Waarde frequentie 18.5= (18e getal+ 19e getal) /2 = (< 50 + <50 ) /2 = <50.quote:Op maandag 28 januari 2013 23:18 schreef stagevraag het volgende:
Help...
Ik snap het een beetje, maar niet helemaal.
De vraag is:
[ afbeelding ]
Ik kom zo ver:
Gebruik de cumulative frequency table (dus: gelijk aan of lager dan de hoogste waarde van elke klas, de frequency daarvan telkens optellen:(
Je krijgt dan:
Class ------ Frequency
<30 = 2
<40 = 8
<50 = 16
<60 = 32
<80 = 35
<120 = 36
Total: 36
Mediaan = N + 1 / 2
DUS:
36 + 1 = 37 / 2 = 18.5 ranked value
18.5 valt binnen de class 50 - <60, want deze class begint bij de 17e nummer en eindigt bij de 32e, want:
Class <30 + <40 + <50 = 16
Dus de 17e cijfer valt bij <60.
50 - <60 komt 16x voor.
16 + 16 = 32.
----------
Maar hoe nu verder?
Hoe krijg ik het uiteindelijke antwoord?
Ik heb nu enkel de 'ranked value'. Maar wat hoort er bij de frequency 18.5 ?
Welke prijs hoort daarbij?
IK BEN U EEUWIG DANKBAAR
Maar hoe weet ik wat het 18e en 19e getal is?quote:Op maandag 28 januari 2013 23:21 schreef blow... het volgende:
[..]
Waarde frequentie 18.5= (18e getal+ 19e getal) /2 = (< 50 + <50 ) /2 = <50.
Wat een kloteantwoordenbladquote:Op maandag 28 januari 2013 23:25 schreef stagevraag het volgende:
[..]
Maar hoe weet ik wat het 18e en 19e getal is?
Want ik begrijp nu niet waarom je (<50 + <50) / 2 doet .
-----
Er zit een antwoord formulier bij de opgave:
18.5th number
is in the class 50-60
this class starts at the 17th number and ends at the 32th number
the 17th number has a value of 50, the 32th number a value of 60
so the 18.5 the number has a value of 50 + (60-50)/(32-17) *1.5
=51
Daarom raak ik nu in de war.
Hoe komen zij aan 51?
Waarom x 1,5?
Etc.
Tot. Frequentie =285.quote:Op maandag 28 januari 2013 23:39 schreef stagevraag het volgende:
Kan iemand helpen? Ik heb hier eigenlijk weinig aan... .
Wat is de median hiervan?
[ afbeelding ]
Ik heb als antwoord 21.55quote:Op maandag 28 januari 2013 23:41 schreef blow... het volgende:
[..]
Tot. Frequentie =285.
De mediaan zit op frequentie 285/2 = 142.5
Dat getal zit in de 50-<100 groep.
Wie doet er dan trouwens ook tto
Hoe kom je aan 50.5?quote:Op maandag 28 januari 2013 23:46 schreef stagevraag het volgende:
[..]
Ik heb als antwoord 21.55
Ik heb dit gedaan:
50.5 valt in de categorie 20 - <50.
Deze categorie begint met de 31e getal en eindigt bij de 60e.
20 begin waarde van de categorie (50 - 20) / (60-31) x 1,5 = 1.55
20 + 1.55 = 21.55
klopt dat
ah, ik snap hem.quote:Op maandag 28 januari 2013 23:57 schreef stagevraag het volgende:
[..]
100 + 1 / 2 = 50.5
Staat ook als antwoord
Beste Riparius, bedankt voor je uitgebreide antwoord.quote:Op maandag 28 januari 2013 22:46 schreef Riparius het volgende:
[..]
De Engelse tekst van de opgave geeft toch wel een iets ander perspectief. De letters stellen massa's per eenheid van tijd voor, uitgedrukt in kilogram per minuut, en je kunt bedenken dat zowel de totale massa als de massa aan droge stof die per minuut het systeem in gaat gelijk moet zijn aan de totale massa resp. de totale massa aan droge stof die per minuut uit het systeem komt. Zo kun je dus meer vergelijkingen opstellen. Maar dan nog zou moeten gelden F = W + E, en dan impliceren je antwoorden dat E = 99,5 en niet E = 100 kg/min.
Voor het totale systeem (totale massa en massa aan droge stof) moet gelden:
F = W + E
0,1∙F = 0,005∙W + 0,3∙E
Oplossen van dit stelsel met E = 100 geeft F ≈ 310,526, W ≈ 210,526.
Kijken we dan naar het rechter deelsysteem, dan moet voor dit systeem (totale massa en massa aan droge stof) gelden:
B = R + E
0,25∙B = 0,3∙E + 0,02∙R
Oplossen van dit stelsel met E = 100 geeft B ≈ 121,739, R ≈ 21,739.
Zo zie je maar, als je maar lang genoeg nadenkt en de opgave goed leest kom je er uit. Maar dat had jij natuurlijk moeten doen, niet ik.
Klopt jaquote:Op maandag 28 januari 2013 23:46 schreef stagevraag het volgende:
[..]
Ik heb als antwoord 21.55
Ik heb dit gedaan:
50.5 valt in de categorie 20 - <50.
Deze categorie begint met de 31e getal en eindigt bij de 60e.
20 begin waarde van de categorie (50 - 20) / (60-31) x 1,5 = 1.55
20 + 1.55 = 21.55
klopt dat
Open sluit niet uit dat de verzameling ook gesloten is. Bekend voorbeeld is de lege verzameling.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 01:38 schreef JWF het volgende:
Ik heb moeite met vraag 3(c) van het volgende tentamen: http://www.staff.science.(...)1/tentamenA1Uitw.pdf
Je moet laten zien dat elke deelverzameling van V gesloten is, maar heb je net niet laten zien dat {p} open is, ook een deelverzameling van V?
Dankjewel .quote:Op dinsdag 29 januari 2013 01:39 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Open sluit niet uit dat de verzameling ook gesloten is. Bekend voorbeeld is de lege verzameling.
Uit mijn hoofd ong 102.5 maar het echte antwoord zal ik wel ff kijken.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 19:43 schreef stagevraag het volgende:
Kunnen jullie please vertellen of ik deze opdracht goed heb gemaakt?
IK POST DE UITWERKING BINNEN 5 MINUTEN (even op de PC maken, heb het op papier gemaakt)
_________________________________________________________________________________
[ afbeelding ]
Welke aannames heb jij nodig dan?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 19:52 schreef GlowMouse het volgende:
Zonder extra aannames is de opgave niet te maken.
Voor alle antwoorden maakt het uit of de 200 auto's in de rage 100-120 allemaal 100 km/h reden of 119 km/h reden.quote:
Dat is bij alle opgaven zo he.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 20:00 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Voor alle antwoorden maakt het uit of de 200 auto's in de rage 100-120 allemaal 100 km/h reden of 119 km/h reden.
Tuurlijk klopt het gemiddelde.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 20:03 schreef stagevraag het volgende:
Oke, dit is de 1e opgave.
Berekening van de mean (gemiddelde). Klopt dit?
[ afbeelding ]
Nee.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 20:04 schreef stagevraag het volgende:
Oke, dit is de 2e opgave.
Berekening van de median. Klopt dit?
[ afbeelding ]
Moet je niet de waarde van de laatste class nemen, dus 120?quote:
Met mijn nieuwe berekening kom ik uit op 106.6 i.p.v 107.05.quote:
Ik weet vrijwel zeker dat 120 niet minder dan 120 is.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 20:25 schreef stagevraag het volgende:
[..]
Met mijn nieuwe berekening kom ik uit op 106.6 i.p.v 107.05.
WEET JE ZEKER DAT DIT ZO KLOPT?
Dus weet je zeker dat wat ik eerst deed ECHT FOUT IS?
Er zit geen antwoordblad, dus ik kan het niet na checken, daarom vraag ik het hier...
Want hier doen ze het zoals ik het doe:quote:Op dinsdag 29 januari 2013 20:26 schreef blow... het volgende:
[..]
Ik weet vrijwel zeker dat 120 niet minder dan 120 is.
Klopt toch?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 20:31 schreef stagevraag het volgende:
[..]
Want hier doen ze het zoals ik het doe:
Dit is een school opgave btw
[ afbeelding ]
waarom zeg jij dan dat het 119 is en niet 120, want de tekens zijn precies hetzeldequote:Op dinsdag 29 januari 2013 20:33 schreef blow... het volgende:
[..]
Klopt toch?
Totale frequency van mensen kleiner dan 1.80 m = 61.
Omdat 119 < 120 en kleiner dan 1.80 m < 1.80 m.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 20:35 schreef stagevraag het volgende:
[..]
waarom zeg jij dan dat het 119 is en niet 120, want de tekens zijn precies hetzelde
gast je veroorzaakt nu enkel en alleen meer verwarringquote:Op dinsdag 29 januari 2013 20:38 schreef blow... het volgende:
[..]
Omdat 119 < 120 en kleiner dan 1.80 m < 1.80 m.
Ik heb niet echt zicht op wat een aankomend Economie student het best aan wiskundige bagage kan meebrengen, daar kan GlowMouse beslist beter antwoord op geven. Maar wat lineaire algebra en een degelijke kennis van differentiaal- en integraalrekening van reële variabelen en natuurlijk de beginselen van de statistiek en combinatoriek komen beslist van pas, evenals basale vaardigheden zoals het vlot en foutloos kunnen herleiden van algebraïsche uitdrukkingen (haakjes wegwerken, ontbinden in factoren, werken met breuken, wortels, exponenten en logaritmen e.d.), maar dat laatste spreekt vanzelf.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 20:42 schreef NightDream het volgende:
Ik zit nu op het HBO en wil na dit jaar overstappen op een economische WO opleiding, echter zag ik dat mijn kennis van wiskunde een beetje te karig is, dus zou ik graag in mijn vrije uurtjes wat tijd besteden aan zelfstudie om aan het niveau te voldoen. Op havo had ik wiskunde-A met een 8 afgesloten dus de basiskennis is aanwezig, alleen is dat het afgelopen jaar wat weggezakt. De tijd en inzet is voldoende aanwezig, alleen de boek(en) heb ik nog nodig.
Ik zag dat het Basisboek Wiskunde van Van de Craats werd aangeraden, als ik deze helemaal doorwerk zit ik dan op het niveau dat van mij verwacht wordt op een Economische WO studie? En zijn er nog andere boeken die jullie mij aanraden?
Alvast bedankt!
Het loont om daar wat moeite in te steken ja, voor eender welke bètaopleiding met een hoog wiskunde-gehalte. Je hebt een bepaald aantal oefenuren nodig alvorens je die vaardigheid goed onder de knie krijgt. Dat gezegd hebbende, het kunnen werken met variabelen is slechts een middel, het is kinderlijk eenvoudig in vergelijking met tal van andere zaken. Het is dus niet omdat je dat goed beheerst dat daarom de opleiding eenvoudig gaat zijn.quote:Op woensdag 30 januari 2013 22:19 schreef GlowMouse het volgende:
Zelf zou ik daar toch wel wat moeite insteken vantevoren, want veel studenten hebben moeite met het tempo en zeker als je van het hbo komt kun je beter goed zijn voorbereid.
Het komt van pas maar het wordt waarschijnlijk nog allemaal herhaald bij die opleiding. De docenten weten dat veel leerlingen dit onvoldoende beheersen. Persoonlijk plaats ik mijn vraagtekens erbij dat ze daarom maar de stof herhalen (verkeerd signaal naar de VWO-scholen) maar het gebeurt wel.quote:Op woensdag 30 januari 2013 03:39 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik heb niet echt zicht op wat een aankomend Economie student het best aan wiskundige bagage kan meebrengen, daar kan GlowMouse beslist beter antwoord op geven. Maar wat lineaire algebra en een degelijke kennis van differentiaal- en integraalrekening van reële variabelen en natuurlijk de beginselen van de statistiek en combinatoriek komen beslist van pas, evenals basale vaardigheden zoals het vlot en foutloos kunnen herleiden van algebraïsche uitdrukkingen (haakjes wegwerken, ontbinden in factoren, werken met breuken, wortels, exponenten en logaritmen e.d.), maar dat laatste spreekt vanzelf.
Hoe je presteerde voor wiskunde A zegt weinig. Werk een van de twee aangeraden boeken door en je hoeft niet bang te zijn voor onvoldoende wiskundevaardigheden. Economie staat trouwens niet bekend als een opleiding waarbij de wiskunde al te moeilijk is, misschien met uitzondering van bepaalde specialisaties.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 20:42 schreef NightDream het volgende:
Ik zit nu op het HBO en wil na dit jaar overstappen op een economische WO opleiding, echter zag ik dat mijn kennis van wiskunde een beetje ter karig is, dus zou ik graag in mijn vrije uurtjes wat tijd besteden aan zelfstudie om aan het niveau te voldoen. Op havo had ik wiskunde-A met een 8 afgesloten dus de basiskennis is aanwezig, alleen is dat het afgelopen jaar wat weggezakt. De tijd en inzet is voldoende aanwezig, alleen de boek(en) heb ik nog nodig.
Ik zag dat het Basisboek Wiskunde van Craats werd aangeraden, als ik deze helemaal doorwerk zit ik dan op het niveau dat van mij verwacht wordt op een Economische WO studie? En zijn er nog andere boeken die jullie mij aanraden?
Alvast bedankt!
Ik denk dat dat een goede basis is voor de Economische wiskunde, maar de wiskunde zelf zal wel net een stukje verder gaan. Mensen die Economie deden en die ik bijles heb gegeven, hadden bijvoorbeeld ook differentiaalrekening in meerdere variabelen (zij het niet zo uitgebreid als bij wiskunde). Dit houdt dan bijvoorbeeld in Lagrange-multiplicatoren gebruiken om een kritieke punten van functies in meer variabelen te bepalen, en te bepalen of deze punten maxima, minima of zadelpunten zijn.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 20:42 schreef NightDream het volgende:
Ik zit nu op het HBO en wil na dit jaar overstappen op een economische WO opleiding, echter zag ik dat mijn kennis van wiskunde een beetje ter karig is, dus zou ik graag in mijn vrije uurtjes wat tijd besteden aan zelfstudie om aan het niveau te voldoen. Op havo had ik wiskunde-A met een 8 afgesloten dus de basiskennis is aanwezig, alleen is dat het afgelopen jaar wat weggezakt. De tijd en inzet is voldoende aanwezig, alleen de boek(en) heb ik nog nodig.
Ik zag dat het Basisboek Wiskunde van Craats werd aangeraden, als ik deze helemaal doorwerk zit ik dan op het niveau dat van mij verwacht wordt op een Economische WO studie? En zijn er nog andere boeken die jullie mij aanraden?
Alvast bedankt!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |