abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121002196
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Nieuw: de multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
*poef* nu is het weg
pi_121002587
Luuk heeft gisterenavond bij N de fles goed gedronken. Daarna bij mij nog een slok. Hij begon heel onrustig bij me, maar viel al snel in slaap. Ik heb hem toen in bed gelegd. Dat was rond 0.15. Hij kwam daarna weer rond 4 uur. Ik heb hem aangelegd, liggend en gepoogd wakker te blijven. Ik werd om 7 uur wakker van een smakkende Luuk. Hij heeft toen niet zo goed gedronken, dus om 8 uur weer. Daarna kon ik hem weer in bed leggen.
De nacht heeft mij ook goed gedaan. Mijn temp was gisteren 40 graden, en vanmorgen 38.
*poef* nu is het weg
pi_121032697
Poeh kj... 40 graden... hopelijk ben je gauw weer de oude.

Hoe is het gegaan, Kersjes?

*O* Alle mama's, borsten, tepels en kindjes een goed 2013! *O*
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
  dinsdag 1 januari 2013 @ 12:01:20 #4
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_121032717
KJ, hoe gaat het nu? weer een beetje beter?

het heeft 3 jaar (minus een week) geduurd, maar ik kan liggend voeden. *O*
madam wilde gister niet slapen. ze lag bij de oudste van tinu op de kamer en ze waren alleenmaar aan het geinen. Op een gegeven moment (half 11 of zo) zei ik dat ik er wel naast zou gaan liggen tot ze sliep. Toen zei ze dat ze wilde drinken. Dus ik antwoordde "als je wil drinken, prima. Maar ik ga liggen." dus toen hebben we voor het eersr liggend gedronken. Weer een mijlpaal bereikt. :)
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_121032810
Haha Daviniah, zo blijf je leren ;)
pi_121036718
KJ fijn dat je je wat beter voelt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 12:01 schreef DaviniaHR het volgende:
KJ, hoe gaat het nu? weer een beetje beter?

het heeft 3 jaar (minus een week) geduurd, maar ik kan liggend voeden. *O*
madam wilde gister niet slapen. ze lag bij de oudste van tinu op de kamer en ze waren alleenmaar aan het geinen. Op een gegeven moment (half 11 of zo) zei ik dat ik er wel naast zou gaan liggen tot ze sliep. Toen zei ze dat ze wilde drinken. Dus ik antwoordde "als je wil drinken, prima. Maar ik ga liggen." dus toen hebben we voor het eersr liggend gedronken. Weer een mijlpaal bereikt. :)
Fijn Davinia. Was dat voor het eerst in haar leven of voor het eerst in lange tijd?
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_121037897
KJ hoop dat je beter voelt!

Davinia *O* wat goed!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
O+met oud en nieuw troostborst

[ Bericht 9% gewijzigd door Zoë23 op 01-01-2013 16:30:16 ]
  dinsdag 1 januari 2013 @ 18:59:47 #8
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_121042844
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 15:21 schreef Tinuviel het volgende:
KJ fijn dat je je wat beter voelt.

[..]

Fijn Davinia. Was dat voor het eerst in haar leven of voor het eerst in lange tijd?
je was erbij! :D

dit is de eerste keer dat liggend voeden is gelukt. Geldt voor beide kids. Dus ook voor het eerst in haar leven. ;)
pi_121043271
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 16:08 schreef Zoë23 het volgende:
KJ hoop dat je beter voelt!

Davinia *O* wat goed!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
O+met oud en nieuw troostborst
O+
pi_121043434
Maar liggend voeden is toch juist het makkelijkst? Of verschilt dat echt bij iedereen?
Fijn dat het gelukt is iig:-)
  dinsdag 1 januari 2013 @ 19:20:48 #11
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_121043592
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 19:16 schreef Troeta het volgende:
Maar liggend voeden is toch juist het makkelijkst? Of verschilt dat echt bij iedereen?
Ik vond liggend voeden zeker niet gemakkelijk. Ik ging altijd zitten, ook 's nachts :). Verschilt echt pp!
pi_121043857
Ik vind zittend ook veel fijner dan liggend, kan liggend net nergens bij enzo. Ik ga ook zitten met voedingen 's nachts. Slapen terwijl Faye drinkt kan ik toch niet.

Fijn dat het gelukt is Davina!

Zoe, heerlijke foto O+
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_121044487
liggend voeden *; ik val vaak in slaap nog

Zoe wat een lieve foto O+

Mijn dreumes is ruim 13 maanden en valt nog steeds heerlijk in slaap aan mijn borst *; ik vind het geweldig!
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  dinsdag 1 januari 2013 @ 20:00:09 #14
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_121044926
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 19:48 schreef _evenstar_ het volgende:
liggend voeden *; ik val vaak in slaap nog

Zoe wat een lieve foto O+

Mijn dreumes is ruim 13 maanden en valt nog steeds alleen heerlijk in slaap aan mijn borst *; ik vind het meestal geweldig!
O-)

En zo leer je idd nogal eens wat Davina
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_121044974
Ik moest ook wennen aan liggend voeden en de eerste 2 maanden kon ik het niet. Maar daarna werd het makkelijker en ik vond het fijn. Zo kon ik s'nachts soms toch verder slapen.

Zoe, fijn zo'n troostborst.

Bitterend zo fijn, he?
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_121045150
Ze is zo grappig, ze klimt boven op mij, kijkt in mijn decolte en roept ooohhh ahhh
ook blaast ze op mijn borsten en gaat lachen :D O+
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_121045579
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 19:16 schreef Troeta het volgende:
Dat verschilt.
Ik vind zittend voeden sowieso makkelijker, maar bij liggend voeden lig ik niet lekker. Als.ik in slaap val en daarna dus wakker wordt heb ik pijn in mijn lichaam.
Op mijn zij liggen is.geen favoriete houding.
Tegenwoordig voed ik haar gewoon op dr kamer. En gaat ze daarna gewoon dr bedje in.
pi_121045683
Ooo grappig. Vind dat juist handig en daarna blijft ze lekker liggen soesen.
pi_121045752
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 20:17 schreef Sonnetje85 het volgende:

[..]

Dat verschilt.
Ik vind zittend voeden sowieso makkelijker, maar bij liggend voeden lig ik niet lekker. Als.ik in slaap val en daarna dus wakker wordt heb ik pijn in mijn lichaam.
Op mijn zij liggen is.geen favoriete houding.
Tegenwoordig voed ik haar gewoon op dr kamer. En gaat ze daarna gewoon dr bedje in.
Dat heb ik ook. Vooral mijn rug en heupen moeten het ontgelden. Jammer, want op zich vind ik liggend voeden wel fijn. In de vroege ochtend doe ik het trouwens wel, ik voed 's nachts maximaal 2x zittend, de volgende keer komt hij bij ons in bed.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_121045760
Schattig bitterend

Liggend voeden vind ik wel fijn maar voedend slapen niet, krijg ik meer bekkenpijn van.
Sinds kort voed ik haar ook op haar kamer en slaapt ze veel sneller en valt ze niet aan de borst in slaap maar in haar bedje. Ook het sabbelen is dan minder
pi_121046017
Ik zat gisteren te denken dat ze ooit wel in een eigen kamer zal moeten ;( daar ben ik (mijn man ook) nog lang niet klaar voor :@
pi_121046512
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 20:21 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Dat heb ik ook. Vooral mijn rug en heupen moeten het ontgelden. Jammer, want op zich vind ik liggend voeden wel fijn. In de vroege ochtend doe ik het trouwens wel, ik voed 's nachts maximaal 2x zittend, de volgende keer komt hij bij ons in bed.
Idd, heupen en rug.
In het begin deed ik het wel, maar tegenwoordig werkt t niet meer :)
pi_121046543
Liggend werkt voor mij ook niet, ik moet echt heel onhandig liggen om mijn borst goed te kunnen ondersteunen.
pi_121046910
Als ik lig dan is het meestal op mijn rug en ligt haar hoofd op mijn oksel
pi_121046950
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 20:27 schreef bitterend het volgende:
Ik zat gisteren te denken dat ze ooit wel in een eigen kamer zal moeten ;( daar ben ik (mijn man ook) nog lang niet klaar voor :@
Voor ons liefdesleven vind ik het wel prettiger, S wordt overal wakker van :9
pi_121047008
:D gelukkig hoeft seks niet alleen in bed he ;)
pi_121047233
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 20:50 schreef bitterend het volgende:
:D gelukkig hoeft seks niet alleen in bed he ;)
voor mij lichamelijk gezien wel prettiger haha :+
Maar idd, je hebt gelijk.
  dinsdag 1 januari 2013 @ 22:05:01 #28
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_121050670
Liggend voeden vind ik, meestal, ook het fijnste. Hoewel ik in de babykamer ook een heerlijk stoel heb staan waarin wij, met voedingskussen, ontzettend relaxed kunnen chillen.

Bekende slaapzak, Zoe ;) Lieve foto O+

@evenstar, ik ben niet bepaald op de hoogte. Wat is je situatie met afspraak en dat je lang moet wachten?
pi_121053085
Op een enkele keer na slaap ik dan niet zo hoor, ik leg haar dan in de co-sleeper.
Want na een paar uur zo liggen word je idd wel stijf..en ik lig het liefste op mijn buik.
Eigenlijk is het meer luiheid van me, geen zin om op een stoel te zitten s'nachts :+
pi_121053297
Als Elise zo in slaap valt moet ik zo blijven liggen :')
Zodra ik anders ga liggen/ze niet meer tegen mn borst ligt wordt ze wakker. Oh en ik moet op 1 zij blijven liggen, want anders plet dr vader haar :')
  dinsdag 1 januari 2013 @ 22:52:15 #31
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_121053589
PV nhs ( zorgvsezekeringsststeem ) werkt hier anders... Ik Ben denk ik ook te beleefd :')
pi_121054314
En als je zittend voed, word ze dan niet wakker?? Nena slaap gelukkig wel door als ik d'r overleg of ze slaapt snel weer in.
Mijn vriend is ook een babypletter, dus ik slaap liever niet in zo, maar zelfs in m'n slaap duw ik hem dan weg,haha, maar Mex ligt er ook wel eens bij en dat gaat echt niet.
pi_121054655
Gek genoeg kan ik haar dan wel wegleggen, geen idee waar het aan ligt.
Ze wordt soms wel even wakker, maar zodra ingestopt slaapt ze verder.

Maar 1,60 is eigenlijk te klein, ze ligt heel erg naar de rand, dus ook niet handig.
Floris ligt nooit bij ons, 1x gedaan, lag ie met zn hoofd bij mij en zn voeten bij het hoofd van R... Geen succes ;)
  dinsdag 1 januari 2013 @ 23:28:51 #34
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_121055687
Davinia, het is nooit te laat om te leren blijkt maar weer!

Zoe O+

Mijn baby heeft champagne-melk gedronken :{
Afgelopen nacht is er best wat drank bij me in gegaan. Had ik rekening mee gehouden, de flesjes gekolfde melk stonden klaar in de koelkast.
Weigert hij de fles :(
Overdag had ik gewerkt en had hij gewoon 2 flesjes gekregen. 's Avonds live bij me gedronken, en vannacht dus brullenbrullenbrullen....
Ander flesje geprobeerd, M. de fles geven, ik de fles geven... Liggend, zittend, lopend.... Niks werkte. Uiteindelijk met m'n halfzatte kop hem maar gewoon aangelegd. Het kwaad was al geschied, de voedingen daarna kreeg hij dus ook gewoon live.
Hij vond het niet vies geloof ik, hij is gewoon weer z'n clusterende zelf.
.... met gevoel voor drama....
pi_121067270
Viktor is nu 4 weken en ik vermoed dat hij (net als zijn zus) koemelkallergie heeft. Het uit zich door veel onrust na een voeding. Veel spugen, veel hikken, steeds voeding terugslikken, Hij is ook al 4 weken verkouden. Niet heel erg, maar licht verstopte neus en hoesten. Bij Amy was het vele spugen en de onrust achteraf gezien tekenen van de koemelkallergie. Ze hebben geen pijn, huilen amper, maar wel onrust in hun lijfje. (ik weet ook niet goed wat er nu precies hoort bij het baby zijn en wat hoort bij de koemelkallergie. Ik herken gewoon dingen van Amy en toen ze koemelkvrije voeding kreeg was het spugen over en sliep ze ineens overdag) Oh ja, Amy groeide ook het eerste half jaar amper en ik wil niet diezelfde zorgen bij Viktor hebben.

Ik denk er dus sterk aan om zelf koemelkvrij te gaan eten om te kijken of dit verschil maakt. Wie heeft hier ervaring mee en tips? Of kan ik het beste een diëtiste opzoeken?

Ik zit ook te denken aan inbakeren. Zodat ik hem hopelijk overdag ook eens weg kan leggen, In de doek spuug hij ons steeds onder dus dat werkt ook nog niet echt. Op zich vind ik het niet erg hoor om heel de dag met hem op de bank te liggen :P maar straks moet ik ook voor een peuter zorgen en dan kan dat niet. Hij drinkt dag en nacht elke 2 uur. Ook dat vind ik nog niet heel erg. Hij drinkt snel en effectief en groeit duidelijk, te zien aan zijn spekkies. Maar af en toe vind ik het wel zwaar.

Wat balen Kersjes dat hij ineens de fles weigerde!
  woensdag 2 januari 2013 @ 13:11:51 #36
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_121068282
Bitterend, bij ons ging het vanzelf, ze ging opeens met 11 maanden uit zichzelf slapen van 19.00 tot 06.15 uur. Kwam ze dan nog voor een nachtvoeding dan bleef ze de rest vd nacht bij ons en sliep ze door, dan was het de hele nacht op haar eigen kamer.
Ik moet wel zeggen dat we ook erg hebben moeten wennen, we vinden het nu nog steeds wel gezellig als ze eens wakker is rond middernacht, dan leggen we haar tussen ons in en slaapt ze gezellig bij ons de rest vd nacht.
Maar Lientje ging ook wel vanaf een week of 8 altijd op haar eigen kamer naar bed rond 19.00 uur, dus daar begon ze altijd de nacht, zodat ze daar ook gewoon zou kunnen slapen. Overdag sliep ze ook op haar eigen kamer.
Bij ons op de kamer stond een co-sleeper, maar ze lag meestal tussen ons in. :+

Sola, ik zou het zeker proberen koemelkvrij, inbakeren ben ik geen fan van, zeker met spugen en verkoudheid lijkt me dat eng. Kan je hem ook in een doek wikkelen en dan bijv in het wippertje, zodat z'n hoofd een beetje hoger is. Dan heeft ie wellicht ook minder last vd melk. Dan heb je hem toch bij je en kan je zien of het inwikkelen iets doet?
  woensdag 2 januari 2013 @ 13:15:24 #37
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_121068411
Ow en liggend voeden, hier altijd, vanaf een week of twee al, na een week of 7/8 kon ze zelf aanhappen, dus hoefde ik alleen mijn t-shirt omhoog te doen, bh los en kon mevr drinken en was ik alweer vertrokken. Werd ik een tijd later weer eens wakker, lag ze lekker tegen me aan te slapen....
Op die manier kost nachtvoeding geven ook geen/nauwelijks energie. ^O^
pi_121068882
Juud zelfs als ze goed slaapt willen we haar niet op haar eigen kamer :D ze slaapt ook overdag op haar ledikant die vanaf mijn zwangerschap al op onze kamer staat..het voelt gewoon perfect zo! dus voorlopig gaat ze echt niet naar een aparte kamer..
Tussen ons in ligt ze zelden!
  Moderator woensdag 2 januari 2013 @ 13:33:57 #39
5428 crew  miss_sly
pi_121069040
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 13:29 schreef bitterend het volgende:
Juud zelfs als ze goed slaapt willen we haar niet op haar eigen kamer :D ze slaapt ook overdag op haar ledikant die vanaf mijn zwangerschap al op onze kamer staat..het voelt gewoon perfect zo! dus voorlopig gaat ze echt niet naar een aparte kamer..
Tussen ons in ligt ze zelden!
Zolang jullie het alledrie goed vinden zoals het gaat, zou ik zeker niets veranderen, hoor.
S begint al langere tijd iedere avond in haar eigen bed, en is heel lang iedere nacht bij ons gekomen. Het komt steeds vaker voor dat ze een hele nacht in haar eigen bed slaapt. Heel erg prima, als ze dat zelf wil en het slapen goed gaat, maar soms mis ik haar wel hoor als ze de hele nacht in haar eigen bed blijft.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_121069451
We gaan inderdaad niks veranderen :Y haar kamer is de verschoning kamer en daar staan ook de kleding kasten..misschien als ze naar een peuter bed oid over gaat dat ze daar slaapt maar dat is allllaaaang niet- O+
  woensdag 2 januari 2013 @ 13:47:39 #41
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_121069497
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 13:33 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Zolang jullie het alledrie goed vinden zoals het gaat, zou ik zeker niets veranderen, hoor.
S begint al langere tijd iedere avond in haar eigen bed, en is heel lang iedere nacht bij ons gekomen. Het komt steeds vaker voor dat ze een hele nacht in haar eigen bed slaapt. Heel erg prima, als ze dat zelf wil en het slapen goed gaat, maar soms mis ik haar wel hoor als ze de hele nacht in haar eigen bed blijft.
Hier is het wel eens dat ze 5/6 nachten achter elkaar in haar eigen bed slaapt, dan zeggen wij ook vaak tegen elkaar, nou ze mag nu wel weer eens wakker worden en een nachtje bij ons, het is zo knus, zo'n pukje bij je in bed.
We zijn nu al een beetje aan het denken hoe we dat straks doen als we er twee hebben, weer een co-sleeper of een bedhek oid. :)
pi_121077401
Ik ben al een paar weken lekker aan het nadenken over een indeling voor het kamertje van ons meisje maar ik heb er nog niet bij nagedacht dat ze er dan ook echt gaat slapen :@

Mijn kind poept spinazie, zo groen had ik ze nog niet gezien :X Hoort dat?
pi_121080450
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 17:37 schreef _Ophelia_ het volgende:

Mijn kind poept spinazie, zo groen had ik ze nog niet gezien :X Hoort dat?
Bij mij ook...wacht met je mee op het antwoord. :)
pi_121081192
Ophelia, Zolena zijn jullie baby's ziek? Hebben ze koorts, verkoudheid of paracetamol gekregen, dan kan het misschien daarvan komen. Voor tandjes lijken ze mij erg jong namelijk?
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_121082199
Ja hoor wij hadden ook spinazie poep..vooral toen ze snotterig was of veel voormelk had gedronken..ook met tandjes was het groen maar geen spinazie groen maar heldere groen :D
We hebben ook bruin, oranje en geel mee gemaakt!
pi_121083201
Ik heb hier ook spinazie gehad, toen ze een week of 2 was ofzo?
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_121083284
Tandjes.lijkt me stug idd. Hij is wel een heel klein beetje verkouden maar niet eens verhoging of zo. En ook geen paracetamol dus. Is ook al een paar dagen, wel afgewisseld met geel en geelgroen...
pi_121083378
Tandjes zou hier ook "wat" vroeg zijn :P

Thnx, afgelopen weekend was ze snotterig nu is dat eigenlijk over. Ik heb wel het idee dat ze niet helemaal lekker is, beetje hangerig en weer ernstig aan het clusteren. We zien wel..
pi_121087728
Spinazie heb ik ook veel gezien in het begin. Vooral als ze snifverkouden was en helemaal dichtzat.
Maar ik let er nu ook meer op dat ze de borst helemaal leeg drinkt, zodat ze veel vette achtermelk krijgt. Dat scheelt ook stukken. Nu alleen af en toe, lees: 1 keer in de maand ofzo, spinazie.

Och, ze worden er sterk van :+
pi_121089662
Leeg drinken lukt wel, hij krijgt maar 1 kant per keer en doet daar al gauw 20 minuten over als ik 'echt' voed. En ik kolf verder overdag praktisch alles.
pi_121093419
Iemand tips: dame is 5 maanden oud en een beetje een luie drinker volgens mij.
Met voeden laat ze los, begint te huilen en ik leg haar dan aan de andere kant aan. Dan gaat ze drinken, laat los en weer huilen. Alsik haar dan weer aan de andere kant aanleg begint die riedel weer opnieuw.
Niet echt ontspannen, voor beide niet, want ze strekt zich uit op die momenten.
Uiteindelijk komt.het er wel op neer dat ze vaak aan een kant opeens het licht ziet en wat beter gaat drinken, maar lijkt me voor haar ook niet heel fijn zo.
pi_121100826
Borstcompressie zodat er wat meer.melk komt? Noah was altijd te lui om te wachten op de tsr. Die deed hetzelfde als wat jij nu beschrijft.
Lotte!
Noah!
pi_121101650
Ja, bekend hier ook. Mijn TSR duurt altijd even voor hij komt en dat is voor meneertje soms te lang.
Dan krijg ik dat wat hierboven staat ook.

Ik masseer mijn borst even van te voren en knijp wat melk uit de tepel, dan gaat het sneller :Y
pi_121131634
Bedankt voor de tips!
Borstcompressie deed ik al wel, niet altijd trouwens, idd wel een goede om te doen!
Jouw tip ga ik ook uitproberen Free!

Toch fijn zo' n topic ;)
pi_121143261
Ik wilde alleen aangeven dat de groene poep wellicht door verkoudheid/ziekte komt. Maar het kan ook door teveel voormelk.

Bij mijn eerste hadden we op dag 3-6 nog groene poep ofzo en daar ging de kraamzorg vreselijk over zeuren.

Hebben jullie misschien tips of adviezen? Mijn uk krijgt op het kdv (8.30- 18 uur) nu 2 voedingen van 145-150 ml. Om 8 uur voed ik hem altijd op het kdv nog. De leidsters geven aan dat hij niet helemaal tevreden is daarna, maar ook dat hij veel spuugt. Ik kolf ook niet echt meer dan dat dus zit nu met "meer bv meegeven of bv na de fles nog wat fruit c.q. brood geven. Hij mag sowieso al fruit en brood, maar als hij aan de fles niet genoeg heeft en krijgt dat, dan spuugt hij misschien niet meer en went ook nog eens wat sneller aan vast voedsel. Is het te weinig wat hij krijgt? Hij is bijna 8 maanden en ik schat 8-9 kg.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_121144359
Tinu
Hoeveel bv S qua ml drinkt weet ik niet maar ons ritme is de laatste dagen zo;
(ze krijgt nu smorgens ook een beetje pap) (tijden van bv kunnen iets verschillen maar als ze naar bed gaat geef ik van te voren bv)

7u bv
Rond 8bijv een bescuitje
9u pap en brood en beetje water
9:30 bv
12uur brood en een beetje water
13:30 bv
Na het wakker worden fruit en een bescuitje
Einde vd middag bv
18:00 avondeten
19:30 bv
pi_121144552
:D ik heb geen idee hoeveel bv en wanneer ik het geef!
sowieso in slaap voeden, na wakker worden en in de loop van de dag als ze speelt komt ze ook af en toe voor een slokje! *;
Volledig op verzoek dus..soms wil ze heeel vaak achter elkaar drinken..vooral nu met buikgriep/tandjes
  vrijdag 4 januari 2013 @ 11:44:15 #58
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_121145303
tinu, kan je de bv iets aanlengen met water?
Of een beetje johannesbroodpitmeel erdoor heen?
Of anders 30cc kv nageven?

Wel vervelend dat hij niet tevreden is na een voeding...

We zijn afgelopen woensdag naar het cb geweest. :)

pi_121145465
Ohja met water is een goede!
Als ik 100 heb gekolfd doe ik soms 40ml water erbij!
Vindt ze prima

Davinia heeel goed :Y :*
pi_121147382
Mooi gemiddeld kind heb je davinia! :D

Wij zijn ook net terug:

Op de CB-curves groeide hij uit de curves.. :P Waarop de wvpk zei: ik vermoed dat de nachtvoedingen alleen nog om te tutten en vanwege de structuur zijn, zo te zien heeft ie ze niet nodig.. Euh nee, hij drinkt nog echt wel effectief dan. M.a.w. als ik had gezegd dat ik de nachtvoedingen niet tof zou vinden, had ik eruit kunnen halen dat hij ze niet meer nodig heeft.. Kind is 2 mnd oud :')
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_121147419
Tinu, spuugt hij thuis nu ook? Ik vind het zo gek dat hij op het kdv zo veel spuugt.. Wat doen ze daar wel met em :P
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_121147483
Is het ook echt spugen? golven? of beetje teruggeven?
En heeft hij er zelf last van? pijn oid? buigt zijn curve af?
anders zou ik niet echt de voeding indikken..denk dat het als een blok op de maag valt..net cement dat spul voor het indikken
pi_121148025
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 12:42 schreef Morretje het volgende:
Mooi gemiddeld kind heb je davinia! :D

Wij zijn ook net terug:

[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]

Op de CB-curves groeide hij uit de curves.. :P Waarop de wvpk zei: ik vermoed dat de nachtvoedingen alleen nog om te tutten en vanwege de structuur zijn, zo te zien heeft ie ze niet nodig.. Euh nee, hij drinkt nog echt wel effectief dan. M.a.w. als ik had gezegd dat ik de nachtvoedingen niet tof zou vinden, had ik eruit kunnen halen dat hij ze niet meer nodig heeft.. Kind is 2 mnd oud :')
Ik was er gisteren, wat een verschil zeg :D

pi_121148122
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 12:44 schreef Morretje het volgende:
Tinu, spuugt hij thuis nu ook? Ik vind het zo gek dat hij op het kdv zo veel spuugt.. Wat doen ze daar wel met em :P
Dat idd :Y
  vrijdag 4 januari 2013 @ 13:44:14 #65
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_121149588
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 12:44 schreef Morretje het volgende:
Daar heb je ook wel een punt. Mss helpt een langzamere speen ook wel...
pi_121149758
Krijgt hij thuis eigenlijk ook wel eens de fles Tinu?
pi_121151850
Wow Davinia mooie curve!

SE wow wat goed gegroeit.

Ja dat weet ik niet, zal ik nog eens vragen, ze zeggen "spugen" maar ik vermoed dat het meer "beetjes teruggeven" is. Een ochtend dat ik hem bracht en hij net gegeten had zei de leidster: ik zal hem gelijk een slab geven en toen liep er een klein beetje voeding uit zijn mond en toen zei ze: zie je dat bedoel ik. Ze geven ook aan hem meerdere keren per dag een schone slab te geven en aan het einde van de dag is zijn shirtje nat, maar dat kan natuurlijk ook van teruggegeven voeding en kwijlen komen. Ik wil zijn voeding niet indikken, ze hebben op het kdv 2 keer rijstebloem in zijn fruit gedaan en toen was hij gelijk verstopt. Water toevoegen vind ik zo een neptruucje, gaat hij daar tevredener van worden? Heb ook niet het idee dat hij niet goed groeit of te weinig plast etc. De ene leidster zei dat ze niet het idee heeft dat hij echt heel erg honger heeft maar meer dat hij nog een slokje zou lusten, wel moppert of huilt hij dus eventjes als de fles op was. Aan de borst heeft hij dat ook, dan blijft hij weleens tutten, dus misschien is het ook gewoon het blijven liggen, lekker warm en blijven zuigen (speentje wil hij helaas niet). Voor nu even gezegd dat ze dan misschien wat fruit/ brood nageven en kijken hoe dat gaat. Hij heeft ook gisteren voor het eerst wat liga in zijn fruit gehad en dat vond hij heerlijk en vanochtend voor het eerst brood met appelstroop.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_121152835
Mooie groeicurves

Tinu
Als het gewoon een beetje melk teruggeven is moeten ze er niet zo'n probleem van maken pff.. Het is een baby..
Je kunt misschien ook groente pureren ipv rapley? Dan eet hij misschien meer en is wat meer tevreden? (heb het idee sinds S beter eet, ze minder tut aan de borst en ook minder hongerig is) ik geef rapley maar ook in combi met gepureerd omdat ik toch wilde dat ze echt goed wat binnenkreeg. Met groente & aardappel is dat qua rapley soms wel moeilijk voor S om dat echt goed vast te houden en te eten (wortel kan bijv wel goed)
pi_121153208
Zoe, ja geef ook weleens gepureerd. Vroeg me sowieso ook af hoe andere ouders dat doen. Ik vind nu ook niet alle groente erg rapley geschikt enzo. Maar dat is meer voor het rapley topic.

Iemand vroeg nog of hij thuis flesjes krijgt. Ja krijgt hij altijd op de maandagen. Dan ben ik op werk en is hij afwisselend bij mijn schoonmoeder en bij zijn papa.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_121154342
Als hij thuis ook (dezelfde) flesjes krijgt zonder te spugen ligt het dus niet aan de fles. Zou het aan de onrustigere omgeving kunnen liggen? Misschien drinkt hij inderdaad meer dan nodig omdat hij even rustig wil blijven tutten.
pi_121155032
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 15:07 schreef Tinuviel het volgende:
Zoe, ja geef ook weleens gepureerd. Vroeg me sowieso ook af hoe andere ouders dat doen. Ik vind nu ook niet alle groente erg rapley geschikt enzo. Maar dat is meer voor het rapley topic.

Iemand vroeg nog of hij thuis flesjes krijgt. Ja krijgt hij altijd op de maandagen. Dan ben ik op werk en is hij afwisselend bij mijn schoonmoeder en bij zijn papa.
Welke groenten zijn niet geschikt? Alleen yoghurt/pap en soep krijgt ze van een lepel..verder eet ze alles zelf..

[ Bericht 0% gewijzigd door bitterend op 04-01-2013 16:10:34 (spelling) ]
pi_121155392
Ik heb ook nooit gepureerd.
pi_121157781
Idd voor rapley topic
SPOILER
Ze drinkt nu minder vaak maar wel beter, heeft me meer rust gegeven en me ook een beter gevoel over bv gegeven :)
pi_121158069
Ik hoor hier eigenlijk niet thuis mar ik las iets over groene poep en dat de kraamzorg daar na 3 dagen over zeurde? mijn dame is pas een week van haar groene poep af is dat nou zoiets raars of hoort dat bij flesvoeding?
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
pi_121158299
Paprika vond R geweldig..ze sabbelde er erg vrolijk op! zelfde geldt voor aubergine,tomaat,komkommer,boontjes..allemaal groente die erg in de smaak vielen
Als ze iets niet goed kon eten dan was ze er simpleweg niet klaar voor (vind ik) nu eet ze broccoli erg goed..maar ik had nooit het gevoel dat ze door eten van vaste voedsel gelukkiger/tevredener was ze sliep ook niet beter als ze 1 dag meer had gegeten..borst blijft hier sowieso favoriet ^O^
pi_121158601
S Slaapt ook niet langer/meer door vaste voeding maar als ik zie dat ze van het eten geniet, en niet meer om het uur/2u overdag wil drinken dan vind ik het toch een goed teken.
Het is ook niet zo dat ze met een tuitbeker/fles bv wil drinken.. Vriend of opa en oma enz kunnen haar ook vaste voeding aanbieden en dat doet mij ook goed.
ze drinkt nu om de 4u ongeveer dus nog zeer regelmatig borst. (en snachts vaker)
pi_121159616
Paprika heb ik nog niet gedaan. Wortel, aardappel, zoete aardappel, pastinaak, courgette, aubergine ging redelijk goed hier. Maar roosjesgroente (broccoli, bloemkool) ging bijvoorbeeld lastiger omdat hij grote happen afkauwde en vervolgens verslikte. Daar had hij geprakt dan weer geen moeite mee. Pompoen bijvoorbeeld was gewoon zo zacht dat hij het met zijn handen verpletterde en kreeg het niet in de mond, terwijlhijhetgeprakt heerlijk vond. Spinazie kan ik me niet voorstellen datdatals rapley goed werkt bijvoorbeeld. En boontjes bijvoorbeeld weet ik niet of dat echtgoedwerkt voordatzetanden hebben om hetgoed te kauwen, maar misschien wel als het goed zachtgekookt is.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_121160053
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 17:30 schreef Tinuviel het volgende:
Paprika heb ik nog niet gedaan. Wortel, aardappel, zoete aardappel, pastinaak, courgette, aubergine ging redelijk goed hier. Maar roosjesgroente (broccoli, bloemkool) ging bijvoorbeeld lastiger omdat hij grote happen afkauwde en vervolgens verslikte. Daar had hij geprakt dan weer geen moeite mee. Pompoen bijvoorbeeld was gewoon zo zacht dat hij het met zijn handen verpletterde en kreeg het niet in de mond, terwijlhijhetgeprakt heerlijk vond. Spinazie kan ik me niet voorstellen datdatals rapley goed werkt bijvoorbeeld. En boontjes bijvoorbeeld weet ik niet of dat echtgoedwerkt voordatzetanden hebben om hetgoed te kauwen, maar misschien wel als het goed zachtgekookt is.
Het is echt geen ramp als je bepaalde groente geprakt aanbied. Met afwisseling leert hij ook wel hele groenten enz ontdekken. Als hij het geprakte goed eet en daardoor tevreden is, waarom niet? Maar dat is mijn mening
(naar mijn idee en mijn ervaring is S een stuk tevredener nu ze ook geprakt krijgt en ze krijgt genoeg hele stukken om mee te ontdekken)
pi_121171676
Spinazie werkte uitstekend hoor, gewoon verse kopen voor gewassen of zelf wassen dan in hete water dompelen en thats it!
sperziebonen ook, geen enkel probleem..alles eigenlijk behalve couscous/rijst...pompoen kan je roosteren trouwens dan is het prima te pakken
pi_121179363
Ik hoop dat jullie me hier niet gaan affikken, maar: Help :'(
Mijn zoontje is net 4 weken en op die tijd heb ik al tepelkloven, 2 borstontstekingen en een angine gehad. Ik heb al mijn 2 ha, vroedvrouw, lk en gyn erover gesproken, maar helaas is er niets dat (voldoende) werkt. Nu dus die 2de borstontsteking en ondanks antibiotica en 1g paracetamol om de 4u nog steeds 39,5 graden koorts. Ik ben mentaal en fysiek gewoon op en zie het niet zitten om nog verder bv te geven. Vandaar hier mijn post, want ik zit met enkele vragen:
- ik weet dat je met een borstontsteking niet mag afbouwen, maar kan ik al starten met de andere? (Hij drinkt telkens maar 1 borst per keer)
- hoe kan ik zo snel mogelijk afbouwen? Heb geen zin om nog weken aan te modderen.
- welke kunstmelk is aan te raden?
- waar kan ik betrouwbare info vinden over de hoeveelheden?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
  zaterdag 5 januari 2013 @ 01:02:54 #81
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_121179402
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 16:51 schreef Sam1993 het volgende:
Ik hoor hier eigenlijk niet thuis mar ik las iets over groene poep en dat de kraamzorg daar na 3 dagen over zeurde? mijn dame is pas een week van haar groene poep af is dat nou zoiets raars of hoort dat bij flesvoeding?
Hypoallergene kunstvoeding geeft groene poep ;)
pi_121179569
Liza, wat rot voor je... inhoudelijk ben ik niet de aangewezen persoon om te reageren maar ik wil je veel beterschap, succes en sterkte wensen!
  zaterdag 5 januari 2013 @ 01:11:05 #83
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_121179731
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 01:07 schreef Cantare het volgende:
Liza, wat rot voor je... inhoudelijk ben ik niet de aangewezen persoon om te reageren maar ik wil je veel beterschap, succes en sterkte wensen!
Wat zij zegt...
pi_121181437
Liza, hoelang gebruik je de ab nu? Na 2 dagen moet er verbetering zijn. Zo niet, terug naar de huisarts (zeker als de borst ook hard blijft of een constante harde plek houdt).
Afbouwen zou ik mee beginnen als de BO echt aan het weggaan is, zeker als je er zo gevoelig voor bent.
Je kan besluiten vast over te gaan op KV, meest passend voor bv kindjes is hypo allergeen. Maar je zou ook op standaard over kunnen gaan hoor.
Voor afbouwen heb ik beiden keren een kolfschema gebruikt. Dan heb jezelf de meeste controle in afbouwen. Ik had behoorlijke overproductie, dus ik heb er wel beiden keren meerdere weken overgedaan.
De 2e keer ben ik gestopt omdat ik een borstabces had gehad (ook eerst ab gehad voor ab, dit deed niks, uiteindelijk bleek ik dus een flinke abces te hebben). De wond van de operatie zat op de rand van mijn tepelhof en de melk die mijn borst produceerde kwam telkens door die wond naar buiten :') Afbouwen bleek toen onmogelijk. Ik werd er zeer wanhopig van. Uiteindelijk heb ik om medicatie gevraagd, hier heb ik echt om moeten zeuren, ze geven dat alleen in uiterste situaties (het nogal bijwerkingen hebben). Maar het hielp super en ik stond binnen een weel droog.

Het kolf afbouwschema is te vinden op borstvoeding.com volgens mij. Maar ik raad je echt aan samen met je lk een schema op te stellen, je bent gevoelig voor bo's en de kans zeer aannemelijk dat je er weer eentje krijgt als je te snel afbouwt.
Je mag me altijd pmen voor info enz.
Ik hoop dat je borstontsteking snel weg is :*
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_121186159
Bedankt voor het medeleven en het advies. Voel me momenteel inderdaad al een beetje beter (ab dag 2), maar nog niet in staat om meer te doen dan bankhangen en slapen. Wat ik dus de afgelopen weken het grootste deel van de tijd gedaan heb. Zo'n moeder wil ik niet zijn. De baby heeft er geen last van, maar er loopt er hier nog eentje van 4 rond en ik voel me echt slecht tov hem.
Ga inderdaad niet stom doen en eerst wachten tot de ontsteking weg is en dan alles nog eens op een rijtje zetten, want aan de niet-zieke borst loopt het wel vrij goed.
Ik kolf nu soms de borst met ontsteking leeg en vroeg me af of het zin heeft om die melk te bewaren? Want er zal natuurlijk wel ab en paracetamol inzitten. Maar is die afgekolfde melk dan nog 'beter' dan kunstvoeding? Of gooi ik het owv de medicatie best gewoon weg?
pi_121186178
Dat is afhankelijk van welke medicatie je hebt gekregen Liza
Sterkte, hopelijk is de ontsteking snel over :*
  zaterdag 5 januari 2013 @ 12:04:04 #87
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121186997
Weten jullie of je ergens (wegwerp)zoogcompressen kunt kopen in grootverpakkingen? Ik kan niet echt iets vinden, alles is 20 of 30 stuks. Vreemd want die heb je (ik althans) dagelijks wel een stuk of 6-8 nodig. Uitwasbare wil ik niet :) .
pi_121190000
Alleen die van Avent, maar die zijn gelijk ook duurder (zaten er 50 in geloof ik)
En anders bij de makro, maar dan heb je dezelfde verpakking
pi_121190613
Ik kocht 6pakken in 1x via Hema.nl met 15% korting bijv en dan ophalen in de winkel

Geen grootverpakking omdat die van avent idd duurder zijn.. Maar via Hema.nl toch voldoende in huis
pi_121193766
Liza, wat is de oorzaak van je kloven en borstonstekingen? En wat is angine?
pi_121194039
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 15:56 schreef WupWup het volgende:
Liza, wat is de oorzaak van je kloven en borstonstekingen? En wat is angine?
Ik gok keelontsteking op z'n Belgisch ;).

Liza, ook hier geen tips, maar veel sterkte en beterschap!
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_121195309
Ik ga er van uit dat de kloven kwamen door verkeerd aan te leggen. De 1ste borstontsteking was volgens mij dan weer door gigantische stuwing en overproductie. Ik kreeg toen ab voorgeschreven door de gyn, maar achteraf volgens ha in zeer raar regime (maar 3 dagen). Ik heb een tijdje met tepelhoedjes gevoed owv de kloofjes en dat heb ik onder begeleiding van een lk weer afgebouwd. Ik was net een dag of 3 aan het voeden zonder tepelhoedje toen de bo terug kwam. Dat vind ik wel vreemd, want rechtstreeks aan de borst zou toch de meest efficiënte manier moeten zijn om je borst te legen? Ik denk dus dat de 2de bo ligt aan het niet lang genoeg nemen van de 1ste ab-kuur. Er hebben al 2 lk meegekeken tijdens het voeden en volgens hen gaat het allemaal goed. Aan de niet-ontstoken borst lukt het ook allemaal vlotjes: geen kloven, geen ontsteking...
pi_121195345
Je kan ook met 1 borst blijven voeden....
  zaterdag 5 januari 2013 @ 16:51:26 #94
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121195738
Bedank Zoe en Mrien! Ga ook eens voor een hema actie kijken. Want Avent is idd best duur!
pi_121196238
En nog een vraagje: als ik met de 'goede' kant voed, is Gust op 10 minuten klaar en voldaan. Bij de ontstoken borst ben ik in de nacht van de ontsteking weer een tepelhoedje gaan gebruiken omdat ik het niet kon uithouden van de pijn. Ondertussen ben ik dat opnieuw aan 't afbouwen (enkel bij de start van 't drinken). Maar die kant drinkt hij 20-30 minuten. Normaal?
pi_121196260
En angine is amandelontsteking :)
pi_121196314
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 16:40 schreef bitterend het volgende:
Je kan ook met 1 borst blijven voeden....
Blijft de andere dan geen melk produceren onder invloed van de hormonen?
pi_121196961
Speeseend: is lilypadz niets voor jou?
pi_121197132
En Chico heeft er ook per 60 voor ¤12.
Hier bvb: http://www.paradisio-onli(...)artikel.php?ID=63694
pi_121198225
Ja daar dacht ik ook nog aan vannacht, je kan ook de slechte borst afbouwen en met de andere doorvoeden en eventueel aanvullen met kv wat je niet gevoed krijgt.
Maar ga gewoon eens de boel goed doorspreken met een LK. Misschien is er wel een goede oplossing en kan je toch door blijven voeden.

Ik was destiijds erg blij dat ik goede begeleiding van een LK heb gehad, die kon me een helder beeld scheppen hoe het zou gaan zijn en wat de opties waren. Ik heb zo een beslissing kunnen maken waar ik nog steeds achter sta (hoe erg ik het ook altijd heb gevonden).

Succes en fijn dat de ab aanslaat.
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')