abonnement Unibet Coolblue
pi_121232484
game on. :)


Mijn laatste reactie uit het vorige topic:

Mijn huis staat op dit moment onder water.

Ik heb op dit moment een bankspaarhypotheek, waarbij ik door middel van extra stortingen probeer om zoveel als mogelijk het saldo op de bankspaarrekening te "upgraden".

Ik heb ergens gelezen dat extra stortingen vanaf 1-4 niet meer toegestaan zijn.

Zelf heb ik ook een SEW en probeer ik ook elk jaar een extra storting te doen, voor zover als mogelijk. Even een relevante quote van onze minister:

quote:
Voor producten met een gegarandeerd kapitaal geldt dat het gegarandeerde kapitaal niet mag worden verhoogd en voor producten zonder gegarandeerd kapitaal geldt dat de contractueel overeengekomen inleg niet mag worden verhoogd, tenzij de verhoging van de inleg rechtstreeks voortvloeit uit de op 31 december 2012 geldende overeenkomst.
Als ik het goed interpreteer:
- extra stortingen bij een BEW zijn na 1-4-2013 niet meer toegestaan.
- extra stortingen bij een SEW zijn na 1-4-2013 wel nog toegestaan, mits het doelkapitaal hetzelfde blijft (en de maandelijkse inleg dus wordt verlaagd door de extra storting)

Klopt mijn redenatie? Is er al concrete informatie hoe moet worden omgegaan met extra stortingen in de SEW?
pi_121233029
Wat is er veranderd aan de hypotheekrenteaftrek op de site van de Rabobank. Als antwoord op je laatste post in het vorige topic.
I intend to live forever, or die trying.
pi_121234375
quote:
2s.gif Op zondag 6 januari 2013 17:55 schreef dwerg het volgende:
Wat is er veranderd aan de hypotheekrenteaftrek op de site van de Rabobank. Als antwoord op je laatste post in het vorige topic.
daar staat:
"Tot 1 april 2013 kunt u het bedrag dat u wilt opbouwen op de spaarrekening voor de aflossing van de hypotheek nog verhogen. Daarna niet meer."

Als antwoord op een extra storting op de spaarrekening, zouden ze, om hetzelfde eindkapitaal te bereiken de maandelijkse storting kunnen verlagen.
Als je aflost of de rente verandert dan passen ze de maandelijkse storting ook aan, dus waarom nu niet?
pi_121234697
Zo denk ik er dus ook over. :) Ik heb nog geen concrete informatie van andere hypotheekverstrekkers gevonden.
pi_121235199
quote:
14s.gif Op zondag 6 januari 2013 17:17 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Vermogen op een bankspaarrekening in box 3. Knap.
Ja het is natuurlijk gissen, wetsartikel is nog niet geschreven en geen idee wat de banken gaan doen. Intentie blijft is dat de nieuwe regel is dat je je eindbedrag niet mag verhogen, tis maar een suggestie wat de belastingdienst kan gaan doen als het je toch lukt dit wel te doen.

Zou me trouwens niets verbazen dat de banken gekoppelde spaarrekening of depositos;s zal blijven aanbieden. Dus wel dezelfde rente als de lening, maar geen belastingvoordeel van 1,2%.
.
pi_121235369
Er is ook nog zoiets als looptijdverkorting. Zat mogelijkheden om binnen de bandbreedte te vallen :)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_121235785
Gaat er meer om of er iemand oplet, zat mensen die dit soort dingen rechtstreeks met de bank regelen en ik betwijfel of ze altijd het correcte advies hierin krijgen.
.
  zondag 6 januari 2013 @ 19:19:21 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_121236789
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 18:25 schreef batb het volgende:

[..]

daar staat:
"Tot 1 april 2013 kunt u het bedrag dat u wilt opbouwen op de spaarrekening voor de aflossing van de hypotheek nog verhogen. Daarna niet meer."

Als antwoord op een extra storting op de spaarrekening, zouden ze, om hetzelfde eindkapitaal te bereiken de maandelijkse storting kunnen verlagen.
Als je aflost of de rente verandert dan passen ze de maandelijkse storting ook aan, dus waarom nu niet?
Nee, niet noodzakelijk. Je kunt ook storten en voor een hoger eindbedrag gaan. Maar dat kan dus straks niet meer.
The love you take is equal to the love you make.
pi_121242552
Officiele wetteksten SEW en BEW: http://wetten.overheid.nl(...)eidsdatum_04-01-2013

quote:
4. Een spaarrekening eigen woning of een beleggingsrecht eigen woning wordt geacht geheel te zijn gedeblokkeerd indien:

g. het overeengekomen gegarandeerde kapitaal op 31 december 2012 na 31 december 2012 wordt verhoogd, of bij het ontbreken van een gegarandeerd kapitaal, het op grond van de betreffende overeenkomst zoals die luidde op 31 december 2012 te betalen bedrag na 31 december 2012 wordt verhoogd of de looptijd na 31 december 2012 wordt verlengd.
Volgens het geciteerde deel zou een extra storting bij een SEW ook gewoon mogelijk moeten blijven, zolang het gegarandeerde eindkapitaal niet wordt verhoogd (en dus de maandelijkse inleg door de extra storting omlaag gaat).
pi_121249477
De rekening wordt gedeblokkeerd, dit houdt dat ie niet meer voldoet aan de regels om in box1 te vallen. De winst zal de belast worden volgens box1.
.
pi_121251589
Ik draai het even om:

als ik een SEW of KEW met een gegarandeerd eindkapitaal heb, kan ik binnen de bandbreedte gerust een extra storting doen, zolang het eindkapitaal gelijk blijft en de maandinleg vervolgens omlaag gaat.

Zoals ik de wetteksten lees is er ook met de extra stortingen geen reden waardoor de SEW verplicht gedeblokkeerd zou moeten worden.
pi_121251655
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 23:02 schreef TweakersOnly het volgende:
Ik draai het even om:

als ik een SEW of KEW met een gegarandeerd eindkapitaal heb, kan ik binnen de bandbreedte gerust een extra storting doen, zolang het eindkapitaal gelijk blijft en de maandinleg vervolgens omlaag gaat.

Er is dan volgens mij geen reden waardoor de SEW verplicht gedeblokkeerd wordt.
Klopt.

Maar even je OP vraag: je huis staat "onder water" qua hypotheek. Wat heeft het dan voor zin extra stortingen te doen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121251838
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 23:03 schreef blomke het volgende:

[..]

Klopt.

Maar even je OP vraag: je huis staat "onder water" qua hypotheek. Wat heeft het dan voor zin extra stortingen te doen?
verschillende redenen:
A. Mijn gevoel. :)
B. Rente bij normale spaarrekening is ongeveer 2%, SEW levert 5,25% op.
C. Voorkomen box 3 VRH
pi_121251931
Ik mis D. de hypotheekschuld verlagen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_121253807
Het ging specifiek over iemand anders die zijn maandinleg niet verder kon verlagen, maar toch wilde storten.
.
pi_121254849
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 23:08 schreef blomke het volgende:
Ik mis D. de hypotheekschuld verlagen.
optie A impliceerde jouw optie D.:)
pi_121260040
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 23:48 schreef Fer het volgende:
Het ging specifiek over iemand anders die zijn maandinleg niet verder kon verlagen, maar toch wilde storten.
Ik dacht (verkeerd) dat ie z'n huis boven water wilde halen. Maar dat zal mijn verkeerde interpretatie zijn geweest.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 7 januari 2013 @ 14:50:49 #18
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_121269811
Zojuist contact gehad met de hypotheekverstrekker:

- Tot 1 april kan het doelkapitaal verhoogd worden.
- Je mag altijd bijstorten om je maandinleg te verlagen.
- Mocht je om wat voor reden dan ook tussen de 20 en 30 jaar je doelkapitaal halen, dan kan je hem laten uitkeren om (een deel van) je hypo af te lossen. Over dit deel kan je dan geen HRA meer ontvangen maar die bestaat dan toch niet meer

Enige grote nadeel (voor mij) is dat per nu mijn maandinleg omhoog gaat. Daar had ik graag nog wat vrijheid in gehad de komende jaren.
If you can't beat them, join them.
  maandag 7 januari 2013 @ 14:56:57 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_121270054
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 14:50 schreef 44pje het volgende:
Zojuist contact gehad met de hypotheekverstrekker:

- Tot 1 april kan het doelkapitaal verhoogd worden.
- Je mag altijd bijstorten om je maandinleg te verlagen.
- Mocht je om wat voor reden dan ook tussen de 20 en 30 jaar je doelkapitaal halen, dan kan je hem laten uitkeren om (een deel van) je hypo af te lossen. Over dit deel kan je dan geen HRA meer ontvangen maar die bestaat dan toch niet meer

Enige grote nadeel (voor mij) is dat per nu mijn maandinleg omhoog gaat. Daar had ik graag nog wat vrijheid in gehad de komende jaren.
En heb je al een idee of het een rompslomp is om je doelkapitaal te verhogen? Of krijg je de papieren opgestuurd en stuur je ze getekend weer terug?

Lastige afweging voor welk percentage te gaan. Een hogere doelkapitaal heeft voor- en nadelen.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 7 januari 2013 @ 15:59:21 #20
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_121272227
quote:
1s.gif Op maandag 7 januari 2013 14:56 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En heb je al een idee of het een rompslomp is om je doelkapitaal te verhogen? Of krijg je de papieren opgestuurd en stuur je ze getekend weer terug?

Lastige afweging voor welk percentage te gaan. Een hogere doelkapitaal heeft voor- en nadelen.
Wegens de grote drukte is hiervoor een verkorte procedure bedacht: Een telefonisch adviesgesprek en dan wat formuliertjes invullen. Er komt dan later dit jaar wel een adviesgesprek waarin alles goed doorgesproken wordt (terugverlagen kan denk ik wel).

Het exacte bedrag is inderdaad lastig. We moeten nu even binnen een paar weken gedwongen even een beslissing maken over de komende 30 jaar.

Wat ik me net bedenk, als het doelkapitaal inderdaad verlaagd mag worden, dan kan dat altijd nog. Dat ga ik nog even nazoeken.
If you can't beat them, join them.
pi_121273885
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 14:50 schreef 44pje het volgende:
Zojuist contact gehad met de hypotheekverstrekker:

- Tot 1 april kan het doelkapitaal verhoogd worden.
- Je mag altijd bijstorten om je maandinleg te verlagen.
- Mocht je om wat voor reden dan ook tussen de 20 en 30 jaar je doelkapitaal halen, dan kan je hem laten uitkeren om (een deel van) je hypo af te lossen. Over dit deel kan je dan geen HRA meer ontvangen maar die bestaat dan toch niet meer

Enige grote nadeel (voor mij) is dat per nu mijn maandinleg omhoog gaat. Daar had ik graag nog wat vrijheid in gehad de komende jaren.
Welke hypotheekverstrekker heb jij?

Ik heb vanmorgen namelijk per mail ongeveer dezelfde vragen gesteld aan mijn hypotheekverstrekker, BLG Hypotheken. Helaas nog geen antwoord ontvangen.

Situatie bij mij is wel verschillend. Ik heb op dit moment al een 100% SEW met gegarandeerd eindkapitaal 179000. De looptijd heb ik staan op exact 20 jaar, percentage 5,25% met een RVP periode ook van 20 jaar. Looptijd kan ik niet meer verkorten.

Ik heb nu een maandelijkse inleg van ruim 400 euro, die ik met extra stortingen nog kan verlagen. Nadeel is dat BLG een maximale bandbreedte 1:6 hanteert, terwijl dit in mijn situatie onnodig is. De vrijstelling bij uitkering SEW is nog een klein risico voor mij, op dit moment is de vrijstelling 157.000. Met nog 18 jaar te gaan moet de vrijstelling met 22000 euro worden geindexeerd, anders moet ik voortijdig een klein deel extra aflossen.

Vooralsnog lijkt het erop dat in ieder geval de Rabobank stopt met faciliteren extra stortingen na 01-04-2013

[ Bericht 11% gewijzigd door TweakersOnly op 07-01-2013 16:55:09 ]
  maandag 7 januari 2013 @ 16:53:35 #22
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_121274175
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 16:45 schreef TweakersOnly het volgende:

[..]

Welke hypotheekverstrekker heb jij?

Ik heb vanmorgen namelijk per mail dezelfde vragen gesteld aan mijn hypotheekverstrekker, BLG Hypotheken. Helaas nog geen antwoord.

Rabo :D
Extra stortingen kunnen altijd, tenminste dat zei mijn adviseur. Dit jaar moest het dan wel na 01-04-2013, anders werd de berekening te moeilijk :')

quote:
Vooralsnog lijkt het erop dat in ieder geval de Rabobank stopt met faciliteren extra stortingen na 01-04-2013
Waar haal jij die info vandaan?
If you can't beat them, join them.
pi_121274358
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 16:53 schreef 44pje het volgende:

[..]

Rabo :D
Extra stortingen kunnen altijd, tenminste dat zei mijn adviseur. Dit jaar moest het dan wel na 01-04-2013, anders werd de berekening te moeilijk :')

[..]

Waar haal jij die info vandaan?
http://www.hypotheken-forum.nl/viewtopic.php?f=11&t=9856
quote:
Ik heb de bank een bericht gestuurd dat ik in 2013 wederom eenmalige storting wil doen. Het lag in de planning deze stortingen nog een aantal jaren te doen maar Rabobank geeft nu aan dat dit na april 2013 niet meer is toegestaan en dat dit dus de laatste storting is die wij kunnen doen.
Rabobank geeft duidelijke antwoorden. ;)
  maandag 7 januari 2013 @ 17:03:39 #24
176194 44pje
want AApje was al bezet
pi_121274639
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 16:57 schreef TweakersOnly het volgende:

[..]

http://www.hypotheken-forum.nl/viewtopic.php?f=11&t=9856

[..]

Rabobank geeft duidelijke antwoorden. ;)
Het zou nog best grappig zijn als er niet 30 jaar verhoogde maandlasten en tienduizenden euro's vanaf hing :')
If you can't beat them, join them.
  maandag 7 januari 2013 @ 17:19:39 #25
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_121275237
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 16:57 schreef TweakersOnly het volgende:

[..]

http://www.hypotheken-forum.nl/viewtopic.php?f=11&t=9856

[..]

Rabobank geeft duidelijke antwoorden. ;)
Zonder te weten welk product hij/zij heeft en wat de bedoeling is met de extra storting (doelkapitaal verhogen of maandlasten verlagen) trek jij de algemene conclusie dat de Rabobank na 1 april helemaal niet meer meewerkt aan extra stortingen?
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')