04 schreef klipper het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Klopt het dan dat ik in dat geval een andere wc-pot zou moeten nemen (de pothoogte is nu immers goed en dat die 2,5 cm dan eigenlijk moet worden opgeteld bij de 40 cm waar het frame op is afgesteld?

Met 2,5 cm hoger zou ik al helemaal geholpen zijn.
pi_124124814
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 11:18 schreef Extraneus het volgende:

Klopt het dan dat ik in dat geval een andere wc-pot zou moeten nemen (de pothoogte is nu immers goed en dat die 2,5 cm dan eigenlijk moet worden opgeteld bij de 40 cm waar het frame op is afgesteld?
Ik denk dat die verloopsets, universeel zijn en dus ook achter je bestan de pot passen.
pi_124124866
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 11:31 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik denk dat die verloopsets, universeel zijn en dus ook achter je bestan de pot passen.
Set is inderdaad universeel.
pi_124124900
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 11:18 schreef Extraneus het volgende:

[..]

Met 2,5 cm hoger zou ik al helemaal geholpen zijn.
Als de pothoogte goed is, dan zou dat met de verhogingsset betekenen dat je pot 2,5 cm hoger uit komt.
Indien dit geen bezwaar is dan kun je de set gewoon toepassen, is dit wel een bezwaar, dan zou je een pot moeten nemen die 2 a 3 cm lager is dan de huidige pot als je de set wilt gebruiken.
  zaterdag 16 maart 2013 @ 17:18:11 #134
254082 Extraneus
pi_124133972
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 11:35 schreef klipper het volgende:

[..]

Als de pothoogte goed is, dan zou dat met de verhogingsset betekenen dat je pot 2,5 cm hoger uit komt.
Indien dit geen bezwaar is dan kun je de set gewoon toepassen, is dit wel een bezwaar, dan zou je een pot moeten nemen die 2 a 3 cm lager is dan de huidige pot als je de set wilt gebruiken.
Dan komt het op het laatste neer, want ik heb nu een verhoogde wc. Dan wordt het een normale wc die dan 2,5 cm hoger is. Zou wel ideaal zijn als het lukt. Voor mij part kan ik de pot die ik heb niet meer ruilen; alles beter dan dat alle shizzle moet worden weggebroken.
  donderdag 9 mei 2013 @ 16:41:43 #135
254082 Extraneus
pi_126267006
Als het goed is gaan ze mijn wc binnenoort omruilen. Maar degene die hem heeft geplaatst heeft aangegeven dat hij heel veel kit heeft gebruikt om hem te bevestigen en dat de tegels misschien wel beschadigen als hij hem los maakt. Kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is. Is er niet een soort 'kitoplosmiddel'?

Overigens heeft het bedrijf dat mijn wc heeft verbouwd al aangegeven dat ze er weinig ervaring mee hebben. Wel sympathiek en juridisch gezien komt gebrek aan ervarign gewoon voor hun rekening maar ik wil de relatie wel graag goed houden. Dus misschien kunnen we de helft van het leed delen als ze de wc vervangen.
pi_126269041
Die kit moeten ze eerst doorsnijden met een lang mes of met een staaldraad doortrekken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')