De vader heeft haar studie betaald en na mijn dood heeft ze dikke erfenis.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 00:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als je vader je niet helpt wel ja.
Het huren van een huis of cv ketel is te overkomen. Die van een hypotheek niet. Die heeft aardig wat 'slachtoffers' op z'n naam staan. Het lenen van een auto daarentegen niet ..quote:Op dinsdag 8 januari 2013 00:55 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat heb ik nou met het huren van een tv. Of een auto. Of een CV ketel. Of een geiser. Of een huis. En ga zo maar door... Moet er niet aan denken.
Zozo... Heel de studie joh? En verder moet ze nog 40 jaar wachten en het zelf maar uitzoeken?quote:Op dinsdag 8 januari 2013 00:59 schreef Piet_Piraat het volgende:
De vader heeft haar studie betaald en na mijn dood heeft ze dikke erfenis.
In een tijd van prijsstijgingen is het vrij simpel om goede zaken te doen.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 01:01 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het huren van een huis of cv ketel is te overkomen. Die van een hypotheek niet. Die heeft aardig wat 'slachtoffers' op z'n naam staan. Het lenen van een auto daarentegen niet ..
Ik moet helemaal niks hebben van dat wereldje. Hypotheek adviseurs zijn niet de grootste schoften, maar heb zelden echt mensen gehoord die wisten waar ze over aan het kletsen waren.
In een tijd van prijsstijgingen is het vrij simpel om goede zaken te doen maar driekwart is hoorndol geworden van het snelle geld en zit nu met helemaal met niks.. Geld helaas te snel weer uitgegeven.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 01:05 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
In een tijd van prijsstijgingen is het vrij simpel om goede zaken te doen.
Nu zullen er veel adviseurs moet bijbeunen.
Nope, want in potentie eeuwigdurend.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 01:01 schreef sitting_elfling het volgende:
Het huren van een huis of cv ketel is te overkomen.
Dan doe je iets niet goed.quote:Die van een hypotheek niet. Die heeft aardig wat 'slachtoffers' op z'n naam staan. Het lenen van een auto daarentegen niet ..
Mja. Kan. Maar jouw beleving hoeft niet de juiste te zijn he...quote:Ik moet helemaal niks hebben van dat wereldje. Hypotheek adviseurs zijn niet de grootste schoften, maar heb zelden echt mensen gehoord die wisten waar ze over aan het kletsen waren.
Nog 40 jaar dan ben ik 93.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 01:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Zozo... Heel de studie joh? En verder moet ze nog 40 jaar wachten en het zelf maar uitzoeken?![]()
![]()
Alles hangt af van het moment, dat jij het prima hebt zegt niets.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 01:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Mja. Kan. Maar jouw beleving hoeft niet de juiste te zijn he...
Er wonen miljoenen mensen probleemloos in een koophuis. Als die mensen dat wel lukt, en jou niet, dan kun je natuurlijk tegen het systeem aan gaan schoppen.... Maar de hand in eigen boezem steken kun je ook eens voorzichtig proberen.
Er wonen miljoenen mensen nu probleemloos in een koophuis. Haal 40% van de waarde er af en je hebt een heel ander verhaal. De waarde schommelt mij nog veel te veel en daarom zou ik nu(!) niks overwegen. Zelfs zit ik bijv. de huur van een huiske ergens in Oost-Europa te overwegen. Weinig kosten, goedkoop leven. Nergens aan vast zitten!quote:Op dinsdag 8 januari 2013 01:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nope, want in potentie eeuwigdurend.
[..]
Dan doe je iets niet goed.
[..]
Mja. Kan. Maar jouw beleving hoeft niet de juiste te zijn he...
Er wonen miljoenen mensen probleemloos in een koophuis. Als die mensen dat wel lukt, en jou niet, dan kun je natuurlijk tegen het systeem aan gaan schoppen.... Maar de hand in eigen boezem steken kun je ook eens voorzichtig proberen.
Zou dat uitzonderlijk zijn dan?quote:
Het zou kunnen maar dat is ruim boven het gemiddelde.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 01:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Zou dat uitzonderlijk zijn dan?
Je hoeft nieteens zover te zoeken, heb aardig stuk grond bij de oosterburen en kan er huis bouwen wanneer ik wil.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 01:11 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Er wonen miljoenen mensen nu probleemloos in een koophuis. Haal 40% van de waarde er af en je hebt een heel ander verhaal. De waarde schommelt mij nog veel te veel en daarom zou ik nu(!) niks overwegen. Zelfs zit ik bijv. de huur van een huiske ergens in Oost-Europa te overwegen. Weinig kosten, goedkoop leven. Nergens aan vast zitten!
Een maat van me heeft in Litouwen een heel aardig landgoed gekocht aan een meer. Kostte 80K. Is er nu een huis aan het bouwen. Wel zelf even zorgen voor voldoende inkomen, want in Litouwen ga je dat zo makkelijk niet (legaal) verdienen. Succes.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 01:11 schreef sitting_elfling het volgende:
Er wonen miljoenen mensen nu probleemloos in een koophuis. Haal 40% van de waarde er af en je hebt een heel ander verhaal. De waarde schommelt mij nog veel te veel en daarom zou ik nu(!) niks overwegen. Zelfs zit ik bijv. de huur van een huiske ergens in Oost-Europa te overwegen. Weinig kosten, goedkoop leven. Nergens aan vast zitten!
Over 40 jaar niet meer hoor...quote:Op dinsdag 8 januari 2013 01:14 schreef Piet_Piraat het volgende:
Het zou kunnen maar dat is ruim boven het gemiddelde.
Dan ken je mijn levensstijl nog niet.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 01:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Over 40 jaar niet meer hoor...
Mja, ze bouwen aardig wat daar in Oost-Europa, hoort bij de cultuur daar ook. Maar ik was niet van plan om daar te gaan kopen. Ook te gaan hurenquote:Op dinsdag 8 januari 2013 01:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Een maat van me heeft in Litouwen een heel aardig landgoed gekocht aan een meer. Kostte 80K. Is er nu een huis aan het bouwen. Wel zelf even zorgen voor voldoende inkomen, want in Litouwen ga je dat zo makkelijk niet (legaal) verdienen. Succes.
Ja man, aan de overkant is alles beter. Denk eens na: wat doen al die oost-europanen hier dan op zoek naar werk? Die werken hier voor hun plezier voor een hongerloontje natuurlijk.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 01:23 schreef sitting_elfling het volgende:
Mja, ze bouwen aardig wat daar in Oost-Europa, hoort bij de cultuur daar ook. Maar ik was niet van plan om daar te gaan kopen. Ook te gaan huren. Gewoon even lekker uitzingen en kijken wat we daarna de komende tijd gaan doen. Leven in Oost-Europa is stukken goedkoper en zit op dit moment nergens aan vast.
Heeft ie eigen vliegtuig of gaat ie op en neer met de auto?quote:Op dinsdag 8 januari 2013 01:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Een maat van me heeft in Litouwen een heel aardig landgoed gekocht aan een meer. Kostte 80K. Is er nu een huis aan het bouwen. Wel zelf even zorgen voor voldoende inkomen, want in Litouwen ga je dat zo makkelijk niet (legaal) verdienen. Succes.
Die gaat heel af en toe eens op en neer. Zijn vrouw komt uit Litouwen, dus de connecties daar zijn volop aanwezig.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 01:26 schreef Piet_Piraat het volgende:
Heeft ie eigen vliegtuig of gaat ie op en neer met de auto?
Het grootste probleem met dat soort projecten is de afstand en de tijd die erin gaat zitten.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 01:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Die gaat heel af en toe eens op en neer. Zijn vrouw komt uit Litouwen, dus de connecties daar zijn volop aanwezig.
Zijn vrouw komt uit een zeer 'gerespecteerde' familie daar. Als ie op en neer gaat is dat om een handtekening te zetten, verder gaat dat zijn gangetje wel hoor. Niemand die een strobreed in de weg legt.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 01:29 schreef Piet_Piraat het volgende:
Het grootste probleem met dat soort projecten is de afstand en de tijd die erin gaat zitten.
Ik ben zelf 4 jaar in Londen woonachtig geweest dus ik heb ook het duurdere segment qua huren meegemaakt ten opzichte van Nederland. Ik zou niet naar Oost-Europa verhuizen voor het werk, maar meer voor de sfeer. Soort van tussentijd. Goedkoop leven hoor!quote:Op dinsdag 8 januari 2013 01:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja man, aan de overkant is alles beter. Denk eens na: wat doen al die oost-europanen hier dan op zoek naar werk? Die werken hier voor hun plezier voor een hongerloontje natuurlijk.
En met een beetje pech ook erg kort.quote:
Hehe, true. Het is wel een apart leventje daar. Maar liever zo'n leven, dan 25 jaar lang in Schubbekutteveen wonen en daarna nog zo'n 20 jaar in een 'grote' stad in Nederland om daarna weer terug te verhuizen in zo'n klein gat ergens op de Veluwe.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 01:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En met een beetje pech ook erg kort.
Voor jezelf... Ja, dat is een keuze. Maar voor je vrouw en eventuele kinderen? Nee. Maakt je nog extra kwetsbaar ook.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 01:42 schreef sitting_elfling het volgende:
Hehe, true. Het is wel een apart leventje daar. Maar liever zo'n leven, dan 25 jaar lang in Schubbekutteveen wonen en daarna nog zo'n 20 jaar in een 'grote' stad in Nederland om daarna weer terug te verhuizen in zo'n klein gat ergens op de Veluwe.
Heb je al kinderen?quote:Op dinsdag 8 januari 2013 01:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Voor jezelf... Ja, dat is een keuze. Maar voor je vrouw en eventuele kinderen? Nee. Maakt je nog extra kwetsbaar ook.
Han de Jong zei het laatst al eens: "er is weinig in het leven zo gevaarlijk als het hebben van schuld".quote:Op dinsdag 8 januari 2013 01:01 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het huren van een huis of cv ketel is te overkomen. Die van een hypotheek niet. Die heeft aardig wat 'slachtoffers' op z'n naam staan. Het lenen van een auto daarentegen niet ..
Ik moet helemaal niks hebben van dat wereldje. Hypotheek adviseurs zijn niet de grootste schoften, maar heb zelden echt mensen gehoord die wisten waar ze over aan het kletsen waren.
Wat een onzin redenatie xeno, wanneer je voldoende koopkracht hebt en niet teveel leent ben je als je wilt ook binnen afzienbare tijd van die lening af en woon je gratis / veel goedkoper.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 09:21 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Han de Jong zei het laatst al eens: "er is weinig in het leven zo gevaarlijk als het hebben van schuld".
Klopt helemaal aangezien een groot deel van het overheidssysteem erop gericht is om schulden te incasseren. Zodra je 'onder water' staat kan dit zeer verstrekkende gevolgen hebben voor de rest van je leven. Schuldeisers kunnen je achtervolgen tot in de hel om hun doekoes terug te krijgen. Nee... dan kies ik liever voor de vrijheid waarbij mijn opties beperkt zijn door mijn koopkracht. Kun je je altijd nog aanpassen aan de situatie waarin je verkeerd. Huren FTW
dat is geheel afhankelijk van de situatie. Als je de schuld goed kan dragen en netjes aflost en daarmee vermogen opbouwt zie ik het grote probleem niet zo...quote:Op dinsdag 8 januari 2013 09:21 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Han de Jong zei het laatst al eens: "er is weinig in het leven zo gevaarlijk als het hebben van schuld".
Het grootste probleem met dat soort projecten is dat, als je niet locaal connected bent of onder protectie staat, je gestript wordt. Ik ken genoeg van die 'ik vertrek naar...'verhalen, en die eindigen vaak in eigendom die toch geen eigendom was, of een eeuwigdurende strijd tegen en bijdrage aan de plaatselijke, gemeentelijke, provinciale en staatsnotabelen., familie en verre aanverwanten.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 01:29 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Het grootste probleem met dat soort projecten is de afstand en de tijd die erin gaat zitten.
quote:di 08 jan 2013, 08:10 Weg met de cao!
AMSTERDAM - Voorspelbare ophef gisteren toen bekend werd dat automatiseerder Capgemini een deel van het personeel zal vragen salaris in te leveren. Dit kan niet. Het gaat hier om gezinnen, was het (representatieve) verontwaardigde commentaar van een vakbondsbestuurder alsof het op de een of andere manier wel oké is om vrijgezellen te korten.
quote:Op dinsdag 8 januari 2013 09:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Wie zat er hier ook naar eigen zeggen ook alweer in de schuldsanering?
Moet ik nou al gezondheidsadvies aannemen van een junk?
Voor zover ik weet verhuren mijn buren hun huis nog steeds tijdelijk (nieuwe buren nog niet gezien). Maar het huis is wel van Funda verdwenen, wellicht om kosten te besparen? Aan de ene kant is het "TE KOOP" bord verdwenen (weggewaaid!), aan de andere kant hangt het bord er nog.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 00:29 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Dat is dan wel weer gunstig voor de mensen die hun huis niet kwijtraken.
Inderdaad... geheel afhankelijk van de situatie maar als je je tot aan je oogballen laat financieren voor een huizenmarkt zeepbel ben je gewoon de sjaakquote:Op dinsdag 8 januari 2013 09:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
dat is geheel afhankelijk van de situatie. Als je de schuld goed kan dragen en netjes aflost en daarmee vermogen opbouwt zie ik het grote probleem niet zo...
Er is weinig in het leven zo gevaarlijk als de prijsontwikkeling in perifiere gebieden in Duitsland te vergelijken met de randstad die NL is. Misschien moet je eens Zuid Duitsland (Munchen en omgeving) proberen te vergelijken met NLquote:Op dinsdag 8 januari 2013 10:16 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Inderdaad... geheel afhankelijk van de situatie maar als je je tot aan je oogballen laat financieren voor een huizenmarkt zeepbel ben je gewoon de sjaak![]()
Even een plaatje voor de dummies die nog niet snappen wat er aan de hand is:
[ afbeelding ]
Er is weinig in het leven zo gevaarlijk als te veel schuld vanwege veel te dure huizen
Marco kan het lijden maar het geeft goed weer dat de huizenmarkt van bovenaf aan het instorten is en vanzelf de bodem gaat wegdrukken.quote:Marco van Basten verkoopt huis met een restschuld van ¤400.000
Na vier jaren is het Marco van Basten gelukt om zijn huis aan de Prins Constantijnlaan in Badhoevedorp te verkopen. Het slechte nieuws is dat hij er een “restschuld” aan over heeft gehouden van bijna ¤400.000. Dit meldt Bekendeburen.nl.
In april 1999 heeft Van Basten het huis gekocht voor omgerekend ¤1.338.652. Op het huis zat een hypotheek van ¤1.400.000. Uiteindelijk is het huis verkocht voor een bedrag van ¤1.010.000.
Het huis heeft hij in 2008 in de verkoop gezet voor een bedrag van ¤1.995.000. In de loop der jaren heeft hij noodgedwongen de vraagprijs steeds in stapjes moeten verlagen om toch een koper te kunnen vinden. Uiteindelijk was het huis te koop voor een bedrag vanaf ¤1.000.000. Vanaf dat bedrag mocht er geboden worden, en met resultaat.
Het is zuur voor Marco van Basten. In eerste instantie was hij nog uitgegaan van een winst van ¤595.000, en hij verkoopt het huis met een verlies van ¤390.000.
bron
^^ Dat zou op zich nog gaan, maar het Duitse plaatje lijkt me wel na inflatie (tot voor kort een zeer langzame prijsdaling). Het Spaanse plaatje weet ik niet.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 10:28 schreef Basp1 het volgende:
Wat vreemd dat het plaatje in de OP van selang veel minder stijing vertoont, ach ja ze rekenen in het xeno plaatje de inflatie niet mee.
En tot zover de conclusie over Xeno zijn plaatjes. Terug naar de studioquote:Op dinsdag 8 januari 2013 10:47 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
^^ Dat zou op zich nog gaan, maar het Duitse plaatje lijkt me wel na inflatie (tot voor kort een zeer langzame prijsdaling). Het Spaanse plaatje weet ik niet.
Al met al niet te vergelijken dus.
Ben je blind of zit je weer eens naar je onderbuik te luisteren?quote:Op dinsdag 8 januari 2013 10:28 schreef Basp1 het volgende:
Wat vreemd dat het plaatje in de OP van selang veel minder stijing vertoont, ach ja ze rekenen in het xeno plaatje de inflatie niet mee.
Ik heb dan toch een stuk meer vertrouwen in de objectiviteit van selang dan jou subjectieve zooi xeno.
[ afbeelding ]
Nog zo'n 'onderbuik' die zijn oogkleppen niet wenst af te zetten, lees de grafiek maar even uit en vergelijk hem met die van SeLang.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 10:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En tot zover de conclusie over Xeno zijn plaatjes. Terug naar de studio
als ik niet locatie gebonden was vanwege mijn werk zou ik sterk het Krim overwegen, een schiereiland in de Zwarte Zeequote:Op dinsdag 8 januari 2013 01:11 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
De blauwe lijn uit dat plaatje komt vrijwel exact overeen met dat andere plaatje. Van ~ 1ton in 1996 naar ~2,6 ton op het hoogtepunt komt gewoon overeen met de index van 100 in 1996 en ~260 op het hoogtepunt.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 10:28 schreef Basp1 het volgende:
Ik heb dan toch een stuk meer vertrouwen in de objectiviteit van selang dan jou subjectieve zooi xeno.
[ afbeelding ]
Maar het afvallen van die curve aan het eind komt totaal niet overeen. Verder ben ik blijkbaar blind en luister naar mijn onderbuik en mogen we dus niet de inflatie meetellen van xeno.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 11:23 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
De blauwe lijn uit dat plaatje komt vrijwel exact overeen met dat andere plaatje. Van ~ 1ton in 1996 naar ~2,6 ton op het hoogtepunt komt gewoon overeen met de index van 100 in 1996 en ~260 op het hoogtepunt.
Je gaat hier wederom de mist in, er zit gewoon een andere middeling overheen (lees: de bandbreedte van SeLangs data ligt hoger). Over het effect van de inflatie heb ik geen uitspraak gedaan, uiteraard is het interessant om te zien wat de relatie is tussen de CPI en de loonstijging in de periode. Vraag aan SeLang: Zit de huizenprijs inflatie verwerkt in de CPI?quote:Op dinsdag 8 januari 2013 11:32 schreef Basp1 het volgende:
Maar het afvallen van die curve aan het eind komt totaal niet overeen. Verder ben ik blijkbaar blind en luister naar mijn onderbuik en mogen we dus niet de inflatie meetellen van xeno.![]()
Of je een huis mooi vind is in the eye of the beholder maar of huizenprijzen te hoog zijn t.o.v. het inkomen is gewoon een te constateren feitquote:Het is maar in de eye of the beholder, misschien dat xeno ook nog wel ergens een plaatje kan vinden van nederlandse huizenprijzen genomineerd in zimbabwaanse dollars waarbij de inflatie van die munt ook niet meegenomen wordt.
Dat de prijzen van huizen hoger zijn op locaties waar het gemiddelde inkomen veel hoger ligt lijkt mij volkomen logisch. Wat niet logisch is dat in Nederland de huizenprijzen ook veel te hoog zijn in dorpjes waar amper een fatsoenlijk inkomen te verzamelen valt.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 11:33 schreef Tikbalang het volgende:
In duitsland staan op sommige plekken complete dorpen helemaal leeg omdat niemand er wil wonen. Goed is tussen 7 kerncentrales maar goed we mogen niet klagen. Dat zal de prijs vast ook wel drukken. 1 huis van 1 ton tegenover 0 ton geeft 50 k gemiddeld.
Noorwegen is het ook niet koek en ei. Zit je niet in de olie dan wordt het ook vrij moeilijk om iets leuks te kopen. Of het moet ergens in het niets zijn en daar heeft noorwegen genoeg van.
Ik heb een tophypotheek gekregen op de top van de markt met een jaarcontract waarvan ik wist dat het af zou lopen en geniet van de HRA als een leuk bedrag aan extra vakantiegeld, spaar een leuk bedrag per jaar en heb financieel geen enkele zorgen. Waar zit het grote probleem dan?quote:Op dinsdag 8 januari 2013 10:16 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Inderdaad... geheel afhankelijk van de situatie maar als je je tot aan je oogballen laat financieren voor een huizenmarkt zeepbel ben je gewoon de sjaak![]()
Even een plaatje voor de dummies die nog niet snappen wat er aan de hand is:
[ afbeelding ]
Er is weinig in het leven zo gevaarlijk als te veel schuld vanwege veel te dure huizen
Dat is idd een te constateren feit , maar zegt nog niets over je woonlasten die je kwijt bent en dat is juist de clou daar ga je steeds aan voorbij wat juist het meest belangrijke is bij zo'n aankoop. Zolang je maar niet een te hoge hypotheek in verhouding tot je inkomen neemt waardoor je ook makkelijk kan aflossen is er totaal niets aan de hand. En zoals we ook al vaker geconstateerd hebben is het inkomen waarop hypotheken verstrekt worden steeds vaker op het gezinsinkomen gebaseerd, dat is heel vervelend voor mensen die met een enkel inkomen nog steeds een eensgezinswoning willen aanschaffen.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 11:54 schreef ComplexConjugate het volgende:
Of je een huis mooi vind is in the eye of the beholder maar of huizenprijzen te hoog zijn t.o.v. het inkomen is gewoon een te constateren feit
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |