abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122133662
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 17:13 schreef kingtoppie het volgende:
Hoe kan ik dat alles omdraaien dat ik wel energie kan krijgen, zin krijgen om iets te doen?
Door in te zien dat je dat gevoel hebt maar niet bent, het is er 'gewoon' en door te oordelen en verzetten er tegen blijft het.

Eigenlijk vraagt dat gevoel je aandacht net zolang totdat jij jezelf volledig leert accepteren, ook dat deel van jezelf.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_122133901
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 21:06 schreef Canillas het volgende:

[..]

Door in te zien dat je dat gevoel hebt maar niet bent, het is er 'gewoon' en door te oordelen en verzetten er tegen blijft het.

Eigenlijk vraagt dat gevoel je aandacht net zolang totdat jij jezelf volledig leert accepteren, ook dat deel van jezelf.
Ik laat me wel veel leiden door mijn gevoel ja, dat kan best iets minder.

En accepteren dat wat jou betreft de kaarsjes wel uit mogen? Ik weet niet maar dat gaat niet.
Ok de gevoelens zijn zo, ik hoef me er niet door te laten verzinken..
Rustig aan.
pi_122136526
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 21:09 schreef kingtoppie het volgende:
Ik laat me wel veel leiden door mijn gevoel ja, dat kan best iets minder.

En accepteren dat wat jou betreft de kaarsjes wel uit mogen? Ik weet niet maar dat gaat niet.
Ok de gevoelens zijn zo, ik hoef me er niet door te laten verzinken..

Dat is een gedachte, een verhaaltje in je hoofd, wat je je jezelf vertelt om dat gevoel heen. Je zit midden in dat gevoel, alsof dat gevoel het enige is wat er is en alsof jij dat bent. Denk dat je er veel aan kan hebben leren onderscheid te maken daar; je hebt een gevoel, dat gevoel is er gewoon, prima; jij kan ondertussen doen wat je wilt doen. Zo ervaar je dat niet zolang je energie op gaat aan vinden dat er een gevoel niet mag zijn terwijl het er wel is.

Laten we stellen dat je 1000x toen dat gevoel is was hebt gezegd ''bekijk het maar, ik geef het op'' dan is dat inmiddels een geconditioneerde respons daarop, zowel kwa gedachten als lichamelijk, dat zijn dingen die je hebt, je bent die niet, jij bent de persoon waarin die dingen plaats vinden maar omdat jij al je aandacht erop richt lijkt het alsof dat het enige is.

En, dit moet je niet onderschatten, dingen als dit zijn een probleem in je leven zolang je er aan vasthoudt, het is iets wat zich aan jou kleeft maar het is wat jij bij je draagt en dat doe je door het bij je te dragen, het voelt klote maar het is ook je houvast want als het de kop op steekt ga je erin mee, trekt jezelf terug en je zit weer 'veilig' in je kooitje. Je maakt jezelf klein, dat is je strategie en je conditioneerde denken zegt ''zo hebben we het altijd gedaan en we zijn er nog dus doen we het weer'' je zit vast in een patroon en daar kan je pas uit stappen wanneer je je daar niet meer mee identificeert.

Hoe rot dit ook is dat gevoel is er wel altijd voor je geweest, als houvast of als excuus om dingen die je eigenlijk niet zo goed durfde niet te hoeven doen etc. je mag daar best waardering voor hebben, of op z'n minst begrip en compassie want van dit soort afstraffen ben je uiteindelijk alleen zelf de dupe. Als je werkelijk wil dat dit ophoudt leer dan de strijd met jezelf te staken, want, denk hier goed over na, uiteindelijk is er maar 1 echte optie en dat is acceptatie van hoe het is, wat het ook is. Je kan met je hoofd van alles over van alles vinden maar dat zorgt alleen maar voor meer strijd en meer lijden.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_122137578
Ja ik identificeer mezelf ermee, om redenen... Het leven boeit me niet zoveel.
Ik kan mijn kop wel op andere dingen zetten hoor, dat is het niet... Echt outgoing ben ik vaak alleen niet meer.. Dat lukt dan gewoon niet,

Ik kan het wel anders willen, maar al zou ik het 100% geaccepteerd hebben, het gevoel zit er en belemmert me sowieso.
Rustig aan.
pi_122141696
al weer een paar dagen weg hier. Even korte update, ik ben inmiddels aangemeld voor emdr en heb binnenkort een intake.
Verder tja, gaat het wel redelijk. Hoewel ik vandaag thuis weer als "schuldige" benoemt werd van het ongemakkelijk doen voelen van bezoek. Tja deels ook wel logisch als je probeert te studeren in een gezamelijke ruimte en constant "lastiggevallen" word.

En dat leidde tot een heel conflict..wat eigenlijk zinloos was maar luchtte wel op, alles eruit te gooien.
pi_122152379
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 21:53 schreef kingtoppie het volgende:
Ja ik identificeer mezelf ermee, om redenen...
Waarom kies je ervoor je te identificeren met iets waar je ongelukkig van word? Als ongelukkig zijn het enige resultaat ervan is?
pi_122152895
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 19:36 schreef Little_Dolls het volgende:

[..]

Ik ga al een tijd en nee ik slik geen medicijnen want ik heb geen zin om opnieuw 15kg aan te komen en m'n libido helemaal te verliezen en je moet nu niet weer beginnen over "slik dan andere medicatie", want ondertussen slikt je lichaam ze wel allemaal.
Just trying to help joh.
Sport je wel dan?
Twiddel
pi_122152908
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 19:57 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Hoe zie jij dat dan? Die rust zoeken?
Weg uit je omgeving, of zorgen dat je omgeving geen stress of prikkels bevat.
Twiddel
pi_122152920
quote:
10s.gif Op maandag 28 januari 2013 09:58 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Just trying to help joh.
Sport je wel dan?
Ik "moet" heel regelmatig een eindje fietsen, dus beweging zit er wel in ja.
pi_122152986
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 09:59 schreef Little_Dolls het volgende:

[..]

Ik "moet" heel regelmatig een eindje fietsen, dus beweging zit er wel in ja.
Wat is regelmatig, elke dag?
Twiddel
pi_122153023
quote:
10s.gif Op maandag 28 januari 2013 10:03 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Wat is regelmatig, elke dag?
Niet elke dag wegens een vermoeidheidsprobleem, maar het gebeurt geregeld dat ik meerdere dagen na elkaar ergens heen moet en dan moet dat natuurlijk.
pi_122153696
kutzooi. ben afgebeld voor afspraak vandaag vanwege ziekte.. juist dat ik het nodig heb had weer paar aanvallen dit weekend....
als ik er lekkere ruk aangeeft. Dan spuit ik zo een volwassen vent van zijn scooter.
-geen browserverneukende links in je sig graag-
pi_122153775
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 16:37 schreef msacras het volgende:

[..]

Ik weet het niet. Ik weet het echt niet. Ik wil er niet eens meer wat aan doen, ik zie totaal geen toekomst meer voor mezelf zo.
Heb jij soms ook veel depressies in je familie zitten?

Het lijkt mij namelijk nogal sterk, dat je hier depressief van raakt. Spelen erfelijke factoren niet een veel grotere rol?
pi_122154348
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 09:31 schreef Canillas het volgende:

[..]

Waarom kies je ervoor je te identificeren met iets waar je ongelukkig van word? Als ongelukkig zijn het enige resultaat ervan is?
Dat is geen keuze, zo staat het er gewoon voor.
Rustig aan.
pi_122154733
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 10:58 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Dat is geen keuze, zo staat het er gewoon voor.
Precies. Soms gaat het niet over "kiezen" en dat beseffen veel mensen niet. (Alsof iemand er ook maar voor kiest om zich zo te voelen. 8)7 :'))
pi_122154826
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 11:10 schreef Little_Dolls het volgende:

[..]

Precies. Soms gaat het niet over "kiezen" en dat beseffen veel mensen niet. (Alsof iemand er ook maar voor kiest om zich zo te voelen. 8)7 :'))
Maar het is in zekere zin wel een ''keuze'' in ieder geval in die zin dat ik nog steeds controle heb over mijn eigen acties....
Dus tis een ''keuze'' om in mijn gevoel weg te zinken in dat geval, ik geef gelijk toe dat ik dat soms best minder zou moeten doen maar dat is lastig... Als je niet duidelijk weet wat je wilt een waarom dan heb je daar erg weinig houvast voor.
Rustig aan.
pi_122155019
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 11:10 schreef Little_Dolls het volgende:
Je kiest er niet voor dat gevoel maar als het er is kan je wel leren kiezen hoe ermee om te gaan, zolang je van dat gevoel af wil blijf je erin zitten, accepteren dat het er is zoals het is en geen energie verspillen aan het vinden dat het anders zou moeten zijn geeft ruimte.
pi_122155061
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 11:13 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Maar het is in zekere zin wel een ''keuze'' in ieder geval in die zin dat ik nog steeds controle heb over mijn eigen acties....
Dus tis een ''keuze'' om in mijn gevoel weg te zinken in dat geval, ik geef gelijk toe dat ik dat soms best minder zou moeten doen maar dat is lastig... Als je niet duidelijk weet wat je wilt een waarom dan heb je daar erg weinig houvast voor.
Klopt, en dit is dan wat je kent en daar val je dan makkelijk op terug. Het blijft alleen het enige waar je op terug kan vallen als je geen nieuwe manieren doen leert :)
pi_122155124
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 11:20 schreef Canillas het volgende:

[..]

Klopt, en dit is dan wat je kent en daar val je dan makkelijk op terug. Het blijft alleen het enige waar je op terug kan vallen als je geen nieuwe manieren doen leert :)
quote:
0s.gif Op zondag 27 januari 2013 21:53 schreef kingtoppie het volgende:
Ja ik identificeer mezelf ermee, om redenen... Het leven boeit me niet zoveel.
Ik kan mijn kop wel op andere dingen zetten hoor, dat is het niet... Echt outgoing ben ik vaak alleen niet meer.. Dat lukt dan gewoon niet,

Ik kan het wel anders willen, maar al zou ik het 100% geaccepteerd hebben, het gevoel zit er en belemmert me sowieso.
Misschien is dat de kern ik weet het niet...
Rustig aan.
pi_122155181
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 11:19 schreef Canillas het volgende:

[..]

Je kiest er niet voor dat gevoel maar als het er is kan je wel leren kiezen hoe ermee om te gaan, zolang je van dat gevoel af wil blijf je erin zitten, accepteren dat het er is zoals het is en geen energie verspillen aan het vinden dat het anders zou moeten zijn geeft ruimte.
En jij bent de expert?
pi_122155327
quote:
15s.gif Op maandag 28 januari 2013 11:22 schreef Little_Dolls het volgende:

[..]

En jij bent de expert?
Ik begrijp wel wat hij bedoelt in deze...
Als je je ergens tegen gaat verzetten ben je er wel mee bezig, terwijl je als je het maar een beetje laat wezen maar je focus op iets anders zet het allicht je minder beinvloed en sneller weggaat.
Rustig aan.
pi_122155335
quote:
15s.gif Op maandag 28 januari 2013 11:22 schreef Little_Dolls het volgende:
En jij bent de expert?
Nee, maar kan wel begrijpen hoe iemand verstrikt raakt in het niet willen voelen van een gevoel of helemaal niet willen voelen en zichzelf in die strijd als het ware opsluit.

Het gevoel is niet het probleem, het is probleem is het verzet en net gevecht ertegen.
pi_122155373
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 11:26 schreef Canillas het volgende:

[..]

Nee, maar kan wel begrijpen hoe iemand verstrikt raakt in het niet willen voelen van een gevoel of helemaal niet willen voelen en zichzelf in die strijd als het ware opsluit.

Het gevoel is niet het probleem, het is probleem is het verzet en net gevecht ertegen.
Kan je nog op dat bericht van mij reageren die ik gequote had?
Rustig aan.
pi_122155388
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 11:26 schreef kingtoppie het volgende:
Ik begrijp wel wat hij bedoelt in deze...
Als je je ergens tegen gaat verzetten ben je ergens wel mee bezig,
Waar je je aandacht op richt daar stuur je jezelf op af, verzetten ergens tegen is een grote vorm van aandacht geven, iets niet willen is er ook mee bezig zijn en zo voedt het probleem en je komt niet bij de oplossing door je op het probleem te richten.
pi_122155450
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 11:27 schreef Canillas het volgende:

[..]

Waar je je aandacht op richt daar stuur je jezelf op af, verzetten ergens tegen is een grote vorm van aandacht geven, iets niet willen is er ook mee bezig zijn en zo voedt het probleem en je komt niet bij de oplossing door je op het probleem te richten.
Paradoxaal... Jezelf op je probleem richten richt je niet op de oplossing.
Tenminste, de oplossing verkrijg je in de wiskunde etc door jezelf op een probleem te richten... Dus dat is eigenlijk altijd zo geleerd.
Rustig aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')