Slotje dan maar, Demon_from_heaven wist dit al jongensquote:Op donderdag 10 januari 2013 10:11 schreef Demon_from_heaven het volgende:
Waarom staat dit in nieuws?
Dit wisten we ook al in de jaren 90.
Beetje stemmingmakerij hoor! Wat we wegkieperen is geen brood, maar een grote berg snotterig afval wat je eventueel wel zou kunnen eten maar waar ook jij geen trek in hebt.quote:Het komt erop neer dat we elke dag het equivalent van bijvoorbeeld één brood voor elke mens op aarde gewoon wegkieperen.
Dat water komt 100% weer in de kringloop terecht. Voorlopig stroomt er nog altijd water vanuit onze grote rivieren rechtstreeks de zee in. Ga maar tellen hoeveel kuub per jaar dat isquote:Er wordt ook 550 miljard m³ water verspild
Weer: stemmingmakerij! Wat ik weggooi zijn voor- en achterkantjes van brood, aardappelschillen, klokhuizen, botten, etc. etc.quote:De helft van al het eten dat wij kopen, eten we niet op.
Wat denk je dat vee nu eet? Appeltjes zonder vlekje?quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:20 schreef A-mineur het volgende:
De schuldige hier aan zijn natuurlijk iedere leiding gevende in deze hierachie, zij beslissen nl. of voedsel behouden of weggekieperd wordt, tot op de politiek aan toe, die stellen dat een product aan x voorwaarden meot voldoen. Het is onze industriele drift die hier de boosdoener is, want als het minder goede voedsel beter distribueerd zou worden (desnoods voor veevoer ofzo, of biomassa)
Nee natuurlijk niet, maar al dat weggepleurde voer kan ook nog wel extra verwerkt wordenquote:Op donderdag 10 januari 2013 10:22 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat denk je dat vee nu eet? Appeltjes zonder vlekje?
Ze kunnen er toch gewoon voor betalen?quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:17 schreef bijdehand het volgende:
Wat wil je dan met het eten doen? Alles bewaren? Verschepen naar Afrika is enorm duur en niet te doen.
Als ze het geld hebben kunnen ze er voor betalen ja, dat zeker. ALS.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:24 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ze kunnen er toch gewoon voor betalen?
OT: Dat het er cosmetisch gezien niet perfect uitziet is echt schandalig. Wat boeit het nou of een appel wat kleiner is of niet helemaal rond. Volgens mij wordt dat bedacht door mensen die een koekje weggooien omdat het gebroken is en dan maar een nieuwe pakken.
Dat is mijn punt: denk jij dat dat nu niet gebeurt?quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:22 schreef A-mineur het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet, maar al dat weggepleurde voer kan ook nog wel extra verwerkt worden
Komt de overheid weer met een extra belasting op verpakkingen...quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:32 schreef DrDarwin het volgende:
Eenpersoons verpakkingen voor een normale prijs zou ook al helpen.
Dat doen ze natuurlijk, maar schijnbaar niet genoeg volgens het nieuwsartikel.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:37 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat is mijn punt: denk jij dat dat nu niet gebeurt?
[..]
Komt de overheid weer met een extra belasting op verpakkingen...
Tsja, ga jij 3 euro per kg betalen voor appels met bruine plekken? Supermarkten willen restanten uiteraard niet weggeven vanwege verantwoordelijkheid.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:38 schreef beestjuh het volgende:
Echter, als ik bij een supermarkt ga vragen om restanten, oud brood of groente, blijken zij het liever weg te gooien. Vooral dáár gaan enorme hoeveelheden verloren. Zo ook in fabrieken en de landbouw vanwege 'imperfecties'.
Ze zien je aankomen in Ghana, met 100.000 ton afval... Ze hebben veel liever de 5 miljard euro die we sowieso aan "arme landen" schenken!quote:Beter zou men dát als hulp aan arme landen schenken.
Weet je hoe duur dat wel niet is? Beter planten ze zich niet zo veel voort daarzo.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:38 schreef beestjuh het volgende:
Beter zou men die restanten als hulp aan arme landen schenken. Dáár kijkt men niet op een beurs plekje of een kromkommer.
Ach, ik eet dingen die ruimschoots over de datum zijn. Zolang het er nog goed uitziet en goed ruikt (sommige uitzonderingen daargelaten) is het toch nog prima te gebruiken. Doe dit al jaren en ben er nog nooit ziek van geworden. Mensen moeten eens ophouden met zich zo te focussen op THT's. En schimmel? Tuurlijk, als een potje te lang staat met een laag schimmel erop gooi je het weg. Maar als er een schimmelplek op je kaas zit, kan je die er gewoon uitsnijden hoor, wat denk je dat er bij de kaasboeren gebeurd? Die gaan echt geen halve kaas weggooien omdat er ergens een klein schimmelplekje opzit.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:25 schreef Scorpie het volgende:
Alsof iemand ook maar 1 seconde erover nadenkt om die zooi op te eten.
Goed plan ! Die verkopen het dan duur aan de bevolking en strijken een leuke winst op waarmee ze dan wapens kunnen kopen om de bevolking onder de duim te houden en/of de zoveelste dure auto, dan kan ook...quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:38 schreef beestjuh het volgende:
Ik gooi anders maar zelden iets weg, de restjes gaan naar m'n beesten. Voor elk wat wils.![]()
Zo belandt er ook nogal eens gft-afval náást mijn groenbak, dat wordt zeer gewaardeerd door de vogeltjes in mijn tuin.
Echter, als ik bij een supermarkt ga vragen om restanten, oud brood of groente, blijken zij het liever weg te gooien. Vooral dáár gaan enorme hoeveelheden verloren. Zo ook in fabrieken en de landbouw vanwege 'imperfecties'.
Echter wordt het vaak nog verkocht als varkensvoer. De enige reden dat dat ongezonde vlees nog (goedkoop) verkocht wordt. Beter zou men die restanten als hulp aan arme landen schenken. Dáár kijkt men niet op een beurs plekje of een kromkommer.
Wat is er mis met jouw smaak, zou ik eerder zeggen... Melk smaakt een dag voor de houdbaarheidsdatum al helemaal niet lekker meer, en gaat dus inderdaad gewoon door de gootsteen.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:45 schreef kirsten. het volgende:
Waar ik me ontzettend aan kan irriteren zijn mensen die melk kopen en zodra een (ongeopend) pak ook maar 1 dag over de tht (TENMINSTE houdbaar tot) is hem weggooien. Is er wat mis met jullie neusjes? melk zijn echt nog prima als ze een aantal dagen over de THT zijn, zeker als ze ongeopend zijn.
Tjsa, laten we zeggen dat smaken dan maar verschillen. En prima als jij dit goed kan plannen maar een groot deel kan dit niet en gooit het weg. Gewoon ontzettend zonde.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:51 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat is er mis met jouw smaak, zou ik eerder zeggen... Melk smaakt een dag voor de houdbaarheidsdatum al helemaal niet lekker meer, en gaat dus inderdaad gewoon door de gootsteen.
Gelukkig kan ik dit meestal heel goed plannen.
Ja en door jouw hulp aan arme landen gaat de lokale boer daar failliet.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:38 schreef beestjuh het volgende:
Ik gooi anders maar zelden iets weg, de restjes gaan naar m'n beesten. Voor elk wat wils.![]()
Zo belandt er ook nogal eens gft-afval náást mijn groenbak, dat wordt zeer gewaardeerd door de vogeltjes in mijn tuin.
Echter wordt het vaak nog verkocht als varkensvoer. De enige reden dat dat ongezonde vlees nog (goedkoop) verkocht wordt. Beter zou men die restanten als hulp aan arme landen schenken. Dáár kijkt men niet op een beurs plekje of een kromkommer.
Ambtenaren die zichzelf "nodig" houden: eerst iets verbieden, daarna weer toestaan. Als die ambtenaren er niet waren, was er nooit een probleem geweest...quote:Op donderdag 10 januari 2013 11:03 schreef Nielsch het volgende:
De EU had ook van die standaarden...
http://www.elsevier.nl/Eu(...)toe-ELSEVIER239819W/
quote:Op donderdag 10 januari 2013 11:05 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Ja en door jouw hulp aan arme landen gaat de lokale boer daar failliet.
Volgens mij verwar je voedselhulp met financiële 'hulp'. Die laatste gaat inderdaad rechtstreeks naar de regering in de hoop dat ze er voedsel voor aanschaffen en verspreiden. Die eerste kun je niet zo makkelijk verkopen aan een bevolking die niet al te mobiel is (en geen cent te makken heeft).quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:48 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Goed plan ! Die verkopen het dan duur aan de bevolking en strijken een leuke winst op waarmee ze dan wapens kunnen kopen om de bevolking onder de duim te houden en/of de zoveelste dure auto, dan kan ook...
Ik koop inderdaad wel eens afgekeurde appels voor 45 ct per kg. rechtstreeks bij de boer. Meestal is enkel de schil een beetje beschadigd of is de kleur niet goed.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:40 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Tsja, ga jij 3 euro per kg betalen voor appels met bruine plekken? Supermarkten willen restanten uiteraard niet weggeven vanwege verantwoordelijkheid.
[..]
Ze zien je aankomen in Ghana, met 100.000 ton afval... Ze hebben veel liever de 5 miljard euro die we sowieso aan "arme landen" schenken!
Daarbij is er ook in arme landen geen tekort, ook daar zit het probleem in de verdeling.
En daarbij: zelfs als we onbeperkt voedsel naar Afrika sturen, leidt dat alleen maar tot NOG MEER MENSEN. En dan lopen er straks 10 miljard mensen rond op een continent wat nauwelijks mensen kan onderhouden.
Jep. Wat je vaak ziet is dat enorme zakken appels weggegooid worden omdat er 1 appel in de zak een beetje bruin is. En zeker in de VS is men doodsbang dat er iemand dan ziek van wordt want dan kan diegene de boel voor miljoenen aanklagen.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:22 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat denk je dat vee nu eet? Appeltjes zonder vlekje?
We kunnen best economischer boodschappen doen, maar daar moeten we dan bij nadenken of tijd aan spenderen. Met het jachtige leven wat we leiden, hebben veel mensen hier geen tijd voor of zin in.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:32 schreef DrDarwin het volgende:
Eenpersoons verpakkingen voor een normale prijs zou ook al helpen.
SR-adept?quote:Op donderdag 10 januari 2013 11:49 schreef beestjuh het volgende:
[..]Sprak de SR-adept.
[..]
Volgens mij verwar je voedselhulp met financiële 'hulp'. Die laatste gaat inderdaad rechtstreeks naar de regering in de hoop dat ze er voedsel voor aanschaffen en verspreiden. Die eerste kun je niet zo makkelijk verkopen aan een bevolking die niet al te mobiel is (en geen cent te makken heeft).
Nu ga je vast beweren dat we ons er helemaal niet mee moeten bemoeien, ook prima. Dan ook de bevolking niet meer uitbuiten voor een beetje goedkope koffie, rijst, bont, chocola en specerijen.
[..]
Ik koop inderdaad wel eens afgekeurde appels voor 45 ct per kg. rechtstreeks bij de boer. Meestal is enkel de schil een beetje beschadigd of is de kleur niet goed.
Ook krijgt mijn vader afgekeurde wortels van een bevriende boer. Vaak vraag ik me af wat er mis mee is. Te groot, te klein, gek vormpje, stukje afgebroken, maar even zo vaak is er niks afwijkends aan te ontdekken.
Afkeur =/= afval.
Betaal jij3 euro voor een kilo appels? Dan ben je sowieso nogal wereldvreemd.Toch doe ik een poging:
De corrupte regering ziet liever ons geld, de armste bevolking wil vooral eten. En een goed doorvoede bevolking krijgt uiteindelijk andere prioriteiten dan zich voeden en voortplanten. Lijkt me constructiever dan op dezelfde voet doorgaan ad infinitum.
Dacht je zelf daar op de markt te gaan staan om het eten uit te delen ? Daar komt een hele organisatie aan te pas en die kost bakken vol geld. Daar wil de plaatselijke overheid natuurlijk aan verdienen. Net zoiets als* kleding weggeven * voor die landen. De kleding wordt daar verkocht omdat er anders toch maar misbruik van wordt gemaakt ( zegt men daar ) Niks gratis af te halen....quote:Op donderdag 10 januari 2013 11:49 schreef beestjuh het volgende:
Volgens mij verwar je voedselhulp met financiële 'hulp'. Die laatste gaat inderdaad rechtstreeks naar de regering in de hoop dat ze er voedsel voor aanschaffen en verspreiden. Die eerste kun je niet zo makkelijk verkopen aan een bevolking die niet al te mobiel is (en geen cent te makken heeft).
Nu ga je vast beweren dat we ons er helemaal niet mee moeten bemoeien, ook prima. Dan ook de bevolking niet meer uitbuiten voor een beetje goedkope koffie, rijst, bont, chocola en specerijen.
Pas ergens een mooi artikel gelezen over dit soort dingen. Over hoe de overheden van die landen de prijzen ineens gaan verhogen als er weer eens voedselhulp vanuit het westen komt.quote:Op donderdag 10 januari 2013 14:51 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dacht je zelf daar op de markt te gaan staan om het eten uit te delen ? Daar komt een hele organisatie aan te pas en die kost bakken vol geld. Daar wil de plaatselijke overheid natuurlijk aan verdienen. Net zoiets als* kleding weggeven * voor die landen. De kleding wordt daar verkocht omdat er anders toch maar misbruik van wordt gemaakt ( zegt men daar ) Niks gratis af te halen....
Net als b.v. het plaatsen van een waterpomp voor het hele dorp. De dorpsoudste laat dan de dorpelingen betalen voor het water.
Het is allemaal niet zo simpel als je denkt. Wij kunnen de mentaliteit van de mensen daar niet veranderen. Daar moeten ze zelf in groeien.
quote:Jaarlijks gaat van de wereldvoedselproduktie van 1700 mln ton, 600 mln ton naar vee
Bedrijven doen dit voor je.quote:Op donderdag 10 januari 2013 15:04 schreef betyar het volgende:
Eten weggooien![]()
Dan ben je echt een grote mongool....
Daar geloof ik niks van.quote:De helft van al het eten dat wij kopen, eten we niet op. Dat is zo in de VS, maar ook in Europa, dat op dat gebied de States ondertussen heeft bijgebeend en zelfs aan het passeren is.
Het vervoeren van groenten die niet de juiste vorm hebben is veel duurder dan het vervoeren van groenten met wél de juiste vorm. Stel dat er 30 rechte komkommers van de juiste lengte en dikte in een kistje passen, dan passen er misschien maar 15 'mislukte' komkommers in datzelfde kistje. Qua vervoer dus al 2 keer zo duur. En dan de verkoop nog: de meeste mensen zullen eerder de perfecte komkommers pakken dan de mislukte komkommers, waardoor de mislukte komkommers te lang blijven liggen. Ook moeten die mislukte komkommers allemaal een andere prijs hebben i.v.m. afwijkend gewicht. Dus al die mislukte komkommers apart wegen kost ook veel tijd en dus geld.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:24 schreef Metro2005 het volgende:
OT: Dat het er cosmetisch gezien niet perfect uitziet is echt schandalig. Wat boeit het nou of een appel wat kleiner is of niet helemaal rond. Volgens mij wordt dat bedacht door mensen die een koekje weggooien omdat het gebroken is en dan maar een nieuwe pakken.
Ik ruik inderdaad amper wat, dus melk gooi ik voor de zekerheid maar weg dan. Snorry hoor.quote:Op donderdag 10 januari 2013 10:45 schreef kirsten. het volgende:
[..]
Ach, ik eet dingen die ruimschoots over de datum zijn. Zolang het er nog goed uitziet en goed ruikt (sommige uitzonderingen daargelaten) is het toch nog prima te gebruiken. Doe dit al jaren en ben er nog nooit ziek van geworden. Mensen moeten eens ophouden met zich zo te focussen op THT's. En schimmel? Tuurlijk, als een potje te lang staat met een laag schimmel erop gooi je het weg. Maar als er een schimmelplek op je kaas zit, kan je die er gewoon uitsnijden hoor, wat denk je dat er bij de kaasboeren gebeurd? Die gaan echt geen halve kaas weggooien omdat er ergens een klein schimmelplekje opzit.
Mensen zouden zich ook eens kunnen verdiepen in wat je allemaal wel niet kan invriezen, hoe je bijvoorbeeld zelf lenteuitjes kan laten groeien (eenmalig kopen, en dan de witte eindjes in een glaasje water zetten, zo heb je binnen 12 dagen weer nieuwe uitjes). Goed voorbeeld van zelf wat minder verspillen, als je namelijk in je eentje bent hoef je niet het gehele pakje op te zetten maar volsta je ook wel met 3 strengen.
Waar ik me ontzettend aan kan irriteren zijn mensen die melk kopen en zodra een (ongeopend) pak ook maar 1 dag over de tht (TENMINSTE houdbaar tot) is hem weggooien. Is er wat mis met jullie neusjes? melk (en yoghurt ook) zijn echt nog prima als ze een aantal dagen over de THT zijn, zeker als ze ongeopend zijn.
Niet vergeten een lamp in het hok te hangen (die ook werkt) anders heb je een paar maanden geen eieren.quote:Op vrijdag 11 januari 2013 09:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Als iedereen met een tuin nu een paar kipjes neemt, die het etensafval geeft, heb je altijd verse lekkere eitjes en veel minder afval
Nooit gedaan, nooit last vanquote:Op vrijdag 11 januari 2013 09:10 schreef betyar het volgende:
[..]
Niet vergeten een lamp in het hok te hangen (die ook werkt) anders heb je een paar maanden geen eieren.
Ook niet met lamp?quote:Op vrijdag 11 januari 2013 09:16 schreef betyar het volgende:
[..]
Hmm, hier leggen ze in de winter niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |