abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123423859
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 19:45 schreef lateralize het volgende:
Nee hoor zeker geen vakantiegevoel. Dit gevoel was vele malen sterker dan een simpel vakantiegevoel.
Ik vind het idee van een vakantiegevoel wel passend in dit verhaal, mensen voelen zich op vakantie vaak vrij omdat ze weg zijn van alle dingen die hen herinneren aan dat poppetje/het ego (met een hele boel aan verleden/voorkeuren/verplichtingen/moetens/etc) wat ze van zichzelf in hun hoofd hebben, ze laten zichzelf als het ware achter zich en zijn vrij. Fijn als dat ook kan zonder op vakantie te moeten :)
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_123430594
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 20:02 schreef Canillas het volgende:

[..]

Ik vind het idee van een vakantiegevoel wel passend in dit verhaal, mensen voelen zich op vakantie vaak vrij omdat ze weg zijn van alle dingen die hen herinneren aan dat poppetje/het ego (met een hele boel aan verleden/voorkeuren/verplichtingen/moetens/etc) wat ze van zichzelf in hun hoofd hebben, ze laten zichzelf als het ware achter zich en zijn vrij. Fijn als dat ook kan zonder op vakantie te moeten :)
Misschien, maar ik voel me op vakantie toch een stuk minder euforisch dan hoe ik me toen voelde ;)
pi_123430696
quote:
0s.gif Op woensdag 27 februari 2013 21:45 schreef lateralize het volgende:
Misschien, maar ik voel me op vakantie toch een stuk minder euforisch dan hoe ik me toen voelde ;)
Dat twijfel ik geen moment aan, echte vrijheid heeft niets maken met waar je bent, op vakantie gaan wel :P
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_123568373
Is het gevolg van in het nu leven dat topics als deze lage activiteit kennen? :P
pi_123572476
:Y
pi_123575758
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2013 12:56 schreef lateralize het volgende:
Is het gevolg van in het nu leven dat topics als deze lage activiteit kennen? :P
Iedereen is met zichzelf bezig, zelfs al is er geen zelf. Dommerds.
pi_123610293
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 19:03 schreef lateralize het volgende:
Ik kan me herinneren dat ik een jaar of 2 geleden, misschien alweer langer trouwens, eens in de bus zat op een herfstnamiddag en ineens werd overvallen door een gevoel van geluk. Ik heb dat nooit meer op die manier ervaren. Heel bizar was dat. Ik vraag me nog steeds af of dat iets hiermee te maken heeft. Met leven in het moment, of wat dan ook. Het voelde echt.. tja, ongelofelijk eigenlijk. Als een drug. Zonder concrete aanleiding voor zo ver als ik me daar bewust van was.
Herkenbaar verhaal! Af en toe heb ik ook van deze Nu-momentjes, waarvan er één mij nog helder voor de geest staat. Een jaar of acht geleden was ik op studiereis met mijn klas, waarbij elke vermoeiende dag standaard werd afgesloten met een avondje doorzakken in de kroeg. Na een aantal avonden sloeg de vermoeidheid bij mij toch wel erg toe, en ik besloot die avond gewoon in de hotelkamer te blijven. Ik weet nog wel dat ik voor het raam van mijn hotelkamer stond, en ik zag mijn kamergenoten op straat lopen naar de kroeg...en ik werd zo overspoeld door een gevoel van geluk, rust en totaal in het Nu zijn. Zonder enige aanleiding ook, alles leek weg te vallen. Dit sterke gevoel heeft ook zo'n halfuur geduurd. Ik heb het sindsdien nooit meer in zo'n sterke mate ervaren.
pi_123678577
Tolle is volgens mij één van de weinigen die er in slagen op vrijwel ieder moment van de dag volledig in het nu te zijn, zich niet laten meeslepen door gedachten of emoties. Wat ik een beetje mis in zijn boeken is aandacht voor meditatie. Voor de meeste mensen is het onmogelijk om puur dmv wilskracht zichzelf te dwingen altijd hier en nu aanwezig te zijn. Gewone stervelingen moeten daar hard voor trainen dmv dagelijkse meditatie.
pi_123679742
Ik denk het meer zo is dat hij de identificatie met het ego denken, wat alleen in een bedacht verleden of toekomst bestaat, volledig heeft losgelaten en daarmee altijd in het moment is, wat eigenlijk ook de enige plek is waar je ooit bent. Het idee dat je 'moet' mediteren doet je afwijken van het feit dat je er al bent, zolang je dwingt probeer je 'het' in een bepaalde vorm te gieten wat het tegenovergestelde van zonder verzet en oordeel mee gaan met wat is.

Volgens mij geldt hoe harder je probeert hoe verder je er vandaan raakt :P
pi_123680360
Dat denk ik niet, dan zouden veel monniken ook niks bereiken, en dat doen ze wel...
  woensdag 6 maart 2013 @ 00:28:50 #136
350332 Pope-of-Dope
Lead. Inspire. Change.
pi_123688816
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 21:51 schreef Canillas het volgende:
Ik denk het meer zo is dat hij de identificatie met het ego denken, wat alleen in een bedacht verleden of toekomst bestaat, volledig heeft losgelaten en daarmee altijd in het moment is, wat eigenlijk ook de enige plek is waar je ooit bent. Het idee dat je 'moet' mediteren doet je afwijken van het feit dat je er al bent, zolang je dwingt probeer je 'het' in een bepaalde vorm te gieten wat het tegenovergestelde van zonder verzet en oordeel mee gaan met wat is.

Volgens mij geldt hoe harder je probeert hoe verder je er vandaan raakt :P
Ken wel wat mensen die mediteren, en ze zijn er allemaal positief over. Eigenlijk is mediteren niks anders dan proberen nergens aan te denken. Fucking moeilijk in het begin, maar als je er eenmaal goed in wordt, kan je in een kwartiertje helemaal zen worden :)
''Even if he fails again and again to accomplish his purpose (as he necessarily must until weakness is overcome), the strength of character gained will be the measure of his true succes''
pi_123689033
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 00:28 schreef Pope-of-Dope het volgende:

[..]

Ken wel wat mensen die mediteren, en ze zijn er allemaal positief over. Eigenlijk is mediteren niks anders dan proberen nergens aan te denken. Fucking moeilijk in het begin, maar als je er eenmaal goed in wordt, kan je in een kwartiertje helemaal zen worden :)
Vanaf 24:00 wordt besproken hoe 15 minuten mediteren per dag op t woord "peace" je genen positief kan beïnvloeden:

De genen die verantwoordelijk zijn voor "inflammatory responses" door stress, worden uitgeschakeld door deze meditatie.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  woensdag 6 maart 2013 @ 00:39:47 #138
350332 Pope-of-Dope
Lead. Inspire. Change.
pi_123689074
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 00:38 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Vanaf 24:00 wordt besproken hoe 15 minuten mediteren per dag op t woord "peace" je genen positief kan beïnvloeden:

De genen die verantwoordelijk zijn voor "inflammatory responses" door stress, worden uitgeschakeld door deze meditatie.
Chillheid, ik ben niet heel erg in die spirituele meuk hoor. Ben bang dat als ik eenmaal verlicht ben ik gewoon in m'n bed ga chillen en niks doe. Wel het boek aan het lezen. Veel wist ik al, maar er staan ook veel interessante dingen in :)
''Even if he fails again and again to accomplish his purpose (as he necessarily must until weakness is overcome), the strength of character gained will be the measure of his true succes''
pi_123689153
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 00:39 schreef Pope-of-Dope het volgende:

[..]

Chillheid, ik ben niet heel erg in die spirituele meuk hoor. Ben bang dat als ik eenmaal verlicht ben ik gewoon in m'n bed ga chillen en niks doe. Wel het boek aan het lezen. Veel wist ik al, maar er staan ook veel interessante dingen in :)
Nou, verlicht blijven zonder daar je aandacht op te vestigen is erg lastig. Ik heb ooit een hele diepe verlichtende ervaring gehad, maar dat betekent niet dat ik nu verlicht ben. Het komt bij mij in verhouding zelden voor dat ik in een verlichte toestand verkeer.

T is zooooo makkelijk om te vervallen in oude gewoontes :)

En verder moet je t meer zien als t terugdringen van nutteloze gedachten. De bedoeling is zeg maar dat je terug gaat naar alleen je zinnige en productieve gedachten. Dus laten we zeggen dat je 30% van de dag denkt, ipv 99%.

En 30% is al een hele uitdaging. Het terugbrengen tot 60 of 70% is al moeilijk.
  † In Memoriam † woensdag 6 maart 2013 @ 11:46:28 #140
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_123696644
Het moeilijke aan een minder percentage denken ( :P ) is dat je het gevoel krijgt jezelf kwijt te raken. De controle te verliezen over wat je doet en wie je bent. Het gekke is dat alles gaat zoals normaal maar zonder het overmatig denken. Moeilijke situaties zijn in de eerste instantie zwaarder omdat het gelijk aankomt, in plaats van het uitstellen van dat gevoel, het proberen te snappen met je gedachtes, het verzinnen van oplossingen of 'geruststellende' denkalternatieven (bv. het valt wel mee, ik heb erger gehad, er zijn mensen in de wereld die het 100x moeilijker hebben dan ik nu etc.).

Draai je 180 graden om en kijk het monster recht in zijn gezicht aan. Dan zal je zien dat het monster eigenlijk heel verlegen is. Is wel wat durf voor nodig ;)
:')
pi_123700349
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 21:34 schreef hoos het volgende:
Tolle is volgens mij één van de weinigen die er in slagen op vrijwel ieder moment van de dag volledig in het nu te zijn, zich niet laten meeslepen door gedachten of emoties. Wat ik een beetje mis in zijn boeken is aandacht voor meditatie. Voor de meeste mensen is het onmogelijk om puur dmv wilskracht zichzelf te dwingen altijd hier en nu aanwezig te zijn. Gewone stervelingen moeten daar hard voor trainen dmv dagelijkse meditatie.
Tolle spreekt van mindfulness, ipv meditatie. In principe hetzelfde, aangezien meditatie niet meer is dan mindful zitten (liggen). Ik denk dat hij dat doet omdat dit meer aansluiting heeft op de westerse maatschappij, waar stilzitten niet erg gewaardeerd wordt. Tegelijkertijd stimuleert het om vaker bezig te zijn met de kracht van het Nu.

Afgezien van zijn zweverige taalgebruik doet Tolle zijn 'leer' mij regelmatig denken aan zenboeddhisme.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 00:28 schreef Pope-of-Dope het volgende:

[..]

Denken dat je nergens aan moet denken is als de achterkant van je eigen ogen willen bekijken. Mensen die beginnen met mediteren wordt vaak juist gezegd dat ze het beste gewoon de gedachten kunnen laten lopen, terwijl ze de gedachten proberen te observeren. De gedachten doven op den duur vanzelf, waardoor men alleen nog stilte hoort.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 00:42 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Nou, verlicht blijven zonder daar je aandacht op te vestigen is erg lastig. Ik heb ooit een hele diepe verlichtende ervaring gehad, maar dat betekent niet dat ik nu verlicht ben. Het komt bij mij in verhouding zelden voor dat ik in een verlichte toestand verkeer.
Men ziet verlichting dan ook meestal als een state of mind. Nirvana is bijvoorbeeld een state of mind, niet een hemel of andere dimensie. Op het moment dat jij die ervaring had, was je verlicht. Op dat moment realiseer je je dat niet, want je zit in de verlichte state of mind. Dat is waarom zeggen dat je verlicht bent een paradox is, wat ook de reden is dat je het geen enkele goeroe of meester zal horen zeggen.
Overigens kan je hieruit ook halen dat geen moment van verlichting hetzelfde is en bovendien dat je jezelf er niet naartoe kan 'willen'.

quote:
T is zooooo makkelijk om te vervallen in oude gewoontes :)

En verder moet je t meer zien als t terugdringen van nutteloze gedachten. De bedoeling is zeg maar dat je terug gaat naar alleen je zinnige en productieve gedachten. Dus laten we zeggen dat je 30% van de dag denkt, ipv 99%.

En 30% is al een hele uitdaging. Het terugbrengen tot 60 of 70% is al moeilijk.
Vanuit een verlicht perspectief zijn gedachten nutteloos, als je kijkt naar UG Krishnamurti bijvoorbeeld. Maar die was erg cynisch, dus misschien niet het beste voorbeeld. :T

De kwantiteit van gedachten speelt eigenlijk geen rol, evenmin als de kwaliteit. Het niet langer identificeren met de gedachtestroom is fijner, als het oog in de storm. Ongeacht hoe hard het waait, binnenin is rust, stilte, vrede. Wanneer de focus daarop ligt, dooft de rest vanzelf uit. Wat overblijft is een state van mind without mind, the big mind, the child's mind, muga-mushin, no-self, Self, Nu, of hoe je het ook noemen wil. Chillheid iig. ;)
pi_123763089
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 00:38 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Thnx voor de vid! interessant om te zien en het geeft me ook rust. Meteen wat meer gezocht over dr Herbert Benson en heb daarna deze presentatie bekeken (over de achtergrond van het wetenschappelijke onderzoek)
The Relaxation Response (7 delen)

Kwam nav de presentatie ook nog deze korte meditatie tegen:

De techniek in de video is gebaseerd een meditatie van Thich Nhat Hahn en bestaat uit 6 paren van woorden die je bij de in- en uitademing in geest zegt:
In / Out
Deep / Slow
Calm / Ease
Smile / Release
Present / Moment
Wonderful / Moment
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_123763527
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2013 21:04 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Thnx voor de vid! interessant om te zien en het geeft me ook rust. Meteen wat meer gezocht over dr Herbert Benson en heb daarna deze presentatie bekeken (over de achtergrond van het wetenschappelijke onderzoek)
The Relaxation Response (7 delen)

Kwam nav de presentatie ook nog deze korte meditatie tegen:

De techniek in de video is gebaseerd een meditatie van Thich Nhat Hahn en bestaat uit 6 paren van woorden die je bij de in- en uitademing in geest zegt:
In / Out
Deep / Slow
Calm / Ease
Smile / Release
Present / Moment
Wonderful / Moment
Eens doorkijken straks ^O^
pi_123771942
Net een video gezien die niet echt in het topic past, maar toch ook weer wel..
Wil em jullie niet onthouden, want ik vind dat er een aantal onderwerpen worden besproken die ik nog nooit eerder heb gehoord.. maar omdat het toch wel diep gaat, spoilertags voor de link

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_123776447
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 11:46 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Het moeilijke aan een minder percentage denken ( :P ) is dat je het gevoel krijgt jezelf kwijt te raken. De controle te verliezen over wat je doet en wie je bent. Het gekke is dat alles gaat zoals normaal maar zonder het overmatig denken. Moeilijke situaties zijn in de eerste instantie zwaarder omdat het gelijk aankomt, in plaats van het uitstellen van dat gevoel, het proberen te snappen met je gedachtes, het verzinnen van oplossingen of 'geruststellende' denkalternatieven (bv. het valt wel mee, ik heb erger gehad, er zijn mensen in de wereld die het 100x moeilijker hebben dan ik nu etc.).

Draai je 180 graden om en kijk het monster recht in zijn gezicht aan. Dan zal je zien dat het monster eigenlijk heel verlegen is. Is wel wat durf voor nodig ;)
Wat je hierboven zegt klopt denk ik voor veel mensen. Bij mij is het echt gewoon een gewoonte denk ik. Zo gauw ik mediteer denk ik weer van "ja zo hoort het te zijn". Of als ik tijdens de dag mn gedachten observeer, dan vraag ik me telkens af waarom ik me zo verlies in die vaak niet zo interessante gedachten.

Maar misschien dat ik dat punt wat jij beschrijft al voorbij ben :)
  zaterdag 9 maart 2013 @ 00:41:38 #146
388750 Hitch_Slap
Thank God for Darwin
pi_123816114
Ik krijg vaak tintelende of 'gloeiende' sensaties tijdens het mediteren, doorgaans over mijn gehele lichaam, soort van high lijkt het wel (als in heel prettig). Zijn deze lich sensaties reeds aanwezig of worden ze verstrekt door concentratie hier op ? Komt dit iemand bekend voor? Op deze wijze (mediteren) ben ik nl achter gekomen dat ik last heb van oorsuizen (lichte gehoorbeschadiging), ook zo'n sensatie die er reeds was maar nog niet bewust van was.
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society
pi_123816161
Die high krijgen mensen vaak als ze muziek luisteren die ze echt heel erg waarderen...

Je lichaam laat dan ook dopamine vrij dus je bent jezelf inderdaad aan het drogeren.
Rustig aan.
  zaterdag 9 maart 2013 @ 01:10:37 #148
388750 Hitch_Slap
Thank God for Darwin
pi_123816870
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 00:43 schreef kingtoppie het volgende:
Die high krijgen mensen vaak als ze muziek luisteren die ze echt heel erg waarderen...

Je lichaam laat dan ook dopamine vrij dus je bent jezelf inderdaad aan het drogeren.
Serieus ? Nou bij deze dan mijn bijdrage aan het stereotype.over metalheads 8-) maar qua meditatie ben ik dus wel goed bezig gelukkig
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society
pi_123834293
Tip voor de mediterenden onder ons:
quote:
“When we meditate with the idea of getting rid of our emotions, we are actually empowering the very forces that we seek to escape. On the other hand, when we can use the arising of emotion to examine our underlying sense of identification, we tap the transformative potential of sublimation.”
— Mark Epstein, http://www.tricycle.com/special-section/shattering-ridgepole
:)
pi_123842309
quote:
3s.gif Op zaterdag 9 maart 2013 18:36 schreef Gray het volgende:
Tip voor de mediterenden onder ons:

[..]

:)
''Waarom voel ik me zo is dat terecht?'' Oid?
Rustig aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')