Naah, zij reed dus wel door en bleef op de kruising staan, maar ik laat de wagen niet staan. Bovendien was het op zo'n rotonde boven de snelweg met veel stoplichten, dus redelijk wat verkeer. Risico wil ik niet lopen. Last but not least: Ze snappen het toch niet. Eerste wat ze doen is paniekerig op het sluit deuren knopje drukken en doen alsof je niet bestaat.quote:Op woensdag 9 januari 2013 19:37 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ik zou uitgestapt zijn en haar even de oren wassen.
Leuk hè, vooruit kijken. Ook al die mensen die bij een snelheidsverlaging vol op de rem stampen. Kijk gewoon even uit je doppen, dan weet je vanzelf dat je even het gas los moet laten.quote:Op woensdag 9 januari 2013 19:38 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Vandaag ook weer een spookfile in the middle of nowhere. Gelukkig kon ik wel anticiperen en hoefde ik geen noodstop te maken zoals mijn medeweggebruikers.
Mits je rechts blijft rijden en niet als een zombie heel de linker baan in beslag neemt.quote:
Ik vind dat je vanaf een bepaalde leeftijd je rijbewijs weer moet inleveren. Je laat kinderen onder de 16 ook niet achter het stuur kruipen van een lesauto, ook al kunnen ze misschien prima met een auto rijden omdat ze al op eigen terrein wat ge-experimenteerd hebben.quote:Op woensdag 9 januari 2013 20:17 schreef totalvamp het volgende:
[..]
Mits je rechts blijft rijden en niet als een zombie heel de linker baan in beslag neemt.
Ik ben steeds meer van mening dat mensen boven de 70 gewoon hun rijbewijs opnieuw moeten halen.
60 Rijders: Rijden binnen en buiten bebouwde kom zo rond de 60 en zijn zo rond de 60 jaar oud.:Pquote:Op woensdag 9 januari 2013 21:19 schreef Viezze het volgende:
Elke ochtend weer mensen die het op de provinciale weg presteren om net aan 60 of 70 te rijden. Rij gewoon 80. Gek genoeg rijden die mensen met precies dezelfde snelheid door de bebouwde kom heen, ze kennen niet echt een andere snelheid ofzo.
Als het dan maar 90 daadwerkelijke kilometers per uur zijn en niet volgens jouw teller... Waardoor vrachtwagens gaan inhalen.quote:
Ach ik zie ze hier regelmatig met 60 langs de verkeerde kant van de vluchtheuvel schieten omdat er een paar fietsers rijden.quote:Op woensdag 9 januari 2013 22:01 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Ja die 60-60 rijders zijn zo apart. 60 in een 30-zone is gevaarlijker voor anderen dan 60 in een 80-zone voor jezelf.
Ik zag vandaag zo'n oudere heer in een hele mooie XJ6.quote:Op woensdag 9 januari 2013 20:40 schreef Descendent het volgende:
Klopt; had er vandaag ook eentje die 75 reed op de snelweg; bejaarde dame in een (hoe kan het ook bijna andersDaihatsu Sirion.
Ik vind bejaarde heren in een dikke volvo 940/ 960 of dergelijk bakbeest dan juist wel weer grappig...![]()
Die mogen hun rijbewijs houden nog ff.
Zolang je mij er niet mee lastig valt als in dat op de linkerbaan zonder reden uitvoeren vind ik het best.quote:
Probleem is ook dat een rijbewijs in principe voor het leven is afgegeven. Alleen bus- en vrachtwagenchauffeurs en mensen boven de 70 moeten iedere 5 jaar gekeurd worden. Maar dat zegt nog steeds niets over de verkeerskennis.quote:Op woensdag 9 januari 2013 20:23 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
Ik vind dat je vanaf een bepaalde leeftijd je rijbewijs weer moet inleveren. Je laat kinderen onder de 16 ook niet achter het stuur kruipen van een lesauto, ook al kunnen ze misschien prima met een auto rijden omdat ze al op eigen terrein wat ge-experimenteerd hebben.
Het komt gewoon veel te vaak voor dat oudere mensen voor gevaarlijke verkeerssituaties zorgen. Hoe vaak staan er geen berichten op de FP?
En daarnaast gebeurt het nog veel vaker dat ze laten zien niet meer genoeg inzicht te hebben. Zoals dat je een half uur achter iemand staat omdat die de rotonde niet durft op te rijden als er in de verte iemand op de rotonde af komt rijden.
Of op de rem gaan staan om iemand voor te laten die helemaal geen voorrang heeft.
Of binnen de bebouwde kom onder de vmax rijden en daardoor al het andere verkeer ophouden.
Geen richting aangeven.
Geen verlichting of de verkeerde lichting voeren bij regen of slecht zicht.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Nu is dit natuurlijk niet allemaal specifiek voor ouderen maar het valt me wel op dat veel ouderen hier last van hebben.
Oké, mijn post is misschien wat overdreven. Maar ik maak me wel zorgen als ik zie dat sommige mensen wettelijk gezien gewoon de weg op mogen terwijl het duidelijk is dat dat eigenlijk niet meer vertrouwd is. Maar dat is natuurlijk niet alleen voorbehouden aan mensen boven de 70.quote:Op woensdag 9 januari 2013 20:23 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
Ik vind dat je vanaf een bepaalde leeftijd je rijbewijs weer moet inleveren. Je laat kinderen onder de 16 ook niet achter het stuur kruipen van een lesauto, ook al kunnen ze misschien prima met een auto rijden omdat ze al op eigen terrein wat ge-experimenteerd hebben.
Het komt gewoon veel te vaak voor dat oudere mensen voor gevaarlijke verkeerssituaties zorgen. Hoe vaak staan er geen berichten op de FP?
En daarnaast gebeurt het nog veel vaker dat ze laten zien niet meer genoeg inzicht te hebben. Zoals dat je een half uur achter iemand staat omdat die de rotonde niet durft op te rijden als er in de verte iemand op de rotonde af komt rijden.
Of op de rem gaan staan om iemand voor te laten die helemaal geen voorrang heeft.
Of binnen de bebouwde kom onder de vmax rijden en daardoor al het andere verkeer ophouden.
Geen richting aangeven.
Geen verlichting of de verkeerde lichting voeren bij regen of slecht zicht.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Nu is dit natuurlijk niet allemaal specifiek voor ouderen maar het valt me wel op dat veel ouderen hier last van hebben.
Ik heb het vanmorgen even geteld. Vanaf het moment dat ik naar rechts zou kunnen (mits daar geen auto's rijden op dat moment), is het 20 seconden naar de bocht, en in die bocht ga ik niet naar rechts omdat ik gelijk naar de bocht weer naar links moet.quote:Op woensdag 9 januari 2013 09:45 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat die "nieuwe" rechterstrook over meer dan een kilometer een uitvoegstrook wordt wil niet zeggen dat je niet rechts moet rijden, kom op zeg.
Met een gangetje van 70 km/h duurt het 52 seconden alvorens je die uitvoegstrook bereikt, met een gangtje van 77 km/h duurt dat 47 seconden. Dus het is niet zo dat je geen tijd hebt om naar rechts te gaan of zo.
Omdat er een auto naar boven kwam die naar de ring moest, en ik dus niet gelijk naar rechts kon. En hoe kon hij me duidelijk maken dat ik "te lang" (als 20 seconden al te lang is...) links bleef "plakken" terwijl hij van de rechterbaan van de ring kwam, pal achter mij invoegde en gelijk doorschoot naar de rechterbaan om mij vervolgens rechts in te halen?quote:Edit:
En als er auto's op de rechter rijstrook reden, hoe kan hij jou dan rechts inhalen?
Hij wilde je blijbaar duidelijk maken dat je te lang links bleef plakken. Ik krijg het gevoel dat je verhaal niet de daadwerkelijk situatie beschrijft...
Wat is oud? Mijn oma van 85+ rijdt gewoon nog 120km op de snelweg en rijdt nog heel goed mee met het verkeer. Wat ze, wat mij betreft, wel mogen doen, is vanaf een bepaalde leeftijd mensen verplicht een mini-examen laten afleggen om te kijken of ze nog wel mogen rijden. Gewoon een standaard onderdeel van de medische keuring die ze nu ook moeten ondergaan.quote:Op woensdag 9 januari 2013 20:23 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
Ik vind dat je vanaf een bepaalde leeftijd je rijbewijs weer moet inleveren. Je laat kinderen onder de 16 ook niet achter het stuur kruipen van een lesauto, ook al kunnen ze misschien prima met een auto rijden omdat ze al op eigen terrein wat ge-experimenteerd hebben.
Keuring is er al. Verder kan je de politie bellen en het kenteken doorgeven + locatie voor flink gevaar op de weg (als iemand daar 50 of 60 reed met vmax 120). Geldt ook voor mensen die onnodig links rijden of raar doen. Opbellen en zeggen dat je een vermoeden hebt dat deze persoon flink bezopen is.quote:Op donderdag 10 januari 2013 08:06 schreef Sweetpea8472 het volgende:
Wat is oud? Mijn oma van 85+ rijdt gewoon nog 120km op de snelweg en rijdt nog heel goed mee met het verkeer. Wat ze, wat mij betreft, wel mogen doen, is vanaf een bepaalde leeftijd mensen verplicht een mini-examen laten afleggen om te kijken of ze nog wel mogen rijden. Gewoon een standaard onderdeel van de medische keuring die ze nu ook moeten ondergaan.
Ik kan meestal niet bellen omdat m'n telefoon in m'n tas in de kofferbak zitquote:Op donderdag 10 januari 2013 08:18 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Keuring is er al. Verder kan je de politie bellen en het kenteken doorgeven + locatie voor flink gevaar op de weg (als iemand daar 50 of 60 reed met vmax 120). Geldt ook voor mensen die onnodig links rijden of raar doen. Opbellen en zeggen dat je een vermoeden hebt dat deze persoon flink bezopen is.
Wel eens binnendoor geprobeerd in Nederland? Je wordt doodgegooid met duurzaam verneukte 30 zones en 60 zones.quote:Op donderdag 10 januari 2013 08:29 schreef Sweetpea8472 het volgende:
Maar ik snap dat soort mensen niet... Als je niet meer de maximum snelheid durft te rijden, dan ga je toch niet over de snelweg?
Aangezien dat soort mensen toch niet harder wil dan 50/60, moet dat toch niet uitmaken?quote:Op donderdag 10 januari 2013 08:30 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Wel eens binnendoor geprobeerd in Nederland? Je wordt doodgegooid met duurzaam verneukte 30 zones en 60 zones.
Ik zou zeggen van niet, behalve dat ik ook een hekel heb aan drempels. Maar meestal hebben ze niet door dat ze zo hard/langzaam rijden.quote:Op donderdag 10 januari 2013 08:33 schreef Sweetpea8472 het volgende:
[..]
Aangezien dat soort mensen toch niet harder wil dan 50/60, moet dat toch niet uitmaken?
20 seconden naar de bocht... Het gaat om het complete stuk tot waar die rechterstrook een enkele uitvoegstrook wordt. En dat is pas als de pijlen beginnen... Dat is heel veel meer dan 20 seconden, dus gewoon naar rechts oprotten. Dat excuus dat je over heel veel tijd naar links gaat is gewoon grote onzin. Dan moet je gewoon altijd op de meest linker rijstrook rijden, ooit komt wel een mogelijkheid dat je naar links moet...quote:Op donderdag 10 januari 2013 08:06 schreef Sweetpea8472 het volgende:
[..]
Ik heb het vanmorgen even geteld. Vanaf het moment dat ik naar rechts zou kunnen (mits daar geen auto's rijden op dat moment), is het 20 seconden naar de bocht, en in die bocht ga ik niet naar rechts omdat ik gelijk naar de bocht weer naar links moet.
[..]
20 seconden is lang. Met een verschil van 10 km/h, kun je binnen die tijd makkelijk 2 auto's inhalen.quote:Omdat er een auto naar boven kwam die naar de ring moest, en ik dus niet gelijk naar rechts kon. En hoe kon hij me duidelijk maken dat ik "te lang" (als 20 seconden al te lang is...) links bleef "plakken" terwijl hij van de rechterbaan van de ring kwam, pal achter mij invoegde en gelijk doorschoot naar de rechterbaan om mij vervolgens rechts in te halen?
[..]
Rijd jij daar elke morgen? Heb je wel eens gezien hoe langzaam er gereden wordt op die rechterbaan? (er zaten auto's voor me op die rechterbaan, die ik in de bocht was tegen gekomen, dan had ik dus moeten afremmen tot 50, omdat die auto naast mij anders op de linkerbaan tot 50 had afgeremd). Dat heet vooruit kijken en anticiperen. Als ik zie dat er een slak op de rechterbaan (voor mij) rijdt, ga ik niet naar rechts, met het risico dat ik in die bocht (omhoog) van baan moet wisselen.quote:Op donderdag 10 januari 2013 09:07 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
20 seconden naar de bocht... Het gaat om het complete stuk tot waar die rechterstrook een enkele uitvoegstrook wordt. En dat is pas als de pijlen beginnen... Dat is heel veel meer dan 20 seconden, dus gewoon naar rechts oprotten. Dat excuus dat je over heel veel tijd naar links gaat is gewoon grote onzin. Dan moet je gewoon altijd op de meest linker rijstrook rijden, ooit komt wel een mogelijkheid dat je naar links moet...
En je moet niet gelijk na de bocht naar links. Als je gewoon op de rechter rijstrook rijdt, dan kun je via de weefstrook gewoon invoegen op de weg waar je ook op terecht komt als je links blijft plakken, is dat nu zo moeilijk te begrijpen?
[..]
20 seconden is lang. Met een verschil van 10 km/h, kun je binnen die tijd makkelijk 2 auto's inhalen.
En dat is nog weinig, het verschilt namelijk 3 meter per seconde, dus je legt 60 meter meer af, de meeste auto's zijn maar een meter of 5, dan komen daar nog 2 keer de auto lengte van je eigen auto bij, dan kom je op ongeveer 15 meter die je nodig hebt om te passeren. In het gunstigste geval kun je dus zelfs 4 auto's inhalen in 20 seconden tijd met slechts 10 km/h verschil.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |