abonnement Unibet Coolblue
pi_122194997
Help...
Ik snap het een beetje, maar niet helemaal.

De vraag is:



Ik kom zo ver:

Gebruik de cumulative frequency table (dus: gelijk aan of lager dan de hoogste waarde van elke klas, de frequency daarvan telkens optellen:(

Je krijgt dan:

Class ------ Frequency

<30 = 2
<40 = 8
<50 = 16
<60 = 32
<80 = 35
<120 = 36

Total: 36

Mediaan = N + 1 / 2
DUS:

36 + 1 = 37 / 2 = 18.5 ranked value

18.5 valt binnen de class 50 - <60, want deze class begint bij de 17e nummer en eindigt bij de 32e, want:

Class <30 + <40 + <50 = 16
Dus de 17e cijfer valt bij <60.
50 - <60 komt 16x voor.
16 + 16 = 32.

----------

Maar hoe nu verder?
Hoe krijg ik het uiteindelijke antwoord?
Ik heb nu enkel de 'ranked value'. Maar wat hoort er bij de frequency 18.5 ?
Welke prijs hoort daarbij?

IK BEN U EEUWIG DANKBAAR _O_
pi_122195187
quote:
7s.gif Op maandag 28 januari 2013 23:18 schreef stagevraag het volgende:
Help...
Ik snap het een beetje, maar niet helemaal.

De vraag is:

[ afbeelding ]

Ik kom zo ver:

Gebruik de cumulative frequency table (dus: gelijk aan of lager dan de hoogste waarde van elke klas, de frequency daarvan telkens optellen:(

Je krijgt dan:

Class ------ Frequency

<30 = 2
<40 = 8
<50 = 16
<60 = 32
<80 = 35
<120 = 36

Total: 36

Mediaan = N + 1 / 2
DUS:

36 + 1 = 37 / 2 = 18.5 ranked value

18.5 valt binnen de class 50 - <60, want deze class begint bij de 17e nummer en eindigt bij de 32e, want:

Class <30 + <40 + <50 = 16
Dus de 17e cijfer valt bij <60.
50 - <60 komt 16x voor.
16 + 16 = 32.

----------

Maar hoe nu verder?
Hoe krijg ik het uiteindelijke antwoord?
Ik heb nu enkel de 'ranked value'. Maar wat hoort er bij de frequency 18.5 ?
Welke prijs hoort daarbij?

IK BEN U EEUWIG DANKBAAR _O_
Waarde frequentie 18.5= (18e getal+ 19e getal) /2 = (< 50 + <50 ) /2 = <50.

Die 50 moet overal 60 zijn want blijkbaar ben je een rij vergeten over te nemen :{
Because you know i'm all about that ass
pi_122195354
quote:
1s.gif Op maandag 28 januari 2013 23:21 schreef blow... het volgende:

[..]

Waarde frequentie 18.5= (18e getal+ 19e getal) /2 = (< 50 + <50 ) /2 = <50.
Maar hoe weet ik wat het 18e en 19e getal is?

Want ik begrijp nu niet waarom je (<50 + <50) / 2 doet :@ :@.

-----

Er zit een antwoord formulier bij de opgave:

18.5th number
is in the class 50-60
this class starts at the 17th number and ends at the 32th number
the 17th number has a value of 50, the 32th number a value of 60
so the 18.5 the number has a value of 50 + (60-50)/(32-17) *1.5
=51

Daarom raak ik nu in de war.
Hoe komen zij aan 51?
Waarom x 1,5?
Etc. :'(
pi_122195579
quote:
7s.gif Op maandag 28 januari 2013 23:25 schreef stagevraag het volgende:

[..]

Maar hoe weet ik wat het 18e en 19e getal is?

Want ik begrijp nu niet waarom je (<50 + <50) / 2 doet :@ :@.

-----

Er zit een antwoord formulier bij de opgave:

18.5th number
is in the class 50-60
this class starts at the 17th number and ends at the 32th number
the 17th number has a value of 50, the 32th number a value of 60
so the 18.5 the number has a value of 50 + (60-50)/(32-17) *1.5
=51

Daarom raak ik nu in de war.
Hoe komen zij aan 51?
Waarom x 1,5?
Etc. :'(
Wat een kloteantwoordenblad _O- :')

Mediaan berekenen is echt neit moeilijk hoor :s).

Je moet gewoon bovenaan beginnen met optellen. Als je een getal tegenkomt waarna je over je mediaan heen zit moet je terug, kom je er neit aan moet je verder tellen, tot je weet waar je mediaan zit.
Because you know i'm all about that ass
pi_122196065
Kan iemand helpen? Ik heb hier eigenlijk weinig aan... :'(.

Wat is de median hiervan?

pi_122196107
Maar de formule die zij gebruiken is

50 ( begingetal) + (spreidingsbreedte )/( frequentie die zich spreidt) * 1.5


Heb van betrouwbare bronnen vernomen dat ik niet de beste uitlegger ben dus miss iemand die wel kan uitleggen?
Because you know i'm all about that ass
pi_122196178
quote:
7s.gif Op maandag 28 januari 2013 23:39 schreef stagevraag het volgende:
Kan iemand helpen? Ik heb hier eigenlijk weinig aan... :'(.

Wat is de median hiervan?

[ afbeelding ]
Tot. Frequentie =285.

De mediaan zit op frequentie 285/2 = 142.5

Dat getal zit in de 50-<100 groep, op frequentie 52.5 v.d. 95 van die groep. Succes :).

Wie doet er dan trouwens ook tto :')
Because you know i'm all about that ass
pi_122196380
quote:
1s.gif Op maandag 28 januari 2013 23:41 schreef blow... het volgende:

[..]

Tot. Frequentie =285.

De mediaan zit op frequentie 285/2 = 142.5

Dat getal zit in de 50-<100 groep.

Wie doet er dan trouwens ook tto :')
Ik heb als antwoord 21.55

Ik heb dit gedaan:

50.5 valt in de categorie 20 - <50.

Deze categorie begint met de 31e getal en eindigt bij de 60e.

20 begin waarde van de categorie (50 - 20) / (60-31) x 1,5 = 1.55

20 + 1.55 = 21.55

klopt dat
pi_122196570
quote:
7s.gif Op maandag 28 januari 2013 23:46 schreef stagevraag het volgende:

[..]

Ik heb als antwoord 21.55

Ik heb dit gedaan:

50.5 valt in de categorie 20 - <50.

Deze categorie begint met de 31e getal en eindigt bij de 60e.

20 begin waarde van de categorie (50 - 20) / (60-31) x 1,5 = 1.55

20 + 1.55 = 21.55

klopt dat
Hoe kom je aan 50.5?
Because you know i'm all about that ass
pi_122196870
quote:
1s.gif Op maandag 28 januari 2013 23:50 schreef blow... het volgende:

[..]

Hoe kom je aan 50.5?
100 + 1 / 2 = 50.5
Staat ook als antwoord
  maandag 28 januari 2013 @ 23:58:43 #261
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_122196923
haakjes
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_122196958
quote:
8s.gif Op maandag 28 januari 2013 23:58 schreef GlowMouse het volgende:
haakjes
kun jij mij please helpen :@ :'(
pi_122196975
quote:
7s.gif Op maandag 28 januari 2013 23:57 schreef stagevraag het volgende:

[..]

100 + 1 / 2 = 50.5
Staat ook als antwoord
ah, ik snap hem.

Raar dat ze hier neit optellen maar bij die andere wel :{

EDIT: ah, ik snap hem. :')
Because you know i'm all about that ass
pi_122196995
quote:
7s.gif Op maandag 28 januari 2013 23:59 schreef stagevraag het volgende:

[..]

kun jij mij please helpen :@ :'(
ik denk dat hij beter kan uitleggen _O-
Because you know i'm all about that ass
  dinsdag 29 januari 2013 @ 00:01:02 #265
66083 Platina
78th Element
pi_122197020
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 22:46 schreef Riparius het volgende:

[..]

De Engelse tekst van de opgave geeft toch wel een iets ander perspectief. De letters stellen massa's per eenheid van tijd voor, uitgedrukt in kilogram per minuut, en je kunt bedenken dat zowel de totale massa als de massa aan droge stof die per minuut het systeem in gaat gelijk moet zijn aan de totale massa resp. de totale massa aan droge stof die per minuut uit het systeem komt. Zo kun je dus meer vergelijkingen opstellen. Maar dan nog zou moeten gelden F = W + E, en dan impliceren je antwoorden dat E = 99,5 en niet E = 100 kg/min.

Voor het totale systeem (totale massa en massa aan droge stof) moet gelden:

F = W + E
0,1∙F = 0,005∙W + 0,3∙E

Oplossen van dit stelsel met E = 100 geeft F ≈ 310,526, W ≈ 210,526.

Kijken we dan naar het rechter deelsysteem, dan moet voor dit systeem (totale massa en massa aan droge stof) gelden:

B = R + E
0,25∙B = 0,3∙E + 0,02∙R

Oplossen van dit stelsel met E = 100 geeft B ≈ 121,739, R ≈ 21,739.

Zo zie je maar, als je maar lang genoeg nadenkt en de opgave goed leest kom je er uit. Maar dat had jij natuurlijk moeten doen, niet ik.

Beste Riparius, bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik heb er zelf ook naar gekeken maar heb mij teveel gefocussed op het maken van de balans en inderdaad niet goed nagedacht over het feit dat wat er in gaat ook er uit moet gaan.

Met dat in mijn achterhoofd heb ik de berekening zelf kunnen maken. Ik ga nu maar snel naar bed want ben duidelijk niet in goede doen als dit me niet lukt ;)
pi_122197184
quote:
7s.gif Op maandag 28 januari 2013 23:46 schreef stagevraag het volgende:

[..]

Ik heb als antwoord 21.55

Ik heb dit gedaan:

50.5 valt in de categorie 20 - <50.

Deze categorie begint met de 31e getal en eindigt bij de 60e.

20 begin waarde van de categorie (50 - 20) / (60-31) x 1,5 = 1.55

20 + 1.55 = 21.55

klopt dat
Klopt ja
Because you know i'm all about that ass
pi_122199618
Ik heb moeite met vraag 3(c) van het volgende tentamen: http://www.staff.science.(...)1/tentamenA1Uitw.pdf
Je moet laten zien dat elke deelverzameling van V gesloten is, maar heb je net niet laten zien dat {p} open is, ook een deelverzameling van V?
  dinsdag 29 januari 2013 @ 01:39:51 #268
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_122199631
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 01:38 schreef JWF het volgende:
Ik heb moeite met vraag 3(c) van het volgende tentamen: http://www.staff.science.(...)1/tentamenA1Uitw.pdf
Je moet laten zien dat elke deelverzameling van V gesloten is, maar heb je net niet laten zien dat {p} open is, ook een deelverzameling van V?
Open sluit niet uit dat de verzameling ook gesloten is. Bekend voorbeeld is de lege verzameling.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_122199718
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 01:39 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Open sluit niet uit dat de verzameling ook gesloten is. Bekend voorbeeld is de lege verzameling.
Dankjewel :).
pi_122225366
Kunnen jullie please vertellen of ik deze opdracht goed heb gemaakt? :@ :@

IK POST DE UITWERKING BINNEN 5 MINUTEN (even op de PC maken, heb het op papier gemaakt)
_________________________________________________________________________________

pi_122225800
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 19:43 schreef stagevraag het volgende:
Kunnen jullie please vertellen of ik deze opdracht goed heb gemaakt? :@ :@

IK POST DE UITWERKING BINNEN 5 MINUTEN (even op de PC maken, heb het op papier gemaakt)
_________________________________________________________________________________

[ afbeelding ]
Uit mijn hoofd ong 102.5 maar het echte antwoord zal ik wel ff kijken.
Because you know i'm all about that ass
  dinsdag 29 januari 2013 @ 19:52:39 #272
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_122225928
Zonder extra aannames is de opgave niet te maken.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_122226026
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 19:52 schreef GlowMouse het volgende:
Zonder extra aannames is de opgave niet te maken.
Welke aannames heb jij nodig dan?
Because you know i'm all about that ass
  dinsdag 29 januari 2013 @ 20:00:11 #274
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_122226435
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 19:54 schreef blow... het volgende:

[..]

Welke aannames heb jij nodig dan?
Voor alle antwoorden maakt het uit of de 200 auto's in de rage 100-120 allemaal 100 km/h reden of 119 km/h reden.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_122226676
Oke, dit is de 1e opgave.

Berekening van de mean (gemiddelde). Klopt dit?

pi_122226732
Oke, dit is de 2e opgave.

Berekening van de median. Klopt dit?

pi_122227298
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 20:00 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Voor alle antwoorden maakt het uit of de 200 auto's in de rage 100-120 allemaal 100 km/h reden of 119 km/h reden.
Dat is bij alle opgaven zo he.

Maar, je hebt idd gelijk.
Because you know i'm all about that ass
pi_122227349
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 20:03 schreef stagevraag het volgende:
Oke, dit is de 1e opgave.

Berekening van de mean (gemiddelde). Klopt dit?

[ afbeelding ]
Tuurlijk klopt het gemiddelde. :')
Because you know i'm all about that ass
pi_122227414
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 20:04 schreef stagevraag het volgende:
Oke, dit is de 2e opgave.

Berekening van de median. Klopt dit?

[ afbeelding ]
Nee.
Because you know i'm all about that ass
pi_122227444
121 -320

En

100-119
Because you know i'm all about that ass
pi_122227627
En opdracht 3:

(Klik om te vergroten)

pi_122227792
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 20:16 schreef blow... het volgende:
121 -320

En

100-119
Moet je niet de waarde van de laatste class nemen, dus 120?
Of moet je kijken naar waar de huidige class begint?

Dus dit betekent:

<100
<120

Etc.

LAGER DAN 100.
Dus de upper class limit is 99?
En de upper class limit is 119?

Maar klopt het principe?

Dus als ik 121 en 119 had genomen was het juist?
pi_122228038
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 20:16 schreef blow... het volgende:
121 -320

En

100-119
Met mijn nieuwe berekening kom ik uit op 106.6 i.p.v 107.05.

WEET JE ZEKER DAT DIT ZO KLOPT?

Dus weet je zeker dat wat ik eerst deed ECHT FOUT IS?

Er zit geen antwoordblad, dus ik kan het niet na checken, daarom vraag ik het hier... :'(
pi_122228150
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 20:25 schreef stagevraag het volgende:

[..]

Met mijn nieuwe berekening kom ik uit op 106.6 i.p.v 107.05.

WEET JE ZEKER DAT DIT ZO KLOPT?

Dus weet je zeker dat wat ik eerst deed ECHT FOUT IS?

Er zit geen antwoordblad, dus ik kan het niet na checken, daarom vraag ik het hier... :'(
Ik weet vrijwel zeker dat 120 niet minder dan 120 is.
Because you know i'm all about that ass
pi_122228473
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 20:26 schreef blow... het volgende:

[..]

Ik weet vrijwel zeker dat 120 niet minder dan 120 is.
Want hier doen ze het zoals ik het doe:

Dit is een school opgave btw

pi_122228579
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 20:31 schreef stagevraag het volgende:

[..]

Want hier doen ze het zoals ik het doe:

Dit is een school opgave btw

[ afbeelding ]
Klopt toch?

Totale frequency van mensen kleiner dan 1.80 m = 61.
Because you know i'm all about that ass
pi_122228744
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 20:33 schreef blow... het volgende:

[..]

Klopt toch?

Totale frequency van mensen kleiner dan 1.80 m = 61.
waarom zeg jij dan dat het 119 is en niet 120, want de tekens zijn precies hetzelde
pi_122228907
quote:
7s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 20:35 schreef stagevraag het volgende:

[..]

waarom zeg jij dan dat het 119 is en niet 120, want de tekens zijn precies hetzelde
Omdat 119 < 120 en kleiner dan 1.80 m < 1.80 m.
Because you know i'm all about that ass
pi_122229136
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 20:38 schreef blow... het volgende:

[..]

Omdat 119 < 120 en kleiner dan 1.80 m < 1.80 m.
gast je veroorzaakt nu enkel en alleen meer verwarring

het zijn toch precies dezelfde tekens

< 120 = lager dan 120
< 180 = lager dan 180

en bij die opgave wordt gewoon 180 gebruikt, dus waarom kan ik dan niet 120 gebruiken?!?!
  dinsdag 29 januari 2013 @ 20:42:54 #290
330854 NightDream
Slaap lekker.
pi_122229200
Ik zit nu op het HBO en wil na dit jaar overstappen op een economische WO opleiding, echter zag ik dat mijn kennis van wiskunde een beetje ter karig is, dus zou ik graag in mijn vrije uurtjes wat tijd besteden aan zelfstudie om aan het niveau te voldoen. Op havo had ik wiskunde-A met een 8 afgesloten dus de basiskennis is aanwezig, alleen is dat het afgelopen jaar wat weggezakt. De tijd en inzet is voldoende aanwezig, alleen de boek(en) heb ik nog nodig.
Ik zag dat het Basisboek Wiskunde van Craats werd aangeraden, als ik deze helemaal doorwerk zit ik dan op het niveau dat van mij verwacht wordt op een Economische WO studie? En zijn er nog andere boeken die jullie mij aanraden?
Alvast bedankt!
pi_122244205
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 20:42 schreef NightDream het volgende:
Ik zit nu op het HBO en wil na dit jaar overstappen op een economische WO opleiding, echter zag ik dat mijn kennis van wiskunde een beetje te karig is, dus zou ik graag in mijn vrije uurtjes wat tijd besteden aan zelfstudie om aan het niveau te voldoen. Op havo had ik wiskunde-A met een 8 afgesloten dus de basiskennis is aanwezig, alleen is dat het afgelopen jaar wat weggezakt. De tijd en inzet is voldoende aanwezig, alleen de boek(en) heb ik nog nodig.
Ik zag dat het Basisboek Wiskunde van Van de Craats werd aangeraden, als ik deze helemaal doorwerk zit ik dan op het niveau dat van mij verwacht wordt op een Economische WO studie? En zijn er nog andere boeken die jullie mij aanraden?
Alvast bedankt!
Ik heb niet echt zicht op wat een aankomend Economie student het best aan wiskundige bagage kan meebrengen, daar kan GlowMouse beslist beter antwoord op geven. Maar wat lineaire algebra en een degelijke kennis van differentiaal- en integraalrekening van reële variabelen en natuurlijk de beginselen van de statistiek en combinatoriek komen beslist van pas, evenals basale vaardigheden zoals het vlot en foutloos kunnen herleiden van algebraïsche uitdrukkingen (haakjes wegwerken, ontbinden in factoren, werken met breuken, wortels, exponenten en logaritmen e.d.), maar dat laatste spreekt vanzelf.

Over het boek van Van de Craats ben ik zelf niet zo enthousiast. Ik denk dat dit boek, hoewel wellicht iets moeilijker, al een stuk beter is. Kijk dit boek eens in via Google Books. Er is ook een formularium bij dit boek aan de hand waarvan je ook een indruk kunt krijgen wat er zoal aan bod komt in het boek.

Om je algebraïsche vaardigheden te testen zou je de kosteloos te downloaden Appendix B: Review bij dit boek eens door moeten werken.

Er is uiteraard veel meer geschikt studiemateriaal op het web te vinden. Misschien zijn deze readers van een zomercursus van de universiteit Leuven ook iets voor je:

http://web.archive.org/we(...)erland.net/node/6520
  woensdag 30 januari 2013 @ 20:24:37 #292
330854 NightDream
Slaap lekker.
pi_122270126
Heel erg bedankt voor je reactie!
Ik zal je advies opvolgen en het boek Wiskundige Vaardigheden kopen, het ziet er uit als lastig maar degelijk boek. Gelukkig heb ik tijd genoeg om mij er in te verdiepen. Verder kwam ik na wat meer rondspeuren het boek Essential Mathematics For Economic Analysis, na de basis weer te hebben gelegd met Wiskundige Vaardigheden lijkt dat me een mooi boek om mee verder te gaan.
  woensdag 30 januari 2013 @ 22:19:50 #293
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_122277214
Ik kan alleen over Tilburg spreken. Als je algebraïsche vaardigheden maar goed zijn, leer je de rest bij de opleiding. Alles wat je nog meer kent (lineaire algebra, differentiëren, integreren) is meegenomen. Zelf zou ik daar toch wel wat moeite insteken vantevoren, want veel studenten hebben moeite met het tempo en zeker als je van het hbo komt kun je beter goed zijn voorbereid.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_122279642
Welke economische opleiding ga je volgen?

Als je het basisboek wiskunde doorwerkt heb je de meeste stof al wel doorgewerkt iig.
pi_122281347
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 22:19 schreef GlowMouse het volgende:
Zelf zou ik daar toch wel wat moeite insteken vantevoren, want veel studenten hebben moeite met het tempo en zeker als je van het hbo komt kun je beter goed zijn voorbereid.
Het loont om daar wat moeite in te steken ja, voor eender welke bètaopleiding met een hoog wiskunde-gehalte. Je hebt een bepaald aantal oefenuren nodig alvorens je die vaardigheid goed onder de knie krijgt. Dat gezegd hebbende, het kunnen werken met variabelen is slechts een middel, het is kinderlijk eenvoudig in vergelijking met tal van andere zaken. Het is dus niet omdat je dat goed beheerst dat daarom de opleiding eenvoudig gaat zijn.

quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 03:39 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ik heb niet echt zicht op wat een aankomend Economie student het best aan wiskundige bagage kan meebrengen, daar kan GlowMouse beslist beter antwoord op geven. Maar wat lineaire algebra en een degelijke kennis van differentiaal- en integraalrekening van reële variabelen en natuurlijk de beginselen van de statistiek en combinatoriek komen beslist van pas, evenals basale vaardigheden zoals het vlot en foutloos kunnen herleiden van algebraïsche uitdrukkingen (haakjes wegwerken, ontbinden in factoren, werken met breuken, wortels, exponenten en logaritmen e.d.), maar dat laatste spreekt vanzelf.
Het komt van pas maar het wordt waarschijnlijk nog allemaal herhaald bij die opleiding. De docenten weten dat veel leerlingen dit onvoldoende beheersen. Persoonlijk plaats ik mijn vraagtekens erbij dat ze daarom maar de stof herhalen (verkeerd signaal naar de VWO-scholen) maar het gebeurt wel.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_122281596
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 20:42 schreef NightDream het volgende:
Ik zit nu op het HBO en wil na dit jaar overstappen op een economische WO opleiding, echter zag ik dat mijn kennis van wiskunde een beetje ter karig is, dus zou ik graag in mijn vrije uurtjes wat tijd besteden aan zelfstudie om aan het niveau te voldoen. Op havo had ik wiskunde-A met een 8 afgesloten dus de basiskennis is aanwezig, alleen is dat het afgelopen jaar wat weggezakt. De tijd en inzet is voldoende aanwezig, alleen de boek(en) heb ik nog nodig.
Ik zag dat het Basisboek Wiskunde van Craats werd aangeraden, als ik deze helemaal doorwerk zit ik dan op het niveau dat van mij verwacht wordt op een Economische WO studie? En zijn er nog andere boeken die jullie mij aanraden?
Alvast bedankt!
Hoe je presteerde voor wiskunde A zegt weinig. Werk een van de twee aangeraden boeken door en je hoeft niet bang te zijn voor onvoldoende wiskundevaardigheden. Economie staat trouwens niet bekend als een opleiding waarbij de wiskunde al te moeilijk is, misschien met uitzondering van bepaalde specialisaties.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_122281882
Sowieso heeft wiskunde A tegenwoordig nog weinig met wiskunde te maken. Veel mensen kunnen niet eens een lineaire vergelijking oplossen en kunnen alleen wat in hun rekenmachine pielen om een standaarddeviatie, wat dat dan ook mag wezen, "uit te rekenen".
pi_122285539
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 20:42 schreef NightDream het volgende:
Ik zit nu op het HBO en wil na dit jaar overstappen op een economische WO opleiding, echter zag ik dat mijn kennis van wiskunde een beetje ter karig is, dus zou ik graag in mijn vrije uurtjes wat tijd besteden aan zelfstudie om aan het niveau te voldoen. Op havo had ik wiskunde-A met een 8 afgesloten dus de basiskennis is aanwezig, alleen is dat het afgelopen jaar wat weggezakt. De tijd en inzet is voldoende aanwezig, alleen de boek(en) heb ik nog nodig.
Ik zag dat het Basisboek Wiskunde van Craats werd aangeraden, als ik deze helemaal doorwerk zit ik dan op het niveau dat van mij verwacht wordt op een Economische WO studie? En zijn er nog andere boeken die jullie mij aanraden?
Alvast bedankt!
Ik denk dat dat een goede basis is voor de Economische wiskunde, maar de wiskunde zelf zal wel net een stukje verder gaan. Mensen die Economie deden en die ik bijles heb gegeven, hadden bijvoorbeeld ook differentiaalrekening in meerdere variabelen (zij het niet zo uitgebreid als bij wiskunde). Dit houdt dan bijvoorbeeld in Lagrange-multiplicatoren gebruiken om een kritieke punten van functies in meer variabelen te bepalen, en te bepalen of deze punten maxima, minima of zadelpunten zijn.
  donderdag 31 januari 2013 @ 11:25:19 #299
369304 Bangarang
is een boomerang
pi_122291113
Statistiekvraagje:

X en Y zijn onafhankelijk, X is N(0,1) en Y is N(0,2) random variable.
Gebruik moment generating function (mgf) techniek voor het vinden van probability densitiy function (pdf) van Z = 2Y+3X


1. Vind eerst mgf van x en y (invullen gegevens)
Mx(t) = e^(0*t + 1/2 * 1 *t^2) = e^(1/2* t^2)
My(t) = e(2t + 1/2*t^2)

2. Vind vervolgens mgf van z
Mz(t) =( 2*Mx(t)) * (3*My(t)) = 2e^(2t + 1/2*t^2) * 3e^(1/2*t^2) = 6e^(t^2 + 2t)

3. Met behulp van mgf van z bepalen density function.
4. Met behulp van density function Probability density function bepalen

Bij de laatste twee stappen loop ik een beetje vast. Volgens mij eerst integreren tussen 0 en oneindig van Mz(t) dt en vervolgens tussen - oneindig en x dw. Kan iemand mij verder helpen?
pi_122292218
Stap 1 en 2 kloppen al niet. Kijk zelf stap 1 nog eens na.
Bij stap 2: gebruik deze regel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')