NS is geen slechte vervoerder hoor. Het kan zeker beter (vooral op de HSL), maar de kwaliteit van het intercity- en sprinternetwerk op zich is behoorlijk goed te noemen! Hierbij heb ik het vooral over de frequenties, en ook de gemiddelde punctualiteit.quote:
Ik zou in dat laatste geval gewoon de NS treinen aanpassen aan de infrastructuur. Maar dat ben ik dan maar denk ikquote:Op donderdag 10 januari 2013 22:55 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat ook. En er liggen al 4 sporen tussen Antwerpen en Mechelen, tussen Mechelen en Brussel liggen er zelfs zes.
Thalys maakt al gebruik van de Diaboloverbinding, in de toekomst zal Fyra dit ook gaan doen. Dit scheelt weer een aantal minuten op de reistijd.
Het grootste voordeel van Schiphol - Rotterdam zit 'm in de kortere afstand, niet in de hogere maximumsnelheid. De volledige noordsectie van de HSL-Zuid is weliswaar een prachtig staaltje engineering, maar als het een 'gewone' spoorlijn was geweest (1500 V, ATB) was er ook al een enorme tijdswinst gerealiseerd (20 minuten op Schiphol - Rotterdam) en hadden tegelijkertijd veel meer NS-treinen ervan gebruik kunnen maken.
Leuk detail: Het wissel direct op de voorgrond is het enige wissel in het hoofdspoor met een hoekverhouding van 1:7. De rest van deze wisselstraat kent allemaal wissels 1:8 en is formeel gezien ook geschikt voor slechts 30 km/h (terwijl dat eigenlijk ook niet past) hoewel er struktureel 40 km/h kan en mag gereden worden.quote:Op donderdag 10 januari 2013 22:18 schreef dennistd het volgende:
Nog ff een leuk plaatje:
[ afbeelding ]
Heb het gezien op de HSL tijdens een snuffelstage bij Hispeed. Rolgordijntje kan naar beneden en de computer doet de rest. Is niet helemaal mijn ding moet ik zeggen maar ik vind sowieso alles wat ouderwets is vaak veel leukerquote:Op donderdag 10 januari 2013 11:37 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Heb je er al mee gereden ? Level 1 is nog leuk vind ik omdat je nog seinen hebt.
Level 2 is inderdaad saaier, maar wel prettiger. In het goederen is het goed om te weten wanneer je een rem opdracht krijgt. Heb je je trein in de G staan dan is een klein beetje remming genoeg om je stil te zetten. Dit wil je niet altijd natuurlijk.
Leuke detailsquote:Op donderdag 10 januari 2013 23:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Leuk detail: Het wissel direct op de voorgrond is het enige wissel in het hoofdspoor met een hoekverhouding van 1:7. De rest van deze wisselstraat kent allemaal wissels 1:8 en is formeel gezien ook geschikt voor slechts 30 km/h (terwijl dat eigenlijk ook niet past) hoewel er struktureel 40 km/h kan en mag gereden worden.
Als je deze wisselstraat vervangt door een andere wisselstraat kan je geen fasering maken zonder de treindienst voor een deel plat te gooien. Dat komt omdat je anders nooit op passende manier nieuwe wissels en sporen kunt aanleggen, laat staan dat je goed kunt aansluiten op de bestaande wisselstraat. Zodoende liggen bepaalde routes van deze wisselstraat er al sinds de opening van het Amsterdamse Centraal station in. Het vroegere "rechtdoor" van voor de sluiting van het Weesperpoortstation is links op de foto te zien. Toen sloot de middelste brug met de Gooilijn aan op de lage sporen van Amsterdam CS.
25 kV is niet nodig op een groot deel van het netwerk: het brengt problemen met zich mee (denk ook aan 'tunnel clearance', lekstromen, enzovoorts) terwijl je er weinig profijt uit haalt. Dit heeft te maken met de relatief korte afstand tussen stations.quote:Op donderdag 10 januari 2013 23:03 schreef b2py het volgende:
[..]
Ik zou in dat laatste geval gewoon de NS treinen aanpassen aan de infrastructuur. Maar dat ben ik dan maar denk ik
Het is niet alsof er niets staat te gebeuren op spoorgebied:quote:Ja ik vind het jammer dat er de komende jaren weinig nieuwe dingen gebouwd zullen worden. Heel misschien dat ze inderdaad Duivendrecht Aansluiting West - Almere Centrum nog integraal viersporig willen maken, dat zal nog wel een flinke kluif zijn maar verder zie ik er geen heil meer in. Hier en daar een dive-undertje en wat stationsprojecten maar project zoals HSL-Zuid blijven achterwege..
Je Studenten-OV is slechts geldig tot het grensstation (Zevenaar-Grens), Emmerich is een Duits station waar de ICE bovendien niet stopt. Je zult een kaartje vanaf Arnhem moeten hebben. Deze zijn te koop op www.nshispeed.nl en www.bahn.de, check beide sites want ze geven soms andere prijzen.quote:Op donderdag 10 januari 2013 23:14 schreef Peunage het volgende:
Ik ben van plan om binnenkort(volgende week) naar Düsseldorf te gaan met de trein. Weet iemand hoe het zet met als je een Studenten OV hebt. Geld deze in de ICE? Zo ja, vanaf welk station moet je boeken naar Dusseldorf? Emmerich dacht ik zelf.
En is het mogelijk om zo'n ticket bij een automaat te kopen of moet dit van tevoren online gedaan worden?
De NS is in vergelijking met de NMBS werkelijk fantastisch. Ten tijde van de Maastricht-Brussel-Express (die ik 2.5 jaar gebruikt heb) had ik bij aankomst in Brussel 5 minuten overstaptijd op de trein naar Louvain-la-Neuve en ook 5 minuten tijd om de NS intercity te nemen op vrijdagmiddag in Maastricht, in die 2.5 jaar zijn er 2 weken geweest waarin ik zowel op de heen- als terugreis mijn aansluiting haalde. Luik en Wezet heb ik naar mijn mening veel te vaak van dichtbij mogen bekijken, bij teveel vertraging werd ik daar simpelweg de trein uit gebonjourd. Ook vaak in Maastricht gestaan op maandagochtend wachtend op een trein die uitviel, vervolgens een uur (een enkele keer 2 uur) extra reistijd en dan heb ik het nog niet gehad over de talloze stakingen. De punctualiteit is nu verbeterd, maar de aansluitingen zijn compleet waardeloos geworden. Daardoor ben ik de NS gedurende de jaren steeds meer gaan waarderen.quote:Op donderdag 10 januari 2013 23:00 schreef b2py het volgende:
[..]
Ook welkom dan maar.
Fan van de NS, geinig!
Bedankt. Hier heb ik wat aan.quote:Op donderdag 10 januari 2013 23:16 schreef James1988 het volgende:
[..]
Je Studenten-OV is slechts geldig tot het grensstation (Zevenaar-Grens), Emmerich is een Duits station waar de ICE bovendien niet stopt. Je zult een kaartje vanaf Arnhem moeten hebben. Deze zijn te koop op www.nshispeed.nl en www.bahn.de, check beide sites want ze geven soms andere prijzen.
Als je al eerder met de ICE wil reizen (vanaf Amsterdam of Utrecht) dan is dat mogelijk, je zult dan een ICE-toeslag moeten kopen (kost dacht ik ¤ 2). In- en uitchecken voor je internationale reis hoeft niet, zolang je maar je SOV + internationale ticket kunt laten zien bij controle.
Maar PHS gaat volgens mij minder ver dan vroeger, integrale viersporigheden ontbreken geloof ik. SAAL lange termijn is ook echt nog maar de vraag, ben allang blij dat ze nu gestart zijn met verdubbeling Asra - Duivendrecht Aansluiting West. Ik zou wel graag mee willen werken in een engineeringsteam bijvoorbeeld, of leiding geven aan een team engineers. Maar eerst de studie maar eens afmaken en vervolgens nog die master door..quote:Op donderdag 10 januari 2013 23:14 schreef James1988 het volgende:
[..]
Het is niet alsof er niets staat te gebeuren op spoorgebied:
- Programma Hoogfrequent Spoor gaat door
- Schiphol - Amsterdam - Almere - Lelystad
- Nationale invoering ERTMS
- Aanleg tramverbinding Maastricht - Lanaken
Het Nederlandse spoorwegnetwerk is voor mijn gevoel redelijk compleet: je kunt in alle uithoeken van het land komen met de trein op een redelijke afstand voor een redelijke prijs. Aanleg van nieuw spoor zou leuk zijn, een kanshebber hiervoor is (denk ik) nog altijd Breda - Utrecht, met stops te o.a. Oosterhout, Gorinchem en Vianen.
Daarnaast zie ik nog wat mogelijkheden:
- Aanleg Emmen - Veendam (als omreisroute voor wanneer er iets gebeurt op Zwolle - Meppel)
- Elektrificatie van verschillende dieselbaanvakken, dit i.v.m. de stijgende brandstofprijzen
- Heropening van grensbaanvakken, zoals Weert - Neerpelt, de verbinding Nijmegen - Kleef, enz.
Dat komt echt nooit meer positief dan zwaar negatief uit welke analyse dan ook. Voor de rest ben ik het wel aardig eens met het verhaal.quote:Op donderdag 10 januari 2013 23:14 schreef James1988 het volgende:
Daarnaast zie ik nog wat mogelijkheden:
- Aanleg Emmen - Veendam (als omreisroute voor wanneer er iets gebeurt op Zwolle - Meppel)
De hele verbinding Breda - Utrecht moet op de schop eigenlijk, de A27 is ook substandaard (krappe bruggen, opritten enzovoort) en qua capaciteit ontoereikend. Op het moment dat er rond Rotterdam wat dingen gefixt zijn wat mij betreft de grootste tekortkoming in de Nederlandse infrastructuur.quote:Op donderdag 10 januari 2013 23:14 schreef James1988 het volgende:
[..]
25 kV is niet nodig op een groot deel van het netwerk: het brengt problemen met zich mee (denk ook aan 'tunnel clearance', lekstromen, enzovoorts) terwijl je er weinig profijt uit haalt. Dit heeft te maken met de relatief korte afstand tussen stations.
Een upgrade naar 3 kV is waarschijnlijker en relatief gezien makkelijker door te voeren op zowel onderstations, rijdraad, tunnels als rollend materieel. ERTMS gaat er uiteindelijk toch wel komen.
[..]
Het is niet alsof er niets staat te gebeuren op spoorgebied:
- Programma Hoogfrequent Spoor gaat door
- Schiphol - Amsterdam - Almere - Lelystad
- Nationale invoering ERTMS
- Aanleg tramverbinding Maastricht - Lanaken
Het Nederlandse spoorwegnetwerk is voor mijn gevoel redelijk compleet: je kunt in alle uithoeken van het land komen met de trein op een redelijke afstand voor een redelijke prijs. Aanleg van nieuw spoor zou leuk zijn, een kanshebber hiervoor is (denk ik) nog altijd Breda - Utrecht, met stops te o.a. Oosterhout, Gorinchem en Vianen.
Daarnaast zie ik nog wat mogelijkheden:
- Aanleg Emmen - Veendam (als omreisroute voor wanneer er iets gebeurt op Zwolle - Meppel)
- Elektrificatie van verschillende dieselbaanvakken, dit i.v.m. de stijgende brandstofprijzen
- Heropening van grensbaanvakken, zoals Weert - Neerpelt, de verbinding Nijmegen - Kleef, enz.
Integrale viersporigheid was nooit onderdeel van PHS naar mijn weten. Veel te duur, veel te weinig profijt (slechts twee spitsen per dag).quote:Op donderdag 10 januari 2013 23:22 schreef b2py het volgende:
[..]
Maar PHS gaat volgens mij minder ver dan vroeger, integrale viersporigheden ontbreken geloof ik.
Dat is daar ook wel hard nodig.quote:SAAL lange termijn is ook echt nog maar de vraag, ben allang blij dat ze nu gestart zijn met verdubbeling Asra - Duivendrecht Aansluiting West.
Dan weet je waarvoor je het doet!quote:Ik zou wel graag mee willen werken in een engineeringsteam bijvoorbeeld, of leiding geven aan een team engineers. Maar eerst de studie maar eens afmaken en vervolgens nog die master door..
Ik heb het ook niet serieus onderzocht, het was alleen iets wat me opviel.quote:Op donderdag 10 januari 2013 23:23 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Dat komt echt nooit meer positief dan zwaar negatief uit welke analyse dan ook. Voor de rest ben ik het wel aardig eens met het verhaal.
Haha, de A15 ten oosten van Rotterdam is ook een drama hoorquote:Op donderdag 10 januari 2013 23:24 schreef Panthera. het volgende:
[..]
De hele verbinding Breda - Utrecht moet op de schop eigenlijk, de A27 is ook substandaard (krappe bruggen, opritten enzovoort) en qua capaciteit ontoereikend. Op het moment dat er rond Rotterdam wat dingen gefixt zijn wat mij betreft de grootste tekortkoming in de Nederlandse infrastructuur.
Op het moment dat er een besluit volgt betreffende de A27 is een spoor tussen Utrecht en Breda ook een stuk dichterbij, er zal dan automatisch ook ruimte voor het spoor worden gereserveerd, dus wie weet.
verdubbeling op de zuidtak is gewoon een must. de gemiddelde snelheid van de treinen op de Zuidtak is op dit moment extreem laag vergeleken met de rest van de route.quote:Op donderdag 10 januari 2013 23:22 schreef b2py het volgende:
[..]
Maar PHS gaat volgens mij minder ver dan vroeger, integrale viersporigheden ontbreken geloof ik. SAAL lange termijn is ook echt nog maar de vraag, ben allang blij dat ze nu gestart zijn met verdubbeling Asra - Duivendrecht Aansluiting West. Ik zou wel graag mee willen werken in een engineeringsteam bijvoorbeeld, of leiding geven aan een team engineers. Maar eerst de studie maar eens afmaken en vervolgens nog die master door..
En dan moet eigenlijk Herfte Aansluiting ook nog ongelijkvloers. Eigenlijk.quote:Op donderdag 10 januari 2013 23:25 schreef James1988 het volgende:
[..]
Ik heb het ook niet serieus onderzocht, het was alleen iets wat me opviel.
Kijkende naar de spoorkaart is Zwolle een enorme [afk=SPOF]Single Point of Failure[/afk]. Als er iemand op Zwolle voor de trein springt is heel noord-Nederland gedurende een paar uur onbereikbaar per trein...
Eerste stukje wel, maar qua capaciteit valt dat nog te overzien, ik rij er regelmatig. De A27 is ook qua constructie hard toe aan een update, daar doelde ik ook op.quote:Op donderdag 10 januari 2013 23:26 schreef b2py het volgende:
[..]
Haha, de A15 ten oosten van Rotterdam is ook een drama hoor
Wel eens bij Deil geweest en dan naar Nijmegen?quote:Op donderdag 10 januari 2013 23:28 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Eerste stukje wel, maar qua capaciteit valt dat nog te overzien, ik rij er regelmatig. De A27 is ook qua constructie hard toe aan een update, daar doelde ik ook op.
Waarom eigenlijk geen spoor rechtdoor vanaf Herfte richting Deventer als extra route voor het goederenvervoer?quote:Op donderdag 10 januari 2013 23:27 schreef b2py het volgende:
[..]
En dan moet eigenlijk Herfte Aansluiting ook nog ongelijkvloers. Eigenlijk.
Breda - Utrecht is ook met de auto een kloteverbinding, vooral rond Gorinchem met die smalle brug waar veel te veel auto's overheen willen. De kwaliteit van de weg is ook niet al te best meer, met hobbels enzo.quote:Op donderdag 10 januari 2013 23:24 schreef Panthera. het volgende:
[..]
De hele verbinding Breda - Utrecht moet op de schop eigenlijk, de A27 is ook substandaard (krappe bruggen, opritten enzovoort) en qua capaciteit ontoereikend. Op het moment dat er rond Rotterdam wat dingen gefixt zijn wat mij betreft de grootste tekortkoming in de Nederlandse infrastructuur.
Op het moment dat er een besluit volgt betreffende de A27 is een spoor tussen Utrecht en Breda ook een stuk dichterbij, er zal dan automatisch ook ruimte voor het spoor worden gereserveerd, dus wie weet.
SAAL volgens het provinciebestuur van Flevolandquote:Op donderdag 10 januari 2013 23:26 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
verdubbeling op de zuidtak is gewoon een must. de gemiddelde snelheid van de treinen op de Zuidtak is op dit moment extreem laag vergeleken met de rest van de route.
Hopelijk voeren ze een luxe variant van SAAL uit, want ook rond Weesp blijft het voorlopig nog een bottleneck
Overigens is het wel zo dat de Zuidtak een aaneenschakeling van snelheidsbeperkingen is. Vanaf de Gaasperdammerwegaansluiting tot aan de Riekerpolderaansluiting is het ook: 130-100-80-100-80-100-130-80-130.quote:Op donderdag 10 januari 2013 23:26 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
verdubbeling op de zuidtak is gewoon een must. de gemiddelde snelheid van de treinen op de Zuidtak is op dit moment extreem laag vergeleken met de rest van de route.
Absoluut, maar daar zijn ze al bezig met een nieuwe brug (A50) en de A15 zal worden verlengd. De A15 zelf komt geen capaciteit te kort, zeker niet na verbreding van de A12.quote:Op donderdag 10 januari 2013 23:29 schreef b2py het volgende:
[..]
Wel eens bij Deil geweest en dan naar Nijmegen?
Hopelijk wordt dat een beetje gelijkgetrokken wanneer Schiphol - Duivendrecht viersporig is.quote:Op donderdag 10 januari 2013 23:31 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Overigens is het wel zo dat de Zuidtak een aaneenschakeling van snelheidsbeperkingen is.
Daar zijn enige tijd terug al wat afspraken over gemaakt:quote:Op donderdag 10 januari 2013 23:32 schreef Panthera. het volgende:
[..]
Zal overigens wel handig zijn als de Duitsers ook eens gaan aansluiten op Betuwelijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |