abonnement Unibet Coolblue
pi_120812260


Welkom in het topic waar je alle vragen kunt stellen met betrekking tot eenvoudig onderhoud aan je auto.
Schaam je er niet voor als je niet weet waar een bepaald lampje voor dient en weerhoud je er niet van te vragen waar je die krik nou precies moet plaatsen om je auto op te tillen.

Enkele antwoorden op je vragen kunnen zijn:

"Nou, dat is heel simpel. Je moet er af en toe wel wat benzine in gooien."
"Ik zou dat blauwe draadje niet aan dat rode draadje vastmaken."


Handige links:

Autobandenmarkt.nl
Auto-onderdelen.com
H-base
Mijngarage.nl
Onderdelenzoeker.nl

Handige PTA topics:

PTA / Autoradio installeren.
PTA / Hoe werkt een differentieel
PTA / Trillend stuur bij lage snelheden + tips bandenboer
[remmen] Rood waarschuwingslampje brandt
Zelf remschijven + blokken vervangen, speciaal gereedschap?
Multimeter gebruiken/electrische problemen opsporen
PTA / Manual -> Hoe vervang ik een hoofdremcylinder
PTA / Het grote autopoets- en -wastopic #1
PTA / Uitleg en informatie over OBD-Codes

Na veler verzoek!!, een deel 6 :)
pi_120812271
tr gemacht
  donderdag 27 december 2012 @ 12:19:07 #3
97111 ukga
Siewosie baas
pi_120812591
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 11:44 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

:D _O- _O-
:D gelukkig kan jij om mijn leed lachen :'(

maar ff serieus; is het slim om te repareren? (lees; roest wegslijpen/schuren en dicht plamuren en ff spuiten) of kan ik beter wachten tot beter weer en dat het allemaal opgedroogd is in die dorpel?
  Moderator donderdag 27 december 2012 @ 12:20:44 #4
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_120812659
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 12:19 schreef ukga het volgende:

[..]

:D gelukkig kan jij om mijn leed lachen :'(

maar ff serieus; is het slim om te repareren? (lees; roest wegslijpen/schuren en dicht plamuren en ff spuiten) of kan ik beter wachten tot beter weer en dat het allemaal opgedroogd is in die dorpel?
Beide is een goed idee. Eerst droogmaken en dan schuren en plamuren.
  donderdag 27 december 2012 @ 12:22:14 #5
97111 ukga
Siewosie baas
pi_120812726
ja maar ik kan natuurlijk neit zo een dopel droog kijgen van binnen neem ik aan? of maakt het niet echt veel uit? ik heb wel een hete luchtföhn die ik er even doorkan blazen

hier is de foto btw


[ Bericht 25% gewijzigd door ukga op 27-12-2012 13:31:02 ]
pi_120815498
nieuw stuk inlassen is idd de beste oplossing. van binnen een anti roest behandeling uit(laten) voeren
  donderdag 27 december 2012 @ 13:43:57 #7
97111 ukga
Siewosie baas
pi_120815659
Heb even het rubber verwijdert en dit is de schade :'(


Lassen is wel de mooiste oplossing alleen wil het feit dat ik deze auto waarschijnlijk max nog een half jaar houd. denk dat een beetje flink plamuren dan ook niet uitmaakt toch?

[ Bericht 52% gewijzigd door ukga op 27-12-2012 14:43:53 ]
pi_120818721
dan zou ik het zo laten, als ie toch met 6 maand weg gaat :P
  donderdag 27 december 2012 @ 15:13:05 #9
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_120819284
Plamuren helpt iig niks. Dat pleurt er binnen een half jaar weer vanaf. Dan kun je het beter zo laten als het is.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_120819439
Even wat tectyl op oliebasis opsmeren en lekker laten zitten.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_120819840
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 15:13 schreef Barcaconia het volgende:
Plamuren helpt iig niks. Dat pleurt er binnen een half jaar weer vanaf. Dan kun je het beter zo laten als het is.
en als je het crappy doet (90% van alle plamuuracties door hobbyisten) dan kruipt er alleen maar meer vocht tussen.

Goed droogmaken, beetje staalborstelen, roestomvormer erop, primer erop, tectyl 190 erop en dat gat lekker zo laten als je hem over 6 mnd toch weg doet.

[ Bericht 1% gewijzigd door powerflux op 27-12-2012 15:43:10 ]
Been tryin' hard not to get into trouble, but I
I've got a war in my mind
  donderdag 27 december 2012 @ 17:05:43 #12
97111 ukga
Siewosie baas
pi_120823982
Ja dat gat boeit me weinig, maar ik moet bijna zwemvliezen aan als ik in mm auto stap :'(
  Moderator donderdag 27 december 2012 @ 17:23:21 #13
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  donderdag 27 december 2012 @ 17:34:46 #14
97111 ukga
Siewosie baas
pi_120825363
ok thanks voor de reacties tot nu toe. Ik word ook zo moe van dit klote land. het regent altijd. je kunt ook nooit eens chill sleutelen of klooien. je staat altijd in dat seikweer te werken :(
morgen maar even verder gaan dus
pi_120826424
dank modjes ^O^
pi_120826452
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 17:05 schreef ukga het volgende:
Ja dat gat boeit me weinig, maar ik moet bijna zwemvliezen aan als ik in mm auto stap :'(
gat in de bodem boren :P

nee gekheid :P
pi_120826536
Kan best, als dat ding toch naar de sloop gaat. Tenzij je nog een APK moet ondergaan.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  donderdag 27 december 2012 @ 18:05:15 #18
97111 ukga
Siewosie baas
pi_120826814
quote:
10s.gif Op donderdag 27 december 2012 17:55 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

gat in de bodem boren :P

nee gekheid :P
heb ik ooit bij mn moeders auto gedaan. die deed er toch alleen boodschappen mee :')
#YOLO
pi_120826846
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 18:05 schreef ukga het volgende:

[..]

heb ik ooit bij mn moeders auto gedaan. die deed er toch alleen boodschappen mee :')
#YOLO
_O- _O- :')
  Moderator donderdag 27 december 2012 @ 18:07:46 #20
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_120826914
quote:
14s.gif Op donderdag 27 december 2012 17:57 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Kan best, als dat ding toch naar de sloop gaat. Tenzij je nog een APK moet ondergaan.
Hiermee kom je toch wel door de APK keuring?
pi_120827095
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 18:07 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Hiermee kom je toch wel door de APK keuring?
uit mn hoofd mag een dorpel 1/3 weggerot zijn voor APK, wordt even meten TS :P
pi_120827104
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 18:07 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Hiermee kom je toch wel door de APK keuring?
Je mag geen gaten in de bodem hebben.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  Moderator donderdag 27 december 2012 @ 18:12:36 #23
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_120827119
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 18:12 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

uit mn hoofd mag een dorpel 1/3 weggerot zijn voor APK, wordt even meten TS :P
Volgens mij ook ja, 1 gat betekend niet per definitie afkeur dacht ik.
  Moderator donderdag 27 december 2012 @ 18:13:01 #24
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_120827656
@jitzzzze

Artikel 8
1. Voor de bepaling van de roestschade-omvang van de bodemplaat van de personenruimte wordt de
bodemplaat in secties verdeeld, zoals weergegeven in figuur 2, waarna elke sectie afzonderlijk wordt
beoordeeld.
2. De secties worden gevormd door de volgende sectielijnen:
Sectielijn 1: de middenkoker of de lengtehartlijn.
Sectielijn 2: het begin van de vlakke bodemplaat.
Sectielijn 3: de dwarsligger ter plaatse van de voorzijde van de voorste zitplaatsen of indien ter plaatse
geen dwarsligger aanwezig is de voorzijde van de voorste zitplaatsen in de achterste
gebruiksstand.
Sectielijn 4: elke voorzijde van de achter de voorste zitplaatsen (achter elkaar) gelegen zitplaatsen in de
achterste gebruiksstand.
Sectielijn 5: het einde van de bodemplaat onder de personenruimte.

Artikel 9
1. De bepaling van de roestschade-omvang van de bodemplaat van de personenruimte geschiedt aan de
hand van de volgende beoordelingsprincipes, waarbij het hoogste percentage maatgevend is:
a. de verhouding uitgedrukt in procenten tussen het beschadigde oppervlak van de sectie en het gehele
oppervlak van de sectie, en
b. de verhouding tussen de lengte van de schade aan de randen van de sectie en de totale randlengte van
de sectie.
2. Roestschade die doorloopt in verschillende secties moet worden beoordeeld als schade die aanwezig is in
de grootste van de betrokken secties.
3. Bij dubbele bodemplaten wordt de bovenste plaat beoordeeld zoals is aangegeven in het eerste lid; de
onderste plaat wordt beoordeeld als één grote sectie.
4. Indien een gedeelte van de bodemplaat tevens deel uitmaakt van een langs- of dwarsligger (koker), moet
dit gedeelte worden meegerekend voor de bepaling van het oppervlak dan wel de randlengte.
Artikel 10
De bepaling van de roestschade-omvang van wielkasten geschiedt aan de hand van de volgende
beoordelingsprincipes, waarbij het hoogste percentage maatgevend is:
a. de verhouding uitgedrukt in procenten tussen het beschadigde oppervlak en het gehele oppervlak, en
b. de verhouding tussen de totale lengte van de schade aan de randen en de totale randlengte, en
c. de verhouding tussen de lengte van de schade per zijde van de wielkast en de bevestigingslengte van die
zijde aan een ander onderdeel.
Artikel 11
1. De bepaling van de roestschade-omvang van plaatdelen, met uitzondering van de bodemplaat en de
wielkasten, geschiedt aan de hand van de volgende beoordelingsprincipes waarbij het hoogste percentage
maatgevend is:
a. de verhouding uitgedrukt in procenten tussen het beschadigde oppervlak en het gehele oppervlak, en
b. de verhouding tussen de lengte van de schade aan de randen en de totale randlengte.
2. Indien een gedeelte van een plaatdeel tevens deel uitmaakt van een langs- of dwarsligger (koker), moet
dit gedeelte worden meegerekend voor de bepaling van het oppervlak dan wel de randlengte.
Artikel 12
1. De roestschade-omvang van de bevestiging van onderdelen, met uitzondering van de bevestiging van
plaatdelen en wielkasten, wordt bepaald door een schatting te maken omtrent de afname in procenten van
de sterkte van de bevestiging van het ene onderdeel aan het andere, in het gebied dat wordt omsloten
door een denkbeeldige lijn gelegen op een afstand van 100 mm rondom de bevestiging.
2. De roestschade in het gebied buiten de denkbeeldige lijn wordt buiten beschouwing gelaten.
Artikel 13
De beoordeling van roestschade vindt plaats:
a. door visuele controle terwijl het voertuig zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt, en
b. in geval van twijfel:
1°. door gebruik te maken van een hamertje met een bolle of afgeronde kop;
2°. door middel van meten met een meetmiddel van voldoende bereik.

een gat in de bodem mag dus wel :P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')