Ja, maar ja, zo kan je alles wel terugvoeren. Dan kunnen we van Gelderland ook wel een eigen landje maken (of bij Duitsland voegen), en lekker Diets gaan spreken. Bij elke provincie for that matter.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 22:41 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Dat is met Catalonië zo, dat is met Baskenland zo, Galicië, Venetië, Koerdistan. Allemaal volkeren zonder eigen land.
Alles terugvoeren... Je moet het gewoon per geval bekijken, het moet wel zinvol zijn. Het is voor iemand lastig om zich aan te passen in zijn eigen omgeving. Daarbij moet de tegemoetkoming wel van 2 kanten komen. Over en weer respect. Friezen betalen belasting, volgen de Nederlandse wet en zullen in het Nederlands helpen. Aan de andere kant moet Nederland respect hebben voor Friesland en ze geen regels opleggen of identiteit afpakken.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 22:49 schreef probeer het volgende:
[..]
Ja, maar ja, zo kan je alles wel terugvoeren. Dan kunnen we van Gelderland ook wel een eigen landje maken (of bij Duitsland voegen), en lekker Diets gaan spreken. Bij elke provincie for that matter.
En daarom dus: Friezen, get over it, jullie zijn al meer dan 200 jaar Nederlanders.
Een eigen identiteit (of zelfs taal), helemaal prima. Ik vind die Friese vlag ook best tof, dat slootjespringen met een stok is superleuk, en ik kan iedereen een vakantie op de Friese wateren op zon platte zeilschuit aanraden. Maar je zal het land waarin je woont toch wel in bepaalde zaken tegemoet moeten komen. Bijvoorbeeld dus het spreken van Nederlands wanneer niet allebei de partijen Fries spreken.
En dat geldt voor ongeveer elke minderheid in zo'n beetje elk land ter wereld. Daarom vragen we bv ook van allochtonen dat ze Nederlands leren, maar geven we ze geen eigen land.
En hoe zou het in het geval van Friesland zinvol zijn als ze onafhankelijk zouden worden? Alleen zodat de 112 telefoniste wél ook Fries moet kunnen spreken?quote:Op zaterdag 5 januari 2013 23:00 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Alles terugvoeren... Je moet het gewoon per geval bekijken, het moet wel zinvol zijn. Het is voor iemand lastig om zich aan te passen in zijn eigen omgeving. Daarbij moet de tegemoetkoming wel van 2 kanten komen. Over en weer respect. Friezen betalen belasting, volgen de Nederlandse wet en zullen in het Nederlands helpen. Aan de andere kant moet Nederland respect hebben voor Friesland en ze geen regels opleggen of identiteit afpakken.
Een meer autonoom status zoals in Spanje geregeld is zou daarbij misschien niet verkeerd zijn. Dan hoor je toch nog bij Nederland maar bepaal je indirect wel je 'binnenlandse' zaken.
In dat geval zou je geen compromissen meer hoeven te sluiten en geen strijd/discussie over taal en dat soort zaken meer hebben. Ik denk dat dat het voornaamste voordeel is wat je er uithaald. Maar het is niet zo dat Friesland, zoals Catalonië in Spanje de motor van de economie is. Dus economisch gezien zul je er niet bar veel voordeel uithalen.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 23:02 schreef probeer het volgende:
[..]
En hoe zou het in het geval van Friesland zinvol zijn als ze onafhankelijk zouden worden? Alleen zodat de 112 telefoniste wél ook Fries moet kunnen spreken?
Die eigen identiteit hebben de Friezen nog steeds, en probeert volgens mij niemand af te pakken. Gelderland heeft net zo goed een hekel aan de regenten in Den Haag hoor. Dat doet volgens mij iedereen die er niet in zit / deel van uit maakt.
Compromissen? Op welke gebieden / in welk opzicht? Een serieuze vraag, naar mijn (in deze, beperkte) weten heeft Nederland toch niet echt ruzie gehad met Friesland over een bepaald beleid, de afgelopen paar decennia?quote:Op zaterdag 5 januari 2013 23:10 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
In dat geval zou je geen compromissen meer hoeven te sluiten en geen strijd/discussie over taal en dat soort zaken meer hebben. Ik denk dat dat het voornaamste voordeel is wat je er uithaald. Maar het is niet zo dat Friesland, zoals Catalonië in Spanje de motor van de economie is. Dus economisch gezien zul je er niet bar veel voordeel uithalen.
Geen ruzie gehad? Hier anders wel. En nu willen ze Friesland laten opgaan in een landsdeel waardoor het zijn status (eigen taal) hoogstwaarschijnlijk zal verliezen. Het gaat inderdaad voornamelijk om de taal. (Ik laat de Fries-Hollandse oorlogen van weleer maar even buiten beschouwingquote:Op zaterdag 5 januari 2013 23:13 schreef probeer het volgende:
[..]
Compromissen? Op welke gebieden / in welk opzicht? (serieuze vraag, naar mijn weten heeft Nederland toch niet echt ruzie gehad met Friesland over een bepaald beleid, de afgelopen paar decennia?)
Dus het gaat alleen om de Friese taal?
Ok, de taal voornamelijk dus. Imo mag je met elkaar praten wat en hoe en in welke taal je zelf wil, maar ik vind niet dat je overheidsinstanties (zelfs wanneer gevestigd in Friesland) kan verplichten ook in het Fries te moeten kunnen communiceren. Nederlands 1e taal is Nederlands, en als je er 1 hebt, is er geen verplichte 2e nodig.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 23:18 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Geen ruzie gehad? Hier anders wel. En nu willen ze Friesland laten opgaan in een landsdeel waardoor het zijn status (eigen taal) hoogstwaarschijnlijk zal verliezen. Het gaat inderdaad voornamelijk om de taal. (Ik laat de Fries-Hollandse oorlogen van weleer maar even buiten beschouwing)
De enige provincie? Nou nou nouquote:Op zondag 6 januari 2013 01:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Die Brabo's vormen het technologische hart van de lage landen en Noord-Brabant is de enige provincie in Nederland waar het een en ander aan innovatie wordt gedaan. Je zou ze erg missen en anders het geld wel wat hieruit voortvloeit.
Bijvoorbeeld wetgeving meer aangepast op de Friese situatie en Friese cultuur. Die hele tendens van meer politie, hogere straffen, overal camera's is bij ons helemaal niet nodig en wekt alleen grote irritatie op. (Overigens ben ik van mening dat dit beleid ook contraproductief is in Nederland).quote:Op zaterdag 5 januari 2013 23:02 schreef probeer het volgende:
[..]
En hoe zou het in het geval van Friesland zinvol zijn als ze onafhankelijk zouden worden? Alleen zodat de 112 telefoniste wél ook Fries moet kunnen spreken?
Die eigen identiteit hebben de Friezen nog steeds, en probeert volgens mij niemand af te pakken. Gelderland heeft net zo goed een hekel aan de regenten in Den Haag hoor. Dat doet volgens mij iedereen die er niet in zit / deel van uit maakt.
Of te wel in schril contrast tot de ziekelijke spilzucht van de EU en de Nederlanders, houden wij Friezen van rentmeesterschap en van goed beheer van geld.quote:Op zondag 6 januari 2013 10:06 schreef cempexo het volgende:
Ik heb in Friesland twee filialen gehad, Leeuwarden en Drachten.
Gelet op de eigenzinnigheid en de moraliteit van de Fries zeg ik: doen die eigen staat.
Edoch ik geef ze een korte termijn van zelfstandigheid en de oorzaak is het geld. Of beter gezegd: hoe komt Friesland aan het geld van zijn Fries ?
De Fries zelf zit namelijk boven op zijn geld. Voor 1 cent gaan ze ergens anders heen. En dat houden ze iedere dag vol. Ze zitten niet op het geld maar ze liggen erop. En verrekken het om het uit te geven.
Totaal generaal: kansloos project !!
Misschien is de Fries tevreden met een dak boven zijn hoofd, lekker eten, liefde en vriendschap en komen spullen pas op de laatste plaats. Prima toch?quote:Op zondag 6 januari 2013 10:06 schreef cempexo het volgende:
Ik heb in Friesland twee filialen gehad, Leeuwarden en Drachten.
Gelet op de eigenzinnigheid en de moraliteit van de Fries zeg ik: doen die eigen staat.
Edoch ik geef ze een korte termijn van zelfstandigheid en de oorzaak is het geld. Of beter gezegd: hoe komt Friesland aan het geld van zijn Fries ?
De Fries zelf zit namelijk boven op zijn geld. Voor 1 cent gaan ze ergens anders heen. En dat houden ze iedere dag vol. Ze zitten niet op het geld maar ze liggen erop. En verrekken het om het uit te geven.
Totaal generaal: kansloos project !!
Je snapt jezelf niet.quote:Op zondag 6 januari 2013 11:13 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Of te wel in schril contrast tot de ziekelijke spilzucht van de EU en de Nederlanders, houden wij Friezen van rentmeesterschap en van goed beheer van geld.
Dat impliceert, eerst verdienen, dan pas uitgeven en niet andersom zoals in Zuid-Europa gebruikelijk is.
Fryslan wordt een land zonder staatsschulden, omdat wij dus een degelijke financiële koers zullen varen en als het aan mij ligt uit de EU stappen, zodat we niet medeverantwoordelijk worden voor de spilzucht van de regeringen in Zuid-Europa, maar net zo goed Nederland met paradepaardjes als de Betuwelijn, Alditrein naar Brussel en de JSF of kansloze en compleet zinloze oorlogen in Afghanistan.
Rentmeesterschap en deugdelijk financieel beleid, eigenlijk zelfs Bijbelse begrippen.
Ook dat. Wij geven niet zo om luxe en plastic troep uit China.quote:Op zondag 6 januari 2013 11:26 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Misschien is de Fries tevreden met een dak boven zijn hoofd, lekker eten, liefde en vriendschap en komen spullen pas op de laatste plaats. Prima toch?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |