abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121002196
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Nieuw: de multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
*poef* nu is het weg
pi_121002587
Luuk heeft gisterenavond bij N de fles goed gedronken. Daarna bij mij nog een slok. Hij begon heel onrustig bij me, maar viel al snel in slaap. Ik heb hem toen in bed gelegd. Dat was rond 0.15. Hij kwam daarna weer rond 4 uur. Ik heb hem aangelegd, liggend en gepoogd wakker te blijven. Ik werd om 7 uur wakker van een smakkende Luuk. Hij heeft toen niet zo goed gedronken, dus om 8 uur weer. Daarna kon ik hem weer in bed leggen.
De nacht heeft mij ook goed gedaan. Mijn temp was gisteren 40 graden, en vanmorgen 38.
*poef* nu is het weg
pi_121032697
Poeh kj... 40 graden... hopelijk ben je gauw weer de oude.

Hoe is het gegaan, Kersjes?

*O* Alle mama's, borsten, tepels en kindjes een goed 2013! *O*
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
  dinsdag 1 januari 2013 @ 12:01:20 #4
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_121032717
KJ, hoe gaat het nu? weer een beetje beter?

het heeft 3 jaar (minus een week) geduurd, maar ik kan liggend voeden. *O*
madam wilde gister niet slapen. ze lag bij de oudste van tinu op de kamer en ze waren alleenmaar aan het geinen. Op een gegeven moment (half 11 of zo) zei ik dat ik er wel naast zou gaan liggen tot ze sliep. Toen zei ze dat ze wilde drinken. Dus ik antwoordde "als je wil drinken, prima. Maar ik ga liggen." dus toen hebben we voor het eersr liggend gedronken. Weer een mijlpaal bereikt. :)
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_121032810
Haha Daviniah, zo blijf je leren ;)
pi_121036718
KJ fijn dat je je wat beter voelt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 12:01 schreef DaviniaHR het volgende:
KJ, hoe gaat het nu? weer een beetje beter?

het heeft 3 jaar (minus een week) geduurd, maar ik kan liggend voeden. *O*
madam wilde gister niet slapen. ze lag bij de oudste van tinu op de kamer en ze waren alleenmaar aan het geinen. Op een gegeven moment (half 11 of zo) zei ik dat ik er wel naast zou gaan liggen tot ze sliep. Toen zei ze dat ze wilde drinken. Dus ik antwoordde "als je wil drinken, prima. Maar ik ga liggen." dus toen hebben we voor het eersr liggend gedronken. Weer een mijlpaal bereikt. :)
Fijn Davinia. Was dat voor het eerst in haar leven of voor het eerst in lange tijd?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_121037897
KJ hoop dat je beter voelt!

Davinia *O* wat goed!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
O+met oud en nieuw troostborst

[ Bericht 9% gewijzigd door Zoë23 op 01-01-2013 16:30:16 ]
  dinsdag 1 januari 2013 @ 18:59:47 #8
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_121042844
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 15:21 schreef Tinuviel het volgende:
KJ fijn dat je je wat beter voelt.

[..]

Fijn Davinia. Was dat voor het eerst in haar leven of voor het eerst in lange tijd?
je was erbij! :D

dit is de eerste keer dat liggend voeden is gelukt. Geldt voor beide kids. Dus ook voor het eerst in haar leven. ;)
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_121043271
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 16:08 schreef Zoë23 het volgende:
KJ hoop dat je beter voelt!

Davinia *O* wat goed!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
O+met oud en nieuw troostborst
O+
pi_121043434
Maar liggend voeden is toch juist het makkelijkst? Of verschilt dat echt bij iedereen?
Fijn dat het gelukt is iig:-)
  dinsdag 1 januari 2013 @ 19:20:48 #11
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_121043592
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 19:16 schreef Troeta het volgende:
Maar liggend voeden is toch juist het makkelijkst? Of verschilt dat echt bij iedereen?
Ik vond liggend voeden zeker niet gemakkelijk. Ik ging altijd zitten, ook 's nachts :). Verschilt echt pp!
pi_121043857
Ik vind zittend ook veel fijner dan liggend, kan liggend net nergens bij enzo. Ik ga ook zitten met voedingen 's nachts. Slapen terwijl Faye drinkt kan ik toch niet.

Fijn dat het gelukt is Davina!

Zoe, heerlijke foto O+
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_121044487
liggend voeden *; ik val vaak in slaap nog

Zoe wat een lieve foto O+

Mijn dreumes is ruim 13 maanden en valt nog steeds heerlijk in slaap aan mijn borst *; ik vind het geweldig!
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  dinsdag 1 januari 2013 @ 20:00:09 #14
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_121044926
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 19:48 schreef _evenstar_ het volgende:
liggend voeden *; ik val vaak in slaap nog

Zoe wat een lieve foto O+

Mijn dreumes is ruim 13 maanden en valt nog steeds alleen heerlijk in slaap aan mijn borst *; ik vind het meestal geweldig!
O-)

En zo leer je idd nogal eens wat Davina
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_121044974
Ik moest ook wennen aan liggend voeden en de eerste 2 maanden kon ik het niet. Maar daarna werd het makkelijker en ik vond het fijn. Zo kon ik s'nachts soms toch verder slapen.

Zoe, fijn zo'n troostborst.

Bitterend zo fijn, he?
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_121045150
Ze is zo grappig, ze klimt boven op mij, kijkt in mijn decolte en roept ooohhh ahhh
ook blaast ze op mijn borsten en gaat lachen :D O+
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_121045579
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 19:16 schreef Troeta het volgende:
Dat verschilt.
Ik vind zittend voeden sowieso makkelijker, maar bij liggend voeden lig ik niet lekker. Als.ik in slaap val en daarna dus wakker wordt heb ik pijn in mijn lichaam.
Op mijn zij liggen is.geen favoriete houding.
Tegenwoordig voed ik haar gewoon op dr kamer. En gaat ze daarna gewoon dr bedje in.
pi_121045683
Ooo grappig. Vind dat juist handig en daarna blijft ze lekker liggen soesen.
pi_121045752
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 20:17 schreef Sonnetje85 het volgende:

[..]

Dat verschilt.
Ik vind zittend voeden sowieso makkelijker, maar bij liggend voeden lig ik niet lekker. Als.ik in slaap val en daarna dus wakker wordt heb ik pijn in mijn lichaam.
Op mijn zij liggen is.geen favoriete houding.
Tegenwoordig voed ik haar gewoon op dr kamer. En gaat ze daarna gewoon dr bedje in.
Dat heb ik ook. Vooral mijn rug en heupen moeten het ontgelden. Jammer, want op zich vind ik liggend voeden wel fijn. In de vroege ochtend doe ik het trouwens wel, ik voed 's nachts maximaal 2x zittend, de volgende keer komt hij bij ons in bed.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_121045760
Schattig bitterend

Liggend voeden vind ik wel fijn maar voedend slapen niet, krijg ik meer bekkenpijn van.
Sinds kort voed ik haar ook op haar kamer en slaapt ze veel sneller en valt ze niet aan de borst in slaap maar in haar bedje. Ook het sabbelen is dan minder
pi_121046017
Ik zat gisteren te denken dat ze ooit wel in een eigen kamer zal moeten ;( daar ben ik (mijn man ook) nog lang niet klaar voor :@
pi_121046512
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 20:21 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Dat heb ik ook. Vooral mijn rug en heupen moeten het ontgelden. Jammer, want op zich vind ik liggend voeden wel fijn. In de vroege ochtend doe ik het trouwens wel, ik voed 's nachts maximaal 2x zittend, de volgende keer komt hij bij ons in bed.
Idd, heupen en rug.
In het begin deed ik het wel, maar tegenwoordig werkt t niet meer :)
pi_121046543
Liggend werkt voor mij ook niet, ik moet echt heel onhandig liggen om mijn borst goed te kunnen ondersteunen.
pi_121046910
Als ik lig dan is het meestal op mijn rug en ligt haar hoofd op mijn oksel
pi_121046950
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 20:27 schreef bitterend het volgende:
Ik zat gisteren te denken dat ze ooit wel in een eigen kamer zal moeten ;( daar ben ik (mijn man ook) nog lang niet klaar voor :@
Voor ons liefdesleven vind ik het wel prettiger, S wordt overal wakker van :9
pi_121047008
:D gelukkig hoeft seks niet alleen in bed he ;)
pi_121047233
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 20:50 schreef bitterend het volgende:
:D gelukkig hoeft seks niet alleen in bed he ;)
voor mij lichamelijk gezien wel prettiger haha :+
Maar idd, je hebt gelijk.
  dinsdag 1 januari 2013 @ 22:05:01 #28
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_121050670
Liggend voeden vind ik, meestal, ook het fijnste. Hoewel ik in de babykamer ook een heerlijk stoel heb staan waarin wij, met voedingskussen, ontzettend relaxed kunnen chillen.

Bekende slaapzak, Zoe ;) Lieve foto O+

@evenstar, ik ben niet bepaald op de hoogte. Wat is je situatie met afspraak en dat je lang moet wachten?
pi_121053085
Op een enkele keer na slaap ik dan niet zo hoor, ik leg haar dan in de co-sleeper.
Want na een paar uur zo liggen word je idd wel stijf..en ik lig het liefste op mijn buik.
Eigenlijk is het meer luiheid van me, geen zin om op een stoel te zitten s'nachts :+
pi_121053297
Als Elise zo in slaap valt moet ik zo blijven liggen :')
Zodra ik anders ga liggen/ze niet meer tegen mn borst ligt wordt ze wakker. Oh en ik moet op 1 zij blijven liggen, want anders plet dr vader haar :')
  dinsdag 1 januari 2013 @ 22:52:15 #31
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_121053589
PV nhs ( zorgvsezekeringsststeem ) werkt hier anders... Ik Ben denk ik ook te beleefd :')
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_121054314
En als je zittend voed, word ze dan niet wakker?? Nena slaap gelukkig wel door als ik d'r overleg of ze slaapt snel weer in.
Mijn vriend is ook een babypletter, dus ik slaap liever niet in zo, maar zelfs in m'n slaap duw ik hem dan weg,haha, maar Mex ligt er ook wel eens bij en dat gaat echt niet.
pi_121054655
Gek genoeg kan ik haar dan wel wegleggen, geen idee waar het aan ligt.
Ze wordt soms wel even wakker, maar zodra ingestopt slaapt ze verder.

Maar 1,60 is eigenlijk te klein, ze ligt heel erg naar de rand, dus ook niet handig.
Floris ligt nooit bij ons, 1x gedaan, lag ie met zn hoofd bij mij en zn voeten bij het hoofd van R... Geen succes ;)
  dinsdag 1 januari 2013 @ 23:28:51 #34
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_121055687
Davinia, het is nooit te laat om te leren blijkt maar weer!

Zoe O+

Mijn baby heeft champagne-melk gedronken :{
Afgelopen nacht is er best wat drank bij me in gegaan. Had ik rekening mee gehouden, de flesjes gekolfde melk stonden klaar in de koelkast.
Weigert hij de fles :(
Overdag had ik gewerkt en had hij gewoon 2 flesjes gekregen. 's Avonds live bij me gedronken, en vannacht dus brullenbrullenbrullen....
Ander flesje geprobeerd, M. de fles geven, ik de fles geven... Liggend, zittend, lopend.... Niks werkte. Uiteindelijk met m'n halfzatte kop hem maar gewoon aangelegd. Het kwaad was al geschied, de voedingen daarna kreeg hij dus ook gewoon live.
Hij vond het niet vies geloof ik, hij is gewoon weer z'n clusterende zelf.
.... met gevoel voor drama....
pi_121067270
Viktor is nu 4 weken en ik vermoed dat hij (net als zijn zus) koemelkallergie heeft. Het uit zich door veel onrust na een voeding. Veel spugen, veel hikken, steeds voeding terugslikken, Hij is ook al 4 weken verkouden. Niet heel erg, maar licht verstopte neus en hoesten. Bij Amy was het vele spugen en de onrust achteraf gezien tekenen van de koemelkallergie. Ze hebben geen pijn, huilen amper, maar wel onrust in hun lijfje. (ik weet ook niet goed wat er nu precies hoort bij het baby zijn en wat hoort bij de koemelkallergie. Ik herken gewoon dingen van Amy en toen ze koemelkvrije voeding kreeg was het spugen over en sliep ze ineens overdag) Oh ja, Amy groeide ook het eerste half jaar amper en ik wil niet diezelfde zorgen bij Viktor hebben.

Ik denk er dus sterk aan om zelf koemelkvrij te gaan eten om te kijken of dit verschil maakt. Wie heeft hier ervaring mee en tips? Of kan ik het beste een diëtiste opzoeken?

Ik zit ook te denken aan inbakeren. Zodat ik hem hopelijk overdag ook eens weg kan leggen, In de doek spuug hij ons steeds onder dus dat werkt ook nog niet echt. Op zich vind ik het niet erg hoor om heel de dag met hem op de bank te liggen :P maar straks moet ik ook voor een peuter zorgen en dan kan dat niet. Hij drinkt dag en nacht elke 2 uur. Ook dat vind ik nog niet heel erg. Hij drinkt snel en effectief en groeit duidelijk, te zien aan zijn spekkies. Maar af en toe vind ik het wel zwaar.

Wat balen Kersjes dat hij ineens de fles weigerde!
  woensdag 2 januari 2013 @ 13:11:51 #36
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_121068282
Bitterend, bij ons ging het vanzelf, ze ging opeens met 11 maanden uit zichzelf slapen van 19.00 tot 06.15 uur. Kwam ze dan nog voor een nachtvoeding dan bleef ze de rest vd nacht bij ons en sliep ze door, dan was het de hele nacht op haar eigen kamer.
Ik moet wel zeggen dat we ook erg hebben moeten wennen, we vinden het nu nog steeds wel gezellig als ze eens wakker is rond middernacht, dan leggen we haar tussen ons in en slaapt ze gezellig bij ons de rest vd nacht.
Maar Lientje ging ook wel vanaf een week of 8 altijd op haar eigen kamer naar bed rond 19.00 uur, dus daar begon ze altijd de nacht, zodat ze daar ook gewoon zou kunnen slapen. Overdag sliep ze ook op haar eigen kamer.
Bij ons op de kamer stond een co-sleeper, maar ze lag meestal tussen ons in. :+

Sola, ik zou het zeker proberen koemelkvrij, inbakeren ben ik geen fan van, zeker met spugen en verkoudheid lijkt me dat eng. Kan je hem ook in een doek wikkelen en dan bijv in het wippertje, zodat z'n hoofd een beetje hoger is. Dan heeft ie wellicht ook minder last vd melk. Dan heb je hem toch bij je en kan je zien of het inwikkelen iets doet?
  woensdag 2 januari 2013 @ 13:15:24 #37
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_121068411
Ow en liggend voeden, hier altijd, vanaf een week of twee al, na een week of 7/8 kon ze zelf aanhappen, dus hoefde ik alleen mijn t-shirt omhoog te doen, bh los en kon mevr drinken en was ik alweer vertrokken. Werd ik een tijd later weer eens wakker, lag ze lekker tegen me aan te slapen....
Op die manier kost nachtvoeding geven ook geen/nauwelijks energie. ^O^
pi_121068882
Juud zelfs als ze goed slaapt willen we haar niet op haar eigen kamer :D ze slaapt ook overdag op haar ledikant die vanaf mijn zwangerschap al op onze kamer staat..het voelt gewoon perfect zo! dus voorlopig gaat ze echt niet naar een aparte kamer..
Tussen ons in ligt ze zelden!
  Moderator woensdag 2 januari 2013 @ 13:33:57 #39
5428 crew  miss_sly
pi_121069040
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 13:29 schreef bitterend het volgende:
Juud zelfs als ze goed slaapt willen we haar niet op haar eigen kamer :D ze slaapt ook overdag op haar ledikant die vanaf mijn zwangerschap al op onze kamer staat..het voelt gewoon perfect zo! dus voorlopig gaat ze echt niet naar een aparte kamer..
Tussen ons in ligt ze zelden!
Zolang jullie het alledrie goed vinden zoals het gaat, zou ik zeker niets veranderen, hoor.
S begint al langere tijd iedere avond in haar eigen bed, en is heel lang iedere nacht bij ons gekomen. Het komt steeds vaker voor dat ze een hele nacht in haar eigen bed slaapt. Heel erg prima, als ze dat zelf wil en het slapen goed gaat, maar soms mis ik haar wel hoor als ze de hele nacht in haar eigen bed blijft.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_121069451
We gaan inderdaad niks veranderen :Y haar kamer is de verschoning kamer en daar staan ook de kleding kasten..misschien als ze naar een peuter bed oid over gaat dat ze daar slaapt maar dat is allllaaaang niet- O+
  woensdag 2 januari 2013 @ 13:47:39 #41
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_121069497
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 13:33 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Zolang jullie het alledrie goed vinden zoals het gaat, zou ik zeker niets veranderen, hoor.
S begint al langere tijd iedere avond in haar eigen bed, en is heel lang iedere nacht bij ons gekomen. Het komt steeds vaker voor dat ze een hele nacht in haar eigen bed slaapt. Heel erg prima, als ze dat zelf wil en het slapen goed gaat, maar soms mis ik haar wel hoor als ze de hele nacht in haar eigen bed blijft.
Hier is het wel eens dat ze 5/6 nachten achter elkaar in haar eigen bed slaapt, dan zeggen wij ook vaak tegen elkaar, nou ze mag nu wel weer eens wakker worden en een nachtje bij ons, het is zo knus, zo'n pukje bij je in bed.
We zijn nu al een beetje aan het denken hoe we dat straks doen als we er twee hebben, weer een co-sleeper of een bedhek oid. :)
pi_121077401
Ik ben al een paar weken lekker aan het nadenken over een indeling voor het kamertje van ons meisje maar ik heb er nog niet bij nagedacht dat ze er dan ook echt gaat slapen :@

Mijn kind poept spinazie, zo groen had ik ze nog niet gezien :X Hoort dat?
pi_121080450
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 17:37 schreef _Ophelia_ het volgende:

Mijn kind poept spinazie, zo groen had ik ze nog niet gezien :X Hoort dat?
Bij mij ook...wacht met je mee op het antwoord. :)
pi_121081192
Ophelia, Zolena zijn jullie baby's ziek? Hebben ze koorts, verkoudheid of paracetamol gekregen, dan kan het misschien daarvan komen. Voor tandjes lijken ze mij erg jong namelijk?
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_121082199
Ja hoor wij hadden ook spinazie poep..vooral toen ze snotterig was of veel voormelk had gedronken..ook met tandjes was het groen maar geen spinazie groen maar heldere groen :D
We hebben ook bruin, oranje en geel mee gemaakt!
pi_121083201
Ik heb hier ook spinazie gehad, toen ze een week of 2 was ofzo?
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_121083284
Tandjes.lijkt me stug idd. Hij is wel een heel klein beetje verkouden maar niet eens verhoging of zo. En ook geen paracetamol dus. Is ook al een paar dagen, wel afgewisseld met geel en geelgroen...
pi_121083378
Tandjes zou hier ook "wat" vroeg zijn :P

Thnx, afgelopen weekend was ze snotterig nu is dat eigenlijk over. Ik heb wel het idee dat ze niet helemaal lekker is, beetje hangerig en weer ernstig aan het clusteren. We zien wel..
pi_121087728
Spinazie heb ik ook veel gezien in het begin. Vooral als ze snifverkouden was en helemaal dichtzat.
Maar ik let er nu ook meer op dat ze de borst helemaal leeg drinkt, zodat ze veel vette achtermelk krijgt. Dat scheelt ook stukken. Nu alleen af en toe, lees: 1 keer in de maand ofzo, spinazie.

Och, ze worden er sterk van :+
pi_121089662
Leeg drinken lukt wel, hij krijgt maar 1 kant per keer en doet daar al gauw 20 minuten over als ik 'echt' voed. En ik kolf verder overdag praktisch alles.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')