abonnement Unibet Coolblue
pi_120882287
Simpele of wat ingewikkeldere vragen voor wie nog weinig of geen ervaring met baby's heeft. Vragen zoals:

• Ik ben van plan om borstvoeding te gaan geven. Moet ik dan toch wat flesjes in huis halen?
• Moet je voor in de box ook een dekentje hebben?
• Moet je flesjes uitkoken?
• Kun je met katten jaloerse taferelen krijgen/deze voorkomen?
• Twaalf hydrofielluiers, kom ik daar de oorlog mee door?

Vragen die voor de ervaren OUD-ers misschien wat knullig overkomen, maar hey, we moeten het allemaal leren!
pi_120882558
Ik geef sinds gisteren volledige flesvoeding, maar heb hier nog wel wat vragen over. Google brengt me ook niet veel verder..

- Ik heb nu Nutrilon AR, tegen spugen. Op de verpakking staat; 120 ml water + 4 schepjes = 135 ml voeding. Alleen komt er bij mij elke keer 160/170 ml voeding uit! Vreemd verhaal.. Of is dit allemaal extra lucht en schuim?

- Mijn zoontje (4 weken) heeft nu al last van krampjes, erg zielig allemaal. Nu lees ik dat mensen goede ervaringen hebben met Infacol. Mag ik hem dit zomaar geven, of moet dit overlegd worden met het CB?

- Mocht hij nog veel last houden, en eventueel verstopt raken, mag ik hem dan tussendoor kleine beetjes water geven? Of is hij daar nog te jong voor?
pi_120882571
Kan je ze ook uitzetten of moet je de batterijen eruit halen ?
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_120882733
Je moet de fles.niet.schudden maar zwengelen.

Infacol kan.je zonder advies kopen. Echter bde kinderarts van tess was er niet over te spreken.

Water kan.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_120882767
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 21:26 schreef Joene het volgende:
Kan je ze ook uitzetten of moet je de batterijen eruit halen ?
lol..
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_120883111
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 21:26 schreef Joene het volgende:
Kan je ze ook uitzetten of moet je de batterijen eruit halen ?
De mijne werkt op zonne-energie.. :'(
pi_120883148
nvm,

[ Bericht 93% gewijzigd door #ANONIEM op 28-12-2012 21:36:17 ]
pi_120883160
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 december 2012 21:27 schreef Vicky het volgende:
Je moet de fles.niet.schudden maar zwengelen.

Infacol kan.je zonder advies kopen. Echter bde kinderarts van tess was er niet over te spreken.

Water kan.
Mengt het dan wel goed? Op de verpakking staat ook min. 30min schudden. Kan het altijd proberen natuurlijk. Het is wel erg dik spul!
pi_120883188
Wij hebben goede ervaringen met infacol, werd door de kraamzorg geadviseerd. Je baby krijgt er supertoffe scheten door O+

Ben wel nieuwsgierig: waarom was de arts niet te spreken daarover?
pi_120883358
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 21:34 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Mengt het dan wel goed? Op de verpakking staat ook min. 30min schudden. Kan het altijd proberen natuurlijk. Het is wel erg dik spul!
met een vork..

Van.schudden.krijg je luchtbelletjes en dus meer krampen.

De ingredienten.die erin zitten Spees..
Maar misschien zijn die al veranderd de afgelopen.jaren.. we moesten er meteen mee stoppen toen.ze in.het zh lag.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_120883649
Wij gebruiken tegen darmkrampjes Ortica Orthiflor start op advies van de osteophaat. Sinds we dat gebruiken nooit meer een krampje kunnen ontdekken!

Kv schudden wij niet maar roeren met een vork. misschien dat daar het verschil in zit?
  vrijdag 28 december 2012 @ 21:42:37 #12
337708 __Isis__
Met een knipoog ;)
pi_120883747
Wij draaiden/rolden de fles tussen twee vlakke handen heen en weer zodat er niet teveel lucht in kwam.

Schep niet te 'strak' in het schepje. Losjes scheppen en dan afstrijken.

Verder deden wij in elke fles 10 à 20 cc extra water om verstopping tegen te gaan.

Infacol kun je gewoon gebruiken. Hielp hier redelijk, maar na een aantal weken raakte ze hier juist extra door verstopt. Hou dat evt in de gaten.

Sterkte! Krampjes zijn zo sneu...
:* :*
Twee harten, een liefde
Uit liefde, een hart
pi_120884029
Poesopstokje, Luc had ook veel last van krampjes. Wij hebben ook infacol gebruikt leek wel iets te helpen. Maar wat het beste werkte is venkelthee!! Ongelooflijk sinds we dat gebruiken heeft hij zoveel minder last. We gooien gewoon wat (koude) venkelthee door het water waarmee we zijn voeding maken...
Life is what happens while you are busy making other plans...
  vrijdag 28 december 2012 @ 21:53:50 #14
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_120884537
En als je borstvoeding geeft, kun je dan gewoon een lepeltje lauwe venkelthee voor de voeding geven? En dan met gekookt water neem ik aan? :)
pi_120884888
Lijkt me wel! Ik maak venkelthee gewoon 1x per dag (idd met gekookt water) en gebruik dat de hele dag...
Life is what happens while you are busy making other plans...
  vrijdag 28 december 2012 @ 22:02:38 #16
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_120885114
Het CB hier raadde het gebruik van venkelthee bij baby's af. Ook het Voedingscentrum zegt 'liever niet'.
  vrijdag 28 december 2012 @ 22:03:25 #17
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_120885163
Maar venkelthee mag toch juist ook niet meer? Ik kreeg als advies rooibosthee, omdat venkel ook weer niet goed was :')

(Die rooibos moest ik dan zelf drinken, overigens.)
3!
pi_120885350
Oh nou ik blijf het wel gebruiken, sinds ik het gebruik is Luc eindelijk weer een blije baby. Heb het advies trouwens gekregen van een apothekers assistente en idd niet van het CB. Maar heb het daar wel aangegeven en ze zei er niks van... Zal over een tijdje wel langzaam afbouwen, misschien is hij er nu wel overheen gegroeid.
Life is what happens while you are busy making other plans...
pi_120885530
Bij V heb ik venkelwater gebruikt en dat werd inderdaad en sich niet meer geadviseerd, maar het werkte wel!
  vrijdag 28 december 2012 @ 22:10:04 #20
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_120885562
Oh al die tegenstrijdige adviezen steeds... Zo lastig. Zeker als je beide (cb en apotheek) kundig zou inschatten. :')
pi_120885687
Pfff zeg dat.. Ik heb er verder niet eens over nagedacht dat het evt afgeraden zou worden als je het bij de apotheek als advies krijgt.
Life is what happens while you are busy making other plans...
pi_120886416
Venkelwater/thee zou de darmpjes lui maken..
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  vrijdag 28 december 2012 @ 22:30:51 #23
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_120886931
Er zit een schadelijk stofje in, naar verluid.
3!
pi_120887140
Dat heb ik ook gelezen... wij hebben het uiteindelijk maar kort hoeven te gebruiken...

Ben wel benieuwd na hoeveel tijd en welke dosering het dan 'schadelijk' wordt...
pi_120889640
Ik drink veel rooibosthee. Luuk krijgt ook infacol.
*poef* nu is het weg
  vrijdag 28 december 2012 @ 23:13:56 #26
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_120889896
Wij hebben hier trouwens ook Cinababy liggen (nooit gebruikt nog) van een kennis die daarbij zweerde omdat niks anders hielp. Dus t zal toch per baby verschillen.
pi_120890296
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 21:25 schreef Poesopstokje het volgende:
Ik geef sinds gisteren volledige flesvoeding, maar heb hier nog wel wat vragen over. Google brengt me ook niet veel verder..

- Ik heb nu Nutrilon AR, tegen spugen. Op de verpakking staat; 120 ml water + 4 schepjes = 135 ml voeding. Alleen komt er bij mij elke keer 160/170 ml voeding uit! Vreemd verhaal.. Of is dit allemaal extra lucht en schuim? Zal wel lucht en schuim zijn. Roeren met een vork tot je geen "stukjes" meer ziet.

- Mijn zoontje (4 weken) heeft nu al last van krampjes, erg zielig allemaal. Nu lees ik dat mensen goede ervaringen hebben met Infacol. Mag ik hem dit zomaar geven, of moet dit overlegd worden met het CB? Mag je gewoon geven hoor! VK en kraamhulp raadden het hier beide aan en werkte perfect! Dit was wel nog bij het geven van BV overigens. Nadat ik overgestapt ben op de fles (Avent flessen: echte aanrader tegen krampjes!!) nooit meer een krampjes gehad.

- Mocht hij nog veel last houden, en eventueel verstopt raken, mag ik hem dan tussendoor kleine beetjes water geven? Of is hij daar nog te jong voor? Water mag altijd. Ik heb zelfs in de kraamweek al water gegeven/moeten geven ivm twijfel of S genoeg BV binnen kreeg.
pi_120894872
Luc had ook avent flessen, helaas wel last van krampjes. We gebruiken nu born free fles, nu moet ik eerlijk zeggen dat ik niet weet of die beter is dan Avent. Ik denk het eigenlijk niet. Het enige wat hier echt hielp is de omstreden ;) venkel thee.

[ Bericht 16% gewijzigd door Skoap op 29-12-2012 01:12:11 ]
Life is what happens while you are busy making other plans...
pi_120897161
Poes, eventueel overstappen op een andere fles? Hier altijd de Dr Brown fles gehad en amper krampjes. Er is trouwens ook een apart fv topic.
pi_120897701
Is een box handig/nodig? Of kun je ze ook in het midden vd kamer op een dik kleed met deken leggen.
Jesus saves but death prevails.
pi_120899948
Het idee van een box is dat een kind er niet uit kan, en da's bij een kleed op de grond wel anders natuurlijk.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_120900776
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 03:00 schreef Clubsoda het volgende:
Het idee van een box is dat een kind er niet uit kan, en da's bij een kleed op de grond wel anders natuurlijk.
Dat, en ook voor je eigen rug. Als ik voor mezelf spreek: je bent soms veel bezig met baby pakken, baby troosten, terug in slaap krijgen, oh nee toch weer troosten, fiep geven, nog één keer fiep geven (herhaal tot in oneindig). Dan is je rug wel blij als je niet steeds hoeft te bukken voor het kleed.
  zaterdag 29 december 2012 @ 06:27:24 #33
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_120901261
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 01:37 schreef Shivo het volgende:
Is een box handig/nodig? Of kun je ze ook in het midden vd kamer op een dik kleed met deken leggen.
Wij hebben de eerste maanden hem gewoon op de bank gelegd, hij kon toch nog niet rollen.
Later toen hij begon te rollen hebben we toch maar een box gekocht.
Als je in de omgeving van Bergen op Zoom woont heb ik nog een mooie te koop ;)
Rayen 2½ jaar!
  zaterdag 29 december 2012 @ 06:41:19 #34
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_120901275
Zeker met een tweeling lijkt het me handig om er eentje veilig neer te kunnen leggen terwijl je met de ander bezig bent :Y
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_120901559
Box is hier nog steeds in gebruik hoor. Inderdaad om even te stallen als je zelf even naar het toilet moet of zo maar ook als rustige speelplek.

Voor de tweeling blijven we dezelfde box gebruiken, dus geen specifieke tweelingbox (en hij blijft ook op de laagste stand staan zodat M er ook nog in kan).
pi_120901614
Ik heb de fles gisteren/vannacht lopen zwenken, en inderdaad; het was inderdaad extra lucht en schuim in de fles.
Mijn baby drinkt uit de S flessen van Difrax. Even aankijken hoe het nu gaan (icm infacol) en anders ook maar overstappen op Avent.
  zaterdag 29 december 2012 @ 08:55:28 #37
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_120901637
Minder met de voeding schudden geeft ook minder lucht in de fles.. (Just saying)
I'm so glamourous I piss glitter!
pi_120901696
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 06:27 schreef TimeJumper het volgende:

[..]

Wij hebben de eerste maanden hem gewoon op de bank gelegd, hij kon toch nog niet rollen.
Later toen hij begon te rollen hebben we toch maar een box gekocht.
Helaas kondigt zo'n baby niet van tevoren aan wanneer hij gaat rollen, dus ik zou hier niet snel voor kiezen.
pi_120901707
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 08:55 schreef RockabeIIa het volgende:
Minder met de voeding schudden geeft ook minder lucht in de fles.. (Just saying)
Daarom zwenken, niet schudden ;)
En ik ga straks even proberen met de vork.

Edit; ik bedoelde dat er nu wel de juiste hoeveelheid ml's in zaten. Bij het schudden had ik opeens veel meer, maar dat was dus allemaal schuim en lucht.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 29-12-2012 09:08:38 ]
pi_120901726
Wij hebben L de eerste periode ook op de bank en het bed gelegd. Het is niet dat ze zich van de één op de andere dag omgooien. Daar gaat wel wat oefening aan vooraf. Kwestie van in de smiezen houden.

[ Bericht 0% gewijzigd door -Spring op 29-12-2012 09:19:27 ]
pi_120901853
Zijn babies echt alleen voor dummies of zouden mensen met een redelijke herseninhoud er ook wat mee kunnen ?
"Evil preaches tolerance until it is dominant, then it tries to silence good."
  zaterdag 29 december 2012 @ 10:03:04 #42
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_120902293
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 december 2012 09:10 schreef -Spring het volgende:
Wij hebben L de eerste periode ook op de bank en het bed gelegd. Het is niet dat ze zich van de één op de andere dag omgooien. Daar gaat wel wat oefening aan vooraf. Kwestie van in de smiezen houden.
Juist ja ;)


quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 09:25 schreef Phoenix78 het volgende:
Zijn babies echt alleen voor dummies of zouden mensen met een redelijke herseninhoud er ook wat mee kunnen ?
_O-
Rayen 2½ jaar!
pi_120902337
Wij gebruiken de box vooral als opslagplaats voor speelgoed en ik trek haar daar haar pak aan als we weg gaan. Spelen doet ze op een kleed op de grond :D
Mama van F. (2012) en M. (2016)
pi_120905227
Wij hebben de box vanaf het begin altijd wel gebruikt. Vond het wel handig, zo'n veilige neerlegplek in de woonkamer. :P Zeker met de hond die er toen nog was, die mocht op de bank dus was niet zo handig om dan een baby ook op de bank te hebben liggen :') :+
Kan me alleen echt niet meer herinneren wanneer ik de box eruit gedaan heb.
I'm not a sinner.
pi_120906639
mijnessen hebben allebei toch wel tot zo'n 2 jaar oud gergeeld tevreden in de box gespeeld hoor :) dus ik heb een half jaar ook 2 boxen in huis gehad, 1 voor selene en 1 voor ravi :P

ze ervaarden het altijd als lekker plekje om even zelf te spelen toen ze eenmaal ouder waren. selene klom nog heel lang zelf erin bij ravi toen ik de hare allang weggedaan had.....
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_120906756
Ik gebruik de box heel veel. Zeker met een peuter in huis die graag met de babies kroelt en 'speelt' is het fijn om beneden een plek te hebben waar mijn meisjes veilig kunnen liggen.
Met een meidenkwartet
pi_120906979
S wil nog niet in de box, dan is het schreeuwen! Hij ligt nu beneden bij ons in de kinderwagenbak. 's Avonds slepen we dat ding mee naar boven, want meneer weigert om in z'n wiegje te slapen. Kind van z'n moeder :')
pi_120908258
Ik laat de kleine ( de laatste maand) vaak inslapen met een flesje. Beetje melk en ze slaapt. Is dat slecht ?
Ooit gelezen dat in de wieg voeden niet goed is.
Ze is nu 5 maanden, heeft geen speen, duimt niet en heeft ook geen knuffel/lapje wat ze gebruikt.
Lees dat veel moeders die bv geven de baby in slaap voeden. Mag dat met de fles ook ?

Het is iets van de laatste maanden, omdat ze zo afgeleid is steeds. Alles is boeiender dan de fles.
Ben bang dat ze er aan went en voel me een beetje onzeker.

Wat vinden jullie ?
All I need is for my man to live up to his role
Onwetendheid is zaligmakend (Nalby)

They gettin' grief
pi_120908468
Laat je haar dan met de fles in haar bedje liggen? Of valt ze in slaap op je arm en leg je haar dan terug in bed?
pi_120908604
quote:
17s.gif Op zaterdag 29 december 2012 13:47 schreef Kyara het volgende:
Laat je haar dan met de fles in haar bedje liggen? Of valt ze in slaap op je arm en leg je haar dan terug in bed?
Met fles in bedje :@
Geef haar in de wieg de fles. Ze drinkt dan een beetje en valt in slaap.
Het sabbelen/zuigen doet het hem denk ik.
Soms laat ik haar liggen met de fles en kijk na een paar minuten. Haal de fles weg en ze slaapt.
All I need is for my man to live up to his role
Onwetendheid is zaligmakend (Nalby)

They gettin' grief
pi_120908719
Volgens mij is dat niet heel goed nee... Mijn schoonmoeder is logopediste en die heeft het me altijd afgeraden. Geloof zowel mbt tandjes en spraakontwikkeling. Voor bv maakt dat minder uit maar het gaat geloof ik om de flesspeen die in de mond blijft met voeding er in.

Ik zou er in elk geval voor waken dat het geen gewoonte/gewenning wordt zodat ze straks helemaal niet meer in slaap kan vallen zonder fles.
pi_120908865
Thx Kyara !
Ben idd bang dat het een gewoonte wordt. Wil ook het slapen en het eten niet met elkaar vermengen. Daar maakte ik me vooral zorgen om.
We hadden een super ritme qua eten en slapen. Sinds een maand is dat verstoord ? Een sprong ?
4 maanden dip ? Geen idee ?

Wist niet dat tandjes en spraak hier ook door beinvloed kunnen worden. Is een speen anders omdat er geen eten in zit ? En kan een leeg of flesje met water kwaad ? Puur voor het sabbelen ?
All I need is for my man to live up to his role
Onwetendheid is zaligmakend (Nalby)

They gettin' grief
pi_120909091
Tandjes is vooral mbt tandbederf, weet niet zeker of het alleen door de voeding komt of ook door iets anders. Spraakontwikkeling heeft geloof ik vooral met de mondmotoriek te maken. Speen is ook niet goed, zeker niet na het 1e jaar (maar daar maken wij ons ook schuldig aan...). Maar msischien zijn hier meer mensen met iets meer kennis. Ik heb het natuurlijk alleen zo gehoord en zo onthouden.

Veranderingen qua ritme zijn altijd lastig. Ze is nog maar zo klein, er zullen vast nog meer veranderingen volgen.... }:|
pi_120909337
Dank voor het meedenken Kyara.
All I need is for my man to live up to his role
Onwetendheid is zaligmakend (Nalby)

They gettin' grief
pi_120910162
Kyara heeft verder alles al gezegd, maar ik vroeg me nog af of je haar niet in slaap kunt voeden op je arm? En dan in bed leggen. Voordeel is dat je haar dan ook nog een beetje rechtop kunt houden voor een eventuele boer.
pi_120910360
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 14:27 schreef danic het volgende:
Kyara heeft verder alles al gezegd, maar ik vroeg me nog af of je haar niet in slaap kunt voeden op je arm? En dan in bed leggen. Voordeel is dat je haar dan ook nog een beetje rechtop kunt houden voor een eventuele boer.
Dat doe /deed ik normaal altijd. Voeden op de arm met kussen op de bank.
Doe ik nu nog steeds. Het in bed voeden is er in geslopen toen ze steeds afgeleid was en in bed wel wilde drinken. Wil het weer gaan veranderen. Vandaar ook dat ik hier advies vraag. Liep er een beetje lang in mn eentje ( wel met man besproken) over te piekeren.
All I need is for my man to live up to his role
Onwetendheid is zaligmakend (Nalby)

They gettin' grief
pi_120910612
En de fles op dr kamer geven? Hier doe ik de laatste voeding ook altijd in dr kamer.
  zaterdag 29 december 2012 @ 14:39:04 #58
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_120910625
De periodes dat inslapen opeens lastig gaat zullen blijven terug komen in korte fases. De ene keer is er naast blijvem zitten de oplossing, de andere keer wat later naar bed. Ik zou blijven zoeken naar oplossingen die geen fles in bed inhouden om gewenning te voorkomen.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_120911617
Wbt fopspenen is het logopedisch advies vanaf 6 maanden alleen bij het slapen, vanaf 10 helemaal niet meer. Ik zou me om de mondmotoriek niet direct zorgen maken, wel om tandbederf en het gedragsmatige deel. Ik was altijd heel huiverig voor het in slaap vallen met 'truukjes', ofwel in slaap voeden, ofwel wiegen of wat dan ook (na de eerste maanden heb ik het dan over). ik gun het mijn kind dat hij het vertrouwen heeft dat hij helemaal zelf in slaap kan vallen. Daarom, en vanwege de tandjes zou ik zelf niet in slaap voeden.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_120923305
Poging 1 is mislukt, poging 2 half gelukt. Baby stapjes.......................... :Y
Laatste voeding doe ik liever in de kamer of in ons bed. Haar kamer zit ik niet fijn. Gaat goed qua rust, het is dan donker wat scheelt.
sávonds valt ze vaak uit zichzelf makkelijk in slaap. Vooral overdag is lastiger.
Dank voor het meedenken, we blijven alles proberen.
Gelukkig rust en geen stress hier. En een vrolijke baby *;
All I need is for my man to live up to his role
Onwetendheid is zaligmakend (Nalby)

They gettin' grief
pi_120928456
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 21:34 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Mengt het dan wel goed? Op de verpakking staat ook min. 30min schudden. Kan het altijd proberen natuurlijk. Het is wel erg dik spul!
Wij hebben destijds op advies van de osteopaat 'Sab Simplex' gebruikt, werkte erg goed tegen de krampjes! Nu wonen wij niet ver van Duitsland, dus konden we het in principe zelf halen. We kochten het echter bij de drogist om de hoek die veel klanten had die het bij hem bestelden, hij ging dus 1x per maand nieuwe voorraad halen. Het is ook online te bestellen. Ik ken veel mensen in mijn omgeving die er ook erg tevreden over zijn.
pi_120928535
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 21:41 schreef twentemeisje het volgende:

[..]

Wij hebben destijds op advies van de osteopaat 'Sab Simplex' gebruikt, werkte erg goed tegen de krampjes! Nu wonen wij niet ver van Duitsland, dus konden we het in principe zelf halen. We kochten het echter bij de drogist om de hoek die veel klanten had die het bij hem bestelden, hij ging dus 1x per maand nieuwe voorraad halen. Het is ook online te bestellen. Ik ken veel mensen in mijn omgeving die er ook erg tevreden over zijn.
Dankje :) Ik heb nu de Infacol gekocht, dit gaan we eerst even proberen. Misschien helpt het wel voor mijn zoon, alle kindjes zijn natuurlijk verschillend.
pi_120928928
Ik zou het idd ook eerst met Infacol proberen (hebben wij ook gedaan, voor hetzelfde geld had dat prima geholpen).

Hier trouwens wat meer info over het waarom van het afraden van venkelthee: http://www.voedingscentru(...)lalkoxybenzenen.aspx

Het voedingscentrum raadt het geven van venkelthee aan baby's helemaal af.
  zondag 30 december 2012 @ 11:53:43 #64
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_120949157
Is een slaapzak eigenlijk warm genoeg om in te slapen voor een baby (6 wk) of moet daar nog een dekentje overheen? Op de kamer is het meestal een graad of 16...
pi_120949725
Hangt van de dikte van de slaapzak af, een dikke zal vast kunnen. Ik ben er zelf pas later mee begonnen, toen hij ging rollen. Maar meer omdat ik een lakentje en dekentje geborgener vond voor zo'n mini.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_120950433
Spees Eend wij gebruiken de puckababy .. Infeite kun je zeggen dat dat ook een soort van slaapzak is denk ik. Maar we stoppen haar altijd ook nog even goed in met twee dekentjes en een lakentje. En als het echt koud is buiten zet ik de verwarming op haar kamertje op 18-19 graden. Maar ons huis is slecht geisoleerd :p
Denk dat als je in een nieuwbouwwoning woont je daar minder last van hebt.

En als ik twijfel of ze het wel warm genoeg heeft kijk ik naar haar gezichtje en voel ik in haar nekje. Als ze echt een rood gezichtje heeft kun je er donder op zeggen dat haar nekje ook bloedheet is. In het begin is dat een beetje aftasten en afwegen :)
  zondag 30 december 2012 @ 12:36:19 #67
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_120950640
Liever te koud dan te warm in ieder geval bij baby's.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_120950671
Hier heb ik een winterslaapzak en 2 dekentjes (ook nog dubbel) voor dr.
Haar kamer is best koud.
Bij oudste was t warmer, hij had wel een slaapzak en deken, maar lag overal behalve eronder :P Hij begon er wel onder :D
Dus bij jongste zou ik niet snel alleen een slaapzak doen en bij oudste had ik dat sneller gedaan. Maar vond het voor hem fijner om ingestopt te zijn
  zondag 30 december 2012 @ 14:27:21 #69
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_120955344
Okee, ik ga het eens proberen. Wil hem inderdaad in ieder geval niet te warm inpakken want dat is gevaarlijker dan te koud. Hij begint nu steeds zijn dekentjes van zich af te schoppen 's nachts, hoe strak we ze ook instoppen. En dan wordt hij wakker met ijskoude armpjes en handjes. Dus misschien is zo'n slaapzakje wel handig om eens te proberen. Die we hebben is een 62. Dat is qua kleding wel nog een beetje groot, maar bij een slaapzak moet je gewoon kijken of het nekje niet te breed is, toch? Dat hij er niet in kan schieten zeg maar.
  zondag 30 december 2012 @ 14:35:18 #70
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_120955720
Se we legden nathan op die leeftijd in een slaapzakje en deden er een dekentje overheen. En dan nog had hij het koud.
pi_120957018
Het is zo kindafhankelijk hoe warm of koud ze het hebben. Mijne slaapt nu in het herfstdeel van zijn vierseizoenenzak, met langemouwenromper met pyjama en zijn kamertje is 19 graden. Slaapt hij prima op en hij is nooit warm of zweterig.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_120957365
Heeft hij iets met lange mouwen aan als ie in bedje ligt? Of is het een slaapzak met lange mouwen?

Mij is gezegd dat koude handjes en koude wangetjes niet zoveel zeggen over de werkelijke temperatuur van een baby. Vandaar dat ik ook altijd in het nekje voel :)
Maar koude armpjes zou je kunnen voorkomen met iets van lange mouwen :)
  zondag 30 december 2012 @ 16:05:02 #73
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_120959772
Ja hij heeft altijd wel lange mouwen aan en zijn nekje is eigenlijk altijd wel warm, onze kraam zei idd ook dat koude voetjes en handjes een baby eigenlijk niets uitmaakt :) Maar nu hij zijn dekentje weg schopt denk ik dat hij het toch wel koud kan krijgen zo in de winter. Dus we gaan de slaapzak eens proberen :)
pi_120962968
bedankt voor de info over de venkelthee.. Zal morgens eens naar de DA gaan voor dat spul wat Twinkle gebruikt tegen darmkrampjes. Hopelijk werkt dat ook goed voor Luc. Blijf het vreemd vinden dat het CB er verder niks over gezegd heeft..
Life is what happens while you are busy making other plans...
pi_120964412
Skoap dat spul wat wij gebruiken (Ortica Orthiflor start) moest ik bij de apotheek halen. Sterker nog, ze moesten het speciaal voor mij bestellen omdat ze het normaliter niet op voorraad hebben. Dus ik weet niet of je het bij de drogist kunt krijgen.

Ik ben op aanraden van de osteophaat gestart met 2 dagen achtereen een half schepje erbij te doen in de fles. Daarna iedere morgen bij de eerste fles een heel schepje :)
Mijn ervaring is dat D dan overdag haar poepluier heeft, zodat ze er 's nachts niet wakker van wordt :)
pi_120964519
De DA heeft het volgens mij wel. Anders idd de apotheek.bij ons hadden ze het op voorraad. Bij Tess.hielp het niet.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_120965162
Ja de DA verkoopt het zag ik op de website van Ortica :)
Je kan het evt ook online bestellen: http://www.dadrogistonline.nl/products/display/orthiflor-start
Life is what happens while you are busy making other plans...
pi_120967208
- Poep verhaal stond in verkeerde topic! -

Wbt slaapzakken; de mijne heeft een dikke zonder mouwen. Hij slaapt nu in z'n eigen kleertjes (lange romper met t-shirt of korte romper met lang shirt) onder een fleecedekentje met twee lakentjes. Wel dubbelgeslagen, dus dubbelop. Ik merk dat hij het wel erg warm heeft, zowel 's nachts als overdag.
Kan ik hem nu in alleen het slaapzakje leggen? Met 1 laag lange mouwtjes? Of is dat toch te koud..

Edit; z'n lakentjes komen tot over z'n buikje, hij slaapt met de armpjes omhoog.

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 30-12-2012 18:44:56 ]
  zondag 30 december 2012 @ 19:01:55 #79
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_120968178
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 18:41 schreef Poesopstokje het volgende:
- Poep verhaal stond in verkeerde topic! -

Wbt slaapzakken; de mijne heeft een dikke zonder mouwen. Hij slaapt nu in z'n eigen kleertjes (lange romper met t-shirt of korte romper met lang shirt) onder een fleecedekentje met twee lakentjes. Wel dubbelgeslagen, dus dubbelop. Ik merk dat hij het wel erg warm heeft, zowel 's nachts als overdag.
Kan ik hem nu in alleen het slaapzakje leggen? Met 1 laag lange mouwtjes? Of is dat toch te koud..

Edit; z'n lakentjes komen tot over z'n buikje, hij slaapt met de armpjes omhoog.
Je zou het eens uit kunnen proberen! Ligt ook aan de temp op zijn kamertje natuurlijk Zoals hierboven ook wordt gezegd, te warm is erger dan te koud. Anders trek je hem een langemouwenromper en een shirt met lange mouwen aan? of een dikke slaapzak met mouwen halen?

Ieder kind is anders. Mijn baby ligt in een 4 seizoenen slaapzak en heeft het daar prima in. Een 'gewone' dikke slaapzak was te koud en een dekentje schopt ze binnen 2 tellen weg. Hebben we ook echt uit moeten proberen!
pi_120968412
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2012 19:01 schreef Tante_Soesa het volgende:

[..]

Je zou het eens uit kunnen proberen! Ligt ook aan de temp op zijn kamertje natuurlijk Zoals hierboven ook wordt gezegd, te warm is erger dan te koud. Anders trek je hem een langemouwenromper en een shirt met lange mouwen aan? of een dikke slaapzak met mouwen halen?

Ieder kind is anders. Mijn baby ligt in een 4 seizoenen slaapzak en heeft het daar prima in. Een 'gewone' dikke slaapzak was te koud en een dekentje schopt ze binnen 2 tellen weg. Hebben we ook echt uit moeten proberen!
Kwestie van proberen inderdaad. Hij is wel een kacheltje van zichzelf, z'n mutsje was na twee dagen al overbodig. Ik zal morgen eens berichten hoe het gegaan is vannacht.
  zondag 30 december 2012 @ 19:08:14 #81
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_120968485
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 19:06 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Kwestie van proberen inderdaad. Hij is wel een kacheltje van zichzelf, z'n mutsje was na twee dagen al overbodig. Ik zal morgen eens berichten hoe het gegaan is vannacht.
Ik mis ook nog steeds die gebruiksaanwijzing ;). Anders doe je eerst maar 1 lakentje ipv 2? Succes iig!
pi_120968535
Ik kom wel heel onzeker over in dit topic, maar dat is niet zo hoor ;)
Ik mag graag bevestiging krijgen, al moet ik het toch allemaal zelf proberen en uitvinden.

Beter een keer te vaak gevraagd dan te weinig, toch? ;)
  zondag 30 december 2012 @ 19:14:03 #83
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_120968784
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 19:09 schreef Poesopstokje het volgende:
Ik kom wel heel onzeker over in dit topic, maar dat is niet zo hoor ;)
Ik mag graag bevestiging krijgen, al moet ik het toch allemaal zelf proberen en uitvinden.

Beter een keer te vaak gevraagd dan te weinig, toch? ;)
Zeker en heel herkenbaar hoor! En je onzekerheid is ook heel normaal. Het lastige alleen is, merk ik na al mijn vragen haha ;), dat ieder kind gewoon echt anders is. Wat voor de een werkt is voor de ander drama. Het blijft toch proberen, evalueren en weer iets anders proberen ;)
  zondag 30 december 2012 @ 19:26:08 #84
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_120969471
quote:
[img]http://in[quote][img]http://iniet .fokzine.net/p/0s.gif[/img] Op zondag 30 december 2012 19:09 schreef Poesopstokje het volgende:
Ik kom wel heel onzeker over in dit topic, maar dat is niet zo hoor ;)
Ik mag graag bevestiging krijgen, al moet ik het toch allemaal zelf proberen en uitvinden.

Beter een keer te vaak gevraagd dan te weinig, toch? ;)
Anders het dekentje niet meer dubbel geslagen proberen?
pi_120970233
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2012 19:26 schreef pessie het volgende:

[..]

Anders het dekentje niet meer dubbel geslagen proberen?
Dan is het veelste groot en past het niet meer ;)
Als hij zo wakker is haal ik sowieso het fleecedekentje er tussen weg, twee katoenen lakentjes dubbel is al weer heel anders. En vannacht gewoon eens het slaapzakje proberen, hij slaapt toch met de armpjes boven de dekens, dus dat moet niet uitmaken.
Kijk ik weet het allemaal wel :D Bevestiging hè..
  zondag 30 december 2012 @ 19:47:02 #86
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_120970652
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 19:40 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Dan is het veelste groot en past het niet meer ;)
Als hij zo wakker is haal ik sowieso het fleecedekentje er tussen weg, twee katoenen lakentjes dubbel is al weer heel anders. En vannacht gewoon eens het slaapzakje proberen, hij slaapt toch met de armpjes boven de dekens, dus dat moet niet uitmaken.
Kijk ik weet het allemaal wel :D Bevestiging hè..
:D precies!

In het begin toen mijn E'tje nog onder lakentje en dekentje sliep vouwden we het dekentje onder/om het matrasje heen. Misschien nog een idee? Of gaat dat niet?
pi_120972337
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2012 19:47 schreef Tante_Soesa het volgende:

[..]

:D precies!

In het begin toen mijn E'tje nog onder lakentje en dekentje sliep vouwden we het dekentje onder/om het matrasje heen. Misschien nog een idee? Of gaat dat niet?
Nee, dan wordt het zo bobbelig. Heb nu twee lakentjes dubbelgeslagen, scheelt al een hele hoop!
pi_121003513
Project S in slaapzak is geslaagd!
Had hem vannacht in de slaapzak, voor de zekerheid nog wel even de verwarming erbij aan. Na de nachtvoeding bleek dat niet nodig te zijn, dus weer uit. Vanochtend kwam hij lekker warm (op koude handjes na) uit bed O+
  maandag 31 december 2012 @ 13:42:04 #89
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_121007039
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2012 12:12 schreef Poesopstokje het volgende:
Project S in slaapzak is geslaagd!
Had hem vannacht in de slaapzak, voor de zekerheid nog wel even de verwarming erbij aan. Na de nachtvoeding bleek dat niet nodig te zijn, dus weer uit. Vanochtend kwam hij lekker warm (op koude handjes na) uit bed O+
Fijn!
pi_121033744
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 17:11 schreef Skoap het volgende:
bedankt voor de info over de venkelthee.. Zal morgens eens naar de DA gaan voor dat spul wat Twinkle gebruikt tegen darmkrampjes. Hopelijk werkt dat ook goed voor Luc. Blijf het vreemd vinden dat het CB er verder niks over gezegd heeft..
Orthiflor start hebben ze op voorraad bij de apotheek in het zkh :)
pi_121070484
JAAA, vraag!! Wij zijn nu bezig met uitzoeken van een ledikantje en hebben een voorkeur ontwikkeld voor de aerosleep door een superenthousiaste verkoopster. Zijn hier ook nog mensen die daar een mening over hebben?

En dan, wij nemen geen wiegje maar meteen een ledikantje ivm ruimte en handig enzo. Anyways, nou mag een beeb geen dekbedje. Waar slapen die van jullie onder? Die van ons komt in mei dus ik dacht een lakentje met een dekentje eroverheen zodat je die deken ook weg kunt halen als het echt snikheet wordt. Maar... je hebt zoveel verschillende lakentjes en zoveel afmetingen!! Ik word er tureluurs van :@ Iemand tips?
Sarcasme. Herken het.
  woensdag 2 januari 2013 @ 14:19:48 #92
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121070588
Dekentje: als het maar katoen is (of misschien mag wol ook? Kan iemand anders misschien aangeven?), en niet iets synthetisch zoals polyester.

Wij hebben deze



100% katoen maar voelt een beetje fleece-achtig. Lekker warm. En inderdaad een lakentje eronder.
pi_121070688
Over de aerosleep zijn de meningen heel erg verdeeld. Wij hebben hem wel en ik vind het heel prettig en een veilig gevoel.

Lakentje en dekentje lijkt me prima. Wat betreft de maten, volgens mij is een ledikant Standaard 120 X 60 en zijn de meeste lakentjes en dekentjes ook op die maten afgestemd. Dus als je geen afwijkende maat ledikant hebt dan kun je gewoon slagen bij de prenatal of Hema of zo. En dan nog, ze slapen toch niet onder het hele dekentje. Tegen die tijd slapen ze waarschijnlijk allang in een slaapzakje.
pi_121070873
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 14:23 schreef Kyara het volgende:
Over de aerosleep zijn de meningen heel erg verdeeld. Wij hebben hem wel en ik vind het heel prettig en een veilig gevoel.

Lakentje en dekentje lijkt me prima. Wat betreft de maten, volgens mij is een ledikant Standaard 120 X 60 en zijn de meeste lakentjes en dekentjes ook op die maten afgestemd. Dus als je geen afwijkende maat ledikant hebt dan kun je gewoon slagen bij de prenatal of Hema of zo. En dan nog, ze slapen toch niet onder het hele dekentje. Tegen die tijd slapen ze waarschijnlijk allang in een slaapzakje.
Ik moet deze hebben ;( http://www.babypark.nl/ta(...)js-120-x-150-cm.html
maar die is dus te koop als 120x150 en 100x80... en het heet "laken", dus daar kan ik ook echt niks mee :')

Qua deken weet ik idd dat het katoen moet zijn, althans, dat riep mn moeder laatst, dus dat is het probleem niet. Ik snap alleen geen klap van alle namen en afmetingen :')
Sarcasme. Herken het.
  woensdag 2 januari 2013 @ 14:28:24 #95
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121070879
Heb ook nog een vraag, weet even niet of die al voorbij is gekomen. Binnenkort gaat mijn baby, dan 8 wk, voor wat langere tijd (12-15 uur, voor mij is dat langere tijd ;( ) naar een oppas omdat ik een groot gedeelte van de dag weg ben. Ik probeer voor die tijd genoeg voedingen te kolven, maar weet niet zeker of dat lukt omdat hij sowieso veel drinkt uit een flesje (ook met pauzeren en de fles zo horizontaal mogelijk houden) en omdat hij soms ineens maar heel kort tussen de voedingen laat. Kan zo 5 uur zijn maar soms ineens 2. Dus eigenlijk wil ik dan ook voor de zekerheid wat kunstvoeding achterlaten bij de oppas. Als dat kan natuurlijk. Wat denken jullie? Of is dat weer een controversieel onderwerp en heb ik de beer los gelaten? :+ Zou namelijk een fijn idee zijn als de oppas een flesje kunstvoeding zou kunnen geven indien nodig. Mag dat zomaar? Of misschien mengen met de bv? Hij heeft nog nooit fv gehad.
pi_121070926
Wij hebben de aerosleep niet genomen. Tuurlijk was de verkoopster enthousiast, want zo verkoopt ze die spullen haha. Maar wij vonden het niet nodig. We hebben wel een kwalitatief goed matras gekocht, maar zagen er geen heil in om een bak extra geld uit te geven aaneen matrasje met een ademende toplaag, want heel veel andere matrassen hebben dat ook en zijn net zo goed. Zo niet, dan hadden ze niet verkocht mogen worden denk ik dan.
Goede vraag is het wel, want er zijn hier genoeg mensen die je voors en tegens kunnen noemen.
Belangrijk is wel dat het een luchtdoorlatend matras is en ook dat het vocht absorbeert. Stel dat je kindje zijn melk uitspuugt in bed en jij hebt dat niet direct in de gaten, dan moet dat laagje melk niet op het matrasje blijven liggen, want dan zou je kindje er nog in kunnen verdrinken.
Absorberen is beter.

Kindjes mogen idd de eerste 2 jaar niet onder een dekbedje. Een dekentje met een lakentje volstaat prima. Sommigen kiezen ipv een lakentje voor een dekbedovertrek met daarin een dekentje, dat kan ook. De maten zouden toch over het algemeen gelijk moeten zijn, want de meeste ledikantjes hebben dezelfde afmeting. Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij 120x60.
Er zij ook bedjes van 140x70.
Even goed opletten dus als je een ledikantje koopt, welke afmeting het heeft.

Eva is ook van mei en sliep idd onder een dekentje met lakentje in het begin. Afhankelijk van de warmte trok ikhaar meer of minder kleertjes aan. Zodra ze begon te woelen en vrij van de dekens kwam te liggen heb ik uit veiligheid de dekens weggehaald en slaapt ze sindsdien in een slaapzak. Omdat het zo'n woelwater was, was ik bang dat ze onder het dekentje terecht zou komen met haar hoofd.
  woensdag 2 januari 2013 @ 14:31:08 #97
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121070951
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 14:28 schreef Spirit82 het volgende:

[..]

Ik moet deze hebben ;( http://www.babypark.nl/ta(...)js-120-x-150-cm.html
maar die is dus te koop als 120x150 en 100x80... en het heet "laken", dus daar kan ik ook echt niks mee :')

Qua deken weet ik idd dat het katoen moet zijn, althans, dat riep mn moeder laatst, dus dat is het probleem niet. Ik snap alleen geen klap van alle namen en afmetingen :')
Lakentje kun je evt. dubbelvouwen en dan pas om het matrasje heen vouwen, als je de te grote maat zou kopen. Dat doen wij tenminste met onze lakentjes die te groot zijn.
pi_121071050
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 14:28 schreef Spirit82 het volgende:

[..]

Ik moet deze hebben ;( http://www.babypark.nl/ta(...)js-120-x-150-cm.html
maar die is dus te koop als 120x150 en 100x80... en het heet "laken", dus daar kan ik ook echt niks mee :')

Qua deken weet ik idd dat het katoen moet zijn, althans, dat riep mn moeder laatst, dus dat is het probleem niet. Ik snap alleen geen klap van alle namen en afmetingen :')
Ik zou die kleinste maat nemen.
Het dekentje bedekt nooit het hele matras dus die 20 cm hou je over voor het hoofdje. Daarbij, in het begin maak je het bedje maar half op (tot de helft) om te voorkomen dat je kleine onder de dekens verdwijnt. Dan zou je bij die andere maat dus enorm veel deken overhouden en dan moet allemaal onder het matrasje gepropt, waardoor het voeteneind weer omhoog geduwt wordt.
Je afbeelding is idd een lakentje, dus je zal er nog een dekentje bij moeten vinden. Leuk juist, dan heb je een dekentje met die rand met dat uiltje als afwerking.
pi_121071082
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 14:31 schreef Spees_Eend het volgende:

[..]

Lakentje kun je evt. dubbelvouwen en dan pas om het matrasje heen vouwen, als je de te grote maat zou kopen. Dat doen wij tenminste met onze lakentjes die te groot zijn.
Is 120 bij 150 te groot dan? Ik weet het echt niet. Wij willen wel een ledikantje van 120 bij 60 ivm ruimte.

Wb de aerosleep gaat het mij niet zozeer om de veiligheid met ademen (klinkt mss stom, maar ik ga er vanuit dat andere matrasjes dat ook kunnen bieden) maar meer om het feit dat het een bescherming voor het matras is. Ik bereid me voor op een hoop gespuug en gepoep en de aerosleep houdt tegen dat dat in het matras trekt terwijl andere matrasjes juist absorberen. Daarnaast kun je die toplaag makkelijk meenemen als kindje gaat logeren of zo, dus leek me ook erg praktisch. Maarja, geen ervaring mee, dussss... ;)
Sarcasme. Herken het.
pi_121071101
Noor slaapt in een winterslaapzak van de Ikea. Ze heeft een romper lange mouw aan en een pyama (dunne stof) en dan de slaapzak zonder mouwen (tis rond de 18 graden op haar kamer). We hebben voor de show wel een lakentje over haar heen, maar dat is meer omdat ze graag iets friemelt voor ze in slaap valt. Voor de warmte doen we het niet :)

Een dekentje/lakentje hadden we vorige winter (begin 2012 ;)), maar toen lag ze nog lief stil. Ze is nogal bewegelijk (overdag en 's nachts) dus ik dan zou ze meer dan de helft van de nacht zonder iets slapen. Dat is ook weer zo sneu ;)
pi_121071105
quote:
1s.gif Op woensdag 2 januari 2013 14:35 schreef danic het volgende:

[..]

Ik zou die kleinste maat nemen.
Het dekentje bedekt nooit het hele matras dus die 20 cm hou je over voor het hoofdje. Daarbij, in het begin maak je het bedje maar half op (tot de helft) om te voorkomen dat je kleine onder de dekens verdwijnt. Dan zou je bij die andere maat dus enorm veel deken overhouden en dan moet allemaal onder het matrasje gepropt, waardoor het voeteneind weer omhoog geduwt wordt.
Je afbeelding is idd een lakentje, dus je zal er nog een dekentje bij moeten vinden. Leuk juist, dan heb je een dekentje met die rand met dat uiltje als afwerking.
Ja dat vond ik ook zo leuk O+ O+ Ok, kleine maat dus. Dank!
Sarcasme. Herken het.
pi_121071126
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 14:28 schreef Spees_Eend het volgende:
Heb ook nog een vraag, weet even niet of die al voorbij is gekomen. Binnenkort gaat mijn baby, dan 8 wk, voor wat langere tijd (12-15 uur, voor mij is dat langere tijd ;( ) naar een oppas omdat ik een groot gedeelte van de dag weg ben. Ik probeer voor die tijd genoeg voedingen te kolven, maar weet niet zeker of dat lukt omdat hij sowieso veel drinkt uit een flesje (ook met pauzeren en de fles zo horizontaal mogelijk houden) en omdat hij soms ineens maar heel kort tussen de voedingen laat. Kan zo 5 uur zijn maar soms ineens 2. Dus eigenlijk wil ik dan ook voor de zekerheid wat kunstvoeding achterlaten bij de oppas. Als dat kan natuurlijk. Wat denken jullie? Of is dat weer een controversieel onderwerp en heb ik de beer los gelaten? :+ Zou namelijk een fijn idee zijn als de oppas een flesje kunstvoeding zou kunnen geven indien nodig. Mag dat zomaar? Of misschien mengen met de bv? Hij heeft nog nooit fv gehad.
Volgens mij kan dat wel. Ik heb nooit bv gegeven, maar begrepen dat de overstap van bv naar kunstvoeding beter gaat als je hypollergeen neemt. Ik weet dat nutrilon ook pakjes kant en klare melk heeft (pakje wicky formaat), maar ikweet niet of dat al bestaat in nutrilon 1, of dat dat pas vanaf 2 is.
pi_121071150
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 14:36 schreef Spirit82 het volgende:

[..]

Is 120 bij 150 te groot dan? Ik weet het echt niet. Wij willen wel een ledikantje van 120 bij 60 ivm ruimte.

Wb de aerosleep gaat het mij niet zozeer om de veiligheid met ademen (klinkt mss stom, maar ik ga er vanuit dat andere matrasjes dat ook kunnen bieden) maar meer om het feit dat het een bescherming voor het matras is. Ik bereid me voor op een hoop gespuug en gepoep en de aerosleep houdt tegen dat dat in het matras trekt terwijl andere matrasjes juist absorberen. Daarnaast kun je die toplaag makkelijk meenemen als kindje gaat logeren of zo, dus leek me ook erg praktisch. Maarja, geen ervaring mee, dussss... ;)
Wij nemen de aerosleep altijd mee, heerlijk idee dat ze niet op een vies matrasje hoeft te liggen bij bv Centerparks.

Het helpt absoluut voor het ademen, duw je eigen mond er maar eens in. Voor ons was dat de reden samen met het niet in eigen vocht hoeven liggen. Matrasje was ook niet goedkoop, maar ook zeker niet duur. We hebben het een beetje in het midden gehouden.
  woensdag 2 januari 2013 @ 14:43:24 #104
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121071304
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 14:36 schreef Spirit82 het volgende:

[..]

Is 120 bij 150 te groot dan? Ik weet het echt niet. Wij willen wel een ledikantje van 120 bij 60 ivm ruimte.

Oh nee idd, zoals hierboven werd gezegd: je maakt idd maar een klein gedeelte van het bedje op. Vond het er in het begin raar uitzien toen de kraamhulp dat deed :+ . En zo'n uiltjesrandje over je dekentje ziet er kei schattig uit!
  woensdag 2 januari 2013 @ 14:44:07 #105
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121071320
quote:
1s.gif Op woensdag 2 januari 2013 14:37 schreef danic het volgende:

[..]

Volgens mij kan dat wel. Ik heb nooit bv gegeven, maar begrepen dat de overstap van bv naar kunstvoeding beter gaat als je hypollergeen neemt. Ik weet dat nutrilon ook pakjes kant en klare melk heeft (pakje wicky formaat), maar ikweet niet of dat al bestaat in nutrilon 1, of dat dat pas vanaf 2 is.
Okee. En zou dat dan meteen als volledige fles mogen, of moet dat gemixt worden met de borstvoeding?
pi_121071487
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 14:36 schreef Spirit82 het volgende:

[..]

Ja dat vond ik ook zo leuk O+ O+ Ok, kleine maat dus. Dank!
Ik zou gewoon het ledikantlaken nemen.
Heb ik hier ook gewoon altijd gedaan. Kan je de baby gewoon goed instoppen, zonder dat je moet lopen trekken eraan.
Hier heb ik de deken dubbel (dat is ook 120x150 ofzo) en laken helmaal. Laken doe ik om de matras slaan en als je eraan trekt.blijft ie zitten en kan je m goed strak trekken.
pi_121071506
En hoeveel lakens en onderlakens moet je dan ongeveer hebben?
Sarcasme. Herken het.
pi_121071596
Ik heb geen idee...ik heb er veel te veel :D

Mn moeder zou,zeggen 3, in op bed, 1 in de kast en 1 in de was :P
  woensdag 2 januari 2013 @ 15:01:33 #109
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_121071719
Wij hadden er 2. Ging prima. Lakentjes gingen gewoon in de droogtrommel en dekentjes droogden snel. Maar wij hebben het ook maar een maand of 4 gebruikt en toen over op slaapzakje.
  woensdag 2 januari 2013 @ 15:33:46 #110
337708 __Isis__
Met een knipoog ;)
pi_121073001
Ik zou ook gewoon ledikantformaat (de grote dus) voor het ledikant nemen. Die kleinere maat is voor de wieg of de wandelwagen. Ik heb altijd van alles twee, bij nood gewoon meteen de wasmachine aan en kan gewoon in de droger. Tenzij je een spugertje hebt, dan zou ik er drie of meer :P nemen.
Twee harten, een liefde
Uit liefde, een hart
pi_121073119
Ik heb een spugertje nu en kan zeggen: Geen bevuilert, dan is 2 al voldoende eigenlijk... Met spuger... euh stuk meer haha. heb iets van 4 of 5 lakens voor ledikant geloof ik. Ze ligt nu in t wiegje nog en heb ik er maar 3 van en das eigenlijk net niet genoeg. Maarja om nou voor die maand (of iets langer) meer lakens aan te gaan schaffen.. Ik was wel weer extra (moet ik toch als madam weer eens 4 setjes kleding op een dag vies maakt, gelukkig komt mn zusje morgen met extra kleertjes, hopelijk ook in de goede maat :P)
  woensdag 2 januari 2013 @ 15:39:23 #112
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_121073214
Midas was ook een spugen maar die spuugde weer niet over de lakens heen... Het is natuurlijk ook altijd zo bijgekocht.
pi_121073291
Das wel fijn dat hij zo netjes spuugde. hier was alles heel mooi ondergespuugt... tot en met het wiegje zelf (en daarbuiten... :S) aan toe. -O- Krijg ook de reiswieg mee trouwens, want bij zoon niet nodig maar van de week lag madam noodgedwongen dus in de kinderwagenbak.. stomme stof om de wieg.. :(
pi_121073534
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 14:44 schreef Spees_Eend het volgende:

[..]

Okee. En zou dat dan meteen als volledige fles mogen, of moet dat gemixt worden met de borstvoeding?
Dat durf ik niet te zeggen. Misschien moet je het voor de zekerheid even in het bvtopic vragen.
  woensdag 2 januari 2013 @ 15:49:48 #115
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_121073645
Ik zit zelf nog te dubben over wel of geen wiegje er bij. We hebben er 1 en Midas heeft er ongeveer een week of 10 in geslapen, daarna paste het niet zo lekker meer en bovendien plukte ik hem bij elke kik uit zijn bed.

Er passen geen 2 wiegjes naast het bed, die moeten dan midden in de kamer komen. Ws slapen ze de eerste week (afhankelijk van wat ze willen en of het past) samen in 1 wieg. Moet ik dan wel dat geldt uitgeven voor een week of 8? Terwijl je toch je bed uit moet omdat ze dan verder weg liggen.

Anderzijds vind ik het samenslapen ook wel belangrijk ivm het herkennen van huiltjes en zo.
  woensdag 2 januari 2013 @ 15:54:12 #116
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_121073771
Niet mixen maar gewoon 'puur' geven Spees.
Ze hebben nutrilon 1 idd in van die pakjes, maar niet de hypo-allergene versie.
Je kunt ook een pakje kopen met daarin 3 zakjes; elk zakje bevat genoeg poeder om ongeveer 100ml voeding te maken.
A grand adventure has begun.
  woensdag 2 januari 2013 @ 16:04:21 #117
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_121074079
Ik zou het ledikantlaken nemen. Niets vervelende dan een laken dat net wel/net niet past.

En ik zeg ook sowieso 3. 2 is vaak net te weinig. Maar ik had heel veel. Moeders naaimachine was gewillig en had ook de lakentjes die mij moeder voor mij heeft gebruikt nog.
  woensdag 2 januari 2013 @ 16:09:00 #118
337708 __Isis__
Met een knipoog ;)
pi_121074244
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 15:49 schreef Kyara het volgende:
Ik zit zelf nog te dubben over wel of geen wiegje er bij. We hebben er 1 en Midas heeft er ongeveer een week of 10 in geslapen, daarna paste het niet zo lekker meer en bovendien plukte ik hem bij elke kik uit zijn bed.

Er passen geen 2 wiegjes naast het bed, die moeten dan midden in de kamer komen. Ws slapen ze de eerste week (afhankelijk van wat ze willen en of het past) samen in 1 wieg. Moet ik dan wel dat geldt uitgeven voor een week of 8? Terwijl je toch je bed uit moet omdat ze dan verder weg liggen.

Anderzijds vind ik het samenslapen ook wel belangrijk ivm het herkennen van huiltjes en zo.
Kyara, mijn schoonzusje huurt een tweelingwieg! Slinger Google maar effe aan. Kost geloof ik iets van een tientje per week. :)
Twee harten, een liefde
Uit liefde, een hart
  woensdag 2 januari 2013 @ 16:16:35 #119
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_121074482
quote:
1s.gif Op woensdag 2 januari 2013 16:09 schreef __Isis__ het volgende:

[..]

Kyara, mijn schoonzusje huurt een tweelingwieg! Slinger Google maar effe aan. Kost geloof ik iets van een tientje per week. :)
Dat is een goede tip! Thanx!
  woensdag 2 januari 2013 @ 16:25:39 #120
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_121074756
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 14:28 schreef Spees_Eend het volgende:
Heb ook nog een vraag, weet even niet of die al voorbij is gekomen. Binnenkort gaat mijn baby, dan 8 wk, voor wat langere tijd (12-15 uur, voor mij is dat langere tijd ;( ) naar een oppas omdat ik een groot gedeelte van de dag weg ben. Ik probeer voor die tijd genoeg voedingen te kolven, maar weet niet zeker of dat lukt omdat hij sowieso veel drinkt uit een flesje (ook met pauzeren en de fles zo horizontaal mogelijk houden) en omdat hij soms ineens maar heel kort tussen de voedingen laat. Kan zo 5 uur zijn maar soms ineens 2. Dus eigenlijk wil ik dan ook voor de zekerheid wat kunstvoeding achterlaten bij de oppas. Als dat kan natuurlijk. Wat denken jullie? Of is dat weer een controversieel onderwerp en heb ik de beer los gelaten? :+ Zou namelijk een fijn idee zijn als de oppas een flesje kunstvoeding zou kunnen geven indien nodig. Mag dat zomaar? Of misschien mengen met de bv? Hij heeft nog nooit fv gehad.
ik zou je voorraad gekolfde melk mee geven. Als dat op is, kan er nog een klein flssje kv bij. je kan niet kv en bv in een flesje samen doen. naja, kan wel, dan moet je eerst de kv maken en dan de bv erbij gooien, maar als je dan overhoudt moet je ook die bv weggooien en dat is zonde...

ik zou iig proberen de hoeveelheid kv zo klein mogelijk te houden. dat verzadigt langer en dan heeft je baby mss geen honger en heb jij ploftieten...
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  woensdag 2 januari 2013 @ 16:25:55 #121
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_121074769
Ohhh die tweelingwiegen zien er echt te schattig uit!
pi_121075107
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 14:16 schreef Spirit82 het volgende:
JAAA, vraag!! Wij zijn nu bezig met uitzoeken van een ledikantje en hebben een voorkeur ontwikkeld voor de aerosleep door een superenthousiaste verkoopster. Zijn hier ook nog mensen die daar een mening over hebben?
Onze kraamzorg vond het onzin en raadde het zelfs af.

Wij hebben gewoon een matrasje van ¤40/¤50 bij de Ikea gehaald. Ik denk zelf dat veel babyzaken en -merken vooral op het moeder/oudergevoel en eventuele onzekerheid van (nieuwe) ouders inspelen. Vooral goede marketing dus.

S. slaapt hier met haar gewone kleertjes (romper, shirt, broekje -altijd 1 laag lange mouwtjes) onder een dubbelgevouwen dekentje met een lakentje óf met een lange-mouwen-romper in een slaapzakje, en dan onder dekentje & lakentje. Dekentje en lakentje komen bij haar ook tot ongeveer haar borst, haar armen heeft ze in ieder geval altijd boven de lakens :)
  woensdag 2 januari 2013 @ 17:03:21 #123
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_121076110
hmmm, zo'n tweelingwieg is wel heel breed. Die krijg ik dus ook niet naast mijn bed. En als ze hier 10 weken in slapen dan ben ik uiteindelijk meer geld kwijt dan om een wiegje te kopen. Dan kan ik ze misschien beter samen in een ledikant leggen en dat op de slaapkamer zeggen.

Ze zien er wel heel leuk uit O+
  woensdag 2 januari 2013 @ 17:09:14 #124
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_121076338
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 15:49 schreef Kyara het volgende:
Ik zit zelf nog te dubben over wel of geen wiegje er bij. We hebben er 1 en Midas heeft er ongeveer een week of 10 in geslapen, daarna paste het niet zo lekker meer en bovendien plukte ik hem bij elke kik uit zijn bed.

Er passen geen 2 wiegjes naast het bed, die moeten dan midden in de kamer komen. Ws slapen ze de eerste week (afhankelijk van wat ze willen en of het past) samen in 1 wieg. Moet ik dan wel dat geldt uitgeven voor een week of 8? Terwijl je toch je bed uit moet omdat ze dan verder weg liggen.

Anderzijds vind ik het samenslapen ook wel belangrijk ivm het herkennen van huiltjes en zo.
Hier werd samen in één bed afgeraden ivm veiligheid. Wij hadden in het begin de kinderwagen naast het bed staan, daarna zin ze in de kinderwagenbak in het eigen ledikant gegaan. Moet wel eerlijk zeggen dat ik zelf geen oog dicht deed toen ze naast ons bed stonden, dus na en week zijn ze al naar hun eigen kamer gegaan. Ze slapen nu nog samen op een kamer
pi_121076503
Kyara misschien een tweelingledikant voor op hun eigen kamertje?? Kwam het tegen tijden googlen naar een tweelingwieg.

2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
  woensdag 2 januari 2013 @ 17:16:21 #126
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121076582
quote:
1s.gif Op woensdag 2 januari 2013 16:25 schreef DaviniaHR het volgende:

[..]

ik zou je voorraad gekolfde melk mee geven. Als dat op is, kan er nog een klein flssje kv bij. je kan niet kv en bv in een flesje samen doen. naja, kan wel, dan moet je eerst de kv maken en dan de bv erbij gooien, maar als je dan overhoudt moet je ook die bv weggooien en dat is zonde...

ik zou iig proberen de hoeveelheid kv zo klein mogelijk te houden. dat verzadigt langer en dan heeft je baby mss geen honger en heb jij ploftieten...
Dank! Ja ik wil sowieso een kolfapparaat meenemen om daar te kunnen kolven want anders geheid stuwing :+ ... Alleen ff bedenken hoe/waar, want het is een concert in Brussel met daarvoor cafeetje , beetje rondlopen door de stad etc. Voeden kan publiekelijk nog wel een beetje discreet, maar kolven... :')
  woensdag 2 januari 2013 @ 17:33:43 #127
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_121077208
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 17:14 schreef Sam1993 het volgende:
Kyara misschien een tweelingledikant voor op hun eigen kamertje?? Kwam het tegen tijden googlen naar een tweelingwieg.

[ afbeelding ]
Bedjes zijn al in huis. Als ze elkaar missen dan zet ik die wel tegen elkaar aan.
  woensdag 2 januari 2013 @ 17:34:30 #128
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_121077254
quote:
1s.gif Op woensdag 2 januari 2013 17:09 schreef mikoxx het volgende:

[..]

Hier werd samen in één bed afgeraden ivm veiligheid. Wij hadden in het begin de kinderwagen naast het bed staan, daarna zin ze in de kinderwagenbak in het eigen ledikant gegaan. Moet wel eerlijk zeggen dat ik zelf geen oog dicht deed toen ze naast ons bed stonden, dus na en week zijn ze al naar hun eigen kamer gegaan. Ze slapen nu nog samen op een kamer
Zal het eens overleggen met de kraamzorg. Over 2 weken intake, die zullen ook wel ideeen er over hebben. En wie weet moeten ze eerst een tijdje in het ziekenhuis blijven en zijn ze dan al gewend aan alleen slapen.
pi_121077326
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 14:28 schreef Spees_Eend het volgende:
Heb ook nog een vraag, weet even niet of die al voorbij is gekomen. Binnenkort gaat mijn baby, dan 8 wk, voor wat langere tijd (12-15 uur, voor mij is dat langere tijd ;( ) naar een oppas omdat ik een groot gedeelte van de dag weg ben. Ik probeer voor die tijd genoeg voedingen te kolven, maar weet niet zeker of dat lukt omdat hij sowieso veel drinkt uit een flesje (ook met pauzeren en de fles zo horizontaal mogelijk houden) en omdat hij soms ineens maar heel kort tussen de voedingen laat. Kan zo 5 uur zijn maar soms ineens 2. Dus eigenlijk wil ik dan ook voor de zekerheid wat kunstvoeding achterlaten bij de oppas. Als dat kan natuurlijk. Wat denken jullie? Of is dat weer een controversieel onderwerp en heb ik de beer los gelaten? :+ Zou namelijk een fijn idee zijn als de oppas een flesje kunstvoeding zou kunnen geven indien nodig. Mag dat zomaar? Of misschien mengen met de bv? Hij heeft nog nooit fv gehad.
Mijn zoon heeft de eerste 4 weken ook beide gehad. Ging prima! 6x bv en 2x kv. Hij had ook gewoon bv-poep en geen krampjes oid.
Je mag die twee alleen niet samen mengen, maar als jij je er goed bij voelt kun je de oppas gewoon een flesje fv meegeven!

Edit; spuit11 :') Had de hele 3e pagina gemist..

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 02-01-2013 17:38:54 ]
  woensdag 2 januari 2013 @ 17:42:32 #130
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121077589
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 17:36 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Mijn zoon heeft de eerste 4 weken ook beide gehad. Ging prima! 6x bv en 2x kv. Hij had ook gewoon bv-poep en geen krampjes oid.
Je mag die twee alleen niet samen mengen, maar als jij je er goed bij voelt kun je de oppas gewoon een flesje fv meegeven!

Edit; spuit11 :') Had de hele 3e pagina gemist..
Geeft niks :D extra ervaring zeker welkom!
pi_121078167
quote:
17s.gif Op woensdag 2 januari 2013 17:33 schreef Kyara het volgende:

[..]

Bedjes zijn al in huis. Als ze elkaar missen dan zet ik die wel tegen elkaar aan.
Wij leggen die van ons de eerste zes maanden bij elkaar in 1 ledikantje, daarna hebben ze ieder hun eigen.
Jesus saves but death prevails.
pi_121079732
Je mag bv en fv wel mengen. Het is alleen net zo slim. Als de kleine dan de fles niet opdrinkt moet je ook wat bv door de gootsteen gooien.. Zonde van de moeite..

Kleine pakjes nutrilon (200cc) zijn wel te koop in nr 1, standaard tenminste. Dan hoef je geen heel pak open te trekken voor een dag..
  woensdag 2 januari 2013 @ 18:59:58 #133
35189 Troel
scherp en bot
pi_121080324
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 18:43 schreef Deepfreeze het volgende:
Je mag bv en fv wel mengen. Het is alleen net zo slim. Als de kleine dan de fles niet opdrinkt moet je ook wat bv door de gootsteen gooien.. Zonde van de moeite..

Kleine pakjes nutrilon (200cc) zijn wel te koop in nr 1, standaard tenminste. Dan hoef je geen heel pak open te trekken voor een dag..
Maar ik zou niet standaard standaard geven ;) Veel kraamverzorgsters hebben wel minizakjes hypoallergeen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 2 januari 2013 @ 19:02:18 #134
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121080415
Ik denk dat ik voor de zekerheid de minizakjes hypallergeen ga kopen. Want bv weggooien vind ik idd zonde, en de kans zit er ook gewoon in daar het moert nodig is.
pi_121080449
quote:
7s.gif Op woensdag 2 januari 2013 18:59 schreef Troel het volgende:

[..]

Maar ik zou niet standaard standaard geven ;) Veel kraamverzorgsters hebben wel minizakjes hypoallergeen.
Daan heeft wel de standaard gehad tijdens de kraamweek om bij te voeden(viel heel veel af). Was geen probleem volgens de kraam, mits geen allergieën. Hij heeft er ook geen last van gehad.

Blijkbaar verschillen de meningen daar ook weer over in kraam-land ;)
  woensdag 2 januari 2013 @ 19:03:22 #136
35189 Troel
scherp en bot
pi_121080462
Ik heb gewoon een grote bak gehaald. De kraam had wel kleine zakjes, maar zei "als je die grote bak openmaakt, wedden dat je dan de helft weg kan gooien, dat voelt veel fijner" ;)

Ze had overigens geen gelijk. Er is driekwart weggegooid :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 2 januari 2013 @ 19:09:50 #137
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121080741
quote:
1s.gif Op woensdag 2 januari 2013 19:03 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Daan heeft wel de standaard gehad tijdens de kraamweek om bij te voeden(viel heel veel af). Was geen probleem volgens de kraam, mits geen allergieën. Hij heeft er ook geen last van gehad.

Blijkbaar verschillen de meningen daar ook weer over in kraam-land ;)
Ja, daar is hier al eerder discussie over geweest :) . Bij ons komen geen allergieën voor, ik heb wel soms eczeem. En mijn baby heeft sinds eergisteren wat vlekjes /uitslag waar ik morgen even over ga overleggen met het cb, misschien wel overgevoeligheid voor het één of ander.
  woensdag 9 januari 2013 @ 21:19:36 #138
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121370358
Nieuwe vraag. Mijn baby zit qua luiers nu net tussen twee maten in. Pampers New Born 1 krijgen we net aan, en de randjes om de benen en liezen zitten dan mooi, maar de poep komt dan bijna standaard aan de bovenkant aan zijn rug omhoog. Pampers Newborn 2 kunnen we veel makkelijker aan krijgen, maar die blijft wat los zitten om zijn benen en liezen, ook al trek ik die voorste flapjes zo ver mogelijk door naar beneden en zitten de plakstrips bijna aan de andere kant van zijn buik.

We hebben tussendoor AH huismerk luiers geprobeerd die er qua maat net een beetje tussen lijken te vallen, maar die lekken steeds bij de randjes en ik vind ze maar stug.

Is daar een handige oplossing voor? Een techniek om een net te ruime luier toch goed aan te laten sluiten? Een type luier dat hiervoor geschikt is? Of is t gewoon afwachten tot hij weer wat dikker en langer wordt?
pi_121370603
Ik vond kruidvat heel fijn! en Jumbo schijnt fijn te zijn:)
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
  woensdag 9 januari 2013 @ 21:25:16 #140
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_121370662
Ik vond kruidvat en jumbo in de eerste maatjes juist stug :P
Aldi was fijn!
Ik heb je lief mijn hele leven
  woensdag 9 januari 2013 @ 21:29:56 #141
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_121370923
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 21:19 schreef Spees_Eend het volgende:
Nieuwe vraag. Mijn baby zit qua luiers nu net tussen twee maten in. Pampers New Born 1 krijgen we net aan, en de randjes om de benen en liezen zitten dan mooi, maar de poep komt dan bijna standaard aan de bovenkant aan zijn rug omhoog. Pampers Newborn 2 kunnen we veel makkelijker aan krijgen, maar die blijft wat los zitten om zijn benen en liezen, ook al trek ik die voorste flapjes zo ver mogelijk door naar beneden en zitten de plakstrips bijna aan de andere kant van zijn buik.

We hebben tussendoor AH huismerk luiers geprobeerd die er qua maat net een beetje tussen lijken te vallen, maar die lekken steeds bij de randjes en ik vind ze maar stug.

Is daar een handige oplossing voor? Een techniek om een net te ruime luier toch goed aan te laten sluiten? Een type luier dat hiervoor geschikt is? Of is t gewoon afwachten tot hij weer wat dikker en langer wordt?
Plakkers over elkaar plakken?
pi_121371060
Ik vond inderdaad de maat 1 van kruidvat niet fijn maja die waren al in huis. maat 2 vond ik wel fijn en ook goed passend:) maar ieder zn ding:P Ik hoor ook veel goed over luiers van de lidl
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
  woensdag 9 januari 2013 @ 21:33:10 #143
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121371096
Ik hoorde ook zowel van de kraamzorg als van mijn zusje in de kinderopvang dat Kruidvat stug is in de kleine maatjes :)

Pessie: de plakkers gaan al ruim over elkaar, hij zit dan bij zijn buik mooi strak, maar bij zijn liezen blijft er ruimte zitten bij dat elastiekje dat zeg maar moet afsluiten!
pi_121371221
Misschien kan je zon soort onderbroekje (luierbroekje) iniedergeval zon ding wat je zomers onder een jurkje angeeft eroverheen doen in een maatje 50 bij de zeeman hebben ze die veel als dat eenbeetje strak aansluit dat kan net genoeg zijn om de luier aan te laten sluiten. Ik noem ook maar iets hoor xd
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
  woensdag 9 januari 2013 @ 21:41:30 #145
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_121371530
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 21:33 schreef Spees_Eend het volgende:
Ik hoorde ook zowel van de kraamzorg als van mijn zusje in de kinderopvang dat Kruidvat stug is in de kleine maatjes :)

Pessie: de plakkers gaan al ruim over elkaar, hij zit dan bij zijn buik mooi strak, maar bij zijn liezen blijft er ruimte zitten bij dat elastiekje dat zeg maar moet afsluiten!
Dat is wel apart. Je hebt gewoon een luier nodig die beter bij de benen aansluit. Kun je niet beter even bellen naar pampers?
pi_121371570
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 21:25 schreef laziness het volgende:
Ik vond kruidvat en jumbo in de eerste maatjes juist stug :P
Aldi was fijn!
Ik ben zo blij dat de Aldi nog wel maat 3 en hoger heeft, wij hadden net geluk :) Wij hebben altijd Aldi luiers, bevallen meer dan uitstekend en zijn ook nog eens goed geprijsd!
  woensdag 9 januari 2013 @ 21:55:32 #147
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121372300
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2013 21:41 schreef pessie het volgende:

[..]

Dat is wel apart. Je hebt gewoon een luier nodig die beter bij de benen aansluit. Kun je niet beter even bellen naar pampers?
Ja ik zat er ook al aan te denken om contact met ze op te nemen. Want volgens mij doen we echt niets verkeerd, bij maat 1 hadden we eigenlijk nooit dat probleem!

Misschien ook eens die van de aldi proberen.. Die zijn wel soepel?

Sam, bedankt voor je idee, die houd ik in mijn achterhoofd mochten we er qua luier niet uitkomen.
pi_121638108
Nog een vraag waar ik me heel dom bij voel: maar hoe neem je je kindje eigenlijk mee naar huis als je in het ziekenhuis bevalt? Ik snap dat de kleine kleertjes aan heeft en in de maxi cosi moet, maar moet je dan ook zo'n zak hebben waar ze in kan of is een dekentje goed of of of??
Sarcasme. Herken het.
pi_121638208
Wij hadden gewoon een dekentje. :Y (en nog steeds, zo vaak zit ze niet in de auto)
Edit: voor de volledigheid, verder had ze gewoon haar kleertjes aan, een jasje en een mutsje. (begin november)

[ Bericht 12% gewijzigd door _Ophelia_ op 16-01-2013 15:59:09 ]
pi_121638220
Wij hadden lis ain haar gewone kleertjes in de voetenzak geen jasje en dekentje ec. maar bij ons was het die week wel 25 graden.. denk dat je even naar het weer moet kijken nu zou ik een jasje aandoen in de voetenzak en een mutjse op
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
pi_121638283
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 15:38 schreef Spirit82 het volgende:
Nog een vraag waar ik me heel dom bij voel: maar hoe neem je je kindje eigenlijk mee naar huis als je in het ziekenhuis bevalt? Ik snap dat de kleine kleertjes aan heeft en in de maxi cosi moet, maar moet je dan ook zo'n zak hebben waar ze in kan of is een dekentje goed of of of??
Ligt aan het weer, Noor is vorig jaar met -20 ongeveer geboren en toen we in de ochtend (0900) naar huis gingen was het niet warm. We hadden haar met kleertjes aan in de lodger en dan in de maxi cosi.

Als je auto warm is kan het allemaal wat makkelijker. Dan is een dekentje ook prima lijkt me. Je hebt maar 2 stukjes kou: van ziekenhuis naar auto en van de auto naar huis.

Wel een goede tip die wij kregen: zorg dat je de maxi cosi meeneemt het ziekenhuis in! Niet alleen om de kleine er vast met wat hulp in te krijgen, maar vooral voor de kou in deze dagen. Als de maxi cosi met kleine lekker warm is dan heb je al een stuk minder last van kou.
  woensdag 16 januari 2013 @ 15:44:24 #152
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121638312
Wij hadden ook een gevoerd vestje over de kleertjes, een mutsje, warme sokken en een dekentje.
pi_121638864
Luuk had een vestje aan, en mustje op in de voetenzak. Voetenzak was al wat voor verwarmd met een kruik. Voetenzak is hier lekker dik, omdat het nog wel even lopen is van de auto naar de hal van de flat, en dan nog van de ligt naar ons huis.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
*poef* nu is het weg
pi_121639058
Voetenzak kopen is dus wel een aanrader zie ik en ik zal een jasje ook op het verlanglijstje zetten :@. Ok dank voor de tips :)
Sarcasme. Herken het.
pi_121639112
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 15:43 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Ligt aan het weer, Noor is vorig jaar met -20 ongeveer geboren en toen we in de ochtend (0900) naar huis gingen was het niet warm. We hadden haar met kleertjes aan in de lodger en dan in de maxi cosi.

Als je auto warm is kan het allemaal wat makkelijker. Dan is een dekentje ook prima lijkt me. Je hebt maar 2 stukjes kou: van ziekenhuis naar auto en van de auto naar huis.

Wel een goede tip die wij kregen: zorg dat je de maxi cosi meeneemt het ziekenhuis in! Niet alleen om de kleine er vast met wat hulp in te krijgen, maar vooral voor de kou in deze dagen. Als de maxi cosi met kleine lekker warm is dan heb je al een stuk minder last van kou.
Dan zijn onze kinderen vast vlak na elkaar geboren ;) Ik heb nooit een mc voetenzak gehad, ik vind dat ding sowieso al zo'n stoomoven waarin kindjes hun warmte niet kwijt kunnen. Wij hadden een omslagdoek en een dekentje en inderdaad even de kruik van te voren erin gedaan om voor te verwarmen.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_121639119
Wij hadden een lekkere dikke fleece wikkeldeken speciaal voor in de maxi cosi (en die staat nu in v&a trouwens)
pi_121639819
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 16:05 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Dan zijn onze kinderen vast vlak na elkaar geboren ;) Ik heb nooit een mc voetenzak gehad, ik vind dat ding sowieso al zo'n stoomoven waarin kindjes hun warmte niet kwijt kunnen. Wij hadden een omslagdoek en een dekentje en inderdaad even de kruik van te voren erin gedaan om voor te verwarmen.
Voetenzak is nu wel lekker hier, die van Stokke kan ze zonder jas in. Dat is wel fijn voor d'r. Maar ze zijn idd erg warm, moet je goed opletten. Met ijzige wind is het bijvoorbeeld wel weer heel fijn. Die stoffen broekjes waait het zo doorheen.

Zie PM ;)
pi_121640458
Die van ons komt in april of mei... is zo'n voetenzak dan te warm? Ik vind die van koeka zo mooi O+
Sarcasme. Herken het.
pi_121640516
Spirit Lisa was in mei geboren en wij hadden de standaard voetenzak van maxi cosi dat was precies goed :)
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
pi_121640564
Ik vind een voetenzak voor een mc sowieso niet echt handig. Na een paar maanden bleef die mc gewoon in de auto staan en plukte ik M. er uit. Wikkeldeken vond ik echt veel handiger. Voor de kinderwagen vind ik een voetenzak trouwens wel een must hoor.
pi_121641085
quote:
17s.gif Op woensdag 16 januari 2013 16:36 schreef Kyara het volgende:
Ik vind een voetenzak voor een mc sowieso niet echt handig. Na een paar maanden bleef die mc gewoon in de auto staan en plukte ik M. er uit. Wikkeldeken vond ik echt veel handiger. Voor de kinderwagen vind ik een voetenzak trouwens wel een must hoor.
+1 Zonder wandelwagen voetenzak kan ik ook niet, zeker nu het zo koud is.

Ik heb eeb MC voetenzak nooit zo gesnapt. Een MC is heel warm van zichzelf en in de auto is het na even rijden ook aangenaam. Eergisteren heeft M 40 minuten bij mijn ouders in de auto gezeten in de MC in zijn fleecepak, ik haalde hem er helemaal oververhit uit. Ik gebruik inderdaad ook liever een deken, die kan je altijd onder het autorijden opslaan.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_121641626
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 15:58 schreef kaatjejannie het volgende:
Luuk had een vestje aan, en mustje op in de voetenzak. Voetenzak was al wat voor verwarmd met een kruik. Voetenzak is hier lekker dik, omdat het nog wel even lopen is van de auto naar de hal van de flat, en dan nog van de ligt naar ons huis.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Haha, ik dacht in een flits dat dit mijn baby was, wij hebben dus ook een groene wallaboo. Heel fijn ding!
Je kunt m aan beide zijkanten helemaal tot onderaan openritsen en er zitten gaten in voor de riemen van de MC. /reclame
  woensdag 16 januari 2013 @ 17:27:30 #163
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121643100
Wallaboo is hier ook een hit, super handig! In de box, in de maxi cosi, in het campingbedje als we ergens op bezoek zijn.. Ideaal!
  woensdag 16 januari 2013 @ 19:45:54 #164
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_121649036
Ik ritste de wallaboo wel open als de auto opgewarmd was. Mijn kind is er nooit kokend uitgekomen.
Heerlijk ding was het en nu houdt hij Luuk lekker warm O+
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_121649756
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 16:34 schreef Spirit82 het volgende:
Die van ons komt in april of mei... is zo'n voetenzak dan te warm? Ik vind die van koeka zo mooi O+
ik had geen voetenzak (mei).gewoon een warme jas.
Nu heb ik een lekkere warme voetenzak met mn dec dametje. ^^ (jaja ook een wallaboo :P aanrader!)
pi_121654549
Edit: las als een schele kameel, sorry :+
pi_121655646
In mei zou ik geen voetenzak doen, jasje is wel genoeg.

Onze eerste had alleen een romper, want hittegolf en onze tweede in de lodger met deken en muts afgelopen november. Op aanraden van de verpleegkundige, maar was achteraf toch wat warm.
  maandag 21 januari 2013 @ 07:43:46 #168
381212 Gulara
From the future
pi_121832475
Ik ben inmiddels bezig met het maken van een geboorteplan. Het ziekenhuis hier heeft daar zelf een opzetje van en geeft ook verschillende pijnstillers (epidural, TENS, ...) aan. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Dus graag zou ik wat persoonlijke meningen krijgen over de bevalling. Welke pijnstilling, en waarom (niet)? Wat waren fijne dingen/ bezigheden tijdens de bevalling? Misschien iets niet zo vanzelfsprekends waar je veel baat bij hebt gehad?
  maandag 21 januari 2013 @ 08:25:06 #169
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_121832825
Gulara, ik heb van mijn ziekenhuis een heel handige folder meegekregen met een aantal mogelijkheden en de omschrijvingen plus voor- en nadelen. Ik kan geen linkje plaatsen want het is een pdf maar als je googled op pijnbestrijding bevalling rijnstate dan kom je er ook. Misschien heb je er wat aan?

Ik heb zelf alleen ervaring met een ruggeprik. Dat was ook mijn keuze vanuit mijn geboorteplan. Andere mogelijkheden vielen voor mij af omdat ik niet suf wilde worden en ik ook enge verhalen had gelezen over stoppen met ademhalen door een ander middel.

Ik vond de ruggeprik hemels. Het nadeel is dat je daarna ook in je bed moet blijven en er meteen toeters en bellen bijkomen zoals infuus en katheter. Ook kun je door een ruggeprik koorts krijgen en als dat gebeurt tijdens de bevalling dan krijgt je kindje automatisch een AB kuur en dat betekent hier dat ie nog een week in het ziekenhuis moet blijven.

Ik vind het zelf heel dubbel. Enerzijds wil je het gewoon zonder doen maar dat lukt niet altijd, zeker niet als het heel lang duurt.

Succes met je overwegingen :*
  maandag 21 januari 2013 @ 08:28:37 #170
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121832878
Ik kan alleen iets zeggen over de ruggenprik. Ik vond het op dat moment de beste uitvinding van de wereld. Door een weeënstorm wist ik niet meer waar ik het moest zoeken van de pijn, en had steeds maar een paar seconden om 'bij te komen'. Toen heb ik om een ruggenprik gevraagd. Nadeel: duurt lang voordat hij ook echt geplaatst is: eerst nog half uur ctg, dan naar ok. Ander nadeel: hij werkte alleen rechts. Al vond ik dat op dat moment niet erg, halvering van de pijn tekende ik voor. En het persen duurde wat langer. Voordelen: ik kon weer normaal functioneren en nadenken, de pijn was goed te hanteren, en bij het persen en hechten werkte hij ook nog waardoor ik in de laatste fase weinig pijn gehad heb.

Pethidine heb ik zelf geen ervaring mee maar ik had aangegeven dat ik dat echt niet wilde omdat ik niet van de wereld wilde zijn. De gynaecoloog ter plaatse zei echter al tegen mij dat ze daar niet aan deed omdat vrouwen zich dan soms niet eens hun bevalling herinneren.
pi_121832882
Ik heb een pompje met remifentanil gehad.
Was een paar uur leuk, naarmate de weeën heftiger werden niet meer ;)

Het haalt de scherpe kantjes van de weeën af, maar echt pijnstillend werkt het in mijn ogen niet. Ook werd ik er heel suf en misselijk van, heb een paar keer flink moeten overgeven.
  maandag 21 januari 2013 @ 08:30:49 #172
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_121832910
Spees-Eend, dat ie alleen rechts werkt dat hoort niet geloof ik.... Hier deed ie het gewoon helemaal. Maar hij moest bij mij wel uit bij het persen.

En ja, dat was het, pethadine. Dat wilde ik inderdaad ook niet.
  maandag 21 januari 2013 @ 08:33:26 #173
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121832947
quote:
17s.gif Op maandag 21 januari 2013 08:30 schreef Kyara het volgende:
Spees-Eend, dat ie alleen rechts werkt dat hoort niet geloof ik.... Hier deed ie het gewoon helemaal. Maar hij moest bij mij wel uit bij het persen.

En ja, dat was het, pethadine. Dat wilde ik inderdaad ook niet.
Nee klopt, dat hoort niet. Heb het niet helemaal logisch opgeschreven. Ze hebben hem nog geprobeerd recht te zetten maar dat lukte niet. Heb wel het idee dat dat vaak voorkomt, tenminste ik heb dat al een aantal keer gehoord.
pi_121832974
Hier ook remifentanil. Ik vond het wel heel fijn. Scherpe kantjes zijn weg, maar je voelt nog wel wat. Toen ik mocht persen werd het uitgezet. Dus je doet het alsnog 'zelf'. Ik had geen last van misselijk zijn, was lekker ontspannen. Ik vond het geen prettig idee om soort van verlamd te zijn van onderen met die ruggeprik. Ik moest ook een half uur aan de ctg vantevoren om te zien of baby het aankon. Pethidine geven ze in mijn ziekenhuis ook niet meer.
  maandag 21 januari 2013 @ 08:36:20 #175
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_121832976
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 08:33 schreef Spees_Eend het volgende:

[..]

Nee klopt, dat hoort niet. Heb het niet helemaal logisch opgeschreven. Ze hebben hem nog geprobeerd recht te zetten maar dat lukte niet. Heb wel het idee dat dat vaak voorkomt, tenminste ik heb dat al een aantal keer gehoord.
Dat is wel raar. Heb wel nog een paar dagen pijnscheuten door mijn ruggemerg gehad van dat ding. Maar goed, bij mij heeft ie er ook 16 uur ingezeten.
pi_121832988
Bij de eerste bevalling wilde ik ook geen pethidine. Maar op t moment dat ik pijnstilling wilde en ik al te ver voor een ruggenprik was kwam ik daar wel op terug.
Uiteindelijk niet gekregen trouwens.
  maandag 21 januari 2013 @ 08:38:10 #177
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121833007
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 08:36 schreef SupremeEvil het volgende:
Hier ook remifentanil. Ik vond het wel heel fijn. Scherpe kantjes zijn weg, maar je voelt nog wel wat. Toen ik mocht persen werd het uitgezet. Dus je doet het alsnog 'zelf'. Ik had geen last van misselijk zijn, was lekker ontspannen. Ik vond het geen prettig idee om soort van verlamd te zijn van onderen met die ruggeprik. Ik moest ook een half uur aan de ctg vantevoren om te zien of baby het aankon. Pethidine geven ze in mijn ziekenhuis ook niet meer.
Ik heb niet het gevoel of idee dat ik het niet zelf heb gegaan omdat de pijnstilling ook nog bij het persen werkte.
  maandag 21 januari 2013 @ 08:40:51 #178
381212 Gulara
From the future
pi_121833052
Dankjewel alvast, keep em coming.

Mijn probleem met een ruggenprik is inderdaad dat je dan aan je bed vastzit. Zou het fijner vinden om mobiel te zijn en evt te kunnen staan/lopen. Of is het zo dat tegen de tijd dat die ruggenprik erin gaat, je toch van ellende nergens meer heen kunt?
  maandag 21 januari 2013 @ 08:43:32 #179
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_121833084
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 08:40 schreef Gulara het volgende:
Of is het zo dat tegen de tijd dat die ruggenprik erin gaat, je toch van ellende nergens meer heen kunt?
hier wel...

ik hoefde ook niks, wilde ook niks, wilde alleen van de pijn af. Alleen na een uur of 12 was ik het in bed liggen wel zat en kon ik me ook geen houding meer vinden. Maar goed, denk niet dat mijn bevalling qua duur erg representatief was.
  maandag 21 januari 2013 @ 08:44:43 #180
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121833100
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 08:40 schreef Gulara het volgende:
Dankjewel alvast, keep em coming.

Mijn probleem met een ruggenprik is inderdaad dat je dan aan je bed vastzit. Zou het fijner vinden om mobiel te zijn en evt te kunnen staan/lopen. Of is het zo dat tegen de tijd dat die ruggenprik erin gaat, je toch van ellende nergens meer heen kunt?
Dat verschilt ook heel erg per persoon. Sommigen willen graag lopen of staan en kunnen dat ook, ik kon en wilde dat niet. De enige manier waarop ik t een beetje kon opvangen was liggend op mijn zij. Maar dat laatste wat je zegt geldt voor mij ook, de ruggenprik vond ik zo enorm geweldig en fantastisch dat het me niet uitmaakte dat ik moest blijven liggen. Maar.... Ik bedenk me nu dat ik bijna direct na de prik volledige ontsluiting had dus ik heb relatief kort 'vast gelegen'.
  maandag 21 januari 2013 @ 08:53:15 #181
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121833207
Ik gooi er nog even een andere vraag tussendoor:

Mijn baby moet vanmiddag zijn eerste prikjes ;( . Nog tips qua voorbereiding of juist voor erna? Ik heb nu:

-paracetamol zetpilletjes in huis
-omslagromper aan zodat er niks meer over zijn hoofd hoeft en jumpsuitje aan zodat ik alleen zijn been bloot kan maken en hem daarna niet nog eens hoef aan te kleden
pi_121833363
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 08:33 schreef Spees_Eend het volgende:

[..]

Nee klopt, dat hoort niet. Heb het niet helemaal logisch opgeschreven. Ze hebben hem nog geprobeerd recht te zetten maar dat lukte niet. Heb wel het idee dat dat vaak voorkomt, tenminste ik heb dat al een aantal keer gehoord.
Bij mij werkte de ruggenprik ook beter/alleen rechts, of althans, links voelde ik nog wel beenweeen. Ik moest op m'n linkerzijde gaan liggen zodat de vloeistof naar die kant kon zakken of zoiets. Hielp naar mijn idee niet.

Het zetten ging hier heel snel. Gebeurde hier trouwens gewoon op de verloskamer/kraamsuite en was (zoals ik het me nu herinner) appeltje eitje. Ontsluiting vorderde daarna ook supersnel, van 3 naar 10 cm in anderhalf uur. Vrij weinig van gemerkt :)

Omdat hij links maar niet werkte en ik een soort golvende druk voelde die ik niet tegen kon houden (persdrang dus) belde ik de verpleging. Toen bleek ik volledige ontsluiting te hebben waarop de ruggenprik werd uitgezet en weeenopwekkers aan, maar ondanks dat infuus die persdrang is nooit meer teruggekomen. Mijn vk vertelde later dat dat vaker schijnt voor te komen. Vier relatief ontspannen uren waarin ik zelfs heb liggen dommelen is mijn zoon pas geboren. Nu verliep mijn bevalling naar mijn idee voorspoedig, maar ik vind het toch een nadeel dat ik geen persweeen kreeg. Ik had nu een knip, misschien had ik die anders wel niet gehad? Geen idee.

Anyway, de ruggenprik zelf is mij prima bevallen :7, het is meer een 'wat als' gedachte. Ik zou er de volgende keer weer voor kiezen omdat het mij liet ontspannen. Ik had erg moeite om de weeen op te vangen en raakte in paniek, met de ruggenprik kon ik me eraan overgeven.
  maandag 21 januari 2013 @ 09:04:14 #183
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_121833374
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 08:53 schreef Spees_Eend het volgende:
Ik gooi er nog even een andere vraag tussendoor:

Mijn baby moet vanmiddag zijn eerste prikjes ;( . Nog tips qua voorbereiding of juist voor erna? Ik heb nu:

-paracetamol zetpilletjes in huis
-omslagromper aan zodat er niks meer over zijn hoofd hoeft en jumpsuitje aan zodat ik alleen zijn been bloot kan maken en hem daarna niet nog eens hoef aan te kleden
Het verschilt per kind of ze er last van hebben.

Mijn CB zei destijds om alleen een paracetamol te geven als hij echt last had en koorts kreeg.
De enige prik waar hij uiteindelijk last van had was de BMR met 14 maanden.

Je kan zijn beentje nog een beetje na masseren omdat het wat stijf wordt door de vloeistof die er in gaat.
Meen me te herinneren dat O. wilde dat ik zijn been vooral met rust liet daarna.

Ze willen trouwens meestal dat je kind in enkel een luier de spreekkamer in gaat dus je zal hem daarna dan toch nog aan moeten kleden.
Ik heb je lief mijn hele leven
  maandag 21 januari 2013 @ 09:06:46 #184
30252 Soempie
Procreating
pi_121833414
Bij ons CB moet je de baby toch wel uitkleden, omdat ze ook naar de ontwikkeling van het ruggetje en de heupen en dergelijke kijken. :? Daarna kwam gelijk de prik. Na de prik kregen we de tip om de plek wat te masseren en te 'fietsen' met de beentjes. Dat hebben we bij het aankleden direct gedaan.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  maandag 21 januari 2013 @ 09:08:41 #185
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121833446
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 09:04 schreef laziness het volgende:

[..]

Het verschilt per kind of ze er last van hebben.

Mijn CB zei destijds om alleen een paracetamol te geven als hij echt last had en koorts kreeg.
De enige prik waar hij uiteindelijk last van had was de BMR met 14 maanden.

Je kan zijn beentje nog een beetje na masseren omdat het wat stijf wordt door de vloeistof die er in gaat.
Meen me te herinneren dat O. wilde dat ik zijn been vooral met rust liet daarna.

Ze willen trouwens meestal dat je kind in enkel een luier de spreekkamer in gaat dus je zal hem daarna dan toch nog aan moeten kleden.
Oh ik kreeg de tip van iemand om hem na de standaard controles aan te kleden zodat hij aangekleed de inentingen zou krijgen. Adviezen over wanneer wel en wanneer niet pcm en over hoe vaak je koorts moet meten enzo, zal ik daar wel krijgen hè? :)
pi_121833449
Ook hier idd in luier naar binnen. Makkelijk aan te trekken kleertjes is wel handig ja. En masseren! Succes alvast, hier hebben we niks van die eerste prikjes gemerkt. Ik had trouwens niet preventief pcm gegeven.
  maandag 21 januari 2013 @ 09:14:38 #187
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_121833544
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 09:08 schreef Spees_Eend het volgende:

[..]

Oh ik kreeg de tip van iemand om hem na de standaard controles aan te kleden zodat hij aangekleed de inentingen zou krijgen. Adviezen over wanneer wel en wanneer niet pcm en over hoe vaak je koorts moet meten enzo, zal ik daar wel krijgen hè? :)
Dan moet je de kleren mee naar binnen nemen want ze doen het in 1x door in de spreekkamer.

Het CB geeft zelf meestal hun gedachten wel aan maar dat verschilt ook per persoon zoals met alles daar :P
Hier waren ze vooral van, niks geven tenzij echte last.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_121833736
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 08:38 schreef Spees_Eend het volgende:

[..]

Ik heb niet het gevoel of idee dat ik het niet zelf heb gegaan omdat de pijnstilling ook nog bij het persen werkte.
Ik bedoelde ook niet dat je het dan niet zelf doet :). Maar er zijn vrouwen die het graag zonder pijnstilling willen doen. En dan heb je misschien wat aan die remifentanil omdat die terug werd gedraaid bij mij. Maar ik begrijp nu dat dat ook niet standaard het geval is als het bij jou wel bleef aanstaan.

Maar zoals mijn vk ook tegen me zei, het is 2012 (toen nog), er is pijnstilling, waarom zou je het niet doen? Ik had vantevoren nog niet besloten of ik wel of geen medicatie wilde, maar op dat moment wilde ik heeeel graag... Maar goed, mijn bevalling ging nogal hard, van brekende vliezen tot klaar met bevallen in zes uur (eerste kindje). Ik ga een evt volgende keer weer voor remifentanil, dan hoop ik wel dat ze die keer goed prikken en de vloeistof niet m'n arm in loopt :X

Enne, cb = omslagdoek mee. Hier ook kindje in luier tot na de afspraak :)
  maandag 21 januari 2013 @ 10:14:40 #189
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_121834732
Gulara het hangt echt vanbje bevalling af. Je kunt ook nog kiezen voor pijnbestrijding als het lang duurt of als het tegenzit. Ik was thuis dus sowieso geen pijnbestrijding maar ik had ook echt wel een moment dat ik naar het ziekenhuis wilde voor een ruggeprik. 10 minuten later had ik persdrang dus pijnbestrijding hadden ze me hier überhaupt niet meer gegeven. Verder hielp uitfluiten heel goed, en rustig blijven, echt in mn eigen cocon, lekker onder de douche.
pi_121834900
Ik heb met van te voren alleen laten informeren over een ruggenprik en aangegeven dat ik die wilde als ik er om vroeg. Toen ik 1,5 uur na het begin van de weeën in het ziekenhuis aankwam, bleek ik 8 centimeter ontsluiting te hebben, dus uiteindelijk is het nooit een optie geweest. Tips om weeën op te vangen heb ik niet, ik ben eigenlijk continu bezig geweest; douchen, aankleden (dat ging wat moeizaam :+ ), spullen pakken, in de auto (dat was nog het fijnste moment eigenlijk), naar de verloskamer, me voorstellen (néé, ik wil niet gezellig babbelen!), overgeven, uitkleden en toucheren. De laatste 2 cm was ik alleen maar opgelucht dat ik al zo ver was. Maar goed, mijn bevalling is qua duur ook niet representatief.

Kortom, een bevalling laat zich moeilijk plannen, dus denk goed na over wat je prettig zou vinden, bespreek of je wensen ingewilligd kunnen worden en dan gewoon meegaan met wat je overkomt ;)
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  maandag 21 januari 2013 @ 10:52:20 #191
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121835758
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 09:09 schreef Mineola het volgende:
Ook hier idd in luier naar binnen. Makkelijk aan te trekken kleertjes is wel handig ja. En masseren! Succes alvast, hier hebben we niks van die eerste prikjes gemerkt. Ik had trouwens niet preventief pcm gegeven.
Thanx! Ook wel fijn om te lezen dat er baby's zijn die er niet zoveel van merken, had van mijn pufclubklasgenoten een paar verhalen gehoord over schor van het huilen enzo. Maar ook een baby die alleen wat extra sliep.
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 09:14 schreef laziness het volgende:

[..]

Dan moet je de kleren mee naar binnen nemen want ze doen het in 1x door in de spreekkamer.

Het CB geeft zelf meestal hun gedachten wel aan maar dat verschilt ook per persoon zoals met alles daar :P
Hier waren ze vooral van, niks geven tenzij echte last.
Ja, verbaast me eigenlijk niets. Ik vroeg me sowieso al af of ze daar tijd voor hadden, dat ik tussendoor nog ff weg ging om hem weer aan te kleden :+ . We zullen het vanmiddag wel zien!

quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 09:25 schreef SupremeEvil het volgende:

[..]

Ik bedoelde ook niet dat je het dan niet zelf doet :). Maar er zijn vrouwen die het graag zonder pijnstilling willen doen. En dan heb je misschien wat aan die remifentanil omdat die terug werd gedraaid bij mij. Maar ik begrijp nu dat dat ook niet standaard het geval is als het bij jou wel bleef aanstaan.

Maar zoals mijn vk ook tegen me zei, het is 2012 (toen nog), er is pijnstilling, waarom zou je het niet doen? Ik had vantevoren nog niet besloten of ik wel of geen medicatie wilde, maar op dat moment wilde ik heeeel graag... Maar goed, mijn bevalling ging nogal hard, van brekende vliezen tot klaar met bevallen in zes uur (eerste kindje). Ik ga een evt volgende keer weer voor remifentanil, dan hoop ik wel dat ze die keer goed prikken en de vloeistof niet m'n arm in loopt :X

Enne, cb = omslagdoek mee. Hier ook kindje in luier tot na de afspraak :)
Klopt. Er kunnen natuurlijk wel nadelen kleven aan pijnmedicatie, en daarvan moet je je wel bewust zijn. Ik had van tevoren ook gedacht dat ik het in ieder geval zonder wilde proberen, maar ik kon het gewoon echt niet meer. Ik denk oprecht dat ik 'beter' bevallen ben omdat ik die pijnbestrijding heb gehad, en mijn verloskundige was het daar gelukkig mee eens. Maar in Nederland is nu eenmaal de calvinistische instelling dat het 'zo hoort' om pijn te hebben omdat iedereen vóór jou dat ook heeft gehad, en ook ik betrap mezelf erop dat ik steeds het gevoel heb om mijn keuze voor de ruggenprik naar anderen te moeten verantwoorden.
pi_121836082
Gulara, ik ben na 17 uur weeën naar het ziekenhuis gestuurd. Ik werd aan de toeters en bellen gelegd, en na het breken van de vliezen heb ik remifentanil gekregen.

Ik vond het eerst heerlijk, ik werd er high van, maar naarmate de weeën heftiger werden drukte ik ook echt elke 6 minuten bij. Op een gegeven moment was ik tussen de weeën door zover weg dat ik dus gewoon stopte met ademen. Mijn vriend heeft toen elke keer adem in adem uit geroepen, zodat ik bleef ademhalen. Achteraf vond ik dat best eng. Voordat ik ging persen is hij schijnbaar weer uitgezet(weet ik niet meer), maar ik vind de persweeën ook wel meevallen qua pijn.

In het foldertje stond wel iets over ademhalingsproblemen, maar om het echt zelf mee te maken is toch wel anders. De communicatie naar ons toe was ook niet echt optimaal, dus in dat opzicht is het gedeelte van de bevalling in het ziekenhuis vies tegengevallen.
pi_121836455
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 10:52 schreef Spees_Eend het volgende:

[..]

Klopt. Er kunnen natuurlijk wel nadelen kleven aan pijnmedicatie, en daarvan moet je je wel bewust zijn. Ik had van tevoren ook gedacht dat ik het in ieder geval zonder wilde proberen, maar ik kon het gewoon echt niet meer. Ik denk oprecht dat ik 'beter' bevallen ben omdat ik die pijnbestrijding heb gehad, en mijn verloskundige was het daar gelukkig mee eens. Maar in Nederland is nu eenmaal de calvinistische instelling dat het 'zo hoort' om pijn te hebben omdat iedereen vóór jou dat ook heeft gehad, en ook ik betrap mezelf erop dat ik steeds het gevoel heb om mijn keuze voor de ruggenprik naar anderen te moeten verantwoorden.
Ik weet niet of dat het is. Ik wil me ook gaan verdiepen in pijnbestrijding, maar er kleeft voor mij heel wat angst aan die me tegenhoudt. De nadelen voor de baby met name, en ik denk (afgaande op de mensen waarmee ik erover spreek) dat de onwetendheid en evt angst hieromtrent meer bepalend zijn in de visie op pijnbestrijding dan het idee dat pijn 'er nu eenmaal bij hoort'.

Verder vind ik het een goed plan als zwangeren zich voor de bevalling goed laten informeren over de opties en de voors en tegens. Dat je niet halsoverkop een keuze maakt gedurende helse weeën terwijl je niet alle informatie hebt.
  maandag 21 januari 2013 @ 11:19:08 #194
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_121836695
Maar spees, door de pijnbestrijding kon je beter ontspannen waardoor je ontsluiting beter ging. Juist goed dat je dan voor pijnbestrijding iest! Beter dan uiteindelijk na alles wat je doorstaat een spoedkeizersnee omdat je onsluiting niet ging :* .
Het is er als hetnodig is. Ik zou zelf niet zo snel voor pijnbestrijding gaan maar mijn eerste bevalling was voor een eerste echt al een soort van makkie. Elke bevalling is zooo anders :*
  maandag 21 januari 2013 @ 11:29:20 #195
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121837065
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 11:13 schreef L-E het volgende:

[..]

Ik weet niet of dat het is. Ik wil me ook gaan verdiepen in pijnbestrijding, maar er kleeft voor mij heel wat angst aan die me tegenhoudt. De nadelen voor de baby met name, en ik denk (afgaande op de mensen waarmee ik erover spreek) dat de onwetendheid en evt angst hieromtrent meer bepalend zijn in de visie op pijnbestrijding dan het idee dat pijn 'er nu eenmaal bij hoort'.

Verder vind ik het een goed plan als zwangeren zich voor de bevalling goed laten informeren over de opties en de voors en tegens. Dat je niet halsoverkop een keuze maakt gedurende helse weeën terwijl je niet alle informatie hebt.
Bij de jongere generatie denk ik dat dat zeker zo is. Maar bij 'oudere' vrouwen (tantes e.d.) voel ik in de reactie toch vaak een soort ondertoon dat het valsspelen is. Maar misschien vervaagt je herinnering aan de pijn wel zo erg na al die jaren dat je je niet meer zo goed voor kunt stellen dat zoiets nodig kan zijn. Bovendien hadden zij niet eens de keuze vroeger.

quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 11:19 schreef pessie het volgende:
Maar spees, door de pijnbestrijding kon je beter ontspannen waardoor je ontsluiting beter ging. Juist goed dat je dan voor pijnbestrijding iest! Beter dan uiteindelijk na alles wat je doorstaat een spoedkeizersnee omdat je onsluiting niet ging :* .
Het is er als hetnodig is. Ik zou zelf niet zo snel voor pijnbestrijding gaan maar mijn eerste bevalling was voor een eerste echt al een soort van makkie. Elke bevalling is zooo anders :*
Ja, je hebt helemaal gelijk hoor :) De verloskundige zei ook tegen mij dat het goed had gekund dat ik anders op 8 cm was blijven steken. Na de werking van de ruggenprik ging het als een speer, en daarom kijk ik nu ook echt positief terug op de bevalling! De laatste fase vond ik heel goed te doen, waardoor ik die eerste fase al min of meer 'vergeten' ben.

Bij een tweede zal ik geen ruggenprik kunnen krijgen vanwege het tempo, zei mijn vk. laatst bij de nacontrole. Dat vind ik wel een beetje een eng idee, maar het heeft eigenlijk ook totaal geen zin om me daar nu al druk om te maken :) .
pi_121837151
Spees, hoe snel ging jouw bevalling? Want als het echt rap gaat, dan heb je geen behoefte aan een ruggenprik is mijn ervaring. Althans, je wilt wel dat die stomme pijn stopt, maar je hebt geen 'dood punt' waarop het een optie zou kunnen zijn.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_121837257
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 11:31 schreef Clubsoda het volgende:
Spees, hoe snel ging jouw bevalling? Want als het echt rap gaat, dan heb je geen behoefte aan een ruggenprik is mijn ervaring. Althans, je wilt wel dat die stomme pijn stopt, maar je hebt geen 'dood punt' waarop het een optie zou kunnen zijn.
True. Toen ik de kracht had verzameld om het woord pijnstilling uit te spreken had ik al VO en was het geen optie meer. Kan me echter zo goed voorstellen dat het je een extra zetje kan geven als het lang duurt of je blijft ergens onderweg 'steken'.
pi_121837297
En hoewel ik me ga verdiepen in pijnstilling, zal het hier vermoedelijk ook geen optie zijn gezien de snelheid (bij de eerste in 1,5 uur van 1 naar 10 cm gegaan). Maar vind het toch interessant om meer over te lezen/weten.
  maandag 21 januari 2013 @ 11:37:06 #199
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121837391
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 11:31 schreef Clubsoda het volgende:
Spees, hoe snel ging jouw bevalling? Want als het echt rap gaat, dan heb je geen behoefte aan een ruggenprik is mijn ervaring. Althans, je wilt wel dat die stomme pijn stopt, maar je hebt geen 'dood punt' waarop het een optie zou kunnen zijn.
Mijn bevalling duurde in totaal 9 uur. De beginfase ging heel traag, ik bleef heel lang op 3 cm steken totdat ze mijn vliezen braken. Van 6 cm naar volledige ontsluiting ging enorm snel. Maar het had nog sneller gekund. Omdat ik precies toen we naar de OK zouden rijden voor de ruggenprik al een soort persdrang had maar me dat niet helemaal realiseerde omdat ik alleen maar aan die prik dacht ( :') en daar ook nog over loog tegenover de gyn omdat ze dat dacht te zien, maar ik was veel te bang dat ik die prik niet meer mocht), en vervolgens een onderzoek bijna een uur duurde omdat het pas na de 4e keer goed ging, heeft het uiteindelijk ook langer geduurd dan 'nodig'. De vk zei dat met name de beginfase bij een tweede een stuk sneller gaat, waardoor ze schat dat een volgende bevalling maar een uur of 4 zou duren. En wat je zegt: dat is dan wel te overzien op zich zonder pijnbestrijding, als het zo snel vordert!
pi_121837532
Mijn bevalling duurde 3,5 uur. In de minder dan twee uur ontsluitingsweeën, ben ik er echt niet aan toe gekomen om überhaupt maar aan pijnstelling te denken. Het moment was er gewoon niet naar, op het moment dat ik me realiseerde wat er gebeurde kon ik al persen. Komt goed!
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  maandag 21 januari 2013 @ 11:50:06 #201
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121837877
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 11:40 schreef Clubsoda het volgende:
Mijn bevalling duurde 3,5 uur. In de minder dan twee uur ontsluitingsweeën, ben ik er echt niet aan toe gekomen om überhaupt maar aan pijnstelling te denken. Het moment was er gewoon niet naar, op het moment dat ik me realiseerde wat er gebeurde kon ik al persen. Komt goed!
Thanx, fijn om te lezen!
Denk dat Gulara aan de ervaringen hier wel een goed beeld krijgt van hoe verschillend het kan zijn! :)
pi_121838393
Wat trouwens bij mij meespeelde is dat mijn zoontje niet goed lag, de ontsluiting vorderde daardoor niet, en uiteindelijk is het een vaccuumbevalling geworden. Toen ik remifentanil kreeg is er ook gelijk een infuus met weeënopwekkers aangesloten, dus daardoor werd het nog een factor x heftiger.
pi_121838484
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 11:31 schreef Clubsoda het volgende:
Spees, hoe snel ging jouw bevalling? Want als het echt rap gaat, dan heb je geen behoefte aan een ruggenprik is mijn ervaring. Althans, je wilt wel dat die stomme pijn stopt, maar je hebt geen 'dood punt' waarop het een optie zou kunnen zijn.
Dat inderdaad. Het ging bij mij ook zo hard dat ik niet eens genoeg tijd had om überhaupt na te denken over pijnstilling.
Al heb ik wel een verdoving gehad voor de knip, maar daar heb ik niet om gevraagd. (allebei niet :P )
pi_121838880
Bij mijn eerste bevalling ben ik naar het ziekenhuis gegaan voor pijnstilling, omdat ik aan het hyperventileren was (dacht ik toen). Maar eenmaal daar bleek ik al 8cm te hebben, en was er qua pijnstilling niks meer te doen.
Ik wist ook weinig over de verschillende mogelijkheden. Dat is de laatste jaren ook echt in opkomst.

Bij de 2e moest ik preventief in het ziekenhuis bevallen. Maar die keer niet eens gedacht aan de pijnstilling gehad. Tot3-4 cm duurde lang, maar dat was prima te doen. Vanaf die 4 cm was het in 5 kwartier naar volledig. Was een flinke weeenstorm. Maar pijnstilling kwam niet in mijn hoofd op, was ook vast niet mogelijk geweest. Zat er meer mee dat ik weer dacht te hyperventileren, wat toen een bloeddrukdip bij mij leek te zijn.
Maar de 2e keer wist ik wel beter wat de risico's van de soorten pijnstilling waren, zowel voor mij als de kleine.

Dus ik zou de info bekijken, een favo rijtje maken ofzo. En dan tijdens de bevalling bekijken hoe het loopt..
  maandag 21 januari 2013 @ 12:19:24 #205
381212 Gulara
From the future
pi_121839041
Aah superfijn dit dames! Ik heb ondertussen ook al een en ander op kunnen schrijven. Las nog ergens dat iemand moeite had met ademen door de remifentanil, dus dat ga ik nog even navragen.

En inderdaad zoals verwacht heel verschillend.

Het vreemde is dat ik bevallen altijd als iets heel engs heb ervaren. Wilde vroeger zelfs adopteren om dit te voorkomen bij wijze van spreken. Het leek me echt het allerverschrikkelijkste ever!
En nu sta ik er zo relaxed in. Ik kijk er zelfs een beetje naar uit. Het is vast het stoerste wat ik ook ga doen. En ik probeer me voor te bereiden op de pijn, besef me ook dondersgoed dat het Verschrikkelijk Pijn gaat doen! Maar het feit dat ik dan ook m'n kindje O+ krijg, maakt het allemaal erg relatief.
Dus ik denk stiekem dat ik een helse bevalling krijg, juist omdat ik er zo positief (maar m.i. wel realistisch) in sta. En zelfs daar sta ik dan weer heel nuchter in.

Edit: wat een onsamenhangend verhaal. :')
pi_121839131
bij selene begon de bevalling 's nachts. om 7 uur 's ochtends had ik 4 cm, om 10 uur ook en zijn we richting ziekenhuis gegaan omdat ik pijnstilling wilde. daar toen een prik in mijn been gehad, maar om 16.00 nog altijd: 4 cm. toen dus voor de ruggeprik gegaan, maar wegens medisch gedoe om haar goed aan te sluiten duurde het tot 18.00 voordat die zat (nog altijd 4 cm). man, wat een opluchting was dat! want ik had al die tijd wel goede weeen. enfin; weeopwekkers erin; toen om half 9 ofzo volledige ontsluiting waarop zij het moeilijk kreeg (hartslag dipte bij elke wee) en kwam de schaar + vacuumpomp.

achteraf bleek ze net niet goed te liggen. nja, moraal van het verhaal: het hangt gewoon helemaal van de situatie af of pijnstilling zinvol is. maar dat zegt iedereen hier al :+ lees je gewoon vooraf in over de mogelijkheden, let op dat niet ieder ziekenhuis hetzelfde kan bieden en dat je wellicht zelf niet de meest heldere bent tijdens de bevalling. dus dan kan het handig zijn als je e.e.a. op papier hebt via een bevalplan en dat je partner goed op de hoogte is
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_121839514
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 12:19 schreef Gulara het volgende:
Aah superfijn dit dames! Ik heb ondertussen ook al een en ander op kunnen schrijven. Las nog ergens dat iemand moeite had met ademen door de remifentanil, dus dat ga ik nog even navragen.

En inderdaad zoals verwacht heel verschillend.

Het vreemde is dat ik bevallen altijd als iets heel engs heb ervaren. Wilde vroeger zelfs adopteren om dit te voorkomen bij wijze van spreken. Het leek me echt het allerverschrikkelijkste ever!
En nu sta ik er zo relaxed in. Ik kijk er zelfs een beetje naar uit. Het is vast het stoerste wat ik ook ga doen. En ik probeer me voor te bereiden op de pijn, besef me ook dondersgoed dat het Verschrikkelijk Pijn gaat doen! Maar het feit dat ik dan ook m'n kindje O+ krijg, maakt het allemaal erg relatief.
Dus ik denk stiekem dat ik een helse bevalling krijg, juist omdat ik er zo positief (maar m.i. wel realistisch) in sta. En zelfs daar sta ik dan weer heel nuchter in.

Edit: wat een onsamenhangend verhaal. :')
O+ Ik keek er ook naar uit, leek me het mooiste moment van m'n leven. Ook al heb ik het met pijnstilling gedaan, het is toch wel het stoerste wat ik ooit voor elkaar heb gekregen :D
pi_121839860
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 11:33 schreef L-E het volgende:
Kan me echter zo goed voorstellen dat het je een extra zetje kan geven als het lang duurt of je blijft ergens onderweg 'steken'.
Na ongeveer een uur of 30 heb ik inderdaad om pijnstilling gevraagd. In eerste instantie kreeg ik een prik in mijn been/bil. Hielp wel, werd er wat suffig van, maar tenminste een beetje doezelen/bijkomen. Een uur of 8 later heb ik om een ruggenprik gevraagd, omdat ik toen nog steeds op maar een centimeter of 5-6 ontsluiting zat. Ik bleef dus inderdaad steken :Y

Mijn idee was "als het op dit tempo door blijft gaan, dan ben ik nog eens weet-ik-hoeveel-uur verder voordat ik mag persen, en dan heb ik 0,0 energie daarvoor over. Dus ruggenprik lijkt me wel verstandig". Ik voelde de weeën op een gegeven moment gewoon door de ruggenprik heenkomen weer, bij mij verdween de pijn dus niet, maar werd die wel weer draaglijk. Uiteindelijk ben ik nooit verder gekomen dan 6cm ontsluiting, en werd het een keizersnede. Daarvoor hebben ze een nieuwe ruggenprik gezet. Ik vond een ruggenprik van tevoren een doodeng idee, maar heb echt helemaal niks gevoeld van het zetten! En als de pijn zo erg is, ben je ineens heel erg blij met de optie, hoe doodeng die je eerst ook leek :D :+

Gulara, ik heb me aan het begin van de bevalling laten informeren over de mogelijkheden qua pijnbestrijding. Ik moest in het ziekenhuis bevallen, en wilde weten wat mijn opties waren, mocht het nodig zijn. Toen het zo lang duurde, leek het mij de meest verstandige optie om er voor te kiezen. Je hebt tenslotte energie nodig om te kunnen persen. Als je écht op bent, gaat dat ook niet meer goed natuurlijk. Ik heb zelf overigens geen bevalplan gemaakt, omdat ik me niet voor kon stellen hoe het zou zijn, maar vond het wel heel prettig om te weten welke opties ik had.
pi_121841434
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 12:41 schreef Cocotrimonium het volgende:
Mijn idee was "als het op dit tempo door blijft gaan, dan ben ik nog eens weet-ik-hoeveel-uur verder voordat ik mag persen, en dan heb ik 0,0 energie daarvoor over.
Bij mijn eerste heb ik om deze reden ook een ruggenprik gekregen. Ik "moest" aan de weeënopwekkers omdat het niet goed doorzette. Het ziekenhuiss stelde toen zelf een ruggenprik voor. En hoewel ik het graag zonder had willen doen en het ook echt wel eng vond, leek dat me toch de beste optie. Het was niet zozeer de pijn die ik op dat moment had die me ertoe deed besluiten, maar het vooruitzicht/de angst dat het nog heeeel lang nog veeeeeel meer pijn zou gaan doen.

Bij de tweede wilde ik het weer zonder ruggenprik. De ontsluiting ging dit keer grotendeels vlot en prima en het woord ruggenprik kwam daardoor niet eens in me op. Helaas werd het uiteindelijk een keizersnede en kreeg ik daarvoor natuurlijk alsnog een ruggenprik. :')

Ik heb er trouwens beide keren geen grote nadelen van ervaren. Het enige is: het is wel rigoreus. Als 'ie goed werkt dan voel je namelijk helemaal geen pijn meer. Maar goed, als je zover bent dat je er één wilt, is dat meestal ook de bedoeling. Het kan alleen wel wat onnatuurlijk voelen, tenminste, dat was bij mij zo. Tegen de tijd dat ik kon gaan persen was ik ook nog heel helder, dat was wel gek.
pi_121848198
Bij de eerste heb ik een ruggeprik gehad, dat was heerlijk. Ik was meteen weer helemaal bij en geen pijn meer. Ik kon wel mijn benen nog bewegen. Geen persweeën gevoeld.

De tweede ging zo snel dat er geen tijd meer was voor ruggeprik dus ik kreeg een pompje remifentanil. Dat hielp ook goed, maar ik had ook ademhalingsprobleem. Ik kreeg zuurstof en de kraamverpleegkundige is ook niet meer van mijn kamer gegaan. best eng.
  maandag 21 januari 2013 @ 15:55:44 #211
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_121848431
Bij de eerste lukte het niet om de ruggeprik te zetten. :') :X Je moet krom zitten om ruimte te creeëren tussen je wervels maar dat lukte me met geen mogelijkheid. :') Ik heb zelfs op mijn zij op bed gelegen terwijl er dus iemand mijn neus naar mijn knie drukte maar no way... :'( Ik in al mijn ellende nog tegen de anesthesist: Heb je die buik gezien, dat gaat niet! (Flinke blauwe plek toen ook onderop mijn rug). En wat een rotgeluid/gevoel, het leverde me een raar soort gekraak bovenin mijn nek op. Brrrr... :X
Toen dus een pethidine-spuit, daar heb ik heerlijk twee uur op liggen driften, met het weeenopwekkende infuus erbij en toen had ik volledige ontsluiting. *O*

Bij de tweede lukte het wel. In eerste instantie alleen links of rechts, maar na wat gepoer hadden ze beide zijden te pakken. Het rare was alleen dat hij niet helemaal volledig door liep in mijn billen, geen idee of dat normaal is, maar het voelde echt alsof er een lijn door mijn billen liep het voorste deel zogezegd deed wel mee met de ruggepril, maar de echte billen niet. En ook mijn anus dus niet. Kolere wat deden die (pers)weeen daar zeer! Ik hoor mezelf nog tegen Ferry zeggen 'hoe kan dat *!@#*$&(*#$ nou weer, je hoort toch niks meer te voelen door die prik!' :') :D Rare gewaarwording dat de voorkant van je lijf pijnvrij is terwijl de achterkant gewoon door krampt.
***
  maandag 21 januari 2013 @ 15:59:28 #212
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_121848600
Ik had hier op Fok! al gelezen over de remifentanil, dat dat ademhalingsproblemen kon geven, dus dat wilde ik niet. Die andere pethidine (of iets), dat zou voor het kindje schadelijk kunnen zijn (of in ieder geval tijdens de bevalling), maar die zouden ze bij ons in het ziekenhuis al niet hebben. Een ruggeprik lijkt mij eng. Nu kwam ik om 14.30 in het ziekenhuis (na vanaf 23.00 weeen gehad te hebben) in het ziekenhuis aan met 9 cm ontsluiting, dus zou volgens mij een ruggeprik niet eens meer kunnen (?). Niet om gevraagd ook, ik had bij mijn vk al aangegeven dat mijn voorkeur uit zou gaan naar geen pijnbestrijding.... een verdoving downunder ivm een knip daar gelaten uiteraard :P
Wel wee-opwekkers gehad en na 1 uur en 40 minuten persen was ze daar om 18.39.
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
pi_121848760
Bij Sofie heb ik remifentanil gehad. Ik wilde perse geen pethidine. Ik vond het heerlijk. De pijn was niet weg, maar wel minder scherp.
Bij Luuk wilde ik ook remifentanil. In ons ziekenhuis doe ze die pas bij 7 cm. Ik bleef hangen op 4, dus om een ruggenprik gevraagd. Toen gingen ze kijken hoever ik was, had ik ineens 7 a 8. Toen toch maar voor de remifentanil. Ze hebben wel een infuus geprikt, maar tegen de tijd dat dat zat en alles klaar was, was ik al zover om te persen. Ik heb bij Luuk helemaal geen pijnbestrijding gehad. Voelt stiekem wel stoer.. Eerste keer met, tweede keer zonder.
*poef* nu is het weg
pi_121850774
Ik heb een ruggenprik gehad hoewel ik voor mijn bevalling nog riep: no way dat er een ruggenprik in mijn lijf gezet wordt.. over my death body!

Na 4 cm en gemene beenweeen kon ik niet meer. Ding was zo gezet.. vond het wel spannend. Door mijn paniekstoornis dreigde ik toen flauw te vallen en zouden ze proberen hem liggend te zetten. Alleen dan loop je dus een groter risico dat maar 1 kant van je lijf verdoofd wordt omdat de vloeistof maar na 1 kant loopt. uiteindelujk is ie toch al zittend gezet en ik vond het heerlijk! Geen centje pijn meer gehad erna.

De dagwn na de bevalling voelt het wel een beetje beurs op de plek waar de naald erin is gezet. Maar deed geen pijn mwer .. hoogstens een beetje gevoelug te noenen.
pi_121851139
Wat is dat toch met Nederlandse vrouwen? :D Hier lijkt pijnbestrijding eerder uitzondering dan norm.

Er zijn zo ontzettend veel landen waar het normaal is om pijnstilling te krijgen. Enigzins logisch, waarom zou je pijn lijden als het ook zonder kan?

Ik val niemand aan hoor, wou het zelf ook zonder doen ;) Vroeg me alleen af waarom wij zo zijn.
pi_121851241
Nog een bevallingsvraag;

Ik heb allemaal horrorverhalen gehoord/gelezen over het ''staan van het hoofdje''. Dat dat zo godsgruwelijk pijn zou doen.
Heb het zelf niet gevoeld :@ Lijkt me sterk dat de verdoving voor de knip (die ik niet heb gehad gelukkig) daarvoor heeft gezorgd.. Toch?
  maandag 21 januari 2013 @ 17:00:21 #217
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121851246
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 16:57 schreef Poesopstokje het volgende:
Wat is dat toch met Nederlandse vrouwen? :D Hier lijkt pijnbestrijding eerder uitzondering dan norm.

Er zijn zo ontzettend veel landen waar het normaal is om pijnstilling te krijgen. Enigzins logisch, waarom zou je pijn lijden als het ook zonder kan?

Ik val niemand aan hoor, wou het zelf ook zonder doen ;) Vroeg me alleen af waarom wij zo zijn.
Hier lees ik toch veel ervaringen met pijnbestrijding. Volgens mij is het juist steeds gebruikelijker om er wel voor te kiezen?
pi_121851289
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 17:00 schreef Spees_Eend het volgende:

[..]

Hier lees ik toch veel ervaringen met pijnbestrijding. Volgens mij is het juist steeds gebruikelijker om er wel voor te kiezen?
Dat wel. Maar het is niet ''standaard'' zoals in Amerika bijvoorbeeld. Daar is het echt een uitzondering als je het zónder doet.
En waarom zouden we? Het is er, en het kan je bevalling toch wat prettiger maken in de meeste gevallen.
  maandag 21 januari 2013 @ 17:20:38 #219
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_121852057
Beide keren zonder pijnstilling en beide keren het hoofdje niet voelen staan, naja in elk geval niet bewust ofzo.... maar de mijne kwamen ook razendsnel ter wereld.
(dus tijd voor pijnstilling oid was er ook niet)
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_121852077
Hoe lang moeten ze in de magnetron?
Twiddel
pi_121852561
Ik wilde geen pijnstilling omdat ik zoveel schrik had voor al die naalden en toestanden. Achteraf helemaal niet nodig geweest maar wist ik veel.

Hoofdje dat stond vond ik vooral een onprettig gevoel. Geen pijn.. maar ruggenprik dus telt niet helemaal denk ik.
  maandag 21 januari 2013 @ 17:35:11 #222
258612 nytar
boys boys boys
pi_121852671
Ik ook twee keer zonder pijnstilling, maar ook te veel met de pijn bezig om erom te vragen. Dook meer en meer in mezelf.
Staan van het hoofd...geen idee, dat heb ik ook niet bewust gevoeld. 1e keer is het denk ik ook niet gebeurd, 2e keer ging veel rapper en heb ik er iig niks van meegekregen. Het uitdrijven doet sowieso zeer :)
pi_121852990
Valt dus wel een beetje mee? Dat was het enige waar ik enigzins tegen op keek, al die verhalen zo te horen...
Sowieso heb ik geen pijn meer gehad vanaf het moment dat ik mocht persen O+ Zou het serieus zo 10x over doen, alleen de zwangerschappen laat ik dan maar aan een ander over...
  maandag 21 januari 2013 @ 17:47:45 #224
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_121853158
Geen pijnstilling gehad en waarschijnlijk had hij het niet overleefd als ik wel pijnstilling had gehad omdat ik dan niet goed had kunnen interpreteren hoe belangrijk het was dat hij NU geboren werd.
Met 4cm ontsluiting...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 21 januari 2013 @ 18:34:54 #225
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_121854777
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 16:57 schreef Poesopstokje het volgende:
Wat is dat toch met Nederlandse vrouwen? :D Hier lijkt pijnbestrijding eerder uitzondering dan norm.

Er zijn zo ontzettend veel landen waar het normaal is om pijnstilling te krijgen. Enigzins logisch, waarom zou je pijn lijden als het ook zonder kan?

Ik val niemand aan hoor, wou het zelf ook zonder doen ;) Vroeg me alleen af waarom wij zo zijn.
omdat in die landen de zorg na de bevalling voor de baby ook hoger is? Ik ben een echte Beatrijs Smulders adept geloof ik. :@ ik weet niet wat er eerder was; de makkelijke bevallingen en dus geen noodzaak voor pijnstilling of mijn open houding jegens de bevalling en 'dus' een vlotte vordering. Je kan het waarschijnlijk niet zo makkelijk zo stellen en het blijft een beetje een 'borstvoedingsmaffia' onderwerp :P maar ik geloof er toch wel een beetje in.

Ik ben nog nooit zo lekker stoned geweest als op mijn eigen endorfines.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_121854910
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 18:34 schreef debuurvrouw het volgende:
:@ ik weet niet wat er eerder was; de makkelijke bevallingen en dus geen noodzaak voor pijnstilling of mijn open houding jegens de bevalling en 'dus' een vlotte vordering. Je kan het waarschijnlijk niet zo makkelijk zo stellen en het blijft een beetje een 'borstvoedingsmaffia' onderwerp :P maar ik geloof er toch wel een beetje in.
Dat klinkt mij altijd snel in de oren als: als je maar chillt, dan gaat het vanzelf wel makkelijk.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_121855173
Tsja, ik weet het niet hoor. Aan sommige dingen kun je niet veel doen, hoe open je houding (ook letterlijk :') ) ook is. Ik ben beide bevallingen relaxt ingegaan en ze waren beide totaal verschillend. Bij de eerste ging de ontsluiting niet vanzelf terwijl ik het persen een eitje vond en bij de tweede ging de ontsluiting heel makkelijk en kon het kind er vervolgens niet uit. Maar allebei niet makkelijk, dus. Kwam trouwens bij allebei door een achterhoofdsligging. Daar helpt een open houding geen mallemoer aan.
Ik denk meer dat als het al goed gaat, het nog beter gaat als je relaxt bent. Maar als het niet lekker gaat, helpt het niet veel en ik vind het dan een zegen dat je gewoon kunt kiezen voor pijnbestrijding zodat het geen traumatisch gebeuren wordt.
pi_121855184
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 18:38 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Dat klinkt mij altijd snel in de oren als: als je maar chillt, dan gaat het vanzelf wel makkelijk.
Dat ja :D

Ik heb een hoge pijngrens en ging ook heel open & positief de bevalling in, maar na ruim 30 uur weeën (waarvan weeën die 4min, 8min en zelfs 25min lang duurden), was het tijd voor pijnstilling. Achteraf bleek mijn baby klem te zitten, dus positieve instelling, open houding en hoge pijngrens deden niet veel meer voor me.

Ik ben het in zoverre eens met debuurvrouw, dat ik ook geloof dat je eigen instelling en houding wel invloed hebben op de hele ervaring van het bevallen, maar dat brengt je ook maar zo ver.

Edit: eigenlijk dus ook wat Cantare zegt :Y
  maandag 21 januari 2013 @ 18:51:11 #229
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121855402
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 18:34 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

omdat in die landen de zorg na de bevalling voor de baby ook hoger is? Ik ben een echte Beatrijs Smulders adept geloof ik. :@ ik weet niet wat er eerder was; de makkelijke bevallingen en dus geen noodzaak voor pijnstilling of mijn open houding jegens de bevalling en 'dus' een vlotte vordering. Je kan het waarschijnlijk niet zo makkelijk zo stellen en het blijft een beetje een 'borstvoedingsmaffia' onderwerp :P maar ik geloof er toch wel een beetje in.

Ik ben nog nooit zo lekker stoned geweest als op mijn eigen endorfines.
Ik was ook aardig stoned van mijn eigen hormonen, een groot gedeelte van de tijd in het ziekenhuis (vóór de prik) is aan mij voorbij gegaan. Ik geloof wel dat je totale ervaring positiever wordt wanneer je dat zelf ook bent, maar echt, geen positieve gedachte, mindfulness of mantra zou bij mij geholpen hebben tijdens die vreselijke weeënstorm. Voor mij heeft de bevalling juist door die ruggenprik een positieve wending genomen. Het enige vreemde vind ik dat ik daardoor de geboorte niet echt fysiek gevoeld heb. Maar of ik dat nou erg vind....
pi_121855403
Zowel bij leyla als bij Bram begon de echte pijn zo'n beetje een half uur voordat het kind er was.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_121855427
Luxepaard.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  maandag 21 januari 2013 @ 18:54:12 #232
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121855540
Gulara's vraag heeft wel wat op gang gebracht :D
  maandag 21 januari 2013 @ 18:56:55 #233
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_121855680
Ik ben helemaal niet stoned geworden van mijn eigen hormonen. Ik was pas van de wereld toen ik een ruggenprik kreeg.
En de ruggenprik werkte niet meer bij een cm of 8 dus die persweeën heb ik heel duidelijk gevoeld en het staan van het hoofdje ook :X }:|
Ik heb je lief mijn hele leven
  maandag 21 januari 2013 @ 18:59:16 #234
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121855793
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 18:56 schreef laziness het volgende:
Ik ben helemaal niet stoned geworden van mijn eigen hormonen. Ik was pas van de wereld toen ik een ruggenprik kreeg.
En de ruggenprik werkte niet meer bij een cm of 8 dus die persweeën heb ik heel duidelijk gevoeld en het staan van het hoofdje ook :X }:|
Dat sucks zeg. Heb je een ruggenprik, voel je the ring of fire nog.
Persweëen voelde ik overigens ook nog omdat hij bij mij maar aan één kant werkte, maar dat maakte het wel makkelijker om te persen vond ik. Alleen 40 minuten persweeën wegzuchten omdat hun onderzoekje steeds mislukte was iets minder.
  maandag 21 januari 2013 @ 19:01:02 #235
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_121855859
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 18:59 schreef Spees_Eend het volgende:

[..]

Dat sucks zeg. Heb je een ruggenprik, voel je the ring of fire nog.
Persweëen voelde ik overigens ook nog omdat hij bij mij maar aan één kant werkte, maar dat maakte het wel makkelijker om te persen vond ik. Alleen 40 minuten persweeën wegzuchten omdat hun onderzoekje steeds mislukte was iets minder.
Ze zetten vaak de ruggenprik toch ook uit als je mag gaan persen? Zodat je voelt wat je moet doen?
Ik heb je lief mijn hele leven
  maandag 21 januari 2013 @ 19:03:06 #236
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121855947
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 19:01 schreef laziness het volgende:

[..]

Ze zetten vaak de ruggenprik toch ook uit als je mag gaan persen? Zodat je voelt wat je moet doen?
Ja dat had ik ook gehoord. Maar of ze hadden hem niet uit gezet, of hij werkte nog na. Ik heb me dat toen afgevraagd maar niet hardop want ik wilde geen slapende honden wakker maken :+
  maandag 21 januari 2013 @ 19:07:38 #237
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_121856145
Gelijk heb je :D
Ik heb je lief mijn hele leven
  maandag 21 januari 2013 @ 19:12:40 #238
35189 Troel
scherp en bot
pi_121856422
Bij Jochem lieten ze hem gewoon zitten, was toen standaard en zou pas uitgezet worden als het moest, of na de bevalling.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 21 januari 2013 @ 19:13:17 #239
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_121856454
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 18:38 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Dat klinkt mij altijd snel in de oren als: als je maar chillt, dan gaat het vanzelf wel makkelijk.
sterker nog, zo bedoel ik het ook. Zelfs met een disclaimer dat het vast te snel gedacht is.
Oh en ik had ook enorme weeënstormen ja.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_121856720
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 19:13 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

sterker nog, zo bedoel ik het ook. Zelfs met een disclaimer dat het vast te snel gedacht is.
Oh en ik had ook enorme weeënstormen ja.
dat is wellicht vanuit je eigen ervaring gedacht. maar ja: iedereen is anders he, dus wat voor jou perfect valide is, kan voor een ander absolute horror zijn
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  maandag 21 januari 2013 @ 19:20:34 #241
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_121856808
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 19:13 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

sterker nog, zo bedoel ik het ook. Zelfs met een disclaimer dat het vast te snel gedacht is.
Oh en ik had ook enorme weeënstormen ja.
Nou ja, misschien dat jij dat wel kunt, ik niet.
  maandag 21 januari 2013 @ 19:29:46 #242
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_121857229
Ik heb mijn bevalling een beetje zoals buuf bedoelt beleefd. Maar zoveel kids zoveel bevallingen, voor hetzelfde geld ligt deze straks fout en halen ze het via mn buik ter wereld. Ben wel blij met mijn eerste ervaring, ik zie gewoon niet op tegen de bevalling, dat was de eerste keer wel anders. Nu zie ik gewoon op tegen de kraamweek :')
pi_121857421
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 19:01 schreef laziness het volgende:

[..]

Ze zetten vaak de ruggenprik toch ook uit als je mag gaan persen? Zodat je voelt wat je moet doen?
Bij mij was ie wel uit, maar er kwamen alsnog geen persweeën. Dus toch pijn ondanks een onbruikbaar been (hij werkte maar aan 1 kant echt), maar nul pershulp.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_121857539
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 19:29 schreef pessie het volgende:
Ik heb mijn bevalling een beetje zoals buuf bedoelt beleefd. Maar zoveel kids zoveel bevallingen, voor hetzelfde geld ligt deze straks fout en halen ze het via mn buik ter wereld. Ben wel blij met mijn eerste ervaring, ik zie gewoon niet op tegen de bevalling, dat was de eerste keer wel anders. Nu zie ik gewoon op tegen de kraamweek :')
Ik zag er de eerste (en zooo enige) keer helemaal niet tegenop. Geheel onterecht bleek achteraf. Maarja, tijden zitten panieken had daar ook niet aan geholpen, dus tis maar goed ook. Was de vooraftijd iig relaxt.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_121857652
Ik denk dat het heel erg ligt aan de ervaring die je hebt denk ik. Beide keren prima gegaan zonder pijnstilling. Maar goed de eerste keer wilde ik het wel en 3uur na dat moment is ie geboren. Eigenlijk na dat moment dat de weeën erger werden door door prikken van de vliezen raakte ik in mezelf gekeerd. De tijd van 5uur tot 7 uur is zo voorbij gegaan.
Bij de 2e had ik dat wel een stuk minder, maar voordat ik goed en wel t idee had dat t begonnen was zat ik al tegen t einde aan. Mn vliezen zijn doorgeprikt binnen 2uur na de eerste wee.
De pijn staat me amper meer bij, alle hectiek rondom het bevallen staat me meer bij.

Ik ben iig blij dat je in Nederland de keuze heb.
pi_121858059
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 18:38 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Dat klinkt mij altijd snel in de oren als: als je maar chillt, dan gaat het vanzelf wel makkelijk.
Ik heb echt last van die gedachte gehad tijdens mijn bevalling. Ik ging van 0 naar 10 in anderhalf uur en tussen wee 1 en wee 2 zat en minuut of vijf en daarna rolde ik een onophoudelijk weeënstorm. Ik ben echt een uur boos geweest op mezelf omdat ik blijkbaar niet kon ontspannen en daardoor geen rust vond tussen de weeën. Na een uur weggekeken te hebben op de klok (want je mag pas na een uur bellen 8)7 ) mochten we eindelijk naar het ziekenhuis. Ik dacht echt eerlijk waar dat dit pas voorwerk was (de weeën kwamen immers niet regelmatig, dus voorweeën) en dat ik nog 12 uur zo door moest. Pas toen ik hoorde dat ik al bijna volledige ontsluiting had, kon ik me er eindelijk aan overgeven. Ik ben nog dankbaar dat ik het niet een kwartier langer heb zitten verbijten, dan had ik persweeën gehad in de auto.

Ik had heel graag van te voren gehoord dat er zoiets bestond als een spontane weeënstorm en dat je altijd moet bellen als het niet goed voelt. Ik vind het jammer dat ik het mezelf kwalijk heb genomen dat ik niet kon ontspannen, tegen een weeënstorm valt immers niet op te ontspannen. Ik ben het er wel mee eens dat je state of mind heel veel kan uitmaken, althans, dat is mijn ervaring. Ik vond dat uur thuis vreselijk en was echt in paniek. In het ziekenhuis voelde ik me direct in goede handen, ontspannen en het deed geen cent minder pijn, maar ik voelde me er veel beter bij. Ik heb twee uur geperst en vond dat zelfs niet vervelend, omdat ik eindelijk de controle en rust weer terug had.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_121858194
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 17:01 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Dat wel. Maar het is niet ''standaard'' zoals in Amerika bijvoorbeeld. Daar is het echt een uitzondering als je het zónder doet.
En waarom zouden we? Het is er, en het kan je bevalling toch wat prettiger maken in de meeste gevallen.
Omdat het ook nadelen heeft? Die zijn ook genoemd hoor. Het is geen paracetamolletje wat je wat verlichting brengt, ik vind dat niet iets om licht over te denken, en al helemaal niet iets wat 'de standaard' moet worden bij een bevalling.
  maandag 21 januari 2013 @ 19:49:20 #248
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_121858318
Cs wat rot dat je dat niet wist zeg! Ik vond de weeenstorm ook heel heftig en ook ik heb geroepen dat het fout ging, gelukkig ging manlief toen bellen en bleek ik al volledig ontsloten. Maar ik wist gelukkig dat het kon, ergens heel ver weg in mn achterhoofd.
  maandag 21 januari 2013 @ 19:50:03 #249
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_121858359
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 19:18 schreef simmu het volgende:

[..]

dat is wellicht vanuit je eigen ervaring gedacht. maar ja: iedereen is anders he, dus wat voor jou perfect valide is, kan voor een ander absolute horror zijn
waarom! Leest! Niemand! Dat! Ik! Dat! Er! Zelf! Al! Bijzeg!

Ik had al wat bevallingen begeleid voordat ik zelf ging bevallen dus het is niet compleet op niks gebasseerd hoor. En natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen als verkeerde ligging enzo.

Maar zeg ik, dit is net zoiets als zeggen dat Borstvoeding na de 6e maand eigenlijk nergens meer op slaat. :P het is nogal iets dat blijkbaar persoonlijk wordt aangetrokken,
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  maandag 21 januari 2013 @ 19:53:32 #250
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_121858515
Het hielp mij ook dat toen ik dacht: ik trek dit niet meer! Ik ook wist, oh, vast 7cm. :@ en die gedachte helpt dan erg om het vol te houden.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  maandag 21 januari 2013 @ 19:55:10 #251
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_121858600
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 19:53 schreef debuurvrouw het volgende:
Het hielp mij ook dat toen ik dacht: ik trek dit niet meer! Ik ook wist, oh, vast 7cm. :@ en die gedachte helpt dan erg om het vol te houden.
Toen ik dacht ik trek het niet meer had ik 1cm :')
Inmiddels waren we 13 uur verder ook.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_121858646
dit is een lezend medium he buuf, dus als jij vooraf erbij zegt dat het ws niet zo makkelijk gesteld is, valt dat nog op verschillende manieren te interpreteren :P

ik vind het trouwens wel een fijn stukje antwoord op gulara's vraag zo :)

bij mij hadden ze hem op tijd uitgezet maar voelde ik de weeen niet qua pijn. wel op intuitie ofwatdan, bleek na enig oefenen (sangdrax keek op de monitor als ik aangaf dat er 'iets' was). dus ik heb wel goed mee kunnen persen.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_121858746
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 19:55 schreef laziness het volgende:

[..]

Toen ik dacht ik trek het niet meer had ik 1cm :')
Inmiddels waren we 13 uur verder ook.
Kut is dat he. Dat je elke keer denkt "nou na dit alles moet er miiinstens een cm of wat bij zijn en dat er dan weer niks is.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_121858785
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 19:53 schreef debuurvrouw het volgende:
Het hielp mij ook dat toen ik dacht: ik trek dit niet meer! Ik ook wist, oh, vast 7cm. :@ en die gedachte helpt dan erg om het vol te houden.
ik zat 12 uur lang op die kloterige 4 cm -O-
en die vlos maar roepen dat ik prima weeen had (kon ze voelen tijdens toucheren tijdens een wee zei ze)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  maandag 21 januari 2013 @ 19:59:13 #255
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_121858828
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 19:57 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Kut is dat he. Dat je elke keer denkt "nou na dit alles moet er miiinstens een cm of wat bij zijn en dat er dan weer niks is.
Toen kwam de vk pas de eerste keer checken thuis, na die 13 uur. Ik had het meteen he-le-maal gehad met die thuisbevalling zonder pijnbestrijding.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_121858926
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 19:59 schreef laziness het volgende:

[..]

Toen kwam de vk pas de eerste keer checken thuis, na die 13 uur. Ik had het meteen he-le-maal gehad met die thuisbevalling zonder pijnbestrijding.
:D
Dat gaat anders met hormoonveters en een weeopwekkend infuus op over-max.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  maandag 21 januari 2013 @ 20:02:22 #257
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_121859006
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 19:59 schreef laziness het volgende:

[..]

Toen kwam de vk pas de eerste keer checken thuis, na die 13 uur. Ik had het meteen he-le-maal gehad met die thuisbevalling zonder pijnbestrijding.
En eigenlijk kan ik dat ook echt wel begrijpen.
Vorige keer ging thuis bij mij perfect, voor mn gevoel kan een ziekenhuisbevalling alleen maar tegenvallen.
  maandag 21 januari 2013 @ 20:03:43 #258
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_121859091
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 20:00 schreef Vanyel het volgende:

[..]

:D
Dat gaat anders met hormoonveters en een weeopwekkend infuus op over-max.
Ja de jouwe hoef ik ook niet na te doen als ik een tweede krijg.
Maar wij zeiden beiden niet voor niets direct 'nooit weer.'
Alleen jij houdt je er wel aan. Ik niet denk ik :')
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_121859092
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 19:50 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

waarom! Leest! Niemand! Dat! Ik! Dat! Er! Zelf! Al! Bijzeg!

Ik had al wat bevallingen begeleid voordat ik zelf ging bevallen dus het is niet compleet op niks gebasseerd hoor. En natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen als verkeerde ligging enzo.

Maar zeg ik, dit is net zoiets als zeggen dat Borstvoeding na de 6e maand eigenlijk nergens meer op slaat. :P het is nogal iets dat blijkbaar persoonlijk wordt aangetrokken,
Wat mij betreft was het een reactie op een mantra wat je in oa, dat hypnobirthingboek leest, dat je moet ontspannen en als dat niet lukt ben je bang. Ik was niet bang, ik had gewoon een freaking weeënstorm :6 (en daar werd ik uiteindelijk wel bang van ja...)

Pessie, ja stom, ik kende het alleen na inleidingen. Ik voelde me vooral heel erg geïndoctrineerd door de foldertjes van de verloskundige: "als het begint, is er nog niets aan de hand. Het duurt nog minstens 12 uur. Ga wat anders doen ter afleiding, een bevalling duurt lang. Bel pas als je minstens een uur regelmatige weeën hebt. Het duurt namelijk allemaal lang". Ik heb eindeloos zitten timen, maar mijn weeën duurden zo'n 3-4 minuten en dan een seconde of 10-15 wat minder en dan ging het weer. Ik zat maar te wachten tot ze minstens vijf minuten duurden maar dat gebeurde maar niet :') Ik heb daar na afloop nog wel een verhelderend gesprek met de verloskundige over gehad, dat hun extreme ontmoedingsbeleid onprettig was. Ik ben de verloskundige die de telefoon opnam heel dankbaar dat ze de situatie goed inschatte en ons direct liet komen.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  maandag 21 januari 2013 @ 20:05:31 #260
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_121859210
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 17:00 schreef Poesopstokje het volgende:
Nog een bevallingsvraag;

Ik heb allemaal horrorverhalen gehoord/gelezen over het ''staan van het hoofdje''. Dat dat zo godsgruwelijk pijn zou doen.
Heb het zelf niet gevoeld :@ Lijkt me sterk dat de verdoving voor de knip (die ik niet heb gehad gelukkig) daarvoor heeft gezorgd.. Toch?
Ik heb het bij de eerste ook niet gevoeld, maar die kwam na een knip met de vacuumpomp eruit gevlogen. Maar bij de tweede des te meer. ;( Het was echt erger dan al die weeën bij elkaar, :X
***
pi_121859368
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 20:02 schreef pessie het volgende:

[..]

En eigenlijk kan ik dat ook echt wel begrijpen.
Vorige keer ging thuis bij mij perfect, voor mn gevoel kan een ziekenhuisbevalling alleen maar tegenvallen.
Mijn ziekenhuisbevalling was (vanaf het momen dat we in het ziekenhuis aankwamen dan ;) ) geweldig ^O^ Geweldige vk, superlieve kraamverzorgster, ik voelde me enorm veilig. Ze hebben me geen seconde alleen gelaten en alles liep heel kalm en voorspoedig. Heel adequaat geholpen met de borstvoeding, geluncht, lekker gedoucht en 8 uur na de eerste wee lag ik thuis lekker in bed met mijn baby. Er komt geen tweede maar mocht dat zo zijn, dan doe ik het weer zo (alleen ga ik dan direct naar het ziekenhuis :P )
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  maandag 21 januari 2013 @ 20:07:51 #262
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_121859376
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 20:02 schreef pessie het volgende:

[..]

En eigenlijk kan ik dat ook echt wel begrijpen.
Vorige keer ging thuis bij mij perfect, voor mn gevoel kan een ziekenhuisbevalling alleen maar tegenvallen.
Dat is heel fijn dat je dat eigenlijk ook wel kan begrijpen maar dat doet er voor mij helemaal niet toe.
Ik vind het stom dat men zich moet verantwoorden voor wanneer zij vinden dat het genoeg is en ze een ruggenprik willen.
Mijn lichaam, mijn pijn, mijn gevoel en als ik een ruggenprik wil dan is dat mijn keuze. Daar hoef ik niemand verantwoording voor af te leggen behalve zij die bij de bevalling zijn en je bij staan en er verstand van hebben.
Dat een ander dan vindt dat ik er niet relaxed genoeg onder was en het misschien best zonder had gekund vind ik dan niet zo interessant.
Het was tenslotte mijn bevalling en niemand anders weet precies wat voor keuze zij in die situatie gemaakt hadden.
Ik heb je lief mijn hele leven
  maandag 21 januari 2013 @ 20:09:26 #263
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_121859488
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 18:34 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

omdat in die landen de zorg na de bevalling voor de baby ook hoger is? Ik ben een echte Beatrijs Smulders adept geloof ik. :@ ik weet niet wat er eerder was; de makkelijke bevallingen en dus geen noodzaak voor pijnstilling of mijn open houding jegens de bevalling en 'dus' een vlotte vordering. Je kan het waarschijnlijk niet zo makkelijk zo stellen en het blijft een beetje een 'borstvoedingsmaffia' onderwerp :P maar ik geloof er toch wel een beetje in.

Ik ben nog nooit zo lekker stoned geweest als op mijn eigen endorfines.
bij mijn had het geen reet te maken met een open houding. Veel relaxter dan ik was kan vlgs mij niet. De boel stagneerde simpelweg hoogstwaarschijnlijk vanwege mijn forse overgewicht. Tel daar een 9-ponder met brede schoudertjes bij op en je hebt een bevalling inclusief weeënopwekkers, vacuümpomp en gebroken sleutelbeentje bij de baby. Daar hielp geen lieve Beatrijs aan hoor. ;)
***
  maandag 21 januari 2013 @ 20:11:58 #264
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_121859666
o ja ff sidenote; ondanks dat mijn bevallingen heel snel waren, heb ik WEL echt veel pijn gehad... en dat randje paniek, waar Trix op balanceerde, herken ik ook zeer zeker.
het scheelde de 2e keer zeker dat ik wist waarom ik zoveel pijn had en er geen pauzes tussen de weeen kwamen.
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_121860070
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 20:05 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ik heb het bij de eerste ook niet gevoeld, maar die kwam na een knip met de vacuumpomp eruit gevlogen. Maar bij de tweede des te meer. ;( Het was echt erger dan al die weeën bij elkaar, :X
Bij de 2e vond ik het staan,van het hoofdje niet eens zo erg (kan ik me niet herinneren), maar ik voelde iets bewegen daar beneden tussen 2 persweeen door.
Dat bleek het kind te zijn...bij de eerste nooit gemerkt doordat hij er zo snel doorheen getrokken werd.
Dat vond ik echt een naar gevoel :')

Oh en ik was zo bang bij de eerste dat als de verloskundige zou komen dat,ze dan zou,zeggen,dat ik een cm ontsluiting had.
Vriend mocht ook nog niet bellen, want ik had nog niet een uur goed getimed...hij vond dat dat laatste kwartier ofzo weeën van bijna.een minuut met 2 minuten ertussen wel goed.genoeg was om te bellen.
Wat was ik blij met die 3 a 4 cm :D ik stelde.me niet aan :')
  maandag 21 januari 2013 @ 20:17:58 #266
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_121860082
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 19:57 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Kut is dat he. Dat je elke keer denkt "nou na dit alles moet er miiinstens een cm of wat bij zijn en dat er dan weer niks is.
Bij mij was er ineens een cm af op een gegeven moment. *jank* :X
***
pi_121860143
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 20:03 schreef laziness het volgende:

[..]

Ja de jouwe hoef ik ook niet na te doen als ik een tweede krijg.
Maar wij zeiden beiden niet voor niets direct 'nooit weer.'
Alleen jij houdt je er wel aan. Ik niet denk ik :')
You scary crazy person!
Het is bij ons niet eens onderwerp van gesprek. Als het met mevrouw V niet lukt, blijft Dot enig kind.

quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 20:17 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Bij mij was er ineens een cm af op een gegeven moment. *jank* :X
:o
Nooit geweten dat dat kan. Of had dan iemand verkeerd gevoeld?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  maandag 21 januari 2013 @ 20:24:08 #268
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_121860488
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 20:19 schreef Vanyel het volgende:

[..]

You scary crazy person!
Het is bij ons niet eens onderwerp van gesprek. Als het met mevrouw V niet lukt, blijft Dot enig kind.

[..]

:o
Nooit geweten dat dat kan. Of had dan iemand verkeerd gevoeld?
Ja, ziekenhuisvk zei het één en drie uur later ging mijn eigen vk (type zachte heelmeesters maken...) die d'r hoofd om de hoek stak, even voor me toucheren omdat het zo druk was en zo lang duurde. Oh nee hoor zei ze, ik voel er geen 5, 4 hooguit. :')
***
pi_121860502
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 12:19 schreef Gulara het volgende:
En nu sta ik er zo relaxed in. Ik kijk er zelfs een beetje naar uit. Het is vast het stoerste wat ik ook ga doen. En ik probeer me voor te bereiden op de pijn, besef me ook dondersgoed dat het Verschrikkelijk Pijn gaat doen! Maar het feit dat ik dan ook m'n kindje O+ krijg, maakt het allemaal erg relatief.
Dus ik denk stiekem dat ik een helse bevalling krijg, juist omdat ik er zo positief (maar m.i. wel realistisch) in sta. En zelfs daar sta ik dan weer heel nuchter in.
Bij mijn eerste stond ik er ook nuchter in. En na een bevalling en nasleep die ik niemand toewens, stond ik er de tweede keer toch weer nuchter en relatief zorgeloos voor. " de eerste keer was erg naar, maar als ik dat overleef kan ik het best nog een keer" ;)


Het staan van het hoofdje heb ik de eerste keer niet echt gevoeld. Die pijn van de vacuümpomp, en de zorgen om de kleine( hartslag viel weg) waren groter.

Bij de tweede voelde ik het wel duidelijk. Het voelt echt net fijn, maar dat zijn de weeën toch ook al niet. Het past om in het rijtje van au's tot je eindelijk je kindje hebt ;)
pi_121860985
Een geboorteplan zou ik zelf nooit kunnen maken geloof ik. Ik heb twee verschillende bevallingen gehad en beiden totaal anders gelopen dan hoe ik het voor zou stellen. Ik wilde voor een thuisbevalling gaan.

Bij oudste bij 37,5 week gebroken vliezen, volgende dag naar ziekenhuis vanwege koorts. Inleiding gestart (infuus). Na 1,5 dag hele pijnlijke rugweeen en zonder slapen uiteindelijk (bijna tegen mijn wil in) een ruggenprik gekregen. Achteraf was het ook echt wel nodig geweest vanwege de uitputting. Door de ruggenprik konden ze het infuus hoger zetten en kwamen de persweeen al snel op gang.

Bij de jongste zou ik ingeleid worden bij bijna 42 weken. Na twee keer gel gekregen te hebben kwamen de weeen echter vanzelf opgang en binnen een uur tijd ging ik met een weeenstorm van 1 cm naar 10 cm ontsluiting. Er moest wel een knip gezet worden vanwege navelstreng om het hoofdje. Wel heel veel last gehad van naweeen vanwege de snelle bevalling. Paracetamol hielp daar niet echt tegen.

Bij beiden vond ik de persfas een verademing en ging ook supersnel (paar minuten) :D Na rugweeen en een weeenstorm vond ik dat echt niets voorstellen ;)
  maandag 21 januari 2013 @ 20:33:23 #271
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_121861147
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 20:07 schreef laziness het volgende:

[..]

Dat is heel fijn dat je dat eigenlijk ook wel kan begrijpen maar dat doet er voor mij helemaal niet toe.
Ik vind het stom dat men zich moet verantwoorden voor wanneer zij vinden dat het genoeg is en ze een ruggenprik willen.
Mijn lichaam, mijn pijn, mijn gevoel en als ik een ruggenprik wil dan is dat mijn keuze. Daar hoef ik niemand verantwoording voor af te leggen behalve zij die bij de bevalling zijn en je bij staan en er verstand van hebben.
Dat een ander dan vindt dat ik er niet relaxed genoeg onder was en het misschien best zonder had gekund vind ik dan niet zo interessant.
Het was tenslotte mijn bevalling en niemand anders weet precies wat voor keuze zij in die situatie gemaakt hadden.
Jíj vind dat je je moet verantwoorden. En bent er ook druk mee. Wat moeten we zeggen dan? Jens er bij iedereen maar standaard een ruggeprik in want haar bevalling was zo rottig?

En ik (of iemand anders) zegt niet dat jij niet relaxed was. Wel zeg ik dat dit zeker helpt. Je moet durven loslaten.

Iedereen moet doen waar ie zich goed bij voelt. Ik heb bij mijn oudste me verzet tegen de pijn en daardoor de ontsluiting tegen gewerkt. Ik heb zelf ervaren wat 'loslaten' en de weeen ondergaan BIJ MIJ voor verschil maakten. Ook toen ik met wegvallende harttonen naar het ziekenhuis ging.

Ik wilde alleen de tendens van: dan neem je toch een ruggeprik, pijn is nergens voor nodig even tegengaan. Er zijn ook mensen die het wel prima zonder gelukt is.

En ja, probleembevallingen zijn er altijd. En gelukkig is daar pijnstilling voor. Maar om het maar standaard en vantevoren maar te bestellen gaat mij te ver.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_121861231
Ik voelde haar hoofdje vreselijk branden...en die randje die weg geperst moest dat was vreselijk..
Ik had ook een weeën storm van ongeveer anderhalf uur daarna 40 minuten persen
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_121861311
Ik ben mijn verloskundige de 2e keer zoooo dankbaar dat ze me gelijk naar het ziekenhuis stuurde ipv eerst thuis te komen.
In het ziekenhuis kwam ik dus met 7 cm (kon een cm minder worden na breken vd vliezen), als ze eerst thuis had moeten komen wil ik niet weten hoe ik in de auto had moeten zitten :')
Blijkbaar had ik tijdens afspraken.duidelijk genoeg.gemaakt dat ik liever niet thuis wilde bevallen :D
pi_121862170
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 20:33 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Jíj vind dat je je moet verantwoorden. En bent er ook druk mee. Wat moeten we zeggen dan? Jens er bij iedereen maar standaard een ruggeprik in want haar bevalling was zo rottig?

En ik (of iemand anders) zegt niet dat jij niet relaxed was. Wel zeg ik dat dit zeker helpt. Je moet durven loslaten.

Iedereen moet doen waar ie zich goed bij voelt. Ik heb bij mijn oudste me verzet tegen de pijn en daardoor de ontsluiting tegen gewerkt. Ik heb zelf ervaren wat 'loslaten' en de weeen ondergaan BIJ MIJ voor verschil maakten. Ook toen ik met wegvallende harttonen naar het ziekenhuis ging.

Ik wilde alleen de tendens van: dan neem je toch een ruggeprik, pijn is nergens voor nodig even tegengaan. Er zijn ook mensen die het wel prima zonder gelukt is.

En ja, probleembevallingen zijn er altijd. En gelukkig is daar pijnstilling voor. Maar om het maar standaard en vantevoren maar te bestellen gaat mij te ver.
Helemaal met je eens!

Niemand hoeft zich te verantwoorden voor een keuze als pijnstilling, of je nu 30 uur weeën had of een weeënstorm van 1,5 uur. Maar roepen dat pijn niet nodig is, dat we allemaal maar aan de pijnstilling moeten want het is toch al 2013 etc etc, dat is idd een visie die ik niet deel en waarvan ik hoop dat pijnstilling nog steeds de uitzondering is voor de bevallingen waarbij vrouwen zélf vinden dat ze het nodig hebben. Zonder pijnstilling kun je namelijk ook bevallen, bevallen is wat mij betreft nog steeds een heel natuurlijk proces waarin medisch ingrijpen niet persé gewenst is (mits geen complicaties).
pi_121863764
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 20:11 schreef Beessie-Jen het volgende:
o ja ff sidenote; ondanks dat mijn bevallingen heel snel waren, heb ik WEL echt veel pijn gehad... en dat randje paniek, waar Trix op balanceerde, herken ik ook zeer zeker.
het scheelde de 2e keer zeker dat ik wist waarom ik zoveel pijn had en er geen pauzes tussen de weeen kwamen.
:Y Hier dus ook paniek omdat ik geen idee had wat me overkwam. Ik kan me voorstellen dat ik daar bij een tweede beter op voorbereid zou zijn dat dat enorm scheelt.

Meimeltje, herkenbaar, ik heb dan wel bijna 2 uur geperst maar een verademing was het. Het voelde logisch (ben ik daar raar in? Ik vond de ontsluitingsweeën zo onlogisch voelen, zo compleet anders dan ik mee ooit had voorgesteld. Niks geen hele scherpe menstruatiepijn. Het sloeg gewoon echt nergens op). Maar vooral: een wee die opkomt, heviger wordt, afzwakt en dan rust. Gewoon een paar minuten rust en geen pijn. Kon ik veel beter mee uit de voeten.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  maandag 21 januari 2013 @ 21:48:38 #276
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_121864228
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 20:33 schreef debuurvrouw het volgende:

[..]

Jíj vind dat je je moet verantwoorden. En bent er ook druk mee. Wat moeten we zeggen dan? Jens er bij iedereen maar standaard een ruggeprik in want haar bevalling was zo rottig?

En ik (of iemand anders) zegt niet dat jij niet relaxed was. Wel zeg ik dat dit zeker helpt. Je moet durven loslaten.

Iedereen moet doen waar ie zich goed bij voelt. Ik heb bij mijn oudste me verzet tegen de pijn en daardoor de ontsluiting tegen gewerkt. Ik heb zelf ervaren wat 'loslaten' en de weeen ondergaan BIJ MIJ voor verschil maakten. Ook toen ik met wegvallende harttonen naar het ziekenhuis ging.

Ik wilde alleen de tendens van: dan neem je toch een ruggeprik, pijn is nergens voor nodig even tegengaan. Er zijn ook mensen die het wel prima zonder gelukt is.

En ja, probleembevallingen zijn er altijd. En gelukkig is daar pijnstilling voor. Maar om het maar standaard en vantevoren maar te bestellen gaat mij te ver.
Nee het ging mij er om dat iemand zegt dat ze het dan uit eindelijk wel kan begrijpen als ik vertel hoe lang ik bezig was zonder resultaat.
Ik zeg dat ik dat begrip niet hoef omdat mijn redenen om pijnstilling te willen genoeg zijn.
Dat het me niet boeit of iemand vindt dat het dan op dat punt wel of niet geoorloofd is.

Ik zie namelijk een heel topic vol met mensen die zich verdedigen en dat is mijn inziens onnodig.
Ik zal niemand zeggen doe meteen bij de eerste wee een ruggenprik maar ik zal ook nooit vinden dat iemand er onnodig om verzocht heeft. Dat kan enkel de barende bepalen.

Het eindigt altijd in een soort strijd dit soort dingen en dat is jammer en onnodig.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_121864232
Ik vind de pers weeën ook heerlijk na die helse storm van pijn..ik raakte ook in paniek en gilde het soms uit van de pijn.. :{
Tussen de pers weeën kon ik eindelijk ontspannen en gericht persen

Ik moet wel zeggen..als ik het nogmaals doe (zwanger zijn en)..probeer ik het weer zonder pijnstilling maar dan wel zonder in paniek te raken (hopelijk :9 )
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  maandag 21 januari 2013 @ 21:51:26 #278
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_121864434
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:48 schreef bitterend het volgende:
Ik vind de pers weeën ook heerlijk na die helse storm van pijn..ik raakte ook in paniek en gilde het soms uit van de pijn.. :{
Tussen de pers weeën kon ik eindelijk ontspannen en gericht persen

Ik moet wel zeggen..als ik het nogmaals doe (zwanger zijn en)..probeer ik het weer zonder pijnstilling maar dan wel zonder in paniek te raken (hopelijk :9 )
+1

hoewel, een ks zonder pijnstilling lijkt me dan weer geen goed idee.
pi_121864525
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:48 schreef laziness het volgende:

[..]

Nee het ging mij er om dat iemand zegt dat ze het dan uit eindelijk wel kan begrijpen als ik vertel hoe lang ik bezig was zonder resultaat.
Ik zeg dat ik dat begrip niet hoef omdat mijn redenen om pijnstilling te willen genoeg zijn.
Dat het me niet boeit of iemand vindt dat het dan op dat punt wel of niet geoorloofd vindt.

Ik zie namelijk een heel topic vol met mensen die zich verdedigen en dat is mijn inziens onnodig.
Ik zal niemand zeggen doe meteen bij de eerste wee een ruggenprik maar ik zal ook nooit vinden dat iemand er onnodig om verzocht heeft. Dat kan enkel de barende bepalen.
Zijn het echt verantwoordingen of vooral overwegingen (wat ging er op dat moment door je heen, hoe werd erop gereageerd en hoe kijk je er achteraf op terug), omdat dat de ervaringen zijn waar Gulara om vroeg? Ik weet het niet hoor, misschien lees ik niet kritisch genoeg, maar ik vind de toon niet onplezierig.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  maandag 21 januari 2013 @ 21:53:48 #280
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_121864631
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:48 schreef laziness het volgende:

[..]

Nee het ging mij er om dat iemand zegt dat ze het dan uit eindelijk wel kan begrijpen als ik vertel hoe lang ik bezig was zonder resultaat.
En zo bedoelde ik het dus absoluut niet.
  maandag 21 januari 2013 @ 21:56:16 #281
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_121864862
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:53 schreef pessie het volgende:

[..]

En zo bedoelde ik het dus absoluut niet.
Dat is het lastige aan woorden op een scherm soms ;)

Clubsoda, ik vond de discussie wel kantelen nadat iemand zei dat ze in Nederland er moeilijker over doen dan andere landen.

Ik vind het wel degelijk positief dat inmiddels eindelijk bijna overal tenminste 24/7 pijnstilling te krijgen is en je niet 's nachts maar gewoon vette pech hebt.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_121865176
Het is fijn dat het er is voor diegene die het wil en nodig heeft!
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_121865405
Ik lees Pessie's opmerking anders. Als je een turbobevalling hebt gehad (en je in Pessie's geval voorbereidt op een tweede) dan is het gewoon écht niet voor te stellen dat een bevalling ook een half (of hele) dag kan duren. Ik heb echt met open mond geluisterd naar iemand die bij mij op kraamvisite was en vertelde dat ze heeft zitten lezen en dommelen tussen de weeën door. Lezen? Slapen? Man, mijn sokken aandoen en uit de auto klimmen en de verloskundige een hand geven was al een bijna onmogelijke opgave. Je 'zorgen' zijn gewoon anders wanneer je je persweeën ligt weg te puffen omdat je man de auto nog aan het parkeren is dan wanneer je na 13 uur pijn hebben nog steeds geen centimeter opschiet. Ik kan me het gevoel dat je dan hebt niet voor de geest halen omdat ik het zelf zo anders beleefd hebt.

Pijnstilling was tijdens mijn bevalling geen optie. Ik kan me dus ook, terugblikkend op mijn ervaring, niet voorstellen dat ik voor pijnstilling gekozen zou hebben, gewoon, omdat het niet in het plaatje past. En voor een volgende keer ga ik niet eens over de opties nadenken want ik kan de donder er op zeggen dat ik binnen twee uur zou bevallen. Ik zou me zorgen maken hoe ik in godsnaam op tijd hulp aan mijn bed krijg en wat ik moet als mijn partner met de auto op het werk is als de weeën beginnen. Ik kan me wel voorstellen dat ik in jouw geval voor pijnstilling gekozen zou hebben, omdat het daarin wel past en ik kan me net zo goed voorstellen dat je alles op alles wilt zetten om je volgende bevalling prettiger te laten verlopen en dat de keuze voor pijnstilling daar een belangrijke rol in speelt.

Maar goed, misschien interpreteer ik nu maar ins blaue hinein hoor ;)
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_121865890
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 20:03 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Wat mij betreft was het een reactie op een mantra wat je in oa, dat hypnobirthingboek leest, dat je moet ontspannen en als dat niet lukt ben je bang. Ik was niet bang, ik had gewoon een freaking weeënstorm :6
Ja, die oefeningen heb je dan echt geen zak meer aan :')
(Ik had overigens alleen turbo-ontsluiting, het persen schoot totaal niet op...)
pi_121865928
quote:
1s.gif Op maandag 21 januari 2013 21:56 schreef laziness het volgende:

[..]

Dat is het lastige aan woorden op een scherm soms ;)

Clubsoda, ik vond de discussie wel kantelen nadat iemand zei dat ze in Nederland er moeilijker over doen dan andere landen.

Ik vind het wel degelijk positief dat inmiddels eindelijk bijna overal tenminste 24/7 pijnstilling te krijgen is en je niet 's nachts maar gewoon vette pech hebt.
Absoluut. Ik denk dat er in Nederland wel moeilijk over gedaan wordt of werd. Maar ik ben het volledig met je eens dat pijnstilling beschikbaar moet zijn, net als goede informatievoorziening erover. En heel vaak is de gedachte aan het feit dat je pijnstilling kan krijgen als je het nodig hebt, al heel helpend. Niet in alle gevallen, maar soms werkt het wel zo. Ik ben van te voren bijvoorbeeld bij de anesthesist geweest om te kijken of ik een ruggenprik zou kunnen krijgen (hernia-operaties dus littekekenweefsel), omdat ik geen zin had om op het moment supreme een discussie aan te gaan of teleurgesteld te worden. Niet nodig gehad dus, maar de gedachte was gewoon fijn. Het gaf me ook een gevoel van controle, voor de bevalling dan, dat de mogelijkheid er was.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_121866065
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:08 schreef _Ophelia_ het volgende:

[..]

Ja, die oefeningen heb je dan echt geen zak meer aan :')
Ik heb mezelf nog gevisualiseerd op een gekleurde wolk ja :+ Dan hield het vier seconden op en dan dacht ik "whoopie, ik kan dit!" en daar gingen we weer.... :D

Edit: ik ook. Precies even lang ontsluiting als persen. Uit ervaring kan ik zeggen dat ontsluitingsweeën niet naarder zijn dan persweeën omdat ze langer duren. Ontsluitingsweeën zijn gewoon nasty bitches. Zo. :7
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_121866138
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:10 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Ik heb mezelf nog gevisualiseerd op een gekleurde wolk ja :+ Dan hield het vier seconden op en dan dacht ik "whoopie, ik kan dit!" en daar gingen we weer.... :D
Ik ook _O-

Ikvond het verder wel een hele fijne voorbereiding :Y
pi_121866507
Ik ook hoor, maar ik heb na afloop wel uit nijd dat boek verkocht. Met je gekleurde wolk :6 Ik vind de gedachte erachter interessant en ook best waardevol, maar ook hierbij had een hoofdstukje "spontane weeënstorm" niet misstaan.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_121866708
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:14 schreef Clubsoda het volgende:
Ik ook hoor, maar ik heb na afloop wel uit nijd dat boek verkocht. Met je gekleurde wolk :6
:D
pi_121870100
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2013 22:02 schreef Clubsoda het volgende:
Ik lees Pessie's opmerking anders. Als je een turbobevalling hebt gehad (en je in Pessie's geval voorbereidt op een tweede) dan is het gewoon écht niet voor te stellen dat een bevalling ook een half (of hele) dag kan duren. Ik heb echt met open mond geluisterd naar iemand die bij mij op kraamvisite was en vertelde dat ze heeft zitten lezen en dommelen tussen de weeën door. Lezen? Slapen? Man, mijn sokken aandoen en uit de auto klimmen en de verloskundige een hand geven was al een bijna onmogelijke opgave. Je 'zorgen' zijn gewoon anders wanneer je je persweeën ligt weg te puffen omdat je man de auto nog aan het parkeren is dan wanneer je na 13 uur pijn hebben nog steeds geen centimeter opschiet. Ik kan me het gevoel dat je dan hebt niet voor de geest halen omdat ik het zelf zo anders beleefd hebt.

Pijnstilling was tijdens mijn bevalling geen optie. Ik kan me dus ook, terugblikkend op mijn ervaring, niet voorstellen dat ik voor pijnstilling gekozen zou hebben, gewoon, omdat het niet in het plaatje past. En voor een volgende keer ga ik niet eens over de opties nadenken want ik kan de donder er op zeggen dat ik binnen twee uur zou bevallen. Ik zou me zorgen maken hoe ik in godsnaam op tijd hulp aan mijn bed krijg en wat ik moet als mijn partner met de auto op het werk is als de weeën beginnen. Ik kan me wel voorstellen dat ik in jouw geval voor pijnstilling gekozen zou hebben, omdat het daarin wel past en ik kan me net zo goed voorstellen dat je alles op alles wilt zetten om je volgende bevalling prettiger te laten verlopen en dat de keuze voor pijnstilling daar een belangrijke rol in speelt.

Maar goed, misschien interpreteer ik nu maar ins blaue hinein hoor ;)
Herkenbaar! Al.ging t bij mij iets minder snel :P
Ook als.ik denk aan dat stuk in het boek van Beatrijs Smulders over het maken van soep tijdens.de bevalling, door.de.man...zou niet weten wanneer hij dat had moeten doen :P als het eenmaal begon, dan begon het echt.

Sowieso een bevalling van 12 uur of.meer lijkt me.vreselijk :')
Ik kan me heel goed voorstellen dat zo'n ruggenprik dan erg fijn is!
Dat leek me na 3 uur al fijn :P
pi_121870857
Mijn man heeft cup a soup gemaakt :+
En ik heb 't net zo hard weer uitgekotst. :D
pi_121872540
Ik wilde geen ruggenprik omdat ik lekker thuis wilde bevallen.

Maar al zou ik in het ziekenhuis bevallen had ik nog geen pijnstilling gewild. Heb me overigens ook totaal niet verdiept in wat de risico's zijn eigenlijk en ga dat ook deze keer niet doen.

De reden waarom je het niet zou doen vind ik wel moeilijker om te onderbouwen, net als waarom je niet zou willen weten wat het geslacht is. Uiteindelijk is bevallen met pijnstilling gewoon makkelijker, en weten wat het geslacht is, is gewoon handiger. :P
  dinsdag 22 januari 2013 @ 00:04:57 #293
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_121873733
Ik zou niet automatisch stellen dat een bevalling met pijnstilling makkelijker is.
Makkelijker is niet het juiste woord denk ik. Wat dan wel weet ik ook niet.
Maar iemand met pijnstilling kan haar bevalling toch als zwaarder/moeilijker ervaren hebben dan jij zonder.
Een bevalling is meer dan dat stukje pijnstilling.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_121873852
Ik vond mijn bevalling met pijnstilling pittiger dan de bevalling zonder.
*poef* nu is het weg
pi_121874121
Ik ben bij beiden bevallen zonder pijnstilling, bij de eerste duurde de ontsluiting 5 uur en t persen bijna 2 uur, bij de tweede van de eerste wee tot baby 1 uur 45 mins. Het staan van het hoofdje heb ik bij beiden niet gevoeld, maar ik heb twee keer een knip gehad dus dat zal wel daaraan liggen. (overigens 1 knip met en 1 knip zonder verdoving en dat laatste raad ik je niet aan :') :X )

Gulara er zijn veel verschillende manieren van pijnstilling. Je zou je kunnen verdiepen in hypnobirthing, dat is een methode (minder zweef dan het klinkt!) die gebaseerd is op ademhalingstechnieken en ontspanning. Werkt niet voor iedereen maar veruit de meesten die er mee bevallen hebben er wel iets aan. Het is zelfs aangetoond in onderzoeken dat de ontsluiting met een aantal uur verminderd en er minder kunstverlossingen zijn.

http://www.hypnobirthingaustralia.com.au/
http://www.hypnobirthing.net.au/

Sommige info-websites zijn wel een tikje zweef, daar moet je maar doorheen prikken, haal eruit wat voor jou werkt.

Verder, TENS is een goede optie, realiseer je wel dat je niet mag douchen met TENS, maar verder is het grote voordeel dat je heel mobiel bent en zelf in control bent van wanneer en hoeveel pijn bestrijding. Ook is er vooraf geen CTG nodig voor de baby, nadeel is dat ie over t algemeen wel aan het begin moet opgeplakt worden. Als je hem met 8 cm een keertje opplakt gaat het em niet worden waarschijnlijk.

Is er waar jij zit misschien ook lachgas/entonox tot je beschikking? Dit is veilig voor jou en voor je baby, het maakt je stoned voor zolang als je het gas inademt maar zodra je weer gewoon ademt is het weer voorbij. In Nederland wordt dit weer terug geïntroduceerd en men is (weer) enthousiast erover.

Ruggenprik/pethidine en de PCA/remifentanil pomp zijn al genoemd. Allen hebben voordelen en nadelen, post-spinale hoofdpijn is een nadeel wat je echt zou moeten weten, komt niet heel veel voor maar is wel een forse complicatie. Pethidine passeert door de placenta en komt ook bij de baby terecht. Als de baby geboren wordt terwijl de pethidine nog werkt zorgt dit soms voor complicaties en is er een antidote nodig om de baby op gang te helpen.
De voordelen van de ruggenprik zijn duidelijk, mits goed gezet voel je helemaal niets, bij pca ben je zelf in control door middel van een knopje en raak je wat stoned, bij pethidine is het idee dat je ook prettig stoned raakt, de ervaringen van vrouwen over of dit prettig is of niet wisselen wel wat. Voor alledrie moet er een CTG gemaakt worden voordat je het middel krijgt.

Dan zijn er nog legio natuurlijke pijnstillers te bedenken, variërend van gedimd licht en je favoriete muziek op je ipod tot douchen (warmte) of een kruik tot bepaalde rustgevende geuren.

Deze folder geven we in Nederland aan zwangeren mee in principe daar staat uitgebreide informatie in. onderaan de pagina staat het linkje naar de folder in verschillende talen.
http://www.knov.nl/voor-z(...)e-ga-je-om-met-pijn/
:)
pi_121874503
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 januari 2013 00:07 schreef kaatjejannie het volgende:
Ik vond mijn bevalling met pijnstilling pittiger dan de bevalling zonder.
Ik ook..
De eerste was makkelijker ook dan de 2e..
  dinsdag 22 januari 2013 @ 00:51:55 #297
381212 Gulara
From the future
pi_121874938
Ooh jeetje. Ik heb wat losgemaakt terwijl ik lekker lag te slapen. :@

Allereerst allemaal superbedankt dat jullie dit wilde delen. Ik heb zelf helemaal geen waardeoordeel over pijnbestrijding en wilde alleen wat meer visies omtrent het hele gebeuren.

Uiteindelijk lijkt me het aller-, allerbelangrijkst dat iedereen de keuzes maakt die er voor zorgen dat je op een fijne manier (of zo fijn mogelijk) op je bevalling kunt terug kijken. En hoe je daar invulling aan geeft is natuurlijk heel persoonlijk.

Daarbij woon ik in Australië en wordt me inmiddels bij elke controle verteld om me goed in te lezen over de mogelijkheden qua pijnbestrijding maar ook dat er andere mogelijkheden zijn om een bevalling zo 'fijn' mogelijk te laten verlopen.
Een hele fijne -no judgement- instelling vind ik.

Ik heb inmiddels m'n plan voor het grootste deel af. En dankzij jullie geruime input staat er heel vaak "afhankelijk van hoe ik me voel" oid. :')

Nou we gaan het allemaal wel zien, binnen nu en twee maanden is ie er sowieso. En ik geloof dat het het uiteindelijk allemaal wel waard is toch? O+
  dinsdag 22 januari 2013 @ 01:10:23 #298
381212 Gulara
From the future
pi_121875196
En Mignonne, bedankt voor de linkjes. :) Ik ga me er vandaag maar eens in inlezen. Het staat ook als mogelijke pain relief in mijn bevalplan, dus waarschijnlijk hebben de vk's er ook ervaring mee.

Ik heb dus een soort van bevalplan van het ziekenhuis, bij 34 moet dat ingevuld zijn om te overleggen met je vk. Uiteraard kan alle informatie daarin nog op elk moment gewijzigd worden.

Daarin staan de verschillende pharmalogical and pharmalogical pain relief suggesties.
Ik zie trouwens geen Remifentanil en pethidine, maar een narcotic intramuscular injection. Dus wat ze erin spuiten is nog een verrassing. :')

De informatie over het gas is wel heel fijn, want dat hebben we inderdaad. (Tijdens de rondleiding vroeg een vader in spé of hij dat mocht proberen! :') :') :') ) Het kortdurende aspect ervan spreekt me heel erg aan.

Ook de TENS is inderdaad een optie hier. Wel wat over gelezen, vooral de tip van het niet mogen douchen is erg handig.

Verder staat er ook nog iets over sterile warm water injections en warm water immersion labour. Maar eens navragen volgende keer.

Nogmaals allemaal superbedankt! _O_
pi_121876434
Steriele waterinjecties zouden we hier ook gaan krijgen ggen idee hoe dat er nu voor staat. Die doen eigk hetzelfde als TENS, ze onderbreken de pijnprikkel in je zenuwbaan, alleen die injecties zijn wel effectiever dan TENS.

Die injection die jij noemt za vergelijkbaar zijn met pethidine. Het gaat om een kort (2 a 3 uur) werkende morfineachtige stof.
Als ze entonox hebben denk ik dat de pca pomp niet meer nodig zal zijn wellicht?
:)
pi_121878828
is dit ook de plaats om vragen te stellen over de kinderopvangtoeslag? toevallig? ;)
Hooray for boobies!
pi_121878841
owh laat ik dan gelijk maar een nieuwe aanmaken
Hooray for boobies!
  dinsdag 22 januari 2013 @ 10:09:27 #302
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_121878876


[ Bericht 100% gewijzigd door BE op 22-01-2013 10:09:53 ]
***
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')