weet ik, maar ik kan me er wel iets bij voorstellenquote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:30 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Dat is dan een aanname, en zeker bij het spoor zijn aannames levensgevaarlijk.
De machinist had tot dan toe vooral veel ervaring met het rijden onder ATB-NG. Daarbij krijg je rembegeleiding waardoor je goed optimaal kan remmen. Bij ATB-EG krijg je alleen een remopdracht met slechts een beperkte remdwang (komt door de afstelling). Dat geeft veel ruimte aan de machinist om de remming optimaal uit te voeren maar dat betekent ook dat een machinist die niet zo goed weet hoe lang de remweg nu eigenlijk is maar wel uitgesmeerd wil remmen de kans krijgt om een risico te nemen. Met weinig wegbekendheid en veel vertragingen is het menselijk om dat risico ook te gaan nemen. Daarom is het belangrijk om heel duidelijk voor ogen te houden dat er bij twijfel op veiligheid en dus wat steviger remmen terug gevallen moet worden. Op zich hoef je dan niet eens heel stevig te remmen, met de halve remkracht van de trein kan je de laatste meters altijd wel repareren door iets steviger te remmen als je zeker kunt weten dat er geen glad spoor is.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:23 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
dat werd meteen gedaan door de opleiding van Arriva belabberd te noemen. Zo ver zou ik iig niet willen gaan, maar bij elk incident spelen naast de hoofdoorzaak ook andere zaken mee. Als je deze onderkent ben je al een heel eind.
Ik ook. En juist omdat het zo logisch lijkt, is het een enorme valkuil.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:43 schreef dennistd het volgende:
[..]
weet ik, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen
Afgaande op de verhalen die GekkeHaan hier postte, vraag ik me sterk af of de regelgeving wel juist is. In korte tijd moet een machinist blijkbaar het traject leren kennen, terwijl de nieuwe concessiehouder ook nog eens met nieuw materieel gaat rijden. Is dat realistisch en veilig?quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:23 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
dat werd meteen gedaan door de opleiding van Arriva belabberd te noemen. Zo ver zou ik iig niet willen gaan, maar bij elk incident spelen naast de hoofdoorzaak ook andere zaken mee. Als je deze onderkent ben je al een heel eind.
Ik denk dat meer aandacht voor "de eigen verantwoordelijkheid" voor de remweg bij NS'54 + ATB-EG erg belangrijk is om er in te hameren. Waarschijnlijk nog belangrijker dan de daadwerkelijke wegbekendheid. Een remweg is op plat spoor voor 140 km/h tot stop immers nooit korter dan 1285 meter.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:45 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Afgaande op de verhalen die GekkeHaan hier postte, vraag ik me sterk af of de regelgeving wel juist is. In korte tijd moet een machinist blijkbaar het traject leren kennen, terwijl de nieuwe concessiehouder ook nog eens met nieuw materieel gaat rijden. Is dat realistisch en veilig?
Mwoh, als er op 600 meter een stootblok staat die trein toch echt wel na een meter of 620 stilquote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:50 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Ik denk dat meer aandacht voor "de eigen verantwoordelijkheid" voor de remweg bij NS'54 + ATB-EG erg belangrijk is om er in te hameren. Waarschijnlijk nog belangrijker dan de daadwerkelijke wegbekendheid. Een remweg is op plat spoor voor 140 km/h tot stop immers nooit korter dan 1285 meter.
In Stavoren is de baanvaksnelheid niet 140 km/h. En een winkelpand remt behoorlijk efficiënt af.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:52 schreef Gutz het volgende:
[..]
Mwoh, als er op 600 meter een stootblok staat die trein toch echt wel na een meter of 620 stil
Dan was de maximum toegestane snelheid ook slechts 60 km/h.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:52 schreef Gutz het volgende:
[..]
Mwoh, als er op 600 meter een stootblok staat die trein toch echt wel na een meter of 620 stil
mja, het spul had in theorie die snelheid wel kunnen rijden, daar het geen ATB-NG aan boord had. Niet dat de Speno zo snel kon, maar tochquote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:53 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
In Stavoren is de baanvaksnelheid niet 140 km/h. En een winkelpand remt behoorlijk efficiënt af.
Max 40, harder mag niet gereden worden in een BD.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:54 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Dan was de maximum toegestane snelheid ook slechts 60 km/h.
De andere ATB-versie kwam er nog eens bij. De vraag is of de opleiding en opleidingseisen voldoen en zo niet, wie je dat dan mag aanrekenen.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:50 schreef Mr_Klaasje het volgende:
[..]
Ik denk dat meer aandacht voor "de eigen verantwoordelijkheid" voor de remweg bij NS'54 + ATB-EG erg belangrijk is om er in te hameren. Waarschijnlijk nog belangrijker dan de daadwerkelijke wegbekendheid. Een remweg is op plat spoor voor 140 km/h tot stop immers nooit korter dan 1285 meter.
Klopt. Dat scheelt zeker een factor twee onder goede weersomstandigheden. Dat staat een paar posts terug ook.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:59 schreef Duvel het volgende:
Jij hebt het over de remwegen waarop het seinstelsel gebaseerd is, niet de realistische oncomfortabele noodremmingen.
Erg fijn zo'n trap na van je werkgever!quote:Op dinsdag 8 januari 2013 12:23 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
dat werd meteen gedaan door de opleiding van Arriva belabberd te noemen. Zo ver zou ik iig niet willen gaan, maar bij elk incident spelen naast de hoofdoorzaak ook andere zaken mee. Als je deze onderkent ben je al een heel eind.
Sorry, maar dat is in de eerste plaats toch echt je eigen verantwoordelijkheid. Ik begrijp dat je dus nog geen volledig bevoegde machinist was toen je daar ging rijden?quote:Op dinsdag 8 januari 2013 14:12 schreef GekkeHaan het volgende:
Kom ik weer uit bij het verhaal dat ik er wettelijk gezien niet eens had mogen rijden...... iets over een wettelijk bepaald minimum van 60 rijdagen voordat je op een ander baanvak losgelaten mag worden b.v..
Ik zou dit soort dingen niet op een forum uitvechten maar via rechtsbijstand of zo.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 14:12 schreef GekkeHaan het volgende:
[..]
Erg fijn zo'n trap na van je werkgever in ieder geval.
Mijn eigen verantwoordelijkheid heb ik allang genomen. Ik zat fout. Nee het had niet mogen gebeuren, maar het gebeurde toch. Denk je dat ik het zo fijn vond om door rood te gaan? Ben er dagen door van slag geweest!quote:Op dinsdag 8 januari 2013 14:17 schreef mc3347 het volgende:
[..]
Sorry, maar dat is in de eerste plaats toch echt je eigen verantwoordelijkheid. Ik begrijp dat je dus nog geen volledig bevoegde machinist was toen je daar ging rijden?
Of denk je dat je voor elk baanvak 60 dagen moet krijgen?
mja, ik zou in eerste instantie toch rechtsbijstand inwinnen en dan op basis daarvan beslissen wat verder te doen.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 15:02 schreef dennistd het volgende:
Ik zou in dit geval toch sterk de neiging krijgen om met mijn eigen verhaal naar de media te stappen...
En het dus niet via dit topic te laten lopen. Bedenk je: iedereen kan hier meelezen. Geen registratie vereist, niks. Dus doe jezelf een lol GH, en luister naar die Maffe Fries.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 15:04 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
mja, ik zou in eerste instantie toch rechtsbijstand inwinnen en dan op basis daarvan beslissen wat verder te doen.
Te laat.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 15:31 schreef Duvel het volgende:
[..]
En het dus niet via dit topic te laten lopen. Bedenk je: iedereen kan hier meelezen. Geen registratie vereist, niks. Dus doe jezelf een lol GH, en luister naar die Maffe Fries.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |