abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121210887
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 22:41 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Dat is met Catalonië zo, dat is met Baskenland zo, Galicië, Venetië, Koerdistan. Allemaal volkeren zonder eigen land.
Ja, maar ja, zo kan je alles wel terugvoeren. Dan kunnen we van Gelderland ook wel een eigen landje maken (of bij Duitsland voegen), en lekker Diets gaan spreken. Bij elke provincie for that matter.

En daarom dus: Friezen, get over it, jullie zijn al meer dan 200 jaar Nederlanders.

Een eigen identiteit (of zelfs taal), helemaal prima. Ik vind die Friese vlag ook best tof, dat slootjespringen met een stok is superleuk, en ik kan iedereen een vakantie op de Friese wateren op zon platte zeilschuit aanraden. Maar je zal het land waarin je woont toch wel in bepaalde zaken tegemoet moeten komen. Bijvoorbeeld dus het spreken van Nederlands wanneer niet allebei de partijen Fries spreken.

En dat geldt voor ongeveer elke minderheid in zo'n beetje elk land ter wereld. Daarom vragen we bv ook van allochtonen dat ze Nederlands leren, maar geven we ze geen eigen land.
"Pools are perfect for holding water"
pi_121211184
Als je toch al een tweede vreemde taal leert naast het Engels, wat verplicht is voor alle Nederlanders, dan kan je natuurlijk beter Frans, Duits of Spaans leren (goed leren, niet enkel wat kunnen lezen) dan een dialect van een Nederlandse subcultuur. Wat mij betreft mag het onderwijs in zo'n dialect ook worden afgeschaft. Waarom enkel in Friesland onderwijs geven in een dialect, al heeft dat dialect de status van een taal (ja, het heeft een grotere geschiedenis maar tegenwoordig is het functioneel gezien een dialect)? Beter een extra vreemde taal.
Maar ja, ik vind dan ook dat leerlingen vanaf de lage school drie vreemde talen zouden moeten leren (naast het Engels in ieder geval Duits en Frans of Spaans) en op de middelbare school eventueel nog een vierde taal (Frans, Spaans, Russisch, Chinees, Portugees). Voor een kind is het enorm gemakkelijk om tig vreemde talen te leren, voor volwassenen is dat veel moeilijker. Bovendien kost het enorm veel geld als je als volwassene een cursus hiervoor volgt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zaterdag 5 januari 2013 @ 23:00:44 #278
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_121211442
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 22:49 schreef probeer het volgende:

[..]

Ja, maar ja, zo kan je alles wel terugvoeren. Dan kunnen we van Gelderland ook wel een eigen landje maken (of bij Duitsland voegen), en lekker Diets gaan spreken. Bij elke provincie for that matter.

En daarom dus: Friezen, get over it, jullie zijn al meer dan 200 jaar Nederlanders.

Een eigen identiteit (of zelfs taal), helemaal prima. Ik vind die Friese vlag ook best tof, dat slootjespringen met een stok is superleuk, en ik kan iedereen een vakantie op de Friese wateren op zon platte zeilschuit aanraden. Maar je zal het land waarin je woont toch wel in bepaalde zaken tegemoet moeten komen. Bijvoorbeeld dus het spreken van Nederlands wanneer niet allebei de partijen Fries spreken.

En dat geldt voor ongeveer elke minderheid in zo'n beetje elk land ter wereld. Daarom vragen we bv ook van allochtonen dat ze Nederlands leren, maar geven we ze geen eigen land.
Alles terugvoeren... Je moet het gewoon per geval bekijken, het moet wel zinvol zijn. Het is voor iemand lastig om zich aan te passen in zijn eigen omgeving. Daarbij moet de tegemoetkoming wel van 2 kanten komen. Over en weer respect. Friezen betalen belasting, volgen de Nederlandse wet en zullen in het Nederlands helpen. Aan de andere kant moet Nederland respect hebben voor Friesland en ze geen regels opleggen of identiteit afpakken.

Een meer autonoom status zoals in Spanje geregeld is zou daarbij misschien niet verkeerd zijn. Dan hoor je toch nog bij Nederland maar bepaal je indirect wel je 'binnenlandse' zaken.
Say what?
pi_121211460
Wat betreft Brabant: het is niet meer dan logisch dat Noord-Brabant samenwerkt met het aangrenzende Vlaams-Brabant en met Nordrhein-Westfalen (net zo belangrijk!). Denk hierbij aan grenszaken (politie) maar ook aan de technologie en wetenschap: de regio Eindhoven is het technologische hart van Nederland, met alle respect voor enkele goede technische onderzoeksgroepen in andere universiteitssteden), in Vlaams-Brabant is het grootste nanotechnologische onderzoeksbedrijf van Europa gevestigd (IMEC, hier wordt terecht al mee samengewerkt) en Aachen is ook een welkome aanvulling. Natuurlijk moeten die samenwerken en meer met die regio bezig zijn dan met hun land(je).
#NoDAPL
pi_121211555
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 23:00 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Alles terugvoeren... Je moet het gewoon per geval bekijken, het moet wel zinvol zijn. Het is voor iemand lastig om zich aan te passen in zijn eigen omgeving. Daarbij moet de tegemoetkoming wel van 2 kanten komen. Over en weer respect. Friezen betalen belasting, volgen de Nederlandse wet en zullen in het Nederlands helpen. Aan de andere kant moet Nederland respect hebben voor Friesland en ze geen regels opleggen of identiteit afpakken.

Een meer autonoom status zoals in Spanje geregeld is zou daarbij misschien niet verkeerd zijn. Dan hoor je toch nog bij Nederland maar bepaal je indirect wel je 'binnenlandse' zaken.
En hoe zou het in het geval van Friesland zinvol zijn als ze onafhankelijk zouden worden? Alleen zodat de 112 telefoniste wél ook Fries moet kunnen spreken?

Die eigen identiteit hebben de Friezen nog steeds, en probeert volgens mij niemand af te pakken. Gelderland heeft net zo goed een hekel aan de regenten in Den Haag hoor. Dat doet volgens mij iedereen die er niet in zit / deel van uit maakt.
  zaterdag 5 januari 2013 @ 23:10:32 #281
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_121211973
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 23:02 schreef probeer het volgende:

[..]

En hoe zou het in het geval van Friesland zinvol zijn als ze onafhankelijk zouden worden? Alleen zodat de 112 telefoniste wél ook Fries moet kunnen spreken?

Die eigen identiteit hebben de Friezen nog steeds, en probeert volgens mij niemand af te pakken. Gelderland heeft net zo goed een hekel aan de regenten in Den Haag hoor. Dat doet volgens mij iedereen die er niet in zit / deel van uit maakt.
In dat geval zou je geen compromissen meer hoeven te sluiten en geen strijd/discussie over taal en dat soort zaken meer hebben. Ik denk dat dat het voornaamste voordeel is wat je er uithaald. Maar het is niet zo dat Friesland, zoals Catalonië in Spanje de motor van de economie is. Dus economisch gezien zul je er niet bar veel voordeel uithalen.
Say what?
pi_121212117
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 23:10 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

In dat geval zou je geen compromissen meer hoeven te sluiten en geen strijd/discussie over taal en dat soort zaken meer hebben. Ik denk dat dat het voornaamste voordeel is wat je er uithaald. Maar het is niet zo dat Friesland, zoals Catalonië in Spanje de motor van de economie is. Dus economisch gezien zul je er niet bar veel voordeel uithalen.
Compromissen? Op welke gebieden / in welk opzicht? Een serieuze vraag, naar mijn (in deze, beperkte) weten heeft Nederland toch niet echt ruzie gehad met Friesland over een bepaald beleid, de afgelopen paar decennia?

Dus het gaat alleen om de Friese taal?
  zaterdag 5 januari 2013 @ 23:18:54 #283
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_121212432
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 23:13 schreef probeer het volgende:

[..]

Compromissen? Op welke gebieden / in welk opzicht? (serieuze vraag, naar mijn weten heeft Nederland toch niet echt ruzie gehad met Friesland over een bepaald beleid, de afgelopen paar decennia?)

Dus het gaat alleen om de Friese taal?
Geen ruzie gehad? Hier anders wel. En nu willen ze Friesland laten opgaan in een landsdeel waardoor het zijn status (eigen taal) hoogstwaarschijnlijk zal verliezen. Het gaat inderdaad voornamelijk om de taal. (Ik laat de Fries-Hollandse oorlogen van weleer maar even buiten beschouwing :P)
Say what?
pi_121212984
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 23:18 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Geen ruzie gehad? Hier anders wel. En nu willen ze Friesland laten opgaan in een landsdeel waardoor het zijn status (eigen taal) hoogstwaarschijnlijk zal verliezen. Het gaat inderdaad voornamelijk om de taal. (Ik laat de Fries-Hollandse oorlogen van weleer maar even buiten beschouwing :P)
Ok, de taal voornamelijk dus. Imo mag je met elkaar praten wat en hoe en in welke taal je zelf wil, maar ik vind niet dat je overheidsinstanties (zelfs wanneer gevestigd in Friesland) kan verplichten ook in het Fries te moeten kunnen communiceren. Nederlands 1e taal is Nederlands, en als je er 1 hebt, is er geen verplichte 2e nodig.

Al was het niet netjes om die man zo lang te laten wachten op een tolk die uiteindelijk niet komt. Klopt. Ok en sowieso die hetze tegen de Friese taal, nergens voor nodig. Zolang Friezen ook Nederlands kunnen, allemaal prima.

Dat noordelijke landsdeel voel ik ook weinig voor, idd oa om verlies van eigen identiteit. En omdat het sowieso belachelijk is en schaalvergroting hier in Nederland nooit echt goed uit lijkt te pakken.
pi_121216483
zeg dan gewoon nee tegen die noordelijke proivincie. hier in utrecht heeft ook helemaal niemand zin om een provincie gaan vormen met noord holland.
trouwens stel dat het doorgaat, dat betekend dus ook dat holland niet meer bestaat. maar we blijven gewoon allemaal nederlanders, het is niet de apocalyps of zoiets..

jullie friezen moeten gewoon leren beter voor je zaakjes op te komen, als het je niet bevalt.
maar ik vrees dat veel van de ideeen die ik hier lees, nogal naief zijn.
jullie zijn nu een mooi landelijk gebied dat zich kan veroorloven zich niet bezig te houden met wat de randstad wel doet, een hoop geld genereren. als je onafhankelijk gaat worden, is dat voorbij, en raak je je zo gekoesterde rustige karakter gegarandeerd kwijt. OF je zult een arm achtergesteld gebied zijn, zonder de steun van heel nederland.
pi_121216611
Was vandaag in het nieuws dat Braband zich niet wil opsplitsen op zo met andere omliggende provincies 2 megaprovincies wil vormen.
Wat zal mij die brabo's nou schelen? nou precies! Maar nu hebben ze nog iets geniaals bedacht: Een onafhankelijk Europese deelstaat vormen samen met de Vlaamse province Brabant. :') Wat een hilariteit toch weer.
  zondag 6 januari 2013 @ 01:43:03 #287
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_121218020
Die Brabo's vormen het technologische hart van de lage landen en Noord-Brabant is de enige provincie in Nederland waar het een en ander aan innovatie wordt gedaan. Je zou ze erg missen en anders het geld wel wat hieruit voortvloeit. ;)
#NoDAPL
  zondag 6 januari 2013 @ 01:44:28 #288
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_121218061
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 01:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Die Brabo's vormen het technologische hart van de lage landen en Noord-Brabant is de enige provincie in Nederland waar het een en ander aan innovatie wordt gedaan. Je zou ze erg missen en anders het geld wel wat hieruit voortvloeit. ;)
De enige provincie? Nou nou nou :P.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zondag 6 januari 2013 @ 01:45:55 #289
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_121218097
Als je het over een fatsoenlijke schaal hebt wel ja (combinatie van universiteit, scholen en bedrijven en vooral de samenwerking daartussen!). Dus meer dan een enkele goede onderzoeksgroep. In Holland weten ze goed hoe ze geld kunnen verdienen maar innovatie heb je daar weinig.
#NoDAPL
pi_121218833
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 01:44 schreef GSbrder het volgende:

[..]

De enige provincie? Nou nou nou :P.
De zachte G is ze naar het hoofd gestegen geloof ik :P
  zondag 6 januari 2013 @ 02:42:41 #291
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_121219194
Innovatie is er ook bij de TU Delft (2,5 keer groter dan de TU/e) en de regio Rotterdam.
Misschien niet op het ASML / VDL-gebied waar Bram aan denkt, maar wel met TNO / IBM / DSM / Erasmus MC.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_121220230
ik weet wat; we slpitsen nederland op in 12 kleine pruts landjes. en dan gaan we allemaal oorlog met elkaar voeren.
  zondag 6 januari 2013 @ 08:15:23 #293
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_121220793
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 23:02 schreef probeer het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld wetgeving meer aangepast op de Friese situatie en Friese cultuur. Die hele tendens van meer politie, hogere straffen, overal camera's is bij ons helemaal niet nodig en wekt alleen grote irritatie op. (Overigens ben ik van mening dat dit beleid ook contraproductief is in Nederland).

Vooral de laatste jaren voel ik me niet meer thuis in Nederland en voel ik me totaal geen Nederlander meer, vroeger was ik veel minder bezig met de Friese onafhankelijkheid.

Nu hebben we ook nationale politie en zijn er helemaal geen regio-korpsen meer en wordt alles centraal aangestuurd vanaf de tekentafel in Den Haag, waar men de problematiek in de getto's in de grote steden projecteert op de rust en het gemoedelijke leven nagenoeg zonder criminaliteit in Fryslan. Wij willen geen politiehelikopters en agenten overal, camera's op elke straathoek, bij ons is dat gewoon volslagen belachelijk. Laat ons dan tenminste autonomie krijgen binnen het koninkrijk en onze eigen binnenlandse politiek kunnen volgen op sociaal en justitieel gebied en financieel gebied, maar ook op transport-gebied (we zouden per direct de strippenkaart herinvoeren bijvoorbeeld, laat de OV-chip-faal maar in Nederland geldig zijn, niet bij ons).

Nederland faalt gewoon meer en meer de laatste jaren en doet telkens meer stomme dingen. Het regenteske wordt ook groter met de dag en de politici luisteren telkens slechter.

Ja, dan krijg je eerder een roep om autonomie of onafhankelijkheid.
  zondag 6 januari 2013 @ 08:26:35 #294
pi_121220809
En als ik sommige posts lees van Nederlandse users, lijkt het wel of wij Friezen het Nederlands beter machtig zijn dan jullie Nederlanders.

Sommigen mogen wel eens afreizen naar Fryslan, niet om Fries te leren, maar Nederlands. :')

Bijvoorbeeld dit topic, plaatsvervangende schaamte werd mij meester: POL / vuurwerk legaal maken met jou stem en jou mening! ;(
pi_121221244
Ik heb in Friesland twee filialen gehad, Leeuwarden en Drachten.

Gelet op de eigenzinnigheid en de moraliteit van de Fries zeg ik: doen die eigen staat.

Edoch ik geef ze een korte termijn van zelfstandigheid en de oorzaak is het geld. Of beter gezegd: hoe komt Friesland aan het geld van zijn Fries ?

De Fries zelf zit namelijk boven op zijn geld. Voor 1 cent gaan ze ergens anders heen. En dat houden ze iedere dag vol. Ze zitten niet op het geld maar ze liggen erop. En verrekken het om het uit te geven.

Totaal generaal: kansloos project !!
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  zondag 6 januari 2013 @ 11:13:30 #296
pi_121222119
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 10:06 schreef cempexo het volgende:

Gelet op de eigenzinnigheid en de moraliteit van de Fries zeg ik: doen die eigen staat.

Edoch ik geef ze een korte termijn van zelfstandigheid en de oorzaak is het geld. Of beter gezegd: hoe komt Friesland aan het geld van zijn Fries ?

De Fries zelf zit namelijk boven op zijn geld. Voor 1 cent gaan ze ergens anders heen. En dat houden ze iedere dag vol. Ze zitten niet op het geld maar ze liggen erop. En verrekken het om het uit te geven.

Of te wel in schril contrast tot de ziekelijke spilzucht van de EU en de Nederlanders, houden wij Friezen van rentmeesterschap en van goed beheer van geld.
Dat impliceert, eerst verdienen, dan pas uitgeven en niet andersom zoals in Zuid-Europa gebruikelijk is.

Fryslan wordt een land zonder staatsschulden, omdat wij dus een degelijke financiële koers zullen varen en als het aan mij ligt uit de EU stappen, zodat we niet medeverantwoordelijk worden voor de spilzucht van de regeringen in Zuid-Europa, maar net zo goed Nederland met paradepaardjes als de Betuwelijn, Alditrein naar Brussel en de JSF of kansloze en compleet zinloze oorlogen in Afghanistan.

Rentmeesterschap en deugdelijk financieel beleid, eigenlijk zelfs Bijbelse begrippen.
  zondag 6 januari 2013 @ 11:26:16 #297
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_121222340
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 10:06 schreef cempexo het volgende:

Misschien is de Fries tevreden met een dak boven zijn hoofd, lekker eten, liefde en vriendschap en komen spullen pas op de laatste plaats. Prima toch?
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_121222565
Goede rentmeesters, ging daarom de Frieslandbank aan wanbeheer ten onder....
pi_121222718
quote:
7s.gif Op zondag 6 januari 2013 11:13 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:

[..]

Of te wel in schril contrast tot de ziekelijke spilzucht van de EU en de Nederlanders, houden wij Friezen van rentmeesterschap en van goed beheer van geld.
Dat impliceert, eerst verdienen, dan pas uitgeven en niet andersom zoals in Zuid-Europa gebruikelijk is.

Fryslan wordt een land zonder staatsschulden, omdat wij dus een degelijke financiële koers zullen varen en als het aan mij ligt uit de EU stappen, zodat we niet medeverantwoordelijk worden voor de spilzucht van de regeringen in Zuid-Europa, maar net zo goed Nederland met paradepaardjes als de Betuwelijn, Alditrein naar Brussel en de JSF of kansloze en compleet zinloze oorlogen in Afghanistan.

Rentmeesterschap en deugdelijk financieel beleid, eigenlijk zelfs Bijbelse begrippen.
Je snapt jezelf niet.

Friesland als een land...dat betekent een micro organisatie...dat betekent hoge overheadkosten en dat houdt in een hogere belastingplicht voor de Friese burger, zeer veel hoger, want het is micro.

Dat wat Friese vluchteling in eigen land dan nog over houdt om te besteden is zeer minimaal geworden.
Daarnaast zullen niet Friese bedrijven niet meer investeren, te hoge kosten en gaan weg of vestigen ze zich niet in een potentieel ontwikkelingsland.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  zondag 6 januari 2013 @ 11:48:58 #300
pi_121222766
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 11:26 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Misschien is de Fries tevreden met een dak boven zijn hoofd, lekker eten, liefde en vriendschap en komen spullen pas op de laatste plaats. Prima toch?
Ook dat. Wij geven niet zo om luxe en plastic troep uit China.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')