Wat je hierboven zegt klopt denk ik voor veel mensen. Bij mij is het echt gewoon een gewoonte denk ik. Zo gauw ik mediteer denk ik weer van "ja zo hoort het te zijn". Of als ik tijdens de dag mn gedachten observeer, dan vraag ik me telkens af waarom ik me zo verlies in die vaak niet zo interessante gedachten.quote:Op woensdag 6 maart 2013 11:46 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Het moeilijke aan een minder percentage denken () is dat je het gevoel krijgt jezelf kwijt te raken. De controle te verliezen over wat je doet en wie je bent. Het gekke is dat alles gaat zoals normaal maar zonder het overmatig denken. Moeilijke situaties zijn in de eerste instantie zwaarder omdat het gelijk aankomt, in plaats van het uitstellen van dat gevoel, het proberen te snappen met je gedachtes, het verzinnen van oplossingen of 'geruststellende' denkalternatieven (bv. het valt wel mee, ik heb erger gehad, er zijn mensen in de wereld die het 100x moeilijker hebben dan ik nu etc.).
Draai je 180 graden om en kijk het monster recht in zijn gezicht aan. Dan zal je zien dat het monster eigenlijk heel verlegen is. Is wel wat durf voor nodig
Serieus ? Nou bij deze dan mijn bijdrage aan het stereotype.over metalheadsquote:Op zaterdag 9 maart 2013 00:43 schreef kingtoppie het volgende:
Die high krijgen mensen vaak als ze muziek luisteren die ze echt heel erg waarderen...
Je lichaam laat dan ook dopamine vrij dus je bent jezelf inderdaad aan het drogeren.
quote:“When we meditate with the idea of getting rid of our emotions, we are actually empowering the very forces that we seek to escape. On the other hand, when we can use the arising of emotion to examine our underlying sense of identification, we tap the transformative potential of sublimation.”
— Mark Epstein, http://www.tricycle.com/special-section/shattering-ridgepole
Meer dat het doel niet is emotieloos te worden, maar juist door je beleving van emoties te observeren jezelf ervan te ontketenen. Het vermindert de identificatie met emoties en stimuleert tegelijkertijd de verwerking ervan door je er volledig voor open te stellen.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 21:04 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
''Waarom voel ik me zo is dat terecht?'' Oid?
Beetje zoals ik was toen ik aan mijn eerste antidepressiva zat de eerste 4 maanden dat het goed ging.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 21:28 schreef Gray het volgende:
[..]
Meer dat het doel niet is emotieloos te worden, maar juist door je beleving van emoties te observeren jezelf ervan te ontketenen. Het vermindert de identificatie met emoties en stimuleert tegelijkertijd de verwerking ervan door je er volledig voor open te stellen.
Dus eerder: "Hey, ik voel me zus of zo! Het wordt al minder. Het is weg. Nu komt een gevoel op van...". Al kan dit prima zonder intern commentaar natuurlijk.
Emotieloos, of vrij van emoties?quote:Op zaterdag 9 maart 2013 21:29 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Beetje zoals ik was toen ik aan mijn eerste antidepressiva zat de eerste 4 maanden dat het goed ging.
Moet zeggen dat ik eigenlijk het tegenovergestelde heb, het was bij mij juist het denken wat dingen een nutteloos gevoel gaf ''wat heeft het voor zin?'' ''wat is het nut?'' etc. en kan nu inzien dat dat vooral ego gedachten in de zin van ''als het niet om mij draait dan hoef ik het niet'' waren.quote:Op zaterdag 9 maart 2013 21:54 schreef Draxler het volgende:
Ik ben ook een tijdje (enkele maanden) met mindfulness bezig geweest, maar als ik er zo op terugkijk weet ik niet wat ik ervan moet denken. Op zich begrijp ik waarom het goed is om je zo min mogelijk te identificeren met je gedachten, maar bij mij leek het vooral averechts te werken. Het zorgde er weliswaar voor dat ik me minder druk ging maken om de wereld om me heen, maar bracht ook een gevoel van nutteloosheid met zich mee, omdat ik me ging beseffen dat zaken als geld en status eigenlijk helemaal niet belangrijk zijn. Alle ambitie en drive was ineens weg. Ik voelde me vooral leeg. Ik ben er toen maar mee gestopt, en echt missen doe ik het eerlijk gezegd niet. Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Prima toch? Zelf vond ik het echt fijn toen ik bij het eindigen van m'n depressie weer kon voelen, zelfs al varieerden de eerste gevoelens van intens verdriet tot pure woede. Die gevoelens zag ik ook niet als slecht, want ik voelde eindelijk weer!quote:Op zaterdag 9 maart 2013 21:30 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Opengesteld voor emoties maar minder identificeren met emoties.
Doet mij denken aan Tolle's "Don't be concerned with the fruit of your actions, but enjoy the action itself, the fruit will come of its own accord"quote:Op zondag 10 maart 2013 07:56 schreef Canillas het volgende:
[..]
Moet zeggen dat ik eigenlijk het tegenovergestelde heb, het was bij mij juist het denken wat dingen een nutteloos gevoel gaf ''wat heeft het voor zin?'' ''wat is het nut?'' etc. en kan nu inzien dat dat vooral ego gedachten in de zin van ''als het niet om mij draait dan hoef ik het niet'' waren.
Ik wil juist nu meer dan ooit dingen meemaken, zien en bereiken maar dan puur om het ervaren ervan, het doen zonder dat het daarbij om mij te gaan in de zin van ego/identiteit bekrachtiging om het zo maar te noemen, dus zonder dat 'zeurende' stemmetje wat aandacht wil en wat baalt als het niet om 'hem' draait. Veel ego dingen zijn dingen als ''ik wil het wel doen als het maar gaat om/over dat ik die dingen doe, het moet om mij draaien'' terwijl zonder dat de dingen veel leuker worden omdat je er vrijer mee om kan gaan, leuke dingen zijn gewoon weer leuk zonder verhaaltje in m'n hoofd eromheen
Tolle zegt ook zoiets:quote:Op zondag 10 maart 2013 18:13 schreef Hitch_Slap het volgende:
[..]
Doet mij denken aan "Don't be concerned with the fruit of your actions, but enjoy the action itself, the fruit will come of its own accord"Ik vind dit het meest 'bevrijdende' wat ik tot nu toe van mindfullness/Zen geleerd heb, ik geef zaken niet meer zo snel op en doe ze met veel meer plezier
quote:To offer no resistance to life is to be in a state of grace, ease, and lightness. This state is then no longer dependent upon things being in a certain way, good or bad.
It seems almost paradoxical, yet when your inner dependency on form is gone, the general conditions of your life, the outer forms, tend to improve greatly. Things, people, or conditions that you thought you needed for your happiness now come to you with no struggle or effort on your part, and you are free to enjoy and appreciate them—while they last.
All those things, of course, will still pass away, cycles will come and go, but with dependency gone there is no fear of loss anymore. Life flows with ease.
Eckhart Tolle
Dat heb ik ook wel eens gedacht, dat ik een punt voorbij was. Maar da's onzin, het kan altijd terugkomenquote:Op vrijdag 8 maart 2013 01:24 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Wat je hierboven zegt klopt denk ik voor veel mensen. Bij mij is het echt gewoon een gewoonte denk ik. Zo gauw ik mediteer denk ik weer van "ja zo hoort het te zijn". Of als ik tijdens de dag mn gedachten observeer, dan vraag ik me telkens af waarom ik me zo verlies in die vaak niet zo interessante gedachten.
Maar misschien dat ik dat punt wat jij beschrijft al voorbij ben
quote:Op maandag 11 maart 2013 10:06 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Dat heb ik ook wel eens gedacht, dat ik een punt voorbij was. Maar da's onzin, het kan altijd terugkomen
Denken dat je verlicht bent is nog meer egodenken, logisch nadenken ook.quote:
Het is denken.quote:Op maandag 11 maart 2013 10:26 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Denken dat je verlicht bent is nog meer egodenken, logisch nadenken ook.
Volgend niveau? Welk volgend niveau? Dat suggereert transcendentie, waar hier geen sprake van is.quote:Op maandag 11 maart 2013 19:22 schreef Pope-of-Dope het volgende:
Eigenlijk slaat het nergens op om hier een topic over te openen, het gaat er immers om dat je 'present' wordt. Niet dat je je volgende niveau van bewustzijn gaat bespreken/rationaliseren. Dan zit je namelijk nog steeds vast in je gedachten.
Bewustzijn is iets opmerken en het verwerken in je gedachten. Het volgende niveau is dan je lichaam een emotie ''ziet'' voelen.quote:Op maandag 11 maart 2013 23:40 schreef Gray het volgende:
[..]
Volgend niveau? Welk volgend niveau? Dat suggereert transcendentie, waar hier geen sprake van is.
Dat is niet zozeer een volgend niveau, maar eerder een gevolg van een oorzaak. Je kan het een volgend niveau noemen als je dat wil, maar dat bereikt niets. Het nodigt misschien zelfs uit tot meer dwaling in ego, dat alsmaar zoekt naar meer, beter, hoger. Een spiritueel ego, wordt dat soms genoemd.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 00:07 schreef Pope-of-Dope het volgende:
[..]
Bewustzijn is iets opmerken en het verwerken in je gedachten. Het volgende niveau is dan je lichaam een emotie ''ziet'' voelen.
Als ik dit zo teruglees klinkt het megazweverig, te danken aan dat boek
Dat ego valt wel mee hoor, je observeert juist hoe je ego werkt. Met niveau's bedoel ik iets anders. Stel, iemand bestelt een biertje. Jij ziet hem een biertje bestellen, en iemand anders ziet op de beveiligingscamera jou naar die dude kijken. Zo ga je telkens een niveautje omhoog.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 00:18 schreef Gray het volgende:
[..]
Dat is niet zozeer een volgend niveau, maar eerder een gevolg van een oorzaak. Je kan het een volgend niveau noemen als je dat wil, maar dat bereikt niets. Het nodigt misschien zelfs uit tot meer dwaling in ego, dat alsmaar zoekt naar meer, beter, hoger. Een spiritueel ego, wordt dat soms genoemd.
Megazweverig... tja, dan zit je met Tolle goed.Ben ik zelf niet zo van, al valt er soms niet aan te ontkomen met deze materie.
Ah, ik snap wat je bedoelt. Het is wat semantisch geneuzel, maar zelf noem ik het liever perspectief dan niveau. Al is het maar om de verwarring te voorkomen met 'beter' en 'slechter'.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 00:25 schreef Pope-of-Dope het volgende:
[..]
Dat ego valt wel mee hoor, je observeert juist hoe je ego werkt. Met niveau's bedoel ik iets anders. Stel, iemand bestelt een biertje. Jij ziet hem een biertje bestellen, en iemand anders ziet op de beveiligingscamera jou naar die dude kijken. Zo ga je telkens een niveautje omhoog.
Het is een heel uitgebreid begrip met enigszins vage grenzen. Het is niet per se een slecht iets; het ego heeft een belangrijke rol voor mensen. Soms zorgt het echter ook voor problemen en dat is wanneer zaken als mindfulness en 'het Nu' kunnen helpen. En dan blijkt dat het allemaal niet zo ingewikkeld blijkt; dan is denken niet langer gelijk aan 'zijn', maar is denken slechts denken en 'zijn' simpelweg 'zijn'.quote:Het hele ego verhaal snap ik trouwens nog steeds niet. Al vind ik het idee ''You are not your mind'' erg mooi, waar trouwens ook.
Gewoon blij zijn en chill doen. Vrij mooi dat je als kind altijd al was. Tijdens je educatie word je eigenlijk gewoon verneuktquote:Op dinsdag 12 maart 2013 00:39 schreef Gray het volgende:
[..]
Ah, ik snap wat je bedoelt. Het is wat semantisch geneuzel, maar zelf noem ik het liever perspectief dan niveau. Al is het maar om de verwarring te voorkomen met 'beter' en 'slechter'.
[..]
Het is een heel uitgebreid begrip met enigszins vage grenzen. Het is niet per se een slecht iets; het ego heeft een belangrijke rol voor mensen. Soms zorgt het echter ook voor problemen en dat is wanneer zaken als mindfulness en 'het Nu' kunnen helpen. En dan blijkt dat het allemaal niet zo ingewikkeld blijkt; dan is denken niet langer gelijk aan 'zijn', maar is denken slechts denken en 'zijn' simpelweg 'zijn'.
*En Gray zweeft weer door...*
Kom je dan niet op een oneindig spoor van wat waarneemt wat waarneemt wat waarneemt wat waarneem etc?quote:Op dinsdag 12 maart 2013 00:25 schreef Pope-of-Dope het volgende:
Dat ego valt wel mee hoor, je observeert juist hoe je ego werkt. Met niveau's bedoel ik iets anders. Stel, iemand bestelt een biertje. Jij ziet hem een biertje bestellen, en iemand anders ziet op de beveiligingscamera jou naar die dude kijken. Zo ga je telkens een niveautje omhoog.
Nope, want de hoogste is zich bewust van alles wat er 'onder zich' gebeurt. Om het voorbeeld er even bij te pakken. De man achter de camera ziet jou kijken naar iemand die een biertje besteld. Als er dan iemand naast staat die alleen naar de man die achter de camera zit kijkt, heeft hij verder geen flauw idee dat iemand een biertje aan het bestellen is (dit wordt echt een zieke redenatie, lol). Het volgende niveau zou dan zijn dat er in de ruimte met camera's nog een beveiligingscamera hangt, waardoor de baas zowel het scherm van de cameraruimte ziet, als de dude die er naar kijkt.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 12:39 schreef Canillas het volgende:
[..]
Kom je dan niet op een oneindig spoor van wat waarneemt wat waarneemt wat waarneemt wat waarneem etc?
Je ziet zelf al dat het een dwaalspoor is, dat alleen maar leidt tot meer verwarring. Meer constructies, waarin je jezelf gevangen zet. Terwijl het enige dat nodig is, een simpele verandering van perspectief is.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 17:13 schreef Pope-of-Dope het volgende:
[..]
Nope, want de hoogste is zich bewust van alles wat er 'onder zich' gebeurt. Om het voorbeeld er even bij te pakken. De man achter de camera ziet jou kijken naar iemand die een biertje besteld. Als er dan iemand naast staat die alleen naar de man die achter de camera zit kijkt, heeft hij verder geen flauw idee dat iemand een biertje aan het bestellen is (dit wordt echt een zieke redenatie, lol). Het volgende niveau zou dan zijn dat er in de ruimte met camera's nog een beveiligingscamera hangt, waardoor de baas zowel het scherm van de cameraruimte ziet, als de dude die er naar kijkt.
Er zit dus wel een limiet aan, want hoger dan dat is in de praktijk niet mogelijk (theoretisch wel natuurlijk).
Haha, ik merkte zelf ook al dat het een lang verhaal werd. Conclusie is ook gewoon mijn bovenstaande post: gewoon chill doen en blij zijnquote:Op dinsdag 12 maart 2013 17:32 schreef Gray het volgende:
[..]
Je ziet zelf al dat het een dwaalspoor is, dat alleen maar leidt tot meer verwarring. Meer constructies, waarin je jezelf gevangen zet. Terwijl het enige dat nodig is, een simpele verandering van perspectief is.
Of permanent aan de Dopequote:Op dinsdag 12 maart 2013 17:38 schreef Pope-of-Dope het volgende:
[..]
Haha, ik merkte zelf ook al dat het een lang verhaal werd. Conclusie is ook gewoon mijn bovenstaande post: gewoon chill doen en blij zijn
Chill zijn is voldoende, de blijdschap volgt vanzelf.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 17:38 schreef Pope-of-Dope het volgende:
[..]
Haha, ik merkte zelf ook al dat het een lang verhaal werd. Conclusie is ook gewoon mijn bovenstaande post: gewoon chill doen en blij zijn
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |