quote:Op zondag 24 maart 2013 17:56 schreef Gray het volgende:
"When you run after your thoughts, you are like a dog chasing a stick; every time a stick is thrown, you run after it. But if, instead, you look at where your thoughts are coming from, you will see that each thought arises and dissolves within the space of that awareness, without engendering other thoughts. Be like a lion, who rather than chasing after the stick, turns to face the thrower. One only throws a stick at a lion once."
- Dilgo Khyentse Rinpoche
Standing on the shoulders of giants.quote:Op zondag 24 maart 2013 22:07 schreef lateralize het volgende:
[..]
Hij gebruikt zelfs praktisch hetzelfde voorbeeld, al heeft hij het dan over geuren ergens rond 10:00min.
Goed en slecht is nog steeds goed en slecht, maar de 'doener' is er niet om de dichotomie tot stand te brengen (carry water, chop wood). Neutraal is ook niet echt de juiste omschrijving, omdat daar nog steeds iets tegenover moet staan, zoals goed en/of slecht. Bovendien is de ervaring van dat wat is heel vervullend. Vervullend omdat 'mind without mind' zoals ze in het Verre Oosten zeggen, of zoals Dass zegt: "mindless mind".quote:"We practically can’t do anything without judging. Say, a flower - is it pretty? You almost can’t look at a flower without evaluating it. It’s very hard for you to sit and just be here and let all this stuff happen without judging. Is it good? Is it right? Is it wrong? Will it help me? That’s part of the trap. And so, what gets really exquisite is when you start to watch your own thoughts, and you realize that they’re like birds flying across the blue sky. And when you realise that and you’re finally along on the journey, you’ll notice that your mind is completely empty - mindlessly floating along. It’s all happening. It’s all happening. Oh … wow … No doer, it’s just happening!"
- Ram Dass
Voorlopers van Tolle... Dan zou je eigenlijk moeten kijken naar religies, van boeddhisme en hindoeisme, yogi's en Stoicijnen, tot het christendom (bijvoorbeeld de contemplative christians, de mediterenden) en de evangelies die niet zijn opgenomen in de bijbel, bijvoorbeeld het Evangelie van Thomas.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 11:11 schreef lateralize het volgende:
Gray, kun jij nog wat 'essential reading' aanraden? Voorlopers van Tolle? Of iets anders..
Dit is trouwens nog wel een interessante waarop ik misschien nog moet reageren. Nee dus. Ik sport niet gedachteloos. Ik speel niet gedachteloos een instrument. Ik kijk een film of serie zelfs vaak niet gedachteloos. Dus ja, the dark side is strong within me. Maar ik geloof wel dat ik er kan komen. Het is vooral de overtuiging die er maar niet komt. Ik blijf het moeilijk vinden om dat ego als iets te zien dat los van me staat, als iets dat ik kan observeren. Natuurlijk realiseer ik me dat gedachten vaak vanzelf komen, maar op de een of andere manier kan ik me niet van ze los maken. Ze zijn er, en ze voelen heel sterk als 'ik'. Ookal komen ze vanzelf. Ze voelen waar, en het voelt gewoon heel sterk alsof 'ik' ze denk, ookal kan ik dat observeren en tegen mezelf zeggen dat een bepaalde gedachte bijvoorbeeld wel erg negatief is--en wellicht niet geheel realistisch.quote:Op maandag 18 maart 2013 21:52 schreef Hitch_Slap het volgende:
[..]
Je sport toch ook gedachtenloos ? tenminste dat hoop ik voor jou
Het ironische aan die klik is dat je pas achteraf ziet wat nodig was om die klik te krijgen.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 19:23 schreef lateralize het volgende:
[..]
Dit is trouwens nog wel een interessante waarop ik misschien nog moet reageren. Nee dus. Ik sport niet gedachteloos. Ik speel niet gedachteloos een instrument. Ik kijk een film of serie zelfs vaak niet gedachteloos. Dus ja, the dark side is strong within me. Maar ik geloof wel dat ik er kan komen. Het is vooral de overtuiging die er maar niet komt. Ik blijf het moeilijk vinden om dat ego als iets te zien dat los van me staat, als iets dat ik kan observeren. Natuurlijk realiseer ik me dat gedachten vaak vanzelf komen, maar op de een of andere manier kan ik me niet van ze los maken. Ze zijn er, en ze voelen heel sterk als 'ik'. Ookal komen ze vanzelf. Ze voelen waar, en het voelt gewoon heel sterk alsof 'ik' ze denk, ookal kan ik dat observeren en tegen mezelf zeggen dat een bepaalde gedachte bijvoorbeeld wel erg negatief is--en wellicht niet geheel realistisch.
Ik mis daar op de een of andere manier nog een klik, en ik zou graag het een of ander lezen of horen dat die klik doet ontstaan, of een manier van benaderen van mijn gedachten uitgelegd krijgen om mezelf los te kunnen koppelen van mijn gedachten.
Ik denk dat een groot deel van mijn probleem ook zit in dat ik sceptisch ben--ergens. Dat het voelt als een vorm van wegrennen van je problemen, ondanks dat ik tegelijkertijd ergens ook weet dat dat niet is wat ik doe.
Veel innerlijk conflict dus zoals je leest.
Ah, op die manier. Ik zal eens een lijstje maken van namen. Is voor mezelf ook wel handig. Een aanrader misschien is om wat blogs op tumblr te volgen die zich richten op mindfulness en spiritualiteit. Je kan een eigen blog aanmaken om posts te rebloggen als naslagwerk. Zo kom je met veel hoogtepunten uit verschillende bronnen in aanraking.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 19:27 schreef lateralize het volgende:
@Gray ik doelde eigenlijk op o.a. namen die je eerder noemde in dit topic, zoals Dilgo Khyentse Rinpoche en Rupert Spira. Ik ben in principe geheel nieuw in de wereld van mindfulness en meditatie, spirituele ontwikkeling, dus ik vind het ook lastig om richting te geven. Misschien moet ik het boek van Tolle eerst nog maar eens goed lezen, dat heb ik nog niet echt gedaan.
Op het moment ben ik bezig met "Mindfulness en bevrijding van depressie" http://www.bol.com/nl/p/m(...)ie/1001004004823101/
Je merkt jezelf al op, wat een goede start is voor mindfulness. Neem nu een moment om terug te denken aan de situatie en sta jezelf toe opnieuw kwaad te worden. Zie in jezelf de woede opkomen, maar doe niets. Voel jezelf kwaad worden, laat het je vullen, voor zolang als het duurt. Zie hoe de woede wegebt, langzaam uit je vloeit. Je hebt nu jezelf woede zien ervaren. Je was mindful van je mind, bewust van je bewustzijn. En zo simpel is het.quote:Edit: daarstraks toen ik terug kwam van werk had ik trouwens weer een typische situatie waar ik vanaf wil komen of anders mee om wil leren gaan. Iets heel stoms, eigenlijk, en bijna kinderachtigs. Ik moest ergens afslaan op de fiets en was een beetje aan het dromen (teveel aan het denken en niet aan het zijn dus, sowieso al), dus ik stak mijn hand niet uit. Vervolgens komt er iemand van achter me: "hand uitsteken!! hand uitsteken!!"
Het enige dat ik uit kon brengen was: "ja ja rustig aan, niet zo stressen."
Vervolgens merkte ik dat ik kwaad werd, op die man omdat hij zo overdreef, en op mezelf door mijn 'domme' fout (die tegelijkertijd menselijk is en waarvoor ik mezelf eigenlijk niet zo zou moeten straffen, maar het gebeurt keer op keer..)
quote:The Game
What’ll happen if we stop looking the other way
Instead realize this isn’t our game to play
There’s nothing that needs to be done
For there’s nothing new under the sun
The game of power, the game of fear
The game of attention to make us hear
The game to make us believe in lies
The game to bind us with invisible ties
What if it only exists in our minds
That which attaches, that which binds
Uncertain of its own natural ground
Needing to fill silence with continious sound
Realize that all you are reading
Is written by an ego which is bleeding
For it has discovered itself to be an illusion
And now finds itself trapped in delusion
Yet down deep there is an inner Knowing
That which makes the wind blowing
That which shines in the stars day and night
That which is never out of sight
This inner Knowing wants me to see
That this Knowing is no other than me
And for once in my life i am glad
That i’m not apart from All-That-Is-That
Leuk gedicht, Boswachtertje.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 20:33 schreef Boswachtertje het volgende:
Hehe lees net een gedicht terug wat ik een paar maanden geleden heb geschreven en het gaat ook wel over dit onderwerp:
[..]
quote:Alan Watts
Ram Dass
Eckhart Tolle
Tony Robbins
Ramana Maharshi
D.T. Suzuki
Nisargadatta Maharaj
Adyashanti
U.G. Krishnamurti
Jiddu Krishnamurti
Robert Adams
Anthony de Mello
Zoek naar het intrinsieke plezier van de weg daarnaartoe. De dingen die ik heb gedaan als autodidact ben ik veel beter in geworden. Waarom? Simpele reden, omdat ik steeds de weg in sloeg die ik op dat moment in wilde gaan, weinig weerstand veel rendement. Het rendement is namelijk meer een bonus.quote:Op zaterdag 16 maart 2013 20:11 schreef lateralize het volgende:
Haha ja klopt wel. Tja ik denk dat ik er misschien van baal dat ik niet echt een skill bezit en graag iets wil kunnen, maar tot dusver nog nooit het doorzettingsvermogen heb gehad om iets af te maken. Alles een beetje, niets fatsoenlijk. Maar inderdaad, uiteindelijk, wat maakt het uit? Nou ja, voor mij dus wel iets... Maar om dan dingen met tegenzin te gaan doen, dat is ook niet goed inderdaad. Maar dan kun je je ook weer afvragen waar die tegenzin vandaan komt... misschien bijvoorbeeld wel faalangst. Etc.
Doet me hieraan denken:quote:Op woensdag 27 maart 2013 23:15 schreef Gray het volgende:
De identificatie met dat zelfbeeld loslaten helpt. Je kan het oefenen door je niet te verdedigen bij kritiek op jouw persoon.
Tolle zegt het zo:quote:Op vrijdag 29 maart 2013 00:56 schreef Tevik het volgende:
[..]
Doet me hieraan denken:
Matteus:
11 Toen Jezus voor de prefect stond, stelde deze hem de vraag: ‘Bent u de koning van de Joden?’ Jezus zei: ‘U zegt het.’ 12 Maar op de beschuldigingen die de hogepriesters en oudsten tegen hem inbrachten, antwoordde hij niet één keer. 13 Daarop zei Pilatus tegen hem: ‘Hoort u niet wat deze getuigen allemaal tegen u inbrengen?’ 14 Hij gaf op geen enkele beschuldiging enig weerwoord, wat de prefect zeer verwonderde.
quote:“Somebody says something to you that is rude or designed to hurt. Instead of going into unconscious reaction and negativity, such as attack, defense, or personal withdrawal, you let it pass right through you. Offer no resistance. It is as if there is nobody there to get hurt anymore. That is forgiveness. In this way, you become invulnerable. You can still tell that person that his or her behavior is unacceptable, if that is what you choose to do. But that person no longer has the power to control your inner state. You are then in your power - not in someone else’s, nor are you run by your mind. Whether it is a car alarm, a rude person, a flood, an earthquake, or the loss of all your possessions, the resistance mechanism is the same.”
— Eckhart Tolle, The Power Of Now
Dat heeft Tolle mooi verwoord, vanuit de ervaring. Ik zie wel overeenkomst met wat er over Jezus geschreven staat. Het evangelie is natuurlijk niet door Jezus zelf geschreven, het wordt vertelt vanuit het perspectief van een ‘getuige’, die zelf niet begrijpt/ervaart wat er in Jezus omgaat en alleen de uiterlijke reactie (in dit geval: geen reactie) van Jezus ziet. Bedankt voor de quote.quote:
Graag gedaan.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 20:24 schreef Tevik het volgende:
[..]
Dat heeft Tolle mooi verwoord, vanuit de ervaring. Ik zie wel overeenkomst met wat er over Jezus geschreven staat. Het evangelie is natuurlijk niet door Jezus zelf geschreven, het wordt vertelt vanuit het perspectief van een ‘getuige’, die zelf niet begrijpt/ervaart wat er in Jezus omgaat en alleen de uiterlijke reactie (in dit geval: geen reactie) van Jezus ziet. Bedankt voor de quote.
Misschien heb je er iets aan om het te bekijken in de zin van hoe compleet je ervaring op het moment is. Als je zegt ''ik denk'' of ''de gedachten die ik produceer'' heb je het al over 2 dingen; die ik en de gedachten plus het idee dat jij ze produceert terwijl het niet zo is dat jij (tegen jezelf) zegt ''nu ga ik dit of dat denken'', het denken is er gewoon. Vergelijk het met je bloedsomloop of spijsvertering, die zijn er ook gewoon je zit er alleen niet met je aandacht in.quote:Op zondag 31 maart 2013 19:28 schreef lateralize het volgende:
Er blijven vragen in mij oprijzen met betrekking tot dat (niet)-seperate zelf, nondualisme.
Ik heb inmiddels behoorlijk wat video's gekeken over self inquiry, en er wordt vaak gesproken over de identificatie met gedachten die velen kennen, en ook ik trap daar natuurlijk nog regelmatig in. Maar er wordt ook gesproken over het niet bestaan van een seperate zelf. Natuurlijk is er geen seperate zelf in de zin van een individuele entiteit, zou dan mijn antwoord zijn, want ik ben ik en dat is een geheel van denkprocessen en een lichaam. Maar oké, er wordt dan vaak gezegd: kijk naar deze gedachten, is dit je zelf? Kijk naar deze herinnering, is dat je zelf? Etc. Dan denk ik: nee inderdaad, dat is niet mijn zelf, maar dat wist ik al. Het is iets dat geproduceerd wordt door mijn zelf, en mijn zelf is voor een groot deel onbewust en daardoor onvindbaar. Daarnaast is er een stukje bewust zelf dat observeert, niet oordeelt. Een stukje dat de gedachten waarneemt die ik produceer. Dat stukje zelf kan ik opmerken, en zien als mijn afzonderlijke zelf, ookal doet dat stukje verder niets dan observeren.
Ik kom niet zo goed tot die realisatie waarover gesproken wordt, en ik vind het vooral frustrerend dat niemand goed uit lijkt te leggen, zonder dat ik daar een valide ja-maar tegenover kan zetten, wat die eenheid t.o.v. gescheidenheid nou precies inhoudt. Er blijft denken in de weg zitten, scepsis, dingen die niet sluitend lijken te zijn, vage omschrijvingen.
Stel ze.quote:Op zondag 31 maart 2013 19:28 schreef lateralize het volgende:
Er blijven vragen in mij oprijzen met betrekking tot dat (niet)-seperate zelf, nondualisme.
Dat is het grote probleem van dit onderwerp, namelijk de paradox van denken en niet-denken. In een staat van niet-denken, kan je niet bewust zijn van, of denken, dat je niet denkt.quote:Ik heb inmiddels behoorlijk wat video's gekeken over self inquiry, en er wordt vaak gesproken over de identificatie met gedachten die velen kennen, en ook ik trap daar natuurlijk nog regelmatig in. Maar er wordt ook gesproken over het niet bestaan van een seperate zelf. Natuurlijk is er geen seperate zelf in de zin van een individuele entiteit, zou dan mijn antwoord zijn, want ik ben ik en dat is een geheel van denkprocessen en een lichaam. Maar oké, er wordt dan vaak gezegd: kijk naar deze gedachten, is dit je zelf? Kijk naar deze herinnering, is dat je zelf? Etc. Dan denk ik: nee inderdaad, dat is niet mijn zelf, maar dat wist ik al. Het is iets dat geproduceerd wordt door mijn zelf, en mijn zelf is voor een groot deel onbewust en daardoor onvindbaar. Daarnaast is er een stukje bewust zelf dat observeert, niet oordeelt. Een stukje dat de gedachten waarneemt die ik produceer. Dat stukje zelf kan ik opmerken, en zien als mijn afzonderlijke zelf, ookal doet dat stukje verder niets dan observeren.
Ik kom niet zo goed tot die realisatie waarover gesproken wordt, en ik vind het vooral frustrerend dat niemand goed uit lijkt te leggen, zonder dat ik daar een valide ja-maar tegenover kan zetten, wat die eenheid t.o.v. gescheidenheid nou precies inhoudt. Er blijft denken in de weg zitten, scepsis, dingen die niet sluitend lijken te zijn, vage omschrijvingen.
Morpheus uit The Matrix zegt:quote:Don’t imagine you will discover the truth by accumulating more knowledge. Knowledge creates doubt and doubt makes you ravenous for more knowledge. You can’t get full eating this way. If you can let go of the Tao with the mind and surround it with your heart, it will live inside you forever.
En Tolle zegt het zo:quote:Remember, I can only show you the door, you must walk through it.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |