Een woonwijk is geen autosnelweg. Het wordt ook aanzienlijk minder belast, geen vangrail, geen vluchtstrook, geen camerasysteem met matrixborden, geen geluidsschermen, etc.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 14:40 schreef Basp1 het volgende:
En dit stukje komt uit 2004. Dus hoeveel het nu kost weet ik niet. Dit was wel de eerste link die ik tegen kwam. Ik hoop dat ik het fout heb en het klopt dat ze voor 1000 euro per meter een woonwijk weg kunnen aanleggen, misschien dat remco ons hier meer over kan vertellen.
Snelweg is niet alleen wat asfalt hoor. Sommige delen moeten zelfs onderheid worden. Dat zijn echt geen simpele projecten hoor.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 14:35 schreef BlueRoom het volgende:
[..]
En dan nog aanlegging stroom, geleiderails, etc.
idioot duur natuurlijk, als het waar is.
Hoeveel nieuwbouwwijken van redelijke omvang die enkel bestaan uit lange rechte wegen met aan beide kanten rijtjeshuizen ken jij?quote:Op vrijdag 4 januari 2013 14:45 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Een woonwijk is geen autosnelweg. Het wordt ook aanzienlijk minder belast, geen vangrail, geen vluchtstrook, geen camerasysteem met matrixborden, geen geluidsschermen, etc.
De 1000 euro per strekkende meter gevel (let wel: uitgaande van huizen aan twee kanten) is wat Google me bracht. Het ging over Belgie, maar dat maakt weinig uit. Het komt er op neer dat het bepaald geen rocket science is om steentjes neer te leggen en er vervolgens met een trilmachine overheen te rijden.
Jij bent dus van mening dat mensen die een nieuw huis kopen volledig moeten opdraaien voor de kosten van het aanleggen van die wijk (even afgezien van de winst die gemeenten er tot nog toe op maakten)? Ondanks dat ze elders ook al hun hele leven belastingen hebben betaald voor gemeenschappelijke doelen?quote:Op vrijdag 4 januari 2013 16:28 schreef 99.999 het volgende:
Hoeveel nieuwbouwwijken van redelijke omvang die enkel bestaan uit lange rechte wegen met aan beide kanten rijtjeshuizen ken jij?
Dat is hoe de prijs van een kavel bepaalt wordt binnen een grondexploitatie. is ook niet geheel onlogisch natuurlijk.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 16:33 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Jij bent dus van mening dat mensen die een nieuw huis kopen volledig moeten opdraaien voor de kosten van het aanleggen van die wijk
Ik ben in principe ook voor een belasting op gebruik in plaats van op bezit bij auto's. Maar zo raar is het toch niet dat degenen die er van profiteren ook betalen? Of betaal jij graag extra belasting?quote:(even afgezien van de winst die gemeenten er tot nog toe op maakten)? Ondanks dat ze elders ook al hun hele leven belastingen hebben betaald voor gemeenschappelijke doelen?
Ter vergelijking: de gebruikers van die nieuwe snelweg betalen daar niet extra voor.
Net zo gelachen zeker als die mensen die hem uitlachten toen hij de huizencrisisquote:Op vrijdag 4 januari 2013 08:49 schreef Scorpie het volgende:
Peter Schiff en wijs in 1 zin. Ik heb weer smakelijk gelachen.
Je moet ook wel zo reageren als zeepbeller want anders zakt het fundament onder je hele wereld vandaanquote:Op vrijdag 4 januari 2013 16:49 schreef graaierrr het volgende:
[..]
Net zo gelachen zeker als die mensen die hem uitlachten toen hij de huizencrisis
voorspelde?
Is dat zo? Die zogenaamde zeepbellers van je wonen vaak naar tevredenheid in een woning die ze goed kunnen betalen. Dan zit jouw frustratie dieper vrees ikquote:Op vrijdag 4 januari 2013 16:52 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Je moet ook wel zo reageren als zeepbeller want anders zakt het fundament onder je hele wereld vandaan
Die ze goed kunnen betalen na aftrek maximale leensubsidie.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 16:54 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Is dat zo? Die zogenaamde zeepbellers van je wonen vaak naar tevredenheid in een woning die ze goed kunnen betalen. Dan zit jouw frustratie dieper vrees ik
Dat gaat ook steeds lastiger als ik de berichten zo lees.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 16:57 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Die ze goed kunnen betalen na aftrek maximale leensubsidie.
Zodra het over publiek bezit gaat is dat wel vreemd. Waarom zou iemand die aan het Vondelpark in A'dam woont daar geen extra belasting voor moeten betalen, maar iemand in Lutjebroek die een nieuw huis koopt wel voor een grasveldje voor de deur?quote:Op vrijdag 4 januari 2013 16:41 schreef 99.999 het volgende:
Maar zo raar is het toch niet dat degenen die er van profiteren ook betalen? Of betaal jij graag extra belasting?
Nee, van die leensubsidie aftrek lig ik straks weer drie weken in Bali met mijn dikke reet op het strand een cocktail te drinken. Ik zal aan je denken de volgende keerquote:Op vrijdag 4 januari 2013 16:57 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Iemand die in een bepaalde straat woont, betaalt voor (groot) onderhoud via oa de WOZ. Iemand die in een nieuwbouwwijk woont, betaalt voor de aanleg ervan. Ik ga als bestaande huizenbezitter echt niet betalen voor iemand die zo graag in een nieuw huis wil wonen. Dan zoekt hij maar een bestaand huis op, of hij wacht maar even.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 17:06 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Zodra het over publiek bezit gaat is dat wel vreemd. Waarom zou iemand die aan het Vondelpark in A'dam woont daar geen extra belasting voor moeten betalen, maar iemand in Lutjebroek die een nieuw huis koopt wel voor een grasveldje voor de deur?
In heel veel publieke zaken betaalt degene die profiteert niet direct de publieke kosten daarvan. Neem OV-gebruikers. Of ouderen/zieken. Enz. enz.
Degene die een nieuw huis koopt betaalt daar namelijk allang aan mee. Alleen moet-ie opeens extra bijbetalen voor het grasveldje voor z'n deur?
is dat zo? Mijn HRA is gewoon een soort extra vakantiegeld in mijn boekhouding. Gewoon in juni een bak geld extra op de rekeningquote:Op vrijdag 4 januari 2013 16:57 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Dat zit verwerkt in de verkoopprijs. Het Vondelpark is al eens aangelegd en de meerwaarde die dat oplevert betaal je heus wel.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 17:06 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Zodra het over publiek bezit gaat is dat wel vreemd. Waarom zou iemand die aan het Vondelpark in A'dam woont daar geen extra belasting voor moeten betalen, maar iemand in Lutjebroek die een nieuw huis koopt wel voor een grasveldje voor de deur?
En in veel gevallen betaal je wel direct.quote:In heel veel publieke zaken betaalt degene die profiteert niet direct de publieke kosten daarvan. Neem OV-gebruikers. Of ouderen/zieken. Enz. enz.
Hij betaalt mee aan onderhoud en op termijn misschien vervanging maar eigenlijk aan nieuwe aanleg.quote:Degene die een nieuw huis koopt betaalt daar namelijk allang aan mee. Alleen moet-ie opeens extra bijbetalen voor het grasveldje voor z'n deur?
Ik zet de jaarlijkse teruggave apart in deposito's om het 50% aflossingsvrije deel van de hypotheek mee af te lossen. (En daar hou je dan aan het eind nog riant van over, je zou er bij een (normale) gunstige rente zelfs 100% mee af kunnen lossenquote:Op vrijdag 4 januari 2013 17:17 schreef 99.999 het volgende:
is dat zo? Mijn HRA is gewoon een soort extra vakantiegeld in mijn boekhouding. Gewoon in juni een bak geld extra op de rekening
De winst op de bouwgrond gaat vooral naar grondspeculanten , die vaak door de gemeente al ingeseind worden om de aankoop te regelenquote:Op vrijdag 4 januari 2013 09:47 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat kaveltje van 600 euro per vierkante meter staat hierboven. En dat gaat over 500 vierkante meter tegen de Duitse grens. Voor kleinere kavels betaal je over het algemeen meer per vierkante meter (hoezo ruimtetekort?). Bij (starters!) nieuwbouwwoningen van 2 ton is het vrij standaard dat het huis de helft kost, en de grond de andere helft. Daar zit de bubbel, en de politiek houdt dat koste wat kost in stand.
[..]
Je mist het punt... Of het nou 1 of 2 weken werken per vierkante meter is: 't is belachelijk veel.
Maar de politiek zegt dat je daar niet mag wonen, je hebt tenslotte niet je tonnen woonbelasting afgestaan.
Het was toch van 1 euro naar 1000 euro in een paar dagenquote:Op vrijdag 4 januari 2013 18:09 schreef michaelmoore het volgende:
zo gaat grond van 7 euro naar 700 euro in een paar weken
Het is maar goed dat Elco stopt als voorzitter van bouwend NL want zijn hersen beginnen te haperen.quote:'Breid Nationale Hypotheekgarantie uit'
AMSTERDAM - De Nationale Hypotheekgarantie (NHG) moet worden uitgebreid, zodat het voor starters en flexwerkers makkelijker wordt een hypotheek te krijgen.
Dat heeft Elco Brinkman, de scheidend voorzitter van Bouwend Nederland, vrijdag gezegd tegen BNR.
Hij wijst erop dat het carrièrepad van mensen minder voorspelbaar is geworden. ''Het zou goed zijn als er een soort vangnet, een regeling komt. Je kunt dan zeggen dat de staat wat minder borg inlegt en de maatschappij wat meer'', aldus Brinkman. Dat kunnen volgens hem ook instituten zijn zoals woningcorporaties of investeringsgroepen.
Starters zouden op die manier makkelijker een hypotheek kunnen krijgen. Brinkman vindt dat er dan wel extra eisen aan starters en flexwerkers mogen worden gesteld, zoals meer aflossen en eigen geld inbrengen.
bron: nu.nl
quote:'Huizenmarkt valt stil na run in december'
ALKMAAR - De markt voor koopwoningen valt in het eerste kwartaal weer helemaal stil, na de run op huizen in december.
''Tot het einde van het jaar was het heel druk, maar mensen zullen in januari en februari de kat uit de boom kijken. Het worden geen geweldige maanden'', voorspelde Jeroen Stoop, directeur van Makelaarsland, vrijdag.
Hij voorziet dat het landelijk aantal bezichtigingen deze maand en in februari ongeveer halveert, van 80.000 per maand tot 40.000.
Roeland Kimman van de NVM, de grootste makelaarsorganisatie in Nederland, beaamt dat het aantal bezichtigingen in sneltreinvaart afneemt. ''December was een heel goede maand. Het eerste kwartaal zal een stuk rustiger worden omdat veel mensen de aankoop naar voren hebben getrokken vanwege het fiscale regime'', aldus Kimman.
Hypotheekrenteaftrek
Volgens Stoop resulteerde de eindejaarssprint op de woningmarkt in 8500 transacties in december, een stijging van 40 procent vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder. ''Daarmee was december een van de beste maanden van de afgelopen 3 jaar'', weet Stoop.
Makelaars gaven eerder al aan dat ze het veel drukker hadden dan normaal omdat huizenzoekers nog vóór de beperking van de hypotheekrenteaftrek per 1 januari hun slag wilden slaan. Mensen die nu een huis kopen moeten meteen beginnen met het aflossen van het hele hypotheekbedrag; aflossingsvrije hypotheken zijn er niet meer bij.
bron: nu.nl
Crisis.quote:Op vrijdag 4 januari 2013 18:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Het was toch van 1 euro naar 1000 euro in een paar dagen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |