abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121385023
quote:
Je doel van het (proberen) uitleggen van het begrip banksparen ontgaat me even, maar bedankt voor de mededeling...
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_121385043
quote:
10s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:11 schreef Scorpie het volgende:

[..]

En dan anderen betichten van niet goed op de hoogte te zijn van de materie. Priceless weer.
Dit inderdaad....

Kijk gerust even rond in mijn forum (WGR) of open daar een topic :) :*
  donderdag 10 januari 2013 @ 10:13:22 #203
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121385044
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 09:53 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Over mijn financiele situatie heb ik alles uitgezocht ja. Maar deze benaming was me inderdaad even vreemd. Maar, ik snap wel wat je probeert te doen, het is je gegund. :)
Die benaming is dan ook compleet idioot... Als de overgrote meerderheid van de mensen het precies andersom doet, draai het dan gewoon om :)
censuur :O
pi_121385071
quote:
14s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:13 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dit inderdaad....

Lol, je kan mijn reactie idd op 2 manieren uitleggen en op 2 mensen toepassen.
pi_121385190
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:06 schreef Sjabba het volgende:

Als het op je bankrekening staat krijg je niet 5% die je wel over je hypotheek betaald.
Storten op je banksparen is zolang je recht hebt op hra voordeliger dan aflossen. Zoek het anders zelf even na als je mij niet wil geloven. Ik heb mikjn best gedaan het uit te leggen.
Als je dus de keuze maakt; aflossen of storten op banksparen is het laatste voordeliger.
Maar jij vindt het dus verstandiger dat ik minstens 20 jaar lang rente blijf betalen aan een bank alleen maar om mijn HRA te behouden ipv als eerder klaar te zijn met aflossen en geen rente meer te hoeven te betalen aan een bank.
  donderdag 10 januari 2013 @ 10:21:04 #206
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_121385253
quote:
10s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:12 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Je doel van het (proberen) uitleggen van het begrip banksparen ontgaat me even, maar bedankt voor de mededeling...
Daar had ik het over en er werd beweerd dat aflossen voordeliger is...
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  donderdag 10 januari 2013 @ 10:21:17 #207
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_121385258
quote:
7s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:14 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Lol, je kan mijn reactie idd op 2 manieren uitleggen en op 2 mensen toepassen.
En leg eens uit wat jij bedoelde dan?
and made it rain upward
  donderdag 10 januari 2013 @ 10:22:10 #208
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_121385277
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:18 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar jij vindt het dus verstandiger dat ik minstens 20 jaar lang rente blijf betalen aan een bank alleen maar om mijn HRA te behouden ipv als eerder klaar te zijn met aflossen en geen rente meer te hoeven te betalen aan een bank.
???
Als je bankspaart en daarop extra stort ipv aflost wordt je looptijd ook korter hoor! Alleen met behoud van HRA.
and made it rain upward
pi_121385287
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:21 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Daar had ik het over en er werd beweerd dat aflossen voordeliger is...
Dat is dan ook zo :)
  donderdag 10 januari 2013 @ 10:25:14 #210
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_121385343
quote:
14s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:22 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat is dan ook zo :)
Nope. Zolang je recht op HRA hebt ( en hier gebruik van kan maken; inkomen) is storten op je bankspaar voordeliger dan aflossen op je hypotheek.

Even los ervan dat het vreemd is is het wel de waarheid.
and made it rain upward
pi_121385348
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:25 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Nope. Zolang je recht op HRA hebt ( en hier gebruik van kan maken; inkomen) is storten op je bankspaar voordeliger dan aflossen op je hypotheek.

Even los ervan dat het vreemd is is het wel de waarheid.
Okay :)
pi_121385356
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:22 schreef Sjabba het volgende:

[..]

???
Als je bankspaart en daarop extra stort ipv aflost wordt je looptijd ook korter hoor! Alleen met behoud van HRA.
Banksparen moet je minstens 20 jaar volhouden anders komt de BD langs, je mag niet teveel erin stoppen, zit een maximum en, en ga zo maar door.

Zolang je een schuld open houdt blijf je je rente moeten betalen, dat je dan wat terug krijgt van de BD is fijn voor jou maar ik wil liever wat minder HRA hebben dan dat ik aan bankiers afdraag omdat ze leuke producten bedacht hebben waar mensen in trappen.
pi_121385367
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:10 schreef Sjabba het volgende:

Hahaha, je snapt het echt niet he?
Banksparen geeft dezelfde rente als die je betaald op je hypotheek. Echt waar!
Niets slecht een klein beetje, dat is een vooroordeel dat je hebt en niet waar is.
Als je het volledige bedrag hebt wordt het uiteraard afgelost, dat kan je niet open laten staan, maar dan is je 30 jaar hra toch ook voorbij.

Ik beweer ook niet dat het percentage ander is, waar lees jij dat?
Echter is er een groot absoluut verschil tussen de rentevergoeding die jij aan de bank moet betalen t.o.v. de rentevergoeding die jij krijgt over je spaarpotje. Feitelijk gebeurt de aflossing via de spaarpot als een omgekeerde annuitaire constructie, de bank betaald rente over de inhoud van de spaarpot welke groeit naarmate de tijd vordert. De bank kan dit doen i.v.m. de devaluatie van geld. Over 20 jaar veel rente betalen over een spaarpotje wat in absolute waarde dan veel minder waard is. Briljante banksters.... domme overheid. Uiteindelijk betaald de belastingbetaler de prijs van dit soort 'meest gunstige' constructies. Heel Nederland klaagt over de hoge belastingdruk maar realiseert zich niet dat dit vooral komt omdat ze zelf meewerken aan de belastingontwijking! De buit verdwijnt in de zakken van de banksters.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_121385423
quote:
10s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:11 schreef Scorpie het volgende:

[..]

En dan anderen betichten van niet goed op de hoogte te zijn van de materie. Priceless weer.
Jij ging hier van de week ook al eens de mis in toch? En nu doe je het gewoon weer even dunnetjes over :')

Eerst even je grijze massa gebruiken alvorens je vingers het toetsenbord aan te laten raken :*
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_121385442
quote:
14s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:13 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dit inderdaad....

Scorpie duidt op mijn vermeende onnozelheid i.p.v. die van Sjabba :)
pi_121385487
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:29 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Scorpie duidt op mijn vermeende onnozelheid i.p.v. die van Sjabba :)
Scorpie bedoelde niet onnozelheid hoor :)
pi_121385565
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:26 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Echter is er een groot absoluut verschil tussen de rentevergoeding die jij aan de bank moet betalen t.o.v. de rentevergoeding die jij krijgt over je spaarpotje. Feitelijk gebeurt de aflossing via de spaarpot als een omgekeerde annuitaire constructie, de bank betaald rente over de inhoud van de spaarpot welke groeit naarmate de tijd vordert. De bank kan dit doen i.v.m. de devaluatie van geld. Over 20 jaar veel rente betalen over een spaarpotje wat in absolute waarde dan veel minder waard is. Briljante banksters.... domme overheid. Uiteindelijk betaald de belastingbetaler de prijs van dit soort 'meest gunstige' constructies. Heel Nederland klaagt over de hoge belastingdruk maar realiseert zich niet dat dit vooral komt omdat ze zelf meewerken aan de belastingontwijking! De buit verdwijnt in de zakken van de banksters.
Leg nog maar eens uit waar in de wet inkomstenbelasting staat dat een belastingteruggave overgemaakt wordt naar de bankrekening van bank x en niet naar de bankrekening van meneer of mevrouw y?

Het ene moment zeg je dat het ongunstig is, het andere moment dat het 'meest gunstig' is. 8)7
pi_121385653
Oh, en nu zou ik toch wel graag eens weten hoe een dergelijke wijs man die gids voor heel Nederland wil zijn en met financieel advies zwaait (als dan niet gelardeerd met schoolpleingekakel) in de schuldsanering komd?
  donderdag 10 januari 2013 @ 10:36:35 #219
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_121385661
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Leg nog maar eens uit waar in de wet inkomstenbelasting staat dat een belastingteruggave overgemaakt wordt naar de bankrekening van bank x en niet naar de bankrekening van meneer of mevrouw y?
Jij snapt zelf ook wel dat als huizenkopers 14 miljard euro meer rente kunnen betalen, ze 14 miljard euro meer aan de bank geven. Zonder HRA zouden prijzen lager zijn, leningen lager, en zou de bank grofweg 14 miljard minder vangen.
censuur :O
pi_121385740
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:36 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Jij snapt zelf ook wel dat als huizenkopers 14 miljard euro meer rente kunnen betalen, ze 14 miljard euro meer aan de bank geven. Zonder HRA zouden prijzen lager zijn, leningen lager, en zou de bank grofweg 14 miljard minder vangen.
14 miljard aflossen? ;)
Een jaar langer doen met de auto?
Dus 14 miljard minder HRA en dan lagere tarieven? Wat jij zegt is als de NL staat bij wijze van spreken 100% belasting zou heffen we niemand zouden kunnen betalen. Ja, dat klopt.

Ik verwijs maar weer eens naar landen waar geen HRA is, prijzen niet lager zijn, leningen hoger, en de rente zullen we het maar niet over hebben. En de winsten van banken aldaar ook maar niet. Maar misschien komt dat wel doordat daar renteaftrek (en kostenaftrek en afschrijving) synthetisch wordt geconstrueerd, zoals dat ook in Nederland gebeurde, en nog steeds kan, en altijd zal blijven kunnen
  donderdag 10 januari 2013 @ 10:40:27 #221
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_121385805
quote:
14s.gif Op donderdag 10 januari 2013 09:52 schreef Five_Horizons het volgende:

Géén hypotheek is toch echt voordeliger. In al die jaren dat ik nu in die branche werk, heeft nog niemand me weten te overtuigen van het tegendeel.
Je heb ¤1000 euro, hiervan kan je een (gedeelte) huis kopen. In plaats daarvan neem je een hypotheek van ¤1000.

Je betaalt 5% rente, dus ¤50 per jaar aan hypotheekrente, hiervan krijg je 42% HRA terug, dus je betaalt netto ¤29 hypotheekrente per jaar.

Je ¤1000 zet je op een bankspaarrekening, hierover krijg je ook 5%, dus je krijgt ¤50 per jaar rente.
-> ¤21 per jaar winst.

Als alternatief: je zet je ¤1000 op een spaarrekenening/deposito. Als je minimaal 2,9% rente krijgt speel je break-even. Dan heb je ¤1000 achter de hand voor noodgevallen.

Belastingschalen, VRH, bandbreedte, afsluitkosten etc. maken het sommetje ingewikkelder. Het is hierdoor niet in alle situaties goedkoper, maar ik zie niet in hoe een hypotheek nooit voordeliger kan zijn.
If you can't beat them, join them.
pi_121385831
quote:
10s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:28 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Jij ging hier van de week ook al eens de mis in toch? En nu doe je het gewoon weer even dunnetjes over :')

Eerst even je grijze massa gebruiken alvorens je vingers het toetsenbord aan te laten raken :*
Vertel, waarmee ging ik de mist in? Je bedoelt een woekerpolisje afsluiten? Dat is exclusief voorbehouden aan mensen zoals jij.
  donderdag 10 januari 2013 @ 10:41:56 #223
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_121385845
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:26 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Als je aflost stort op je banksparen of aflost op de hypotheek;
Dan heeft de rente over deze storting of de minder te betalen rente van deze aflossing niets te maken met de totale schuld. En de grote van je spaarpot.
Nettot is het voordeliger in de spaarpot te storten.

Je trekt het plaatje elke keer groter als je er zelf naast zit.
and made it rain upward
pi_121385850
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Scorpie bedoelde niet onnozelheid hoor :)
Precies. Alhoewel, nu hij ook dit niet snapt...
pi_121385920
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:40 schreef 44pje het volgende:

[..]

Je heb ¤1000 euro, hiervan kan je een (gedeelte) huis kopen. In plaats daarvan neem je een hypotheek van ¤1000.

Je betaalt 5% rente, dus ¤50 per jaar aan hypotheekrente, hiervan krijg je 42% HRA terug, dus je betaalt netto ¤29 hypotheekrente per jaar.

Je ¤1000 zet je op een bankspaarrekening, hierover krijg je ook 5%, dus je krijgt ¤50 per jaar rente.
-> ¤21 per jaar winst.

Als alternatief: je zet je ¤1000 op een spaarrekenening/deposito. Als je minimaal 2,9% rente krijgt speel je break-even. Dan heb je ¤1000 achter de hand voor noodgevallen.

Belastingschalen, VRH, bandbreedte, afsluitkosten etc. maken het sommetje ingewikkelder. Het is hierdoor niet in alle situaties goedkoper, maar ik zie niet in hoe een hypotheek nooit voordeliger kan zijn.
Voor de gemiddelde consument simpelweg niet. Je ziet ook dat je in jouw verhaal de helft vergeet: eigenwoningforfait en levensverzekering om maar iets te noemen.

Nogmaals: ik heb echt jarenlang in de branche gewerkt en weet inmiddels allang dat het standaard adviseursriedeltje (de gemiddelde adviseur weet ook nauwelijks meer dan een consument, getuige mijn ervaring met die gasten op PE-bijeenkomsten...) simpelweg onzinnig is om voor iedereen te laten gelden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')