abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121415939
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 22:50 schreef James1988 het volgende:

[..]

Een echte HSL gaat er niet komen, de afstand laat het niet toe om goed te kunnen profiteren van een HST. Het kost ontzettend veel energie om op topsnelheid te komen en nog voordat je die hebt bereikt kun je weer gaan afremmen omdat je anders 20 treinen in de Brusselse Noord-Zuidverbinding ramt.

Er zijn werkzaamheden gaande (of al afgerond?) om de snelheid op het hele traject te verhogen naar 160 km/h. Zo zijn er bij Duffel nieuwe bruggen geplaatst, omdat de oude brug maar met een beperkte snelheid bereden mocht worden (90 km/h als ik me niet vergis). Zo zijn er op meer plaatsen werkzaamheden gaande.
Gek, het is hemelsbreed slechts vijf kilometer korter dan Schiphol - Rotterdam..
Zullen de kosten wel zijn dan ;)
  donderdag 10 januari 2013 @ 22:55:35 #152
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121416094
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 22:53 schreef b2py het volgende:

[..]

Gek, het is hemelsbreed slechts vijf kilometer korter dan Schiphol - Rotterdam..
Zullen de kosten wel zijn dan ;)
Dat ook. En er liggen al 4 sporen tussen Antwerpen en Mechelen, tussen Mechelen en Brussel liggen er zelfs zes.

Thalys maakt al gebruik van de Diaboloverbinding, in de toekomst zal Fyra dit ook gaan doen. Dit scheelt weer een aantal minuten op de reistijd.

Het grootste voordeel van Schiphol - Rotterdam zit 'm in de kortere afstand, niet in de hogere maximumsnelheid. De volledige noordsectie van de HSL-Zuid is weliswaar een prachtig staaltje engineering, maar als het een 'gewone' spoorlijn was geweest (1500 V, ATB) was er ook al een enorme tijdswinst gerealiseerd (20 minuten op Schiphol - Rotterdam) en hadden tegelijkertijd veel meer NS-treinen ervan gebruik kunnen maken.
pi_121416327
Godvervloekte stervende hoerezooi :(

"Dames en heren, station Amersfoort. Wij bereiken Amersfoort met een vertraging van 7 minuten dankzij een goederentrein voor ons " 8)7

Sodemieter nou eens de Tering een eind op met die grafcargo's heel de tijd :(
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_121416385
Ik zal me ook maar even kort voorstellen, ik kom uit Zuid-Limburg en heb het geluk in Brussel te kunnen studeren. Met de NMBS heb ik gedurende de jaren een soort van haat-liefde verhouding opgebouwd, ik ben (sinds ik wekelijks in België reis) een groot fan van de NS geworden. Ik lees hier al lange tijd met veel plezier mee en ik hoop dat jullie dan ook fanatiek doorposten, voor mij zal het bij incidenten blijven.
pi_121416459
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 22:59 schreef J.B. het volgende:
Ik zal me ook maar even kort voorstellen, ik kom uit Zuid-Limburg en heb het geluk in Brussel te kunnen studeren. Met de NMBS heb ik gedurende de jaren een soort van haat-liefde verhouding opgebouwd, ik ben (sinds ik wekelijks in België reis) een groot fan van de NS geworden. Ik lees hier al lange tijd met veel plezier mee en ik hoop dat jullie dan ook fanatiek doorposten, voor mij zal het bij incidenten blijven.
Ook welkom dan maar.
Fan van de NS, geinig! :)
  donderdag 10 januari 2013 @ 23:00:38 #156
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121416462
Ook welkom hier, J.B.!

Gezien het tempo waarmee we hier topics volposten zal dat wel lukken ;)

quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 23:00 schreef b2py het volgende:

[..]

NS is geen slechte vervoerder hoor. Het kan zeker beter (vooral op de HSL), maar de kwaliteit van het intercity- en sprinternetwerk op zich is behoorlijk goed te noemen! Hierbij heb ik het vooral over de frequenties, en ook de gemiddelde punctualiteit.
pi_121416623
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 22:55 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat ook. En er liggen al 4 sporen tussen Antwerpen en Mechelen, tussen Mechelen en Brussel liggen er zelfs zes.

Thalys maakt al gebruik van de Diaboloverbinding, in de toekomst zal Fyra dit ook gaan doen. Dit scheelt weer een aantal minuten op de reistijd.

Het grootste voordeel van Schiphol - Rotterdam zit 'm in de kortere afstand, niet in de hogere maximumsnelheid. De volledige noordsectie van de HSL-Zuid is weliswaar een prachtig staaltje engineering, maar als het een 'gewone' spoorlijn was geweest (1500 V, ATB) was er ook al een enorme tijdswinst gerealiseerd (20 minuten op Schiphol - Rotterdam) en hadden tegelijkertijd veel meer NS-treinen ervan gebruik kunnen maken.
Ik zou in dat laatste geval gewoon de NS treinen aanpassen aan de infrastructuur. Maar dat ben ik dan maar denk ik :P

Ja ik vind het jammer dat er de komende jaren weinig nieuwe dingen gebouwd zullen worden. Heel misschien dat ze inderdaad Duivendrecht Aansluiting West - Almere Centrum nog integraal viersporig willen maken, dat zal nog wel een flinke kluif zijn maar verder zie ik er geen heil meer in. Hier en daar een dive-undertje en wat stationsprojecten maar project zoals HSL-Zuid blijven achterwege..
  donderdag 10 januari 2013 @ 23:04:56 #158
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121416718
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 22:18 schreef dennistd het volgende:
Nog ff een leuk plaatje:
[ afbeelding ]
Leuk detail: Het wissel direct op de voorgrond is het enige wissel in het hoofdspoor met een hoekverhouding van 1:7. De rest van deze wisselstraat kent allemaal wissels 1:8 en is formeel gezien ook geschikt voor slechts 30 km/h (terwijl dat eigenlijk ook niet past) hoewel er struktureel 40 km/h kan en mag gereden worden.

Als je deze wisselstraat vervangt door een andere wisselstraat kan je geen fasering maken zonder de treindienst voor een deel plat te gooien. Dat komt omdat je anders nooit op passende manier nieuwe wissels en sporen kunt aanleggen, laat staan dat je goed kunt aansluiten op de bestaande wisselstraat. Zodoende liggen bepaalde routes van deze wisselstraat er al sinds de opening van het Amsterdamse Centraal station in. Het vroegere "rechtdoor" van voor de sluiting van het Weesperpoortstation is links op de foto te zien. Toen sloot de middelste brug met de Gooilijn aan op de lage sporen van Amsterdam CS.
pi_121416796
quote:
14s.gif Op donderdag 10 januari 2013 11:37 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Heb je er al mee gereden ? Level 1 is nog leuk vind ik omdat je nog seinen hebt.
Level 2 is inderdaad saaier, maar wel prettiger. In het goederen is het goed om te weten wanneer je een rem opdracht krijgt. Heb je je trein in de G staan dan is een klein beetje remming genoeg om je stil te zetten. Dit wil je niet altijd natuurlijk.
Heb het gezien op de HSL tijdens een snuffelstage bij Hispeed. Rolgordijntje kan naar beneden en de computer doet de rest. Is niet helemaal mijn ding moet ik zeggen maar ik vind sowieso alles wat ouderwets is vaak veel leuker :@
pi_121417034
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 23:04 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Leuk detail: Het wissel direct op de voorgrond is het enige wissel in het hoofdspoor met een hoekverhouding van 1:7. De rest van deze wisselstraat kent allemaal wissels 1:8 en is formeel gezien ook geschikt voor slechts 30 km/h (terwijl dat eigenlijk ook niet past) hoewel er struktureel 40 km/h kan en mag gereden worden.

Als je deze wisselstraat vervangt door een andere wisselstraat kan je geen fasering maken zonder de treindienst voor een deel plat te gooien. Dat komt omdat je anders nooit op passende manier nieuwe wissels en sporen kunt aanleggen, laat staan dat je goed kunt aansluiten op de bestaande wisselstraat. Zodoende liggen bepaalde routes van deze wisselstraat er al sinds de opening van het Amsterdamse Centraal station in. Het vroegere "rechtdoor" van voor de sluiting van het Weesperpoortstation is links op de foto te zien. Toen sloot de middelste brug met de Gooilijn aan op de lage sporen van Amsterdam CS.
Leuke details :)
  donderdag 10 januari 2013 @ 23:14:00 #161
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121417243
Die heb ik ook niet van mijzelf maar te horen gekregen van Michiel ten Broek. Hij weet echt vrijwel alles van Amsterdam CS.
pi_121417269
Ik ben van plan om binnenkort(volgende week) naar Düsseldorf te gaan met de trein. Weet iemand hoe het zet met als je een Studenten OV hebt. Geld deze in de ICE? Zo ja, vanaf welk station moet je boeken naar Dusseldorf? Emmerich dacht ik zelf.

En is het mogelijk om zo'n ticket bij een automaat te kopen of moet dit van tevoren online gedaan worden?
  donderdag 10 januari 2013 @ 23:14:41 #163
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121417288
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 23:03 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik zou in dat laatste geval gewoon de NS treinen aanpassen aan de infrastructuur. Maar dat ben ik dan maar denk ik :P
25 kV is niet nodig op een groot deel van het netwerk: het brengt problemen met zich mee (denk ook aan 'tunnel clearance', lekstromen, enzovoorts) terwijl je er weinig profijt uit haalt. Dit heeft te maken met de relatief korte afstand tussen stations.

Een upgrade naar 3 kV is waarschijnlijker en relatief gezien makkelijker door te voeren op zowel onderstations, rijdraad, tunnels als rollend materieel. ERTMS gaat er uiteindelijk toch wel komen.
quote:
Ja ik vind het jammer dat er de komende jaren weinig nieuwe dingen gebouwd zullen worden. Heel misschien dat ze inderdaad Duivendrecht Aansluiting West - Almere Centrum nog integraal viersporig willen maken, dat zal nog wel een flinke kluif zijn maar verder zie ik er geen heil meer in. Hier en daar een dive-undertje en wat stationsprojecten maar project zoals HSL-Zuid blijven achterwege..
Het is niet alsof er niets staat te gebeuren op spoorgebied:

- Programma Hoogfrequent Spoor gaat door
- Schiphol - Amsterdam - Almere - Lelystad
- Nationale invoering ERTMS
- Aanleg tramverbinding Maastricht - Lanaken

Het Nederlandse spoorwegnetwerk is voor mijn gevoel redelijk compleet: je kunt in alle uithoeken van het land komen met de trein op een redelijke afstand voor een redelijke prijs. Aanleg van nieuw spoor zou leuk zijn, een kanshebber hiervoor is (denk ik) nog altijd Breda - Utrecht, met stops te o.a. Oosterhout, Gorinchem en Vianen.

Daarnaast zie ik nog wat mogelijkheden:
- Aanleg Emmen - Veendam (als omreisroute voor wanneer er iets gebeurt op Zwolle - Meppel)
- Elektrificatie van verschillende dieselbaanvakken, dit i.v.m. de stijgende brandstofprijzen
- Heropening van grensbaanvakken, zoals Weert - Neerpelt, de verbinding Nijmegen - Kleef, enz.
  donderdag 10 januari 2013 @ 23:16:53 #164
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121417399
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 23:14 schreef Peunage het volgende:
Ik ben van plan om binnenkort(volgende week) naar Düsseldorf te gaan met de trein. Weet iemand hoe het zet met als je een Studenten OV hebt. Geld deze in de ICE? Zo ja, vanaf welk station moet je boeken naar Dusseldorf? Emmerich dacht ik zelf.

En is het mogelijk om zo'n ticket bij een automaat te kopen of moet dit van tevoren online gedaan worden?
Je Studenten-OV is slechts geldig tot het grensstation (Zevenaar-Grens), Emmerich is een Duits station waar de ICE bovendien niet stopt. Je zult een kaartje vanaf Arnhem moeten hebben. Deze zijn te koop op www.nshispeed.nl en www.bahn.de, check beide sites want ze geven soms andere prijzen.

Als je al eerder met de ICE wil reizen (vanaf Amsterdam of Utrecht) dan is dat mogelijk, je zult dan een ICE-toeslag moeten kopen (kost dacht ik ¤ 2). In- en uitchecken voor je internationale reis hoeft niet, zolang je maar je SOV + internationale ticket kunt laten zien bij controle.
pi_121417420
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 23:00 schreef b2py het volgende:

[..]

Ook welkom dan maar.
De NS is in vergelijking met de NMBS werkelijk fantastisch. Ten tijde van de Maastricht-Brussel-Express (die ik 2.5 jaar gebruikt heb) had ik bij aankomst in Brussel 5 minuten overstaptijd op de trein naar Louvain-la-Neuve en ook 5 minuten tijd om de NS intercity te nemen op vrijdagmiddag in Maastricht, in die 2.5 jaar zijn er 2 weken geweest waarin ik zowel op de heen- als terugreis mijn aansluiting haalde. Luik en Wezet heb ik naar mijn mening veel te vaak van dichtbij mogen bekijken, bij teveel vertraging werd ik daar simpelweg de trein uit gebonjourd. Ook vaak in Maastricht gestaan op maandagochtend wachtend op een trein die uitviel, vervolgens een uur (een enkele keer 2 uur) extra reistijd en dan heb ik het nog niet gehad over de talloze stakingen. De punctualiteit is nu verbeterd, maar de aansluitingen zijn compleet waardeloos geworden. Daardoor ben ik de NS gedurende de jaren steeds meer gaan waarderen.
pi_121417624
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 23:16 schreef James1988 het volgende:

[..]

Je Studenten-OV is slechts geldig tot het grensstation (Zevenaar-Grens), Emmerich is een Duits station waar de ICE bovendien niet stopt. Je zult een kaartje vanaf Arnhem moeten hebben. Deze zijn te koop op www.nshispeed.nl en www.bahn.de, check beide sites want ze geven soms andere prijzen.

Als je al eerder met de ICE wil reizen (vanaf Amsterdam of Utrecht) dan is dat mogelijk, je zult dan een ICE-toeslag moeten kopen (kost dacht ik ¤ 2). In- en uitchecken voor je internationale reis hoeft niet, zolang je maar je SOV + internationale ticket kunt laten zien bij controle.
Bedankt. Hier heb ik wat aan.

Ik ben inderdaad van plan om eerder in te stappen. Ik reis vanaf naar Lelystad naar Amsterdam, en vanaf daar met de ICE naar Dusseldorf.

Waar staat SOV voor?
  donderdag 10 januari 2013 @ 23:22:07 #167
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121417662
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 23:21 schreef Peunage het volgende:

[..]

Waar staat SOV voor?
Studenten-OV, afgekort want ik ben lui :+
pi_121417672
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 23:14 schreef James1988 het volgende:

[..]

Het Nederlandse spoorwegnetwerk is voor mijn gevoel redelijk compleet: je kunt in alle uithoeken van het land komen met de trein op een redelijke afstand voor een redelijke prijs. Aanleg van nieuw spoor zou leuk zijn, een kanshebber hiervoor is (denk ik) nog altijd Breda - Utrecht, met stops te o.a. Oosterhout, Gorinchem en Vianen.

- Aanleg Emmen - Veendam (als omreisroute voor wanneer er iets gebeurt op Zwolle - Meppel)
- Elektrificatie van verschillende dieselbaanvakken, dit i.v.m. de stijgende brandstofprijzen
- Heropening van grensbaanvakken, zoals Weert - Neerpelt, de verbinding Nijmegen - Kleef, enz.
Maar PHS gaat volgens mij minder ver dan vroeger, integrale viersporigheden ontbreken geloof ik. SAAL lange termijn is ook echt nog maar de vraag, ben allang blij dat ze nu gestart zijn met verdubbeling Asra - Duivendrecht Aansluiting West. Ik zou wel graag mee willen werken in een engineeringsteam bijvoorbeeld, of leiding geven aan een team engineers. Maar eerst de studie maar eens afmaken en vervolgens nog die master door..
  donderdag 10 januari 2013 @ 23:23:04 #169
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_121417718
quote:
Dat komt echt nooit meer positief dan zwaar negatief uit welke analyse dan ook. Voor de rest ben ik het wel aardig eens met het verhaal.
pi_121417831
quote:

[..]

25 kV is niet nodig op een groot deel van het netwerk: het brengt problemen met zich mee (denk ook aan 'tunnel clearance', lekstromen, enzovoorts) terwijl je er weinig profijt uit haalt. Dit heeft te maken met de relatief korte afstand tussen stations.

Een upgrade naar 3 kV is waarschijnlijker en relatief gezien makkelijker door te voeren op zowel onderstations, rijdraad, tunnels als rollend materieel. ERTMS gaat er uiteindelijk toch wel komen.

[..]

De hele verbinding Breda - Utrecht moet op de schop eigenlijk, de A27 is ook substandaard (krappe bruggen, opritten enzovoort) en qua capaciteit ontoereikend. Op het moment dat er rond Rotterdam wat dingen gefixt zijn wat mij betreft de grootste tekortkoming in de Nederlandse infrastructuur.

Op het moment dat er een besluit volgt betreffende de A27 is een spoor tussen Utrecht en Breda ook een stuk dichterbij, er zal dan automatisch ook ruimte voor het spoor worden gereserveerd, dus wie weet.

Zijn verbindingen als Arnhem Apeldoorn (lijkt me overbodig gezien de beperkte doorgaande functie van dat traject en de huidige relatief gebruiksvriendelijke overstap in Zutphen, gecombineerd met gelimiteerd aantal reizigers) nog realistisch, dat schijnt af en toe nog onderwerp van studie te zijn.
  donderdag 10 januari 2013 @ 23:25:57 #171
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_121417897
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 23:22 schreef b2py het volgende:

[..]

Maar PHS gaat volgens mij minder ver dan vroeger, integrale viersporigheden ontbreken geloof ik.
Integrale viersporigheid was nooit onderdeel van PHS naar mijn weten. Veel te duur, veel te weinig profijt (slechts twee spitsen per dag).

Het geld gaat zitten in dingen als seinoptimalisatie en aanpassingen aan de infrastructuur (snellere wisselstraten bijvoorbeeld).
quote:
SAAL lange termijn is ook echt nog maar de vraag, ben allang blij dat ze nu gestart zijn met verdubbeling Asra - Duivendrecht Aansluiting West.
Dat is daar ook wel hard nodig.

De gehele invulling van het project SAAL valt nog te bezien, het is niet voor niets een meerjarentraject :)
quote:
Ik zou wel graag mee willen werken in een engineeringsteam bijvoorbeeld, of leiding geven aan een team engineers. Maar eerst de studie maar eens afmaken en vervolgens nog die master door..
Dan weet je waarvoor je het doet!
quote:
14s.gif Op donderdag 10 januari 2013 23:23 schreef Mr_Klaasje het volgende:

[..]

Dat komt echt nooit meer positief dan zwaar negatief uit welke analyse dan ook. Voor de rest ben ik het wel aardig eens met het verhaal.
Ik heb het ook niet serieus onderzocht, het was alleen iets wat me opviel.

Kijkende naar de spoorkaart is Zwolle een enorme SPOF (Single Point Of Failure). Als er iemand op Zwolle voor de trein springt is heel noord-Nederland gedurende een paar uur onbereikbaar per trein...
pi_121417906
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2013 23:24 schreef Panthera. het volgende:

[..]

De hele verbinding Breda - Utrecht moet op de schop eigenlijk, de A27 is ook substandaard (krappe bruggen, opritten enzovoort) en qua capaciteit ontoereikend. Op het moment dat er rond Rotterdam wat dingen gefixt zijn wat mij betreft de grootste tekortkoming in de Nederlandse infrastructuur.

Op het moment dat er een besluit volgt betreffende de A27 is een spoor tussen Utrecht en Breda ook een stuk dichterbij, er zal dan automatisch ook ruimte voor het spoor worden gereserveerd, dus wie weet.
Haha, de A15 ten oosten van Rotterdam is ook een drama hoor ;)
pi_121417909
Wat een stormlooptopic is dit! :o

Bedankt voor het welkom. :W
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 10 januari 2013 @ 23:26:43 #174
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_121417937
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 23:22 schreef b2py het volgende:

[..]

Maar PHS gaat volgens mij minder ver dan vroeger, integrale viersporigheden ontbreken geloof ik. SAAL lange termijn is ook echt nog maar de vraag, ben allang blij dat ze nu gestart zijn met verdubbeling Asra - Duivendrecht Aansluiting West. Ik zou wel graag mee willen werken in een engineeringsteam bijvoorbeeld, of leiding geven aan een team engineers. Maar eerst de studie maar eens afmaken en vervolgens nog die master door..
verdubbeling op de zuidtak is gewoon een must. de gemiddelde snelheid van de treinen op de Zuidtak is op dit moment extreem laag vergeleken met de rest van de route.

Hopelijk voeren ze een luxe variant van SAAL uit, want ook rond Weesp blijft het voorlopig nog een bottleneck
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_121417968
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 23:25 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik heb het ook niet serieus onderzocht, het was alleen iets wat me opviel.

Kijkende naar de spoorkaart is Zwolle een enorme [afk=SPOF]Single Point of Failure[/afk]. Als er iemand op Zwolle voor de trein springt is heel noord-Nederland gedurende een paar uur onbereikbaar per trein...
En dan moet eigenlijk Herfte Aansluiting ook nog ongelijkvloers. Eigenlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')