abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 14 mei 2013 @ 11:01:23 #126
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_126468718
Eerste camera kopen, blijft moeilijk. Ik wil graag een spiegelreflex om foto's te maken tijdens het reizen, maar wil er ook een hobby van gaan maken, dus ik wil er sowieso tijd in steken. Voornamelijk zal ik de camera dus gebruiken om landschappen te fotograferen, architectuur etc.

Nu sta ik op het punt om te kiezen voor een tweedehands Canon 550D terwijl ik de wat duurdere Nikon D3200 (nieuw) ook geweldig vind. Maar wellicht dat dit (wat specs betreft) een beetje overkill is voor een beginner? Wat denken jullie?
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_126479880
Okee, hier gaat 'ie dan. Ik maak al een paar jaar foto's, maar tot op heden alleen analoog (SLR's, rangefinders, TLR's, zowel 35mm als medium format). Alle basiszaken (belichtingsdriehoek, compositie e.d.) zijn dus wel bekend. Maar nu wil ik toch ook maar eens wat digitaal gaan doen.. Ik zoek dus een dSLR. Ik wil niet door 20 menu's heen voordat ik ISO, sluitertijd en diafragma kan instellen, filmen doe ik niet, zaken als autofocuspunten instellen en "mooie sepiaeffectjes" ga ik ook niet gebruiken. Ik weet dat dat soort fratsen er nou eenmaal op zitten, maar eenvoudiger is wat mij betreft beter. Ik ben met de 35mm-film eigenlijk full-frame gewend, dus de kwaliteit moet er wel een beetje bij in de buurt komen. Ten slotte de prijs: het is leuk voor erbij, dus een eurootje of (max) 500.

Welke kit raden jullie mij aan?
  dinsdag 14 mei 2013 @ 16:46:26 #128
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_126483470
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 15:32 schreef DonJames het volgende:
Okee, hier gaat 'ie dan. Ik maak al een paar jaar foto's, maar tot op heden alleen analoog (SLR's, rangefinders, TLR's, zowel 35mm als medium format). Alle basiszaken (belichtingsdriehoek, compositie e.d.) zijn dus wel bekend. Maar nu wil ik toch ook maar eens wat digitaal gaan doen.. Ik zoek dus een dSLR. Ik wil niet door 20 menu's heen voordat ik ISO, sluitertijd en diafragma kan instellen, filmen doe ik niet, zaken als autofocuspunten instellen en "mooie sepiaeffectjes" ga ik ook niet gebruiken. Ik weet dat dat soort fratsen er nou eenmaal op zitten, maar eenvoudiger is wat mij betreft beter. Ik ben met de 35mm-film eigenlijk full-frame gewend, dus de kwaliteit moet er wel een beetje bij in de buurt komen. Ten slotte de prijs: het is leuk voor erbij, dus een eurootje of (max) 500.

Welke kit raden jullie mij aan?
Als je fullframe wilt, gaat dat 'em niet echt worden. Je hebt bijvoorbeeld wel een tweedehands fullframe Canon EOS 1D Mark II of EOS 5D rond die prijs, maar dan heb je nog geen fullframe-compatible lens.

APS-C sensors zijn een sensorgrootte kleiner, maar het voordeel is dat alles eromheen wat flexibeler en goedkoper is. Een van de voordelen bijvoorbeeld van zulke systemen is ook dat er adapters zijn waarmee je oldschool lenzen kunt gebruiken op je digitale systeem. En hoewel het geen fullframe is, valt er toch veel uit zo'n camera te halen, vooral als je combineert met de juiste lenzen. Voor een fotografiepurist die niet van fratsen houdt misschien een idee te kijken naar een tweedehands Canon EOS 50D met lens (17-85mm of 18-200mm bijvoorbeeld). Die komen ook als set in de buurt van 500 euro. Voordeel van de genoemde camera's hierboven is de stevige bouw en het topdisplay waarbij je alle instellingen kunt zetten zonder op het normale LCD-display te kijken.

Wil je toch de voordelen van nieuwere digitale technologie, liveview en vind je het niet erg om het topdisplay te laten schieten, kun je wat Canon betreft best ook kijken naar een 550D, of mits een draaibaar schermpje je interesseert een 600D. Wil je intuïtief settings veranderen, bieden de 650D en 700D een touchscreen, maar zijn wat duurder zonder de beeldkwaliteit zelf echt beter te maken.

Bij Nikon zit je dan al gauw op een D5100 of als je het geld hebt een D5200. Of zoals eerder aangegeven in een paar posts terug, rond de 500 euro zit je bij Sony bij een A57 of A58 en bij Pentax met een K-30.

Kijk eens op papier naar deze camera's en zet de voor- en nadelen van elk model eens op een rijtje. Ga daarna vooral eens kijken hoe zo'n camera in het echt bevalt, of 'ie lekker in de hand ligt, hoe snel 'ie focust, of je je een beetje wijs kunt uit de interface. Zo kom je vast tot een keuze. ;)
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 11:01 schreef ShevaJB het volgende:
Eerste camera kopen, blijft moeilijk. Ik wil graag een spiegelreflex om foto's te maken tijdens het reizen, maar wil er ook een hobby van gaan maken, dus ik wil er sowieso tijd in steken. Voornamelijk zal ik de camera dus gebruiken om landschappen te fotograferen, architectuur etc.

Nu sta ik op het punt om te kiezen voor een tweedehands Canon 550D terwijl ik de wat duurdere Nikon D3200 (nieuw) ook geweldig vind. Maar wellicht dat dit (wat specs betreft) een beetje overkill is voor een beginner? Wat denken jullie?
Kwaad kan zoiets eigenlijk niet. Het is niet alsof je dan als beginner instapt en een fullframe camera haalt van duizenden euro's en je geen idee hebt waar alles voor is. :P 'Meer' betekent juist alleen dat je het toestel niet te snel ontgroeit en je creatief ondersteunt qua mogelijkheden.

De Nikon is een leuk dingetje, maar de 550D is ook zeker wel okay. Maar zoals eerder al gezegd, Canon heeft al jaren niet veel gedaan aan die 18MP sensor waar Nikon bij elke nieuwe lijn weer een stapje omhoog gaat. Ook zo'n D3200 doet het gewoon vrij knap in low-light en wat er uit de sensor wordt gehaald is gewoon erg goed (DXO Mark is ook stukken beter). Dat je crop-matig nog veel met 24MP kunt, is ook mooi meegenomen lijkt me. Verder vind ik persoonlijk de interface van een Nikon ook wat meer beginnersvriendelijk.

Denk alleen nog ff na wat je qua lenzen wilt doen. Een 18-55mm kitlens helpt je voor weinig geld goed te bepalen welke kant je qua range op neigt. Daar lenen ze zich prima voor, maar menig fotograaf zal vrijwel nooit een 18-55mm standaard voor z'n sensor gooien. Als je aan landschaps- en architectuurfotografie doet heb je voornamelijk baat bij een wat wider angle range en als je architectuur echt serieus neemt, wil je misschien zelfs gaan voor een of andere tilt-shift mogelijkheid.

Voordat je op reis gaat is het misschien handiger eerst de basics al onder de knie te hebben. Het voordeel van een spiegelreflex is de controle die je kunt hebben over wat en hoe je iets vastlegt. Het is daarom van belang te weten wat de instellingen doen en hoe je die kunt gebruiken om iets naar jouw smaak vast te leggen. Het is zonde om met zo'n camera de camera dat te laten bepalen in een automatische stand. Voor beginners raad ik altijd Karl Taylor's free course aan: http://karltaylorphotography.com/free-photography-course.htm . Die geeft je precies die basis om te begrijpen hoe een camera werkt en hoe je foto's zelf kunt beïnvloeden. Maar een goed fotografieboek lenen of aanschaffen of online research doen is natuurlijk altijd handig.

Puur qua kwaliteit is de D3200 dus net wat beter zou ik zeggen. Maar het is, net als de 550D, nog altijd een entrylevel dSLR, dus erg gebruikersvriendelijk. Maar een keuze laat zich niet alleen door een lichte overhand in fotokwaliteit maken natuurlijk. Een filosofie van de fabrikant achter de camera moet je natuurlijk ook bevallen, alsmede de ergonomie en de verdere mogelijkheden (Canon's kunnen op support rekenen van Magic Lantern). Dus misschien raak je wel overtuigd zodra je ze allebei naast elkaar hebt vergeleken in een winkel. ;)
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  dinsdag 14 mei 2013 @ 17:46:05 #129
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_126486382
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 16:46 schreef shiznuts het volgende:

[..]

Als je fullframe wilt, gaat dat 'em niet echt worden. Je hebt bijvoorbeeld wel een tweedehands fullframe Canon EOS 1D Mark II of EOS 5D rond die prijs, maar dan heb je nog geen fullframe-compatible lens.

APS-C sensors zijn een sensorgrootte kleiner, maar het voordeel is dat alles eromheen wat flexibeler en goedkoper is. Een van de voordelen bijvoorbeeld van zulke systemen is ook dat er adapters zijn waarmee je oldschool lenzen kunt gebruiken op je digitale systeem. En hoewel het geen fullframe is, valt er toch veel uit zo'n camera te halen, vooral als je combineert met de juiste lenzen. Voor een fotografiepurist die niet van fratsen houdt misschien een idee te kijken naar een tweedehands Canon EOS 50D met lens (17-85mm of 18-200mm bijvoorbeeld). Die komen ook als set in de buurt van 500 euro. Voordeel van de genoemde camera's hierboven is de stevige bouw en het topdisplay waarbij je alle instellingen kunt zetten zonder op het normale LCD-display te kijken.

Wil je toch de voordelen van nieuwere digitale technologie, liveview en vind je het niet erg om het topdisplay te laten schieten, kun je wat Canon betreft best ook kijken naar een 550D, of mits een draaibaar schermpje je interesseert een 600D. Wil je intuïtief settings veranderen, bieden de 650D en 700D een touchscreen, maar zijn wat duurder zonder de beeldkwaliteit zelf echt beter te maken.

Bij Nikon zit je dan al gauw op een D5100 of als je het geld hebt een D5200. Of zoals eerder aangegeven in een paar posts terug, rond de 500 euro zit je bij Sony bij een A57 of A58 en bij Pentax met een K-30.

Kijk eens op papier naar deze camera's en zet de voor- en nadelen van elk model eens op een rijtje. Ga daarna vooral eens kijken hoe zo'n camera in het echt bevalt, of 'ie lekker in de hand ligt, hoe snel 'ie focust, of je je een beetje wijs kunt uit de interface. Zo kom je vast tot een keuze. ;)

[..]

Kwaad kan zoiets eigenlijk niet. Het is niet alsof je dan als beginner instapt en een fullframe camera haalt van duizenden euro's en je geen idee hebt waar alles voor is. :P 'Meer' betekent juist alleen dat je het toestel niet te snel ontgroeit en je creatief ondersteunt qua mogelijkheden.

De Nikon is een leuk dingetje, maar de 550D is ook zeker wel okay. Maar zoals eerder al gezegd, Canon heeft al jaren niet veel gedaan aan die 18MP sensor waar Nikon bij elke nieuwe lijn weer een stapje omhoog gaat. Ook zo'n D3200 doet het gewoon vrij knap in low-light en wat er uit de sensor wordt gehaald is gewoon erg goed (DXO Mark is ook stukken beter). Dat je crop-matig nog veel met 24MP kunt, is ook mooi meegenomen lijkt me. Verder vind ik persoonlijk de interface van een Nikon ook wat meer beginnersvriendelijk.

Denk alleen nog ff na wat je qua lenzen wilt doen. Een 18-55mm kitlens helpt je voor weinig geld goed te bepalen welke kant je qua range op neigt. Daar lenen ze zich prima voor, maar menig fotograaf zal vrijwel nooit een 18-55mm standaard voor z'n sensor gooien. Als je aan landschaps- en architectuurfotografie doet heb je voornamelijk baat bij een wat wider angle range en als je architectuur echt serieus neemt, wil je misschien zelfs gaan voor een of andere tilt-shift mogelijkheid.

Voordat je op reis gaat is het misschien handiger eerst de basics al onder de knie te hebben. Het voordeel van een spiegelreflex is de controle die je kunt hebben over wat en hoe je iets vastlegt. Het is daarom van belang te weten wat de instellingen doen en hoe je die kunt gebruiken om iets naar jouw smaak vast te leggen. Het is zonde om met zo'n camera de camera dat te laten bepalen in een automatische stand. Voor beginners raad ik altijd Karl Taylor's free course aan: http://karltaylorphotography.com/free-photography-course.htm . Die geeft je precies die basis om te begrijpen hoe een camera werkt en hoe je foto's zelf kunt beïnvloeden. Maar een goed fotografieboek lenen of aanschaffen of online research doen is natuurlijk altijd handig.

Puur qua kwaliteit is de D3200 dus net wat beter zou ik zeggen. Maar het is, net als de 550D, nog altijd een entrylevel dSLR, dus erg gebruikersvriendelijk. Maar een keuze laat zich niet alleen door een lichte overhand in fotokwaliteit maken natuurlijk. Een filosofie van de fabrikant achter de camera moet je natuurlijk ook bevallen, alsmede de ergonomie en de verdere mogelijkheden (Canon's kunnen op support rekenen van Magic Lantern). Dus misschien raak je wel overtuigd zodra je ze allebei naast elkaar hebt vergeleken in een winkel. ;)
Bedankt voor dit uitgebreide advies! Hier kan ik wat mee. :)
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_126521245
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2013 16:46 schreef shiznuts het volgende:

Als je fullframe wilt, gaat dat 'em niet echt worden. Je hebt bijvoorbeeld wel een tweedehands fullframe Canon EOS 1D Mark II of EOS 5D rond die prijs, maar dan heb je nog geen fullframe-compatible lens.

APS-C sensors zijn een sensorgrootte kleiner, maar het voordeel is dat alles eromheen wat flexibeler en goedkoper is. Een van de voordelen bijvoorbeeld van zulke systemen is ook dat er adapters zijn waarmee je oldschool lenzen kunt gebruiken op je digitale systeem. En hoewel het geen fullframe is, valt er toch veel uit zo'n camera te halen, vooral als je combineert met de juiste lenzen. Voor een fotografiepurist die niet van fratsen houdt misschien een idee te kijken naar een tweedehands Canon EOS 50D met lens (17-85mm of 18-200mm bijvoorbeeld). Die komen ook als set in de buurt van 500 euro. Voordeel van de genoemde camera's hierboven is de stevige bouw en het topdisplay waarbij je alle instellingen kunt zetten zonder op het normale LCD-display te kijken.

Wil je toch de voordelen van nieuwere digitale technologie, liveview en vind je het niet erg om het topdisplay te laten schieten, kun je wat Canon betreft best ook kijken naar een 550D, of mits een draaibaar schermpje je interesseert een 600D. Wil je intuïtief settings veranderen, bieden de 650D en 700D een touchscreen, maar zijn wat duurder zonder de beeldkwaliteit zelf echt beter te maken.

Bij Nikon zit je dan al gauw op een D5100 of als je het geld hebt een D5200. Of zoals eerder aangegeven in een paar posts terug, rond de 500 euro zit je bij Sony bij een A57 of A58 en bij Pentax met een K-30.

Kijk eens op papier naar deze camera's en zet de voor- en nadelen van elk model eens op een rijtje. Ga daarna vooral eens kijken hoe zo'n camera in het echt bevalt, of 'ie lekker in de hand ligt, hoe snel 'ie focust, of je je een beetje wijs kunt uit de interface. Zo kom je vast tot een keuze. ;)
...
Thanks. Dat het geen full frame ging worden was me al wel duidelijk, hoeft ook niet. H Het is gewoon om wat dingen uit te proberen en wat mee te kloten (is film wat duur voor). Het is uiteindelijk de 1100D geworden (plus een IS kitlensje). De dingen die ik wil bedienen zitten onder handbereik, de dingen die ik niet gebruik zitten er niet op. Top.
  woensdag 15 mei 2013 @ 11:40:52 #131
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_126525784
Ok, cool dat je een keuze hebt weten te maken.
Zelf vind ik de 1100D nogal een slechte performer, maar om digitaal eens wat te kloten is altijd leuk. :Y
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_126718610
Dag allemaal,

Al een poosje ben ik opzoek naar een camera. Budget is 600 +/- euro. Nu was ik al een poos aan het kijken naar systeemcamera's. Echter stuit ik nu op de SONY CYBERSHOT DSC-RX100, welke zeer goede reviews heeft, maar wel een compact camera is.

Nadeel vind ik van de camera dat er geen andere lens op kan, daarom keek ik juist naar een systeemcamera, zodat ik in de toekomst nog kan groeien. Van de andere kant, de camera heeft een prima lens, dus waarom wisselen? Zeker voor een beginner zoals ik is dat misschien de komende jaren helemaal niet nodig.

Een ander nadeel vind ik het missen van een optie tot het plaatsen van een flitser. Alhoewel de huidige flitser prima presteert.

Ik heb ook gekeken naar de Nikon V2. Maar daar lijkt ook uit de reviews te blijken dat deze camera te duur is, en de Sony wellicht een leuke vervanger kan zijn.

Ik ben gewoon bijzonder bang een miskoop te doen. Wat kunnen jullie mij adviseren?
pi_126719777
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 12:58 schreef jeroen1000 het volgende:
Dag allemaal,

Al een poosje ben ik opzoek naar een camera. Budget is 600 +/- euro. Nu was ik al een poos aan het kijken naar systeemcamera's. Echter stuit ik nu op de SONY CYBERSHOT DSC-RX100, welke zeer goede reviews heeft, maar wel een compact camera is.

Nadeel vind ik van de camera dat er geen andere lens op kan, daarom keek ik juist naar een systeemcamera, zodat ik in de toekomst nog kan groeien. Van de andere kant, de camera heeft een prima lens, dus waarom wisselen? Zeker voor een beginner zoals ik is dat misschien de komende jaren helemaal niet nodig.

Een ander nadeel vind ik het missen van een optie tot het plaatsen van een flitser. Alhoewel de huidige flitser prima presteert.

Ik heb ook gekeken naar de Nikon V2. Maar daar lijkt ook uit de reviews te blijken dat deze camera te duur is, en de Sony wellicht een leuke vervanger kan zijn.

Ik ben gewoon bijzonder bang een miskoop te doen. Wat kunnen jullie mij adviseren?
Opzich mooi dingetje, maar die zoomrange die de rx100 heeft is ook niet heel veel he, waarschijnlijk hetzelfde als een nex model van sony incl. 18-55 kitlens. Voordeel van een NEX is dat je in een later stadia nog altijd andere lenzen kunt kopen voor meer bereik als je wilt.
Het hangt volgens mij gewoon af in hoeverre jij door wilt gaan, als jij jezelf de komende 4 jaar nog als beginner ziet dan lijkt me die rx100 prima. Maar voor hetzelfde geld vind je het leuk en ontwikkel je jezelf sneller dan gedacht, dan is wat extra kwaliteit altijd goed.

Ga gewoon naar een winkel, probeer ze allebei uit en probeer een beetje een beeld te krijgen waar jij denkt behoefte aan te hebben.
  zondag 19 mei 2013 @ 14:26:24 #134
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_126721618
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 12:58 schreef jeroen1000 het volgende:
Dag allemaal,

Al een poosje ben ik opzoek naar een camera. Budget is 600 +/- euro. Nu was ik al een poos aan het kijken naar systeemcamera's. Echter stuit ik nu op de SONY CYBERSHOT DSC-RX100, welke zeer goede reviews heeft, maar wel een compact camera is.

Nadeel vind ik van de camera dat er geen andere lens op kan, daarom keek ik juist naar een systeemcamera, zodat ik in de toekomst nog kan groeien. Van de andere kant, de camera heeft een prima lens, dus waarom wisselen? Zeker voor een beginner zoals ik is dat misschien de komende jaren helemaal niet nodig.

Een ander nadeel vind ik het missen van een optie tot het plaatsen van een flitser. Alhoewel de huidige flitser prima presteert.

Ik heb ook gekeken naar de Nikon V2. Maar daar lijkt ook uit de reviews te blijken dat deze camera te duur is, en de Sony wellicht een leuke vervanger kan zijn.

Ik ben gewoon bijzonder bang een miskoop te doen. Wat kunnen jullie mij adviseren?
Ik heb zelf de afgelopen dagen naar de RX100 gekeken omdat ik die wilde halen. Niet omdat ik geen camera heb, maar omdat m'n Panasonic Lumix DMC-GH2 met lenzen toch niet bepaald compact is om zomaar ff mee te nemen. En ik maak best nog wel eens foto's met m'n mobieltje, maar die kwaliteit is natuurlijk erbarmelijk, dus dacht ik, haal ik een erg compacte camera, dat werd de Canon Powershot A1300, en dan neem ik die altijd met me mee. Compact is 'ie wel, maar toen stuitte ik tegen de 'lack of manual controls' en de wat tegenvallende beeldkwaliteit en nam ik 'em alsnog nooit mee.

Dus nu zocht ik ook naar een kwalitatief goede camera en de RX100 was de eerste die in me opkwam. Na wat research ook de Olympus ZX-2 iHS, Nikon P7700, Samsung EX2F en Fujifilm X20 gevonden, de zogenoemde 'enthusiast compact camera's'. De RX100 ontpopt zich wel als camera waarmee je hoge kwaliteit foto's kunt schieten, maar de ideologie erachter voelt veel meer point-n-shoot aan, wat mij persoonlijk wat tegenstond. Dus ondanks de superieure sensor en de hoge megapixelcount, waardoor je ook makkelijk uitsnedes kunt realiseren, toch niet voor de Sony Cybershot DSC-RX100 gegaan.

Ik ben gegaan voor de Panasonic Lumix DMC-LX7, die in vergelijking met de RX100 een lichtsterke Leica Summilux-lens heeft (door de hele range, dus f/1.4 - f/2.3 i.t.t. f/1.8 - f/4.9) die al begint bij 24mm i.p.v. Sony's 28mm (dat lijkt niks, maar is toch een wezenlijk verschil) en hij is meer geschikt voor DSLR-stijl schieten, waar zoals eerder gezegd, de Sony er toch een meer point-n-shoot karakter aan overhoudt. Ook heeft de LX7 een hotshoe, ingebouwde ND-filter, beter qua macro (1cm VS 5cm) en is de videomode beter.

De reden echter dat ik ben gegaan voor zo'n camera is de compactheid + het hebben van manual control. Als je echter niet bepaald belang hebt bij de ultracompact vormgeving van een compactcamera kan ik je erg aanbevelen dan voor een systeemcamera te gaan! Zeker als je fotografie erg interesseert en je graag zou willen dat een camera veel groeimogelijkheden biedt. De sensors zijn veel groter en met de juiste lenzen maak je erg hoge kwaliteit foto's, vooral ook in condities met weinig licht, waar het verschil met een compact camera al gauw snel zichtbaar wordt.

Sony is een van de marktleiders op systeemcamera gebied. De NEX-serie is terecht erg succesvol, de camera's hebben dezelfde grootte sensor als in een DSLR en zijn kwalitatief dus echt wel wat in staat.

Panasonic en Olympus hebben beide een sensor die net wat kleiner is dan een APS-C sensor. Panasonic heeft veel verschillende modellen met verschillende vormgevingen en komen met veel betaalbare goede kwaliteit lenzen. Ook zijn de M43(micro four third)-sensors erg geschikt om met een adapter objectieven te monteren die niet zijn/waren bedoeld voor het systeem (NEX trouwens ook wel hoor). De Olympus-modellen hebben allen een beetje dezelfde formfactor, maar ook Olympus maakt erg goede lenzen (overigens kun je prima een Olympus M43 lens op een Panasonic zetten en andersom) en de stabilisatie is daar in de camera ingebouwd, waar dat elders vaak in de lens zit, erg handig als je een primelens gebruikt bijvoorbeeld zonder stabilisatie.

Qua lenzen heb je nativemount wat meer keuze bij een M43-camera, maar de Sony NEX heeft de wat grotere sensor en zijn ook erg interessant. Canon met hun M en Nikon met de V zijn wat later eens gaan kijken naar spiegelloze camera's en dan hebben Sony, Panasonic en Olympus gewoon al veel meer bereikt. Natuurlijk moet de filosofie die een fabrikant in een bepaald model heeft gestopt bij je passen en de menulayout je liggen. Dus ga eens in de winkel spelen met een paar camera's en dan vind je waarschijnlijk zelf wel wat je bevalt. 't Is dan een close call. Wil je compactheid, kijk dan toch eens naar die RX100, maar ook de LX7 en andere genoemde camera's. Qua systeemcamera zou ik sterk richting de NEX-lijn neigen voor fotokwaliteit, Olympus toch links laten liggen en mogelijk toch gaan voor een Panasonic (veel keuze qua bodies, goede videomode, gave pancakelenzen). Er geldt in ieder geval: een camera zou niet bestaan, als er geen afnemers voor waren. ;)
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_126808729
Vorig jaar rond deze tijd heb ik bijna alle delen van dit topic zitten doorspitten en mede dit topic/shiznuts er uiteindelijk voor gekozen om de Canon 550D aan te schaffen - geen moment spijt van gehad overigens. Maar nu komt dit topic weer goed van pas aangezien twee weken terug ons huis is beroofd en ik o.a mijn camera kwijt ben ( :'( ;( :( ). Ik zal vast weer met een paar vragen aankomen wat betreft het model dat ik nu op het oog heb, maar als eerste, weet iemand wanneer de Saturn/Mediamarkt weer zo'n btw en/of fotomania actie houdt of, of jullie überhaupt weer zo'n actie verwachten? Het zou wel fijn zijn als ik voordat ik op vakantie ga een nieuwe camera kan aanschaffen. :P
pi_126808934
quote:
99s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 14:07 schreef Bortecinem het volgende:
Vorig jaar rond deze tijd heb ik bijna alle delen van dit topic zitten doorspitten en mede dit topic/shiznuts er uiteindelijk voor gekozen om de Canon 550D aan te schaffen - geen moment spijt van gehad overigens. Maar nu komt dit topic weer goed van pas aangezien twee weken terug ons huis is beroofd en ik o.a mijn camera kwijt ben ( :'( ;( :( ). Ik zal vast weer met een paar vragen aankomen wat betreft het model dat ik nu op het oog heb, maar als eerste, weet iemand wanneer de Saturn/Mediamarkt weer zo'n btw en/of fotomania actie houdt of, of jullie überhaupt weer zo'n actie verwachten? Het zou wel fijn zijn als ik voordat ik op vakantie ga een nieuwe camera kan aanschaffen. :P
Geen idee, maar Canon heeft nu wel een cashback-actie.
pi_126809015
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 14:12 schreef DonJames het volgende:

[..]

Geen idee, maar Canon heeft nu wel een cashback-actie.
Hmm ja, gezien, maar zo'n mediamarkt actie scheelt toch meer. :P
  dinsdag 21 mei 2013 @ 14:15:20 #138
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_126809019
quote:
99s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 14:07 schreef Bortecinem het volgende:
Vorig jaar rond deze tijd heb ik bijna alle delen van dit topic zitten doorspitten en mede dit topic/shiznuts er uiteindelijk voor gekozen om de Canon 550D aan te schaffen - geen moment spijt van gehad overigens. Maar nu komt dit topic weer goed van pas aangezien twee weken terug ons huis is beroofd en ik o.a mijn camera kwijt ben ( :'( ;( :( ). Ik zal vast weer met een paar vragen aankomen wat betreft het model dat ik nu op het oog heb, maar als eerste, weet iemand wanneer de Saturn/Mediamarkt weer zo'n btw en/of fotomania actie houdt of, of jullie überhaupt weer zo'n actie verwachten? Het zou wel fijn zijn als ik voordat ik op vakantie ga een nieuwe camera kan aanschaffen. :P
Btw-actie was geloof ik al dit voorjaar. Ff dit in de gatenhouden:
http://www.kortingscodes.nl/media-markt/
Maar misschien kun je ook ff bij voordeelmuis kijken voor huidige acties bij diverse winkels?
http://www.voordeelmuis.nl

En gewoon altijd blijven prijsvergelijken via:
http://www.google.nl/shopping?hl=nl&tab=wf
http://tweakers.net/pricewatch/ en
http://geizhals.at/eu/
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_126809077
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 14:15 schreef shiznuts het volgende:

[..]

Btw-actie was geloof ik al dit voorjaar. Ff dit in de gatenhouden:
http://www.kortingscodes.nl/media-markt/
Maar misschien kun je ook ff bij voordeelmuis kijken voor huidige acties bij diverse winkels?
http://www.voordeelmuis.nl

En gewoon altijd blijven prijsvergelijken via:
http://www.google.nl/shopping?hl=nl&tab=wf
http://tweakers.net/pricewatch/ en
http://geizhals.at/eu/
Oh shit, dat is dan weer jammer! :(

Maar ik hoop dat er een fotomania actie komt dan. Die was vorig jaar rond deze tijd. Verder zal ik die andere sites goed in de gaten houden.
pi_126835773
Bedankt voor jullie (uitgebreide) reacties!

De systeemcamera Sony NEX-5R vind ik erg interessant. Erg prutserig vind ik de flitser oplossing wel, net als het ontbreken van de viewfinder.

Ik ben er nog steeds niet uit.... ga wel graag de kant van de systeemcamera op, maar ik heb geen idee welke dit gaat worden, ter is zo ontzettend veel keuze....
pi_126855180
Net in zo'n winkel geweest, helaas de nex 6 niet op voorraad. Wel de samsung nx 300 gezien. Wat vinden jullie daarvan?
  woensdag 22 mei 2013 @ 14:36:59 #142
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_126856720
Oh ja, die zou je haast vergeten. De Samsung NX1000 wordt de laatste tijd erg mee gestunt, heb je al voor 249,- incl. lens meen ik. Probleem alleen met de Samsung is hetzelfde als met Nikon 1 en Canon EF-M, de native mount beschikbaarheid. Dat aantal is voor de NX-serie: 29, Nikon 1: 34 en Canon EF-M maar twee! Voor Sony's NEX-mount heb je 45 lenzen en micro fourthirds, Panasonic/Olympus maar liefst 81.

Nu heb je gelukkig voor de Samsung wel Samyang a.k.a. Walimex a.k.a. Rokinon lenzen die goed en goedkoop zijn. Maar die zijn over het algemeen full manual, dus diafragma en focus handmatig in te stellen. Verder ben je overgelaten aan lenzen van Samsung zelf. En daar waar Zeiss en Sony goede banden hebben en Panasonic met Leica, buiten de vele third party lenzen (Sigma/Tamron/Tokina/enz), staan ze daar geloof ik toch een beetje alleen voor.

Nu hebben de camera's van Samsung ook eigenlijk nooit echt overtuigd qua fotokwaliteit. Ze implementeren vooral chique features zoals GPS, touchscreen, Wi-Fi en een smartphone-like interface. Echter is de NX300 op papier best een leuk beestje hoor, met z'n APS-C sensor e.d. en de interface zal vooral voor een beginner erg intuïtief zijn misschien. Het design is natuurlijk ook erg hip en moderetro. Beeldkwaliteit en omgang heb ik persoonlijk nog niets getest van een NX-camera. Heb alleen een tijd geleden eens gekeken naar de NX20. Dus zou je ff wat research moeten doen en kijken of je vergelijkingen, vooral met Sony en Panasonic kunt vinden. :)
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  woensdag 22 mei 2013 @ 14:41:42 #143
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_126856938
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 14:00 schreef jeroen1000 het volgende:
Net in zo'n winkel geweest, helaas de nex 6 niet op voorraad. Wel de samsung nx 300 gezien. Wat vinden jullie daarvan?
welke? FotoKlein?
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
pi_126857417
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 14:36 schreef shiznuts het volgende:
Oh ja, die zou je haast vergeten. De Samsung NX1000 wordt de laatste tijd erg mee gestunt, heb je al voor 249,- incl. lens meen ik. Probleem alleen met de Samsung is hetzelfde als met Nikon 1 en Canon EF-M, de native mount beschikbaarheid. Dat aantal is voor de NX-serie: 29, Nikon 1: 34 en Canon EF-M maar twee! Voor Sony's NEX-mount heb je 45 lenzen en micro fourthirds, Panasonic/Olympus maar liefst 81.

Nu heb je gelukkig voor de Samsung wel Samyang a.k.a. Walimex a.k.a. Rokinon lenzen die goed en goedkoop zijn. Maar die zijn over het algemeen full manual, dus diafragma en focus handmatig in te stellen. Verder ben je overgelaten aan lenzen van Samsung zelf. En daar waar Zeiss en Sony goede banden hebben en Panasonic met Leica, buiten de vele third party lenzen (Sigma/Tamron/Tokina/enz), staan ze daar geloof ik toch een beetje alleen voor.

Nu hebben de camera's van Samsung ook eigenlijk nooit echt overtuigd qua fotokwaliteit. Ze implementeren vooral chique features zoals GPS, touchscreen, Wi-Fi en een smartphone-like interface. Echter is de NX300 op papier best een leuk beestje hoor, met z'n APS-C sensor e.d. en de interface zal vooral voor een beginner erg intuïtief zijn misschien. Het design is natuurlijk ook erg hip en moderetro. Beeldkwaliteit en omgang heb ik persoonlijk nog niets getest van een NX-camera. Heb alleen een tijd geleden eens gekeken naar de NX20. Dus zou je ff wat research moeten doen en kijken of je vergelijkingen, vooral met Sony en Panasonic kunt vinden. :)
Bedankt voor je reactie! Ik denk dat ik Samsung ook maar links laat liggen. Jouw onderbouwing heeft daarin geholpen, zelfs heb ik dat gevoel ook over Samsung.

Goed. Ik vind de nex 6 erg interessant. Maaaaarr geen touchscreen is wel jammer. En hij is redelijk prijzig. Jongens help me! Waar kan ik de nex 6 nog naast zetten, waardoor ik zeker ben dat ik een juiste keuze maak? Welke modellen van Panasonic bijvoorbeeld?

Bedankt! Wil eigenlijk vandaag de knoop gaan doorhakken!
  woensdag 22 mei 2013 @ 15:01:43 #145
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_126857800
Op de reviewlinks hier: http://www.photographyblo(...)view/review_roundup/ zijn ze nog best te spreken over de fotokwaliteit en ISO-performance van de NX300. Ze vinden alleen de 20-50mm lens prut, dan beter voor de 18-55mm gaan en je hebt geen EVF en kunt ook geen elektronische zoeker toevoegen. Flash is ook extern en optional only.

Ja, de NEX-6 is dan ook erg interessant. :Y Voor soortgelijke camera's:
http://snapsort.com/cameras/Sony-NEX-6-competitors &
http://sortable.com/camera/Sony-Alpha-NEX-6#competition

En Panasonic heeft nu een cashback, hè, weet niet of je zoiets interesseren kan...


Die hebben nu de GF6 en G6 uitgebracht als navolging op de GF5 en G5.
Je hebt ook een leuke camera die door het leven gaat als de GX1.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_126859496
Handig die linkjes!

Ja, dat kan me zeker interesseren, alleen moet ik mij nu gaan verdiepen in deze camera's. Heb je daar ervaring mee?
  woensdag 22 mei 2013 @ 15:54:20 #147
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_126860365
Heb twee camera's van de Panasonic Lumix serie in huis. Een enthusiast compact, de LX7 dus en een GH2.
Panasonic ligt me wel, je hebt verschillende bodies met verschillende layout en functionaliteit waaruit je kunt kiezen, de videomode is altijd subliem en je hebt tal van mogelijkheden qua lenzen.

Als je het compact wilt houden is zo'n GX1 of GF5/GF6 natuurlijk wel leuk. Daar heb je toffe 14mm f/2.5 en 20mm f/1.7 pancake lenzen voor (pancake = plat als een pannenkoek-formaat, niet zo joekeloeris groot dus). Ook de 14-42mm Vario X is een erg compacte zoomlens. Een G5 of G6 is al snel wat serieuzer en heeft een viewfinder, maar is dan ook minder pocketable. Zeker als je eerst naar een RX100 aan het kijken was.

Ligt er net aan hoe enthousiast je aan de slag wilt gaan en wat jouw stijl van fotograferen is. Zelf hang ik erg aan video ook en lenzen en ben erg blij met Panasonic op die vlakken. Ga je toch alleen een kitlens en misschien een pancake gebruiken voor fotografie, dan ben je toch erg goed bedient met een Sony NEX-6.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_126861123
Ik denk dat ik voor de Nex 6 ga. Wel erg prijzig (850 incl. BTW na cashback), maar dan kan ik wel de komende jaren erg goed uit de voeten.

http://www.camerashop.nl/(...)y-nex-6-16-50mm.html

Wat raden jullie qua geheugen (hoeveelheid, snelheid?) aan?
  woensdag 22 mei 2013 @ 16:24:32 #149
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_126861834
16GB kaartjes zijn wel goed geprijsd en heb je toch een leuke capaciteit.
Zou dan gaan voor Class 4 of hoger, dat volstaat in principe. Ga je nou video schieten of foto's met een hoge burstrate na elkaar opnemen (ook RAW), dan zou ik eerder richting de Class 10 UHS-I stappen.

SanDisk kan ik je van harte aanbevelen. _O_ Maar er zijn natuurlijk ook kaartjes van Samsung e.a. die heel aardig zijn.

Verder begrijp ik dat je vandaag al iets in je handen wilt hebben, maar ik zou vooral geen haast hebben bij het uitgeven van zo'n smak geld. :P Zeker omdat je eerst alleen keek naar een RX100. Een NEX5RKB ligt daar qua prijs natuurlijk dichterbij.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_126862834
Van de RX100 ben ik afgestapt omdat ik mijzelf de komende jaren zeker zie ontwikkelen en deze camera dan wellicht een beperking gaat worden.

Ja, maar de Nex 5 heeft geen flitser, en geen viewfinder. En over dat laatste hoor ik positieve verhalen, deze schijnt geweldig te zijn!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')